מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם התנגדות הגדולים לתכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
כשתילי זיתים
הודעות: 786
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ג' אפריל 02, 2024 4:01 pm

מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:רש"י שם
ולשון של ארגמן - צמר סרוק ומשוך כמין לשון וצבוע ארגמן ומצויין הן:

עדיין יש לומר שלפעמים בחז"ל ארגמן מתייחס לצבע הארגמן המקראי, ולפעמים הכוונה לצבע היוצא מחילזון הארגמן או תכלת או ארגמן.
אני רק אומר לתרץ דברי באמונתו, איני יודע מה מביא אותו לפרש ככה.

אבל רש"י כותב כן על אותו מקום שבאמונתו מציין שהכוונה גם לתכלת. מי נתן לרש"י רשות לחלוק על באמונתו?

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 02, 2024 6:51 pm

רש"י לא מדבר על הצבע רק על החומר, כלומר לא הcolor רק הcolarant, מקווה שכתבתי נכון

באמונתו
הודעות: 3253
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ד' אפריל 03, 2024 12:21 am

מלבב כתב:עדיין יש לומר שלפעמים בחז"ל ארגמן מתייחס לצבע הארגמן המקראי, ולפעמים הכוונה לצבע היוצא מחילזון הארגמן או תכלת או ארגמן.
אני רק אומר לתרץ דברי באמונתו, איני יודע מה מביא אותו לפרש ככה.

הפֶּלא, שחז"ל מזכירים ארגמן הרבה, ולאו דווקא במקום מצווה, ואילו התכלת כמעט לא מוזכרת אצלם, אלא במקום מצווה, ומכאן מסקנה הנ"ל.
גם פרופסור זהר עמר, בספרו "הארגמן" (עמודים 165, 167-168) סבור, שסתם ארגמן (היינו "פורפורה") הנזכר אצלם בספרות , כיו"ב ארגמן הנזכר בחז"ל להבדיל, שלא במקום מצווה, הרי כולל גם תכלת כחולה, וכך דעת רבי אליהו טבגר שליט"א, מצ"ב.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_אסופת מאמרים בענייני תכלת - טבגר, אליהו_51.pdf
(1.04 MiB) הורד 25 פעמים

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » א' אפריל 14, 2024 5:14 am

באמונתו כתב:
מלבב כתב:עדיין יש לומר שלפעמים בחז"ל ארגמן מתייחס לצבע הארגמן המקראי, ולפעמים הכוונה לצבע היוצא מחילזון הארגמן או תכלת או ארגמן.
אני רק אומר לתרץ דברי באמונתו, איני יודע מה מביא אותו לפרש ככה.

הפֶּלא, שחז"ל מזכירים ארגמן הרבה, ולאו דווקא במקום מצווה, ואילו התכלת כמעט לא מוזכרת אצלם, אלא במקום מצווה, ומכאן מסקנה הנ"ל.
גם פרופסור זהר עמר, בספרו "הארגמן" (עמודים 165, 167-168) סבור, שסתם ארגמן (היינו "פורפורה") הנזכר אצלם בספרות , כיו"ב ארגמן הנזכר בחז"ל להבדיל, שלא במקום מצווה, הרי כולל גם תכלת כחולה, וכך דעת רבי אליהו טבגר שליט"א, מצ"ב.

עם ראיות כאלו מי צריך פירכות?

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » א' אפריל 14, 2024 8:38 am

באמונתו כתב:
מלבב כתב:עדיין יש לומר שלפעמים בחז"ל ארגמן מתייחס לצבע הארגמן המקראי, ולפעמים הכוונה לצבע היוצא מחילזון הארגמן או תכלת או ארגמן.
אני רק אומר לתרץ דברי באמונתו, איני יודע מה מביא אותו לפרש ככה.

הפֶּלא, שחז"ל מזכירים ארגמן הרבה, ולאו דווקא במקום מצווה, ואילו התכלת כמעט לא מוזכרת אצלם, אלא במקום מצווה, ומכאן מסקנה הנ"ל.
גם פרופסור זהר עמר, בספרו "הארגמן" (עמודים 165, 167-168) סבור, שסתם ארגמן (היינו "פורפורה") הנזכר אצלם בספרות , כיו"ב ארגמן הנזכר בחז"ל להבדיל, שלא במקום מצווה, הרי כולל גם תכלת כחולה, וכך דעת רבי אליהו טבגר שליט"א, מצ"ב.

כיון שהאמת אמורה להיות חביבה על הכותבים כמבואר כמה פעמים, ויש להניח שעליהם למדוד את עצמם במידה שהם מודדים אחרים, אז כאן המקום לדייק ולספר למי שאין לו את הספר של עמר, שהסיבה שעמר מעלה את ההשערה הזו, היא משום: "לעניות דעתי, הקושי העיקרי [לזיהוי התכלת כמורקס, יהושפט] נובע דווקא מהמקורות הקלאסים שעליהם מסתמכים החוקרים המציינים במפורש רק את חלזונות הצבע בהקשר לפורפורה-ארגמן, שימושם העיקרי".
בדיוק הטענה שנטענת כאן ימים רבים, ושבגללה הואשמו כאן טועניה בשקרים...
בהמשך הוא מוצא בכל זאת שתי מקורות האחד פואמה של מרקוס מאנילאוס והשני הקודקס הידוע, שניהם כבר נדונו למעלה והוברר טיב הראיה מהם.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אפריל 16, 2024 9:10 pm

כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ג' אפריל 16, 2024 9:29 pm

זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

אמת שהרבה מאלו שאינם הולכים עם תכלת טעמם כי אין מסורת
אבל דברי ההבל בתשובה כאילו החזון איש לא חידש דבר בהלכה והכל הביא מבית אביו, ורק תלמידיו נעבאך לא הבינו את זה, מביאים לידי גיחוך גדול ורב, ומלמדים על רמת הבנתו של כותב התשובה
וזאת מלבד דבריו הנכוחים של ר' עזריאל על היומרנות המטופשת שבתשובה זו, וכל הלשון מדברת גדולות בהשקפה ובתיאור מגוחך של המציאות, מילא.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אפריל 16, 2024 11:27 pm

יהושפט כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

אמת שהרבה מאלו שאינם הולכים עם תכלת טעמם כי אין מסורת
אבל דברי ההבל בתשובה כאילו החזון איש לא חידש דבר בהלכה והכל הביא מבית אביו, ורק תלמידיו נעבאך לא הבינו את זה, מביאים לידי גיחוך גדול ורב, ומלמדים על רמת הבנתו של כותב התשובה
וזאת מלבד דבריו הנכוחים של ר' עזריאל על היומרנות המטופשת שבתשובה זו, וכל הלשון מדברת גדולות בהשקפה ובתיאור מגוחך של המציאות, מילא.

איפה ראית שמובא שם שהחזו"א לא חידש דבר בהלכה? מדובר שם על חומרות שאותם קיבל מבית אביו ועל פיהם נהג. כמדומני שמדבריו עולה שלחזו"א יש כמה סוגי תלמידים, והוא כותב בביקורת רק על כאלו הקוראים לעצמם הבלעדיים.

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ג' אפריל 16, 2024 11:47 pm

זאב ערבות כתב:
יהושפט כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

אמת שהרבה מאלו שאינם הולכים עם תכלת טעמם כי אין מסורת
אבל דברי ההבל בתשובה כאילו החזון איש לא חידש דבר בהלכה והכל הביא מבית אביו, ורק תלמידיו נעבאך לא הבינו את זה, מביאים לידי גיחוך גדול ורב, ומלמדים על רמת הבנתו של כותב התשובה
וזאת מלבד דבריו הנכוחים של ר' עזריאל על היומרנות המטופשת שבתשובה זו, וכל הלשון מדברת גדולות בהשקפה ובתיאור מגוחך של המציאות, מילא.

איפה ראית שמובא שם שהחזו"א לא חידש דבר בהלכה? מדובר שם על חומרות שאותם קיבל מבית אביו ועל פיהם נהג. כמדומני שמדבריו עולה שלחזו"א יש כמה סוגי תלמידים, והוא כותב בביקורת רק על כאלו הקוראים לעצמם הבלעדיים.
צילום מסך 2024-04-16 234531.jpg
צילום מסך 2024-04-16 234531.jpg (90.22 KiB) נצפה 1517 פעמים

הבל הבלים, החזו"א חידש בעצמו חומרות רבות [וגם קולות רבות], כפשוט לכל מי שלמד את ספריו, ונהג על פיהם, וכך חינך את תלמידיו שכך נהגו כמובן. פשוט קשקוש
[וזאת חוץ מהשאלה הפשוטה ונניח שכך הוא, ומנין לאבא של החזו"א החומרות הללו? בסוף חייבים להגיע למישהו שחידש אותם, אז רק לחזו"א עצמו היה אסור לחדש אותם?].
ובכלל אביו היה דבוק במנהגי הגר"א, והחזו"א נטה בהרבה מקומות מדברי הגר"א, ובאופן כללי לא נהג דווקא כהנהגותיו בכו"כ ענינים

בן המחבר
הודעות: 183
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בן המחבר » ד' אפריל 17, 2024 12:01 am

יהושפט כתב:הבל הבלים, החזו"א חידש בעצמו חומרות רבות [וגם קולות רבות], כפשוט לכל מי שלמד את ספריו, ונהג על פיהם, וכך חינך את תלמידיו שכך נהגו כמובן. פשוט קשקוש
[וזאת חוץ מהשאלה הפשוטה ונניח שכך הוא, ומנין לאבא של החזו"א החומרות הללו? בסוף חייבים להגיע למישהו שחידש אותם, אז רק לחזו"א עצמו היה אסור לחדש אותם?].
ובכלל אביו היה דבוק במנהגי הגר"א, והחזו"א נטה בהרבה מקומות מדברי הגר"א, ובאופן כללי לא נהג דווקא כהנהגותיו בכו"כ ענינים

החומרא המפורסמת שקיבל החזו"א מאביו היא באיסור חדש. וסימנך ראה זה חדש.

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ד' אפריל 17, 2024 12:03 am

בן המחבר כתב:
יהושפט כתב:הבל הבלים, החזו"א חידש בעצמו חומרות רבות [וגם קולות רבות], כפשוט לכל מי שלמד את ספריו, ונהג על פיהם, וכך חינך את תלמידיו שכך נהגו כמובן. פשוט קשקוש
[וזאת חוץ מהשאלה הפשוטה ונניח שכך הוא, ומנין לאבא של החזו"א החומרות הללו? בסוף חייבים להגיע למישהו שחידש אותם, אז רק לחזו"א עצמו היה אסור לחדש אותם?].
ובכלל אביו היה דבוק במנהגי הגר"א, והחזו"א נטה בהרבה מקומות מדברי הגר"א, ובאופן כללי לא נהג דווקא כהנהגותיו בכו"כ ענינים

החומרא המפורסמת שקיבל החזו"א מאביו היא באיסור חדש. וסימנך ראה זה חדש.

לא אמרתי שלא קיבל דברים מאביו, ברור שכן, אבל בשביל לכתוב את הדברים המצוטטים למעלה שהכל מאביו, צריך להיות מופקע לגמרי מכל קשר לחזון איש

מגופת חבית
הודעות: 451
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' מאי 05, 2024 4:57 pm

דברי חכמים כדרבונות
קטע מהגאון ר' יחיאל פאר זצ''ל
Screenshot 2024-05-05 095321.jpg
Screenshot 2024-05-05 095321.jpg (50.1 KiB) נצפה 475 פעמים
0954.pdf
(81.99 KiB) הורד 17 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5805
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 05, 2024 8:45 pm

זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מאי 05, 2024 8:58 pm

קו ירוק כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.

ייש"כ, ומהמאמר המלא ממנו לקוח הציטוט משמע שהמורקס אינו התכלת, וממאמר שהועלה במקום אחר שיש 1600 מיני חלזון מהם ניתן להפיק תכלת, ועוד מעט יפרסמו שיש נחילים נחילים של חלזונות... ויתווכחו איזה מהם הוא הוא החלזון האמיתי בעוד שמובא שהוא נגנז, ממש הפלא ופלא. אולי גם נתחיל לחפש את התחש שנגנז?

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 3:28 pm

זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

שמעתי שמישהו שאל את הגר"ד לאנדא, אם יתברר התכלת בראיות האם גם אז לא נשים כי אין מסורת, אמר ח"ו זה כפירה לומר כך.

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 3:34 pm

זאב ערבות כתב:
קו ירוק כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.

ייש"כ, ומהמאמר המלא ממנו לקוח הציטוט משמע שהמורקס אינו התכלת, וממאמר שהועלה במקום אחר שיש 1600 מיני חלזון מהם ניתן להפיק תכלת, ועוד מעט יפרסמו שיש נחילים נחילים של חלזונות... ויתווכחו איזה מהם הוא הוא החלזון האמיתי בעוד שמובא שהוא נגנז, ממש הפלא ופלא. אולי גם נתחיל לחפש את התחש שנגנז?

אין שום מאמר שיש 1600 חלזונות שאפשר להפיק תכלת, יש 1600 חלזונות מנשפחת הארגמונים, רק כ300 מהם נמצאו שיש בהם צבען כמעט רק אדום, בודדים מהם יש בהם גם כחול אבל לא במינון שיש באק"ק, בים התיכון קרוב לארץ ישראל יש רק שלושה שרק באחד מהם אפשר להוציא תכלת בקל, כל הנסיונות בשתיים האחרות לא הצליחו.

לא כתוב בשום מקום שהחילזון נגנז, כתוב שהתכלת נגנז והיינו נשכח כמו שכתב הרדב"ז והעץ יוסף, והמהרי"ל כתב שכיון שידענו שנמצא בים התיכון בקל יכול לימצא.

רבי זאב, אני ממליץ לך לפני שאתה כותב לבדוק את העובדות.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 4:32 pm

מלבב כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

שמעתי שמישהו שאל את הגר"ד לאנדא, אם יתברר התכלת בראיות האם גם אז לא נשים כי אין מסורת, אמר ח"ו זה כפירה לומר כך.

אני רק שואל (מחוסר ידיעה): האם הגר"ד לנדא סובר שגם בענין התרנגול המפורסם שאם מתברר בראיות ללא ספק שזה מין תרנגול, יהיה מותר בלי מסורת?

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 4:43 pm

מלבב כתב:
זאב ערבות כתב:
קו ירוק כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.

ייש"כ, ומהמאמר המלא ממנו לקוח הציטוט משמע שהמורקס אינו התכלת, וממאמר שהועלה במקום אחר שיש 1600 מיני חלזון מהם ניתן להפיק תכלת, ועוד מעט יפרסמו שיש נחילים נחילים של חלזונות... ויתווכחו איזה מהם הוא הוא החלזון האמיתי בעוד שמובא שהוא נגנז, ממש הפלא ופלא. אולי גם נתחיל לחפש את התחש שנגנז?

אין שום מאמר שיש 1600 חלזונות שאפשר להפיק תכלת, יש 1600 חלזונות מנשפחת הארגמונים, רק כ300 מהם נמצאו שיש בהם צבען כמעט רק אדום, בודדים מהם יש בהם גם כחול אבל לא במינון שיש באק"ק, בים התיכון קרוב לארץ ישראל יש רק שלושה שרק באחד מהם אפשר להוציא תכלת בקל, כל הנסיונות בשתיים האחרות לא הצליחו.

לא כתוב בשום מקום שהחילזון נגנז, כתוב שהתכלת נגנז והיינו נשכח כמו שכתב הרדב"ז והעץ יוסף, והמהרי"ל כתב שכיון שידענו שנמצא בים התיכון בקל יכול לימצא.

רבי זאב, אני ממליץ לך לפני שאתה כותב לבדוק את העובדות.

אכן לא דייקתי, אך העיקר אליו התכוונתי המובא שם שיש 1600 חלזונות מורקס, ומהיכי תיתי שאין עוד 1600 אחרים (או יותר) שלפחות מאחד מהם נוכל להפיק תכלת? ומהיכי תיתי שאין עוד מיני סוגי חלזון שלא נמצאו שמהם ניתן להפיק. או שכבר נכחדו מהעולם ואחד מהם הוא התכלת האמיתי?
אני מודע לכך שהמורקס הנחשב לחלזון התכלת עונה כמעט לכל הדרישות, אך עדיין מכלל ספק לא יצאנו, ומה לי עם החלזון נגנז או התכלת נגנז, זה מבחינה מעשית אותו דבר. למשל נאמר שהארון נגנז, מחר יבואו ארכיאולוגים ויאמרו שמצאו ארון העונה ממש לכל מה שמתואר, האם תוכל לומר שזה הוא הארון האמיתי ולא איזה העתק? כלומר השאלה היא אם חז"ל אומרים שדבר מה נגנז, האם אנו חייבים זאת כפשוטו שאין שום אפשרות למצוא אותו, או שמא התכוונו לומר נגנז עד שימצא ע"י מאן דהו במועד מאוחר יותר.

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 4:49 pm

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

שמעתי שמישהו שאל את הגר"ד לאנדא, אם יתברר התכלת בראיות האם גם אז לא נשים כי אין מסורת, אמר ח"ו זה כפירה לומר כך.

אני רק שואל (מחוסר ידיעה): האם הגר"ד לנדא סובר שגם בענין התרנגול המפורסם שאם מתברר בראיות ללא ספק שזה מין תרנגול, יהיה מותר בלי מסורת?

רוב הראשונים סוברים שתרנגול לא צריך מסורת, והראשונים שמצריכים מסורת בעופות זה דין מיוחד שחיישנן דילמא ימצא דורס, ובהמה לכולי עלמא לא צריך מסורת, המהרי"ל והחמדת שלמה והמלבים כתבו שבקל יכול התכלת לחזור לישראל ע"י סימנים.

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 5:14 pm

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:
זאב ערבות כתב:
קו ירוק כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.

ייש"כ, ומהמאמר המלא ממנו לקוח הציטוט משמע שהמורקס אינו התכלת, וממאמר שהועלה במקום אחר שיש 1600 מיני חלזון מהם ניתן להפיק תכלת, ועוד מעט יפרסמו שיש נחילים נחילים של חלזונות... ויתווכחו איזה מהם הוא הוא החלזון האמיתי בעוד שמובא שהוא נגנז, ממש הפלא ופלא. אולי גם נתחיל לחפש את התחש שנגנז?

אין שום מאמר שיש 1600 חלזונות שאפשר להפיק תכלת, יש 1600 חלזונות מנשפחת הארגמונים, רק כ300 מהם נמצאו שיש בהם צבען כמעט רק אדום, בודדים מהם יש בהם גם כחול אבל לא במינון שיש באק"ק, בים התיכון קרוב לארץ ישראל יש רק שלושה שרק באחד מהם אפשר להוציא תכלת בקל, כל הנסיונות בשתיים האחרות לא הצליחו.

לא כתוב בשום מקום שהחילזון נגנז, כתוב שהתכלת נגנז והיינו נשכח כמו שכתב הרדב"ז והעץ יוסף, והמהרי"ל כתב שכיון שידענו שנמצא בים התיכון בקל יכול לימצא.

רבי זאב, אני ממליץ לך לפני שאתה כותב לבדוק את העובדות.

אכן לא דייקתי, אך העיקר אליו התכוונתי המובא שם שיש 1600 חלזונות מורקס, ומהיכי תיתי שאין עוד 1600 אחרים (או יותר) שלפחות מאחד מהם נוכל להפיק תכלת? ומהיכי תיתי שאין עוד מיני סוגי חלזון שלא נמצאו שמהם ניתן להפיק. או שכבר נכחדו מהעולם ואחד מהם הוא התכלת האמיתי?
אני מודע לכך שהמורקס הנחשב לחלזון התכלת עונה כמעט לכל הדרישות, אך עדיין מכלל ספק לא יצאנו, ומה לי עם החלזון נגנז או התכלת נגנז, זה מבחינה מעשית אותו דבר. למשל נאמר שהארון נגנז, מחר יבואו ארכיאולוגים ויאמרו שמצאו ארון העונה ממש לכל מה שמתואר, האם תוכל לומר שזה הוא הארון האמיתי ולא איזה העתק? כלומר השאלה היא אם חז"ל אומרים שדבר מה נגנז, האם אנו חייבים זאת כפשוטו שאין שום אפשרות למצוא אותו, או שמא התכוונו לומר נגנז עד שימצא ע"י מאן דהו במועד מאוחר יותר.

אה עכשיו אתה מתחיל לדבר לעניין, אכן החילזון הזה הוא היחיד מכל ה1600 שעונה לכל הדרישות, וכל הספק אולי היה פעם עוד חילזון שעונה לכל הדרישות ונכחד, יתכן אבל הסיכוי הוא קטן יחסי, כי אם מתוך 1600 לא נמצא רק אחד או שניים, מה הסיכוי שימצא בין 25 שנכחדו כזה שעונה לכל הדרישות, אבל עדיין לא בלתי אפשרי, אבל הסכוי שהוא היה בדיוק ליד חופי ארץ ישראל מוריד את הסיכוי לכמעט אפסי, אבל אפשר לומר שעדיין נקרא אפשרי אע"פ שזה רחוק,ן אבל שגם לא ישאיר שום עקביות כמו שאר חלזונות, זה כבר רחוק כ"כ שבר דעת לא צריך לקחת כזה צד בחשבון.

חוץ מכל זה חלק ממיני האק"ק צובעים כחול עם נטיה קצת לסגול, שלפי החוות יאיר והרש"ר הירש זה צבע התכלת, ולדעת הרש"ר הירש גם כחול טהור הוא תכלת, וכן דעת כל החוקרים שסגול הנוטה לכחול גם בכלל תכלת, נמצא שיש הסכמה מכל החוקרים הן מגדולי ישראל והן להבדיל מהמדענים שתכלת לפחות כולל גם סגול, ומהראשונים שכתבו כחול אין ראיה שדווקא כחול טהור, רק מוכח מהרמב"ם ועוד שצבע הרקיע לא יכול להיות פסול.

חוץ מזה בכמה דרכים אפשר בקל לצבוע כחול טהור מהאק"ק, ולא מסתבר שזה לא היה ידוע בימיהם, לכן כשחז"ל אמרו שהתכלת אינה כשרה אלא מן החילזון לא יתכן שחילזון הזה לא בכלל.

חוץ מכל זה דעת כמה מן המפרשים הגדולים בירושלמי כלאים פרק ט, וכן כתב הנחלת דוד, שמה שמיעטו בתכלת זה רק אם אינו מן החי, לכן לשיטתם אם מצינו דרך לצבוע תכלת בחילזון אחר גם זה כשר.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 5:27 pm

(תגובה להנ"ל בלי לצטט)
יפה, בכמה שורות סכמת את כל נושא התכלת שנשפכו עליו אין ספור קולמוסים. אבל..... מה עונים לך המתנגדים ובינהם גדולי ישראל לא פחותים מאלו שהזכרת הטוענים שלמרות כל ההוכחות עדיין מדי ספק לא יצאנו ועוד טענות אחרות? כלומר הויכוח הזה לעולם לא יגמר עד ביאת גואל צדק וזה מה שבאתי לומר וכמדומני שעל זה באה התשובה בקונטרס שהעליתי
(וכתבתי שם מה שכתבתי בכדי לעורר ענין, כמו שנשאל בגמרא על אסתר שמלכה על שבע ועשרים ומאה מדינות... ולא מפני שסברתי שבאמת זה יגמור את הויכוח, וזו האמת לאמיתה לכל אותם הסוברים שבתמימותי כתבתי מה שכתבתי. ודרך אגב, תמיד אני מדבר לענין, אך לא תמיד מבינים אותי).
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' מאי 06, 2024 10:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 6:16 pm

מה,שעונים גדולי ישראל אתה יכול לראות בתשובת הגרי"ש אלישיב (שמוכח בתשובתו שלא ידע ולא עיין כלל בנושא) ובתשובת הגר"מ שטרנבוך (שכבר חזר בו) ומה שכתב הגר"ח קנייבסקי (שגם כבר חזר בו מטענת נגנז) ומה שכתבו בשם הגרש"ז אוירבך שאמר שהוא כבר מידי זקן בשביל להיכנס לנושא, ומה שכתב בקונטרס נמצאה התכלת שהגרמש קליין אמר לו שצריכים את זקני הדור שיכריעו, וכשהלך לרבי גרשון אמר לו שהוא כבר מידי זקן בשביל להיכנס לזה, וכן מה שהרב טבגר מביא בשם הגר"ש אוירבך שהדבר לא יגיע מהגדולים רק מלמטה למעלה מאברכים שיבררו את הנושא.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 6:39 pm

מלבב כתב:מה,שעונים גדולי ישראל אתה יכול לראות בתשובת הגרי"ש אלישיב (שמוכח בתשובתו שלא ידע ולא עיין כלל בנושא) ובתשובת הגר"מ שטרנבוך (שכבר חזר בו) ומה שכתב הגר"ח קנייבסקי (שגם כבר חזר בו מטענת נגנז)

היכן חזר בו?

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 179
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » ב' מאי 06, 2024 6:43 pm

מגופת חבית כתב:דברי חכמים כדרבונות
קטע מהגאון ר' יחיאל פאר זצ''ל
Screenshot 2024-05-05 095321.jpg
0954.pdf

רוב טענותיו הם ישנות כמו 'דומה לדג', 'פוצעו', 'דם' וכיו"ב,
טענתו הראשונה שכמדומה לא ראיתי במקום אחר, דאמאי הצד חילזון חייב משום דש הא במורקס אין דם כגרוגרת, ולענ"ד לא קשה כלל, דנהי דהדש אוכלין שיעורו כגרוגרת, אבל באוכלין גם בהוצאה שיעורו בכגרוגרת, אבל המוציא צבע שיעורו כדי לצבוע בגד קטן, דבכך היא חשיבותו וכמ"ש בגמ' שבת צ' שאין אדם טורח לשרות סממנים לצבוע בהן דוגמא לאירא, והצובע שיעורו כרוחב הסיט, וא"כ בחילזון שדמיו יקרים אפשר דחייב משום דש גם בשיעור קטן מגרוגרת, ואיתא שם בגמ' דהמוציא ארגמן שיעורו בכל שהוא ויעויין ברש"י שם, ואם נימא דארגמן נמי דמיו יקרים ובפרט אם הוא בן משפחתו של התכלת א"ש דמשום חשיבותו חייבים עליו בכל שהוא.

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 8:02 pm

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:מה,שעונים גדולי ישראל אתה יכול לראות בתשובת הגרי"ש אלישיב (שמוכח בתשובתו שלא ידע ולא עיין כלל בנושא) ובתשובת הגר"מ שטרנבוך (שכבר חזר בו) ומה שכתב הגר"ח קנייבסקי (שגם כבר חזר בו מטענת נגנז)

היכן חזר בו?

כך מעיד הרב יחזקאל טופורוביץ בשמו

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 8:27 pm

כבר ידוע מה אמר החזון איש ואף הגרח"ק לגבי מה שאומרים בשמם...

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' מאי 06, 2024 8:31 pm

זה לא שמועה מהרחוב, מדובר בת"ח מוכר שמעיד שרבי חיים אמר לו.

באמונתו
הודעות: 3253
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ב' מאי 06, 2024 8:40 pm

מלבב כתב:
זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון

שמעתי שמישהו שאל את הגר"ד לאנדא, אם יתברר התכלת בראיות האם גם אז לא נשים כי אין מסורת, אמר ח"ו זה כפירה לומר כך.

לא הבנתי. הלא לאליהו הנביא זכור לטוב, ודאי יש מסורת!
מ"מ, בלשון הגאון ר"י בעלסקי זצ"ל, לעניין התכלת דידן, הנה ההוכחות משוות "כאילו יש מסורה", ראה https://bluefringes.com/notable_people/ ... elsky-ztl/
כלשון ההוא ממש, מצאתי שהשיב מרן החזו"א זצ"ל לגאון רמ"י ליפקוביץ זצ"ל, לעניין חזקת אתרוגו בבלתי מורכב: כמו ידיעה של "במוסרה", וכמצורף פה.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_-_ ישורון - ירח האיתנים - מאסף תורני__ 328.pdf
(1.18 MiB) הורד 9 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 06, 2024 9:11 pm

מלבב כתב:זה לא שמועה מהרחוב, מדובר בת"ח מוכר שמעיד שרבי חיים אמר לו.

כל השמועות ואפילו הספרים המביאים בשמו חסרי משמעות, שכן כל אחד יכול לכתוב ככל העולה על רוחו וכבר היו דברים מעולם. איני חושד ח"ו באף אחד, אך הגרח"ק עצמו אמר שאין לקבל אותם לא להלכה ולא למעשה, אלא אך ורק מה שמובא בספרים שלו. וכעת אתה מביא שמועה שסותרת מה שמובא בהרבה ספרים המביאים בשמו שנגנז וגם אותם ספרים נכתבו על ידי ת"ח מוכרים. בקיצור, שמועה אחת לא מבטלת הרבה שמועות שאמר שנגנז

מגופת חבית
הודעות: 451
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' מאי 06, 2024 10:55 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:
מגופת חבית כתב:דברי חכמים כדרבונות
קטע מהגאון ר' יחיאל פאר זצ''ל
Screenshot 2024-05-05 095321.jpg
0954.pdf

רוב טענותיו הם ישנות כמו 'דומה לדג', 'פוצעו', 'דם' וכיו"ב,
טענתו הראשונה שכמדומה לא ראיתי במקום אחר, דאמאי הצד חילזון חייב משום דש הא במורקס אין דם כגרוגרת, ולענ"ד לא קשה כלל, דנהי דהדש אוכלין שיעורו כגרוגרת, אבל באוכלין גם בהוצאה שיעורו בכגרוגרת, אבל המוציא צבע שיעורו כדי לצבוע בגד קטן, דבכך היא חשיבותו וכמ"ש בגמ' שבת צ' שאין אדם טורח לשרות סממנים לצבוע בהן דוגמא לאירא, והצובע שיעורו כרוחב הסיט, וא"כ בחילזון שדמיו יקרים אפשר דחייב משום דש גם בשיעור קטן מגרוגרת, ואיתא שם בגמ' דהמוציא ארגמן שיעורו בכל שהוא ויעויין ברש"י שם, ואם נימא דארגמן נמי דמיו יקרים ובפרט אם הוא בן משפחתו של התכלת א"ש דמשום חשיבותו חייבים עליו בכל שהוא.

המכתב נכתב לפני כמה שנים מן הסתם קרוב לט''ו שנה

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 07, 2024 12:05 am

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:זה לא שמועה מהרחוב, מדובר בת"ח מוכר שמעיד שרבי חיים אמר לו.

כל השמועות ואפילו הספרים המביאים בשמו חסרי משמעות, שכן כל אחד יכול לכתוב ככל העולה על רוחו וכבר היו דברים מעולם. איני חושד ח"ו באף אחד, אך הגרח"ק עצמו אמר שאין לקבל אותם לא להלכה ולא למעשה, אלא אך ורק מה שמובא בספרים שלו. וכעת אתה מביא שמועה שסותרת מה שמובא בהרבה ספרים המביאים בשמו שנגנז וגם אותם ספרים נכתבו על ידי ת"ח מוכרים. בקיצור, שמועה אחת לא מבטלת הרבה שמועות שאמר שנגנז

כעת התפניתי לעשות צילום מנושא התכלת מספר דעת נוטה ח"ב הלכות ציצית - תשובות הגרח"ק שהיו גנוזות אצלו... ואין צורך להאריך שכן זה ספר מפורסם ונכתב ע"י בנו ר' שאול קניבסקי. ואין שם אפילו רמז שחזר בו, ובין השאר בתשובה רע"ג עונה שא"א להמציא דינים חדשים בהשערות בעלמא "בלי קבלה מאבותינו"... ובהערה 331: וגם בלא"ה א"א לנו לעשות דבר חדש בלא מסורת, עכ"ל! כך שמה שמובא באותה תשובה שצריך מסורת לא הוא חידש.
ואיני יודע אם דברים אלו הובאו כבר ויתכן שכן אך אין לי סבלנות לעבור על אלפי הודעות בנושא.
קבצים מצורפים
תכלת.pdf
(1.84 MiB) הורד 9 פעמים

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ג' מאי 07, 2024 9:42 am

החזרה ההיה בשנים האחרונות, אתה יכול להתקדר לרב טופורוביץ לברר. ואני שמעתי את זה מעוד אנשים ששינה את עמדתו לגבי התכלת.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 07, 2024 10:43 am

מלבב כתב:החזרה ההיה בשנים האחרונות, אתה יכול להתקדר לרב טופורוביץ לברר. ואני שמעתי את זה מעוד אנשים ששינה את עמדתו לגבי התכלת.

יש כלל ידוע, כל אחד שומע מה שהוא רוצה לשמוע, שמא גם תאמר ששמעת ממי ששמע שחזר בו מענין לבישת שעון לגברים... ואולי גם שמעת ממי ששמע שהגריש"א שינה את דעתו בקשר לפאות מהודו

מלבב
הודעות: 3442
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ג' מאי 07, 2024 12:28 pm

הדבר הזה שהתכלת נגנז מקורו בתשובת ישועות מלכו שכך הבין במדרש, אין לדבר הזה שום מקור אחר, יש אין ספור ראיות מראשונים ואחרונים שלא סברו את הפרשנות הזאת, וגם הישועות מלכו עצמו מעיד הראדזינר שחזר בו אחרי שהתווכח איתו וממש צחק על הפרשנות הזאת (אולי גם לראדזינר אתה לא מאמין) אז אומר הרב טופורוביץ שישב עם רבי חיים בשנת תשעח או ט והראה לו את הראיות שנגנז לא כפשוטו ורבי חיים אמר לו שנכון צריך להגיד שנגנז לא כפשוטו, איזה סיבה יש לא להאמין לו לדבר כה סביר? גם אם נגיד שהרב טופורוביץ מצץ את הסיפור מהאצבע, איזה ערך יש לדעת רבי חיים כשזה מנוגד לדעה של כל הקדמונים?

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 07, 2024 5:04 pm

מלבב כתב:הדבר הזה שהתכלת נגנז מקורו בתשובת ישועות מלכו שכך הבין במדרש, אין לדבר הזה שום מקור אחר, יש אין ספור ראיות מראשונים ואחרונים שלא סברו את הפרשנות הזאת, וגם הישועות מלכו עצמו מעיד הראדזינר שחזר בו אחרי שהתווכח איתו וממש צחק על הפרשנות הזאת (אולי גם לראדזינר אתה לא מאמין) אז אומר הרב טופורוביץ שישב עם רבי חיים בשנת תשעח או ט והראה לו את הראיות שנגנז לא כפשוטו ורבי חיים אמר לו שנכון צריך להגיד שנגנז לא כפשוטו, איזה סיבה יש לא להאמין לו לדבר כה סביר? גם אם נגיד שהרב טופורוביץ מצץ את הסיפור מהאצבע, איזה ערך יש לדעת רבי חיים כשזה מנוגד לדעה של כל הקדמונים?

אולי אף הגרח"ק הבין כך במדרש? ספק אם הוא ידע מתשובת הישועת מלכו, אך את המדרש בוודאי ידע. ולא כתבתי בשום מקום שאיני מאמין לכל השמועות, אלא שהגרח"ק והחזון איש עצמם אמרו שאין להאמין לשמועות הנאמרות בשמם! ועד שלא נשמע הקלטה מה בדיוק נאמר באותה שיחה עם הגרח"ק, אין הכרח לקבל את דברי הרב טופורוביץ, ללא שום קשר לנאמנותו, וזה לא משנה כהוא זה אם הדבר "כה סביר" או לא. ואפילו נאמר שאכן בשיחה ההיא הגרח"ק הנהן בראשו ואמר שיש דברים בגו, מנין שלמעשה שינה את דעתו בענין? ואולי הרב טופורוביץ רצה להבין מדבריו או מהנהון הראש מה שרצה להבין ולאו דווקא שזו היתה כוונתו, תתקשר לאחד מבניו ונראה מה יאמרו לך (על משקל שאתה אומר שאתקשר לרב טופורוביץ. וזה מזכיר לי שפרסמו בעתון כאן שרב דוד פיינשטיין יצא נגד הפאות מהודו וכתבו שכך אמרו להם בני משפחתו, והתקשרתי לישיבה ודברתי עם חתנו הרב פישליס ועם בנו רה"י רב בערל, ואמרו בפה מלא שמעולם לא שמעו זאת מפיו, והתקשרנו לחברותא שלו במשך 30 שנה ואמר שדסקס אתו את הסוגיא ואמר בפה מלא שאין שום חשש של ע"ז בפאות, וזה מראה לך עד כמה יש להאמין לשמועות ולמי שאומר ששמע דבר זה או אחר, ואפילו יהיה ת"ח חשוב).
ואשאל אותך שוב, לשיטתך, איזה ערך יש לדעת הגרח"ק בענין ענידת שעון לגבר שזה מנוגד לדעה של כולם פרט לחזון איש? ואפילו הגריש"א השווער שלו ענד שעון.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 08, 2024 2:00 am

מלבב כתב:הדבר הזה שהתכלת נגנז מקורו בתשובת ישועות מלכו שכך הבין במדרש, אין לדבר הזה שום מקור אחר, יש אין ספור ראיות מראשונים ואחרונים שלא סברו את הפרשנות הזאת, וגם הישועות מלכו עצמו מעיד הראדזינר שחזר בו אחרי שהתווכח איתו וממש צחק על הפרשנות הזאת (אולי גם לראדזינר אתה לא מאמין) אז אומר הרב טופורוביץ שישב עם רבי חיים בשנת תשעח או ט והראה לו את הראיות שנגנז לא כפשוטו ורבי חיים אמר לו שנכון צריך להגיד שנגנז לא כפשוטו, איזה סיבה יש לא להאמין לו לדבר כה סביר? גם אם נגיד שהרב טופורוביץ מצץ את הסיפור מהאצבע, איזה ערך יש לדעת רבי חיים כשזה מנוגד לדעה של כל הקדמונים?

כעת י"ל ספר הזכרונות מכת"י הגרח"ק עם הערות מבנו ר' יצחק שאול קניבסקי והסימן על התכלת מובא כאן בקובץ, ואין שום זכר למה שאתה כותב שחזר בו ואדרבה שמה שנגנז התכלת הוא עד שיבא משיח (ויש שם מ"מ לתשובות ישועות מלכו עם תמצית דבריו). אך בנוגע לרב טופורוביץ, שהוא בנו של ר' טופורוביץ הגר במאנסי לא הרחק מאתנו, יש הקלטת וידאו קצרה המופצת ע"י מכון להפצת התכלת, שמשם כנראה שאבת את דבריך שהגרח"ק חזר בו, אז הנה התמליל:
הרב ע.ט.: נגנז - הרמב"ם והסמ"ג והרי"ף לא הזכירוהו להלכה בכלל, רק שנגנז לשעתו, שעד כמה שנגנז, נגנז...
הגרח"ק שליט"א: זייט געזונט - אתה מחוייב ללבוש.
חתן הגרח"ק: הוא (הרב ע.ט.) עוסק בזה שלוש שנים יומם ולילה.
הגרח"ק שליט"א: שיהיה בהצלחה ותכוין להוציא אותי.
הרב ע.ט.: איך אפשר... איך אפשר, שהרב אומר לי שאני מחויב זה כבר זכות.
הגרח"ק שליט"א: אם אתה מחזיק שאתה יודע ברור אתה מחויב ע"פ דין.

הרב מלבב היקר, היכן אתה רואה כאן שהגרח"ק חזר בו? כמובן זכותך להבין זאת, כמו שבהרבה מקרים בהלכה מתווכחים מה היתה כוונת פוסק זה או אחר, אך זה שהוא אמר לרב טופורוביץ שאם הוא יודע בבירור, לא משמע כלל וכלל שהגרח"ק חזר בו מדעתו ושזו הוראה לרבים, אלא לרב טופורוביץ שהלך ופרסם שהגרח"ק חזר בו. מן הסתם דברים אלו כבר דוסקסו אך מכיוון שמדבריך משמע כדבר וודאי שכעת יש הוראה ברורה מהגרח"ק שיש ללבוש תכלת (או יותר נכון שמסכים שהמורקס זה התכלת), באתי להראות שאין זה כך כלל וכלל, ואם אכן היה משנה את דעתו מן הסתם הדבר היה מובא באחת מההערות בקונטרס הזכרונות.
קבצים מצורפים
זכרונות1.pdf
(938.57 KiB) הורד 14 פעמים

כשתילי זיתים
הודעות: 786
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' מאי 08, 2024 3:46 am

זאב ערבות כתב:(תגובה להנ"ל בלי לצטט)
יפה, בכמה שורות סכמת את כל נושא התכלת שנשפכו עליו אין ספור קולמוסים. אבל..... מה עונים לך המתנגדים ובינהם גדולי ישראל לא פחותים מאלו שהזכרת הטוענים שלמרות כל ההוכחות עדיין מדי ספק לא יצאנו ועוד טענות אחרות? כלומר הויכוח הזה לעולם לא יגמר עד ביאת גואל צדק וזה מה שבאתי לומר וכמדומני שעל זה באה התשובה בקונטרס שהעליתי

המתנגדים בדרך כלל לא עונים לו שכבר ענו באריכות לכל דבריו אבל חוזר על אותן דברים שכבר הופרכו עשרות פעמים ומייגע את המתנגדים.
(לדוגמא בעלמא, מה שכותב שיש ברבה אופנים לצבוע כחול, ופשוט שידעו כן בעבר, מקודם כל אין הרבה אופנים בכלל, ואפילו אם כן מה ההכרח שידעו מזה, ואם אולי היו אלו שידעו מזה מה נפק"מ, אין שום סיבה להגיד שהיו משתמשים בזה במקום קלא אילן, לכן לא רואים מזה כלום), וכהנה לכל שאר דבריו.
בקיצור רוב דברי המלבב שליט"א הם סתם דמגוגיא שלא מחייב כלל תשובה שכבר מובן מאליו.

כשתילי זיתים
הודעות: 786
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' מאי 08, 2024 4:22 am

מלבב כתב:החזרה ההיה בשנים האחרונות, אתה יכול להתקדר לרב טופורוביץ לברר. ואני שמעתי את זה מעוד אנשים ששינה את עמדתו לגבי התכלת.

עד סוף ימיו תמיד היו אומרים שבעוד חודש הוא יחזור בו, ואחר שנסתלק פתאום התחילו לומר שבסוף ימיו חזר בו, והדברים מביאים לידי גיחוך.
אגב על הגר"מ שטרנבוך, בשונה מהגר"ח, מפרסמים כבר כיום שחזר בו, לא שיחזור בעוד חודש. ושמעתי ממי שבירר אצל כמה מנכדיו שזה שטויות ממש, ולהד"מ. (רק יש לו בן אחד מכת התכלת אולי השמועות באו ממנו). מזכיר קצת זה שחיי הגר"א החסידים תמיד היו מפיצים שחזר בו, והוא נאלץ לכתוב נגדם עוד בשביל זה.

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 08, 2024 4:47 am

כשתילי זיתים כתב:
זאב ערבות כתב:(תגובה להנ"ל בלי לצטט)
יפה, בכמה שורות סכמת את כל נושא התכלת שנשפכו עליו אין ספור קולמוסים. אבל..... מה עונים לך המתנגדים ובינהם גדולי ישראל לא פחותים מאלו שהזכרת הטוענים שלמרות כל ההוכחות עדיין מדי ספק לא יצאנו ועוד טענות אחרות? כלומר הויכוח הזה לעולם לא יגמר עד ביאת גואל צדק וזה מה שבאתי לומר וכמדומני שעל זה באה התשובה בקונטרס שהעליתי

המתנגדים בדרך כלל לא עונים לו שכבר ענו באריכות לכל דבריו אבל חוזר על אותן דברים שכבר הופרכו עשרות פעמים ומייגע את המתנגדים.
(לדוגמא בעלמא, מה שכותב שיש ברבה אופנים לצבוע כחול, ופשוט שידעו כן בעבר, מקודם כל אין הרבה אופנים בכלל, ואפילו אם כן מה ההכרח שידעו מזה, ואם אולי היו אלו שידעו מזה מה נפק"מ, אין שום סיבה להגיד שהיו משתמשים בזה במקום קלא אילן, לכן לא רואים מזה כלום), וכהנה לכל שאר דבריו.
בקיצור רוב דברי המלבב שליט"א הם סתם דמגוגיא שלא מחייב כלל תשובה שכבר מובן מאליו.

אל דאגה, אנחנו מכירים אחד את השני היטב מויכוחי סרק קודמים בפורום, כגון בענין חיסונים שהוא מהמתנגדים. אני מודע לכך שלא משנה איזו הוכחה יביאו לו, ואפילו מפי אליהו הנביא הוא לא יוותר, אך לפחות לזכותו יאמר שהוא תמיד כותב בנימוס ולא מאבד את סבלנותו לחזור על דבריו שוב ושוב, הבעיה היא שהוא לא מתיחס להוכחות שמביאים לו שלא כדבריו (ואחרים הסוברים כמוהו). להודות על האמת זו אחת מהעבודות הקשות ביותר, אך הבעיה היא האם הוא סבור שיכול לתעתע באנשים ולמכור להם לוקשים?

זאב ערבות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 08, 2024 5:36 am

כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:החזרה ההיה בשנים האחרונות, אתה יכול להתקדר לרב טופורוביץ לברר. ואני שמעתי את זה מעוד אנשים ששינה את עמדתו לגבי התכלת.

עד סוף ימיו תמיד היו אומרים שבעוד חודש הוא יחזור בו, ואחר שנסתלק פתאום התחילו לומר שבסוף ימיו חזר בו, והדברים מביאים לידי גיחוך.
אגב על הגר"מ שטרנבוך, בשונה מהגר"ח, מפרסמים כבר כיום שחזר בו, לא שיחזור בעוד חודש. ושמעתי ממי שבירר אצל כמה מנכדיו שזה שטויות ממש, ולהד"מ. (רק יש לו בן אחד מכת התכלת אולי השמועות באו ממנו). מזכיר קצת זה שחיי הגר"א החסידים תמיד היו מפיצים שחזר בו, והוא נאלץ לכתוב נגדם עוד בשביל זה.

אחת החולות של היום היא הקלות בה ניתן להפיץ ידיעות, שמועות, חדשות, הוכחות, הכחשות וכו' וכו' ומרוב בלבול כבר לא ניתן לדעת מי סובר מה, ולכן כמו שאמר החזון איש: אלא אם כן הדבר מופיע בספר שהוא כתב, יש להתיחס לשמועות בחשדנות שכן כל אחד שומע מה שהוא רוצה לשמוע.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים