העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
קו ירוק
הודעות: 2644
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 12, 2018 12:41 pm

וכי אנחנו יודעים פשט במקרא ללא חז"ל ? (מה הפירוש של הפסוק 'ומזה מי הנדה יכבס בגדיו'?)
שמא ביהושע התקשית? וכי לא נאמר שם בחדא מחתא 'כל המקום' וגו' שהוא חוץ לארץ, ולאחמ"כ 'כי אתה תנחיל' וגו'.
אלא שחז"ל והראשונים המבארים דבריהם מנחים אותנו.

אגב את לשון הספרי 'סמוך לפלטרין' הייתי מפרש או ירושלים עצמה סמוך להר הבית, או ארץ ישראל הכשרה לבית שכינה. בשום אופן לא על סוריה שדינה לענין זה כעבר הירדן. והרמב"ם הכריע שהיינו כל ארץ כנען לגבולותיה

לא שאין שאלות למה הגמרא או חז"ל, לא מדברים בלשון ברורה יותר לפעמים, והרי על דרך אמרו זה תנא דירושלמי לישנא קלילא נקט.
אלא שהדגש הוא מה שאלה מהותית ומה לא. כמו שהארכתי.
'פשטות הפסוקים' 'פשטות דברי המדרשים' אינן שאלות מהותיות, אבל הלכות שבש"ס הינן מהותיות: מדוע הש"ס לא מחלק או בין אר"צ ואר"נ לסוריא (לפי דבריך) או לפחות מציין שאלו ב' ארצות ודינם שווה. וביותר שהרי כולה נקראת סוריה בפי העולם. וזו אבן היסוד לדברי הרמב"ם (ושאר הראשונים) מהי סוריא ההלכתית, ומהי ארץ כנען לגבולותיה שדוד המלך לא כבש כסדר.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' פברואר 13, 2018 5:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל אריאל
הודעות: 33
הצטרף: ג' דצמבר 19, 2017 1:16 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי שמואל אריאל » ב' פברואר 12, 2018 5:02 pm

רק אבהיר:
אילו היתה בדברי חז"ל אמירה ברורה כדבריך, כמובן שלא הייתי מביא את פשטי הפסוקים כטענה כנגד דבריהם (אלא שעדיין היה צריך להבין איך חז"ל פירשו את הפסוקים הנ"ל).
אך כיוון שלענ"ד אין בדברי חז"ל אמירה כזו, ואנו נחלקים כיצד להבין את דברי חז"ל, ממילא לגיטימי בהחלט להביא את פשטי הפסוקים כראיה משמעותית בדיון.

קו ירוק
הודעות: 2644
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העיר אילת ארץ ישראל או חו"ל? לא לגבי תרו"מ אלא...

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 12, 2018 5:38 pm

אך כשהראשונים שכוותייהו נקטי', מבינים את דברי הספרי הלכה למעשה שסוריא הוא שם כולל גם לארם צובה וגם לארם נהרים וגם לאפמיה ודמשק.
והני ראשונים מפרשים ש'שלא כסדר' היינו כיבוש יחיד, ודברי הספרי והגמרא היינו הך, אז זוהי ההלכה למעשה (ובביאור דברי הספרי).
הפסוקים מתפרשים כך או כך ללא קושי.
נכון שאת ההגדרה של 3 מעגלים אף אחד לא הביא בהסבר הסוגיא, בלשון זו, אך לא מפני שזה לא כך, אלא שלא עסקו בהגדרה זו. אבל היא כתובה ברמב"ם בלשון שלא משתמעת לפנים אחרות.


חזור אל “דרישת ציון”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים