מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 3:37 pm

בשבת האחרונה ראיתי את דברי המדרש:
ויקרא רבה (וילנא) פרשת תזריע פרשה יד
ג ד"א אשה כי תזריע וילדה זכר הה"ד (איוב י יב) חיים וחסד עשית עמדי ופקדתך שמרה רוחי רבי אבא בר כהנא אמר תלת, בנוהג שבעולם אם נוטל אדם ארנקי של מעות ונותן הפה למטה אין המעות מתפזרות? והולד שרוי במעי אמו והקב"ה משמרו שלא יפול וימות. אין זה שבח?! הוי חיים וחסד עשית עמדי! וכו'

אמר רבי תחליפא דקסריא אם אכל אדם פרוסה אחר פרוסה לא שניה דוחה את הראשונה, האשה הזו כמה מאכל היא אוכלת וכמה משקים היא שותה ואינו דוחה הולד. אין זה חיים וחסד?!

ויעוי' שם עוד באותו עניין.

לכאורה משמעות הדברים היא שהקב"ה שומר באופן תמידי על העובר שלא יפול ממעי אמו, כלומר שלא יקרה לו מה שקורה לדינרים בכיס שהפכו את פיו למטה, וכן שלא יידחה החוצה ע"י האוכל שאוכלת אמו.

והרי זה צ"ע טובא, שכן המערכת בנויה באופן כזה ששני החששות הנ"ל אינם קיימים כלל ועיקר.

אפשר בדוחק לומר שהכוונה היא לשבח את הקב"ה על עצם בניית מערכת כזו בה העובר שמור ומוגן לבטח, אבל זה לא משמע מלשון המדרש.

כיוצא בדבר הם דברי המדרש (הובאו בטור או"ח סי' ו):
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה א סימן ג
ג בראשית ברא אלהים, רבי תנחומא פתח (תהלים פו) כי גדול אתה ועושה נפלאות, א"ר תנחום הנוד הזה אם יהיה בו נקב כחוד של מחט כל רוחו יוצא ממנו, והאדם עשוי מחילים מחילים, נקבים נקבים, ואין רוחו יוצא ממנו, מי יעשה כן (שם /תהלים פ"ו/) אתה אלהים לבדך.

קשה להבין את השבח הזה. איזו רוח אמורה לצאת ע"י הנקבים שבאדם, ומה הדמיון לנוד?

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 18, 2024 3:39 pm

אתה יכול להוסיף את המדרש לגבי יעקב ועשו, שהנולד מטיפה ראשונה יוצא שני, כי הולדות נוצרים ומסתדרים ברחם לפי סדר כניסת הטיפות לשם, וג"ז דימו לשפופרת שמכניסים אליה חפצים, שאחרון נכנס ראשון יוצא.

באופן כללי כמדומה שחז"ל מתייחסים לרחם האשה כמ"פ כ"בני מעיים". או "קרביים".
וחלק מהמ"מ יש לבאר שהכל נמצא דחוק ביחד בחלל הכרס, ואיברי העיכול לא מוחצים את הרחם והולד שבתוכו, אלא להיפך, הוא דוחק אותם ומפנה לעצמו מקום. וכן תהליך הוצאת הפסולת ודחיקתו החוצה לא גורם גם לרחם להתכווץ ולפלוט את הולד החוצה.
זה אכן דחוק בלשון המקורות, ואיני יודע אם לזה התכוונו חז"ל ומה הם כן התכוונו, זה יותר נסיון לתרגם את המדרשים האלה לפי הידוע לנו כיום.
בסיס השקפתי לגישה כזו היא לומר שחז"ל היו מוכרחים לדבר בזמנם לפי מה שידעו רובא דאינשי בזמנם, אחרת היו בעיני כל מן המתמיהים, ודוקא משום אמירתם את האמת היו שוחקים עליהם. לכן נקטו לשון שמשתמע לתרי אנפי באופן שבזמנם יבינו אותו כפשוטו ויתאים להשקפת זמנם, ובזמננו יוכלו עכ"פ להסביר לשון זה בהתאמה עם הידע של זמננו.
איני יודע מה ידעו אז הרופאים וחכמי יוון וכיו"ב באנטומיה, והאם הידע הזה היה רווח בשדרות העם כבר אז.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' אפריל 18, 2024 3:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 3:45 pm

.
נערך לאחרונה על ידי עקביה ב ה' אפריל 18, 2024 6:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קמנו ונתעודד
הודעות: 215
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' אפריל 18, 2024 3:55 pm

לגבי עצם המדרש,
אם אני יודע איך גיטרה עובדת אני לא יכול להתפעל משיר יפה? מהזריחה?

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 18, 2024 4:19 pm

צופה_ומביט כתב:באופן כללי כמדומה שחז"ל מתייחסים לרחם האשה כמ"פ כ"בני מעיים". או "קרביים".
וחלק מהמ"מ יש לבאר שהכל נמצא דחוק ביחד בחלל הכרס, ואיברי העיכול לא מוחצים את הרחם והולד שבתוכו, אלא להיפך, הוא דוחק אותם ומפנה לעצמו מקום. וכן תהליך הוצאת הפסולת ודחיקתו החוצה לא גורם גם לרחם להתכווץ ולפלוט את הולד החוצה.

קיבלתי באישי אישור לדברים מבעל ידיעה בעניין:
אכן, במקרים מסויימים, לחיצות לשם הוצאת הפסולת ודחיקתה החוצה עלולים לגרום גם לרחם להתכווץ ולפלוט את הולד החוצה.
אך הקב"ה מפליא לעשות ושומר את העובר.

בלידה עצמה, ודאי שה"לחיצות" שהיולדת עושה ע"פ הוראות המיילדת, זה אותה פעולה של הוצאת פסולת, וזה מה שמוציא את הולד.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 6:31 pm

קמנו ונתעודד כתב:לגבי עצם המדרש,
אם אני יודע איך גיטרה עובדת אני לא יכול להתפעל משיר יפה? מהזריחה?

יכול.
אבל יש התפעלות של מבין עניין, ויש התפעלות של בור בדבר.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 6:36 pm

צופה_ומביט כתב:קיבלתי באישי אישור לדברים מבעל ידיעה בעניין:
אכן, במקרים מסויימים, לחיצות לשם הוצאת הפסולת ודחיקתה החוצה עלולים לגרום גם לרחם להתכווץ ולפלוט את הולד החוצה.
אך הקב"ה מפליא לעשות ושומר את העובר.

די מוזר לי שבעל ידיעה בעניין כותב שרק בנס העובר לא יוצא בעת הוצאת הפסולת.

גוף האדם הוא נס ופלא ללא ספק, אבל הנס הוא ביצירת המערכת הזאת. משונה לומר שכל אימת שאשה בהריון נפנית לצרכיה קורה נס שהעובר לא יוצא.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 6:53 pm

צופה_ומביט כתב:בסיס השקפתי לגישה כזו היא לומר שחז"ל היו מוכרחים לדבר בזמנם לפי מה שידעו רובא דאינשי בזמנם, אחרת היו בעיני כל מן המתמיהים, ודוקא משום אמירתם את האמת היו שוחקים עליהם. לכן נקטו לשון שמשתמע לתרי אנפי באופן שבזמנם יבינו אותו כפשוטו ויתאים להשקפת זמנם, ובזמננו יוכלו עכ"פ להסביר לשון זה בהתאמה עם הידע של זמננו.

אם חז"ל כותבים כמי שאינם יודעים, איזה בסיס יש לטענה שכן ידעו?

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 18, 2024 7:20 pm

עקביה כתב:כיוצא בדבר הם דברי המדרש (הובאו בטור או"ח סי' ו):
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה א סימן ג
ג בראשית ברא אלהים, רבי תנחומא פתח (תהלים פו) כי גדול אתה ועושה נפלאות, א"ר תנחום הנוד הזה אם יהיה בו נקב כחוד של מחט כל רוחו יוצא ממנו, והאדם עשוי מחילים מחילים, נקבים נקבים, ואין רוחו יוצא ממנו, מי יעשה כן (שם /תהלים פ"ו/) אתה אלהים לבדך.

קשה להבין את השבח הזה. איזו רוח אמורה לצאת ע"י הנקבים שבאדם, ומה הדמיון לנוד?

התפיסה/הדימוי של נפש האדם במקורות היא כמי שמגולמת ברוח ובאוויר שנושם. מכאן הכינויים "רוח" ו"נשמה" (מלשון נשימה), לכן את הנשמה "נופחים" באדם, ומטעם זה מקומה של הנשמה "באפיו". ומובן שגם הדימוי של גוף האדם הנושא את הנשמה לנוד הנושא את הרוח שבתוכו מבוסס על ענין זה.

י. אברהם
הודעות: 2799
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אפריל 18, 2024 7:43 pm

עקביה כתב:אפשר בדוחק לומר שהכוונה היא לשבח את הקב"ה על עצם בניית מערכת כזו בה העובר שמור ומוגן לבטח, אבל זה לא משמע מלשון המדרש.

בעיני זה פירוש מעולה (ובפרט אם מדברים לפשוטי עם)

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 18, 2024 7:56 pm

לגופם של דברים אינני רואה כ"כ את הקושיא מעיקרא. הקב"ה איננו כח חיצוני לטבע, אלא יוצר העולם והטבע עצמו, והשבח כאן הוא ע"י השוואת מערכת פלאית ומתוחכמת למערכת (מעשה ידי אדם) שפועלת על חוקים פשוטים, וכאילו נאמר שאילו היה גוף האדם פועל לפי חוקים פשוטים אלו כך היה מתרחש.

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 18, 2024 8:13 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:בסיס השקפתי לגישה כזו היא לומר שחז"ל היו מוכרחים לדבר בזמנם לפי מה שידעו רובא דאינשי בזמנם, אחרת היו בעיני כל מן המתמיהים, ודוקא משום אמירתם את האמת היו שוחקים עליהם. לכן נקטו לשון שמשתמע לתרי אנפי באופן שבזמנם יבינו אותו כפשוטו ויתאים להשקפת זמנם, ובזמננו יוכלו עכ"פ להסביר לשון זה בהתאמה עם הידע של זמננו.

אם חז"ל כותבים כמי שאינם יודעים, איזה בסיס יש לטענה שכן ידעו?

מי שרואה מיהם חז"ל מכל שאר דבריהם - זה הבסיס שלו.
אפשר לחלוק - אבל זה הבסיס של מי שכן חושב כך.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 9:29 pm

סגי נהור כתב:
עקביה כתב:כיוצא בדבר הם דברי המדרש (הובאו בטור או"ח סי' ו):
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה א סימן ג
ג בראשית ברא אלהים, רבי תנחומא פתח (תהלים פו) כי גדול אתה ועושה נפלאות, א"ר תנחום הנוד הזה אם יהיה בו נקב כחוד של מחט כל רוחו יוצא ממנו, והאדם עשוי מחילים מחילים, נקבים נקבים, ואין רוחו יוצא ממנו, מי יעשה כן (שם /תהלים פ"ו/) אתה אלהים לבדך.

קשה להבין את השבח הזה. איזו רוח אמורה לצאת ע"י הנקבים שבאדם, ומה הדמיון לנוד?

התפיסה/הדימוי של נפש האדם במקורות היא כמי שמגולמת ברוח ובאוויר שנושם. מכאן הכינויים "רוח" ו"נשמה" (מלשון נשימה), לכן את הנשמה "נופחים" באדם, ומטעם זה מקומה של הנשמה "באפיו". ומובן שגם הדימוי של גוף האדם הנושא את הנשמה לנוד הנושא את הרוח שבתוכו מבוסס על ענין זה.

יש בדברים אלה משום הסבר ומענה לשאלתי?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 9:31 pm

סגי נהור כתב:לגופם של דברים אינני רואה כ"כ את הקושיא מעיקרא. הקב"ה איננו כח חיצוני לטבע, אלא יוצר העולם והטבע עצמו, והשבח כאן הוא ע"י השוואת מערכת פלאית ומתוחכמת למערכת (מעשה ידי אדם) שפועלת על חוקים פשוטים, וכאילו נאמר שאילו היה גוף האדם פועל לפי חוקים פשוטים אלו כך היה מתרחש.

לא הבנתי.
שמא יואיל מר לרדת מן ההר אל העם ולהסביר לי ולשכמותי מדוע קושיא מעיקרא ליתא.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 9:36 pm

י. אברהם כתב:
עקביה כתב:אפשר בדוחק לומר שהכוונה היא לשבח את הקב"ה על עצם בניית מערכת כזו בה העובר שמור ומוגן לבטח, אבל זה לא משמע מלשון המדרש.

בעיני זה פירוש מעולה (ובפרט אם מדברים לפשוטי עם)

אולי. עכ"פ את עצמי קצת קשה לי לשכנע בהסבר הזה.

י. אברהם
הודעות: 2799
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אפריל 18, 2024 10:03 pm

זה ברור שעיקר כוונת המדרש כאן הוא לשבח את הקב"ה על שמירת העוברים כפי שכתוב להדיא במדרש, השאלה רק מה בדיוק השמירה, כלשונו הפשוט של המדרש או כפי שפירש כבודו או משהו אחר.
כמדומה שזה קשור לשאלות כלליות בסגנון הרצאת הדברים של אגדות חז"ל, מה מטרתם וכו'. וכידוע שהרמב"ם ובנו דברו בענין אגדות חז"ל, וכן הרשב"א ועוד.
ועי' ברכות נ, א שהעוברים אמרו שירה, שגם שם אפשר לתמוה וכי לא ידעו חז"ל שעוברים אינם יכולים לומר שירה, אלא הפי' כמש"כ הרשב"א ע"ש בחדושי אגדות.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי הרואה » ה' אפריל 18, 2024 10:10 pm

יש הרבה סוגיות באגדה שלכאורה אינן כפשוטן, מי אמר לך שהסוגיות האלו כן כפשוטן?
דווקא המימרא השניה הרי ברור שגם חז"ל ידעו שהאשה אינה מוציאה רעי מהרחם, ואם כך מוכרחים לומר שהביאור שם אינו כמו שהבנת.
על המימרא הראשונה אפשר לדון אם הכוונה כפשוטה או לא, מצד שני גם לא הבנתי מה הבעיה שלך איתה? איזו נקודה שם לא תואמת את הידוע לנו? שהנס של עצם יצירת הולד הרבה יותר גדול ומפליא מהנס הקטן והזניח שהרחם בנוי בצורה כזאת שהולד לא נופל ממנו בקלות?
במדרש כלל לא כתוב ש'העובר אינו נופל למטה בדרך נס', אלא שהקב"ה עושה חסד בכך שהעובר לא יכול ליפול למטה. מה בכך לא תואם למדע זמננו?
באופן כללי על שאלות מסוג זה אני מנסה לחשוב מה המהר"ל היה אומר כאן.

אור עולם
הודעות: 1367
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אפריל 18, 2024 10:57 pm

מעניינא דיומא
האם לפי הידע היום יש יתרון בהסיבת שמאל ע"פ הסיבת ימין לעניין הקדמת קנה לושט?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 18, 2024 11:51 pm

י. אברהם כתב:ועי' ברכות נ, א שהעוברים אמרו שירה, שגם שם אפשר לתמוה וכי לא ידעו חז"ל שעוברים אינם יכולים לומר שירה,

הרואה כתב:יש הרבה סוגיות באגדה שלכאורה אינן כפשוטן, מי אמר לך שהסוגיות האלו כן כפשוטן?

עם דברי חז"ל שהעוברים אמרו שירה אין לי שום קושי, כשם שאין לי שום קושי עם הגמ' בברכות שהקב"ה מניח תפילין וכל כיו"ב, שכן ברור שיש כאן איזה רעיון או סוד.
לעומת זאת במדרשים האלה לא מתקבל על הדעת לומר כך. כלומר, יכול להיות שיש להם גם רובד נסתר, אבל מדרש שבא לעורר התפעלות מנפלאות הבורא חייב להיות מובן גם על פי פשוטו.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 19, 2024 12:01 am

הרואה כתב:דווקא המימרא השניה הרי ברור שגם חז"ל ידעו שהאשה אינה מוציאה רעי מהרחם, ואם כך מוכרחים לומר שהביאור שם אינו כמו שהבנת.

איני יודע מה ידעו ומה לא. נראה שהבינו שיש קשר בין כל מה שנמצא בבטן.
הרואה כתב:על המימרא הראשונה אפשר לדון אם הכוונה כפשוטה או לא, מצד שני גם לא הבנתי מה הבעיה שלך איתה? איזו נקודה שם לא תואמת את הידוע לנו? שהנס של עצם יצירת הולד הרבה יותר גדול ומפליא מהנס הקטן והזניח שהרחם בנוי בצורה כזאת שהולד לא נופל ממנו בקלות?

לא הבנתי.
הרואה כתב:במדרש כלל לא כתוב ש'העובר אינו נופל למטה בדרך נס', אלא שהקב"ה עושה חסד בכך שהעובר לא יכול ליפול למטה. מה בכך לא תואם למדע זמננו?

הדימוי לדינרים בכיס שפיו כלפי מטה, יחד עם הלשון 'והקב"ה משמרו שלא יפול וימות', מלמדים שהעובר אמור ליפול, ויש צורך בשמירה תמידית עליו שלא יפול. מה שממש לא תואם את המציאות.
הרואה כתב:באופן כללי על שאלות מסוג זה אני מנסה לחשוב מה המהר"ל היה אומר כאן.

ברוך שכיוונתי! גם אותי מעסיקה השאלה הזאת.

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אפריל 19, 2024 12:15 am

עקביה כתב:יש בדברים אלה משום הסבר ומענה לשאלתי?

מעיקרא אין לי שום צל של הו"א שאצליח לספק הסבר ומענה לשאלה (כלשהי) של כת"ר. איני בא אלא כמוסיף וכמעיר, ואתה עשה עם הדברים כהבנתך.
הדברים אמורים גם ביחס להודעה שאחרי זו.

לגופם של דברים יש להוסיף עוד: כשחז"ל אומרים "הקב"ה משמרו" - ההבנה שהכוונה לטבע שהכניס בו הקב"ה מעיקרא היא הבנה מקובלת. דוגמא הזכורה לי כעת היא במארז"ל "אלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו", שמבואר בזה שהעזר הוא תכונה מסוימת שנתן הקב"ה ביצר הטוב שבאדם (ראה תניא ח"א פרק יג).

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי זיז שדי » א' אפריל 21, 2024 6:32 am

חולין דף נז ע"א
חזקיה אמר אין ריאה לעוף ור' יוחנן אמר יש לו וישנה כעלה של וורד בין אגפים מאי אין ריאה לעוף אילימא דלית ליה כלל והא קא חזינא דאית ליה אלא דלא מיטריף ביה והתני לוי טרפות שמנו חכמים בבהמה כנגדן בעוף יתר עליהן עוף נשבר העצם אע"פ שלא ניקב קרום של מוח אלא אין לו לא לינפל ולא ליחמר מ"ט אמר רב חנה הואיל ורוב צלעותיה מגינות עליה והא מדא"ר יוחנן יש לו וישנה כעלה של וורד בין אגפיים מכלל דחזקיה סבר דלית ליה אלא אמרי במערבא משמיה דר' יוסי ברבי חנינא מדבריו של בריבי ניכר שאינו בקי בתרנגולין! ועיין רש"י.
ולכאורה ק"ו בגוף האדם יש שהיו בקיאין ויש שלא היו, וכמובן שאין בזה להמעיט כלל וכלל מערכם וכדחזינן שקרא לו 'בריבי' ופירש"י גדול בדורו.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חז"ל הכירו את מערכות גוף האדם?

הודעהעל ידי עקביה » א' אפריל 21, 2024 12:12 pm

זיז שדי כתב:ולכאורה ק"ו בגוף האדם יש שהיו בקיאין ויש שלא היו, וכמובן שאין בזה להמעיט כלל וכלל מערכם וכדחזינן שקרא לו 'בריבי' ופירש"י גדול בדורו.

ייש"כ.
אכן. אפשר שזו התשובה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים