זאב ערבות כתב:מלבב כתב:זאב ערבות כתב:קו ירוק כתב:זאב ערבות כתב:כאן מובא קונטרס עם תשובה בנידון
כתב את זה יותר ממצה, ובכמה מילים, הגר"מ שפרן. אף שאלו דברים שלא באמת נותנים מענה לבעיה, לכל הפחות באשר לספק מ"ע דאו'.
ולטעון יש לי בית אב לא רלוונטי. כי הבית הלוי לא שלל קיומה של מצווה זו, רק לא הסכים את דרכו של הרדזינר.
ייש"כ, ומהמאמר המלא ממנו לקוח הציטוט משמע שהמורקס אינו התכלת, וממאמר שהועלה במקום אחר שיש 1600 מיני חלזון מהם ניתן להפיק תכלת, ועוד מעט יפרסמו שיש נחילים נחילים של חלזונות... ויתווכחו איזה מהם הוא הוא החלזון האמיתי בעוד שמובא שהוא נגנז, ממש הפלא ופלא. אולי גם נתחיל לחפש את התחש שנגנז?
אין שום מאמר שיש 1600 חלזונות שאפשר להפיק תכלת, יש 1600 חלזונות מנשפחת הארגמונים, רק כ300 מהם נמצאו שיש בהם צבען כמעט רק אדום, בודדים מהם יש בהם גם כחול אבל לא במינון שיש באק"ק, בים התיכון קרוב לארץ ישראל יש רק שלושה שרק באחד מהם אפשר להוציא תכלת בקל, כל הנסיונות בשתיים האחרות לא הצליחו.
לא כתוב בשום מקום שהחילזון נגנז, כתוב שהתכלת נגנז והיינו נשכח כמו שכתב הרדב"ז והעץ יוסף, והמהרי"ל כתב שכיון שידענו שנמצא בים התיכון בקל יכול לימצא.
רבי זאב, אני ממליץ לך לפני שאתה כותב לבדוק את העובדות.
אכן לא דייקתי, אך העיקר אליו התכוונתי המובא שם שיש 1600 חלזונות מורקס, ומהיכי תיתי שאין עוד 1600 אחרים (או יותר) שלפחות מאחד מהם נוכל להפיק תכלת? ומהיכי תיתי שאין עוד מיני סוגי חלזון שלא נמצאו שמהם ניתן להפיק. או שכבר נכחדו מהעולם ואחד מהם הוא התכלת האמיתי?
אני מודע לכך שהמורקס הנחשב לחלזון התכלת עונה כמעט לכל הדרישות, אך עדיין מכלל ספק לא יצאנו, ומה לי עם החלזון נגנז או התכלת נגנז, זה מבחינה מעשית אותו דבר. למשל נאמר שהארון נגנז, מחר יבואו ארכיאולוגים ויאמרו שמצאו ארון העונה ממש לכל מה שמתואר, האם תוכל לומר שזה הוא הארון האמיתי ולא איזה העתק? כלומר השאלה היא אם חז"ל אומרים שדבר מה נגנז, האם אנו חייבים זאת כפשוטו שאין שום אפשרות למצוא אותו, או שמא התכוונו לומר נגנז עד שימצא ע"י מאן דהו במועד מאוחר יותר.
אה עכשיו אתה מתחיל לדבר לעניין, אכן החילזון הזה הוא היחיד מכל ה1600 שעונה לכל הדרישות, וכל הספק אולי היה פעם עוד חילזון שעונה לכל הדרישות ונכחד, יתכן אבל הסיכוי הוא קטן יחסי, כי אם מתוך 1600 לא נמצא רק אחד או שניים, מה הסיכוי שימצא בין 25 שנכחדו כזה שעונה לכל הדרישות, אבל עדיין לא בלתי אפשרי, אבל הסכוי שהוא היה בדיוק ליד חופי ארץ ישראל מוריד את הסיכוי לכמעט אפסי, אבל אפשר לומר שעדיין נקרא אפשרי אע"פ שזה רחוק,ן אבל שגם לא ישאיר שום עקביות כמו שאר חלזונות, זה כבר רחוק כ"כ שבר דעת לא צריך לקחת כזה צד בחשבון.
חוץ מכל זה חלק ממיני האק"ק צובעים כחול עם נטיה קצת לסגול, שלפי החוות יאיר והרש"ר הירש זה צבע התכלת, ולדעת הרש"ר הירש גם כחול טהור הוא תכלת, וכן דעת כל החוקרים שסגול הנוטה לכחול גם בכלל תכלת, נמצא שיש הסכמה מכל החוקרים הן מגדולי ישראל והן להבדיל מהמדענים שתכלת לפחות כולל גם סגול, ומהראשונים שכתבו כחול אין ראיה שדווקא כחול טהור, רק מוכח מהרמב"ם ועוד שצבע הרקיע לא יכול להיות פסול.
חוץ מזה בכמה דרכים אפשר בקל לצבוע כחול טהור מהאק"ק, ולא מסתבר שזה לא היה ידוע בימיהם, לכן כשחז"ל אמרו שהתכלת אינה כשרה אלא מן החילזון לא יתכן שחילזון הזה לא בכלל.
חוץ מכל זה דעת כמה מן המפרשים הגדולים בירושלמי כלאים פרק ט, וכן כתב הנחלת דוד, שמה שמיעטו בתכלת זה רק אם אינו מן החי, לכן לשיטתם אם מצינו דרך לצבוע תכלת בחילזון אחר גם זה כשר.