עליה להר הבית - עמוד 17 - פורום אוצר החכמה

עליה להר הבית

על המתפרצים לעלות בהר ה' ומסיגים גבול שגבלו ראשונים
הרואה
הודעות: 778
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי הרואה » א' אפריל 30, 2017 6:19 pm

קו ירוק כתב:
נקדש את שמך בעולם כתב:
קו ירוק כתב:
כיום יש גדולי תורה (לדוגמא הרב דב ליאור שליט"א, שכמדומני שמוסכם שהוא ירא שמיים) שמורים שלא רק שאין איסור אלא יש גם מצוה רבה בכך,

מדהים.. לא אלמן ישראל אם יהיו כל חכמי ישראל מקדמת דנא עד היום בכף מאזניים אחת, והר' דב ליאור בכף מאזניים שניה מכריע את כולם.. כמה טוב שבן עזאי למדנו את המשפט הזה.

אתה מזלזל בו כי אתה מכיר אותו, או כי אתה לא מכיר אותו?

קו ירוק
הודעות: 2764
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אפריל 30, 2017 6:27 pm

נעשה סדר. אני ציינתי שדעת כל הרבנים ללא יוצא מן הכלל מלפני 50 שנה ועד היום לתקן תקנה למיגדר מילתא (ויש בזה כנראה מעין תקנ"ח שבכל דור). ואין החי מכחיש את החי.
אתה וחבריך תולים שיש הר' דב ליאור שחולק על כולם.
אז כנראה שמשקלו של הנ"ל הוא כשל בן עזאי מול כל חכמי ישראל (ובראשם מרנן הקה"י והאבי עזרי וכל גדולי רבני ישראל די בכל אתר ואתר), או שהוא בכלל פורץ גדר כמו חבריו לדעה בפורום, ותפוס לשון אחרון.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' אפריל 30, 2017 8:45 pm

אשמח מאוד אם חכמי הפורום יתפנו לרגע מההתקוטטויות שככל הנראה לא ישנו לאף אחד את דעתו, ויענו על תמיהתי העצומה:
מה פשר ההתעלמות המוחלטת של הרב שוורץ מההלכות הנהוגות בהר הבית, אשר הנשמע בדבריו הוא שכיוון שמוכח שאי"ז העזרה שוב אין כל חשש???

בתבונה
הודעות: 756
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » א' אפריל 30, 2017 9:18 pm

לגבי השאלה למה לא הזכיר שלא לעלות בטומאת הגוף ובנעליים ושלא לירוק הערה זו קיימת גם בשו"ת הרדב"ז תרצ"א שהתיר להיכנס להר הבית ולא פירש הדינים ובד"כ בספרי השו"ת וכדו' לא פירטו בדברים פשוטים כנראה משום שנועדו ללומדים ולא לע"ה .

לגבי החשש תקנה מחכמי זמנינו

א. רחוק שהיה בתור גזירה והוא ספק דרבנן רחוק שרחוק שהייתה כוונה לתקן דין דרבנן
( שאם היו ניגשים לסטייפלר ושואלים לגבי התקנה דרבנן שתיקנת היה מתפלא האם תיקנתי תקנה?! שרק רצה להזהיר ממכשול מצוי ואף היודעים לעלות בטהרה ובשמירת גבולי המחנות מצוי שיכשילו לאחרים) נראה לי שלמעשה לא פרסם את המכתב הידוע אלא שנמצא באורחות רבינו

ב כל תקנות דרבנן שתקנו במקום מצווה אם בטל הטעם בטלה התקנה (ביבי"א בשם ברית אברהם רא"ש ורדב"ז)

ג. אם נתפרש שהתקנה היא מחשש, אם בטל החשש בטל התקנה (כמו בגילוי וכדו')

ד. תקנות של זמן הזה אף בדבר שבמניין אף קטן בחכמה ובמנין מתירו
(כן הביא בשו"ת יבי"א ח"ז - יו"ד סי' יד מהחקרי לב יו"ד ח"ב (סי' מט דף פז ע"ג) ומפני משה מדברי המרשד"ם והב"י ועוד (מהר"י איסקאפה מהר"ש הלוי) (והביא שגם בתקנת חז"ל אפשר שלא כל דברבכלל דבר שבמנין)

ו. בתקנת חכמי זה"ז כל שבטל הטעם בטלה התקנה (יש אחרונים)

ז בתקנה שנהגו בה היתר די בבית דין שקטן בחכמה ובמניין (יבי"א שם בשם הפני משה ח"ב סי' נ"ד וכן מאג"מ)

וכמה מעלות טובות למקום הר הבית עלינו שלא נאסרה בתור תקנה וגם בטל הטעם, וגם הוא במקום מצווה וגם הוא מחכמי זמנינו וכבר התירו בית דין קטן ונהגו רבים בו היתר .
ממילא אין אף חשש דרבנן רחוק בזה.

וה' יראה את רצון בניו לעבדו בלב שלם במקדשו
ונזכה שיענה ה' לתפילתנו מזה דורות _ רצה ה' אלוקינו בעמך ישראל ובתפילתם והשב העבודה לדביר ביתך ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון ותהי לרצון תמיד עבודת ישראל עמך ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים בא"ה המחזיר שכינתו לציון.

קו ירוק
הודעות: 2764
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 01, 2017 8:16 am

אינני נכנס כאן לויכוח.. את מחאת יראי השם - מקווה שמחיתי כבר לעיל. ולא רק מחאה, אלא התבדלות מדעות קלוקלות שלא ניתפס מהם לקרירות, לטהר השרץ בק"ן טעמים.

אך כשקראתי את דברי 'בתבונה' האחרונים נזכרתי צוואתו של מרן הרב שך שהוקראה בעת מעמד הלווייתו, למי שזוכר:
על מה פחד אותו זקן, שהכריז קבל עם ועדה 13 שנים לפני כן 'אין לי ירושות ואין לי חזקות'? על מה פחד אותו זקן שכל ימיו ברח כמו מאש מנגיעות אישיות?
הוא פחד שמא יעשה מעשה שליבו יטעהו לחשוב שזה מצווה, ובעצם זו עבירה ורק הנגיעות שלו הם ששיחדו אותו..
מה נאמר אנן ומה נדבר.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' מאי 10, 2017 10:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1117
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי המעיין » ב' מאי 01, 2017 8:24 am

אע"פ שלפי הנראה הסיבות שחששו מהם הפוסקים ובעבורם הורו שלא לעלות להר הבית קיימות ולכן העולה עובר על דבריהם, לא נראה כדברי הרב קו ירוק שמדובר בתקנה שתיקנו וממילא שיש לדון בזה דיני בטל הטעם בטל התקנה וכולי אלא שחששו לדבר המצוי כמו בכל פסק.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' מאי 01, 2017 9:38 am

בתבונה כתב:לגבי השאלה למה לא הזכיר שלא לעלות בטומאת הגוף ובנעליים ושלא לירוק הערה זו קיימת גם בשו"ת הרדב"ז תרצ"א שהתיר להיכנס להר הבית ולא פירש הדינים ובד"כ בספרי השו"ת וכדו' לא פירטו בדברים פשוטים כנראה משום שנועדו ללומדים ולא לע"ה .

השאלה היא, כיוון שנראה מדבריו שרוב העם היו נוהגים להכנס למקום מסוים והיו מדקדקים שנמנעו מלהכנס, ואחרי שהוא מוכיח בתשובתו שמקום זה בוודאי אינו עזרה מסיק דלא כהמדקדקים הנ"ל ולא מעיר דבר שעדיין יש לחשוש לשאר הדינים שבוודאי לא הקפידו עליהם [ואולי סבר דמדינא אין לחשוש שם, ורק לגבי עזרה שהוא איסור כרת יש להחמיר וצ"ע].

בתבונה
הודעות: 756
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 01, 2017 11:13 am

הוא כתב לגבי החוששים להיכנס שמא כבר בשער הם מתקרבים לכיפת הסלע מהחשש שהם נכנסים בגבול העזרה, לא על סיבות אחרות (ומספר שעלה לגג שמשם יכל להעריך בבטחה שיש מספיק מרחק)
אגב הוא עושה שם את חשבון הר הבית מהכותל המערבי.

צולניק
הודעות: 939
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי צולניק » ג' יולי 18, 2017 12:04 pm

..
קבצים מצורפים
הר הבית.jpg
הר הבית.jpg (998.79 KiB) נצפה 3368 פעמים

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' יולי 18, 2017 6:12 pm

צולניק כתב:..

רק מעניין לראות שלהגר"ש אויערבאך במכתבו המצוטט בכתבה השמאלית לא הפריע דבר מכל המלל שנשפך בטור הימני על 'התגרות באומות' 'הצהרות לאומניות' וכדו'.

אש משמים
הודעות: 1390
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 24, 2017 1:33 pm

הרבה מרחק יש בין דעות הרבנים לנדפס בעיתונים, ואכמ"ל וד"ל.

חלמישצור
הודעות: 960
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' יולי 27, 2017 11:11 am

כרוז נוסף מהבוקר
קבצים מצורפים
במשוך היובל אב תשעז.jpg
במשוך היובל אב תשעז.jpg (145.72 KiB) נצפה 3202 פעמים

אש משמים
הודעות: 1390
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 27, 2017 11:33 am

חלמישצור כתב:כרוז נוסף מהבוקר

יש משותף בין כל החתומים על הכרוז הנ"ל.

למה רק במצוה הזאת המחמירים הם מהמקילים בשאר המצוות???
(איני שואל על החתומים לעיל אלא באופן כללי)

קו ירוק
הודעות: 2764
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 27, 2017 3:37 pm

הבה ונראה כמה גדולים דברי רבותינו, וכמה חוסר אחריות יש ללאומיים.
גם לדידם של הרבנים שבכרוז הנ"ל, הרי שגם הם מתריעים ומודים שישנה בעיה חריפה, ובעיות גרמא חמורות נוספות שיכולות להיגרם, עקב עליית נערות להר הבית, ולא פחות מזה בעיות רבות בעליית נשים נשואות. אלא שהלאומיות קודמת לכל, ואי לכך הם 'מתריעים' בכל הכח ההלכתי העומד לרשותם.. שנשים לא תעלנה. ובכן מי מהציבור הנשמעים להם שואל אותם, ומי מהם מתייחס להתרעתם?
אותם נשים לציבור לאומי ששומעים שזו מצווה, ובעליהם, והציבור שסביבם עולים, עולות אף הן - כפי שמתפרסם כל העת בתמונות בתקשורת, כולל עגלות פעוטות.
הקולר תלוי בצוואר אותם רבנים שפרצו גדר, ועמו נפרץ הסכר.
לעומת זאת נביט אל האחריות הכבדה שבעבורה קראו גדולי ישראל ב-50 שנה האחרונות לגדור טאבו, שלא יעלו וזהו. ואז ייחסכו מכשולות רבים.
ופורצי גדר ישכם נחש.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יולי 30, 2017 2:49 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איתן
הודעות: 573
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי איתן » א' יולי 30, 2017 12:42 am

מישהו יכול להסביר לי קטע המצורף (בפרט את ה"ממה נפשך") כאן מכתבה של י.נ. ביתד של יום שלישי האחרון? אני מוכן לשמוע את הטענה שיש תקנה למיגדר מילתא שלא לעלות להר הבית. או שמישהו יטען שלא יודעים מקום המקדש וכו'
אך כלום לא שנינו משנה שלמה (כלים פ"א מ"ח) שטמא מת מותר להיכנס להר הבית? איך הכתב סותר משנה מפורשת?
לפי מה ששמעתי זה לא הפעם הראשונה שמביאים ביתד את הטענה הזאת.
אני מבין, שסה"כ מדובר בעיתון, אבל...
קבצים מצורפים
Yated9485p49.jpg
Yated9485p49.jpg (115.16 KiB) נצפה 3086 פעמים

בתבונה
הודעות: 756
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » א' יולי 30, 2017 2:32 am

איתן כתב:אך כלום לא שנינו משנה שלמה (כלים פ"א מ"ח) שטמא מת מותר להיכנס להר הבית? איך הכתב סותר משנה מפורשת?

1.אולי יש סיכוי כלשהו שהכתבה נועדה לצרכי חוץ שיתפרסם שהחרדים מתנגדים לעלייה להר הם לא יודעים משניות, והחשבון הזה אולי מרגיע אותם
2. אולי סבור שמותר שקר לשם קיום הלכה ובדומה לכך ראה במגן אברהם סימן קנו אם מ
אם שמע דין ונראה לו שהלכה כך מותר לאמרו בשם אדם גדול כי היכי דליקבלי מיניה [עירובין דף נ"א ופסחים דף קי"ב] ובסוף מסכת כלה איתא האומר דבר בשם חכם שלא גמרו ממנו גורם לשכינה שתסתלק וכ"ה בברכות דף כ"ז ע"ש בתר"י וצ"ע,

3. אולי הוא באמת לא ידע ממשנה זו, , או שחשב שלא נפסק כך, מבחינתו אסור וזהו ומסתמא הדיון ההלכתי סביב זה לא מטריד אותו במיוחד.
לא חבל לבזבז את הזמן על דיון בפשט הכתבה
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב א' יולי 30, 2017 2:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 778
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי הרואה » א' יולי 30, 2017 2:42 am

אם ההשקפה דוחה תורה שבכתב, למה שלא תדחה גם תורה שבע"פ? השלב הבא יהיה שההשקפה תדחה גם את דברי גדולי ישראל רח"ל... (ובעצם זה כבר קרה)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15280
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 30, 2017 7:05 am

לא ברור מה הדיון על הכתבה. הכתב לא ידע את הדין.

הרואה
הודעות: 778
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי הרואה » א' יולי 30, 2017 8:55 am

זה באופן עקבי כך מידי תקופה חוזר על עצמו כבר לפחות 8 שנים (מאז ששמתי לב לזה לראשונה), גם שם וגם ביריב שלו, קשה להאמין שמדובר בחוסר ידיעה בעלמא.

חלמישצור
הודעות: 960
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי חלמישצור » א' יולי 30, 2017 12:28 pm

כרוז זה כבר פורסם בפורום?
כרוז הרבנים תשכז.jpg
כרוז הרבנים תשכז.jpg (358.74 KiB) נצפה 3028 פעמים

הרבנים החתומים (במח"כ על הקיצור בתארים): אונטרמן, נסים, אברמסקי, אלישיב, אוירבך, ארנברג, אברהם אדלר, אריאלי, אבוחצירא, אושפיזאי, ישראל אליזרע, יצחק סיני אדלר, יוסף בבליקי, ישראל בארי, גולדשמידט, ישעיהו גולדשמידט, י"ז דיסקין, הדאיה, ש"י הלוי, ח"ד הלוי, וולדנברג, וכטפוגל, ש"ב ורנר, אברהם ורנר, דב וולנר, מאיר ועקנין, זולטי, זוין, טנא, טכורש, ישראלי, יוסף, מ"י שלזינגר, לנדא, משה לוי, משה לוי, משאש, מרקוביץ, סוקולובר, עבודי, עבו, יקותיאל עזריאל, פיטוסי, פינק, קניאל, צ"י קוק, רפאל קוק, שלמה קרליץ, קושליבסקי, שמחה הכהן קפלן, קוליץ, אשר קרשטיין, פנסח קוקיס, א"ל רביץ, רוזנטל, שרביט.

פלוריש
הודעות: 619
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי פלוריש » א' יולי 30, 2017 12:50 pm

זה הכרוז הישן מתשכ"ז.
מצא בו משהו חדש?

חלמישצור
הודעות: 960
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי חלמישצור » א' יולי 30, 2017 12:56 pm

פלוריש כתב:זה הכרוז הישן מתשכ"ז.
מצא בו משהו חדש?

אין חדש.

איתן
הודעות: 573
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי איתן » ד' אוגוסט 02, 2017 9:37 pm

כמובן, שלא התכוונתי ברצינות להתפלפל בדברי העיתון. סה"כ עיתון של אתמול אינו אלא עטיפה של דג מלוח של היום.
גם לא העליתי על דעתי שעיתונאים חייבים להיות והינם תלמידי חכמים דגולים. מה גם שבנושאי קודשים וטהרות גם רוב של תלמידי חכמים אינם בקיאים. (עיין הסבר יפה לענין הזה באגרתו של רמב"ם לר' פנחס הדיין, עמ' תמו במהד' הרב שילת).
לכן אפשר היה להתעלם מטעות כזאת...

אך הטעות הזאת חוזרת על עצמה פעם אחר פעם. מה גם שלא מדובר בסתם עיתון - אלא בעיתון שמתיימר לייצג "דעת תורה" מחייבת. ולהכפיש יהודים בזה, שללא ספק הם עברו איסור כרת, כשזה לא כך... יש לי רגש שאם אעשה סקר ברחוב החרדי - הרוב יגידו שכל מי שעולה להר הבית עובר איסור כרת. אם זה כך - לטעויות של עיתונאים יש ללא ספק חלק בזה.
אם הייתי מפנה את הכתב למשנה הנ"ל, הוא היה משנה את לשון ההתנגדות לעליה, או שלא?

בתבונה
הודעות: 756
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » ה' אוגוסט 03, 2017 1:20 am

מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך

עקביה
הודעות: 1832
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 03, 2017 2:10 am

איתן כתב:מישהו יכול להסביר לי קטע המצורף (בפרט את ה"ממה נפשך") כאן מכתבה של י.נ. ביתד של יום שלישי האחרון? אני מוכן לשמוע את הטענה שיש תקנה למיגדר מילתא שלא לעלות להר הבית. או שמישהו יטען שלא יודעים מקום המקדש וכו'
אך כלום לא שנינו משנה שלמה (כלים פ"א מ"ח) שטמא מת מותר להיכנס להר הבית? איך הכתב סותר משנה מפורשת?
לפי מה ששמעתי זה לא הפעם הראשונה שמביאים ביתד את הטענה הזאת.
אני מבין, שסה"כ מדובר בעיתון, אבל...

גם אני תמהתי על הדברים כשקראתי אותם בעיתון.
לא ברור מדוע הם מגחיכים עצמם לדעת. מילא הכתב הוא בור ועם הארץ, אבל אמור להיות פיקוח רבני על הנכתב.
אולי יש כאן משהו עמוק יותר. אני חושב שאפשר לפגוש בהזדמנויות שונות, כמו למשל לפני בחירות, לצורך תעמולתי, מן אוויליות קבוצתית מדהימה, שהעומד מן הצד אינו יודע את נפשו מרוב תימהון. אולי גם כאן קורה משהו כזה.

משולש
הודעות: 4480
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 03, 2017 11:55 am

עזבו כל החכמים בעיניהם.
בטוחים שכל מה שהם "גילו" בתנ"ך או במשנה אך לפני שבועיים, אז בטוח שאף אחד לא יודע את זה לפניהם. הרי מי כמוהם בעולם?
הכי טוב זה לבקש את תגובת העיתון. יש למישהו קשר שם לבקש תגובה?

אב בבינה
הודעות: 631
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' אוגוסט 03, 2017 2:10 pm

יש ללמד זכות על הטוענים שיש איסור כרת בכל הר הבית, שיש לומר שכיון שכל המקור שטמא מת מותר במחנה לויה הוא מהדרשה של "ויקח משה את עצמות יוסף עמו- עמו במחיצתו" א"כ בזמנינו שכבר למדנו והורגלנו שקברי צדיקים אינם מטמאים, יש פירכא על הדרשה, שיש לומר שעצמות יוסף לא היו טמאים, א"כ הדרא דינא שיש איסור לטמא מת המחנה לויה.

נעמן
הודעות: 130
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי נעמן » א' אוגוסט 13, 2017 6:03 pm

http://m.bhol.co.il/article.aspx?id=122798
מאמר של ר' מנדל ראטה על דרישת המקדש, ואפשרויות תיקון התקלות שעלולות להיות מעלייה להר.

איש פלוני
הודעות: 217
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אוגוסט 13, 2017 6:34 pm

אפשר להעלות לחסומים?

סעדיה
הודעות: 1186
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי סעדיה » א' אוגוסט 13, 2017 6:53 pm

אב בבינה כתב:יש ללמד זכות על הטוענים שיש איסור כרת בכל הר הבית, שיש לומר שכיון שכל המקור שטמא מת מותר במחנה לויה הוא מהדרשה של "ויקח משה את עצמות יוסף עמו- עמו במחיצתו" א"כ בזמנינו שכבר למדנו והורגלנו שקברי צדיקים אינם מטמאים, יש פירכא על הדרשה, שיש לומר שעצמות יוסף לא היו טמאים, א"כ הדרא דינא שיש איסור לטמא מת המחנה לויה.

אתה מק' על דעת הרמב"ן -שצדיקים (שמיתתם בנשיקה) אינן מטמאין באהל- ממה שמוכח בגמ' שעצמות יוסף הצדיק מטמאין באהל.
וכבר הוכיח מזה בשו"ת מהרי"ל שקברי צדיקים מטמאים.

נעמן
הודעות: 130
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי נעמן » א' אוגוסט 13, 2017 10:36 pm

המאמר של ר' מנדל ראטה מהבלוג שלו ב"בחדרי חרדים'.


יש כאן סיכום סביר של הראיות לטובת חידוש העבודה בידי אדם.
ויחס מסוים לטענות המתנגדים לפעולה, לא מספיק בכדי לענות על כל טענותיהם.
(לטעמי ההסמכות על דברי הגרי"י פישר והגרז"ן, אינה מבוססת, ויכולה לבוא רק כצירוף למי שהשתכנע בחשיבות העלייה, ובשוליות היחסית של החששות).
בעיני כתומך העלייה, יש כאן פריצה מסוימת לקהל חדש, ובאופן שאינו מוכרח לגרום להתנגדות מיידית.



זו הסיבה שהחרדים לא פועלים בסוגיית הר הבית
בעולם מתוקן היינו צריכים לראות את המגזר החרדי מזעזע את אמות הסיפים בשאיפה להחזיר את מצב הר הבית לקדמותו: לבנות את בית המקדש ולחדש את עבודת הכוהנים והקרבת הקורבנות • הרב מענדל ראטה מנסה להבין ב'בלוג של המשפיע' איפה המגזר פספס עד כה, ומה עלינו לעשות כעת
קובי הר צבי 09:01 13/08/2017

27


ימי נחמה ופיוס. נגמרו ימי האבל של חורבן בית המקדש, והתחילו ימי הנחמה. "נחמו נחמו עמי". יום תשעה באב היה לכולנו יום קשה. צום לא קל, אווירה של דיכאון, ואלו מאיתנו החיים ברמה רוחנית קצת יותר גבוהה, אף הרגישו את הכאב של אובדן בית המקדש, הנביאים, שירת הלווים, ושמחת בית השואבה שהייתה במקדש. ואני, מה עשיתי באחרי הצהריים הארוך שהיה לי פה באמריקה בתשעה באב? והרי אסור לקרוא אפילו דברים שלא שייכים לענייני החורבן. ובכן, פתחתי 'גוגל' על ׳בית המקדש׳ והתחלתי לקרוא מאמרים. עד מהרה הגעתי אל הנושא הבוער הזה. הר הבית ובניית בית המקדש. האמת שזה אחד הנושאים שמאז ומתמיד העסיקו אותי. למה לא בונים היום את בית המקדש? האם אכן אין זה אפשרי? מבחינה הלכתית? מבחינה ביטחונית?

אני זוכר את עצמי, כשהייתי בחור צעיר, בישיבה גדולה, הייתה תקופה שהייתי ממש בתוך העניין הזה. מצאתי אז באיזה בית מדרש את ספרו של ר׳ מיכל טיקוצ׳ינסקי זצ״ל, ״עיר הקודש והמקדש״, ספר בן חמישה כרכים, כשהכרך החמישי מוקדש כולו על נושא זה. הרב טיקוצ׳ינסקי מונה את הבעיות ההלכתיות האמורות לכאורה לעכב את הבנייה, אך הוא פותר אותן אחת אחת. במסקנה הוא מגיע לכך, שאכן, הגיע הזמן. אני לא יכול לשכוח את הרגע הזה, בו סיימתי לקרוא את הספר, כשכולי נפעם. חזרתי לישיבה והחלטתי לחבר קונטרס על הנושא, פשוט לקצר את הדיונים ההלכתיים הארוכים ולהביא בקצרה את המסקנות ולעורר את העם כולו. ראיתי את עצמי, בדמיוני, מקים סוג של מחתרת או תנועה, (לא ידעתי אז כל כך מארגוני המקדש למיניהם), כשאלפי נערים לומדים את ההלכות הנחוצות לבניין בית המקדש, ופשוט מתחילים עם העניין. טוב, אהיה חייב להודות, הייתי אז קצת תמים. מה יודע בחור ישיבה צעיר על מה שקורה בעולם. אבל האמת, שכנראה אני עדיין תמים, כך בכל אופן אומרים לי לפעמים אנשים. אז כן, אם מותר לי לגלות, החזון הזה על בית המקדש השלישי, הוא כלל לא פג ממני ליום.

אז מה באמת קורה עם כל הסיפור הזה, של הר הבית ובית המקדש? מותר לעלות, אסור לעלות, מסוכן לעלות? מי יעשה לנו סדר בעניין. אז ככה. בוא נחלק את העניין לשלושה חלקים: האיסור לעלות להר הבית, הבעיות ההלכתיות הכרוכות לכאורה בבניית בית המקדש כיום, ובירור הוויכוח הישן והידוע: מי הולך לבנות את בית המקדש, אנחנו, מלך המשיח, או שמא המקדש יירד מן השמים, ואו אז נבדוק את העניין מהמקום הביטחוני, האם אכן כה מסוכן הדבר לבנות את בית המקדש בימינו.

כך כתוב בתורה (שמות כ"ה פסוק ב'): "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". וכך נפסק להלכה: "מצוות עשה לבנות בית לה׳ מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלש פעמים בשנה, שנאמר: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"." (רמב״ם הל׳ בית הבחירה, א', א'). כלומר, זו היא מצווה דאורייתא שמוטלת על ישראל לכל הדורות, וכמו שהרמב״ם כותב (בהקדמה לספר המצוות), ש"אין מונים במניין המצוות מצוות שאין נוהגים לדורות". הרי לנו שיש עלינו חובה מדאורייתא לבנות בעצמנו את בית המקדש. ובכן, האם במשך הדורות נעשו ניסיונות לבנות את בית המקדש? הבה נכיר היסטוריה קצת.

1) כך מופיע במדרש: "בימי רבי יהושע בן חנניה גזרה מלכות שייבנה בית המקדש. הושיבו פפוס ולוליינוס טרפיזין מעכו ועד אנטוכיא והיו מספיקים לעולי גולה" (בראשית רבה סד, ח). זה היה בתקופה מסוימת לאחר חורבן בית המקדש, כשמלכות רומי החליטה לאפשר את בניית בית המקדש השלישי, ועם ישראל נרתם לעניין והתחילו לגייס כספים רבים מיהודי הגולה לצורך העניין. המדרש ממשיך ומספר שהכותים לא אהבו את הרעיון ואמרו למלכות שעם ישראל ימרוד בהם בסוף אם יבנו את המקדש, ולבסוף הם הצליחו לשכנע את הרומאים לצוות לעשות שינויים קלים בבנייה, כמו לשנות קצת את המיקום או להגביה או להנמיך טיפה, ביודעם שזה מה שימנע מהיהודים לבנות את בית המקדש. כמובן שהיהודים התנגדו לשינויים אלו שלא תאמו את ההלכה, ואז, אחרי שפפוס ולוליינוס כבר הרימו את הרשת הענקית של שיגור כספי התרומות מכל היהודים שבגולה, לא רצה עם ישראל לעזוב את מבצע ההקמה, ורצו למרוד במלכות רומא, אך רבי יהושע בן חנניה מנע זאת מהם ברגע האחרון, ואמר להם: "מספיק שנכנסתם ללוע הארי (שביקשתם למרוד) ובינתיים יצאתם בשלום".

2) רבי אשתורי הפרחי בספרו 'כפתור ופרח' מספר על אחד מבעלי התוס׳, רבי יחיאל מפריז, שביקש לעלות לירושלים בשנת ה׳ אלפים י״ז (לפני 760 שנה) יחד עם 300 מתלמידיו, ולחדש את עבודת הקרבנות. לא ידוע איך הסתיים הסיפור, אך כפי שאנו רואים, עבודת הקרבנות לא התחדשה בינתיים מאז החורבן.

3) הרב צבי הירש קלישר, שחי לפני כ170 שנה, כתב ספר בשם 'דרישת ציון', בו הוא נתן מענה לכל הבעיות ההלכתיות הכרוכות בבניין בית המקדש, ואף קרא להתארגנות המונית להקמת בית המקדש, ובשלב ראשון - להקים מזבח ולהקריב קרבן פסח. הוא אף ניהל התכתבות ענפה עם גדולי הדור בשעתו, ביניהם אף רבי עקיבא אייגר והחתם סופר. הללו לא התנגדו, ואף תמכו עקרונית ברעיון של הקרבת קרבן הפסח. רבי עקיבא אייגר פנה אל חתנו ה'חתם סופר' לגבי העניין, וה'חתם סופר' השיבו בזה הלשון: "יקרת קדשו הגעני, ומה שכתב מורי וחמי הגאון נרו יאיר לבקש משרי ירושלים לתן רשות להקריב, הוא (הסולטן) קפדן גדול, כי הוא אמר לבל יקרב שם מי שאינו מאמונת ישמעאל" (שו"ת חת"ס יו"ד רל״ו), עד כאן לשונו. זאת אומרת, המניעה העיקרית הייתה רק המצב הביטחוני. לא הייתה להם אפשרות פיזית לעלות אל הר הבית ולהקריב, אך מבחינה הלכתית לא הייתה להם בעיה, לא בעלייה להר הבית, ולא בבניית המזבח והקרבת קרבנות ציבור. למעשה, פעילותו של הרב קלישר לא נשאה פירות מעשיים באותו הזמן, אך זה היה מה שפתח בגדול את הדיון הציבורי על כך, ומאז יצאו ספרים רבים ונוצרה ספרות הלכתית ענפה על כך.

4) בתקופת המנדט הבריטי, בשנת תרפ"ה, פנה רבה של ערלוי, רבי שמעון סופר זצ״ל, לרבי יוסף חיים זוננפלד זצ״ל, רב העדה החרדית בירושלים, ולרבי יעקב מאיר זצ״ל, הראשון לציון והרב הראשי הספרדי הראשון בארץ ישראל, בהצעה שחכמי ירושלים יפנו אל הנציב הבריטי ויבקשו ממנו רשות לבנות מזבח על הר הבית ולהקריב קרבנות. רבי יוסף חיים זוננפלד השיב לו שאין סיכוי לקבל רשות כזו. אך הרב מערלוי המשיך בכל זאת בניסיונות להשיג רשות, מה שכפי שאנו יודעים, לא עלה בידו.

אז מה באמת נשאר, מי הולך לבנות את בית המקדש? האם עם ישראל יבנה אותו לבד, או שמא יירד המקדש מן השמים? ובכן, מן העובדות האחרונות אנו רואים שלכאורה אין צורך לחכות למקדש שיירד מן השמים, ובכל אופן להקריב קרבנות וודאי שאפשר. אך הבה נבדוק היטב את המקורות לעניין. הנביא יחזקאל, בסוף הספר מתנבא על צורת בית המקדש השלישי. וכך אומר הנביא (יחזקאל מג,י-יא): "אַתָּה בֶן אָדָם הַגֵּד אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אֶת הַבַּיִת. וּמָדְדוּ אֶת תָּכְנִית. וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו וְכָל צוּרֹתָיו וְאֵת כָּל חֻקֹּתָיו. הוֹדַע אוֹתָם וּכְתֹב לְעֵינֵיהֶם, וְיִשְׁמְרוּ אֶת כָּל צוּרָתוֹ וְאֶת כָּל חֻקֹּתָיו וְעָשׂוּ אוֹתָם". מבאר שם רש״י: "ילמדו ענייני המידות מפיך, שידעו לעשותם לעת קץ". כלומר, בני אדם יבנו את בית המקדש השלישי. פסוק מפורש. וכך כתוב בירושלמי מפורש (מגילה פ״א הי״א): "מהו עורי צפון ובואי תימן? אמר רבי יוסי בר חנינא, לכשיתעוררו הגלויות שהן בצפון ויבואו ויבנו את בית המקדש שהיא בדרום". כלומר, הגלויות יתקבצו ויבואו לבנות את בית המקדש. וכך כתוב בתוספתא מפורש (פסחים פרק ח׳ ה״ב): "ניתן להם לישראל לבנות בית הבחירה, היחיד עושה פסח שני ואין הציבור עושה פסח שני". כלומר ברגע שיהיה ניתן לעם ישראל לבנות את בית המקדש, פשוט נבנה אותו, ואם הוא יקרה מיד אחרי פסח, נצטרך להביא בחודש אייר פסח שני.

אז מנין המקור הידוע שבית המקדש יירד מן השמים? ובכן, אלו הם דברי רש״י במס׳ סוכה שמקורם במדרש תנחומא. רש״י שואל איך יתכן שייבנה המקדש בלילה או ביו״ט, כפי שמשמע מהגמרא בסוכה, והוא עונה (סוכה מא. ד״ה אי נמי): "הני מילי - בנין הבנוי בידי אדם, אבל מקדש העתיד שאנו מצפין, בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים״. אך האם רש״י עצמו אכן סבור שהוא לא ייבנה בידי אדם? והרי בפירושו לתנ״ך לספר יחזקאל הוא כותב מפורש שצורת הבית נכתב בשביל שנדע לעת קץ איך לבנותו? וכמו כן במקומות רבים רש״י כותב במפורש שבית המקדש ייבנה בידי אדם. בספר ישעיה (פרק ס׳ פ״י ופי״ג), בספר ירמיה (פרק ל׳ פ״ג), בספר זכריה (פרק ו׳ פי״ב), בספר מלאכי (פרק ג פ״א), ובספר קהלת (פרק ה׳ פ״ח). שם בקהלת אף אומר רש״י שעתיד הקב״ה להיפרע ממחריבי המקדש ״וליתן שכר גדול לאלו שיתעסקו בבניין בית המקדש השלישי״.

ולכאורה יש לנו סתירה בדברי רש״י עצמו. למעשה ישנה אף שיטה שלישית בכל הפולמוס הזה. הרמב״ם כותב (מלכים פי״א ה״א) שמלך המשיח הוא זה שיבנה את בית המקדש. אך מכמה מקורות בחז״ל מוכח אחרת. וכך כתוב בירושלמי (מעשר שני ה׳ ב׳): "זאת אומרת שבניין בית המקדש קודם למלכות בית דוד". וכך ידועים דברי המדרש (פסיקתא רבתי פיסקא ל״ו): "בשעה שמלך המשיח נגלה, בא ועומד על הגג של בית המקדש, והוא משמיע להם לישראל ואומר להם: "ענווים, הגיע זמן גאולתכם". הרי משמע שמשיח יבוא אחרי בניין בית המקדש. וכן גם מוכח מהמדרש רבה לעיל, שעם ישראל רצה לבנות המקדש בתקופת רבי יהושע בן חנניה, ומכל הראשונים והאחרונים שדנו בעניין ורצו לבנות המקדש או לכל הפחות להקריב קרבנות בזמן הזה. וכך גם כתב התוס׳ יו״ט (שם): ״בית המקדש עתיד להיבנות קודם מלכות בית דוד, ועד מלכות בית דוד יהיה לאויבים קצת ממשלה עלינו, וכמו שהיה בתחילת בית שני״. וכן כתבו אחרונים רבים. (רדב״ז, משנה למלך, משך חכמה, ועו׳ רבים). וכן כתב ה'מנחת חינוך' (מצווה צ״ה): ״שאם יתנו המלכויות לבנות את בית המקדש, מצווה לבנות״. אז איך מיישבים את הסתירות? האם הגלויות יתקבצו לבנות את המקדש, או מלך המשיח, או שמא יירד מן השמים??

ובכן ישנן כמה תשובות בדברי האחרונים על כך. התשובה המרכזית הידועה היא שאמנם בית המקדש ייבנה בידי אדם ויהיה בנין גשמי, אך לתוכו יירד מקדש רוחני מן השמים, סוג של מקדש של מעלה, וכמו שכתבו חז״ל: "אמר הקב״ה, ׳לא אבוא לירושלים של מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה׳. (ערוך לנר (סוכה מא.) והוכיח זאת מהזוהר הקדוש ומהמכילתא, עיין שם. וכן כתב ה'תפארת ישראל' ריש מסכת מידות. וכן משמע מהרמח״ל בספר משכני עליון). ויש שתירצו את הסתירה, שזה תלוי אם הגאולה תהיה בעיתה, שאז יירד המקדש מן השמים, אך אם נזכה להחשת הגאולה, ל״אחישנה״, אזי נזכה שאנו נבנהו מקודם. (שו״ת דברי טעם, וכ״כ הגר״ח קנייבסקי שליט״א בספר 'טעמא דקרא', ישעיה מ׳ ט׳). ועל דברי הרמב״ם שכתב שמלך המשיח יבנה את בית המקדש, יש מאחרוני זמנינו שפרשו שהיינו שהוא יבוא לקראת הסוף וישלים את הבנייה, ויש שפרשו שכוונתו שאם לא יבנוהו ישראל קודם, אזי הוא יבנה את המקדש. יש שהוסיפו שהרמב״ם אף רצה להנמיך בכך את כוחם של משיחי השקר המרובים שהיו בדורו, ולהוכיח שאינם משיחי אמת שהרי לא לוחמים מלחמות ישראל ולא בונים את בית המקדש. ובכל אופן, לכל הדעות יש לנו חז״ל מפורשים, ראשונים מפורשים, ואחרונים מפורשים, שיש אפשרות כזו שנבנה את בית המקדש בידינו, ואם כן, הרי שחובה הדבר בידינו, שהרי ברגע שזה מתאפשר, יש עלינו מצוות עשה לבנות את בית המקדש, וכנ"ל.

אז איך באמת זה אפשרי מבחינה הלכתית לבנות המקדש ולהקריב קרבנות, אם כולנו בחזקת טמאים? ובכן, לא ניכנס לכל הסוגיה ההלכתית הזאת, ונשאיר זאת לספר עיר הקודש והמקדש של הרב טיקוצינסקי, או לספר ׳דרישת ציון׳ של הרב קלישר, או לחתם סופר ורבי עקיבא אייגר, שהסכימו שמבחינה הלכתית אפשרי בכל אופן להקריב קרבן הפסח. וכן כתב ה״חזון איש״, שבזמן הזה, אם יתנו רשות להקריב קרבן פסח, אסור לבטל את המצווה. (חזו״א הל׳ פריה ורביה ב׳ י״א, ואבהע״ז ס״ב). כמו כן ידוע שהרה״ק רבי אהרן מבעלזא זי״ע לא רצה לשהות בחוה״מ פסח בירושלים מחשש שמא חובה עלינו להקריב קרבן הפסח (כך הביא בהערות עקבי סופר על שו״ת התעוררות תשובה).

אז גדולי הדור הללו, הם פתרו כבר את כל הבעיות: אם מבחינת טומאה - הרי טומאה דחויה בציבור, כלומר: אם רוב הציבור טמאי מת, מותר להקריב קרבנות ציבור. "ומקריבין קרבנות אף על שאין בית המקדש". כמו שחז״ל אומרים (זבחים סב.): "אפי אם אין יודעים בדיוק מקום המזבח, אבל אפשר לעשות מזבח קטן של ד׳ על ד׳ אמות. למעשה, יש שכבר עשו החישובים המדויקים,ויודעים את מקום המזבח. אם מבחינת התכלת שאנו זקוקים לבגדי הכוהנים, קודם כל הרי זה מחלוקת אם התכלת מעכב, וחוץ מזה הרי יש לנו כיום תכלת, והתכלת שנתגלה בשנים האחרונות, לכל הדעות הוא מתאים לתכלת של חז״ל, ואלו שנמנעים מללובשו זה רק בגלל שלא ראינוהו ולא קיבלנוהו במסורת, וכידוע לכל מי שעסק בנושא. ואף את בעיית ייחוס הכוהנים פתרו באופנים שונים, והחתם סופר כתב שאפשר לסמוך על חזקת כשרות וכהונה.

תכל׳ס, עם מה נשארנו? רק עם הבעיה הביטחונית. האם זה באמת אכן אפשרי כיום, לעלות ולהקריב קרבנות בהר הבית? האם אכן אפשרי חזון מופלא זה, שהנה הנה, אפשר לחדש את העלייה לרגל בערב פסח, ויעלו מליוני יהודים אל ירושלים ונקריב את קרבן הפסח מתוך שירה וזמרה, מכל הערים ומכל הישובים ואף ממדינות וארצות שונות? האין זה יגרום למלחמת עולם שלישית, לטירוף ואנדרלמוסיה מוחלטת בכל העולם? ובכן, התשובה, לדעתי, מאוד מאוד פשוטה. ניגש רגע אל הסכסוך הפוליטי בין הישראלים לערבים במזרח התיכון, ונשאל שאלה פשוטה: למה הערבים לא דורשים מאיתנו לעזוב כליל את הארץ, הרי בכלל כבשנו אותה מהם? או למה אין האו״ם דורש מאיתנו זאת, אם הערבים צודקים בכך שכבשנו את הארץ מידיהם? מי בכלל קובע מהו ה'סטטוס קוו', ועל אלו דברים אין בכלל אפשרות להתווכח? ובכן, כמובן, אנחנו. דהיינו, מכיוון שלכולנו היה ברור שאין לנו אופציה אחרת ואנחנו פשוט חוזרים לארצנו הקדושה, מכוח הירושה הטבעית על פי התנ״ך, אזי אומות העולם הבינו את האמת הזאת, והאו״ם נתן את הסכמתו ועזרתו לכך, כי זה היה קו אדום ברור ללא ספק: אנחנו עולים לארץ, יהיה מה שיהיה. זו היא ההישרדות שלנו כעם. העולם הבין זאת.

ובכן, תנו לי לומר לכם, ידידיי: העולם יכול להבין די בקלות, שלעם ישראל היה בית מקדש על הר הבית, הרבה לפני שהוקם המסגד ׳אל אקצא׳ והרבה לפני כיפת הסלע, ובלי לדבר על כך שב'קוראן' של הערבים לא מוזכרת בכלל ירושלים, ובטח לא הר הבית, וכל הפרשנות הזאת שהמסגד אל אקצה שמוזכר בקוראן נמצא על ׳הר הבית׳ הינו בכלל החלטה מאוחרת של פרשנים ערבים, כשההחלטה הזו באה מאינטרסים פוליטיים שונים בזמנם, וכמו שהחוקרים הוכיחו. ובכן, כמו שבן גוריון שכנע את האו״ם על זכותנו על הארץ מכוח התנ״ך, יש לנו את אותו הכוח והזכות על הר הבית. כן, בדיוק כמו על הארץ, יש לנו את הזכות על המקום הרבה הרבה לפניהם. זה מוכח כמובן גם מכל ספרי ההיסטוריה של העמים, וממחקרי הארכאולוגיה, ומעוד תחומי מחקר. ובכל אופן, בוודאי שיש לנו את הזכות לבנות שם מזבח ולהקריב קרבנות, בוא נאמר, בינתיים ללא הריסת המסגדים שם. והרי לא יתכן שרק לערבים יהיה מותר להתפלל במסגד שלהם, ולנו, שגם בשבילנו המקום הוא קדוש, לא יותר לנו לבנות שם מזבח ולהקריב שם קרבנות. וכי מה אנו גרועים מהם? האם האו״ם לא יכול להבין זאת? בטח שהאו״ם יכול להבין זאת. אלא שהבעיה היא רק בנו. כי אנחנו בכלל לא מראים את הרצון לבנות את בית המקדש כ'סטטוס קוו' וכקו אדום בלתי ניתן לפשרה. לחילונים, לכאורה, זה לא מעניין אותם, והחרדים גם לא מעוניינים בכך. רק בציבור הדתי לאומי או החרדי לאומי, אלו שחיים את הגאולה כל הזמן, אותם זה מעניין, והם כבר הכינו כלי מקדש רבים, הם משיגים כל תקופה איזו פרה אדומה, וכאשר היא נפסלת הם אינם מפסיקים לחפש שוב, והם אלו שאף עוסקים כל הזמן להנחיל בתודעת הציבור את החובה הקדושה לכך, אבל אנחנו, אנחנו ישנים.

אך האם באמת את הציבור החילוני זה כלל לא מעניין, בניית בית המקדש? ובכן, תנו לי לגלות לכם על סקר מאוד מעניין שערך מכון המחקר ׳פאנלס׳, בו הוכח שרוב החילונים מצפים לבניין בית המקדש. 90 אחוז אצל המסורתיים, וכ-50 אחוז אצל החילונים שאינם מסורתיים! אז מי בעצם המעכב? למה אין הממשלה שמה זאת בראש מעייניה ונלחמת על כך? למה ידעה הממשלה ללחום על ארץ ישראל ועל קדושת הכותל המערבי, ואינה יודעת ללחום על קדושת הר הבית ועל זכותנו לחדש את העבודה שם? ובכן, התשובה היא פשוטה: אנחנו אשמים בכך. כן, הציבור שלנו. כי אם כולנו, ציבור שומרי התורה והמצוות, היינו מחליטים שהגיע הזמן לכך, וחברי הכנסת החרדים היו נלחמים על כך כעל בבת עינם, באיום למשל על פרישה מהקואליציה וכדומה, אין ספק שממשלת ישראל הייתה מוצאת את הפתרון, מסבירה לאו״ם ולאמריקאים שזה מבחינתנו קו אדום, וזהו המקום הכי קדוש לנו, וכמו שגם כתוב בתנ״ך שגם הם מכירים בו, ואין לי ספק, עם עבודה נכונה ועקבית, האמריקאים היו מבינים זאת. היינו מציבים עובדה לעולם המוסלמי, זה קדוש לנו בדיוק כמו שזה קדוש לכם, ואין לכם הזכות לעכב אותנו מכך, ולמעשה יש לנו אף זכות קדימה. גם העולם המוסלמי היה שותק. במיוחד כאשר נקבל את הסכמת אומות העולם על כך, כי כל אחד מבין, שמכוח הדמוקרטיה וחופש הפולחן, צריך לאפשר לכל אחד להתפלל ולקיים את מצוותיו במקומות המקודשים לו. כל שכן, כאשר אפשר בקלות להוכיח את זכותנו הראשונית על המקום. אבל מספיק לנו אם נקריב שם פעם אחת כל כלל ישראל ביחד את קרבן הפסח במועדו. אין לי ספק שבשלב כזה או אחר, הגאולה תבוא והמשיח יבוא. משהו יקרה בעולם

רוב הרבנים כיום אוסרים את העלייה להר הבית, ולא בגלל שאין אפשרות הלכתית לעלות להר הבית. אין ספק שלכל הדעות יש מקומות בהם מותר לעלות. אמנם, רק אחרי טבילה כדין ועוד הלכות וקפידות שונות. אך הרבנים חוששים, שאם נתיר זאת לכלל הציבור, אזי יווצר בלגן, ואנשים רבים יעלו ללא השגחה והקפדה, וייכנסו למקומות האסורים לכניסה ושכניסה בהם במזיד כרוכה באיסור כרת. (יש שכן התירו לעלות אל המקומות המותרים, כמו ר׳ ישראל יעקב פישר זצ״ל, הגרז״נ גולדברג שליט״א, ועוד). אך אין ספק, שאם עניין זה היה באמת בוער לנו, היינו מוצאים את הפתרון מזמן. היינו מושיבים וועדת השגחה מיוחדת בכניסה להר הבית, והיא תשגיח על כל הנכנסים שילוו עם מדריכים ושיהיו אחרי טבילה וכדו׳. הבעיה היחידה היא, שבציבור שלנו, זה פחות מעסיק אותנו, כל הנושא הזה. לשם מה לנו כל הבלגן הזה על הראש עכשיו. טוב לנו ככה וזהו, ועדיף שנתבסס על דברי רש״י שהמקדש יירד מן השמים וזהו. וזאת למרות שמכל המקורות בחז״ל ובפוסקים מוכח אחרת.

אז מה היא הסיבה שהחרדים לא מתעסקים עם העניין של בית המקדש, ורק בציבור הדתי לאומי והחרד״לי עוסקים בעניין זה? תנו לי לומר לכם את הסיבה האמיתית, וסליחה על הביקורת. הסיבה היא בגלל שאנחנו לא באמת חיים את עניין הגאולה. פחות מעניין אותנו דברים כמו חזון על בית המקדש השלישי, והקרבת קרבן הפסח של כל עם ישראל ביחד באחדות מופלאה ובהתרוממות רוח. התרגלנו להתמקד רק בלשמר את הקיים והישן, בלבנות חומות בלי סוף בשביל לשמור על הקיים. אינני בא לומר עכשיו איזה מגזר יותר טוב. אנחנו כנראה טובים מהמגזרים האחרים בדברים רבים, אבל ללא ספק, הם גם טובים מאיתנו בדברים רבים. אחד הדברים שהם טובים מאיתנו זה שרבים מהם יודעים כבר מזמן את הדבר הפשוט: הגיע הזמן לבנות את בית המקדש. או בשלב ראשון, להקריב קרבנות ולחדש את עבודת המקדש בזמן הזה. ברגע שנתעקש על כך ונכניס את העניין לתודעת הציבור, אזי גם הממשלה תבין שאין לנו דרך אחרת, ואנחנו חייבים להחזיר את מפתחות הר הבית לידינו. חברים יקרים, הגיע הזמן להביא את המשיח, וזה לא חייב להיות דרך מרידה באומות. כי אם נרצה באמת, אנו יכולים להגיע לכך. אם נרצה באמת, זו לא תהיה אגדה.

קו ירוק
הודעות: 2764
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוגוסט 13, 2017 10:44 pm

לא קראתי את כל המאמר. אך קטעו האחרון של מאמרו וסיומו הצורם של מאמרו,
מיד הביא אותי לכתוב שיאה לו להיות בלוגר בחדרי חרדים וחדרי חרדים יאה לו..
אומר לי מה חברך ואומר לך מי אתה.
עוד ירושלמי נחיתי, שאכן רק החיצוניות החרדית עמו, ולבו בל עמו

נעמן
הודעות: 130
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי נעמן » א' אוגוסט 13, 2017 10:52 pm

לא הבנתי על איזה חלק אחרון יצא קצפך, אבל מסכים שמדובר בסגנון לא רגיל כלל.
לגבי האיש עצמו, בלי להכירו מדאי, נראה ממאמריו ועסקיו, שמדובר באדם פנימי ומחובר לה' ולתורתו, ואין כלל להשוותו לתופעת הירושלמים ה'קלים' שאין להם ביהדותם הרבה מעבר לציניות כללית,
אומנם לגבי מידת חרדיותו אינני מתחייב.

מעט דבש
הודעות: 2718
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוגוסט 14, 2017 4:07 am

מענדל ראטה כתב:יש שכן התירו לעלות אל המקומות המותרים, כמו ר׳ ישראל יעקב פישר זצ״ל.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=177584#p177584
viewtopic.php?p=195038#p195038
viewtopic.php?p=392693#p392693
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' אוגוסט 17, 2017 1:01 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי שלח » ב' אוגוסט 14, 2017 12:15 pm

פה ראיתי שהגרז"ן שליטא אוסר לעליה להר הבית(קיבלתי במייל)
קבצים מצורפים
הגרזן שליטא נגד עליה להר הבית.pdf
(9.05 MiB) הורד 154 פעמים

משולש
הודעות: 4480
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 14, 2017 12:49 pm

הרי לנו מח' בין כל גדולי ישראל (לפי הקונצנזוס המצומצם שלי), לבין הרה"ג האדיר רשכבה"ג ר' מענדל ראטה.

אש משמים
הודעות: 1390
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי אש משמים » ב' אוגוסט 14, 2017 1:53 pm

כותב המאמר הוא טיפש או תמים גדול או יותר מסתבר ששניהם יחד.
בעיקר החלק ש'נסביר לערבים ולאו"ם שמגיע לנו כי זה המקום הכי קדוש לנו', אדם הזוי שמיצג כת הזויה!

עתניאל בן קנז
הודעות: 1438
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 14, 2017 3:12 pm

אש משמים כתב:כותב המאמר הוא טיפש או תמים גדול או יותר מסתבר ששניהם יחד.
בעיקר החלק ש'נסביר לערבים ולאו"ם שמגיע לנו כי זה המקום הכי קדוש לנו', אדם הזוי שמיצג כת הזויה!


חכם עדיף מנביא...

משולש
הודעות: 4480
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 14, 2017 6:07 pm

נעמן כתב:המאמר של ר' מנדל ראטה מהבלוג שלו ב"בחדרי חרדים'.


׳. אם מבחינת התכלת שאנו זקוקים לבגדי הכוהנים, קודם כל הרי זה מחלוקת אם התכלת מעכב, וחוץ מזה הרי יש לנו כיום תכלת, והתכלת שנתגלה בשנים האחרונות, לכל הדעות הוא מתאים לתכלת של חז״ל, ואלו שנמנעים מללובשו זה רק בגלל שלא ראינוהו ולא קיבלנוהו במסורת, וכידוע לכל מי שעסק בנושא.

הנה הוא עשה עבודה מושלמת למתנגדי התכלת.

מצליח
הודעות: 341
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: עליה להר הבית

הודעהעל ידי מצליח » ב' אוגוסט 14, 2017 6:17 pm

לא קראתי כלל אשכול הזה, אבל תוך חיפוש בו, דומני שלא דובר עדיין אודות תשובת הגה"ק מקוטנא ז"ל שיש איסור דאורייתא בעליית להר הבית משום מעילה בו, והיא נדפסה בספר גנזי אבות יור"ד סי' כב, ישנו באוצר.


חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים