מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 28, 2018 2:31 pm

רבותי!
אין לכם מושג כמה בני תורה התחילו ללבוש תכלת רק (או בעיקר) בגלל הפורום הנפלא הזה
ומתרי טעמי
א. נגישות להמון טענות-ראיות-מלל באופן שהחכם יוכל ללקט פנינים ולהבר מדעתו בין התבן המרובה (משני הצדדים, וכמו שניכר לעין כל) לבין הדגן המזוקק (התלוי בשיקול הדעת).
ב. הרגשה ש'אתה לא לבד', יש הרבה בני תורה שאתה מחזיק מהם מאד (בלי לדעת את שמם במי שבירך אלא רק את השם דהכא) ואתה רואה שגם הם בטוחים כמוך. זה נותן כח לקום ולעשות מעשה.
חזקו ואמצו!!

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 28, 2018 3:03 pm

בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ד' מרץ 07, 2018 10:00 am

מלבב כתב:
בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?

ב"ה
זיסר! א גוטע נאכט!

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ד' מרץ 07, 2018 4:49 pm

אחרון התלמידים כתב:
מלבב כתב:
בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?

ב"ה
זיסר! א גוטע נאכט!

מי שמתנגד לחיסונים אתה לא מתייחס אליו גם בנוגע נושאים אחרים?

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 23, 2018 3:51 pm

מלבב כתב:
בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?


מה שכתבת שמתנגדי החיסונים הם 'משוגעים' מסתבר שאתה צודק ואולי גם אתה צודק בזה שהם "אוהבים להיות הפוך מכולם"

לשאלותיך עניתי כאן
viewtopic.php?f=52&t=38412#p439522

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ו' מרץ 23, 2018 4:15 pm

בתבונה כתב:
מלבב כתב:
בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?


מה שכתבת שמתנגדי החיסונים הם 'משוגעים' מסתבר שאתה צודק ואולי גם אתה צודק בזה שהם "אוהבים להיות הפוך מכולם"

לשאלותיך עניתי כאן
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 12#p439522

מחקר מטעם ה-CDC שפורסם בירחון PEDIATRICS של איגוד רופאי הילדים האמריקאי [כאן] קובע:

"Unvaccinated children tended to be white, to have a mother who was married and had a college degree, to live in a household with an annual income exceeding $75,000, and to have parents who expressed concerns regarding the safety of vaccines and indicated that medical doctors have little influence over vaccination decisions for their children."

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ו' מרץ 23, 2018 4:22 pm

מיתוך ויקי רפואה:

. קיים רושם כי בשנים האחרונות יותר הורים משכילים, ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, בוחרים שלא לחסן את ילדיהם

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ו' מרץ 23, 2018 4:35 pm

בתבונה כתב:
מלבב כתב:הראיה מהירושלמי אינו מוכרח כי צריך להיות צבע עמיד כמו שכתב הרמבם, ומאן יימר שהצבע המופק מהמורקס יותר עמיד מאשר קלא אילן, רק אם אנו יודעים בוודאי איך לעשות את הבדיקות של חז״ל וזה יעבור את הבדיקות אז הרושלמי הוא ראיה, ועוד שברמבם משמע לא כהירושלמי, כי כתב רק שצריך להיות עמיד ולא כתב שצריך להיות מבעלי חיים.

1. לדעת הרמב"ם שכותב שצריך צביעה שעומדת ביופיה ולא תשתנה, משמע צביעה שעומדת בתנאים הנורמליים ולא נשחקת ונעלמת ולא מסתבר שלדעתו כוונת התורה צביעה שעמידה רק לאיזה בדיקה נדירה כלשהי.
2. התכלת בימינו עמידה לחמרים הכימיים החזקים ביותר מובן שזה עמיד לבצק שעורים או למי רגלים 40 יום עם תבן וריר של שבלול.
3. הבדיקה בבצק שעורים או למי רגלים 40 יום עם תבן וריר של שבלול נשמעת פשוטה יחסית ולא משהו שמעל להשגות שלנו.
4. אמנם יש קושיה שהקלא אילן לפי הצביעה בימינו לא יורדת בבדיקה המוזכרת בגמרא,
אמנם ההסבר לכך הוא כפי שמופיע כבר ברדב"ז שמשער שאחת הסיבות להיעלמות הצביעה בחלזון הייתה, כי עם השנים למדו לצבוע בקלא אילן בצורה שלא דוהה גם בגיהוץ דהיינו בכיבוס יסודי (עי' כתובות י') ולכן פחת השימוש העולמי בחלזון, ומדבריו יוצא שבחלזון הצביעה לא הייתה דוהה באותה כביסה יסודית, וקלא אילן היה דוהה יותר ובזמנו זה כבר השתנה.
ההסבר הוא שבעבר רמת הזיקוק היתה נמוכה יותר, ובקלא אילן הצובען היה יותר מעורב עם חומרי הלואי מהצמח בריכוז גבוה יותר, מולקולות הלוואי נצמדו גם לצמר ובחלקם חצצו בין מולקולות הצובען לצמר כך שבמגע עם חומרים חריפים היו נקודות שהצבע דהה.
יש שביצעו ניסוי זה על חוט מבד צבוע בקלא אילן ממוזיאון ולדבריהם הצבע דהה בבדיקה שבגמרא,
יש להוסיף הסבר- בצביעת התכלת נוצר קשר קוולנטי בין התכלת לצמר,
קשר קוולנטי הוא כאשר שני החומרים שנקשרים הופכים למולקולה אחת, משך השנים לא אמור לעשות שום שינוי בקשר קוולנטי קיים, ואילו הצבע היה קשור כימית בקשר קוולנטי לחומר כפי שקשור בצביעת התכלת אז לא הייתה נוצרת הפרדה בין הצבע לצמר, אף שכן יכול להיות בלאי של הצמר אבל אין בלאי של הקשר הקוולנטי.

5. אם נאמר שכל החיסרון בקלא אילן הוא רק כי הוא לא מספיק עמיד אם כן כל צבע עמיד אפילו צבע סינתטי היה צריך להיות כשר לתכלת, וכן הקלא אילן בימינו היה צריך להיות כשר וזה לא מסתבר.
6.לפי הירושלמי שהובא לפי הפירוש שהובא אז החסרון בקלא אילן הוא כי אינו מבעל חיים ולא שיש איזה חומר שמוריד אותו ולא את התכלת,
7. הרמב"ם אף לא הביא שצריך חלזון לבגדי כהונה ורוב המפרשים הבינו שאין לדייק מהשמטה זו וק"ו שאין להוכיח מהשמטת טעם הפסול של קלא אילן, שהרי הרמב"ם לא מביא את כל הדרשות שיש בש"ס ולא בגלל שחולק עליהם.

1 אם קלא אילן יורד בכביסה רגילה למה צריך לשרות אותו ארבעים יום במי רגלים וכדומה, למה לא לשרות אותו בחומר של כביסות רגילות לכמה ימים ולראות אם הוא משתנה, משמע לכאורה שגם קלא אילן אינו משתנה רק בחומרים מסויימים ולא בכביסה רגילה.
2 זה לאו דוקא תלוי בחוזק החומר רק בסוג החומר.
3 איני בקי בזה רק ראיתי שכל הקונטריסים בעד התכלת כולם פה אחד מודים שאין אנו בקיאים באופן הבדיקה ואין להביא ראיה מזה.
5 נכון, אבל בכל זאת משמע מהרמבם שאין דין של בעל חיים ובירושלמי משמע שאין דין של עמיד, אבל אני מסכים שזה לא קושיא גדולה רק בתור הערה.

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי בתבונה » ש' מרץ 24, 2018 9:59 pm

מלבב כתב:
בתבונה כתב:
מלבב כתב:הראיה מהירושלמי אינו מוכרח כי צריך להיות צבע עמיד כמו שכתב הרמבם, ומאן יימר שהצבע המופק מהמורקס יותר עמיד מאשר קלא אילן, רק אם אנו יודעים בוודאי איך לעשות את הבדיקות של חז״ל וזה יעבור את הבדיקות אז הרושלמי הוא ראיה, ועוד שברמבם משמע לא כהירושלמי, כי כתב רק שצריך להיות עמיד ולא כתב שצריך להיות מבעלי חיים.

1. לדעת הרמב"ם שכותב שצריך צביעה שעומדת ביופיה ולא תשתנה, משמע צביעה שעומדת בתנאים הנורמליים ולא נשחקת ונעלמת ולא מסתבר שלדעתו כוונת התורה צביעה שעמידה רק לאיזה בדיקה נדירה כלשהי.
2. התכלת בימינו עמידה לחמרים הכימיים החזקים ביותר מובן שזה עמיד לבצק שעורים או למי רגלים 40 יום עם תבן וריר של שבלול.
3. הבדיקה בבצק שעורים או למי רגלים 40 יום עם תבן וריר של שבלול נשמעת פשוטה יחסית ולא משהו שמעל להשגות שלנו.
4. אמנם יש קושיה שהקלא אילן לפי הצביעה בימינו לא יורדת בבדיקה המוזכרת בגמרא,
אמנם ההסבר לכך הוא כפי שמופיע כבר ברדב"ז שמשער שאחת הסיבות להיעלמות הצביעה בחלזון הייתה, כי עם השנים למדו לצבוע בקלא אילן בצורה שלא דוהה גם בגיהוץ דהיינו בכיבוס יסודי (עי' כתובות י') ולכן פחת השימוש העולמי בחלזון, ומדבריו יוצא שבחלזון הצביעה לא הייתה דוהה באותה כביסה יסודית, וקלא אילן היה דוהה יותר ובזמנו זה כבר השתנה.
ההסבר הוא שבעבר רמת הזיקוק היתה נמוכה יותר, ובקלא אילן הצובען היה יותר מעורב עם חומרי הלואי מהצמח בריכוז גבוה יותר, מולקולות הלוואי נצמדו גם לצמר ובחלקם חצצו בין מולקולות הצובען לצמר כך שבמגע עם חומרים חריפים היו נקודות שהצבע דהה.
יש שביצעו ניסוי זה על חוט מבד צבוע בקלא אילן ממוזיאון ולדבריהם הצבע דהה בבדיקה שבגמרא,
יש להוסיף הסבר- בצביעת התכלת נוצר קשר קוולנטי בין התכלת לצמר,
קשר קוולנטי הוא כאשר שני החומרים שנקשרים הופכים למולקולה אחת, משך השנים לא אמור לעשות שום שינוי בקשר קוולנטי קיים, ואילו הצבע היה קשור כימית בקשר קוולנטי לחומר כפי שקשור בצביעת התכלת אז לא הייתה נוצרת הפרדה בין הצבע לצמר, אף שכן יכול להיות בלאי של הצמר אבל אין בלאי של הקשר הקוולנטי.

5. אם נאמר שכל החיסרון בקלא אילן הוא רק כי הוא לא מספיק עמיד אם כן כל צבע עמיד אפילו צבע סינתטי היה צריך להיות כשר לתכלת, וכן הקלא אילן בימינו היה צריך להיות כשר וזה לא מסתבר.
6.לפי הירושלמי שהובא לפי הפירוש שהובא אז החסרון בקלא אילן הוא כי אינו מבעל חיים ולא שיש איזה חומר שמוריד אותו ולא את התכלת,
7. הרמב"ם אף לא הביא שצריך חלזון לבגדי כהונה ורוב המפרשים הבינו שאין לדייק מהשמטה זו וק"ו שאין להוכיח מהשמטת טעם הפסול של קלא אילן, שהרי הרמב"ם לא מביא את כל הדרשות שיש בש"ס ולא בגלל שחולק עליהם.

1 אם קלא אילן יורד בכביסה רגילה למה צריך לשרות אותו ארבעים יום במי רגלים וכדומה, למה לא לשרות אותו בחומר של כביסות רגילות לכמה ימים ולראות אם הוא משתנה, משמע לכאורה שגם קלא אילן אינו משתנה רק בחומרים מסויימים ולא בכביסה רגילה.
2 זה לאו דוקא תלוי בחוזק החומר רק בסוג החומר.
3 איני בקי בזה רק ראיתי שכל הקונטריסים בעד התכלת כולם פה אחד מודים שאין אנו בקיאים באופן הבדיקה ואין להביא ראיה מזה.
5 נכון, אבל בכל זאת משמע מהרמבם שאין דין של בעל חיים ובירושלמי משמע שאין דין של עמיד, אבל אני מסכים שזה לא קושיא גדולה רק בתור הערה.


1. הבדיקה בגמרא לא מובאת כסיבת הפסול של קלא אילן, אלא כסימן האם תכלת מחילזון או מקלא אילן. שהרי מבואר בגמ' שגם תכלת מחילזון ירד באחד מהבדיקות בגמ' , מוכח שלא יתכן שהבדיקה היא טעם הפסול.
בתורה כתוב לצבוע תכלת ומבאר הרמב"ם שהכוונה לצביעה 'ידועה', חלק מהתנאים של אותה 'צביעה ידועה' הוא הגוון העמידות ומקור הצבע. הגוון - שיהיה דומה לשמים/ים, העמידות - צביעה שמחזיקה מעמד, (אם קלא אילן היה דוהה בד"כ עם הזמן זה יכל להיות תיאורטית טעם פסול, דא עקא שלפחות בטכניקת הצביעה בימינו אין זה כך) ומקור הצבע - שיהיה חילזון ומהירושלמי מובא שהתנאי של חילזון הוא שמקור הצבע יהיה מן החי.
2. יש חומרי ניקוי שיותר מורידים צבעים ויש שפחות, (חומרי ניקוי אינם אנרגיה אלטרנטיבית)בימינו סוג הקשר הכימי שיוצר הקלא אילן זהה לסוג הקשר של התכלת מהחילזון ומה שיוריד אחד מוריד גם את השני, כאמור אחד הבדיקות מבואר בגמרא שיכלה לעתים גם להוריד מצבע התכלת שמקורו מהחילזון,
אעתיק שוב מההודעה הקודמת את למה המצב היום שונה מבעבר "בעבר רמת הזיקוק היתה נמוכה יותר, ובקלא אילן הצובען היה יותר מעורב עם חומרי הלואי מהצמח בריכוז גבוה יותר, מולקולות הלוואי נצמדו גם לצמר ובחלקם חצצו בין מולקולות הצובען לצמר כך שבמגע עם חומרים חריפים היו נקודות שהצבע דהה".
3. ראיתי שמצטטים לענין זה את תשובת הרדב"ז שבימינו צביעת הקלא אילן השתנתה ועמידה יותר, וראה למעלה מס' 2 .
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב א' מרץ 25, 2018 12:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » ש' מרץ 24, 2018 11:13 pm

לא הבנתי כלום, שיהיה.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 25, 2018 1:05 am

..
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' מרץ 25, 2018 7:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מישהוא יכול להסביר מה הרב ענבל רוצה?

הודעהעל ידי מלבב » א' מרץ 25, 2018 10:59 am

קו ירוק כתב:
מלבב כתב:
בתבונה כתב:מלבבתקרא שוב הדברים מוסברים בפרוטרוט בהודעה הקודמת
אגב מלבב / יהושעבנמי איך זה הולך להיות קשור לחיסונים?

פשוט מאוד, כמו שתשעים ותשע אחוז מהרבנים לא הולכים בתכלת בגלוי, ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם חושבים שמה שהיה הוא שיהיה ולא צריך בכלל לחשוש ולברר אם האמת הוא בצד המשוגעים שאוהבים להיות הפוך מכולם, כך בעניין החיסונים שתשעים ותשע אחוז מהרופאים לא מתנגדים לחיסונים בגלוי ותשעים אחוז גם לא בסתר בגלל שהם מקובעים בדעות קודמות בלי לטרוח לברר אם יתכן שהאמת נמצא בצד המשוגעים שאוהבים תמיד לחשוב באופן עצמאי הפוך ממה שמקובל.

ולמה אתה לא עונה על השאלות שלי?

ויש משוגעים בכך שהם רוצים להיות כמו כולם, גם אם יבהירו להם את טעותם.
(מבלי להכריע בענינה של התכלת, וכמובן מבלי להתייחס לענין החיסונים שאין לו קשר לנידון מלבד הרצון להוכיח משם שצריך ללכת על עיוור כמו כולם..)

זה שיגעון של יותר מתשעים אחוז של האנשים, זה מה שנקרא חיסון העדר, אנשים מחוסנים מלחשוב נגד העדר.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים