עמוד 1 מתוך 2

ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 2:45 am
על ידי גם זו לטובה
בספר "דוגמא מדרכי אבי" כותב ר' אריה ליב בשם אביו

אולם כמד' מאז ששבו בנ"י לארצם ובמידת מה "יושבים איש תחת גפנו" אדרבה זכינו לריבוי תורה, הרבה יותר מזמן הגלות.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 9:42 am
על ידי אוצר החכמה
אני תמיד התפלאתי על הקטע הזה בדברי הח"ח. הלא הנחה פשוטה לנו שיש ירידת הדורות ואין חכמתינו כאין וכאפס לעומת חכמת הקדמונים, ואיך צייר שדווקא בדורות המאוחרים התרבתה תורה?

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 11:24 am
על ידי מחולת המחנים
כיוצא בדברי החפץ חיים הללו מצאנו בספרי רבי צדוק הכהן שביאר שדוקא בגלות בבל גברו ישראל בתורה, ושם היתה קבלת התורה מאהבה ומשם התחילה תורת שבע"פ, ועל שם כך נקרא התלמוד שלנו בשם "תלמוד בבלי".

והמציאות גם הוכיחה כן בימי הגלות שהיכן שסבלו ישראל יותר מעול גליות דוקא שם התחזק לימוד התורה, וכגון באשכנז אשר בימי הרדיפות ומסעות הצלב התפתחו ורבו בעלי התוס', וגם בדורות הבאים אחריהם באשכנז ופולין שנהיו מרכזי התורה למרות הגירושים ועול גלות הקשה.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 12:38 pm
על ידי וירטואלי
מחולת המחנים כתב:כיוצא בדברי החפץ חיים הללו מצאנו בספרי רבי צדוק הכהן שביאר שדוקא בגלות בבל גברו ישראל בתורה, ושם היתה קבלת התורה מאהבה ומשם התחילה תורת שבע"פ, ועל שם כך נקרא התלמוד שלנו בשם "תלמוד בבלי".

והמציאות גם הוכיחה כן בימי הגלות שהיכן שסבלו ישראל יותר מעול גליות דוקא שם התחזק לימוד התורה, וכגון באשכנז אשר בימי הרדיפות ומסעות הצלב התפתחו ורבו בעלי התוס', וגם בדורות הבאים אחריהם באשכנז ופולין שנהיו מרכזי התורה למרות הגירושים ועול גלות הקשה.

דברי רצ"ה ברסיסי לילה כי התחלת גילוי תורה שבעל פה היה מעת חתימת הנבואה וסילוק גילוי השכינה בישראל שלא היה בבית שני. ...בתחילה משה רבנו ע"ה הוא שקיבל תורה מסיני והוא הנהגת תורה שבכתב ממש. ואחר כך יהושע שהאציל משה רבנו ע"ה מהודו עליו והוא כממוצע בין משה רבנו ע"ה לשאר נביאים ואח"כ לזקנים והם שהאריכו ימים אחר יהושע והיו גם כן מדור המדבר תלמידיו של משה רבנו שהשיגו עדין הנהגת תורה שבכתב דמשה רבנו. ...ואחר כך לנביאים בהנהגת הנבואה ואח"כ לאנשי כנסת הגדולה בהנהגת תורה שבעל פה ומשם והלאה שייך הקבלה פה אל פה דדברים שבכתב אי אפשר לאומרם בעל פה, שאי אפשר להשיג האמיתות שבלב החכם אלא בקבלה מפה אל פה , אינו שייך לגלות בית שני ולקשיי הגלות אלא לסילוק השכינה והנבואה בגלות בית ראשון אע"פ שנבנה הבית וכמבואר בדבריו.
ואילו הח"ח מדבר דוקא על גלות בית שני שעל ידה נתגברה התורה ולא בעומדו על תילו שהרי דמאי נהג בימי יוחנן כהן גדול. אמנם בספר היכלות נתבאר כי דווקא נתגברה התורה בימי בית שני - אמר ר' ישמעאל כך אמר ר' עקיבא משום ר' אליעזר הגדול מיום שנתנה תורה עד שנבנה הבית האחרון תורה נתנה הדרה יקרה גדולתה וכבודה ותפארתה אימתה פחדה ויראתה עשרה גאותה וגאונה עוזה ועזוזה וכבודה לא נתנו עד שנבנה בית אחרון לא שרתה בה שכינה.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 12:59 pm
על ידי מחולת המחנים
לא על דבריו של הכהן מלובלין שהבאת היתה כוונתי, אלא על דבריו דלהלן:

פרי צדיק פרשת שמות, אות י'
וגלות בבל הייתה הכנה לתורה שבעל-פה, כמו שאמרו (שבת קמה:): 'הבאים ישרש יעקב' וגו' - אלו תלמידי חכמים שבבבל שעושין ציצין ופרחים לתורה, ועל זה אמר הכתוב: 'ומלאו פני תבל תנובה' - שמשם נתפשט תורה לכל העולם, וכן כל הגלויות הוא להתפשטות תורה שבעל-פה שכל הגלויות בכלל גלות בבל.


וכן ביאר בארוכה בפרי צדיק חג הסוכות, אות י"ח
כי שמעתי מאדמו"ר הקדוש זצללה"ה, שבעת שגלו לבבל כולם הלכו במר נפש ויחזקאל הלך בשמחה רבה, היינו מפני שיחזקאל הרגיש אור הקדושה, אשר יזריח הקב"ה לישראל בבבל, יותר מבהיותם יושבים על אדמתם, וכן היה שנתגלה ליחזקאל מה שלא נתגלה לשום נביא וחוזה.
כמובא בזוה"ק (פרשת שמות ב:) כד נחתו לבבל אתפתחו שמיא ושראת רוח קדשא על יחזקאל, וחמא מה דחמא ואמר לון לישראל, הא מאריכון הכא וכל חילי שמיא ורתיכא דאתי למידר ביניכון וכו', כיון דחמו ישראל כך חדו וכו' ולא חיישו על גלותיהון כלל, דהא ידעו דקודשא בריך הוא לא שביק לון ותמן שכינתא עמהון. [בתרגום ללשון קודש: "כאשר ירדו לבבל נפתחו השמים ושרתה רוח הקודש על יחזקאל, וראה מה שראה ואמר להם לישראל, הרי אדוניכם כאן וכל צבאות שמים ומרכבותיו שבאו לגור ביניכם ... כיון שראו ישראל כך שמחו ... ולא חששו על גלותם כלל, כי ידעו שהקב"ה לא עזב אותם ושם השכינה עימהם"].
ושם בבבל התחיל התפשטות הדברי תורה שבעל-פה, ואמרו רבותינו ז"ל (שהש"ר ד', ד'): הרבה צדיקים העמדתי בחורבנה יותר מישובה, והרבה גזירות גזרתי עלי וקיימתים יותר ממה שגזרת עלי, והכל היה מאנשי כנסת הגדולה שהיו בבבל, כי כל הגזירות והסייגים שלא נאמר מי עשאם, כולם הם מאנשי כנסת הגדולה שתיקנו לישראל לצורך קדושת ישראל ביתר שאת ויתר עוז ...
ומצינו בימי אחשורוש שהיו בגלות, וקבלו עליהם התורה שבעל-פה מרצונם מצד אהבת הקב"ה, כי כפיית ההר בסיני היה על תורה שבעל-פה (מדרש תנחומא פרשת נח, אות ג'), שלא רצו לקבל מרצונם כי צריכה יגיעה ולמאוס תענוג עולם הזה, ואומנם בגלות קבלו עליהם התורה שבעל-פה באהבה ובשמחה, ומצינו אחר כך שכל התורה שבעל-פה נתגלה להם בגלות בבל, ורב יהודה (כתובות קי:) אסר לגמרי לצאת מבבל לארץ ישראל, והגלות בעצמו גרם לישראל להתפשטות התורה הקדושה.


וכ"כ עוד בכמה מקומות בספריו.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 1:56 pm
על ידי לייטנר
כ"כ הנצי"ב בהעמ"ד, וציין שכן הוא אע"פ שאיננו מבינים מדוע.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 4:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
ומקור כולם לכאורה בדברי השלה"ק בעניין במחשכים הושיבני

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 5:17 pm
על ידי וונדרבר
גם זו לטובה כתב:אולם כמד' מאז ששבו בנ"י לארצם ובמידת מה "יושבים איש תחת גפנו" אדרבה זכינו לריבוי תורה, הרבה יותר מזמן הגלות.

אדרבה, הסיבה שבארץ ישראל בימינו זוכים לריבוי תורה, היא משום שסובלים מגלות הערב רב, ולכן יש בה יותר תורה מבאמריקה, כי בארה"ב יש דמוקרטיה אמיתית!

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 8:12 pm
על ידי לייטנר
וונדרבר כתב:
גם זו לטובה כתב:אולם כמד' מאז ששבו בנ"י לארצם ובמידת מה "יושבים איש תחת גפנו" אדרבה זכינו לריבוי תורה, הרבה יותר מזמן הגלות.

אדרבה, הסיבה שבארץ ישראל בימינו זוכים לריבוי תורה, היא משום שסובלים מגלות הערב רב, ולכן יש בה יותר תורה מבאמריקה, כי בארה"ב יש דמוקרטיה אמיתית!


כופר בטובה.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ש' דצמבר 17, 2016 10:00 pm
על ידי עושה חדשות
בעצם הדברים המובאים בפרקי היכלות -
א"ר ישמעאל כך אמר ר"ע משום ר' אליעזר, מיום שנתנה תורה עד שנבנה הבית האחרון, תורה נתנה הדרה לא נתנה ויקרה גדולתה ותפארת שלה אימתה פחדה ויראתה עטרת גאותה וגאונה זויה וזיותה עוזה ועיזוזה ממשלתה וגבורתה לא נתנו - עד שנבנה הבית האחרון ושרתה בו שכינה.
האם נמצא כן בעוד מקומות בדברי חז"ל שכתבו כך או כיו"ב?

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ש' דצמבר 17, 2016 10:01 pm
על ידי ארי שבחבורה
בברכה המשולשת כתב:ומקור כולם לכאורה בדברי השלה"ק בעניין במחשכים הושיבני

אפשר מראה מקום יותר מדויק?

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 10:16 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:בעצם הדברים המובאים בפרקי היכלות -
א"ר ישמעאל כך אמר ר"ע משום ר' אליעזר, מיום שנתנה תורה עד שנבנה הבית האחרון, תורה נתנה הדרה לא נתנה ויקרה גדולתה ותפארת שלה אימתה פחדה ויראתה עטרת גאותה וגאונה זויה וזיותה עוזה ועיזוזה ממשלתה וגבורתה לא נתנו - עד שנבנה הבית האחרון ושרתה בו שכינה.
האם נמצא כן בעוד מקומות בדברי חז"ל שכתבו כך או כיו"ב?
מאמר מעניין השייך לזה, מאת הגרמ"ש זצ"ל.
חנוכת אברהם - רבי משה שפירא.PDF
(446.51 KiB) הורד 212 פעמים

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 10:30 pm
על ידי משה נטע
לייטנר כתב:
וונדרבר כתב:
גם זו לטובה כתב:אולם כמד' מאז ששבו בנ"י לארצם ובמידת מה "יושבים איש תחת גפנו" אדרבה זכינו לריבוי תורה, הרבה יותר מזמן הגלות.

אדרבה, הסיבה שבארץ ישראל בימינו זוכים לריבוי תורה, היא משום שסובלים מגלות הערב רב, ולכן יש בה יותר תורה מבאמריקה, כי בארה"ב יש דמוקרטיה אמיתית!

כופר בטובה.

איזה טובה בדיוק? העברה על הדת בכפיה של אלפים ורבבות מישראל, ועוד ועוד רעות כהנה וכהנה.

ולעצם העניין, אני יודע מה ששמעתי מהגה"צ הגרצ"מ זילברברג שליט"א וכמובן מקורו בדברי רבותינו ואיני זוכר בדיוק איזה שמות הזכיר (ואולי אחד מחכמי הפורום יזכנו) שזה שישנה ירידת הדורות הוא הסיבה שמתרבת התורה כדי להצילנו מזה, כי יש בחינות של דברים שבדורות הקודמים הבינו מדעתם לבד ואין היה צריך לכתוב, וכן דברים שהם לא היו צריכים להם מחמת מעלתם אבל בדורנו אנחנו צריכים יותר תורה בגלל ירידת הדורות אצלנו וכדי להצילנו.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 10:49 pm
על ידי לייטנר
משה נטע כתב:
לייטנר כתב:
וונדרבר כתב:אדרבה, הסיבה שבארץ ישראל בימינו זוכים לריבוי תורה, היא משום שסובלים מגלות הערב רב, ולכן יש בה יותר תורה מבאמריקה, כי בארה"ב יש דמוקרטיה אמיתית!

כופר בטובה.

איזה טובה בדיוק? העברה על הדת בכפיה של אלפים ורבבות מישראל, ועוד ועוד רעות כהנה וכהנה.

הבעיות שיש ידועות ואין עניין לחזור עליהן, אבל להסביר שהמצב המאפשר ריבוי תורה הוא בגלל הערב רב היא כפירה בטובתו של הקב"ה.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 12:15 am
על ידי משה נטע
לייטנר כתב:הבעיות שיש ידועות ואין עניין לחזור עליהן, אבל להסביר שהמצב המאפשר ריבוי תורה הוא בגלל הערב רב היא כפירה בטובתו של הקב"ה.

אתם מתכוונים למתנה שהיא עצם הישיבה בארץ ישראל? כי על זה הא נושא ארוך מדי לכאן ואין כאן עניינו.
אם מדברים על צרות ורדיפות, כאן הוא יותר מבחו"ל כיום.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 12:27 am
על ידי מעט דבש
ראה בקישורים שצויינו כאן:
viewtopic.php?p=325455#p325455

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 1:31 am
על ידי משה נטע
מעט דבש כתב:ראה בקישורים שצויינו כאן:
viewtopic.php?p=325455#p325455

קראתי את התגובות שבקישור ואגיב על הדברים שנאמרו שם.
א. במדינת ישראל היהדות פורחת יותר מחו"ל מבחינה כלכלית ורוחנית - המצב הוא כך גם במדינות המערביות, ההתפתחות כאן היא מכיוון שמדינת ישראל היא מדינה מערבית (בערך בכל אופן), אמנם היתרון שלה היא שרוב עם ישראל נמצא כאן וממילא זה מתפתח. אם רובו של עם ישראל היה עובר לאמריקה או לבריטניה אחרי המלחמה (ולא היה עובר את החילון הציוני כמובן) כמו שעשו חלק גדול מהחרדים היהדות שם היתה פורחת, ולדעתי אף הרבה יותר באיכות מכאן אמנם אין לי איך להביא ראיה על דבר כגון זה כמובן. ממילא אין כאן יותר רווח מבחו"ל מצד זה.
ב. שלטון ערבי לא היה מפתח כאן כלום - תמהני למה ההתייחסות שם היא רק לשלטון ערבי, הרי זה ברור שללא הטרור הציוני, הבריטים (שבמרבית הסיכויים היו מקבלים שליטה מליאה בביטול המנדט ללא ההתגרויות והרציחות, והיו מיישמים בלי הפרעה את הצהרת בלפור) היו משפרים כאן את איכות החיים הרבה יותר, מה גם שהיינו חוסכים את עויינות העולם נגדנו וכל העניין הישראלי-פלסטיני הפיגועים והמלחמות וכל המסתעף, ציבור בני התורה היה מרוויח חופש דת מלא ללא גזרות גיוס וכיוצא בזה. בנושא הזה הוא רעה גדולה השלטון הציוני. זה גם עונה על טענת הניסים במלחמות - אל תעשה מלחמה ואל תרברב בהגנה כשמאות יהודים נרצחים בצל שלה.
ג. הרדיפות נמנעות בגלל המדינה - חסר בסיס, הרדיפות נמנעות בגלל הרוח הדמוקרטית הנושבת בעולם כבר זמן רב וכל מדינה מערבית שמכבדת את עצמה ולא רוצה להיות אשמה אפילו בספק אנטישמיות נותנת לאזרחיה היהודים אזרחות שווה ומגנה עליהם מפני רדיפות ופרעות, מה גם שכאן ישנם יותר רדיפות ופרעות מהכיוון הפלסטיני והמוסלמי בגלל הציונות הגזלנית לטענתם והחילונית והכופרת גם לשיטתם, והמדינה לא כל כך יכולה להגן ממנה מבחינה טכנית מה שגורם לריבוי פרעות ביהודים דווקא במדינה זו מכל מדינות העולם.
סיכומו של דבר לראות עיני - "משל אדם אומר לדבורה לא מדובשך ולא מעוקצך".

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 2:25 am
על ידי מעט דבש
משה נטע כתב:הרי זה ברור שללא הטרור הציוני, הבריטים (שבמרבית הסיכויים היו מקבלים שליטה מליאה בביטול המנדט ללא ההתגרויות והרציחות, והיו מיישמים בלי הפרעה את הצהרת בלפור) היו משפרים כאן את איכות החיים הרבה יותר, מה גם שהיינו חוסכים את עויינות העולם נגדנו וכל העניין הישראלי-פלסטיני הפיגועים והמלחמות וכל המסתעף.

ראה
viewtopic.php?p=175417#p175417
(ובא בתגובה למאמר שהובא קודם לכן שם).

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:21 am
על ידי משה נטע
מעט דבש כתב:
משה נטע כתב:הרי זה ברור שללא הטרור הציוני, הבריטים (שבמרבית הסיכויים היו מקבלים שליטה מליאה בביטול המנדט ללא ההתגרויות והרציחות, והיו מיישמים בלי הפרעה את הצהרת בלפור) היו משפרים כאן את איכות החיים הרבה יותר, מה גם שהיינו חוסכים את עויינות העולם נגדנו וכל העניין הישראלי-פלסטיני הפיגועים והמלחמות וכל המסתעף.

ראה
viewtopic.php?p=175417#p175417
(ובא בתגובה למאמר שהובא קודם לכן שם).

איני שולל את ההגיון שבטענה לפיה כל כוונת הצהרת בלפור הייתה הקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל, אמנם רבים מהפרשנים ההסטריונים אינם סבורים כך כלל, זה נושא די מורכב.
הבה נאמר על הצד שבאמת הבריטים היו כאן אך ורק לשם כך, הרי ללא תנועת הציונות הצהרת בלפור לא היתה יוצאת לאור כלל ובכן לא היה שום צורך בהקמת בית לאומי וכדומה, ממילא לא היתה שום סיבה לבריטים לעזוב כאן מתישהו ויהודים יכלו להגר לכאן אחרי המלחמה כמו שהגרו לבריטניה עצמה ולחיות כאן בטוב ובנעימים.
על הצד שבו הערבים היו מקבלים את המקום (ההשוואה בין ארץ ישראל למדינות ערב אחרות לא מקובלת עליי מכמה נימוקים, אני סובר שהקמת מדינה ערבית כאן לא היתה יוצאת לאור אבל נאמר כן לשם העניין) דבר כזה היה קורה רק אם תנועת הציונות לא היתה קמה בניסיון לכבוש את הארץ עם כל פעולות הטרור סביב, ממילא עם ישראל היה ממשיך להסתדר בחוץ לארץ לאחר המלחמה כמו לפניה או עכ"פ בבריטניה ואמריקה, ויהודי הישוב הישן היו מסתדרים לחיות תחת הנקראים פלסטינים כמו שהצליחו לשרוד תחת שלטון התורכים במצב טוב למדי.
מה גם שרביה"ק מסאטמאר כותב שאחרי המלחמה היה אמור להגיע משיח והוא מתעכב בגלל הכפירה הציונית, לפי"ז אין צריך לשום ראיה מדוע השלטון כאן יותר גרוע.
מה גם ששאר ראיותי לכך שהשלטון כאן גרוע מבחו"ל שרירות וקיימות לענ"ד וכל העניין היה השלטון הערבי האפשרי וכנ"ל.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:24 am
על ידי מעט דבש
משה נטע כתב:הרי ללא תנועת הציונות הצהרת בלפור לא היתה יוצאת לאור כלל ובכן לא היה שום צורך בהקמת בית לאומי וכדומה, ממילא לא היתה שום סיבה לבריטים לעזוב כאן מתישהו ויהודים יכלו להגר לכאן אחרי המלחמה כמו שהגרו לבריטניה עצמה ולחיות כאן בטוב ובנעימים.

וכמו שהיה לפני הצהרת בלפור, כידוע, שהיהודים הגיעו ברבבותיהם לארץ.

(איני נכנס כאן אלא לעובדות ההיסטוריות לכשעצמן, ולא לנושא ההתנגדות לציונות, שכבר נידושה באשכולות אחרים, וחלקן צויינו למעלה).

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:26 am
על ידי משה נטע
מעט דבש כתב:
משה נטע כתב:הרי ללא תנועת הציונות הצהרת בלפור לא היתה יוצאת לאור כלל ובכן לא היה שום צורך בהקמת בית לאומי וכדומה, ממילא לא היתה שום סיבה לבריטים לעזוב כאן מתישהו ויהודים יכלו להגר לכאן אחרי המלחמה כמו שהגרו לבריטניה עצמה ולחיות כאן בטוב ובנעימים.

וכמו שהיה לפני הצהרת בלפור, כידוע, שהיהודים הגיעו ברבבותיהם לארץ.

(איני נכנס כאן אלא לעובדות ההיסטוריות לכשעצמן, ולא לנושא ההתנגדות לציונות, שכבר נידושה באשכולות אחרים, וחלקן צויינו למעלה).

מה הוא זה? ראיה או סתירה?

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:32 am
על ידי מעט דבש
ראה כאן.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:35 am
על ידי משה נטע
מעט דבש כתב:ראה כאן.

אני מבין שבדומה לטענת המגיב שם אתה טוען, הרי כשעלו יהודים לפני הצהרת בלפור לא ניתנה להם כניסה חופשית. אבל להוי ידוע שכל זה היה מהחשש של הבריטים מפני התגברות הטרור הציוני בארץ.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:47 am
על ידי מעט דבש
וברור לך, שאילולי הציונות, היו הערבים מקדמים בברכה את מיליוני היהודים שהיו מגיעים לכאן ללא מפריע, ונותנים להם לחיות כאן בשלום ובשלוה תחת השלטון הבריטי / הערבי...

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:49 am
על ידי משה נטע
מעט דבש כתב:וברור לך, שאילולי הציונות, היו הערבים מקדמים בברכה את מיליוני היהודים שהיו מגיעים לכאן ללא מפריע, ונותנים להם לחיות כאן בשלום ובשלוה תחת השלטון הבריטי / הערבי...

זה כבר ענין של השלטון הבריטי, יש סיכוי שהוא היה מסתדר עם זה ויש סיכויים שלא, לפי העניין היו שוקלים אם להגיע לכאן או לא להגיע. זה לא הופך את השלטון הציוני ליותר מוצלח מהבריטי.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:37 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אם לא היה תנועת הציונות, לא היה א"י נשאר תחת יד הבריטים. הקלאניאליזם לא נשאר בכל מדינות אפריקה ולמה ייגרע חלקו של תשובי ארץ ישראל.
האדמו"ר מסאטמאר לא ידע, ולא היה יכול לדעת, מתי משיח היה אמור לבא. הדבר היחיד שאנו יודעים הוא שלא בא.
היהודים אשר במחנות פליטים לאחר השואה, לא היה להם לאן ליסוע. בעדות שהגידו החרדים לוועדת האו"ם, בקשו לפתוח את שערי ההגירה, ללא שום מדינה עצמאית, עבור ניצולי השואה. רק י"מ לוין פטפט ארטכות על כלום. הרב דושינסקי ועוד בקשו רק שיהיה להם מקום לחיות. איך היו נוסעים לארה"ב ולבריטניה כאשר לא קבלו אותם.

יש סיפור בתלמידי המגיד ממזריטש שהסוף הוא שבכל ריב בין חסידים למתנגדים יד חסידים תהיה על העליונה. ד"ז קיים בחו"ל, כאשר הליטאים נכנעים להחסידים ברוב דברים. בארץ ישראל המצב הוא הפוך, שהחסידים נכנעים לליטאים, כמבואר בכמה מקומות. כך שעיקר משכן החסידות הוא חו"ל ג"כ, ולא רק התורה שכבר העידו עליה גדולי עולם שהתחנה האחרונה היא בארה"ב, משמע שדרך הלימוד והתורה שבארה"ב, היא היא דרך התורה האמיתית, ולא הריבוי עם אשר בארץ ישראל.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:47 am
על ידי משה נטע
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם לא היה תנועת הציונות, לא היה א"י נשאר תחת יד הבריטים. הקלאניאליזם לא נשאר בכל מדינות אפריקה ולמה ייגרע חלקו של תשובי ארץ ישראל.
האדמו"ר מסאטמאר לא ידע, ולא היה יכול לדעת, מתי משיח היה אמור לבא. הדבר היחיד שאנו יודעים הוא שלא בא.

יגרע חלקו מכיון שבכל אסיא ואפריקה היתה ממשלה קודם שהגיעו לשם הבריטים או הצרפתים ובארץ ישראל לא היה, תמיד היא היתה תחת שלטון כובש חיצוני ולא תחת שלטון פנימי. זו הסיבה העיקרית שאני סובר כך, ישנם עוד סיבות אבל אין כאן מקומו.
בתור חסידים אנו מאמינים בדברי הצדיקים שידעו, אמנם הוא לא אמר וודאי שיבוא אלא שכך נראה אחרי המלחמה שנהרגו כך מליונים מעמנו הקדוש ה"י ואחרי צרה כזאת שאין למטה ממנה צריכה לבוא הגאולה בעז"ה.
לגבי אם היה היכן ללכת איני בקיא בהדברים, אמנם עד כמה שאני יודע שרוב האומות סמכו על הצהרת בלפור ולכן לא רצו לקבל פליטים מהמלחמה. הקלויזנבורגער רב נשאר ופעל באוגארן כמה שנים אחר המלחמה, חוץ מכך שמצינו שהרבה יהודים עברו לארה"ב ובריטניה אחר המלחמה.
בכל אופן, הנידון היה היכן השלטון יותר נוח, ובינתיים אין שום ראיה שהשלטון כאן לא גרוע.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:56 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הקלויזענבורגער לא דרכו רגליו באונגארן אחרי המלחמה. הוא היה בפעלדאפינג באוסטריה ואח"כ נסע לארה"ב.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:59 am
על ידי משה נטע
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הקלויזענבורגער לא דרכו רגליו באונגארן אחרי המלחמה. הוא היה בפעלדאפינג באוסטריה ואח"כ נסע לארה"ב.

עסטרייך היא אונגארין...

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 11:52 am
על ידי לעומקו של דבר
דייייייייייייייייייי

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:31 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
לעומקו של דבר כתב:דייייייייייייייייייי

אתה חושב אחר? במפה שלך פעלדאפינג נמצא בליטא?

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
לעומקו של דבר כתב:דייייייייייייייייייי

אתה חושב אחר? במפה שלך פעלדאפינג נמצא בליטא?

אני חושב שהיה מספיק 300 אשכולות על הציונות. ואפשר להמשיך שם.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:40 pm
על ידי משה נטע
לעומקו של דבר כתב:אני חושב שהיה מספיק 300 אשכולות על הציונות. ואפשר להמשיך שם.

זה לא היה על הציונות, זה על הגלות. הדיון כאן מתחיל אחרי שאנחנו מסכימים שבא"י הוא גם כן סוג של גלות ומישהו העלה סברא שהגלות כאן יותר קשה ולכן יש כאן ריבוי תורה (לא שאני מסכים עם החלק האחרון) אז נוצר דיון קטן אם אכן הגלות כאן יותר קשה או לא. דאס איז דאס :)

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 6:25 pm
על ידי משה נטע
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש סיפור בתלמידי המגיד ממזריטש שהסוף הוא שבכל ריב בין חסידים למתנגדים יד חסידים תהיה על העליונה. ד"ז קיים בחו"ל, כאשר הליטאים נכנעים להחסידים ברוב דברים. בארץ ישראל המצב הוא הפוך, שהחסידים נכנעים לליטאים, כמבואר בכמה מקומות. כך שעיקר משכן החסידות הוא חו"ל ג"כ, ולא רק התורה שכבר העידו עליה גדולי עולם שהתחנה האחרונה היא בארה"ב, משמע שדרך הלימוד והתורה שבארה"ב, היא היא דרך התורה האמיתית, ולא הריבוי עם אשר בארץ ישראל.

המעשה היה בבעל קדושת לוי זי"ע אחרי שרדפו אותו בעיר אחת וגרשו אותו משם ואת משפחתו בבזיונות עצומים, ואמר על זה המגיד זי"ע שזו הרדיפה האחרונה ומעתה יד החסידים תהיה על העליונה.
בעניין הזה פעם הרב'ה בלעלוב בבר אילן שליט"א אמר שהרי אנו רואים שבארץ ישראל יד המתנגדים על העליונה? ותירץ בדרך צחות שאולי הם החסידים האמיתיים... ולמעשה ההסבר שלכם הוא מאוד מתקבל.
ולגבי תורת ארה"ב הוא דבר פלא שהמקום תורה הכי גדול בארץ ישראל (שהמטרה היחידה שלו הוא להרבות תורה ולא כבוד וכו וכו) היא ישיבת מיר ירושלים, ובעצם ישיבה זו היא (רשמית בכל אופן) סניף של ישיבת מיר האמריקאית, וגם רה"י זצ"ל הגיע מאמריקה והוא הוא שפיתח את הישיבה לממדיה דהיום, חוץ מהענין שרבים רבים מבני הישיבה הם בעצם תושבי חו"ל וארה"ב.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 6:36 pm
על ידי לעומקו של דבר
ז"א על כרחין שעיקר התורה והחסידות הוא באמריקה ולא בא"י, וזה מג' ראיות מכריעות:
1. מפני שיד החסידים על העליונה מתקיים רק בארה"ב (וצ"ע, דאם החסידים יינגפו לפני אויביהם בארה"ק, סוף סוף מאי אהני לן המגיד ויל"ע)
2. מפני שאמרו שהגלות האחרונה של התורה תהיה בארה"ב (וצ"ע, מי אמר שהאחרונה כבר הגיעה?)
3. הישיבה הגדולה בארץ היא מבני ארה"ב (ולא סניף של אמריקה, קשקוש. וצ"ע, אדרבא ראיה שבני ארה"ב מגיעים לתורת א"י דווקא?)

נפלא מאוד, מגדל לתלפיות.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 6:56 pm
על ידי משה נטע
פספסתם את הנקודה, עיקר גלות התורה בזמן הזה. מעלת תורת ארץ ישראל במקומה עומדת מכל מקום.
וכל הנ"ל לא היו נקודות מכריעות לענין אלא רמזים מעניינים ולא הרבה יותר מזה. מה גם שהתחנה האחרונה של התורה היא בארה"ב יצא מפיו של אחד מגדולי הדורות האחרונים.
וכן, ישיבת מיר ירושלים היא סניף של ישיבת מיר האמריקאית ולכן היא צריכה לשאת את השם 'ישיבת מיר - ירושלים', מוזמנים לבדוק.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 7:23 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
לא אחד מגדולי הדורות אלא כמה מגדולי הדורות. בליטא אומרים את זה בשם הגר"ח מוואלאזין, בפולין ע"ש הקאצקער ובגאליציען משמו של הדברי חיים.

עכ"פ בעיקר התכוונתי להתבדח קצת, ואין מה לבנות על הדברים ואין בזה שום קשר להלכה למעשה.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 7:41 pm
על ידי לעומקו של דבר
משה נטע כתב:פספסתם את הנקודה, עיקר גלות התורה בזמן הזה. מעלת תורת ארץ ישראל במקומה עומדת מכל מקום.
וכל הנ"ל לא היו נקודות מכריעות לענין אלא רמזים מעניינים ולא הרבה יותר מזה. מה גם שהתחנה האחרונה של התורה היא בארה"ב יצא מפיו של אחד מגדולי הדורות האחרונים.
וכן, ישיבת מיר ירושלים היא סניף של ישיבת מיר האמריקאית ולכן היא צריכה לשאת את השם 'ישיבת מיר - ירושלים', מוזמנים לבדוק.

משום שלמיר בארה"ב יש יותר זכות על השם מאיזה סיבה שהיא. ותול"מ.

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 7:44 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ישיבת מיר הגיע בשלימותה לארה"ב, ורק ראש הישיבה, שנפרד מהישיבה בתחילת דרכה מחוץ לאירופה, היגר לא"י. היה להם דין תורה וישיבת מיר היא בארה"ב, בין ישיבת בית התלמוד לישיבת מיר. לא ידוע לי שישיבת מיר בירושלים הוא סניף לישיבת מיר בארה"ב. כפי מיטב ידיעתי אין לה שום קשר

Re: ריבוי תורה דוקא בגלות?

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 8:13 pm
על ידי משה נטע
בדקתי והוא טעות, הצדק עמכם ויישר כוח.