עמוד 11 מתוך 18

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 12:52 pm
על ידי משולש
האם ניתן להוכיח (במציאות) שאין בעולם אדם שישאר ער ארבעה ימים? עדיף שתענה בכן ולא, ולא תחזור כל פעם על ה"שנה תמימה". תודה.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:22 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:האם ניתן להוכיח (במציאות) שאין בעולם אדם שישאר ער ארבעה ימים? עדיף שתענה בכן ולא, ולא תחזור כל פעם על ה"שנה תמימה". תודה.


לפני שאענה ישירות לשאלתך, אשאל אותך שאלה קצת מביכה: ידוע, כי גרגר אחד של חול - איננו "ערימת חול", וכי מיליון גרגרי חול יחדיו - הם כן "ערימת חול". השאלה המביכה היא אפוא: מהו המספר המינימלי של גרגרי חול אשר יחדיו נחשבים כ"ערימת חול"? אגב, זהו פרדוקס מפורסם הנקרא "פרדוקס הערימה".

ולשאלתך: אינני יודע האם יש גבול מינימלי, אשר לגביו מוכח מדעית - שלא ניתן להישאר ער במשך תקופה העוברת את אותו גבול מינימלי. אילו היה גבול כזה, אפשר שזה גם היה פותר את "פרדוקס הערימה".
הואיל ואינני יודע האם יש גבול מינימלי כזה של עירנות, לכן הלכתי על גבול יותר ודאִי (=שנה), אם כי ברור לי שהגבול הבטוח הזה - איננו הגבול המינימלי - למרות שהוא כן גבול ודאִי לכל הפחות.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:24 pm
על ידי משולש
בסוף לא ענית ישירות, אבל מתשובתך נראה שאתה מבין שאי אפשר להוכיח כזה דבר.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:50 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:בסוף לא ענית ישירות, אבל מתשובתך נראה שאתה מבין שאי אפשר להוכיח כזה דבר.


למה לא עניתי ישירות? עניתי - באופן הכי ישיר, שאינני יודע האם יש גבול מינימלי של עירנות אשר לגביו מוכח שלא ניתן לעוברו; אגב ממש כמו בפרדוקס הערימה!
אבל אתה, בטוח לא ענית על השאלה המביכה, ואני עדין ממתין לתשובה. ברגע שתענה עליה, גם יקל עליך להבין את תשובתי לשאלתך.

על כל פנים: אם - כמו בפרדוקס הערימה - כך גם לגבי העירנות, אין גבול מינימלי של עירנות אשר לגביו מוכח שלא ניתן לעוברו, אז קל וחומר שאין שאלה שלגביה מוכח שהיא חסרת מענה באופן עקרוני.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:52 pm
על ידי משולש
אז אין אפשרות להוכיח שאי אפשר להיות ער ד' ימים.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:54 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:אז אין אפשרות להוכיח שאי אפשר להיות ער ד' ימים.


מנין לך? אולי הגבול הודאי (לאו דוקא המינימלי) שלגביו ניתן להוכיח, הוא לא שנה - אלא הוא איזשהו גבול אחר שקטן מארבעה ימים?
אגב, אני עדין ממתין לתשובתך על השאלה המביכה.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 1:57 pm
על ידי משולש
לא ענית ואני שואל שוב ותענה לי בכן ולא.
האם ניתן להוכיח שאין במציאות אדם שנשאר ער במשך ד' ימים?
במקום לענות אתה מציב לי "שאלות מביכות" כדי להסיט את נושא הדיון?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:02 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:לא ענית ואני שואל שוב ותענה לי בכן ולא.
האם ניתן להוכיח שאין במציאות אדם שנשאר ער במשך ד' ימים?
במקום לענות אתה מציב לי "שאלות מביכות" כדי להסיט את נושא הדיון?


תמהני איך לא הבנת את הרמז: התכוונתי, שאם תענה לי ב"כן/לא" על השאלה המביכה, אענה אני לך ב"כן/לא" על שאלתך.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:06 pm
על ידי משולש
תשובתי היא:
לא.
עכשיו תורך...

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:09 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:תשובתי היא:
לא.
עכשיו תורך...


זו תשובה בלתי אפשרית, כי השאלה הייתה "מהו המספר המינימלי".
כמובן טעיתי בניסוח, ובמקום "כן/לא", צריך לומר: "אחד...מיליון".

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:34 pm
על ידי משולש
תשובתי היא:
אינני יודע.
עכשיו תורך.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:39 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:תשובתי היא:
אינני יודע.
עכשיו תורך.


אם כן ענית בדיוק את מה שגם אני עניתי על שאלתך: אינני יודע.

אגב, לא רק את זה אינני יודע: גם אינני יודע היכן מקום החיל (כפי שציינתי פעמים רבות בפורום הזה), וזאת הסיבה, -שאינני עולה - בתורת ספק.

בין כך ובין כך, לא ניתן לטעון, שבגלל שאינני יודע, אז זה אומר שבאופן עקרוני אי אפשר לדעת.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:48 pm
על ידי משולש
תפסיק לגלוש כל הזמן לחיל. אי אפשר לדון בצורה כזו. אתה רצית לדון על העיקרון, לא? אז בבקשה תתמקד בו בלי לסטות ממנו.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:51 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:תפסיק לגלוש כל הזמן לחיל. אי אפשר לדון בצורה כזו. אתה רצית לדון על העיקרון, לא? אז בבקשה תתמקד בו בלי לסטות ממנו.


אינני מבין על מה יצא הקצף: הרי עניתי על שאלתך בדיוק כפי שאתה ענית על שאלתי.

וזכותי לדון אחר כך בכל נושא שארצה (כמו למשל להעיר, שהעובדה שאני לא יודע באופן אישי, אינה מעידה שלא ניתן לדעת).

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:54 pm
על ידי משולש
קשה לי לדון עניינית כשאתה מכניס תוך כדי דיון "כל נושא שאתה רוצה".
אבל אם זה ממש קשה לך להתמקד אני מוכן להמשיך לדון גם עם הערות הביניים.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 2:59 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:קשה לי לדון עניינית כשאתה מכניס תוך כדי דיון "כל נושא שאתה רוצה".
אבל אם זה ממש קשה לך להתמקד אני מוכן להמשיך לדון גם עם הערות הביניים.


אינך חייב להתייחס לאף נקודה אשר לה אינך רוצה להתייחס.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 3:05 pm
על ידי משולש
אז נמשיך:

אם אינך יודע האם ארבעה ימים זה בלתי אפשרי או לא, זה אומר שיש לך צד שזה כן אפשרי. הלא כן?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 3:19 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:אז נמשיך:

אם אינך יודע האם ארבעה ימים זה בלתי אפשרי או לא, זה אומר שיש לך צד שזה כן אפשרי. הלא כן?


נכון, יש לי צד שזה כן אפשרי.

שתי הערות ביניים, שאליהן אינך חייב להתייחס:
א. יש לי צד שזה אפשרי, כמו שיש לי צד שאפשרי להציל חיי אדם אשר אינו נושם דרך חוטמו.
ב. למען הסר ספק: כל עם ישראל (אשכנזים וספרדים) מחוייבים לכל מה שהוסכם בש"ע ע"י שני מחבריו.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 3:24 pm
על ידי משולש
אם יש צד שזה אפשרי, כיצד מלקים אדם שטוען בתוקף שהוא מכיר בעצמו שיכול להיות ער? הרי אינך יכול להוכיח שהוא לא כך.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 3:28 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:אם יש צד שזה אפשרי, כיצד מלקים אדם שטוען בתוקף שהוא מכיר בעצמו שיכול להיות ער? הרי אינך יכול להוכיח שהוא לא כך.


אתה שואל מצד הדין או מצד המציאות?

כבר עניתי על כך, לפי כל אחת משתי האפשרויות הנ"ל, בהודעה הזו: viewtopic.php?f=17&t=19997&start=360#p199280

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 3:47 pm
על ידי משולש
גם וגם.
כאן הדין תלוי במציאות. אם זה מציאותי לא מלקים, ואם זה לא מציאותי אז מלקים.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 4:21 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:גם וגם.
כאן הדין תלוי במציאות. אם זה מציאותי לא מלקים, ואם זה לא מציאותי אז מלקים.


ברשותך, שתי שאלות להבהרת מובני המונחים שבהם אתה משתמש:

שאלה א: האם במילה "מציאות", אתה מתכוון לחוקי הטבע עצמם - אשר כידוע הם אף פעם לא משתנים (או לפחות זו הנחת העבודה שלנו), או שמא אתה מתכוון רק ל"יידע על המציאות", שהוא דווקא כן יכול להשתנות?

אם אתה מתכוון למציאות עצמה - ולא ליידע אודותיה, אז את דבריך ניתן בקלות להפריך - מהדין של "בודקין אותו עד חוטמו"; שהרי גם בזמן חז"ל המציאות הייתה שמבחינה טכנית אפשר להציל את חייו של מי שאינו נושם דרך חוטמו, ואף על פי כן קבעו חז"ל שבשבת אין להציל אדם כזה; לשיטתך, למה? והא קיימא לן "פיקוח נפש דוחה שבת"!

אלא ודאי גם אתה מסכים, שחז"ל לא התייחסו למציאות עצמה, אלא רק ליידע שהיה להם על המציאות, והרי היידע שהיה להם - הוא שאין אפשרות טכנית להציל את מי שאינו נושם דרך חוטמו, ולכן פסקו שבשבת "בודקין אותו עד חוטמו" ושאם אינו נושם דרך חוטמו אין להמשיך במאמצים להצילו בשבת - כי (לפי היידע הנ"ל) אלה יהיו מאמצי שוא - אשר אינם מצדיקים אפוא חילול שבת מיותר כזה.

אמור מעתה: במושג "מציאות", הכוונה היא אל "הידע על המציאות".

שאלה ב: האם במילה "מלקים", אתה מתייחס רק לתקופה שבה היו מלקים, או לכל תקופה?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 5:01 pm
על ידי משולש
מציאות לפי השגתינו
ובזמן שהיו מלקים.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 5:38 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:מציאות לפי השגתינו ובזמן שהיו מלקים.


במילה "השגתינו", האם התכוונת אל השגתם של אלו שחיו באותו זמן שבו היו מלקים, או שמא התכוונת אל השגתם של אלו החיים היום?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 5:59 pm
על ידי משולש
השגתם של אלו שהיו מלקים

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 6:12 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:השגתם של אלו שהיו מלקים


אם כך, אז הם היו מלקים את האדם, ובלבד שלפי השגתם הם השיגו שהוא נשבע לעשות דבר בלתי אפשרי.

למשל: הם היו מלקים את מי שנשבע להיות ער שלושה ימים, כי לפי השגתם הם השיגו שאי אפשר להישאר ער שלושה ימים.

ואין לזה קשר לדבריי, ש"יש לי צד שזה אפשרי" להישאר ער שלושה ימים (או אפילו ארבעה), כי אני דיברתי לפי השגתנו ולא לפי השגתם.

עכשיו מה השאלה שלך?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 6:20 pm
על ידי משולש
אז איך הם הוכיחו שזה בלתי אפשרי?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 6:21 pm
על ידי ברוך ברגר
אולי תריבו בפרטי ?

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 6:27 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:אז איך הם הוכיחו שזה בלתי אפשרי?


שים לב, שזאת שאלה כללית, שיכולה להישאל על כל מכלול היידע של חז"ל: איך הם הוכיחו אותו?
על כל פנים, לגוף שאלתך: ברגע שתגיד לי - איך חז"ל הוכיחו - שאדם שלא נושם דרך חוטמו הנו כבר מת, אגיד אני לך - איך חז"ל הוכיחו - שמי שלא ישן שלושה ימים הנו כבר מת.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 7:39 pm
על ידי משולש
הם הוכיחו בכלים שהיו בידם שאין אדם שיכול לחיות כך. וזה מראה שניתן לשלול הימצאות על ידי טענת "לא ראינו מימינו".

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 7:46 pm
על ידי צולניק
ברוך ברגר כתב:אולי תריבו בפרטי ?

זה כבר מזמן הפך לאשכול הפרטי שלהם...

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 7:48 pm
על ידי משולש
צולניק כתב:
ברוך ברגר כתב:אולי תריבו בפרטי ?

זה כבר מזמן הפך לאשכול הפרטי שלהם...

רק שמידי פעם מישהו נזכר להפריע... :)

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 7:59 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:הם הוכיחו בכלים שהיו בידם שאין אדם שיכול לחיות כך. וזה מראה שניתן לשלול הימצאות על ידי טענת "לא ראינו מימינו".


ולטעמיך, אם מישהו ישבע "זכיתי בלוטו חמש פעמים רצוף", אז האמנם דעתך עליו תהיה שהוא נשבע לשקר - רק כי "מימיך לא ראית" אדם שזכה בלוטו חמש פעמים רצוף?

ואם תגיד לי שאכן זו תהיה דעתך עליו, אז אגיד לך כי - בדיוק כדי לאפוקי מדיעה זו - נכתבה משנה מפורשת, במסכת עדויות פרק ב סוף משנה ב - וכדעת חכמים שהלכה כמותם (רמב"ם בכורות ג' י') !!!

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 8:43 pm
על ידי משולש
הבנתי...
אז לדעתך חכמים חולקים על הדין של "שלא אישן ג' ימים" כי "לא ראינו אינה ראיה".

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 8:49 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:הבנתי...
אז לדעתך חכמים חולקים על הדין של "שלא אישן ג' ימים" כי "לא ראינו אינה ראיה".


תמהני איך מתוך דבריי היסקת, שלדעתי יש קשר בין דין "שלא אישן ג' ימים" (המוסכם על חכמים) לבין דין "לא ראינו אינה ראייה" (שאף הוא מוסכם על חכמים).
הדבר היחיד שאותו יכולת להסיק מתוך דבריי - הוא, שהמשנה הנ"ל מפריכה את טענתך המופיעה בתגובתך הלפני-אחרונה.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 9:19 pm
על ידי משולש
לא שמת לב שהוספתי שם מילה? "לא ראינו מימינו". זה כן ראיה.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 9:30 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:לא שמת לב שהוספתי שם מילה? "לא ראינו מימינו". זה כן ראיה.

תבדוק שוב את הרישא של המשנה ההיא (בדעת רבי חנינא), ואחר כך את הסיפא (בדעת חכמים שחולקים עליו ושכמותם נפסקה ההלכה ברמב"ם שם וכמבואר בכ"מ שם), ותיווכח, דלא נ"מ מידי לדינא - בין "לא ראיתי" לבין "מימיי לא ראיתי", ונמי - דלא נ"מ מידי לדינא - בין "ראיתי" לבין "ראינו".

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 10:01 pm
על ידי איש רגיל
לעיל כתבתי באשכול זה כדבר פשוט שאין חיוב על היחיד להשמע לחולקים עליו, אף אם הם רבים.

אך נראה לכאורה בריב"ש (סימן שצד) שהיחיד מחוייב, והביא ראיה ממעשה דר"א בן הורקנוס (ב"מ נט:).

אשמח אם יוכלו להרחיב בנושא זה החכמים דפה.

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 10:05 pm
על ידי סכינא חריפא
דוקא אם נשאו ונתנו זה עם זה וכפו אותו להודות שאז הוא קרוב לזקן ממרא אם עדיין מורה.
מעשה דעקביא בן מהללאל שנידוהו וכן ר"א בן הורקנוס

Re: עליה להר הבית

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 10:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש תשובה בשו"ת רא"ש בסוף ענייני עירובילן