יום ירושלים בהשקפה חרדית - עמוד 6 - פורום אוצר החכמה

יום ירושלים בהשקפה חרדית

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
ברזילי
הודעות: 3214
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי ברזילי » ג' מאי 19, 2015 2:56 pm

מאיר סובל כתב:
ברזילי כתב:
איש_ספר כתב:הגדרת המדינה כניצן של קבוץ גלויות, או אפילו אתחלתא דגאולה אין בה שום בעיה כל זמן שזה נשאר מליצה בעלמא ולא כסניף הלכתי, כמקובל בחוגים מסוימים, וכבר נתבאר הדבר באשכול יום העצמאות שבפורום.
ושם נתבאר שבעוד שדעתך היא כך, רבים אחרים רואים בהגדרה כזו בעיה חמורה, שלא לומר סטיה מיסודות האמונה, ולדידהו יש משמעות לציטוטים הנ"ל (ככל שיש בכלל טעם לברר נושא כזה מתוך ציטוטים, מליצות ואמרות כנף).
לכאו' יש חילוק מהותי בין ביטוי "אתחלתא" לבין ביטוי "קיבוץ גלויות". הראשון הוא אמוני, השני עובדתי.
ואין חולק על העובדה שמאחרי סיום שלטון המנדט התקבצו לכאן כל הגלויות, האשכנזים כתוצאת מלחה"ע והשמדת כל קהילות ישראל באירופה, והמזרחיים בשתדלנות של הציונים.

בספרים שמתעדים את הימים ההם מופיעים כל הכרוזים לבחירות הראשונות, וכל הכרוזים שווים בנוסחם, מלבד כרוזי רבני החרדים שנשמט מהם הביטוי אתחלתא, הלא דבר הוא! לכן מה שנרשם קיבוץ גלויות אין להביא ממנו ראיה לציונותם, אלא לראות את הרקע ולהבין שזה להיפך...
אתה צודק חלקית, אבל אני מניח שתסכים שהחזו"א הגרי"ז או הרב שך לא היו חותמים גם על הנוסח הזה, וגם יתד\המודיע דהיום לא היו מאשרים אותו לפרסום (מאת ד' היתה זאת, הקמתה של מדינת ישראל, מדינתנו וכו'). זאת משום שקבוץ גלויות איננו רק עובדה, אלא רמז ברור להיות הקמת המדינה שלב בדרך לגאולה. כמו כן, בביטוי הזה, ובכל הרוח הנושבת מן הכרוז הזה, טמונה השקפה הרואה צד חיוב במדינה ובתוצאות פעולתה, והזדהות עמה. אני לא בקי בפרטי הנוסחאות השונות של הכרוזים, אבל בזכרוני שגם על הגירסא היותר "ציונית", שבה הופיע "אתחלתא דגאולה" במקום "קבוץ גלויות" (אותו כרוז מקורי שיזמו הרבנים הראשיים) היו חתומים כמה וכמה רבנים הנחשבים היום חרדים (רצ"פ פרנק, ר' יחזקאל סרנא, רשז"א, ועוד רבים רבים). מכל מקום, כפי שרמזתי לעיל, באופן אישי העיסוק בניסוחי כרוזים איננו משמעותי בעיני לגופו של ענין, ויש בו טעם רק כמדד לשינוי שחל ברבות השנים בעמדה החרדית המרכזית.

לענין קיבוץ גלויות - לולא שתדלנות הציונים גם שרידי השואה לא היו באים לארץ (כי לא היה להיכן לבוא), וזה כבר נידון באותו אשכול בארוכה.

יתר10
הודעות: 651
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי יתר10 » ג' מאי 19, 2015 3:03 pm

וירטואלי כתב:
יתר10 כתב:
מאיר סובל כתב:
לכאו' יש חילוק מהותי בין ביטוי "אתחלתא" לבין ביטוי "קיבוץ גלויות". הראשון הוא אמוני, השני עובדתי.
ואין חולק על העובדה שמאחרי סיום שלטון המנדט התקבצו לכאן כל הגלויות, האשכנזים כתוצאת מלחה"ע והשמדת כל קהילות ישראל באירופה, והמזרחיים בשתדלנות של הציונים.

עוד לא ראיתי אחד שמכנה את הקיבוץ היהודי בארה"ב ובשאר מדינות אמריקה כ'קיבוץ גלויות' למרות שגם הוא כמו כאן כולל את כלל ישראל לשבטיו ולפלגיו

כבודו מתכוון ברצינות? קיבוץ גלויות בגולת אמריקה?

הוא אשר דברתי, כינוי שם קיבוץ גלויות הינו בהכרח כינוי אמוני ולא עובדתי

הוה אמינא
הודעות: 782
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' מאי 19, 2015 3:10 pm

החזו"א או הגרי"ז או הגרא"מ שך לא היו חותמים על זה מסיבה אחרת -
כי זה להצביע ל"חזית דתית".

ובכלל כל מה שתרצה להוכיח מהנוסח, על אודות העמדה החרדית דאז ביחס להיום, בטל בכלל מאתיים מנה מההוכחה שחתמו להצביע חזית דתית!

אבל אל תחשוב שהעמדה החרדית המרכזית השתנתה, זה לא נכון.
כי אמנם רוב הרבנים השייכים לזרם החרדי חתומים שם, אבל הם היו אז בעת החתימה צעירים לימים, ובעיקר - לא מובילים.
המובילים, וזו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת שלא חתמו ולא היו חותמים.
א"כ הציבור לא השתנה. החרדיות לא השתנתה.
ואדרבה, אותם רבנים שכן חתמו - הם אלו שיישרו קו עם ההנהגה החרדית המרכזית.
יתכן וסביר, לפחות בחלק מהרבנים הנ"ל, שבעת חתימתם פשוט לא חשבו שיש חילוקי דעות, או לא היה ידוע להם דעותיהם הנחרצות של גדולי הדור דאז, החזו"א והגרי"ז.
אל תשכחו שלא היו עיתונים ולא תקשורת, ודאי שלא דוברי חצר. לרבותינו החזו"א והגרי"ז.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' מאי 19, 2015 3:10 pm

יתר10 כתב:
וירטואלי כתב:
יתר10 כתב:עוד לא ראיתי אחד שמכנה את הקיבוץ היהודי בארה"ב ובשאר מדינות אמריקה כ'קיבוץ גלויות' למרות שגם הוא כמו כאן כולל את כלל ישראל לשבטיו ולפלגיו

כבודו מתכוון ברצינות? קיבוץ גלויות בגולת אמריקה?

הוא אשר דברתי, כינוי שם קיבוץ גלויות הינו בהכרח כינוי אמוני ולא עובדתי
ברור שהמבט על ישיבת הגלויות בארץ ישראל כקיבוץ גלויות תלוי בכך שנאמין שארץ ישראל היא ארצו של העם היהודי, אבל דומני שלזה מסכימים כל פולמוסני ווכחני הפורום.

בברכה המשולשת
הודעות: 9143
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 19, 2015 6:32 pm

הוה אמינא כתב:החזו"א או הגרי"ז או הגרא"מ שך לא היו חותמים על זה מסיבה אחרת -
כי זה להצביע ל"חזית דתית".

ובכלל כל מה שתרצה להוכיח מהנוסח, על אודות העמדה החרדית דאז ביחס להיום, בטל בכלל מאתיים מנה מההוכחה שחתמו להצביע חזית דתית!

אבל אל תחשוב שהעמדה החרדית המרכזית השתנתה, זה לא נכון.
כי אמנם רוב הרבנים השייכים לזרם החרדי חתומים שם, אבל הם היו אז בעת החתימה צעירים לימים, ובעיקר - לא מובילים.
המובילים, וזו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת שלא חתמו ולא היו חותמים.
א"כ הציבור לא השתנה. החרדיות לא השתנתה.
ואדרבה, אותם רבנים שכן חתמו - הם אלו שיישרו קו עם ההנהגה החרדית המרכזית.
יתכן וסביר, לפחות בחלק מהרבנים הנ"ל, שבעת חתימתם פשוט לא חשבו שיש חילוקי דעות, או לא היה ידוע להם דעותיהם הנחרצות של גדולי הדור דאז, החזו"א והגרי"ז.
אל תשכחו שלא היו עיתונים ולא תקשורת, ודאי שלא דוברי חצר. לרבותינו החזו"א והגרי"ז.


מרן הגרצ"פ סבר שהחזו"א והגרי"ז הם גדולי הדור שדעתם מחייבת אותו?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1488
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי מאיר סובל » ג' מאי 19, 2015 9:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
הוה אמינא כתב:החזו"א או הגרי"ז או הגרא"מ שך לא היו חותמים על זה מסיבה אחרת -
כי זה להצביע ל"חזית דתית".

ובכלל כל מה שתרצה להוכיח מהנוסח, על אודות העמדה החרדית דאז ביחס להיום, בטל בכלל מאתיים מנה מההוכחה שחתמו להצביע חזית דתית!

אבל אל תחשוב שהעמדה החרדית המרכזית השתנתה, זה לא נכון.
כי אמנם רוב הרבנים השייכים לזרם החרדי חתומים שם, אבל הם היו אז בעת החתימה צעירים לימים, ובעיקר - לא מובילים.
המובילים, וזו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת שלא חתמו ולא היו חותמים.
א"כ הציבור לא השתנה. החרדיות לא השתנתה.
ואדרבה, אותם רבנים שכן חתמו - הם אלו שיישרו קו עם ההנהגה החרדית המרכזית.
יתכן וסביר, לפחות בחלק מהרבנים הנ"ל, שבעת חתימתם פשוט לא חשבו שיש חילוקי דעות, או לא היה ידוע להם דעותיהם הנחרצות של גדולי הדור דאז, החזו"א והגרי"ז.
אל תשכחו שלא היו עיתונים ולא תקשורת, ודאי שלא דוברי חצר. לרבותינו החזו"א והגרי"ז.


מרן הגרצ"פ סבר שהחזו"א והגרי"ז הם גדולי הדור שדעתם מחייבת אותו?


מרן הגרצ"פ בהחלט לכולי עלמא היה שייך לעבר השני של המתרס, למרות שהוא עבר לאחרונה גיור לחומרא בספר גאון ההוראה. ואין בזה פירכא, הוא לא מה"צעירים לימים" ולא מה"לא מובילים" שנזכרו בתגובה שציטטת.

ברזילי
הודעות: 3214
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי ברזילי » ד' מאי 20, 2015 12:17 am

הוה אמינא כתב:החזו"א או הגרי"ז או הגרא"מ שך לא היו חותמים על זה מסיבה אחרת - כי זה להצביע ל"חזית דתית".

ובכלל כל מה שתרצה להוכיח מהנוסח, על אודות העמדה החרדית דאז ביחס להיום, בטל בכלל מאתיים מנה מההוכחה שחתמו להצביע חזית דתית!

אבל אל תחשוב שהעמדה החרדית המרכזית השתנתה, זה לא נכון.
כי אמנם רוב הרבנים השייכים לזרם החרדי חתומים שם, אבל הם היו אז בעת החתימה צעירים לימים, ובעיקר - לא מובילים.
המובילים, וזו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת שלא חתמו ולא היו חותמים.
א"כ הציבור לא השתנה. החרדיות לא השתנתה.
ואדרבה, אותם רבנים שכן חתמו - הם אלו שיישרו קו עם ההנהגה החרדית המרכזית.
יתכן וסביר, לפחות בחלק מהרבנים הנ"ל, שבעת חתימתם פשוט לא חשבו שיש חילוקי דעות, או לא היה ידוע להם דעותיהם הנחרצות של גדולי הדור דאז, החזו"א והגרי"ז.
אל תשכחו שלא היו עיתונים ולא תקשורת, ודאי שלא דוברי חצר. לרבותינו החזו"א והגרי"ז.
לא רק צעירים חתמו, אלא רובא דובא של הרבנים מכל שכבות הגיל ומכל המעמדות.

אינני חושב שזו הבמה לניתוח היסטורי של הפוליטיקה החרדית, אבל אם כבר העלית את הדברים אך אומר שלענ"ד דבריך כי "זו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת" אינם משקפים נאמנה את מצב הענינים דאז. לגבי הרב שך ודאי אצ"ל שלא היתה לו שום השפעה ציבורית של ממש בתש"ט. לחזו"א ולגרי"ז היה משקל רב, אבל רוב הציבור החרדי לא ראה את דעתם כמכרעת כנגד שאר חכמי הדור, ועצם קיומה של חזית דתית (שהיו נגדה בתוקף) יוכיח, וכך גם פרשות רבות מן השנים שאח"כ. כמובן, אין ללמוד הרבה מכרוז אחד, אבל המעיין בעיתונות חרדית, גם משנות החמישים והשישים, יראה שם לאורך ולרוחב ביטויי הזדהות עם המדינה בסגנון הכרוז הזה שלא יעלו על הדעת בזמננו (כמובן, השינוי היה הדרגתי, ולא הרי תש"ט כהרי תשכ"ט). אין ספק שהעמדה המרכזית של זמננו לא הומצאה יש מאין, אותם שלשה גדולים שהזכרת היו כנראה באותה דעה עצמה גם לפני ששים שנה, אבל אז היתה זו דעה בקצה הימני של הספקטרום, אמנם חשובה ומוערכת אך לא מכריעה. היום זהו המרכז.

לא ידען
הודעות: 910
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי לא ידען » ד' מאי 20, 2015 1:05 am

הוה אמינא כתב:החזו"א או הגרי"ז או הגרא"מ שך לא היו חותמים על זה מסיבה אחרת -
כי זה להצביע ל"חזית דתית".

ובכלל כל מה שתרצה להוכיח מהנוסח, על אודות העמדה החרדית דאז ביחס להיום, בטל בכלל מאתיים מנה מההוכחה שחתמו להצביע חזית דתית!

אבל אל תחשוב שהעמדה החרדית המרכזית השתנתה, זה לא נכון.
כי אמנם רוב הרבנים השייכים לזרם החרדי חתומים שם, אבל הם היו אז בעת החתימה צעירים לימים, ובעיקר - לא מובילים.
המובילים, וזו שדעתם קבעה לרוב ככל הציבור, הם בדיוק אותם השלושה שהזכרת שלא חתמו ולא היו חותמים.
א"כ הציבור לא השתנה. החרדיות לא השתנתה.
ואדרבה, אותם רבנים שכן חתמו - הם אלו שיישרו קו עם ההנהגה החרדית המרכזית.
יתכן וסביר, לפחות בחלק מהרבנים הנ"ל, שבעת חתימתם פשוט לא חשבו שיש חילוקי דעות, או לא היה ידוע להם דעותיהם הנחרצות של גדולי הדור דאז, החזו"א והגרי"ז.
אל תשכחו שלא היו עיתונים ולא תקשורת, ודאי שלא דוברי חצר. לרבותינו החזו"א והגרי"ז.

אנסה לענות בקיצור, אף שיש להרחיב בראיות רבות, אולי אין כאן המקום.
א. החזו"א והגרי"ז לא היו חותמים, כי לא חתמו על שום כרוז ציבורי כמעט. בפרט לא החזו"א.

ב. רוב הרבנים החתומים שם, היו מבוגרים יותר מהגרי"ז וחלק אף מהחזו"א. הם היו מובילים הרבה יותר מהחזו"א, בבחינה הציבורית. ברור שבני התורה ושאר תופשי תורה, שהיו מועטים מאוד בשנים ההן, ידעו להעריך את גדלותם התורנית העצומה וקומתם התמירה. (לא בהכרח שהרבה יותר מהגרא"ז מלצר שגם נטל חלק פעיל בעול הנהגת הציבור, שלא כמותם. איני חלילה נותן ציונים לגדלות תורנית, כפי שניסה קודמי לחלק בין 'גדולי הדור' לסתם כך 'רוב הרבנים'. אבל בהשפעה ציבורית פוליטית בשנים ההם היו האחרים הרבה יותר משפיעים. הרבה בגלל שהחזו"א ציין מפורשות שאינו מתערב בשאלות ציבוריות, ככתוב אינספור פעמים בסדרת פאר הדור למשל)
בקיצור: דעתם של שני גדולי עולם אלו, לא קבעה לרוב הציבור בעניינים ציבוריים מכיון ומיעטו לעסוק בהם.
דוגמא קטנה ואולי לא ממש מחייבת: פאג"י, מפלגה שקמה כקונטרה לחזית הדתית ורצה בעיקר עם העניין האידאולוגי הזה, לא עברה את אחוז החסימה למרות שזכתה לתמיכה בלתי רשמית של החזו"א. בבני ברק, עירו של החזון איש זכתה לקצת יותר ממאה קולות...

ג. וודאי שהחרדיות השתנתה מבחינה ציבורית. אינו דומה הימים כיום בהם הציבור החרדי מבוסס, יושב בטח ואיתן, לימים בהם רוב הציבור היה רץ כל בוקר אל בית ההסתדרות בת"א לראות אם התווספו רשימות ניצולי הכבשנים והמחנות ואחר אץ לעבודה ולמאבק ההישרדות על המחיה.
גם הרכב האוכלוסיה השתנה עשרת מונים. אז היו מעטים ממש אברכי כוללים, וכיום, הרבה בגלל תמיכת המדינה בעבר, ברוך ד' איכשר דרא. זה המון בהשפעת החזון איש זצוק"ל.
שני עובדות אלו ומנהיגותו הבולטת של הרב שך, [שהייתה כמה עשורים אחריהם ובצורה שונה לחלוטין. איני מבין מה יש להשוות בין התקופות וצורת ההנהגה] הביאו לחיזוק (ויש שיאמרו 'הקצנת') 'ההשקפה' והזהות החרדית.
כמובן, ההתרחקות של המדינה ודמותה כפי שהתעצבה, הרחיקו רבים ממנה. עדיין, הזקנים, ניצולי השואה, אינם יכולים לדבר נגדה באותה תקיפות כמו חלק מהיושבים בטח איתן ועוסקים בהלכות 'השקפה'.

א. לגדולי ישראל שחתמו על החזית, אותם 'צעירים לא מובילים' כנכתב מבורות וזלזול, שהיו רב מנין ובנין, בחכמה ובמנין, לא היו עיתונים ולא דוברי חצר.
דווקא לחזו"א ולגרי"ז היה 'דובר חצר' ר' משה שנפלד, והדעות שהביא היו בשעתו ממש במיעוט ושוליים.

אדרבה: בא נראה היכן יש 'התנגדות נחרצת' של החזו"א והגרי"ז נגד החזית הדתית בתש"ט. מי שיביא משהו שפורסם בשעתו, אודה לו.
בשנת תשי"ט כשהיה רק נראה חשש לחזית דתית, ידע הגרי"ז היטב להשתמש בכל אמצעי התעמולה וכפי שכונו 'עיתונאי חצר' ללחום נגדה. היכן התייחסויות שלו מלפני הבחירות הראשונות או סמוך לאחריהן, בבקשה?

מבני ציון וירושלים
הודעות: 64
הצטרף: ב' ספטמבר 30, 2013 1:20 am

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי מבני ציון וירושלים » ד' מאי 20, 2015 5:29 pm

תיתי לי שאיש הברזל של הפורום מסכים במקצת עם דברי. גם אני סבור שאין לדקדק בלשונות כרוזים, אבל מי שחותם על ניסוח המציין את הזכות לראות בניצני קיבוץ גלויות, נוקט עמדה ערכית בניגוד לעמדה שהמדינה היא מלחמה בקב"ה (כלשון הגר"מ שטרנבוך שליט"א בשם הגר"מ פרוגרומנסקי זצ"ל) וכבר העירו כאן על נקודה זו.
בעצם הגריש"א זצ"ל גם במהדו"ב לא ראה את המדינה עין בעין עם רבים משומעי לקחו. בשיעורו בר"ה י"ח ע"ב העיר על דברי רש"י שזמן שלום, הוא זמן שאין יד העכו"ם תקיפה על ישראל, וציין על כך שכך המצב כיום בארץ ישראל בניגוד למצב בחו"ל, ולמחרת חזר על כך וביטל לגמרי את דברי המערערים.
ניתן לראות בכל הדוגמאות האלו מבט הלכתי צרוף, שנקבע גם לפי מאורעות וחיי היום יום.
אני חושש ש"איש ספר" ואחוזת מרעיו קפצו על העגלה הלא נכונה (מכבר אמרתי לאיש ספר שהגרי"ד מבוסטון אמר להגר"ב כהן שיקוביצקי, גם הוא מרבני המזרחי: "אני חושש שקפצנו על העגלה הלא נכונה". כך שהוא בחברה טובה...).
נערך לאחרונה על ידי מבני ציון וירושלים ב ד' מאי 20, 2015 7:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 4511
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 20, 2015 6:45 pm

"ובזמננו כולם הושוו בהשקפתם על הציונות והמזרחי וכן בכל המתרחש על ידם וכמעט שאיני יודע חילוקי דעות בין היראים בענינים אלה , עד שכל מי שדעתו לקרב במקום שאנו מרחקים נשפט ע"י הרגש החרדי למי שצריך בדיקה אחריו" . ( אגרות ה"חזון אי"ש " חלק ב' אגרת ע"ה )

סמל אישי של המשתמש
אריה במסתרים
הודעות: 19
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 5:22 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי אריה במסתרים » ד' אפריל 05, 2017 4:09 pm

יש לציין שדעתו של מו"ר ראש ישיבת איתרי ר' שלמה פישר שליט"א כלפי יום ירושלים היא חיובית ואף אחד הדרושים בספרו "בית ישי" הדרוש האחרון נדמה לי העוסק בקדושת ירושלים נאמר על ידו בישיבה תמיד בשבוע שחל בו יום ירושלים, לעומת זאת יחסו כלפי יום העצמאות הוא שלילי כפי שאמר לי בעצמו:"איזו עצמאות יש לנו הרי אנו תלויים בארה"ב". נדמה לי שזו היא גישה מיוחדת ומעניינת ביותר.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי משה נטע » ד' אפריל 05, 2017 4:49 pm

אריה במסתרים כתב:יש לציין שדעתו של מו"ר ראש ישיבת איתרי ר' שלמה פישר שליט"א כלפי יום ירושלים היא חיובית ואף אחד הדרושים בספרו "בית ישי" הדרוש האחרון נדמה לי העוסק בקדושת ירושלים נאמר על ידו בישיבה תמיד בשבוע שחל בו יום ירושלים, לעומת זאת יחסו כלפי יום העצמאות הוא שלילי כפי שאמר לי בעצמו:"איזו עצמאות יש לנו הרי אנו תלויים בארה"ב". נדמה לי שזו היא גישה מיוחדת ומעניינת ביותר.

נשמעת גישה ציונית די רדיקלית הטובעת עצמאות מליאה על ארץ ישראל, וכל עוד היא איננה אז ממילא אין מה לחגוג...

הרואה
הודעות: 783
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי הרואה » א' אפריל 09, 2017 9:06 am

משה נטע כתב:
אריה במסתרים כתב:יש לציין שדעתו של מו"ר ראש ישיבת איתרי ר' שלמה פישר שליט"א כלפי יום ירושלים היא חיובית ואף אחד הדרושים בספרו "בית ישי" הדרוש האחרון נדמה לי העוסק בקדושת ירושלים נאמר על ידו בישיבה תמיד בשבוע שחל בו יום ירושלים, לעומת זאת יחסו כלפי יום העצמאות הוא שלילי כפי שאמר לי בעצמו:"איזו עצמאות יש לנו הרי אנו תלויים בארה"ב". נדמה לי שזו היא גישה מיוחדת ומעניינת ביותר.

נשמעת גישה ציונית די רדיקלית הטובעת עצמאות מליאה על ארץ ישראל, וכל עוד היא איננה אז ממילא אין מה לחגוג...

נשמעת גישה מוזרה די רדיקלית הטובעת מת"ח להיות בדיוק בהשקפת העולם שלך, וכל עוד הוא איננו, ממילא אין כלל מה להתייחס לדעתו...

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי משה נטע » ד' אפריל 12, 2017 4:03 pm

הרואה כתב:
משה נטע כתב:
אריה במסתרים כתב:יש לציין שדעתו של מו"ר ראש ישיבת איתרי ר' שלמה פישר שליט"א כלפי יום ירושלים היא חיובית ואף אחד הדרושים בספרו "בית ישי" הדרוש האחרון נדמה לי העוסק בקדושת ירושלים נאמר על ידו בישיבה תמיד בשבוע שחל בו יום ירושלים, לעומת זאת יחסו כלפי יום העצמאות הוא שלילי כפי שאמר לי בעצמו:"איזו עצמאות יש לנו הרי אנו תלויים בארה"ב". נדמה לי שזו היא גישה מיוחדת ומעניינת ביותר.

נשמעת גישה ציונית די רדיקלית הטובעת עצמאות מליאה על ארץ ישראל, וכל עוד היא איננה אז ממילא אין מה לחגוג...

נשמעת גישה מוזרה די רדיקלית הטובעת מת"ח להיות בדיוק בהשקפת העולם שלך, וכל עוד הוא איננו, ממילא אין כלל מה להתייחס לדעתו...

איפה ראית כזאת בדברי?
רק חידדתי מה שהיה נראה לי מהדברים, לא אמרתי שיש בכך פגם ח"ו.

הרואה
הודעות: 783
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי הרואה » ה' אפריל 13, 2017 11:09 am

משה נטע כתב:איפה ראית כזאת בדברי?
רק חידדתי מה שהיה נראה לי מהדברים, לא אמרתי שיש בכך פגם ח"ו.

מצטער ומבקש מחילה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10822
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יום ירושלים בהשקפה חרדית

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 24, 2017 9:28 am

מתוך שומע ומוסיף - בין פסח לעצרת (אסופת מכתבים ותשובות מהגרש"ד במהדורה פנימית)

יום ירושלים.jpeg
יום ירושלים.jpeg (262.32 KiB) נצפה 1894 פעמים


חזור אל “דרישת ציון”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים