מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' מרץ 05, 2024 3:13 pm

תוכן כתב:מה שהרמב"ם עצמו האמין, זו שאלה שקשה מאד לענות עליה, כי הוא סתר את עצמו במודע דוקא בכדי להסתיר מה שבאמת חשב. יש שטוענים שהרמב"ם היה רציונליסט, ויש מאמינים, ואני הקטן בתוכם, שהרמב"ם האמין בניסים כפשוטם. השאלה היותר נכונה לשאול, מה האמינו אלו שהאמינו שהרמב"ם הוא רציונליסט, כגון ר' שמואל ן' תבון, בעל מלמד התלמידים, הרלב"ג וכיוצא. והתשובה היא, שהם האמינו שאין ניסים שמבטלים חוקי הטבע.

למה הרמב"ם כתב חיבורו מורה נבוכים, ולמה המעיט בעניני הניסים, זו שאלה מעניינת אבל לא ממש קשורה לנושא. בכל אופן יש בזה שתי גישות, או שהרמב"ם עצמו היה רציונליסט וחיבר ספר בו סידר את משנתו ב(סוג של) בהירות. והתשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

כלומר לפי מה שהרמב"ם כתב על פניו היה יהודי בעייתי, אבל אפשר לומר שלא התכוון למה שכתב וכך אפשר להכשיר אותו ולהמשיך ללמוד את דבריו במשנה תורה. תודה תודה!!!

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי הרואה » ג' מרץ 05, 2024 3:18 pm

תוכן כתב:
הרואה כתב:
נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום.

שלוש שאלות, ברשותך:
יש ניסים שבתורה שהרמב"ם האמין שהם ניסים?
ואם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם הרציונליזם?
ידועה לך סיבה אחרת, מהותית, בגללה הרמב"ם העדיף למעט בניסים בתורה?

לא הבנתי איפה הבעיה, גם מי שמאמין בניסים עדיין הם חידוש ואין לך אלא חידושו, ובמקרה שלא הוכח החידוש 'ברירת המחדל' היא לחשוב שלא היה נס.
וללא ספק הרמב"ם האמין בניסים. אולי הוא יותר נטה לרציונליזם כל עוד שזה לא סותר את התורה לדעתו, אבל יש מ"ד שטען שהרמב"ם לא האמין שהיו ניסים אי פעם?
סתם כדוגמא קטנה מני רבות הוא שם את תחיית המתים כאחד מעיקרי הדת, זה לא הדבר הכי רציונלי במובן הנוכחי של המילה.
גם כן לחשוב שהרמב"ם כתב את כל דבריו במורה רק כדי שגם אלו שמאמינים ברציונליזם לא יפרקו עול זה תמוה ומשונה מאד.


לשיטת הרציונליסטים הרמב"ם לא האמין בתחית המתים לגופות, רק לנשמות. ומה שכתב במאמר תחיית המתים, לא כתב אלא כדי להסתיר את דעתו האמיתית.

נשמות זה בכלל דבר לא רציונלי (כלומר אם רציונלי הכוונה שאין ניסים או מטריאליסטי או לא לגמרי הבנתי בדיוק מה כוונתך שהלבשת למילה).

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 3:24 pm

תוכן כתב:
להתהלך כתב:
תוכן כתב:נעים מאד.

מוזר לי עד למאוד, שיח שלא מזוהה מי ומי המדברים.


אתה יודע מי אני?

לא.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 3:25 pm

הרואה כתב:נשמות זה בכלל דבר לא רציונלי (כלומר אם רציונלי הכוונה שאין ניסים או מטריאליסטי או לא לגמרי הבנתי בדיוק מה כוונתך שהלבשת למילה).


נכון מאד. לפי הרציונליסטים אין כזה דבר נשמה, יש רק שכל הפועל.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 3:26 pm

להתהלך כתב:
תוכן כתב:
להתהלך כתב:
תוכן כתב:נעים מאד.

מוזר לי עד למאוד, שיח שלא מזוהה מי ומי המדברים.


אתה יודע מי אני?

לא.


אז למה אני אמור לדעת מי אתה?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 3:27 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
תוכן כתב:מה שהרמב"ם עצמו האמין, זו שאלה שקשה מאד לענות עליה, כי הוא סתר את עצמו במודע דוקא בכדי להסתיר מה שבאמת חשב. יש שטוענים שהרמב"ם היה רציונליסט, ויש מאמינים, ואני הקטן בתוכם, שהרמב"ם האמין בניסים כפשוטם. השאלה היותר נכונה לשאול, מה האמינו אלו שהאמינו שהרמב"ם הוא רציונליסט, כגון ר' שמואל ן' תבון, בעל מלמד התלמידים, הרלב"ג וכיוצא. והתשובה היא, שהם האמינו שאין ניסים שמבטלים חוקי הטבע.

למה הרמב"ם כתב חיבורו מורה נבוכים, ולמה המעיט בעניני הניסים, זו שאלה מעניינת אבל לא ממש קשורה לנושא. בכל אופן יש בזה שתי גישות, או שהרמב"ם עצמו היה רציונליסט וחיבר ספר בו סידר את משנתו ב(סוג של) בהירות. והתשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

כלומר לפי מה שהרמב"ם כתב על פניו היה יהודי בעייתי, אבל אפשר לומר שלא התכוון למה שכתב וכך אפשר להכשיר אותו ולהמשיך ללמוד את דבריו במשנה תורה. תודה תודה!!!


אתה עם הארץ בנושאים אלו, וטוב שכך. אל תדבר בדברים שאין לך מושג בהם.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 3:30 pm

תוכן כתב:אז למה אני אמור לדעת מי אתה?

זה בדיוק הטענה על השיח שמתנהל בכלל בפורום, אני משתדל מאוד שידעו מי אני, ומתוך כל השיחות שלי כאן יודעים מי אני, וגם השם 'להתהלך', על שם הספרים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' מרץ 05, 2024 3:34 pm

תוכן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.


אני מצטט כאן מהזכרון, כי גם אני סובל מהחסרון הזה, ואין הספר לפני. אבל דומה ש'המים אשר מעל הרקיע' תרגם המים שבאויר או משהו כזה. עכשיו, לפי פשוטו של מקרא, הפירוש הוא מעל הרקיע ממש, אבל מכיון שלדעתו אין שם מים, שהרי זה מחוץ לכדור הארץ, נטה מפשוטו של מקרא, ונתן לזה הסבר רציונלי.

זו החלטה שלך, הוא לא כתב את זה. הוא לא כתב שאין מים מעל הרקיע, רק אתה החלטת שמסתמא מסבה זו כתב את מה שכתב.

הוא בעצמו לא הביא שום הגבלה על הרבש"ע, במה שהבאת.

וכמובן, צריכים לחכות לראות את הלשון שבמקור, כי כבר הורגלנו לזיופים בפי המתנגדים, כמבואר בקונטרסיהם.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' מרץ 05, 2024 3:59 pm

תוכן כתב:התשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

ולמה כתב הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק ח):
ומפני זה הוצרכו החכמים לומר שכל המופתים היוצאים ממנהגו של עולם, אשר היו, ואשר יועד בהם שיהיו, כולם קדם הרצון בהם בששת ימי בראשית, והושם בטבע הדברים ההם אז, שיתחדש בהם מה שהתחדש. וכאשר התחדש בזמן הראוי - חשבו בו שהוא דבר שקרה עתה, ואינו כן. וכבר הרחיבו בזה הענין הרבה במדרש קהלת וזולתו. ומאמרם בזה הענין: "עולם כמנהגו הולך". ותמצאם תמיד בכל דבריהם, עליהם השלום, יברחו מתת הרצון בדבר אחר דבר ובעת אחר עת.


ובפירוש המשנה (אבות ה, ה):
כבר זכרתי לך בפרק השמיני, שהם לא יאמינו בחידוש הרצון עת אחר עת, אלא שבראשית עשיית הדברים הושם בטבעם שייעשה בהם כל מה שייעשה, בין שהיה הדבר אשר ייעשה - תדיר, והוא הדבר הטבעי, ובין שהיה לעתים רחוקות, והוא המופת. ולפיכך אמר שביום הששי הושם בארץ שתשקע בקורח ועדתו, ובבאר שתוציא המים, ובאתון שתדבר, וכן השאר.

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ג' מרץ 05, 2024 4:25 pm

לעשות רצונך כתב:למען אחיי ורעי אדברה נא שלום בך,
אבקש ברשות כל הקהל הקדוש הזה לבוא בכתובים ולהניח קצת הלהב הזה, אולי נזכה שאחר דברינו באמת בואו יבואו ברינה כל הצדדים.

שפתים יושק אשריך

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מרץ 05, 2024 4:27 pm

להתהלך כתב:זה בדיוק הטענה על השיח שמתנהל בכלל בפורום, אני משתדל מאוד שידעו מי אני, ומתוך כל השיחות שלי כאן יודעים מי אני, וגם השם 'להתהלך', על שם הספרים.

וגם תוכן ע"ש הספרים שלו... ועיין כאן

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ג' מרץ 05, 2024 4:32 pm

תוכן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.


אני מצטט כאן מהזכרון, כי גם אני סובל מהחסרון הזה, ואין הספר לפני. אבל דומה ש'המים אשר מעל הרקיע' תרגם המים שבאויר או משהו כזה. עכשיו, לפי פשוטו של מקרא, הפירוש הוא מעל הרקיע ממש, אבל מכיון שלדעתו אין שם מים, שהרי זה מחוץ לכדור הארץ, נטה מפשוטו של מקרא, ונתן לזה הסבר רציונלי.

כמדומני שיפרשו ע״ד המורה נבוכים

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' מרץ 05, 2024 7:16 pm

תוכן כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:כלומר לפי מה שהרמב"ם כתב על פניו היה יהודי בעייתי, אבל אפשר לומר שלא התכוון למה שכתב וכך אפשר להכשיר אותו ולהמשיך ללמוד את דבריו במשנה תורה. תודה תודה!!!

אתה עם הארץ בנושאים אלו, וטוב שכך. אל תדבר בדברים שאין לך מושג בהם.

נכשלת באמירת דבר בפני עם הארץ!!!

לא ידעתי
הודעות: 50
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי לא ידעתי » ג' מרץ 05, 2024 7:31 pm

תוכן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.


אני מצטט כאן מהזכרון, כי גם אני סובל מהחסרון הזה, ואין הספר לפני. אבל דומה ש'המים אשר מעל הרקיע' תרגם המים שבאויר או משהו כזה. עכשיו, לפי פשוטו של מקרא, הפירוש הוא מעל הרקיע ממש, אבל מכיון שלדעתו אין שם מים, שהרי זה מחוץ לכדור הארץ, נטה מפשוטו של מקרא, ונתן לזה הסבר רציונלי.

הוא מפרש רקיע שמתכוון לאויר שבינינו לבין המים העליונים שמהם יורד המטר על דרך כמה ראשונים, ואכן המים הם "מעל לרקיע"

בכלל איני מבין איזה שייכות יש לזה למה שאתה קורא "רציונלי", האם מי שאינו מפרש "ארבע כנפות הארץ" כפשוטו וטעמו הוא שאין המציאות כזה. נלקה ב"רציונליות"?

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' מרץ 06, 2024 12:23 am

תוכן כתב:אתה עם הארץ בנושאים אלו, וטוב שכך. אל תדבר בדברים שאין לך מושג בהם.


תן לבך לכך: כאשר הדיינים הזקנים מסטמאר, שלדבריך אינם מבינים מימינם ומשמאלם בתחום המקרא, הזדרזו ללחום את המלחמה שהם אינם מבינים בה, לא המלצת להם שלא לדבר בדברים שאין להם מושג בהם, וגם לא נמנעת מלפתוח את הנושאים הרגישים בפני עמי הארצות הללו, אלא מיהרת וסיפקת להם חומרים וטיעונים כדי שישתמשו בהם כקרדום לחפור בו וכרובה לירות בו.
אבל עכשיו, כאשר "מעט דבש" העיר הערה רצינית וחשובה על הספקולציה בעניין אמונתו של הרמב"ם - פתאום חשוב לשתוק, שהרי אסור לאומרם בפני עם הארץ. בחירה משתלמת מאוד.
וביותר, כאשר "לא ידעתי" שומט מתחת לרגליך את ההוכחה הניצחת לגבי הרציונליזם של החיבור - שהיתה הדוגמה שנחקקה בזכרונך - אתה ממלא פיך מים (או אוויר, תלוי בפירושים השונים).

הערה כללית: השתתפות בדיון בפורום כלשהו (אנושי או וירטואלי), באופן פעיל ומתוך מעורבות גבוהה (לא כשהוא זורק הערה מדי פעם), היא לא רק זכות, אלא גם מחויבות. כמובן שאין חובה להתמיד בוויכוח לנצח. אבל היעלמות לאחר שאלות נוקבות גובלת בחוסר מענטשלעכקייט. השואל משקיע מכוחו ומרצו ומקדיש מזמנו לא בשביל לקבל הפניית עורף.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אליסף » ד' מרץ 06, 2024 1:55 am

איש_ספר כתב:
אליסף כתב:האם יהיה מחיר צבורי לפשע הזה?

כן. הרבנים יקראו להעביר סדרה מתוך החומש הזה דייקא.

רצונך לומר שהאישים שיצאו בפראות ובחוסר אחריות נגד הספר ומחברו יאבדו את מעט הלגיטימציה שנותרה להם.
יפה אמרת.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 2:31 am

להתהלך כתב:זה בדיוק הטענה על השיח שמתנהל בכלל בפורום, אני משתדל מאוד שידעו מי אני, ומתוך כל השיחות שלי כאן יודעים מי אני, וגם השם 'להתהלך', על שם הספרים.


זה לא הוגן לבוא עם טענה כזאת, אתה יודע טוב מאד שיש אנשים שיצטרכו לשלם מחיר כבד מדי אם ידעו מי הם ומה דעותיהם.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 2:35 am

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:אתה עם הארץ בנושאים אלו, וטוב שכך. אל תדבר בדברים שאין לך מושג בהם.


תן לבך לכך: כאשר הדיינים הזקנים מסטמאר, שלדבריך אינם מבינים מימינם ומשמאלם בתחום המקרא, הזדרזו ללחום את המלחמה שהם אינם מבינים בה, לא המלצת להם שלא לדבר בדברים שאין להם מושג בהם, וגם לא נמנעת מלפתוח את הנושאים הרגישים בפני עמי הארצות הללו, אלא מיהרת וסיפקת להם חומרים וטיעונים כדי שישתמשו בהם כקרדום לחפור בו וכרובה לירות בו.
אבל עכשיו, כאשר "מעט דבש" העיר הערה רצינית וחשובה על הספקולציה בעניין אמונתו של הרמב"ם - פתאום חשוב לשתוק, שהרי אסור לאומרם בפני עם הארץ. בחירה משתלמת מאוד.
וביותר, כאשר "לא ידעתי" שומט מתחת לרגליך את ההוכחה הניצחת לגבי הרציונליזם של החיבור - שהיתה הדוגמה שנחקקה בזכרונך - אתה ממלא פיך מים (או אוויר, תלוי בפירושים השונים).

הערה כללית: השתתפות בדיון בפורום כלשהו (אנושי או וירטואלי), באופן פעיל ומתוך מעורבות גבוהה (לא כשהוא זורק הערה מדי פעם), היא לא רק זכות, אלא גם מחויבות. כמובן שאין חובה להתמיד בוויכוח לנצח. אבל היעלמות לאחר שאלות נוקבות גובלת בחוסר מענטשלעכקייט. השואל משקיע מכוחו ומרצו ומקדיש מזמנו לא בשביל לקבל הפניית עורף.


אין לי זמן לענות לכל ההודעות. אני פשוט לא נמצא בפורום רוב שעות היום והלילה.

אני בדרך כלל לא עונה להודעות אישיות, קנטרניות, התנצחויות וכדומה. אני משתדל להגביל את עצמי רק לדברים מהותיים.

לגבי הזקנים מסטמר, לא שיתפתי איתם פעולה, אבל אני גם לא חושב שהם עשו שלא בסדר. לדעתם, אסור ללמוד חומש שלא לפי המהלך של רש"י. זכותם! יש להם על מה להסמך. אני הקטן חושב שאי אפשר לאסור ללמוד לפי כל מהלך שהוא, אבל דעתי לא באמת חשובה.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 2:39 am

לא ידעתי כתב:
תוכן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.


אני מצטט כאן מהזכרון, כי גם אני סובל מהחסרון הזה, ואין הספר לפני. אבל דומה ש'המים אשר מעל הרקיע' תרגם המים שבאויר או משהו כזה. עכשיו, לפי פשוטו של מקרא, הפירוש הוא מעל הרקיע ממש, אבל מכיון שלדעתו אין שם מים, שהרי זה מחוץ לכדור הארץ, נטה מפשוטו של מקרא, ונתן לזה הסבר רציונלי.

הוא מפרש רקיע שמתכוון לאויר שבינינו לבין המים העליונים שמהם יורד המטר על דרך כמה ראשונים, ואכן המים הם "מעל לרקיע"

בכלל איני מבין איזה שייכות יש לזה למה שאתה קורא "רציונלי", האם מי שאינו מפרש "ארבע כנפות הארץ" כפשוטו וטעמו הוא שאין המציאות כזה. נלקה ב"רציונליות"?


אני גם לא חושב שהארץ יש לה ידים, אפילו שכתוב 'והארץ רחבת ידים'. יש הבדל בין 'כנפות הארץ', שהיא מטבע דיבור, לבין קוסמולוגיה מסודרת. ובכל אופן, לפרש את הפסוקים לפי המציאות, אין זה נכלל ב'פשוטו של מקרא', אלא זה לפרש את המקרא לפי המדע העדכני, שזה דבר אחר לחלוטין.
נערך לאחרונה על ידי תוכן ב ד' מרץ 06, 2024 3:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 2:43 am

מעט דבש כתב:
תוכן כתב:התשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

ולמה כתב הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק ח):
ומפני זה הוצרכו החכמים לומר שכל המופתים היוצאים ממנהגו של עולם, אשר היו, ואשר יועד בהם שיהיו, כולם קדם הרצון בהם בששת ימי בראשית, והושם בטבע הדברים ההם אז, שיתחדש בהם מה שהתחדש. וכאשר התחדש בזמן הראוי - חשבו בו שהוא דבר שקרה עתה, ואינו כן. וכבר הרחיבו בזה הענין הרבה במדרש קהלת וזולתו. ומאמרם בזה הענין: "עולם כמנהגו הולך". ותמצאם תמיד בכל דבריהם, עליהם השלום, יברחו מתת הרצון בדבר אחר דבר ובעת אחר עת.


ובפירוש המשנה (אבות ה, ה):
כבר זכרתי לך בפרק השמיני, שהם לא יאמינו בחידוש הרצון עת אחר עת, אלא שבראשית עשיית הדברים הושם בטבעם שייעשה בהם כל מה שייעשה, בין שהיה הדבר אשר ייעשה - תדיר, והוא הדבר הטבעי, ובין שהיה לעתים רחוקות, והוא המופת. ולפיכך אמר שביום הששי הושם בארץ שתשקע בקורח ועדתו, ובבאר שתוציא המים, ובאתון שתדבר, וכן השאר.


אני חוזור ואומר אם הרמב"ם היה רציונליסט או לא, זה נושא מורכב ומסובך ואני לא רוצה להכנס אליו פה. אבל הקטעים האלו הם דוקא הוכחה שהרחב"ם רציונליסט. הרי הרציונליסטים מאמינים שאין להקב"ה לשנות חוקי הטבע, ולפיכך הם צריכים להתמודד עם השאלה איך הניסים שינו את חוקי הטבע. על זה עונה הרמב"ם שחוקי הטבע בעצם נקבעו כך, ואין כאן שינוי בחוקי הטבע. אבל למי שמאמין שהקב"ה יכול לשנות את חוקי הטבע כרצונו ומתי שהוא רוצה, השאלה לא מתחילה בכלל, ואין הם צריכים לומר שכך נקבע בעת תחילת היצירה.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 06, 2024 3:07 am

תוכן כתב:
זיז שדי כתב:לימוד והבנת הדת באופן רציונלי היא חלק בלתי נפרד מהדת. וכבר האריך בזה אדונינו הרמב"ם ז"ל במו"נ, והחושב כי הרציונליזם והדת אויבים הם זה לזה, אומר כי הדת היא בלתי רציונלית, אוי ואבוי לכפירה שכזו. וכבר האריכו בזה כל חכמי ישראל וידעת היום והשבות אל לבבך.


איפה האריך הרמב"ם בענין לימוד הדת באופן רציונלי? הרמב"ם פירש את פסוקי התורה באופן רציונליסטי, אבל עד כמה שידוע לי, לעולם לא האריך בענין הרציונליות כשלעצמה.

ולעצם הענין, אתה מבלבל פה בין שני תחומים. ההיגיון והרציונל. דבר הגיוני הכוונה שהדבר עצמו חף מסתירות פנימיות, והמסקנות נשענות באופן לוגי על ההנחות. הרציונליות הולכת צעד אחד קדימה, וטוענת שהעולם פועלת לפי כללים מאד ברורים, ואין לאף אדם ואף לא להקב"ה כוח להפר אותם כללים, או נמנעות בלשון פילוסופי. ולמשל, במלכים ב' פרק ו' מסופר על נס שעשה אלישע שגרם לברזל לצוף על המים. הרציונליסט שיודע שברזל יותר כבד מהמים יתקשה להסביר נס זה, ויצטרך לדחוק למצוא לזה כל מיני פתרונות טבעיים, למשל, שהברזל נתקע בעץ כך שביחד המשקל של הברזל והעץ היה יותר קל מהמים, והברזל צף. בעל ההיגיון יפרש הדברים כפשוטם, כי הוא מאמין שנס יכול להפר כללי הטבע, זה לא רציונלי, אבל זה כן הגיוני.

עכשיו, זה נכון שהיהדות היא הגיונית, זאת אומרת, נשענת על השכל, ודברים שהם מנוגדים לשכל היא שוללת. והשכל הוא כלי חשוב כדי ללמוד להכיר את בורא עולם, וכמו שהבאת מהפסוק 'וידעת היום'. ובזה היהדות שונה למשל מהנצרות שאומרת: "אני מאמין כי זה מגוחך (או בלתי אפשרי)". ואפשר לראות שהטיעון הזה שההיגיון קובע את האמנה עולה שוב ושוב בכתבי פולמוס יהודיים בעת שמתווכחים עם הנוצרים.

אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום. וגדולי ישראל הצביעו על כך שהרציונליסטים הם אלו שנוטשים את היהדות ראשון בעת צרה ומצוקה. והעיקר, כי בכדי שתהיה לדת זכות קיום היא צריכה לחרוג מהמוגבלות האנושיות להציע אפשרות טרנצנדנטלית, והרציונליות היא להיפך, היא מגמדת את הדת, ובסופו של דבר האדם הרציונלי מרגיש שאין הדת תורמזת לו יותר מדי. נחזור למשל שהבאנו מנס הברזל שעשה אלישע, אם הברזל צף מעצמו, זה בודאי עורר את אלו שראו נס זה, להפעל מכוחו של הנביא הדבק בה', ומכוחו של הבורא להשתלט על הבריאה, אבל אם בסך הכל הברזל נתקע באיזה שהוא עץ וצף, הרי קל לבטל את כל הנס הזה ולטעון שהוא מקרה גמור, ואיך שהוא הצליח לאלישע. הנס כבר לא נס, הנביא סתם הימר, והבורא כבר לא נוכח.

ולסיום, כל כתבי חז"ל הם אנטי רציונליים במובהק, זאת אומרת, שהיהדות במהותה היא אנטי רציונלית במובהק, ובהתאם מי שרוצה לשמר את היהדות הוא מתנגד לרציולניות.

פתחתי אשכול חדש מיוחד לנושא זה. עיי"שhttps://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=63961
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב ד' מרץ 06, 2024 3:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אהרון 37
הודעות: 294
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אהרון 37 » ד' מרץ 06, 2024 3:27 am

בעניין הנידון כאן, אני רוצה לכתוב דברים כלליים.

איני מתכווין לאף אדם מסוים, יש לי נטיות ליבי לעצם עניין זה, אבל לא כאלו שנעשו מתוך עיון מעמיק, וע"כ אינני מביע שום דעה לגוף העניין, לא לעצם הנושא על החומש, לא ליחס כלשהוא כלפי אלו שיצאו כנגד החומש. אני גם מניח שלא ראי זה כראי זה, כמו בהרבה נושאים בכגון דא, יש את העושים רק לשם שמים, יש את העושים רק לשם מחלוקת, יש כאלו שסיבת מעשיהם מעורבת מכמה גורמים. הדברים האלו הם באמת דברים עדינים שרק יוצר האדם יודע כל אחד בדיוק מה היה סיבת מעשהו. עד כמה פעל מצדו בתום לב, ולשם שמים, ועד כמה היה מעורב בזה סיבות נוספות.

ואחר הקדמה זו, אכתוב כמה מילים בעניין.

כידוע לכל, יש הרבה דברים שאדם גם אם הוא לא יכול לטעון כנגד השני, אבל אדם שיש לו יראת שמים צריך לחשוב ולירא אולי יש לו חלק בעניין.
אני חושב שחלק מהנושא כאן, הוא אחר שהועלה טענה מצד מסוים שהוא שייך לצד הנפגע, כקרובי הנפטר, כלפי אישים מסוימים, אז נשמעים טענות מצד המותקף, מה אתה תוקף וכו', ואז מתעורר ויכוח האם ההתקפה מוצדקת, האם היא בהכרח נכונה, אולי בכלל המוות שלו לא קשור לעניין.
אבל, הנושא צריך להיות שונה, האם אותם אלו שהתקיפו, המאורע הזה צריך לעורר בהם חשבון נפש, הם, ביניהם כלפי בוראם או לא.
זה נושא אישי, שכל אדם שהיה לו יד בעניין, צריך לעשות את חשבון הנפש שלו כלפי בוראו.

נקודה נוספת, המאורע הזה צריך לעורר חשבון נפש, כי מספיק שיכול להיות שמותו קשור לזה.
בסך הכל זה תזכורת שצריכה לעורר אדם לאחריות על מעשיו, שעליו לשקול בפלס, ולחשוש על התוצאות שיכולות לקרות ממעשיו.

בוא נעזוב את המקרה הפרטי הזה, וכי זה מופרך לחשוב שמאורע כזה יכול לגרום להתקפת לב על נשוא ההתקפה?

על האדם לחשוב על התוצאות שיכולות לקרות ממעשיו, המאורע הזה בסך הכל מזכיר לנו מה יכול לקרות ממעשה של אדם.

עכשיו, יתכן שיטען מאן דהוא, שע"פ הלכה, מוסר, וכו' האדם לא צריך להימנע ממעשה מסוים בגלל זה.
יכול להיות, אבל ברור שצריך לחשוב על תוצאה זו, יתכן שאעפ"כ יהיה מותר לו בנסיבות מסוימות לעשות כן.

המודד לפעמים במצבים כעין אלו, לדעת האם האדם פועל נכון, זה שישאל את עצמו כשעושה מעשה מסוים, נניח שיקרה משהו מסוים, האם אומר אז, שאני לא אשם בזה, או שאז כבר אדבר אחרת.

אתן דוגמה לזה מנושא אחר לגמרי.
אדם יש לו בבית חלונות בלי סורגים, ויש לו ילדים קטנים, והוא שוקל בדעתו האם עליו להתקין סורגים או לא, אז, עליו לחשוב אם חס ושלום יקרה אסון, האם אוכל לומר, אני חושב שלא הייתי צריך לחוש לתוצאה זו, ומה שקרה, ככה נגזר מן שמיא, או שאם ח"ו יקרה משהו, ארגיש אשם. אם התשובה שאותו אדם משיב לעצמו, גם אם יקרה אסון ח"ו, אוכל לומר שלא הייתי צריך לחוש לתוצאה זו, אז כנראה שהוא פועל מתוך שיקול שבאמת נראה בעיניו נכון, אבל אם התשובה היא אחרת, אז עליו לחוש ולהתקין סורגים.

כמו כן, בעניין שלפנינו, כשאדם נקלע לנושא מסןים, שהוא חושב שעליו לפעול כנגד אדם פלוני, הוא צריך לשאול את עצמו, נניח שמחר יספרו לי שאותו אדם שיצאתי נגדו קיבל התקפת לב, האם אומר לעצמי, שאין לי חלק בזה, פעלתי נכון, אז הוא רשאי לצאת נגד אותו אדם, לפחות הוא יכול לטעון, שבאמת דעתו שכך השם דורש ממנו לפעול, אבל אם הוא מכיר את עצמו ויודע שאם יקרה משהו, אז פתאום יעלה בלבו הרהורי חרטה, אז כנראה שהוא לא בטוח שהוא צודק בפעולתו, אלא פשוט הוא לא לוקח בחשבון שיקרה כזה אסון, וזה כבר לא נכון, כי האדם צריך לקחת בחשבון גם מאורעות שכאלו. אדם מועד לעולם, והוא אחראי על זה, ועליו לחשוש למקרים כאלו.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מרץ 06, 2024 4:54 am

אין אדם היוכל לומר בבטחה שהוא יודע מראש מה תהיה התוצאה של פעולה מסוימת. נכון שצריך לעשות חשבון (בין עם נפש בין בלי) לפני מעשה מה עלולות להיות התוצאות, אך המציאות הכואבת היא שבהרבה מקרים לא עושים אלא פועלים מתוך קנאות או מניעים אחרים כלשהם ומתרצים לעצמם שהמטרה מקדשת את האמצעים, והיה אם המעשה גרם לתוצאה לא טובה, כמו במקרה שלנו, יצדיקו את עצמם בינם לבין עצמם שהכל נעשה לשם שמים ולא עליהם הטענה וזה שהתקיפו אותו אחראי למעשיו. אני מבטיח לך שכך הם חושבים ועוד כל מיני תירוצים שונים. הלא סה"כ מי שעומד מאחרי כל הפרשה הזו אלו לא איזה ארחי פרחי ובעל הבתים אלא ת"ח ובינהם הנחשבים כגדולים (כפי שנראה מהחתימות) והאם אתה בא לומר שהם פועלים סתם ממניעים לא טהורים?
ועוד, הדוגמא שהבאת מחלונות בלי סורגים ממש לא קשור. ילדים לא יודעים לשמור על עצמם ועל המבוגרים לעשות זאת עבורם, כך שאם יש סיכוי שילד יגש לחלון ויפול ממנו ויפגע - יש לשים סורגים (ואותו דבר לחגור חגורת בטיחות ברכב וכו') ולעשות את החשבונות שאתה כותב זה ממש איוולת ומראה על חוסר אחריות, כמו נניח שאדם יתחיל לעשות חשבונות האם כדאי להתקין אזעקת אש בביתו, האם הוא יכול לדעת אם תהיה אש או לא בשביל שיהיה לחשבונות שלו משמעות כלשהי? ואם אכן יקרה אסון, אין שום דבר שבעולם שיוכל להצדיק את מעשהו עם כל החשבונות שקדמו לו (ועוד דוגמא החביבה עלי חיסונים, שיש הורים שעושים חשבונות שלא צריך לחסן את ילדיהם וששום דבר לא יקרה, והיה עם ח"ו הילד כן יפגע ולמשל יקבל פוליו, האם ההורה יסלח לעצמו, שלא נדבר על הילד שנפגע עצמו). כך שבקיצור הדוגמא שלך ממש לא לענין.
.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' מרץ 06, 2024 6:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 5:36 am

תוכן כתב:
מעט דבש כתב:
תוכן כתב:התשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

ולמה כתב הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק ח):
ומפני זה הוצרכו החכמים לומר שכל המופתים היוצאים ממנהגו של עולם, אשר היו, ואשר יועד בהם שיהיו, כולם קדם הרצון בהם בששת ימי בראשית, והושם בטבע הדברים ההם אז, שיתחדש בהם מה שהתחדש. וכאשר התחדש בזמן הראוי - חשבו בו שהוא דבר שקרה עתה, ואינו כן. וכבר הרחיבו בזה הענין הרבה במדרש קהלת וזולתו. ומאמרם בזה הענין: "עולם כמנהגו הולך". ותמצאם תמיד בכל דבריהם, עליהם השלום, יברחו מתת הרצון בדבר אחר דבר ובעת אחר עת.


ובפירוש המשנה (אבות ה, ה):
כבר זכרתי לך בפרק השמיני, שהם לא יאמינו בחידוש הרצון עת אחר עת, אלא שבראשית עשיית הדברים הושם בטבעם שייעשה בהם כל מה שייעשה, בין שהיה הדבר אשר ייעשה - תדיר, והוא הדבר הטבעי, ובין שהיה לעתים רחוקות, והוא המופת. ולפיכך אמר שביום הששי הושם בארץ שתשקע בקורח ועדתו, ובבאר שתוציא המים, ובאתון שתדבר, וכן השאר.


אני חוזור ואומר אם הרמב"ם היה רציונליסט או לא, זה נושא מורכב ומסובך ואני לא רוצה להכנס אליו פה. אבל הקטעים האלו הם דוקא הוכחה שהרחב"ם רציונליסט. הרי הרציונליסטים מאמינים שאין להקב"ה לשנות חוקי הטבע, ולפיכך הם צריכים להתמודד עם השאלה איך הניסים שינו את חוקי הטבע. על זה עונה הרמב"ם שחוקי הטבע בעצם נקבעו כך, ואין כאן שינוי בחוקי הטבע. אבל למי שמאמין שהקב"ה יכול לשנות את חוקי הטבע כרצונו ומתי שהוא רוצה, השאלה לא מתחילה בכלל, ואין הם צריכים לומר שכך נקבע בעת תחילת היצירה.

נו, וזו בדיוק היתה טענתי, שקטעים רציונליסטים כאלה לשיטתך אין מקומם בפירוש המשנה, אלא רק במורה נבוכים, ששם "כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות".

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 6:52 am

זיז שדי כתב:לימוד והבנת הדת באופן רציונלי היא חלק בלתי נפרד מהדת. וכבר האריך בזה אדונינו הרמב"ם ז"ל במו"נ, והחושב כי הרציונליזם והדת אויבים הם זה לזה, אומר כי הדת היא בלתי רציונלית, אוי ואבוי לכפירה שכזו. וכבר האריכו בזה כל חכמי ישראל וידעת היום והשבות אל לבבך.

זיז שדי כתב:פתחתי אשכול חדש מיוחד לנושא זה. עיי"ש.
viewtopic.php?p=827329&sid=f452518873fec6c9e5288badf099c55a#p827329

[תיקנתי את הקישור].

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 9:24 am

מעט דבש כתב:נו, וזו בדיוק היתה טענתי, שקטעים רציונליסטים כאלה לשיטתך אין מקומם בפירוש המשנה, אלא רק במורה נבוכים, ששם "כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות".


הרמב"ם לא מקל על לומדיו...

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 11:19 am

כוונתך שגם בפירוש המשנה לא כתב הרמב"ם את דעתו האמיתית?

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' מרץ 06, 2024 11:23 am

מעט דבש כתב:כוונתך שגם בפירוש המשנה לא כתב הרמב"ם את דעתו האמיתית?


השלכה קוראים לזה.

תוכן כתב:אתה יודע טוב מאד שיש אנשים שיצטרכו לשלם מחיר כבד מדי אם ידעו מי הם ומה דעותיהם.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 11:32 am

צ"ע ממקום אחר:
תוכן כתב:...את הבחירה שלי עשיתי, ואני לא מסתיר אותה, ואני מאד מאד מקוה שהיא היתה הבחירה הנכונה בשבילי. בכל מקרה, אני אף פעם לא הבעתי ביקורת על אנשים שקוראים כל מיני חומרים, כי אני עושה אותו הדבר...
למרות כל הבזיונות וההשמצות והמציצנות והדיבורים מאחורי הגב, אני ממשיך במה שנראה לי הדבר הנכון לעשות. שה' ינחני בדרך אמת, ואזכה לעשות משהו למען שמו באמת.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' מרץ 06, 2024 11:44 am

מעט דבש כתב:צ"ע ממקום אחר:
תוכן כתב:...את הבחירה שלי עשיתי, ואני לא מסתיר אותה, ואני מאד מאד מקוה שהיא היתה הבחירה הנכונה בשבילי. בכל מקרה, אני אף פעם לא הבעתי ביקורת על אנשים שקוראים כל מיני חומרים, כי אני עושה אותו הדבר...
למרות כל הבזיונות וההשמצות והמציצנות והדיבורים מאחורי הגב, אני ממשיך במה שנראה לי הדבר הנכון לעשות. שה' ינחני בדרך אמת, ואזכה לעשות משהו למען שמו באמת.


וממקום נוסף:
תוכן כתב:מכיון שאני זה שמשמיע את הביקורת אז אני מודיע כדלהלן: כל עוד שרוחי ונשמתי בי, שה' יאריך ימי ושנותי בנעימים, ואני אפגש עם דעות שאני העני והדל בתורה ובמעשים, חושב שהם לא נכונים, אשמיע את דעתי בע"ה, אם נראה שיש תועלת בדבר. בל"נ לא אתן לשום מחיר אישי, יקר ככל שיהיה, להשפיע על החלטה זו, ומאת ה' אבקש סיוע לעמוד בדיבורי.


והזכרתני אשכול נוסף:
viewtopic.php?p=508094#p508094

וכאן הבן שואל: למי החותמת והפתילים? מתי מותר לסטות מן הדרך המקובלת ומתי לא?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 12:44 pm

מעט דבש כתב:כוונתך שגם בפירוש המשנה לא כתב הרמב"ם את דעתו האמיתית?


כוונתי שגם במשנה פעמים כתב כך ופעמים כך, כדי להסתיר את דעתו. וחשוב מאד להדגיש, שאני לא המצאתי את זה שהרמב"ם הסתיר את דעתו, אלא הרמב"ם אומר את זה במפורש בהקדמת המו"נ שזה מה שהוא עושה. השאלה היא, אחרי שהסתיר את דעתו, מהי דעתו האמיתית, ובזה חולקים הרציונליסטים ואלו שנאמנים לה' ותורתו. הרציונליסטים סבורים שהרמב"ם היה רציונליסט, ואלו שנאמנים לה' סבורים שהרמב"ם האמין כרגיל. וכבר הארכתי בזה במק"א.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' מרץ 06, 2024 12:53 pm

נטורי קרתא כתב:וכאן הבן שואל: למי החותמת והפתילים? מתי מותר לסטות מן הדרך המקובלת ומתי לא?


יש את חקר האמת, האמת עד לעצמה ואין לאחרים איתה, וממנה אי אפשר לזוז. אבל יש גם פרשנות, ובפרשנות אנו משועבדים למסורה. ולמשל, כל מי שלמד ספר הזוהר עם עין ביקורתית יודע שהיא ספר מאוחר, ושהיא מלאה בהעתקות ממקורות מאוחרים לרשב"י. כך גם כתבו גדולי ישראל. אבל את המסורה שהיא מרשב"י בזה אפשר לפרש, שהזוהר מיוסדת על ספרות ההיכלות שמקורו בבית מדרשו של רשב"י, אז אכן הדברים יצאו מהרשב"י. זה כמו לומר שר' חיים סאלאווייטשיק חיבר את חידושי הגר"ח, והדברים התקבלו בסיני, שני הדברים אמת.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 12:57 pm

תוכן כתב:
מעט דבש כתב:כוונתך שגם בפירוש המשנה לא כתב הרמב"ם את דעתו האמיתית?

כוונתי שגם במשנה פעמים כתב כך ופעמים כך

תוכל להראות לנו את ה'סתירות' בפירוש המשנה?

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 06, 2024 1:45 pm

תוכן כתב:וחשוב מאד להדגיש, שאני לא המצאתי את זה שהרמב"ם הסתיר את דעתו, אלא הרמב"ם אומר את זה במפורש בהקדמת המו"נ שזה מה שהוא עושה.

ז"ל הרמב"ם:
...והסבה השביעית, צורך הדברים בענינים עמוקים מאד יצטרך להעלים קצת עניניהם ולגלות קצתם, ופעמים יביא הצורך כפי האמירה אחת להמשך הדברים בה, כפי הנחת הקדמה אחת, ויביא הכרח הצורך במקום אחר להמשך הדברים בה לפי הקדמה סותרת לראשונה. וצריך שלא ירגישו ההמון בשום פנים במקום הסתירה ביניהם, ושיעשה המחבר תחבולה להעלים אותו בכל צד...
ואמנם אשר ימצא במאמר הזה (-מו"נ) מן החלוף הוא לפי הסבה החמישית והסבה השביעית.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 06, 2024 1:47 pm

הצעה למנהלים:

אולי הגיע הזמן לפתוח מחדש את האשכול הנעול בדבר 'חומש פשוטו של מקרא'.

אמנם יש בו כבר 50 עמודים, אבל עדיין לא נאמרה המלה האחרונה.

ועתה, כשבעווה"ר המחבר שחל"ח, יהיה אפשר יותר לדון בצורה מושכלת ושקולה בגופו של החיבור כשלעצמו, ללא האשמות ואמוציות מיותרות.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' מרץ 06, 2024 1:56 pm

תוכן כתב:אני חוזור ואומר אם הרמב"ם היה רציונליסט או לא, זה נושא מורכב ומסובך ואני לא רוצה להכנס אליו פה. אבל הקטעים האלו הם דוקא הוכחה שהרחב"ם רציונליסט.


תוכן כתב:הרציונליסטים סבורים שהרמב"ם היה רציונליסט, ואלו שנאמנים לה' סבורים שהרמב"ם האמין כרגיל.


:-:-:-:

בצד ההתנצחות הזו, שאין בה כדי להחליף דיון רציני, חשוב לחזור על העיקר: הסטייה של החומש מן המסורת היהודית (באמצעות בחירה סלקטיבית של הפירושים, בהתאם לטעמו והבנתו של המחבר) איננה ברמה שמצדיקה ג'יהאד. מותר שלא להסכים עמו, וניתן להבין את מי שמבקש להתריע, לעורר מודעות, להסב תשומת לב, להצביע על הנקודות הבעייתיות. אך אי אפשר להצדיק מלחמת חורמה, שאינה נרגעת ואינה שותקת עד רדתה, עד שלא ישאר עותק אחד בשום בית כנסת ועד שלא יהיה רב בישראל שלא יחתום על הכרוז. מגוחכת במיוחד צדקנות זו מפי כאלה שגם בחירותיהם במסורת היא סלקטיבית לחלוטין.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מרץ 06, 2024 2:48 pm

במילה אחת זה מה שנקרא קנאות, ונטורי קרתא הם דוגמא טובה לכך, ששום דבר לא ישתיק אותם עד שישיגו את מטרתם.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' מרץ 06, 2024 3:09 pm

זאב ערבות כתב:במילה אחת זה מה שנקרא קנאות, ונטורי קרתא הם דוגמא טובה לכך, ששום דבר לא ישתיק אותם עד שישיגו את מטרתם.

טעות בידך.
לנטו"ק יש רציונל ברור. הם נאבקים על כל שינוי ועל כל סטייה מן המסורת, לא משנה מה עומד מאחוריו, לא משנה כמה הוא חשוב ועקרוני. מבחינתם להצביע בבחירות לעירייה מצדיק מלחמה בדיוק כמו לימודי ליבה. זאת שיטת חכמי הונגריה, שאינה טורחת להצדיק את המאבק בנימוקים הגיוניים, אלא השינוי אסור משום שהוא שינוי. גם המתנגדים יודו שזאת תפיסה שהיא לפחות קוהרנטית, עקבית עם עצמה. מאידך, אדם שעושה מה שלבו חפץ, אינו רשאי להאבק נגד מישהו אחר בגלל שהלה שינה משהו, שלא לפי טעמו.
דמה בעצמך שבוקר אחד אתה שומע שדוד גולינקין, בשביל ההמחשה בלבד, יצא למאבק נגד לבישת תכלת בציצית, בטענה שזה נגד המסורת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 06, 2024 4:08 pm

ברשותכם, אני מרגיש חובה לכתוב משהו בסגנון אחר.

כבר כתבתי את תחושתי ('עמדה' זו מילה מגוכחת בהקשר של הדובר הקטן והנושא הענק), שגניזת החומש היתה צודקת לגמרי. הפירוש הוא לא מינות חלילה, הפירושים מיוסדים ע"ד ראשונים ואחרונים, וגם הנסיון לכתוב פירוש מלוקט ע"ד הפשט כבר זכה להסכמת גדולים (כפי שהראה הרב חברא). אבל הצלחתו זו קלקלתו, הוא התפשט מאד והיתה סכנה מוחשית שבשל בהירותו ונגישותו, הוא עומד להתקבל כספר ממנו יורו מקרא, מלמדים ומורות, ועם זה אסור היה בשו"א להשלים, ואם הפתרון הוא גניזת החיבור, אין מנוס. זו הגישה הקרובה לליבי.

[לחדד קצת את האבחנה, דובר על הכנסת החומש לאוצר, לבסוף משום מה הסתייע. לענ"ד למרות ההזדהות עם הביקורת, אין בכך שום בעיה. יש באוצר ספרים 'חריגים' הרבה יותר, ואין סיבה שלא יהיה גם ספר זה, שודאי אפשר להפיק ממנו גם תועלת גדולה. וכאמור הביקורת והצעדים שהיו צריכים להינקט, הרי זה רק כדי לבלום את התפשטתו והתקבלותו כספר יסודי].

(וזה לכבוד הרב להתהלך, שנראה שאינו 'סובל' במיוחד מעיסוק בו. יצא לי לקרוא ולשמוע (בקול הלשון) כמה משיעוריו, לצד דברים מקוריים ונפלאים שיש שם, עוד יש שם דברים שקשה לי לשומען ממש, ובמקו"א (סביב העקידה) סגרתי את השיעור וחסל. (וכיון שאני לא הולך לתת דוגמאות, לכן אני מסייג ומדבר על עצמי וטעמי בלבד). לטעמי לפי שום נוסח א"א לקרוא להם מינות, חלילה חלילה, אבל אוי ואבוי אם היה יוצא חומש כששוליו מלאים דברים בסגנון זה, ומלמדים היו מציעים ממנו לילדים ומורות לתלמידותן, לטעמי היה ראוי לגזור תענית על דבר כזה).

היתה מערכה שלימה סביב החומש, אומרים שלצד ביקורת כדרכה של תורה נעשו גם דברים נוראים. טרור אכזרי, הכפשות והוצאת ש"ר באותיות של קידוש לבנה. אני כותב 'אומרים', לא כדי לרחוץ בנקיון כפים, אלא משום שאני באמת לא יודע. לא הייתי שם, ולא הייתי ליד. אומרים שהמנוח יכל להשלים עם גניזת מפעל חייו, אבל לא יכל להשלים עם הצגתו כפושע ישראל מסית ומדיח. כבר בשעת הפולמוס הוא נפל למשכב כנראה מעוגמ"נ, והשנה גם קיבל סרטן וחלי"ש.

אדם שרגליו או רגלי אבותיו עמדו בהר סיני, אין לו את הזכות לשתוק מול דבר מחריד שכזה. ת"ח נופל למשכב כשהקרובים מתארים שהוא מנוקב ככברה מחיצים מורעלים שננעצו בו, ולבסוף מסיים את חייו באופן כזה. אין מילים לתאר תועבה שכזו. וכיון שאומרים שנעשתה בציבור הרי אם ידינו לא שפכו את הדם הזה, האם נוכל לומר עיננו לא ראו?


היתה לי תחושה שבשל סופו הטראגי ובשל עוולות נוראות שנעשו כלפיו, מנסים להשתיק כל סוג של ביקורת. ולכן כתבתי מה שכתבתי למעלה, אבל חלילה לי לחפות על עושי רשעה, ואם כי מה אני ומה חיי, אבל איסור חנופה נוהג בכל, ולא תחניפו את הארץ. וגם אני מבני אברהם יצחק ויעקב.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מרץ 06, 2024 4:15 pm

איש_ספר כתב:ברשותכם, אני מרגיש חובה לכתוב משהו בסגנון אחר.

כבר כתבתי את תחושתי ('עמדה' זו מילה מגוכחת בהקשר של הדובר הקטן והנושא הענק), שגניזת החומש היתה צודקת לגמרי. הפירוש הוא לא מינות חלילה, הפירושים מיוסדים ע"ד ראשונים ואחרונים, וגם הנסיון לכתוב פירוש מלוקט ע"ד הפשט כבר זכה להסכמת גדולים (כפי שהראה הרב חברא). אבל הצלחתו זו קלקלתו, הוא התפשט מאד והיתה סכנה מוחשית שבשל בהירותו ונגישותו, הוא עומד להתקבל כספר ממנו יורו מקרא, מלמדים ומורות, ועם זה אסור היה בשו"א להשלים, ואם הפתרון הוא גניזת החיבור, אין מנוס. זו הגישה הקרובה לליבי.

[לחדד קצת את האבחנה, דובר על הכנסת החומש לאוצר, לבסוף משום מה הסתייע. לענ"ד למרות ההזדהות עם הביקורת, אין בכך שום בעיה. יש באוצר ספרים 'חריגים' הרבה יותר, ואין סיבה שלא יהיה גם ספר זה, שודאי אפשר להפיק ממנו גם תועלת גדולה. וכאמור הביקורת והצעדים שהיו צריכים להינקט, הרי זה רק כדי לבלום את התפשטתו והתקבלותו כספר יסודי].

(וזה לכבוד הרב להתהלך, שנראה שאינו 'סובל' במיוחד מעיסוק בו. יצא לי לקרוא ולשמוע (בקול הלשון) כמה משיעוריו, לצד דברים מקוריים ונפלאים שיש שם, עוד יש שם דברים שקשה לי לשומען ממש, ובמקו"א (סביב העקידה) סגרתי את השיעור וחסל. (וכיון שאני לא הולך לתת דוגמאות, לכן אני מסייג ומדבר על עצמי וטעמי בלבד). לטעמי לפי שום נוסח א"א לקרוא להם מינות, חלילה חלילה, אבל אוי ואבוי אם היה יוצא חומש כששוליו מלאים דברים בסגנון זה, ומלמדים היו מציעים ממנו לילדים ומורות לתלמידותן, לטעמי היה ראוי לגזור תענית על דבר כזה).

היתה מערכה שלימה סביב החומש, אומרים שלצד ביקורת כדרכה של תורה נעשו גם דברים נוראים. טרור אכזרי, הכפשות והוצאת ש"ר באותיות של קידוש לבנה. אני כותב 'אומרים', לא כדי לרחוץ בנקיון כפים, אלא משום שאני באמת לא יודע. לא הייתי שם, ולא הייתי ליד. אומרים שהמנוח יכל להשלים עם גניזת מפעל חייו, אבל לא יכל להשלים עם הצגתו כפושע ישראל מסית ומדיח. כבר בשעת הפולמוס הוא נפל למשכב כנראה מעוגמ"נ, והשנה גם קיבל סרטן וחלי"ש.

אדם שרגליו או רגלי אבותיו עמדו בהר סיני, אין לו את הזכות לשתוק מול דבר מחריד שכזה. ת"ח נופל למשכב כשהקרובים מתארים שהוא מנוקב ככברה מחיצים מורעלים שננעצו בו, ולבסוף מסיים את חייו באופן כזה. אין מילים לתאר תועבה שכזו. וכיון שאומרים שנעשתה בציבור הרי אם ידינו לא שפכו את הדם הזה, האם נוכל לומר עיננו לא ראו?


היתה לי תחושה שבשל סופו הטראגי ובשל עוולות נוראות שנעשו כלפיו, מנסים להשתיק כל סוג של ביקורת. ולכן כתבתי מה שכתבתי למעלה, אבל חלילה לי לחפות על עושי רשעה, ואם כי מה אני ומה חיי, אבל איסור חנופה נוהג בכל, ולא תחניפו את הארץ. וגם אני מבני אברהם יצחק ויעקב.

יישר חילך, אני מזדהה עם כל מילה ומילה שנאמר בהודעה זו, אם היה בי כח לכתוב הודעה בענין האשכול, כמדומני שאין כאן אפילו דבר אחד שהייתי כותב אחרת כולל האותיות הקטנות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים