מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אוגוסט 30, 2016 7:47 pm

[2081]קדושת_ציון_ראה.pdf
(1.99 MiB) הורד 565 פעמים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איתן » ג' אוגוסט 30, 2016 8:52 pm

בגליון החדש התפרסמו "עקרונות היסוד של אגודת "קדושת ציון"", ונראה לי שכדאי להעתיק אותם לאשכול הזה. כך אנשים יוכלו לראות בקצרה את המשנה של העלון.
עקרונות היסוד של אגודת "קדושת ציון"
א. ארץ ישראל ויישובה, אינה מצוה צדדית, וכמו כן אינו שכר צדדי לעם ישראל. ארץ ישראל כשהיא בשלימותה, היא המקום שבו מתקיימת התורה בצורתה האידיאלית והמושלמת, בה מתקיים הקשר המושלם בין הקב"ה לישראל, בין ישראל לתורה, ובין שלושתם [אורייתא, קוב"ה, וישראל] לחיים כאן עלי אדמות. מסיבה זו אנו רואים שהתורה כולה מתחילתה ועד סופה עוסקת בארץ ישראל, וממקמת אותה במרכז ענייניה. מסיבה זו מצאנו לחז"ל בסוף מס' כתובות, שהעמידו עניין זה של א"י, כדבר הכולל את כל התורה כולה, ואת המבטלה שקלו כעובד עבודה זרה.
ב. זכו הדורות שלפנינו, שבהם בחר ה' לקיים את הבטחתו, ולהראות דרכם ש'דבר אחד מדבריו אחור לא ישוב ריקם,' זכו לשוב לארץ ישראל בקהל גדול, בעם רב ועצום, תחת שלטון שלא היה כמוהו מלאחר מלכות שלמה המלך ע"ה, ואילו פינו מלא שירה כים אין אנחנו מספיקים להודות לאלקינו, אלקי ישראל, על כל הטובה אשר עשה עמנו.
ג. אמנם מאידך, כגודל השמחה כן גם גודל הצער, היות ולפני מאתיים שנה החל תהליך ארוך בעם ישראל של התחלנות ופריקת עול תורה, תהליך שהחל בהשכלה, ברפורמה, ובציונות, תהליך שהסתיים עם חזרת עם ישראל לארצו, שמני אז עומדים היראים לדבר ה' מן העבר האחד, ופורקי העול מן העבר האחר, ובאופן כללי אינם קרבים זה לזה, הללו מועטים והללו מרובים. מכיון שכך, רחוקים אנו מלראות את עצמנו, ואת עם ישראל כולו, במצב המושלם, לו ציפינו כל משך הגלות הארוכה. ואדרבה, המצב בו 'מנהיגי העם' וראשי המדינה הינם רשעים פורקי עול תורה וחוקותיהם אינם כפופים לחוקי התורה הוא מצב של חילול ה' וקלקול שלא היה כמותו מעולם.
ד. אמנם, אף כי המצב רחוק מלהיות מושלם, הבדל גדול יש בין דורנו שחזר לארץ הקודש, לבין הדורות שעדיין היו בגלות, הבדל יסודי מאוד בכל היחס שלנו לקב"ה ולעם ישראל ולתורתם, והוא, שבזמן הגלות לא היה לנו מה לעשות בשביל לחזור למצב נשגב זה של עם ישראל בארה"ק. באותן תקופות עדיין לא הגיעה שעתם של ישראל להיגאל מאומות העולם. ואילו בתקופתנו הגיע הזמן, ואכן שבנו כולנו לארצנו, עתה בידנו להקים כאן ממלכת כהנים וגוי קדוש, כדבר ה' ביד נביאיו, וכשאיפת כל ישראל שבכל הדורות. עתה ביד עם ישראל ישנה האפשרות לחזור לקיום התורה כולה בשלמות.
ה. אבחנה זו, יותר משהיא משמחת ומעצימה, היא מחייבת ודורשת, היא דורשת מאתנו דרישה עולמית, דרישה שאכן נקים כאן את עם ה' בצורתו השלמה והמתוקנת, כאשר תורתנו היא המנווטת את עמנו בכל ערכי החיים, ובכל שאלותיהם, בכל הדילמות ובכל ההכרעות. אבחנה זו דורשת מכל אשר בשם ישראל יכונה [בין אם הוא מודה בייעוד הנשגב הלזה, בין אם הוא מתכחש לו, ובין אם אינו יודע מה זה אומר, שהרי סוף סוף כולנו יחד כלולים בברית עם ה,' ואין לנו אפשרות לחמוק ממנה] להעריך היטב היכן הוא אוחז מבחינת מטרה נעלה זו, ולעשות ככל אשר ביכולתו לקדם את עצמו ואת עמו, כל אחד כפי יכולת השפעתו לכיוון מטרה נעלה זו.
ו. כמובן, שתחילה לכל עלינו להתקדם למצב בו הארץ הנמצאת כבר בידי עם ישראל, תונהג על פי תוה"ק, ושיראי ה' הנאמנים יתוו את דרכה, וזה ה'יישוב ארץ ישראל' היותר גדול. אמנם כמובן שיחד עם זאת אין לנו לשכוח את המטרה בצורתה המושלמת, שכל הארץ לגבולותיה סביב תהיה בידי מדינה המונהגת ע"פ התורה הקדושה, ושנזכה לראות את הר בית ה' בראש ההרים, וינהרו אליו כל הגויים לשם ה' אלוקי ישראל לירושלים.
ז. ההתקדמות שאנו החרדים לדבר ה' יכולים לקדם בפועל, היא כאשר נעסוק בתוה"ק בצורה מודעת, שעם תורה זו אנו צריכים לנהל כאן את החיים כולם, ואת העם כולו, וממילא נתייחס בלימודנו לכל השאלות העולות מהשטח, לכל השאלות הערכיות העכשוויות, ונשיב עליהן תשובות תורניות, ועי"ז אט אט תהיה לנו מערכת שלמה של חוקה על פי התוה"ק, שאותה נשאף ליישם על אדמת הקודש.
ח. וכשם שצריכים אנו להוציא מהתורה את הצורה הראויה כיצד לנהל מדינה, כן צריכים אנו להוציא מהתורה ומרוחה את הצורה הנכונה איך להקים כאן עם שלם הקשור לתורה בכל נימי רוחו ונפשו. היות ולכל עם יש תרבות וחיי רוח, כן אנו צריכים להעמיד את הרוח הזאת מהתורה ולהפיח אותה בכל שכבות העם. דברים אלו הם הדברים שאנו יכולים לעשות בפועל בשביל לקדם את עם ישראל לכיוון מטרתו הנעלה של ממלכת כהנים וגוי קדוש לה.'
ט. הלכך שמה לה אגודת 'קדושת ציון' למטרה, לעורר עניינים אלו, להדגיש את החסד שעשה עמנו ה' כשהחזירנו לארצנו, ולעורר על כך שעתה לאחר שהקב"ה עשה את חלקו, עיקר התיקון מוטל עלינו.
י. כמו כן הננו מודיעים מעל במה זו, שכל מי שנשאו לבו אותו לקרב אל המלאכה ולקדם בדרך כלשהי את המציאות לכיוון מטרה נשגבה זו, נשמח להיות בעזרו ככל אשר נוכל. נשמח לשתף פעולה עם כל גוף או ארגון, קבוצה או אדם פרטי, הלוקחים על עצמם לקדם עניינים אלו. וכן נשמח לפרסם מאמרים המבהירים נקודות אלו, ומבררים נושאים חשובים אלו. ויה"ר שנזכה כולנו יחד לעשות רצונו ולעבדו בלבב שלם, עד שיתקיים בנו הכתוב 'כי עם קדוש אתה לה' אלקיך.'


כמו כן לאנשים שנהנים מהעלון אני ממליך גם לקרוא את הקונטרס "ציפית לישועה? באמת??". הנה הקישור:
viewtopic.php?f=7&t=28472

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ג' אוגוסט 30, 2016 10:57 pm

אינני מבין דבר אחד:
מלבד נכונות וחשיבות הדברים הנוגעים ללימוד ענייני ארץ ישראל על פי רבותינו בעלי הגמרא והראשונים. הרי רוב גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה, החכמים מאיתנו עשרות מונים, התנגדו לפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון, ולדרכם המעשית. ובזה גם אנשי האגודה מודים, אלא שעניינם הוא להפיץ את משנתם האידאולוגית, התורנית, המעשית וכו' וכו'.
אבל למה? למה להפיץ את הדברים בריכוזים החרדיים בעלון שחזותו נדמית כעלון תורני גרידא כיתר עלוני השבת? נכון שהדברים חשובים ואולי גם נכונים, אבל האם מטרתם הוא לשכנע את ציבור יראי השם שהם ורבותיהם זצ"ל ושליט"א טועים?
ידוע שיש ויכוח ומחלוקת עתיקה לגבי היחס כלפי השלטון היהודי בארץ ועוד דברים הנלוים. וידוע מי סובר מה, אז מה כל העניין פה?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 31, 2016 10:50 am

מוישי כתב:אינני מבין דבר אחד:
מלבד נכונות וחשיבות הדברים הנוגעים ללימוד ענייני ארץ ישראל על פי רבותינו בעלי הגמרא והראשונים. הרי רוב גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה (?), החכמים מאיתנו עשרות מונים, התנגדו לפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון, ולדרכם המעשית. ובזה גם אנשי האגודה מודים (?), אלא שעניינם הוא להפיץ את משנתם האידאולוגית, התורנית, המעשית וכו' וכו'.

הבהרת יפה, איזה שטויות רוצה העלון הזה להוציא מהראש.

סמל אישי של המשתמש
בן ציון46
הודעות: 111
הצטרף: ג' ספטמבר 01, 2015 10:49 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בן ציון46 » ד' אוגוסט 31, 2016 10:55 am

אב בבינה כתב:
[2081]קדושת ציון ראה.pdf

לא "ראה" אלא "אלול"

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ד' אוגוסט 31, 2016 12:17 pm

יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 31, 2016 3:26 pm

מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו

תביא בבקשה מקורות להנחות שהנחת בפשטות, ונוכל לדון בהם.
מקורות לצד השני יש מספיק גם בעלון הזה, וגם אתה בעצמך אינך מסתפק בזה כמו שהגדרת את זה: "הפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון" ו"דרכם המעשית". וכידוע לך בראשות ה'אגודה' עמדו מספיק "גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה".

שכניה בן יחיאל
הודעות: 113
הצטרף: ה' דצמבר 24, 2015 2:59 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי שכניה בן יחיאל » ב' ספטמבר 12, 2016 4:08 pm

בתקנות היסוד של האגודה נכתב על הצורך לנהל כל דבר ציבורי ע"פ התורה, ועל הצורך ללמוד כיצד ניתן לנהל מדינה תורנית בכל עניני הציבור.
הדבר ידוע שבאופן טבעי אין זה הלכה למעשה להיום, ואין לנו תכניות מעשיות כיצד לפעול לכך בעשרות השנים הקרובות.
מכיוון שכך כמדומני שיהיה יותר מעשי ותועלתי לדון כיצד לנהל את כל עניינו הפרטיים והציבוריים בבירור ההלכה. כמו: לפי מה ראוי לקבוע את השימוש במקלט, מתי אסור לחנות במקום מסויים (גם אם זה 'מותר' חוקית), האם מותר לאחד לחכות בתור בסופר תוך כדי שאחר ממלא מצרכים לעגלה, מתי מותרת החזרת מוצר ע"פ הלכה (ולא רק ע"פ חוק) ומתי הגם שאפשר להחזיר אז הקונה אינו עומד בדיבורו, כמה מותר ליקר מוצרים ומתי הוי הונאה ,והאם מודדים את זה לפי המקובל בחניות בשכונה או לפי מרכז העיר, והאם מותר לייקר חלק מהמוצרים על סמך שמוזילים חלק אחר, האם מותר לעיין בספרים שמוצגים למכירה בביה"כ כשברור שלא יקנו, וכיוצא בו עוד מאות פרטים שלא עלו על דעתי בדקות אלו.
כך שגם כל עוד לא יהיה מדינה יהודית יהיה עכ"פ קהילה יהודית.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 12, 2016 5:36 pm

שכניה בן יחיאל כתב:בתקנות היסוד של האגודה נכתב על הצורך לנהל כל דבר ציבורי ע"פ התורה, ועל הצורך ללמוד כיצד ניתן לנהל מדינה תורנית בכל עניני הציבור.
הדבר ידוע שבאופן טבעי אין זה הלכה למעשה להיום, ואין לנו תכניות מעשיות כיצד לפעול לכך בעשרות השנים הקרובות..


הלכה למעשה אולי לא, אבל תוכניות מעשיות- יש (לאו דווקא מהרבנים חברי האגוד הנ"ל, אבל אני הקטן עסקתי בזה הרבה מאוד בספרי בס"ד)

שכניה בן יחיאל
הודעות: 113
הצטרף: ה' דצמבר 24, 2015 2:59 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי שכניה בן יחיאל » ב' ספטמבר 12, 2016 6:14 pm

כוונתי שאין תכניות מעשיות כיצד לקחת את השלטון

אמנם מה שם ניתן לעשות כעת שעל כל החלטה עירונית בערים חרדיות תכתב תשובה הלכתית שתבאר את ההחלטה...
נערך לאחרונה על ידי שכניה בן יחיאל ב ב' ספטמבר 12, 2016 7:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי צולניק » ב' ספטמבר 12, 2016 7:40 pm

שכניה בן יחיאל כתב:אמנם מה שם ניתן לעשות כעת שעל כל החלטה עירונית בערים חרדיות תכתב תשובה הלכתית שתבאר את ההחלטה.

לא מעשי, ע"ע האפליה ברישום למוסדות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 12, 2016 8:02 pm

שכניה בן יחיאל כתב:כוונתי שאין תכניות מעשיות כיצד לקחת את השלטון

אמנם מה שם ניתן לעשות כעת שעל כל החלטה עירונית בערים חרדיות תכתב תשובה הלכתית שתבאר את ההחלטה...


אכן כן ואבכי"ר

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' ספטמבר 12, 2016 10:37 pm

איש גלילי כתב:
מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו

תביא בבקשה מקורות להנחות שהנחת בפשטות, ונוכל לדון בהם.
מקורות לצד השני יש מספיק גם בעלון הזה, וגם אתה בעצמך אינך מסתפק בזה כמו שהגדרת את זה: "הפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון" ו"דרכם המעשית". וכידוע לך בראשות ה'אגודה' עמדו מספיק "גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה".

אני עומד על כך שדעת גדולי ישראל שאינם נמנים על חוגי המזרחי ואינם קשורים לגריש זילברמן, אין דעתם על מאורעות התקופה כדעת אגודת קדושת ציון. אני יכול למנות כאן ראשי ישיבות ועוד שמוסרים כך בשמם, אבל באמת שאין לי עניין חשכנע מישהו בכך, אלא רק הבעתי את תמיהתי על העוז של העלון לזייף כך את דעת האבנים המובאים בציטטות ולהעלים מהציבור הקוראים את דעתם של גדולי ישראל בעניין.
אגב, באמת מעניין אותי מיהם גדולי ישראל שעמדו בראשות האגודה. ולמה כתבת עמדו ולא עומדים ושמא ט"ס?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ספטמבר 12, 2016 11:02 pm

מוישי כתב:
איש גלילי כתב:
מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו

תביא בבקשה מקורות להנחות שהנחת בפשטות, ונוכל לדון בהם.
מקורות לצד השני יש מספיק גם בעלון הזה, וגם אתה בעצמך אינך מסתפק בזה כמו שהגדרת את זה: "הפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון" ו"דרכם המעשית". וכידוע לך בראשות ה'אגודה' עמדו מספיק "גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה".

אני עומד על כך שדעת גדולי ישראל שאינם נמנים על חוגי המזרחי ואינם קשורים לגריש זילברמן, אין דעתם על מאורעות התקופה כדעת אגודת קדושת ציון. אני יכול למנות כאן ראשי ישיבות ועוד שמוסרים כך בשמם, אבל באמת שאין לי עניין חשכנע מישהו בכך, אלא רק הבעתי את תמיהתי על העוז של העלון לזייף כך את דעת האבנים המובאים בציטטות ולהעלים מהציבור הקוראים את דעתם של גדולי ישראל בעניין.
אגב, באמת מעניין אותי מיהם גדולי ישראל שעמדו בראשות האגודה. ולמה כתבת עמדו ולא עומדים ושמא ט"ס?


אני חושב שיש איזה התנהלות צבועה מעט בעלון הזה (וזה אכפת לי מחמת שאני רואה שנוצר איזה בילבול).

יש שתי עקרונות עיקריים באגודה הזו. 1. שלטון היהודים כאן בא"י הוא דבר חיובי (זה לא מקדש את החילניות, אלא רק את השלטון יהודי בא"י). 2. יש צורך לקדם את תהליך הגאולה הלאה, בכל מיני מישורים.

העקרונות האלו נתונים במחלוקת בתוך חכמי ישראל. רוב גדולי ישראל מנהיגי רוב הציבור הליטאי לא היו שותפים לשתי העקרונות האלו מי יותר ומי פחות. (הנקודה הראשונה, צריך בירור יותר, מי סבר מה, ואכהמ"ל). הגרי"ש זילברמן לדוגמא היה מזוהה מאד עם שתי העקרונות האלו. למשל ידוע הויכוח על ספר קול התור, וכו'.

אבל כותבי אגודת קדושת ציון פותחים את העלון בציטטות מדברי גדולי ישראל, שבדרך כלל עוסקים בשבח א"י וכדו' ולא בדעות המיוחדות של כותבי הדעות למינהם. והם בהחלט כותבים את הציטטות האלו כדי להיראות שותפים לציבור הקלאסי, ושהעלון יכנס לכל הבתים והבתי כנסיות.. בנסיון להשפיע.

זכותם המלאה לחשוב כפי מה שיצא להם שזה רצון ה' (וללא ספק יש להם רעיונות חזקים), אבל אין להם זכות ליצור איזה ערפל בדעות של הרבה מגדולי ישראל. הם צריכים לא להתבייש בעצמם ובדעותיהם, ולא להסתתר בציבור הליטאי הקלאסי.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' ספטמבר 12, 2016 11:07 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' ספטמבר 12, 2016 11:05 pm

בדיוק! חזק ואמץ

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איתן » ג' ספטמבר 27, 2016 3:30 pm

הגליון החדש, מספר 14, התשרי והחגים.
קבצים מצורפים
קדושת ציון גליון 14.pdf
(2.41 MiB) הורד 588 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 27, 2016 8:09 pm

סתם כך, כל אדם/עלון שבחר לו מצווה אחת להתעסק בה (לא תחום אחד כמו נזיקין, אלא מצווה אחת או ענין אחד), וזו כל התורה כולה בשבילו, זה בעייתי במקצת...

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' ספטמבר 27, 2016 10:31 pm

איתן כתב:לא מזמן פתחו כולל שהיה קשור לאגודת קדושת ציון. הם למדו הלכות המקדש הלכה למעשה. לא כמו הרבה חרדים שיכולים ללמוד הלכות הבאת קורבנות למקרה ופתאום בן רגע מקדש ירד מן השמים ויצטרכו לדעת איך מקריבים, אך לעולם אפילו לא יחשבו ללמוד איך אפשר לבנותו בידיים, שהרי אין צורך בכך.

יש מכון תורת הקרבנות, שלומדים בו 'הרבה חרדים' בהיקף ובעיון את כל סדר קדשים הלכה למעשה, וברוך ה' מגבירים חיילים לעניין, ויש גם גיליון עם דיונים ערים. [וגם אני הקטן זכיתי לפרסם כמה סיכומי הלכות].
בכל מקרה הרבה חרדים לומדים את כל התורה לאו דווקא הלכה למעשה.
[חוץ מזה כתבת לא ברור, שהרי לגבי לבנותו באמת אין צורך בכך, וכנראה התכוונת להלכות אחרות].

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ג' ספטמבר 27, 2016 11:13 pm

לגבי בניין ביהמ"ק, נחלקו הראשונים אם יבנה בידי אדם או ירד משמיים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איתן » ג' ספטמבר 27, 2016 11:43 pm

שומע ומשמיע כתב:
איתן כתב:לא מזמן פתחו כולל שהיה קשור לאגודת קדושת ציון. הם למדו הלכות המקדש הלכה למעשה. לא כמו הרבה חרדים שיכולים ללמוד הלכות הבאת קורבנות למקרה ופתאום בן רגע מקדש ירד מן השמים ויצטרכו לדעת איך מקריבים, אך לעולם אפילו לא יחשבו ללמוד איך אפשר לבנותו בידיים, שהרי אין צורך בכך.

יש מכון תורת הקרבנות, שלומדים בו 'הרבה חרדים' בהיקף ובעיון את כל סדר קדשים הלכה למעשה, וברוך ה' מגבירים חיילים לעניין, ויש גם גיליון עם דיונים ערים. [וגם אני הקטן זכיתי לפרסם כמה סיכומי הלכות].
בכל מקרה הרבה חרדים לומדים את כל התורה לאו דווקא הלכה למעשה.
[חוץ מזה כתבת לא ברור, שהרי לגבי לבנותו באמת אין צורך בכך, וכנראה התכוונת להלכות אחרות].

אין שום חידוש בכולל חרדי שילמד איך להקריב את הקרבנות הלכה למעשה. אך יש חידוש גדול בכולל שילמד איך לבנות את בית המקדש.

לפי הגישה המקובלת אכן כפי שכתבת "שהרי לגבי לבנותו באמת אין צורך בכך", כי הרי הוא ירד מן השמים. ומה צורך לדעת איך לבנותו אם לא נעשה את זה? רק יש עניין להתכונן ליום ולפתע פתאום הוא ירד מן השמים, ונצטרך בן רגע להקריב את הקרבנות.

אך אם יש לפחות צד שאנחנו נבנה אותו - אזי אנחנו חייבים גם לדעת איך לבנות מזבח, להכין בגדי כהונה וכו'.

מוישי כתב:לגבי בניין ביהמ"ק, נחלקו הראשונים אם יבנה בידי אדם או ירד משמיים

איך שהוא נראה לי, שאף בדרך כלל מציינים את זה כמחלוקת בין רש"י ורמב"ם (אף שיש מקורות יותר קדומים), אבל נוהגים "לפסוק" על פי רש"י.

פעם דברתי על זה עם רב ליטאי חשוב, שהייתי מבאי ביתו.
הוא אמר לי שיש מחלוקת בין רש"י לרמב"ם האם בית המקדש ירד מן השמים או שאנחנו נבנה אותו. אך גם לפי רמב"ם מבואר שתחילה צריל להגיע משיח.
אני חשבתי אז: יוצא שמחלוקת בין הרמב"ם לרש"י הוא בגדר הפטור מבנין בית המקדש. לפי הרמב"ם משיח פוטר אותנו, ואילו לפי רש"י -הקב"ה בכבודו ובעצמו פוטר אותנו.

כללו של דבר הלכה למעשה רוב המוחלט של ציבור סובר כרש"י. אף שתיאורטית מעלה גם את הצד של הרמב"ם.

יש פה שתי שאלות מרכזיות: הסתכלות על דרך הגאולה, והיחס להגדות חז"ל ולפסיקה על פיהם.
כמו כן: מי אמר שבית המקדש חייב לרדת מן השמים לדעת רש"י וסיעתו?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 28, 2016 1:42 am

השאלה כאן הרבה יותר קשה, האם הנושאים של 'מה יהיה' יכולים לשנות את ההלכה הפשוטה שציוה ה' "ועשו לי מקדש"?
אם נניח שבאמת בסופו של דבר יבנה המקדש בידי שמים (כדברי רש"י בסוכה), או שיבנה ע"י המשיח (כדברי הרמב"ם בהלכות מלכים), אם כן ה' לא יאפשר לנו לבנותו. אבל לפטור את עצמנו מהחובה הזאת (בהנחה שזה יהיה מעשי, כמובן)? מאן דכר שמיה.

ואגב, יש גם רש"י במגילה (ולכאו' כן מוכח מלשון הגמ' שם), שבית המקדש יבנה לפני ביאת המשיח, ובני ישראל ישובו לבית המקדש ושם ידרשו את ה' ואת מלכות בית דוד (אם כי עדיין יתכן שיבנה המקדש בידי שמים לפני ביאת המשיח).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 28, 2016 9:17 am

ולפי הירושלמי בית המקדש קודם למשיח, והביאו התויו"ט

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 28, 2016 10:15 am

ולפי הרמב"ם נחלקו בו חכמים ולא ידע אדם מה שיהיה עד שיהיה

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 28, 2016 6:22 pm

קו ירוק כתב:ולפי הרמב"ם נחלקו בו חכמים ולא ידע אדם מה שיהיה עד שיהיה

זה בדיוק מה שאומר, שזה לא קשור כלל לענין הלכה למעשה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 28, 2016 6:26 pm

קו ירוק כתב:סתם כך, כל אדם/עלון שבחר לו מצווה אחת להתעסק בה (לא תחום אחד כמו נזיקין, אלא מצווה אחת או ענין אחד), וזו כל התורה כולה בשבילו, זה בעייתי במקצת...

אינני כל כך מסכים עם משפט זה, קודם כל יש את הספרי שהביא רש"י בפר' עקב, שכל החיוב של המצוות בחו"ל הם בשביל 'הציבי לך ציונים', וא"כ הפעולה בענין זה היא ממש שורש כל המצוות כולם.
אבל מלבד זאת, הרי בעלון האמור אין מדברים על מצות יישוב הארץ לבדה, אלא על איך מנהלים חיים בארץ על פי התורה. ז"א, להוציא את התורה כולה מהמישור הפרטי של בין אדם למקום, אל המישור הציבורי של בין ישראל למקום, זאת השקפה שונה על כל החיים ועל כל התורה, ולא מצוה אחת להתעסק בה.
כמובן ששייך לדון ולהתוכח עד כמה הם צודקים, אבל אינני רואה כאן פניה למצוה אחת על חשבון כל השאר.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי צולניק » ב' אוקטובר 31, 2016 10:08 am

קיבלתי במייל, במעלת קדושת ארץ ישראל
קבצים מצורפים
קדושת ארץ ישראל סופי.pdf
(2.02 MiB) הורד 506 פעמים

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' אוקטובר 31, 2016 10:12 am

הכותב הינו מהכותבים בעלון. וממש התאכזבתי, מלבד הבאת מקורות ידועים, אין בו ממש. אין בו הרחבה על גודל הקדושה. ואין בו חיזוק לדבריו שקדושת הארץ גדולה מקדושת התורה, מה שמשמע בנפה"ח ( תלמיד הגר"א....) ממש להיפך. ואפילו את דברי הרמב"ן בפר' בחוקותי לא טרח לציין. עיינו נא בפרק יח פסוק כה.
מצפה לקונטרס נוסף עם דברים של טעם

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי עוד יהודי » ב' אוקטובר 31, 2016 10:37 am

עברתי על כמה מהעלונים הראשונים שיצאו, וכמה דברים הפריעו לי מאוד.

א. נכתב שם שעיקר תכלית יציאת מצרים היתה הכניסה לא"י, ולא קבלת התורה. והוכיחו זה ממקראות מופרשים, שכשה' ציוה למשה להוציא את בנ"י ממצרים היה בשביל להיכנס לארץ, ולא הוזכר כמעט ענין קבלת התורה, ומכאן שהכניסה לארץ זה העיקר ולא קבלת התורה. והדברים זרים ומוזרים.
ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו....

ב. לפני כשנה שהתרבו מאורעות הטרור בארצנו הקדושה, ביכה העורך על כך שקריאת 'שמע ישראל' במקום להיות 'קריאת הקרב שהיהודי גובר על הגוי' נהפכה להיות קריאתו של היהודי שנהרג ע"י הגוי. ובעלון שלאחריו הביאו על זה מקור מהאבן עזרא כמדומני. [ויש להביא ע"כ מקרא מלא רוממות קל בגרונם וחרב פיפיות בידם].
וכמה הדבר כואב, שהרי הביאור הפשוט על אותה 'קריאת קרב' שאין היהודי נלחם כאומה סתם אלא נלחם למען כבוד שם ה' שנקרא על עמ"י. ואכן עצוב מאוד שכבוד ה' מחולל בעולם בכך שהעם הנבחר נופל שדוד לפני אומות העולם שכל תכליתם אינה אלא לסייע ליהודי להגדיל את כבוד ה' בעולם. אבל עצוב פי מאה מכך שרוב מוחלט מהעם הנבחר אינו יודע כלל מקריאת שמע ואינו קורא קריאת שמע בוקר וערב ולא רק בשעה שנלחם על אומה"ע, ורוב מוחלט מהעם הנבחר מתכחש לכך שהוא העם הנבחר.
[ומי שכואב לו רק על העדר 'קריאת הקרב' אות הוא שלא כבוד ה' הוא שמציק לו אלא לאומיות גרידא].

זאת מלבד הזיות הכתובות שם על הצגת אלטרנטיבה שלטונית, שתהיה תקיפה כנגד המפגעים וכו', שודאי אם תוקם על ידי יהודים חרדים מרבית העם יתמכו בה.....

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 31, 2016 11:35 am

עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו


אכן יש שיטה בין רבותינו דעיקר השכר הוא בעוה"ז (כי הוא לכלל ישראל וגם כי הוא הרבה יותר מופתי ופלאי, שיש שכר בעולם הגשמי על מעשים רוחניים עליוניים), והשכר בעוה"ב (שהוא לפרטים וגם הוא מחודש פחות כי כך טבע השי"ת שמעשה רוחני שכרו רוחני) הוא אכן משני לו

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי עוד יהודי » ב' אוקטובר 31, 2016 11:55 am

בברכה המשולשת כתב:
עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו


אכן יש שיטה בין רבותינו דעיקר השכר הוא בעוה"ז (כי הוא לכלל ישראל וגם כי הוא הרבה יותר מופתי ופלאי, שיש שכר בעולם הגשמי על מעשים רוחניים עליוניים), והשכר בעוה"ב (שהוא לפרטים וגם הוא מחודש פחות כי כך טבע השי"ת שמעשה רוחני שכרו רוחני) הוא אכן משני לו


ולזה אתה שם מגמתך באשר אתה עמל כל ימי חייך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 31, 2016 12:00 pm

עוד יהודי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו


אכן יש שיטה בין רבותינו דעיקר השכר הוא בעוה"ז (כי הוא לכלל ישראל וגם כי הוא הרבה יותר מופתי ופלאי, שיש שכר בעולם הגשמי על מעשים רוחניים עליוניים), והשכר בעוה"ב (שהוא לפרטים וגם הוא מחודש פחות כי כך טבע השי"ת שמעשה רוחני שכרו רוחני) הוא אכן משני לו


ולזה אתה שם מגמתך באשר אתה עמל כל ימי חייך?


כמובן, וכך גם כת"ר. הרי על זה אנו מתפללים- שתתגלה שכינתו יתברך עלינו לעיני כל חי בכל מימדי המציאות.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' אוקטובר 31, 2016 12:30 pm

זהו אכן נקודה לדיון ובגליון אור וחיות של חבד דובר מזה מחלוקת בין התניא למסילת מישרים.מויש על זה אשכול קחהו משם

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 31, 2016 12:39 pm

שמתעי שיצא גליון נגדי - משהו כמו 'אשיב לציון' או מה.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' אוקטובר 31, 2016 12:42 pm

נגדי למה? לקדושת ציון? יש למישהו? אפשר להעלותו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 31, 2016 12:54 pm

צולניק כתב:קיבלתי במייל, במעלת קדושת ארץ ישראל


בעיני טענותיו תמוהות ולא מתקבלות על הדעת. ורובם ככולם אפשר לפרשם אחרת. דוגמה אחת שמירת המצוות המוזכרת בפסוקים למען ירשו את הארץ היא כי התורה היא העבודה וירושת הארץ היא הטובה הנמשכת כשכר.
כמו שואספת דגנך ואכלת ושבעת אינו מוכיח שאסיפת הדגן ואכילתו הם יותר קדושה מלאהבה את ה"א בכל לבבכם ובכל נפשכם.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 31, 2016 1:50 pm

מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון?

כן.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אוקטובר 31, 2016 1:55 pm

מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון? יש למישהו? אפשר להעלותו?

במקרה קיבלתי. אין לי שום ידע ומידע באשר לתוכן.
קבצים מצורפים
ישיב לציון.pdf
(2.55 MiB) הורד 566 פעמים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי איתן » ב' אוקטובר 31, 2016 2:31 pm

פלגינן כתב:
מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון? יש למישהו? אפשר להעלותו?

במקרה קיבלתי. אין לי שום ידע ומידע באשר לתוכן.

אני רואה שיש חבר ליואל אלחנן (מחבר "דת הציונות" התת-רמתית). הכל שחור-לבן: יש אנחנו (החרדים) ויש הם (הדלי"ם). אנחנו צדיקים גמורים ונוחלים את עולם הבא, ואילו והם...

חברי האגודה כלל לא אוחזים לא מהרצל (שבעלון הנ"ל כתוב שאליהם התכוונו בקדושת ציון כשכתבו ביטוי "עבדיו הנביאים"), ולא מבן גוריון. מספיק שהם היו חילונים מחללי שבת ולכן היו מתחיייבים מיתה בסנהדרין. אין שום קשר בין האגודה לבין ציבור דתי לאומי. תאמינו לי, אף אחד שם לא מצביע לבית היהודי או ליכוד.

נ.ב. מה גם שהציבור דתי לאומי כלל אינו אחיד לא בדעותיו ולא ברמת שמירת המצוות. יש חילונים עם כיפה על הראש, ויש אנשים שמקפידים על קלה כחמורה יראי שמים אמיתיים.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי צולניק » ב' אוקטובר 31, 2016 3:00 pm

אכן, הרטוריקה של העלון הנ"ל לא משכנע איש. ג"א סבור שהרעיונות ב'קדושת ציון' הם הזויים, אך לכדי כפירה לא באו.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: קדושת ציון

הודעהעל ידי מוישי » ב' אוקטובר 31, 2016 3:18 pm

נמצא מכל האמור שאגודת קדושת ציון הגזימו ועלון ישיב לציון הקצינו. אז נוכל לסכם את עמדת רוב מניין ובניין של הת"ח חו"ר דפק"ק?


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים