עמוד 5 מתוך 48

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:00 pm
על ידי כשתילי זיתים
תגיד לו שזה לא הבעיה שלך, פשוט ראית כל המילונים והתרגומים, ואין אף אחד שפירש אחרת, חוץ מאיזה אברכים שאין להם שום ידיעה בעניינים אלו. וגם הרבה דברים שהם מביאים בשמו כשבדקת ראית שזה זיוף, לכן לא סמכת עליהם. הוא בטח לא יכעס עליך.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:01 pm
על ידי כשתילי זיתים
אתה מוכן לשאול ד"ר זיידרמן? קצת יותר קל להתקשר אליו, מלהתקשר לפליניוס, כפה"נ

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:03 pm
על ידי מלבב
המילונים והתרגומים אין להם שמץ של מושג בעניין התכלת ושזה כחול ולא סגול.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:04 pm
על ידי מלבב
אם תביא לי מספר טלפון שלו אתקשר אליו

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:11 pm
על ידי בן פקועה
מלבב כתב:המילונים והתרגומים אין להם שמץ של מושג בעניין התכלת ושזה כחול ולא סגול.


זו הודאה נפלאה. טענת המצדדים בתכלת בזה"ז היא שחובה גמורה לסמוך על המחקרים ועל המסורת המדעית. אך פתאום כאשר עמדת המחקר לא מסתדרת, חוזרת הקנאות הישנה למקומה. לא תורה ולא חכמה ולא מדע ולא בינה.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:14 pm
על ידי כשתילי זיתים
מלבב כתב:המילונים והתרגומים אין להם שמץ של מושג בעניין התכלת ושזה כחול ולא סגול.

וכן כל החוקרים והאקדמיים הבקיאים בשפות, כולל התומכים הנלהבים של האק"ק, כולם אין להם מושג. רק הרב מלבב שליט"א שהוא כנראה מומחה גדול בשפות, ארכאולוגיה, ובוטניקה, רק הוא יודע האיך ללמוד א שטיקל פליניוס.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:16 pm
על ידי מלבב
בן פקועה כתב:
מלבב כתב:המילונים והתרגומים אין להם שמץ של מושג בעניין התכלת ושזה כחול ולא סגול.


זו הודאה נפלאה. טענת המצדדים בתכלת בזה"ז היא שחובה גמורה לסמוך על המחקרים ועל המסורת המדעית. אך פתאום כאשר עמדת המחקר לא מסתדרת, חוזרת הקנאות הישנה למקומה. לא תורה ולא חכמה ולא מדע ולא בינה.

זה עלילה של מתנגדי התכלת, וודאי שלא סומכים על המדע, בפרט איפה שמובן מאיפה הטעות נובע, שא"כ נסמוך גם על תיאורית האבולוציה, רק איפה שיש דין נאמנות כמסיח לפי תומו מאמינים להם.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:17 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:המילונים והתרגומים אין להם שמץ של מושג בעניין התכלת ושזה כחול ולא סגול.

וכן כל החוקרים והאקדמיים הבקיאים בשפות, כולל התומכים הנלהבים של האק"ק, כולם אין להם מושג. רק הרב מלבב שליט"א שהוא כנראה בקי גדול בשפות, ארכאולוגיה, ובוטניקה, רק הוא יודע האיך ללמוד א שיקל פליניוס.

כל חוקר מבין בתחום שלו, אם תכלת זה כחול או סגול זה לא התחום של חוקרי שפה.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:22 pm
על ידי כשתילי זיתים
השאלה הוא לא איזה צבע הוא תכלת. השאלה הוא מהו תרגום המילה "קונכיליא" בלאטינית.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 9:56 pm
על ידי מלבב
הא בהא תליא כנ"ל

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 10:26 pm
על ידי כשתילי זיתים
המילה קונכיליא נמצאת הרבה פעמים שלא בנוגע לאק"ק, למשל שמתאר פרחים סגוליים וכיו"ב, וכמובן שתרגום המילה אין קובעים ע"פ תיאוריה אחד כאן, והחוקרים שסוברים שתכלת הוא כחול ג"כ מודים בתרגום המילה שהוא סגול

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 11:44 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:המילה קונכיליא נמצאת הרבה פעמים שלא בנוגע לאק"ק, למשל שמתאר פרחים סגוליים וכיו"ב, וכמובן שתרגום המילה אין קובעים ע"פ תיאוריה אחד כאן, והחוקרים שסוברים שתכלת הוא כחול ג"כ מודים בתרגום המילה שהוא סגול

קונכיליא כולל כל סוגי הכחול גם הנוטה לסגול

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 3:19 am
על ידי כשתילי זיתים
מלבב כתב:מהמילונים של היום אין ראיה כי אחרי אלפיים שנה יתכן שהמילה השתנתה קצת אחרי אלפיים שנה.

במחכ"ת, שליט"א, זה רק מראה עד כמה אין לך שום מושג בעניינים אלו. (בדיוק כמו האברכים מחברי הקונטרסים, אשר עבדו עליך, ועל מאות אנשים תמימים כמותך)

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 12:42 pm
על ידי מלבב
יאיר אתמר כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
צופה_ומביט כתב:
צופה_ומביט כתב:האם כותבי הקדמוניות ההם כתבו שמהמורקס צובעים רק סגול או שכתבו שצובעים ממנו גם כחול?

אני שואל שוב: אריסטו או מי שלא יהיה, כתבו על הצבע הכחול [בלי קשר לתכלת של יהודים]? כתבו ממה עושים אותו? כתבו שמלכים משתמשים בו?
או שלא הזכירו כחול בכלל?
או שהזכירו כחול [מלכותי / לא מלכותי] ממקור אחר?


אני רואה שעדיין לא קיבלת תשובה על זה. ולאחרונה נתברר לי כמה דברים על זה. וכתבתי ע"ז בפורום לתורה, והנני חוזר וכותב גם כאן.

הצבע הכחול אכן מוזכר במקורות עתיקים, אבל לא מוזכר כצבע מלכותי, ולא מוזכר בנוגע להאק"ק. למשל, וטרוביוס יש לו פרק על כחול (7.11) שאינו מזכיר אק"ק, ויש לו גם פרק על סגול (7.13) ושם מאריך בענין האק"ק.
כמו"כ פליניוס, הוא מאריך מאוד על האק"ק רק בנוגע לסגול.
אבל הוא אכן מזכיר כחול במקו"א (33.57).

(קצת מתומכי האק"ק כתבו תיאוריה קונספירציית, שמה שכתב פליניוס "קונכיליא" אצל האק"ק, הפירוש זה כחול. אך זה בניגוד לכל המילונים והתרגומים, וגם חוקרים שתומכים בהאק"ק חולקים על זה. וקונכיליא פירושו או שבלול, או סגול, כמש"כ במילון אוקספורד).
בכל מקום שמדובר על צבע מלכותי מזמנים ההם (סוף בית שני) לא מזכירים כלל כחול. והחוקרים כתבו שכחול לא היה צבע חשוב אז, אדרבה היה זה צבע נמוך של ההמון עם.
(ראה Michel Pastoureau, Blue: The History of a Color (Princeton University Press, 2018), pp. 21ff

לסיכום, משמע מפליניוס ווטרוביוס, שאק"ק היו משתמשים בה רק לסגול, שהיה צבע חשוב, ולא לכחול שלא היה צבע חשוב. אבל צבע כחול אכן היה קיים אז, והיה מקורו ממק"א.

הצבע הכחול אכן מוזכר במקורות עתיקים בנוגע להאק"ק. למשל, וטרוביוס יש לו פרק על סגול ושם מזכיר צבעי הפורפורא ושם כתב שאחד מצבעי הפורפורא הוא ליוידיום שהמתרגמים כתבו שהוא כחול, ויש עקרב בשם ליוידיום שהוא בצבע כחול.
כמו"כ פליניוס, הוא מאריך מאוד על האק"ק שהיה מוציאים ממנו צבע כללי בשם קונכיליה שהיה לו כמה סוגי צבעים דומים, ואחד מהם דומה לפרח ההליטפוריום שבמקום אחר כתב שצבעו כצבע הרקיע, וסגול כתב שהוציאו מערבוב הקהה קוצים עם חלזונות הארגמן.


קצת ממתנגדי האק"ק כתבו תאוריה קונספירצית שמה שכתב פליניוס קונכיליא הוא סגול ולא כחול, אך זה בניגוד לכל התרגומים וכל המילונים, וגם רוב החולקים על האק"ק מודים שלא מסתבר שלא עשו מזה כחול, וקונכיליא פירושו שבלול או כחול כמש"כ במילון אקספורד, בכל מקום שמדובר על צבע מהפורפורא מזמנים ההם (סוף בית שני) מזכירים גם כחול.
לסיכום מפורש בכל המקורות שהוציאו מהאק"ק גם כחול, והיה צבע נחשק מאוד, ומצד שני לא מצינו שום מקור על צבע כחול ממקום אחר.

קביעה מוזרה, ובלתי נכונה מבחינה עובדתית.
הנה "מילון אוקספורד" לפניך:
OLD 8.17.22.PNG

וזאת עובדה שכמעט כל המתרגמים, והחוקרים שעסקו בזה, תרגמו את המילה הזאת כסגול. (וכבודם של בושאר ושׂשׂ במקומם.)
גם יתר דבריך אינם נכונים, מבחינה טקסטואלית.

ולרב כשתילי זיתים - אין טעם להתווכח עם מי שמתעלם מן, או מסלף את, העובדות, בצורה גסה כזו. וד"ל.

מה שמתרגמים סגול אין ראיה שכחול לא היה בכלל קונכיליה בימיהם, רק לכחול אין תיעוד ברור וסגול כן ועיקר, לכן תרגמו סגול, אבל לנו שברור שגם כחול היה בין צבעי התכלת, וידוע לנו שהתכלת היה הצבע הכי חשוב ויקר, לא יתכן שעשו חרם על צבע זה כיון שברור שאפשר להוציא מזה תכלת בכמה אופנים גם ברך טבעי, אין לנו ספק שצודקים המתרגמים כחול, אבל לא רק כחול גם סגול הקרוב לכחול.
וכל זה חוץ משאר הראיות הברורות שהביא שם בחותם של זהב עיין שם.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:06 pm
על ידי כשתילי זיתים
זה ברור מספרי ההיסטוריה של אז שסגול היה צבע מלכותי, ויקר מאוד, וכחול לא היה כלל. א"כ איזה הגיון, שיקחו צבע יקר מאוד של סגול, ויעשו ממנה צבע זול של כחול?!?!
בענין שאר ה"ראיות ברורות" של החותם של זהב, אתה מוזמן להעלותם כאן.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:13 pm
על ידי צופה_ומביט
המלכותיות היתה בגלל הגוון או בגלל הנדירות [כולל העמידות, בניגוד לקלא אילן]? סמל סטאטוס.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:16 pm
על ידי צופה_ומביט
הרב מלבב, איש מהמתרגמים לא ידע תנ"ך [הנוצרים יודעים] שמופיע בו כמה וכמה פעמים צבע תכלת, כולל אצל הגויים? איך מתורגם תכלת בתרגום השבעים וכיו"ב - סגול?

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:25 pm
על ידי מלבב
הם תירגמו ינקיטוס שגם זה יש מתרגמים בטעות סגול

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:27 pm
על ידי צופה_ומביט
כשתילי זיתים כתב:זה ברור מספרי ההיסטוריה של אז שסגול היה צבע מלכותי, ויקר מאוד, וכחול לא היה כלל. א"כ איזה הגיון, שיקחו צבע יקר מאוד של סגול, ויעשו ממנה צבע זול של כחול?!?!
בענין שאר ה"ראיות ברורות" של החותם של זהב, אתה מוזמן להעלותם כאן.

כבודו מבין שכל עוד אין בספרי ההיסטוריה הללו תמונות בצבע - על כל מילה מספרים אלה שכבודו מביא שתרגומה "סגול" אומר יריבו שפירושה באמת [לפחות בחלק מהמקרים] "תכלת", והמתרגמים טעו כי לא הכירו וכו'.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:30 pm
על ידי כשתילי זיתים
זה לא טעות לתרגמו סגול, יקנטינוס משתמשים בה לפעמים לכחול ולפעמים סגול, ותלוי באיזה זמן ובאיזה מקום, בתרגום השבעים הכוונה לכחול, וכן בעוד מקומות, אבל בשאר מקומות (למשל ביסטיניאן) הכוונה סגול, כמו שהאריך בזה הרב הרצוג.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:31 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:זה ברור מספרי ההיסטוריה של אז שסגול היה צבע מלכותי, ויקר מאוד, וכחול לא היה כלל. א"כ איזה הגיון, שיקחו צבע יקר מאוד של סגול, ויעשו ממנה צבע זול של כחול?!?!
בענין שאר ה"ראיות ברורות" של החותם של זהב, אתה מוזמן להעלותם כאן.

אתה מערבב בין צבע יקר לצבע מלכותי ובין אופנה של מלכי רומי לשאר העולם.
חוץ מזה מי שרצה דווקא צבע כחול דלא דוהה לא היה לו אופציה אחרת חוץ מלבזבז צבע יקר, וכי אתה מכחיש שתכלת הוא כחול ושתכלת היה צבע בשימוש עד סוף תקופת התלמוד?

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:33 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:זה לא טעות לתרגמו סגול, יקנטינוס משתמשים בה לפעמים לכחול ולפעמים סגול, ותלוי באיזה זמן ובאיזה מקום, בתרגום השבעים הכוונה לכחול, וכן בעוד מקומות, אבל בשאר מקומות (למשל ביסטיניאן) הכוונה סגול, כמו שהאריך בזה הרב הרצוג.

לא חולק על זה, הטעות הוא מי שמתעקש שזה רק סגול, כמו הטעות של מי שמתעקש שקונכיליא הוא רק סגול.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:36 pm
על ידי כשתילי זיתים
צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:זה ברור מספרי ההיסטוריה של אז שסגול היה צבע מלכותי, ויקר מאוד, וכחול לא היה כלל. א"כ איזה הגיון, שיקחו צבע יקר מאוד של סגול, ויעשו ממנה צבע זול של כחול?!?!
בענין שאר ה"ראיות ברורות" של החותם של זהב, אתה מוזמן להעלותם כאן.

כבודו מבין שכל עוד אין בספרי ההיסטוריה הללו תמונות בצבע - על כל מילה מספרים אלה שכבודו מביא שתרגומה "סגול" אומר יריבו שפירושה באמת [לפחות בחלק מהמקרים] "תכלת", והמתרגמים טעו כי לא הכירו וכו'.

כמו שהבאתי למעלה, פליניוס מתייחס לכחול בשאר מקומות, וכן מוזכר בעוד מקומות, ואף פעם אינו מכנהו "כונכיליא".
וכן מה שהבאתי למעלה, שויטרוביוס יש לו פרק שלם על כחול, ואינו מזכיר אק"ק, ופרק שלם על סגול, ושם הוא מזכירו, וזה כבר מודיע הכל למי שאינו מתעקש. ואם הרב מלבב רוצה להתעקש עם קונספירציות ע"ג קונספירציות, יהא לו אשר לו.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:39 pm
על ידי אור עולם
בפורום השכן, נפתח אשכול לבירור שמועה בדעת הגרד"ל שליט"א בסוגיית ה'תכלת',
האשכול הפך למפלצת של למעלה מ90 עמודים ויותר מ2700 הודעות,
עיקר הניפוח נעשה ע"י אדם א' בכמה ניקים שכל עניינו הוא מלחמה קנאית ממש בבעלי התכלת - וע"י המגיבים לו,
כדאי להיזהר שלא יהפוך כאן לכיוצ"ב.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:48 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:
צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:זה ברור מספרי ההיסטוריה של אז שסגול היה צבע מלכותי, ויקר מאוד, וכחול לא היה כלל. א"כ איזה הגיון, שיקחו צבע יקר מאוד של סגול, ויעשו ממנה צבע זול של כחול?!?!
בענין שאר ה"ראיות ברורות" של החותם של זהב, אתה מוזמן להעלותם כאן.

כבודו מבין שכל עוד אין בספרי ההיסטוריה הללו תמונות בצבע - על כל מילה מספרים אלה שכבודו מביא שתרגומה "סגול" אומר יריבו שפירושה באמת [לפחות בחלק מהמקרים] "תכלת", והמתרגמים טעו כי לא הכירו וכו'.

כמו שהבאתי למעלה, פליניוס מתייחס לכחול בשאר מקומות, וכן מוזכר בעוד מקומות, ואף פעם אינו מכנהו "כונכיליא".
וכן מה שהבאתי למעלה, שויטרוביוס יש לו פרק שלם על כחול, ואינו מזכיר אק"ק, ופרק שלם על סגול, ושם הוא מזכירו, וזה כבר מודיע הכל למי שאינו מתעקש. ואם הרב מלבב רוצה להתעקש עם קונספירציות ע"ג קונספירציות, יהא לו אשר לו.

אם קונכיליא כולל שניהם לא קשה מידי.
ויטריביוס כנראה כן מתכוון לסגול הקרוב לכחול ולא כחול ממש, כי הוא לא מדבר על צבע הבגד רק על צבע הדם שצובעים בו, וזה בדרך כלל לא לגמרי כחול

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 1:53 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:זה לא טעות לתרגמו סגול, יקנטינוס משתמשים בה לפעמים לכחול ולפעמים סגול, ותלוי באיזה זמן ובאיזה מקום, בתרגום השבעים הכוונה לכחול, וכן בעוד מקומות, אבל בשאר מקומות (למשל ביסטיניאן) הכוונה סגול, כמו שהאריך בזה הרב הרצוג.

אתה לא רואה איך אתה סותר את עצמך? ינקיטוס היום כולם מתרגמים אותו סגול, על זה אתה מוכן להודות שזה לאו דווקא ויכול לפעמים לשמש גם לכחול, אבל להגיד אותו מהלך על קונכיליא זה כבר לא סתם קונספירציה רק קונספירציה ע"ג קונספירציה.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 2:54 pm
על ידי כשתילי זיתים
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:זה לא טעות לתרגמו סגול, יקנטינוס משתמשים בה לפעמים לכחול ולפעמים סגול, ותלוי באיזה זמן ובאיזה מקום, בתרגום השבעים הכוונה לכחול, וכן בעוד מקומות, אבל בשאר מקומות (למשל ביסטיניאן) הכוונה סגול, כמו שהאריך בזה הרב הרצוג.

אתה לא רואה איך אתה סותר את עצמך? ינקיטוס היום כולם מתרגמים אותו סגול, על זה אתה מוכן להודות שזה לאו דווקא ויכול לפעמים לשמש גם לכחול, אבל להגיד אותו מהלך על קונכיליא זה כבר לא סתם קונספירציה רק קונספירציה ע"ג קונספירציה.

יקנטינוס היום לא כותבים כולם שזה סגול, כותבים החוקרים שזה משתנה מסגול לכחול ותלוי באיזה מקום, כמו שהבאתי למעלה מהרב הרצוג, וכמדומה לי גם ד"ר זיידרמן ושאר חוקרים כתבו כן.
לעומת כונכילי"א שאין אף אחד שכתב שזה כחול בשום מקום ובשום פעם.
זה קונספרציה על גבי קונספרציה, שזה נגד כל המילונים והתרגומים, וגם צריך לפרש שפליניוס מדבר על הליטרופי הכחולי אף שלא היה קיים אז במקומו, וגם היום זה מיעוטא דמיעוטא, ועוד קונספרציה שויטרוביוס מדבר על כחול בפרק שמדבר על סגול.
למיטב ידיעתי, כל הדברים שכתבתי הם מוסכמים בעולם האקדמי, וגם תומכי האק"ק מסכימים לזה.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 3:24 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:זה לא טעות לתרגמו סגול, יקנטינוס משתמשים בה לפעמים לכחול ולפעמים סגול, ותלוי באיזה זמן ובאיזה מקום, בתרגום השבעים הכוונה לכחול, וכן בעוד מקומות, אבל בשאר מקומות (למשל ביסטיניאן) הכוונה סגול, כמו שהאריך בזה הרב הרצוג.

אתה לא רואה איך אתה סותר את עצמך? ינקיטוס היום כולם מתרגמים אותו סגול, על זה אתה מוכן להודות שזה לאו דווקא ויכול לפעמים לשמש גם לכחול, אבל להגיד אותו מהלך על קונכיליא זה כבר לא סתם קונספירציה רק קונספירציה ע"ג קונספירציה.

יקנטינוס היום לא כותבים כולם שזה סגול, כותבים החוקרים שזה משתנה מסגול לכחול ותלוי באיזה מקום, כמו שהבאתי למעלה מהרב הרצוג, וכמדומה לי גם ד"ר זיידרמן ושאר חוקרים כתבו כן.
לעומת כונכילי"א שאין אף אחד שכתב שזה כחול בשום מקום ובשום פעם.
זה קונספרציה על גבי קונספרציה, שזה נגד כל המילונים והתרגומים, וגם צריך לפרש שפליניוס מדבר על הליטרופי הכחולי אף שלא היה קיים אז במקומו, וגם היום זה מיעוטא דמיעוטא, ועוד קונספרציה שויטרוביוס מדבר על כחול בפרק שמדבר על סגול.
למיטב ידיעתי, כל הדברים שכתבתי הם מוסכמים בעולם האקדמי, וגם תומכי האק"ק מסכימים לזה.

אני לא ראיתי ולא שמעתי מקור בימינו שמתרגם ינקיטוס כחול, אתה יכל לציין מקןר כזה? לגבי כונכיליא יש לפחות את בוכהרט ושש.
לגבי הליטפוריום איני יודע מה היה במקום ובזמן פליניוס וקשה להאמין שמישהו יודע בוודאות, גם אם זה סגול הרבה מהם סגול קרוב לכחול, יותר הגיוני שפליניוס לא חילק בין כחול טהור לכחול שנוטה טיפה לסגול מאשר להגיד שלא דייק במילה קאערוליום.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 3:27 pm
על ידי מלבב
אור עולם כתב:בפורום השכן, נפתח אשכול לבירור שמועה בדעת הגרד"ל שליט"א בסוגיית ה'תכלת',
האשכול הפך למפלצת של למעלה מ90 עמודים ויותר מ2700 הודעות,
עיקר הניפוח נעשה ע"י אדם א' בכמה ניקים שכל עניינו הוא מלחמה קנאית ממש בבעלי התכלת - וע"י המגיבים לו,
כדאי להיזהר שלא יהפוך כאן לכיוצ"ב.

אע"פ שיש לי גם ביקורת על כשתילי זתים לא הייתי משווה אותו למטורף ההוא.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 4:56 pm
על ידי כשתילי זיתים
מלבב כתב:אני לא ראיתי ולא שמעתי מקור בימינו שמתרגם ינקיטוס כחול, אתה יכל לציין מקןר כזה?

כאמור לעיל, הרב הרצוג האריך בזה מאוד והביא המון מקורות לכאן ולכאן, ראה בדבריו עמוד 78-87 במהדורא החדשה. הנה לך עוד שני מקומות שראיתי כזה. (כאמור יש גם המון מקורות גם לסגול, אך לא שאלת לזה)

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2022 6:28 pm
על ידי מלבב
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:אני לא ראיתי ולא שמעתי מקור בימינו שמתרגם ינקיטוס כחול, אתה יכל לציין מקןר כזה?

כאמור לעיל, הרב הרצוג האריך בזה מאוד והביא המון מקורות לכאן ולכאן, ראה בדבריו עמוד 78-87. הנה לך עוד שני מקומות שראיתי כזה. (כאמור יש גם המון מקורות גם לסגול, אך לא שאלת לזה)

אתה יכול לכתוב את הלינק, וגם איפה אפשר לראות מה שהרב הרצוג כותב

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 5:24 am
על ידי כשתילי זיתים

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 10:00 am
על ידי מלבב
הם כותבים שזה סוג של כחול, לא כחול רגיל, איזה סוג? אולי כחול נוטה לסגול.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 10:11 am
על ידי מלבב

באיזה עמוד?
אין בעברית?

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 11:01 pm
על ידי כשתילי זיתים
במהדורא זו הדיון מתחיל בעמוד 93. (המספר מופיע בריש העמוד בכת"י).
לא יודע אם יש בעברית, אולי תתקשר למכון פתיל תכלת.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 11:14 pm
על ידי כשתילי זיתים

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2022 1:18 am
על ידי מלבב
אם הבנתי נכון הוא מסתפק אם אלה שכתבו כחול כוונתם לכחול טהור או כחול עם נטיה קלה לסגול.

מה שנראה הוא שבין ינקיטוס ובין קונכיליא הוא כחול, רק הקדמונים לא חלקו בשמות בצבעים דומים לכן ויאלט לא היה לו שם בפני עצמו וגם הוא בכלל קונכיליא ויאנקיטוס, וכיון שכן מסתבר שגם בלשון הקודש תכלת כולל את שניהם כמו שכתב הרב הירש, רק מסתבר שרק הסגול הנוטה לכחול בכלל תכלת ולא כל סגול, לכן לכאורה קשה למה לא מצינו בשום מקום שיאמרו חז"ל שיעור הסגול הכשר לתכלת, אבל התירוץ הוא שמסתבר שמהחילזון הזה לא היה יוצא באופן רגיל סגול ממש, כיון שהיה חשוף לאור וגם היו מרתיחין אותו, לכן לא צריך להזהיר שלא יכסו ולא ירתיחו אותו, רק כשהיו עושים לבגדים היו לפעמים מכסים ועושים באופן שיצא סגול, ואולי גם כשהיו מכסים אותו היה יוצא קרוב לכחול.

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2022 2:44 am
על ידי כשתילי זיתים
הרב מלבב, מה שאתה כותב מה שנראה הוא וכו' זה דברי עצמך, ולא מה שנראה מרב הרצוג, זה נכון?

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2022 9:12 am
על ידי מלבב
נכון

Re: טעם התגדות הגדולים לתכלת

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 4:01 pm
על ידי אחרון התלמידים
בס"ד
רק הערה קצרה: אלו שזכו לברר והטיל תכלת כבר רוו ושבעו מויכוחים. ושלא יישמע שמשום שלא מגיבים כאן, יש איזה גמגום בענין. חלזון האק"ק הוא התכלת ולא אחר.