איש גלילי כתב:מה שלא הלכו בתכלת, יתכן משום שלא היתה ידועה דרך לצבוע ממנו תכלת, רק סגול. ואע"ג שהחו"י חידש על סמך זה שצבע התכלת הוא סגול, אפשר שלא רצה לסמוך על זה הלכה למעשה.
מלבב כתב:הרי עצם זה שהראיות הם חזקות אי אפשר לחלוק, כי הרי החוות יאיר והשלטי גבורים והרש״ר הירש כותבים את זה כדבר פשוט, לא שנראה או מסתבר, רק בלשון וודאי ופשוט, וכן היעבץ מאוד לא מסתבר שמתכוון על משהו אחר מאשר הפורפורא שהרי רק זה מה שמוצאים בכתבי חכמי אומות העולם שעשו באיזור צור וחיפה, רק הטענה הוא שזה לא מסתדר עם סימני הגמרא והרמב״ם, ואילו הם ראו את הפורפורא לא היו כותבים שממנו עשו את התכלת.
אבל הרי כל הסימנים גם הם ידעו חוץ מאולי הסימן של דומה לים ולדג, שהרי גם הם ידעו שאינו עולה אחת לשבעים שנה שהרי לא נשמע דבר כזאת ולא מצינו מי שיכתוב דבר כזה בכל אלו שכתבו והאריכו על הפורפורא, ואם בגלל שזה לא מצוי רק אחת לשבעים שנה אז לא ידעו על זה, אז אולי זה הסיבה גם שאנחנו לא שמענו על זה.
וגם מה שכתב הרמבם שהוא דג הרי הרי ידעו שזה חלזון ולא דג, וכן החוות יאיר ידע שאין דמו שחור ממש, וכן שאין צובעים מדמו ממש רק מאיזה ליחה שבגופו, וכן מסתמא ראו מה שכתבו בעניין הוצאת דמו מחיים, וכן ידעו שהוא חילזון שאינו מחוסר צידה.
נמצא שסברו שהראיות הם חזקות והראיות נגד לפחות את רובם ידעו אם לא את כולם, ואעפ״כ לא הסתפקו בזה, אז מי אנחנו שנחלוק עליהם להקל בחיוב עשה ולאו של בל תגרע דאורייתא?
ומה ששואלים למה הם לא הלכו בתכלת, הרי כבר תירץ זאת הרדב״ז שאפשר שעד היום היא מצוי רק לא ידוע דרך צידתו או דרך צביעתו.
להתנגד לתכלת? ח"ו. וכי מי שחושב שא"א להקריב קרבנות בזה"ז נקרא שהוא מתנגד לקרבנות? או מי שאינו יכול לבנות את בית המקדש הוא מתנגד לזה?מלבב כתב:למה לא קבלתי תשובה, האם אין למתנגדי התכלת מה לענות, או שבאמת כבר לא נשארו מתנגדי תכלת בפורום?
אוצר החכמה כתב:אם אתה מתכוון במילה הגדולים לחוו"י והיעב"ץ הוא משיב תשובה ברורה וגם מסתברת. הם כתבו את זה כדבר אפשרי כיוון שלא נגע באמת למעשה וספק כמה הכירו ממש את המורקס ואי אפשר להוציא מדבר שנכתב אגב הלימוד מסקנה שזה היתה דעתו אחר בירור למעשה.
הוא גם מעלה טענה שיש ראיה סותרת שהרי לא ניסו לקחת פורפורא ולעשות ממנו תכלת. (לענ"ד זו טענה די חלשה כי מי יודע מה היו הנסיבות והיכולת).
אביגדור כתב:להתנגד לתכלת? ח"ו. וכי מי שחושב שא"א להקריב קרבנות בזה"ז נקרא שהוא מתנגד לקרבנות? או מי שאינו יכול לבנות את בית המקדש הוא מתנגד לזה?מלבב כתב:למה לא קבלתי תשובה, האם אין למתנגדי התכלת מה לענות, או שבאמת כבר לא נשארו מתנגדי תכלת בפורום?
מ"מ לעניין האפשרות המעשית ללבוש תכלת אני בעבר פתחתי אשכול שבו הוכחתי (לענ"ד) שצריך בדוקא גוון מסוים לתכלת (ואין ידע מה הוא) ולא ראיתי שום השגה או פירכא למ"ש.
אוצר החכמה כתב:א. צריך להבחין. לא כל מי שציינת הוא מגדולי הפוסקים שדעתם מתקבלת בכל עניין.
ב. הרב וייס ענה והבאתי את תשובתו תקרא שנית את התשובה.
אביגדור כתב:א. לא מצינו ברמב"ם או בראשונים שצריך בכלל מים.
ב. לא הרמב"ם ולא הראשונים דיברו על איך לצבוע באופן מעשי.
ג. הוכחתי שצריך גוון מסוים בדוקא. איך להגיע לזה זה לא הלכה אלא תעשה מה שאתה רוצה כדי להגיע אליו. למה שהרמב"ם או הראשונים ידברו על זה?
ד. לא ענית על ההוכחות שלי.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:א. צריך להבחין. לא כל מי שציינת הוא מגדולי הפוסקים שדעתם מתקבלת בכל עניין.
ב. הרב וייס ענה והבאתי את תשובתו תקרא שנית את התשובה.
אם כוונתך שהם לא הכירו את הפורפורא, עניתי על בשאלתי הראשונה תקרא שנית.
ואם כוונתך למה שכתב שהיה עוד פורפורא שנכחד ולזה התכוונו החוות יאיר והיעבץ, האיך יתכן שהיה שתי פורפורא ששניהם מוציאים תכלת ואחד כשר ואחד לא, וחז״ל לא טרחו להשמיעיני שאחד פסול ובכתבי הגויים גם לא מוצאים שהיה עוד פורפורא שעשו ממנו תכלת, וגם לא נמצא שום קונכייה מפורפורא אחרת, ועוד והוא העיקר האיך כתבו בתוספתא שאין התכלת כשרה אלא מן החילזון הביא שלא מן החילזון פסול, ומה שכתב שאינו דומה לים ולרקיע זה נגד עובדה גלוייה, לפי מה שכתבו הרמבם ובנו רבי אברהם שצבע התכלת הוא כהרקיע בטהרו דהיינו כשטהור מן האבק דהיינו הכחול הממוצע בין בין כחול בהיר לכחול כהה.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:א. צריך להבחין. לא כל מי שציינת הוא מגדולי הפוסקים שדעתם מתקבלת בכל עניין.
ב. הרב וייס ענה והבאתי את תשובתו תקרא שנית את התשובה.
אם כוונתך שהם לא הכירו את הפורפורא, עניתי על בשאלתי הראשונה תקרא שנית.
ואם כוונתך למה שכתב שהיה עוד פורפורא שנכחד ולזה התכוונו החוות יאיר והיעבץ, האיך יתכן שהיה שתי פורפורא ששניהם מוציאים תכלת ואחד כשר ואחד לא, וחז״ל לא טרחו להשמיעיני שאחד פסול ובכתבי הגויים גם לא מוצאים שהיה עוד פורפורא שעשו ממנו תכלת, וגם לא נמצא שום קונכייה מפורפורא אחרת, ועוד והוא העיקר האיך כתבו בתוספתא שאין התכלת כשרה אלא מן החילזון הביא שלא מן החילזון פסול, ומה שכתב שאינו דומה לים ולרקיע זה נגד עובדה גלוייה, לפי מה שכתבו הרמבם ובנו רבי אברהם שצבע התכלת הוא כהרקיע בטהרו דהיינו כשטהור מן האבק דהיינו הכחול הממוצע בין בין כחול בהיר לכחול כהה.
לא ראיתי תשובה. הוא כתב דבר הגיוני. הרי החוו"י לא נסע בעולם לחפש תכלת כמו שעשה הראדזינער. כיוון שידע לקרא לשונות הגויים קרא את פליניוס או אולי אפילו רק איזה אינציקלופדיה באחת משפות אירופה שהביאה את דבריו ומסתמא לא היה שם פירוט מדי גדול ואם היה שם תמונות הם היו נראות כמו הרבה תמונות מאותה תקופה סכמטיות מצד אחד ועם הרבה דמיון פורה מצד אחר. ועל זה העיר החו"י מה שהעיר. ממילא הידע שלו בדיוק איך נראה המורקאס כדי שיקשה מזה על הסימנים בחז"ל היה די רופף וקשה להקשות ולהוכיח מזה.
אגב אני אישית לא כ"כ נראה לי הטענות שלו מסימני חז"ל. אבל זה לא משנה את העובדה שמי שחושב שזו טענה הראייה מהחו"י והיעבץ אינה משכנעת.
את הטענה עוד פורופרא של הרב וייס אני חושב שהתכוון כחצי בדיחה.
הרב מלבב אני רואה מהתגובה שלך שלא ממש קראת את מה שכתבתי באשכול ההוא, כי אם קראת אני לא יודע למה אתה לא טורח להתייחס לדברים וההוכחות שכתבתי שם.מלבב כתב:אביגדור כתב:א. לא מצינו ברמב"ם או בראשונים שצריך בכלל מים.
ב. לא הרמב"ם ולא הראשונים דיברו על איך לצבוע באופן מעשי.
ג. הוכחתי שצריך גוון מסוים בדוקא. איך להגיע לזה זה לא הלכה אלא תעשה מה שאתה רוצה כדי להגיע אליו. למה שהרמב"ם או הראשונים ידברו על זה?
ד. לא ענית על ההוכחות שלי.
א. אבל גם לא מצינו שצריך לדקדק בדיוק בדרגות הכהות, ולא מסתבר שהרדב״ז בא לחלוק על הרמב״ם והראשונים, וגם יש אחרונים שלמדו ברמב״ם שבבגדי כהונה לא צריך דוקא מן החילזון, ואיך לא פירש הרמב״ם שצריך לדקדק בצבע המדויק? משמע שכל שדומה לצבע השמיים זה כשר וואין צריך דקדוק גדול ומדוייק בדרגות הכהות.
ב. נכון ולכן משמע שלא משנה איך צובעים העיקר שיהיה דומה לרקיע.
ג. כי אם זה צריך להיות מדוייק ממש היו צריכים להזהיר על זה.
ד. כן עניתי שרק אם זה שונה הרבה מצבע התכלת זה פסול, אבל כל זמן שזה צבע הרקיע בטהרו לפי ראות העיניים לא צריך לדקדק בדקדוק גדול אם יש איזה חילוק כחוט השערה.
אביגדור כתב:הרב מלבב אני רואה מהתגובה שלך שלא ממש קראת את מה שכתבתי באשכול ההוא, כי אם קראת אני לא יודע למה אתה לא טורח להתייחס לדברים וההוכחות שכתבתי שם.מלבב כתב:אביגדור כתב:א. לא מצינו ברמב"ם או בראשונים שצריך בכלל מים.
ב. לא הרמב"ם ולא הראשונים דיברו על איך לצבוע באופן מעשי.
ג. הוכחתי שצריך גוון מסוים בדוקא. איך להגיע לזה זה לא הלכה אלא תעשה מה שאתה רוצה כדי להגיע אליו. למה שהרמב"ם או הראשונים ידברו על זה?
ד. לא ענית על ההוכחות שלי.
א. אבל גם לא מצינו שצריך לדקדק בדיוק בדרגות הכהות, ולא מסתבר שהרדב״ז בא לחלוק על הרמב״ם והראשונים, וגם יש אחרונים שלמדו ברמב״ם שבבגדי כהונה לא צריך דוקא מן החילזון, ואיך לא פירש הרמב״ם שצריך לדקדק בצבע המדויק? משמע שכל שדומה לצבע השמיים זה כשר וואין צריך דקדוק גדול ומדוייק בדרגות הכהות.
ב. נכון ולכן משמע שלא משנה איך צובעים העיקר שיהיה דומה לרקיע.
ג. כי אם זה צריך להיות מדוייק ממש היו צריכים להזהיר על זה.
ד. כן עניתי שרק אם זה שונה הרבה מצבע התכלת זה פסול, אבל כל זמן שזה צבע הרקיע בטהרו לפי ראות העיניים לא צריך לדקדק בדקדוק גדול אם יש איזה חילוק כחוט השערה.
אנא ממך, אם אתה רוצה שיהיה טעם להמשיך את הדיון בינינו הגב באשכול שפתחתי ותתייחס למה שכתבתי שם.
נראה לך שהוא באמת חשב שזה עולה מהים ליבשה אחת לשבעים שנה?
הוא ידע שזה לא נגנז, שהרי משמע מדבריו שהוא מדבר על משהוא שקיים בימיו.
הוא ידע שזה לא נעשה מהדם ממש.
הוא ידע שזה לא דג ולא תולעת רגיל רק שנעק.
וכל הקושיות האלה לא מנע ממנו לכתוב כדבר פשוט שזה חילזון התכלת, ועוד כותב ע״פ זה נגד משמעות הרמב״ם ונגד משמעות רש״י שדם החילזון הוא שחור או ירוק או כחול, רק סגול, נראה לך שהוא כתב את זה על סמך איזה איצילופדיה פרימיטיבית עם הרבה דמיון פורה?
אוצר החכמה כתב:נראה לך שהוא באמת חשב שזה עולה מהים ליבשה אחת לשבעים שנה?
הוא ידע שזה לא נגנז, שהרי משמע מדבריו שהוא מדבר על משהוא שקיים בימיו.
הוא ידע שזה לא נעשה מהדם ממש.
הוא ידע שזה לא דג ולא תולעת רגיל רק שנעק.
וכל הקושיות האלה לא מנע ממנו לכתוב כדבר פשוט שזה חילזון התכלת, ועוד כותב ע״פ זה נגד משמעות הרמב״ם ונגד משמעות רש״י שדם החילזון הוא שחור או ירוק או כחול, רק סגול, נראה לך שהוא כתב את זה על סמך איזה איצילופדיה פרימיטיבית עם הרבה דמיון פורה?
על השאלות הראשונות שלך איני יודע לענות אבל גם אתה אינך יודע לענות. למה שלא יחשוב שזה עולה מן הים אחת לשבעים שנה? ולמה רבי אשר וייס לא יחשוב שיתכן שעולה אחת לשבעים שנה? וכבר כתבתי שמשמע שהיה חלזון ידוע בשמו בימיו, וכן התפארת ישראל ועוד אחרונים שדנו בזה, וכל מה שכתבו נגד זה זה רק בגלל שזה לא כחול רק סגול לפי ידיעתם, או שסברו שזה צריך להיות דג כשר, אבל אף אחד לא היה לו בעיה עם זה שאינו עולה אלא אחת לשבעים שנה
ומנין לו לדעת אם זה שקוף אם שחור. הרי כותב להדיא שדמו לא כחול רק סגול
אני לא חושב שהאנציקלופדיה, אם היתה זו אינציקלופדיה, היתה פרימיטיבית להיפך יתכן שהיתה המתקדמת ביותר בתקופתו. אבל מה לעשות שהציורים אז, איך נאמר את זה, היו ברזולוציה נמוכה והרשו לעצמם חופש פעולה..
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה ענית לי על ר' אשר וויס עם השבעים שנה.
אני אומר שהחוות יאיר והשלטי גבורים והיעבץ שלשתם ידוע שהיה בקיאים בכתבי חכמי אומות העולם, ולכן זה לא מקרה שהם מהיחידים שידעו מה הוא החילזון, כי ראו מה איך שתיארו אריסטו ופליניוס את החילזון, ולכן כן ידעו הרבה פרטים על החילזון, עכשיו בעניין שבעים שנה יש שלוש קשיים א. איך לא מצאנו מי שיכתוב שיש לפורפורא טבע משונה כזאת שעולה מהים ליבשה? ב. הרי הפורפורא כתבו אריסטו ופליניוס שאינו יכול לחיות על היבשה אלא זמן מועט, ואיך זה שזה עולה על היבשה? ג. הרי הקדמונים כתבו שסיבת יקרו הוא מפני שיש בו רק מועט דם הצובע ולא מפני שעולה אחת לשבעים שנה, ושלוש הקושיות אפשר לשאול על האחרונים הנ״ל איך נקטו שזה החילזון בזמן שלא נמצא מי שיכתוב על דבר המשונה הזה שעולה מהים ליבשה, ומסתמא גם ידעו שכתבו שאינו יכול לחיות על היבשה, וגם ידעו שלא כתבו שסיבת יקרו הוא מפני שעולה רק אחת לשבעים שנה, בע״כ שלא ראו קושיא גדולה בכל זה וכמו שביארו העניין יפה בכל הקונטריסים בעניין התכלת, או שהראיות היה בעיניהם כ״כ חזקות יותר מהקושיות הנ״ל
ועוד יותר לא הבנתי את העניין עם הדם. הגר"א וייס שואל שהחומר שצובעים ממנו הוא שקוף ורק אח"כ מקבל צבע. את זה החו"י ידע? מאיפה אתה יודע שידע?
מאותו מקום שידע שצבע דמו סגול ולא כחול, וגם אם נגיד שלא ידע, אבל הרי זה לא שקוף רק לזמן מועט ותוך זמן קצר זה נהפך לסגול כהה כמעט שחור, ואם זה נקרא שחור, אז מה קשה על הרמבם שכותב שכיצד צובעים תכלת מביאים דם חילזון וכו׳ ודמו שחור וכו׳ הרי הרמב״ם מדבר בשלב הצביעה ולא בשלב שיוצא מגופו, ואם זה לא נקרא שחור אז איך כותב החוות יאיר נגד הרמב״ם שדמו סגול על סמך השערות שמועות וסיפורים?
האם כוונתך להוכיח שחו"י לא היה איכפת לו מהרמב"ם כי הרי מקשה עליו ואנחנו צריכים ללמוד ממנו שלא איכפת מדברי הרמב"ם ואם כן איך הגר"א וייס מביא את הרמב"ם?
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים