מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 12, 2018 12:41 pm

וכי אנחנו יודעים פשט במקרא ללא חז"ל ? (מה הפירוש של הפסוק 'ומזה מי הנדה יכבס בגדיו'?)
שמא ביהושע התקשית? וכי לא נאמר שם בחדא מחתא 'כל המקום' וגו' שהוא חוץ לארץ, ולאחמ"כ 'כי אתה תנחיל' וגו'.
אלא שחז"ל והראשונים המבארים דבריהם מנחים אותנו.

אגב את לשון הספרי 'סמוך לפלטרין' הייתי מפרש או ירושלים עצמה סמוך להר הבית, או ארץ ישראל הכשרה לבית שכינה. בשום אופן לא על סוריה שדינה לענין זה כעבר הירדן. והרמב"ם הכריע שהיינו כל ארץ כנען לגבולותיה

לא שאין שאלות למה הגמרא או חז"ל, לא מדברים בלשון ברורה יותר לפעמים, והרי על דרך אמרו זה תנא דירושלמי לישנא קלילא נקט.
אלא שהדגש הוא מה שאלה מהותית ומה לא. כמו שהארכתי.
'פשטות הפסוקים' 'פשטות דברי המדרשים' אינן שאלות מהותיות, אבל הלכות שבש"ס הינן מהותיות: מדוע הש"ס לא מחלק או בין אר"צ ואר"נ לסוריא (לפי דבריך) או לפחות מציין שאלו ב' ארצות ודינם שווה. וביותר שהרי כולה נקראת סוריה בפי העולם. וזו אבן היסוד לדברי הרמב"ם (ושאר הראשונים) מהי סוריא ההלכתית, ומהי ארץ כנען לגבולותיה שדוד המלך לא כבש כסדר.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' פברואר 13, 2018 5:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל אריאל
הודעות: 87
הצטרף: ג' דצמבר 19, 2017 1:16 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי שמואל אריאל » ב' פברואר 12, 2018 5:02 pm

רק אבהיר:
אילו היתה בדברי חז"ל אמירה ברורה כדבריך, כמובן שלא הייתי מביא את פשטי הפסוקים כטענה כנגד דבריהם (אלא שעדיין היה צריך להבין איך חז"ל פירשו את הפסוקים הנ"ל).
אך כיוון שלענ"ד אין בדברי חז"ל אמירה כזו, ואנו נחלקים כיצד להבין את דברי חז"ל, ממילא לגיטימי בהחלט להביא את פשטי הפסוקים כראיה משמעותית בדיון.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 12, 2018 5:38 pm

אך כשהראשונים שכוותייהו נקטי', מבינים את דברי הספרי הלכה למעשה שסוריא הוא שם כולל גם לארם צובה וגם לארם נהרים וגם לאפמיה ודמשק.
והני ראשונים מפרשים ש'שלא כסדר' היינו כיבוש יחיד, ודברי הספרי והגמרא היינו הך, אז זוהי ההלכה למעשה (ובביאור דברי הספרי).
הפסוקים מתפרשים כך או כך ללא קושי.
נכון שאת ההגדרה של 3 מעגלים אף אחד לא הביא בהסבר הסוגיא, בלשון זו, אך לא מפני שזה לא כך, אלא שלא עסקו בהגדרה זו. אבל היא כתובה ברמב"ם בלשון שלא משתמעת לפנים אחרות.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי קו ירוק » א' פברואר 02, 2020 12:13 pm

לעיל בתגובותי הראתי שדברי הספרי - שדוד עשה שלא כתורה בכך שכבש סוריא לפני ירושלים (וכל ארץ גבולי מסעי) - אינם נלמדים להדיא מן הפסוק בפרשת עקב (דב' יא כד) "כל המקום גו' מהמדבר והלבנון מן הנהר נהר פרת", כי הפסוק מתאר שני תחומין בלבד; אחד כל גבולי ההרחבה עד נהר פרת - שאותו חייבים לכבוש, והשני כל העולם שלא הובטח לאברהם.
בעוד שהספרי מחדש מעגל מקדים: שחייב לכבוש את ארץ כנען לגבולותיה קודם שיכבוש גבולי ההרחבה עד נהר פרת.

אלא שלא ידעתי היכן מצאו חז"ל רמז בפסוק להלכה זו.

חשבתי שרמז אמיתי להלכה שחידש הספרי, נמצא בפסוקים ביהושע (א ב-ד): "ועתה קום עבר את הירדן הזה אתה וכל העם הזה אל הארץ אשר אנכי נתן להם לבני ישראל. כל מקום אשר תדרך כף רגלכם בו לכם נתתיו כאשר דברתי אל משה. מהמדבר והלבנון הזה ועד הנהר הגדול נהר פרת כל ארץ החתים ועד הים הגדול מבוא השמש יהיה גבולכם".
שהנה יש לשים לב מדוע בדרשת הספרי הנ"ל שבסוף פרשת עקב, שבק הספרי לפסוק שבפרשת עקב (דב' יא כד), שעליו באה הלכה זו, ותחתיה הביאו הפסוק הנ"ל מיהושע שהוא דברי קבלה. (ואמנם בספרי ע"פ עמק הנצי"ב הובא בנוסחת הגר"א שיש אומרים שנוסח הגר"א הוא הפסוק בפר' עקב, אלא שמלבד שבגי' הספרי לפנינו הובא הפס' ביהושע, הנה כך הובא בירושלמי חלה פ"ב ה"א, ובילקו"ש יהושע רמז ד, וע"כ היש אומרים בנוסחת הגר"א טעות בודאי).
ועוד יש לדקדק שבפסוק ביהושע יש שינוי מהפס' בפרשת עקב, שנוספה בו תיבת 'הזה': "מהמדבר והלבנון הזה ועד הנהר הגדול נהר פרת". והרד"ק כבר עמד על תיבה זו שלכאו' מיותרת.
ונראה לדייק שתיבת 'הזה' מחלקת בין המדבר והלבנון לבין נהר פרת, והטעם לכך כי הם שני תחומין: תחום א' שעליו נצטווה יהושע כאן 'קום עבור את הירדן גו' אל הארץ אשר אנכי נותן', ושם הוא תחום שמהמדבר עד הלבנון, עליו נאמר 'הזה' שחייב לכבשו בתחילה. ותחום שני עד נהר פרת.
ואף ששניהם בחיוב כיבוש (שגם זו ארץ החתים, ככתוב שם), ראשית חייב לכבוש מהמדבר והלבנון הזה, שהיא ארץ כנען לגבולותיה מדרום לצפון כולה, ורק אח"כ את תחום ההרחבה עד נהר פרת.
ולפ"ז יובן היטב מדוע שבק הספרי לפסוק בפרש' עקב והביא את הפס' ביהושע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים