דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה? - עמוד 2 - פורום אוצר החכמה

דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

על המתפרצים לעלות בהר ה' ומסיגים גבול שגבלו ראשונים
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15250
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 28, 2018 6:31 pm

צעיר_התלמידים כתב:
שמואל אריאל כתב:ג. אני מסכים לגמרי שמלחמת מצוה צריכה שיקול הדעת, ולא יוצאים למלחמה בכל תנאי ובכל מצב. השאלה היא האם זו מצוה שמוטלת על עם ישראל, אלא שצריכים לשקול בדעתם בכל עת אם זה מתאים להילחם כעת (שלפי"ז בעיקרון זה כמו כל מצוה, שהיא חובה על האדם אבל צריך לשקול את התנאים, כגון שרוב המצוות נדחות מפני פיקו"נ, ומצוות עשה נדחית כשזה מחייב להוציא חומש ממונו, וכדומה), או, כפי שעולה מדברי הגרמ"פ, שזה כלל לא מוטל על ישראל, עד שיקבלו ציווי מיוחד להילחם כעת.

לא מצינו מעולם ששאלת חומש במצווה נמסרה לנבואה, אם כי זה בהחלט לא מופקע, והן הן דברי הגרמ"פ.


מה הכוונה אם כי זה באמת לא מופקע ? אתה מתכוון שלא צריך לעשות מצוות עשה אם הם עולות כסף עד שתהיה נבואה מפורשת על זה כמו שאתה אומר במלחמת עמלק?

צעיר_התלמידים
הודעות: 383
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' מרץ 28, 2018 6:33 pm

אוצר החכמה כתב:
זה הרי הענין הבסיסי שנמסר תמיד לנבואה מתי לצאת למחלמה עם מי לכרות ברית וכו' וכו'


אתה מוכן לתת דוגמאות לעניין שכשרוצים לכרות ברית צריך נבואה?

לא שצריך, שיש לזה מקום.
כשיש שאלה על חומש במצוות לא שואלים נביא שואלים חכם.
מה שכתבתי לא מופקע כוונתי שאם נביא יורה להוסיף יותר מחומש לא יקרה שמכחיש את התורה בהיתר דהוראת שעה.

צעיר_התלמידים
הודעות: 383
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' מרץ 28, 2018 6:35 pm

אוצר החכמה כתב:הכל טוב ויפה אם זה היה נכון. איפה כתוב שהתורה מסרה את מלחמת עמלק לנבואה?

ששמואל היה צריך לומר פקדתי בשביל שיחול התנאי ההלכתי של 'והיה בהניח'.
אלו דברים שמיוחסים להגרי"ז מבריסק ז"ל ולא חידוש מדידי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15250
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 28, 2018 6:35 pm

מה הכוונה יש מקום. יש מקום לנבואה בכל דבר גם בחיפוש אתונות אבל זה לא אומר שאי אפשר לחפש אתונות בלי נבואה. אבל במלחמת עמלק אתה טוען שאי אפשר לעשותה בלא נבואה וזה מנין לך?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15250
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 28, 2018 6:38 pm

צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:הכל טוב ויפה אם זה היה נכון. איפה כתוב שהתורה מסרה את מלחמת עמלק לנבואה?

ששמואל היה צריך לומר פקדתי בשביל שיחול התנאי ההלכתי של 'והיה בהניח'.
אלו דברים שמיוחסים להגרי"ז מבריסק ז"ל ולא חידוש מדידי.


א. הגרמ"פ לא אומר את זה שיש דין של והיה בהניח במלחמת עמלק והוא עניין שאי אפשר לדעתו אלא על ידי נביא. איני יודע מנין להגרי"ז את זה אבל הגרמ"פ לא טוען את זה.
ב. ברמב"ם וודאי זה לא כתוב אלא כתוב להיפך והלא בזה התחלנו דברי הרמב"ם הסותרים.

שמואל אריאל
הודעות: 33
הצטרף: ג' דצמבר 19, 2017 1:16 pm

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי שמואל אריאל » ו' מרץ 30, 2018 12:38 am

צעיר_התלמידים כתב:
שמואל אריאל כתב:ג. אני מסכים לגמרי שמלחמת מצוה צריכה שיקול הדעת, ולא יוצאים למלחמה בכל תנאי ובכל מצב. השאלה היא האם זו מצוה שמוטלת על עם ישראל, אלא שצריכים לשקול בדעתם בכל עת אם זה מתאים להילחם כעת (שלפי"ז בעיקרון זה כמו כל מצוה, שהיא חובה על האדם אבל צריך לשקול את התנאים, כגון שרוב המצוות נדחות מפני פיקו"נ, ומצוות עשה נדחית כשזה מחייב להוציא חומש ממונו, וכדומה), או, כפי שעולה מדברי הגרמ"פ, שזה כלל לא מוטל על ישראל, עד שיקבלו ציווי מיוחד להילחם כעת.

לא מצינו מעולם ששאלת חומש במצווה נמסרה לנבואה, אם כי זה בהחלט לא מופקע, והן הן דברי הגרמ"פ.

לא הבנתי - למה זה לא מופקע? אם יהודי צריך לקנות לולב, ונדרש להוציא על זה חומש ממונו, הוא צריך הוראה של נביא כדי להכריע בעניין זה?

אשר177
הודעות: 230
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: דעת רשכבנה"ג מרן הגרמ"פ בזה ידועה?

הודעהעל ידי אשר177 » ד' יולי 11, 2018 12:24 am

ולא דנתי כלום אף לא במחשבה איך להכריע כי לא שייך שישאלו ממני מי שבידם במלכות השולטת בא"י ענינים אלו והיה עצם הנידון לפני בזה רק לבטלה וגם לא ברור לפני איך לדון וכ"ש שלא שייך לפני להשיב, שלכן אנו בטוחים רק על השי"ת שהכל הוא רק בידו ומתפללים אליו שירחם עלינו ועל כל ישראל ויהיה הכל לטובה וגם ישלח לנו בקרוב משיח צדקנו

אני חושב שהמשפט הזה הוא העיקר בתשובת מרן הגרמ"פ זצוק"ל.
אחרי שהוא נשאל על עניין מלחמת מצוה וכו' ע"י מי שחושב שצריך לפרסם דעת תורה בעניין, הוא מפלפל קצת בעניין, ואז אומר שמכיון שראשי המדינה לא שואלים אותו, אין טעם בדיון שאינו רלוונטי כלל. כלומר הרי נתניהו (בימיו זה היה גולדה מאיר ומנחם בגין וכו') לא ממש מתעניין בפסקי האגרות משה, הרי שמדובר בשאלות סרק ואין טעם לדון בהם בנוגע למעשה...


חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים