עמוד 3 מתוך 4

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 10, 2016 11:02 pm
על ידי אוצר החכמה
אני ממש לא מבין את ההתפתלות הזאת.
עיקר הטענה היא לגבי התכלת שאם חז"ל מתארים תכלת והגויים מתארים תכלת מסתמא מדובר על אותה תכלת.

למה על הארגמן אין את הטיעון הזה? אם חז"ל מתארים ארגמן והגויים מתארים ארגמן מסתמא מדובר באותו ארגמן?

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 10, 2016 11:09 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אתה חוזר כל הזמן על שורש פת"ל, וכנראה נתחלף לך פתיל תכלת בהתפתלות ארגמן.

אין אנו דוברים של כל תעשיית הצביעה העתיקה. חז"ל לא נתנו שום סימנים ושום מידע על הארגמן, ולכן התשובה היא פשוטה ולקונית: ייתכן מאוד שאת הארגמן של בגדי הכהונה צבעו בחילזון הארגמן, כדרך שצבעו הגויים את בגדי הארגמן שלהם (אולי גם את אלו המוזכרים במגילת אסתר למשל). אך ייתכן מאוד, שמקור הארגמן התנכ"י לא היה בהכרח חילזון, שהרי לא קיבלנו מחז"ל שום שמץ של סימן לכך שזה כן היה מהחילזון.

מה שאני לא מצליח להבין זה - מה בדיוק אתה מנסה להוכיח מכל נושא הארגמן לעניין התכלת?

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 10, 2016 11:26 pm
על ידי יוצא פוניבז'
דבר מעניין מאד ראיתי באחד הקונטרסים שהועלו כאן, שהטענה הראשונה שהוא מביא נגד הזיהוי (בשם קונטרס בתל"א), היא שמקום צביעת התכלת היה בלוז כמבואר בגמרא,
והנה בלוז לא מצאו שום זכר לחלזון!
ומוכרח מזה, שאין לחלזון קונכייה או שהיתה שימושית לדברים אחרים וכו'.

והנה אגב שיטפיה הבליע לנו שידוע לו היכן היא לוז, כן, אותה לוז שבארץ החיתים, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המוות אין לו רשות לעבור בה!
והוא כבר הספיק לבדוק שם, ומצא שאין שם שום זכר לחלזון!

אנא אולי ישתף אותנו במידע המעניין, היכן היא לוז, מה מצא שם ומה לא מצא שם.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ב' יולי 11, 2016 12:47 am
על ידי גם זו לטובה
הגרח"ק פירסם ע"ז מכתב בכת"י בכולל חזו"א, עם ציטוטים מחז"ל שהתכלת נגנזה ונעלמה ולא תתגלה עד בוא משיח.

היכן אפשר ראות את מכתב הגרח"ק?

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ב' יולי 11, 2016 2:13 pm
על ידי אפרקסתא דעניא

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 12:35 am
על ידי גם זו לטובה
שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.


לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 8:00 am
על ידי שיר ורננים
גם זו לטובה כתב:
שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.


לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.

אברר היום בל"נ את המקור המוסמך חרף המניעה שלי בדיבור לע"ע .(נאסר עלי הדיבור בפקודת הרופא למשך שבוע ואני צריך לברר את כתובת המייל של ידידי המכיר את הפרטים. מקווה שהיום אוכל להשיג את כתובת המייל שלו ולשלוח לכב').

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 8:37 am
על ידי אוצר החכמה
רפואה שלמה ומהירה.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 11:47 am
על ידי אוהב ציון
בס"ד

רפואה שלמה מלב אוהב של כל ידידי הפורום.
כִּ֤י אֵ֣ין מִ֭לָּה בִּלְשׁוֹנִ֑י הֵ֥ן ה' יָדַ֥עְתָּ כֻלָּֽהּ.
פרק קלט. לדעתי מתאים.
בקשר לדברי הגריא"ס זצ"ל עיין כאן:
viewtopic.php?f=17&t=22045&p=223070&hilit=%D7%AA%D7%9B%D7%9C%D7%AA+%D7%96%D7%99%D7%95%D7%A3+%D7%9E%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D#p222973

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 1:59 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בקשר לדברי ריא"ס, יש שטענו שכל עצם המכתב הזה נועד אך ורק בכדי להראות "פנים מסבירות לכל המפלגות"...

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 2:01 pm
על ידי מנין
שיר ורננים כתב:[נאסר עלי הדיבור בפקודת הרופא למשך שבוע

רפואה שלמה! שתוכל במהרה לשיר ולרנן.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 2:14 pm
על ידי אריך
גם זו לטובה כתב:
שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.


לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.


לא אדע המקור, אבל הלשון מורה בעליל שמדובר במכתב ולא בדברים בע"פ.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 2:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
המקור לדברי רי"א הוא מספר עין התכלת.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 2:33 pm
על ידי בלום
ואכן אינו מכתב רק תשובה בעל פה, שצריכים להאמין באמונה שלימה.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 2:42 pm
על ידי שיר ורננים
אריך כתב:
גם זו לטובה כתב:
שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.


לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.


לא אדע המקור, אבל הלשון מורה בעליל שמדובר במכתב ולא בדברים בע"פ.

מעיון בעין התכלת משמע שזו דברים שנאמרו לבנו של הראדזינער ולחתנו. אולם מה שמפליא שהוא אוחז זאת למצוה ומאידך אומר שלא נכנס לעניין מחמת חולשתו.
אולם לגופו של עניין לענ"ד השאלה הקלאסית למה גדו"י לא הולכים עם זה /נכנסים בעובי החוט . לפי הדברים הנ"ל המבאים בעין התכלת, היא בבחינת ק"ו שיש עליו תשובה. מפני שיש להם אחריות ציבורית וממילא לפי ראות עיניהם -עיני העדה מרחקים ומקרבים. ולכן לגבי אדם פרטי שנתברר לו כבר הוזכר כאן מהגר"ח שליט"א וכו'.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 12, 2016 3:03 pm
על ידי שיר ורננים
תודה לכל המברכים. ימלא ה' כל משאלות לטובה.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ד' יולי 13, 2016 12:26 am
על ידי נתן
יוצא פוניבז' כתב:
ש. ספראי כתב:תתחילו סוף סוף להביא את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם.


באותה מידה אני מצפה לשמוע את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם, שבדקו ענין זה לעומקו והכריעו שאין בתכלת זו כל ממש.
(ואינני מתכוון לאותם שסוברים שבלאו הכי פטורים מללבוש גם אם זו התכלת, כמו שסובר הרב שפרן, אלא לאותם שסבורים שאין זו התכלת).

לע"ע רצו"ב מכתב הרב בעלסקי זצ"ל, שהיה ללא ספק מגדולי הפוסקים בארה"ב, ועודד מאד את הענין:

ר' ישראל בעלסקי - על התכלת.jpeg


עי' בקובץ בית אהרן וישראל גליון קכה עמוד קלה שהביא מישהו מכתב מהרה"ג ישראל בלסקי לחזק התכלת דהרדזינר (וממילא שלשיטתכם שאין בו ממש בודאי שאין כ"כ הרבה חוזק למכתב זה)

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ד' יולי 13, 2016 12:58 am
על ידי מה שנכון נכון
נתן כתב:
יוצא פוניבז' כתב:
ש. ספראי כתב:תתחילו סוף סוף להביא את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם.


באותה מידה אני מצפה לשמוע את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם, שבדקו ענין זה לעומקו והכריעו שאין בתכלת זו כל ממש.
(ואינני מתכוון לאותם שסוברים שבלאו הכי פטורים מללבוש גם אם זו התכלת, כמו שסובר הרב שפרן, אלא לאותם שסבורים שאין זו התכלת).

לע"ע רצו"ב מכתב הרב בעלסקי זצ"ל, שהיה ללא ספק מגדולי הפוסקים בארה"ב, ועודד מאד את הענין:

ר' ישראל בעלסקי - על התכלת.jpeg

עי' בקובץ בית אהרן וישראל גליון קכה עמוד קלה שהביא מישהו מכתב מהרה"ג ישראל בלסקי לחזק התכלת דהרדזינר (וממילא שלשיטתכם שאין בו ממש בודאי שאין כ"כ הרבה חוזק למכתב זה)

המכתב ההוא הוא רק הסכמה למחבר קונטרס שטרח ליישב הקושיות בדרך נכונה ובהבנה עמוקה ואפריון נמטייה וכו' וכו', ואין כאן הסכמה בכתב לעצם דבריו. וכהסכמת הרי"י פישר. [לדברי המחבר הצליח לשכנע את הר"י בלסקי (ואת הרי"י פישר) לחזור בו מהתנגדותו לתכלת הראדזינער, אך אין לזה עדות בכתב].
ובכל אופן המכתב שהועלה לעיל מאוחר ביג' שנה, והוא משנה אחרונה.
ובכלל, לעיקר הפולמוס בין מצדדי למתנגדי התכלת אין כ"כ נ"מ על איזו תכלת מדובר.

יותר חשוב לברר איך נהג הר"י בלסקי למעשה.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ד' יולי 13, 2016 3:20 am
על ידי מבקש לדעת
בס"ד
הערה (ואינני מתכוין לכותב מסוים):
הרה"ג המכונה ש. ספראי שליט"א הוא ת"ח חשוב ומדקדק בקלה כבחמורה, וביודעי ובמכירי קאמינא ומשום כך האוירה כאן מלבד שאיננה מכובדת, היא בעיקר לא עניינית. ויכוח הוא לגיטמי, יחד עם זאת לכתוב בצורה מכובדת.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ד' יולי 13, 2016 9:12 am
על ידי מנין
מה שנכון נכון כתב:יותר חשוב לברר איך נהג הר"י בלסקי למעשה.

למעשה הוא נהג אק"ק. כך העיד לי נכדו שלמד איתי בכולל בירושלים, ואמר שכך נוהגים גם כל משפחתו.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ד' יולי 13, 2016 5:19 pm
על ידי לעומקו של דבר
הערה, ואינני מתכווין למישהו מסויים כאן, כלל הכותבים כאן ת"ח ויר"ש כפי הניכר מבין ריסי דבריהם, ואף אם לא ביודעינו ומכירינו על כל אחד ואחד, ומשום כך וכו'.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ה' יולי 14, 2016 1:03 am
על ידי מבקש לדעת
לעומקו של דבר כתב:הערה, ואינני מתכווין למישהו מסויים כאן, כלל הכותבים כאן ת"ח ויר"ש כפי הניכר מבין ריסי דבריהם, ואף אם לא ביודעינו ומכירינו על כל אחד ואחד, ומשום כך וכו'.

בס"ד
בפרט ה'לעומקו של דבר' שדבריו עמוקים עד להבהיל.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ה' יולי 14, 2016 6:59 am
על ידי רוצה להבין
שיר ורננים כתב:עונג שבת אמיתי!
למקרא שירתך הנשגבה עת אקרא למחרת את שירת עם עולם "עלי באר ענו לה"
בבחינת הנאמר בדרך ה' לרבינו הרמח"ל שבכל פרשה ישנו הגילוי השייך לאותו הזמן.
ובכשרונך עלי מקלדת
בשבח צבע התכלת .
תזכה לעטרת תפארת
לזרע ברך ה' בכל מדה נכונה מוכללת.
ולמלא חופן חכמה מבאר נכברת
בימה של של טבריא לשפתה של רקת.
ולהיות מלא במצוות כרימון
גם מהבא מדם חלזון.


בַּכִּנֶּרֶת הַמְדֻבֶּרֶת בְּאֵרָהּ שֶׁל הַצַּדֶּקֶת
כְּכִנּוֹר אָשִׁיר לָהּ בְּאֶרֶץ הַנֶחְשֶׁקֶת
חִלָּזוֹן הַתְּכֵלֶת בְּיָם הַמֶּלַח הִיא שׁוֹכֶנֶת
כִּי בִּתְכֵלֶת צוֹבַעַת הִיא וְלֹא אַחֶרֶת

כִּנֶּרֶת נְשׁוֹרֵר לָהּ לֹא נֵדַע אֵת סוֹדָהּ
עִנְיָנָהּ רָמוּז בִּתְכֵלֶת מִי הֵבִינָה וְחַקָרָהּ
כָּךְ רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי מְפָרֵשׁ אֵת הַתּוֹרָה
גַם רַבִּי מֹשֶׁה קוֹרְדֹבֵרוֹ אָמַר מְפֹרָשָׁה
וּמִי יָבוּז לָהּ לִתְכֵלֶת הַבְּרוּרָה לְהָאִירָהּ .

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ו' יולי 15, 2016 2:34 pm
על ידי מבקש לדעת
.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ו' יולי 15, 2016 2:36 pm
על ידי מבקש לדעת
.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ו' יולי 15, 2016 2:37 pm
על ידי מבקש לדעת
יוצא פוניבז' כתב:דבר מעניין מאד ראיתי באחד הקונטרסים שהועלו כאן, שהטענה הראשונה שהוא מביא נגד הזיהוי (בשם קונטרס בתל"א), היא שמקום צביעת התכלת היה בלוז כמבואר בגמרא,
והנה בלוז לא מצאו שום זכר לחלזון!
ומוכרח מזה, שאין לחלזון קונכייה או שהיתה שימושית לדברים אחרים וכו'.

והנה אגב שיטפיה הבליע לנו שידוע לו היכן היא לוז, כן, אותה לוז שבארץ החיתים, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המוות אין לו רשות לעבור בה!
והוא כבר הספיק לבדוק שם, ומצא שאין שם שום זכר לחלזון!

אנא אולי ישתף אותנו במידע המעניין, היכן היא לוז, מה מצא שם ומה לא מצא שם.


בס"ד
תמהני עליך יוצא פוניבז'.
האם אינך יודע ולא למדת שישנו הבדל רב בין ההוכחה לזיהוי האק"ק כתכלת, לבין ההוכחה לשלילתו?

ההוכחה לזיהוי לא תספק, גם אם תביא: דברי הנביאים על מקום המצאם, סימני חז"ל, רוב ככל דברי הראשונים, ספרי גוים קדמונים, אחרונים שהביאום למעשה, הררי קונכיות שנמצאו מהתקופה ההיא, מטבעות עם צורת החלזון מהתקופה ההיא (וכמה זה עצוב שנכנס לביהמ"ד הוכחות ארכיאולוגיות...) וכו' וכו'.

אבל ההוכחה לשלילתו היא ודאית ממש: חוקר כתב מפורשות שמצא בדיוק את העיר לוז וביקר שם כמה פעמים, אדרבה מצא שם כתוב שנמצא הוא בנהר סמבטיון ואותו החוקר מצא את הנהר וטבל שם בערב שבת האחרונה, ולא נמצא ולא מידי.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 24, 2016 6:46 pm
על ידי יעקב כהן

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 24, 2016 7:13 pm
על ידי אוהב ציון
יעקב כהן כתב:
עיונים בתכלת הפורפורא - מעודכן ומסודר עם הרבה הוספות.pdf

בס"ד
search.php?keywords=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%94+%D7%9E%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5&t=27751&sf=msgonly
ובאמת הרבה יש לכתוב על הקונטרס המועלה כאן שרוב מסקנותיו והשערותיו דברי הבל וחלק גדול מדבריו סותרים זה את זה.
וכאן עמד קנה והרוצה יראה בדרך אמת.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: א' יולי 24, 2016 10:57 pm
על ידי שיר ורננים
אוהב ציון כתב:
יעקב כהן כתב:
עיונים בתכלת הפורפורא - מעודכן ומסודר עם הרבה הוספות.pdf

בס"ד
search.php?keywords=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%94+%D7%9E%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5&t=27751&sf=msgonly
ובאמת הרבה יש לכתוב על הקונטרס המועלה כאן שרוב מסקנותיו והשערותיו דברי הבל וחלק גדול מדבריו סותרים זה את זה.
וכאן עמד קנה והרוצה יראה בדרך אמת.

עברתי ברפרוף על חלק מדברי הקונטרס. ודווקא ניכר שאינו לקנטר. אך יכולני להמליץ מה שאמר לי ת"ח שבקיאין לו שבילי ימא דתלמודא שנכון שיש שאלות, אך התשובות חזקות יותר.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 3:41 am
על ידי אוהב ציון
שיר ורננים כתב:
אוהב ציון כתב:
יעקב כהן כתב:
עיונים בתכלת הפורפורא - מעודכן ומסודר עם הרבה הוספות.pdf

בס"ד
search.php?keywords=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%94+%D7%9E%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5&t=27751&sf=msgonly
ובאמת הרבה יש לכתוב על הקונטרס המועלה כאן שרוב מסקנותיו והשערותיו דברי הבל וחלק גדול מדבריו סותרים זה את זה.
וכאן עמד קנה והרוצה יראה בדרך אמת.

עברתי ברפרוף על חלק מדברי הקונטרס. ודווקא ניכר שאינו לקנטר. אך יכולני להמליץ מה שאמר לי ת"ח שבקיאין לו שבילי ימא דתלמודא שנכון שיש שאלות, אך התשובות חזקות יותר.

בעז"ה
נכון הדבר ידידי שנראה מדברי הקונטרס שאינו בא לקנטר. אך אומר לך ידידי מה כואב בקונטרס כגון דא.
מי שלא מכיר את הסוגיא, ואפילו מי שמכיר אם אינו נכנס בעבר לכל פרט ופרט וליבנו עד תומו, חושב שהנה הגיע קונטרס אובייקטיבי, שעמד על כל פרט ופירט מה נראה ומה לא נראה, והמסקנה האובייקטיבית שישנם הרבה קושיות חזקות לשני הצדדים והנה הפיתרון שאמנם קצת דחוק (אובייקטיבי...) אך השכל הישר נוטה לומר שאינו התכלת אלא השערה אחרת וזו המסקנה 'האובייקטיבית'.
והמכיר את הסוגיא צריך 'להפשיל שרוולים' ויוכיח אחת לאחת שקונטרס זה אינו נכון כפי שעשו פעמים רבות בעבר, וכמה אפשר שוב ושוב לעשות זאת? והתוצאה היא ששוב אנשים משתכנעים ממסקנה חלקית לא נכונה לוקה בחסר וכו', ובפרט אם הוא נהג ביושר והביא את כל הצדדים.
עתה אשאלך: האם חושב אתה שקונטרס זה יש בו חידושים שלא היו בעבר ולא דנו עליו משני הצדדים? נכון, ישנן נקודות (מסוימות מאוד) שקונטרס זה או אחר לא דייקו והביא ראי'ה שאינו מוכרחת, והמחבר הנכבד העיר על כך (וכמה דברים אינם כלום אלא המחבר החליט שזה דוחק לטעמו). אך המסקנה האמיתית היא שזו התכלת ולא אחרת, אלא אין את הפנאי לכתוב כל פעם מחדש וזו כוונתי במש"כ לעיל.
בכל אופן אעלה כאן רק ב' נקודות (וזה מיעוט קט) א. האופן הפוסל בתכלת לפי דברי התוספתא הוא אם אינו מן החלזון, (ומדברי הרמב"ם משמע שהטעם שאינו עומד ביופיו ועפי"ז סבר התפא"י -ולא הסכימו עמו- שאף מן הצומח בכה"ג שעומד ביופיו כשר, ולפי חלק מהדעות ההבנה בדברי הירושלמי שישנו דין בבע"ח), ואם הוא מן החלזון הוא כשר, ואין כאן המקום להוכיח עד כמה הדבר ברור ומוכח לגמרי שאם הברייתא אמרה מן החלזון כשר שלא מן החלזון פסול, אם הוא כן מן החלזון הוא כשר ואין שום סיבה לפוסלו גם אם אינו מן החלזון ההוא. אם כן כל הויכוח מכאן ואילך אם החלזון בידינו הוא מה שלבשוהו חז"ל הוא לרווחא דמילתא בלבד. לא מעבר לכך. מלבד ענין הצבע שלא ניכנס אליו כעת.
וזה תוכן דברי הקונטרס הנ"ל בהתייחסותו לכך: עמוד 30 הביא זאת בהערה. עמוד 62 ו-43 , עונה על כך בתור שזו השאלה: למה לא הזהירו מחלזון אחר אם ישנו? וכתב תשובה, ודוחק וכו' באובייקטיביות (ראוי', יש לציין).
איך לקח נושא הכי מרכזי שאם עליו עמדנו והיסקנו, התכלת הוא כשר וכל הנידון הוא לרווחא דמילתא בלבד, והפכו לשאלה צדדית 'למה חז"ל לא הזהירו על כך', מה צורך להזהיר, הרי כשר הוא! חז"ל הכשירוהו אין שום סיבה לפוסלו.
דוגמא ב': כתב 3 יישובים של השערות ליישב את כל הקושיות על התכלת מחד ואת כל הראיות מאידך. אלא שאובייקטיבית כתב מה מתיישב ומה דחוק.
ומי שקצת יודע בענין אינו 'דחוק', אלא לא ייתכן בשו"א במציאות, וגם אם כותב הקונטרס היקר מסביר חלק ואף את עיקר הדברים, אך עצם העלאת צד שלא ייתכן בשו"א ונסתר מכל וכל – מטעה ואינו אמת.
ולצורך משל: אם יש לנו כמה שאלות ממה שנאמרו כמה דעות על אופן הילוך השמש, יבא הטוען ויטען שהיו 2 שמש: א'. זו שאנו רואים. ב. זו שדיברו עליה, והרבה קושיות יתיישבו וכו', אלא שזה 'דחוק' משום שלמה לא התייחסו שהיו 2, ועוד שאם יש עוד אחת איפה היא? ועתה נסכם מה יתיישב שהיו 2 סוגי שמש ומה נשאר 'דחוק'.
מי שלא יודע מה זו שמש זה נשמע ב' צדדים מי שיודע יגיב כמו שצריך לסברא שכזו. ההשערות שהוא מעלה אינן שייכות במציאות, וקשה כבר להאריך יותר.
עתה ראה ידידי, מה שכתבתי כאן הוא לא חידוש כהיום הזה, אלא נכתבו והובררו בין אותם יהודים יקרים שביקרים שעשו את מלאכת הקודש של הבירור והזיקוק, והבאתי ב' דוגמאות עוד לא הבאנו כמה טבעים שלא הביא המחבר (מחמת אי ידיעה) שאין אפשרות להימלט שהאק"ק הוא ולא אחר זה שדיברו בו הגוים, לא הביא שה"ג. אלא שהקונטרס הזה כקודמיו לא עשה את העבודה הראויה, וכל החילוק הוא שכתב יותר ביושר את ב' הצדדים ותל"מ.
הארכנו די.
חוזרים אנו לעיקר אשרי המקיים ולובש את התכלת כציווי השי"ת ב"ה וב"ש. ועליו נאמר מה רב טובך אשר צפנת ליראיך.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 12:37 pm
על ידי ה' הוא המלך
אם חפצי חכמה אתם קיראו נא בעיון רב את המאמר הבא, ואחר,אשמח לשמוע את תגובתכם,
תשובה חדה של ר' משה שטרנבוך נגד התכלת,
ושוברו בצידו, בצורה ברורה מאוד,
http://techeiles.org/viewer.php?filenam ... s.org+.pdf

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 1:36 pm
על ידי ה' הוא המלך
מה רבה הבושה, שבמקום להודות על האמת בחילזון מנסים ל"לשכנע" בטענות שאין בהם ממש את כל הציבור להניח את המצווה, והר"ז בכלל מונע את הרבים מלעשות מצווה,
עת לעשות לה' הפרו תורתך, אשרי מי שילך עם תכלת בגלוי, ויהיה בכלל מקדשי ה'

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 1:44 pm
על ידי גימפעל
ה' הוא המלך כתב:מה רבה הבושה, שבמקום להודות על האמת בחילזון מנסים ל"לשכנע" בטענות שאין בהם ממש את כל הציבור להניח את המצווה, והר"ז בכלל מונע את הרבים מלעשות מצווה,
עת לעשות לה' הפרו תורתך, אשרי מי שילך עם תכלת בגלוי, ויהיה בכלל מקדשי ה'

מקדש ה' הלזה הרי סובר שתפילין לא צריך להניח, ראה כאן: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=28198&p=290388#p290383

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 1:57 pm
על ידי ה' הוא המלך
אני אומר שצריך להניח כל היום,
עוד כתבתי שמלפנים בישראל היה מאות בשנים שבטלו מצוות תפילין מחשש לגוף נקי ולכך שזה מיועד ליחדי סגולה,
הדבר מובא בסמ"ג עשין ג', איך סובב בכל עיירות ישראל להשיב את המצווה כתיקונה,

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 2:06 pm
על ידי ה' הוא המלך
גימפעל כתב:
מקדש ה' הלזה הרי סובר שתפילין לא צריך להניח, ראה כאן: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=28198&p=290388#p290383[/quote]

לא חבל להתקטנן בצורה כזו,
אני מבין שזה "מפחיד" אותך שזה כך, אל דאגה זה לא מערער את נאמנות מצוות תפילין ולא אומר שאתה צריך "להפסיק להניח"
זה אומר שכמו ששיבוש היה בידם, כך גם שיבוש הוא בידנו שאיננו מניחים כל היום,

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 2:41 pm
על ידי ה' הוא המלך
הנה, מה שטענתי מובא בסמ"ג ובשבולי הלקט, ומי האיש אשר יבוא אחר המלך,

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 2:54 pm
על ידי ה' הוא המלך
ולעניין התכלת, לא יעזור כלום יכולים לכתוב פילפולים ארוכים, זה לא מועיל נגד "בא הרוג ברגליו"
החילזון המדובר, שכנראה לא מתחשב כל כך בסטיגמות למניהם, ולא מעניין אותו שיש ת"ח שאומרים שהוא יתגלה רק שיבוא משיח,

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 10:28 pm
על ידי שומע ומשמיע
שמעתי שבישיבת חברון יש עשרות בחורים שלובשים תכלת [בצנעא, ובפרסהיא הם לובשים ט"ק שאולה]. האם אכן התופעה מתפשטת?
נ.ב. אני לא מביא את זה כחלק מהפולמוס אלא כעובדה מעניינת.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 10:30 pm
על ידי גימפעל
שומע ומשמיע כתב:שמעתי שבישיבת חברון יש עשרות בחורים שלובשים תכלת [בצנעא, ובפרסהיא הם לובשים ט"ק שאולה]. האם אכן התופעה מתפשטת?
נ.ב. אני לא מביא את זה כחלק מהפולמוס אלא כעובדה מעניינת.

ולי תמיד אמרו שהחברונ'ערס אינם לובשים כלל ד' כנפות.

Re: לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת

פורסם: ג' יולי 26, 2016 11:06 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
זו השמצה שאינה ראויה לתגובה, אבל מכל מקום, בישיבת חברון דהיום כבר לא לומדים "חברונער'ס"...