מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 28, 2017 1:04 pm

קו ירוק כתב:א. הקמת המדינה אינה נס אלא הצלחה של הסיטרא אחרא, וכמו שאמר הח"ח שהוא חושש החפשים יקלקלו (להבדיל מקיבוץ גלויות מאז הצהרת בלפור, שאין לה קשר למציאות הציונית, ואין לנו חלק בהם) ואין חולק על זה בין כל גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. גם כיבוש ירושלים - ראה במכתבים בתחילת האשכול של מרנן הסטייפלער והרב שך זיע"א.
ב. לא ראליים, הזויים. לא נעים לראות אנשים מגוחכים.
ג. הוכרעה ההלכה ע"י מהרלב"ח נגד הסמיכה, וכל התופש במה הלכתית לעצמו כדעה שלא התקבלה ה"ה מתחייב בנפשו, כמו שאמרו לר' טרפון שהטה כדברי בית שמאי.
ד. זו התגרות באומות. וג' שבועות השביע וכו'. ולא כל הרוצה ליטול את השם יבא ויטול. וכבר השיב באופן דומה הגרי"ח זוננפלד.
ה. שיפתחו. זה כדאי מאוד. כהנא כבר הקדימם. אלא שמאימתי יהודים חרדים לדבר ה' מותרים להתחבר לרשעים שלא על פי הנחיותיהם המדויקות של רבותינו מצוקי ארץ, ובדיוק לפי הוראותיהם?

לגבי ההוספת הלא ממוספרות: ממתי אנו נוקטים הלכה כמאן דאמר אחד, כשכל גדולי הדור הכריעו לא כך ?[/size]

א. כבר הובאו לעיל דבריו של ר' יחזקאל לוינשטיין
"והנה כאשר נתבונן נראה בעליל שימים אלו הם ימות המשיח... והנה עתה ארץ ישראל נבנית בצורה שלא נבנית מעולם, ויתכן שנבנית למען מטרה זו שתבוא הגאולה בהיות ארץ ישראל מיושבת. זכורני בעת הצהרת בלפור שהחפץ חיים ז"ל אמר שזו התעוררות לגאולה אך מאוד צריך לדאוג מי יחטוף את הארץ שלא יעשו הם לבעלים עליה, עאכו"כ עתה שרואים אנו בנין ארץ ישראל ודאי שזו הכנה לגאולה, ולכן מחובתינו להתחזק באמונה ויראה להקדים פני משיח מלכנו". (או"י ח"ג עמ' רעט).

אגב, שאלה צדדית, מדוע יציאת מצרים זה לא מהסטרא אחרא?
ב. אכן לא נעים. השאלה מי יותר מגוחך, זה שיש לו טענות או זה שאין לו, ובהשקפה'דיק: העגלה הריקה או העגלה המלאה.
ג. יבואו החכמים ויוכיחו שחכמים רבים לאחמ"כ התחייבו בנפשם שטענו ששייך לחדש את הסמיכה.
ד. כידוע אין איסור להתגרות באומות, וגם לא למרוד באומות. וכבר השיבו באופן דומה חכמים רבים שדעתם הובאה באשכול הזה.
ה. אם הם יפתחו מפלגה זה יהיה בראשות רבניהם הדגולים מצוקי ארץ ר' שמואל אויערבך, ור' יצחק ברנד. (ויש עוד כמה סיבות מדוע בעתיד הקרוב הם לא עתידים לפתוח מפלגה).

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בתבונה » ג' מאי 30, 2017 11:58 am

ראשית רוב הפוסקים סברו שאפשר לחדש את הסמיכה בהסכמת כל חכמי ארץ ישראל אולם היות וחכמי ירושלים התנגדו ולא הייתה הסכמת כל החכמים התעוררה שאלה
שנית גדול החולקים הרלב"ח בהתייחסו לראיה מהגמ' שיהיה בית דין הגדול לפני ביאת משיח, עונה שיהיה בית דין הגדול בלשכת הגזית אז על כל פנים ממ"נ או שהסמיכה תתחדש לפני ביאת המשיח או שבית המקדש יבנה קודם ביאת המשיח.

שו"ת מהרלב"ח קונטרס הסמיכה

אמרו ז"ל בערובין פרק מי שהוציאוהו כפי הנראה דהשבת השופטים תקדם לביא' המשיח דעלה דההיא בעיא אם יש תחומין למעלה מעשרה אמרו שאני התם דאמר קרא הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום יי' והא לא אתא מאתמול אפילו /אי/ הכי בחול נמי לישתרי וכו' אלא דאמרינן לבית דין הגדול אתא הכי נמי לבית הגדול אתא הרי מבואר דאיכא בית דין הגדול קודם ביאת אליהו והמשיח. וראיתי להריטב"א ז"ל שכתב שם וזה לשונו אמרינן לבית דין הגדול אתא פירוש ללשכת הגזית מקום בית דין הגדול כי שם יגלה בתחלה עד כאן לשונו. ומה שנראה לי אמת בפירוש דבריו אלה שכיון להנצל מזה ולומר דמה שאמר לבית /דין/ הגדול אתא אין הכונה דאתא ממש לב"ד הגדול דאף על פי שיהיו לשם במקום ביאתו חכמים רבים מגדולי ישראל עדיין אין להם דין בית דין עד שיהיו סמוכין על ידי אליהו או המשיח אלא רוצה לומר למקום בית דין הגדול שהוא לשכת הגזית אשר לפי זה הפירוש אין לנו משם קושיא כלל.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בתבונה » ג' מאי 30, 2017 5:32 pm

ובסמיכה הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא
שדברי הרמב"ם שאם כל חכמי שבארץ ישראל יסכימו לסמוך מישהו הרי הוא נהיה סמוך ובאחרונים היו שסברו שבזה צריךאת כל חכמי ארץ ישראל ולא די ברוב,
וצ"ע מה פתאום שדין זה ישתנה מכל דיני התורה שהולכים אחר רוב?
עוד שהרמב"ם לגבי קידוש החודש מביא שהחשבון שאנו נוהגים בזמן הזה בקידוש החודש חל בגלל בית דין של ארץ ישראל או שנסמך בארץ ישראל מקדש אותו וכבר הקשה הרמב"ן בהשגותיו לסה"מ עשה קנ"ג שבזה"ז אין בית דין סמוכים ומה ביאור הרמב"ם.
וראה להלן בהודעה זו ציטוט לשון הרמב"ם בהלכות ובסה"מ על חידוש הסמיכה וציטוט דבריו על דיו בני ארץ ישראל בקידוש החודש בזה"ז בהלכות ובסה"מ

והיה נראה וכן הביא בקונטרס הסמיכה להרלב"ח לפרש שדעת הרמב"ם שלחכמי ארץ ישראל יחד יש כוח של סמוכים, וכמו שהנהגתם על פי החשבון נקבע קדושת החודש שהוא כוח המסור לסמוכים כך גם בכוחם לסמוך חכמים אחרים,

ואמנם הדבר תמוה שלבתי דין בארץ ישראל יש כולם יחד דין בית דין סמוך, ועוד קשה מאוד למה באמת ביטלו חכמים ור' הלל נשיאה את הסמיכה שכל כך הצטערו חז"ל עליה ומסרו נפשם עליה לקיימה?
וא"א לומר שלא נמצאו ראויים לכך בזמן הגמרא שלא שייך לומר שהב"י והמהר"י בירב סברו שהם יותר מחכמי הגמ'. ועוד שלגגבי הלכה לא מצאנו שלאחרי רבי הלל ירדה מדרגת התורה.

וחשבתי להעלות השערה מעניינת בדבר זה

ראיתי במאמר שכאן (http://www.daat.ac.il/he-il/kitveyet/ha ... ishpat.htm) ציטוטים מגר=אוני ארץ ישראל בסוף תקופת הגאונים שיצאו מארץ ישראל וטרחו לחזור מחוץ לארץ לתוך ארץ ישראל כדי לסמוך סמיכת חכמים
אחד מגאוני ארץ-ישראל, רבי אליהו הכהן, שהיה דר על גבול ארץ-ישראל, בצור, שהלך לחיפה בשנת א' שצ"ה לשטרות "לחדש שם את הגאונות והסמיכה"
וכן מביא מר' יהודה הברצלוני
"ואף על פי שבדורות הראשונים (בכל מקום) או עדין בארץ-ישראל הזכה (כלומר הראויה והזכאית לכך) נוהגת סמיכה, שהיו סומכין בית דין למי שראוי וסומכין ידיהן על ראשו כענין האמור ביהושע, ויסמוך את ידיו עליו ויצוהו, ואחר כך קורין לו ר', וכן (ת"ל: ודן) דיני קנסות, והאדינא (צ"ל: האידנא) לא נהגו דיני קנסות בחוצה לארץ ולא סמיכה להניח ידיהן על ראש הסמוך" (צד 132).


ואם צדקו דבריו שם שאכן המשיכו את הסמיכה למה תיקנו את החשבון בימי ר' הלל נשיאה
ובאמת לשון הרמב"ם הל' קידוה"ח פ"ה הל' ג
ומאימתי התחילו כל ישראל לחשב בחשבון זה, מסוף חכמי תלמוד בעת שחרבה ארץ ישראל ולא נשאר שם בית דין קבוע,
דהינו שהיה קושי בהתכנסות בית דין קבוע לקידוש החודש ולא שבטלה הסמיכה.
וא"כ אם צדקו דבריו במאמר דלעיל וכפי שלכאורה כך משמע מלשון הרמב"ם בסה"מ קנ"ג שעדיין בזמנו של הרמב"ם היו סמוכים יקשה אם כן מתי ולמה אז בטלה הסמיכה, ועוד שאם כן איך היא נעלמה מידיעת שאר חכמי ארץ ישראל ולכאורה על פי הנחות אלו אפשר שסמיכת חכמים הפכה להיות סמיכה בסתר כפי שאר דברים שחכמים מסרו לגדולי תלמידיהם בלחישה כסודות התורה והשמות (כמבואר במס' קידושין וכן בתשו' הגאונים מביא שהיו דברים שנמסרו אצל חכמי הגאונים איש מפי איש, אמנם במקרה כזה הסמיכה עיקרה הייתה כדי לקיים בישראל את הסמיכה ולא נהגה בפועל לדיני קנסות. ואם כן אולי גם כעת היא נמשכת בסתר אצל יחידי סגולה מגדולי החכמים שבארץ ישראל
ואם כן אפשר אולי לבאר בדברי הרמב"ם שהרמב"ם ידע דבר זה שהרי בצעירותו גר בארץ ישראל והיה ידידו של ר"י ישיבת א"י ר' יפת הדיין, וזה כוונתו שאם חכמי ארץ ישראל קובעים את ראש החודש על פי החשבון כי בכללם סמוכים
וצ"ע מה טעם לומר שנקבע להיות נסתר (גם בכל הדברים הנסתרים צריך ביאור למה הם נסתרים),

ואפשר שבגלל גזירות המלכות התחילו לסמוך בסתר ומפני הגזירות כבר אז לא יכלו לדון דיני קנסות
שאחרי שהפך לנסתר היה ברור שאם יאמרו על אחד שהוא מהנסמכים בסתר יבואו גם אחרים שישקרו שהם הנסמכים בסתר.
(ואולי זה הטעם שריב"ב לא סמך בסתר שסיכן את נפשו לסמוך בגלוי)
ואפשר עוד לומר שהרי הרמב"ם בסוף פרק ד' הל' סנהדרין כתב שאם הנסמך היה מופקע מזה שלא היה ראוי לסמיכה, לא חלה הסמיכה,וכמקדיש בע"מ למזבח.
וא"כ אפשר שהבינו שמפני המחלוקות יאמרו על הסמוכים שהם כמקדיש בע"מ למזבח,
ואמנם לפרסם דבר זה לא יכל הרמב"ם כדלעיל אבל המסקנה שאם כל חכמי ארץ ישראל יסמכו הרי בכללם יהיו גם הסמוכים באמת איש מפי איש עד מרע"ה ולכן ניתן לחדש גם את הסמיכה בפרסום
אלא שלצורך כך לא די ברוב שהרי שמא היחידים הסמוכים הם דווקא בכלל במיעוט ולכן צריך שכל החכמים מארץ ישראל יסמכו.
אמנם די בכך שהם יסמכו בתנאי שצדקו דברי הרמב"ם שניתן לסמוך.

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק א
ואני סבור שאם תהיה הסכמה מכל התלמידים והחכמים למנות איש בישיבה כלומר שיעשוהו ראש, ובתנאי שיהא זה בארץ ישראל כמו שהקדמנו, הרי אותו האיש תתקיים לו הישיבה ויהיה סמוך ויסמוך הוא אחר כך את מי שירצה. לפי שאם לא תאמר כן לא תהא אפשרית מציאות בית דין הגדול לעולם, לפי שצריך כל אחד מהם שיהא סמוך בלי ספק והרי כבר הבטיח ה' בשיבתם באמרו ואשיבה שופטיך כבראשונה, ושמא תאמר שהמשיח ימנה אותם ואף על פי שאינם סמוכין, הרי זה מוכחש, לפי שכבר ביארנו בהקדמת ספרינו זה שהמשיח לא יוסיף בתורה ולא יגרע ממנה לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה. ואני סבור שהסנהדרין תשוב לפני התגלות המשיח וזה יהיה מסימניו אמר ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה ואחרי כן יקרא לך עיר הצדק, וזה יהיה בלי ספק כאשר יכשיר ה' לבות בני אדם וירבו במעשה הטוב ותגדל תשוקתם לה' ולתורתו ויתרבה ישרם לפני בוא המשיח כמו שנתבאר בפסוקי המקרא.


רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ד הל' י"א
הרי שלא היה בארץ ישראל אלא סומך אחד מושיב שנים בצדו וסומך שבעים כאחד או זה אחר זה ואחר כך יעשה הוא והשבעים בית דין הגדול ויסמכו בתי דינין אחרים, נראין לי הדברים שאם הסכימו כל החכמים שבארץ ישראל למנות דיינים ולסמוך אותם הרי אלו סמוכים ויש להן לדון דיני קנסות ויש להן לסמוך לאחרים, אם כן למה היו החכמים מצטערין על הסמיכה כדי שלא יבטלו דיני קנסות מישראל, לפי שישראל מפוזרין ואי אפשר שיסכימו כולן ואם היה שם סמוך מפי סמוך אינו צריך דעת כולן אלא דן דיני קנסות לכל שהרי נסמך מפי בית דין, והדבר צריך הכרע.


וכבר מצינו שכתב הרמב"ם חכמי ארץ ישראל כוח קביעת החדשים שהוא דין בסמוכים דווקא

רמב"ם הלכות קידוש החודש פרק ה

הלכה יג
זה שאנו מחשבין בזמן הזה כל אחד ואחד בעירו ואומרין שראש חדש יום פלוני ויום טוב ביום פלוני, לא בחשבון שלנו אנו קובעין ולא עליו אנו סומכין, שאין מעברין שנים וקובעין חדשים בחוצה לארץ, ואין אנו סומכין אלא על חשבון בני ארץ ישראל וקביעתם, וזה שאנו מחשבין לגלות הדבר בלבד הוא, כיון שאנו יודעין שעל חשבון זה הן סומכין אנו מחשבין לידע יום שקבעו בו בני ארץ ישראל איזה יום הוא, ובקביעת בני ארץ ישראל אותו הוא שיהיה ראש חדש או יום טוב, לא מפני חשבון שאנו מחשבין.


ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קנג (קפאח ועין בגי' שבהוצאת פרנקל)
ובכאן שורש גדול מאד משרשי האמונה לא ידעהו ולא יתבונן במקומו אלא מי שדעתו עמוקה. וזה שהיותנו היום בחוצה לארץ מונים במלאכת העבור שבידינו ואומרים שזה היום ראש חדש וזה היום יום טוב לא מפני חשבוננו נקבעהו יום טוב בשום פנים אלא מפני שבית דין הגדול שבארץ ישראל כבר קבעוהו זה היום ראש חודש או יום טוב. ומפני אמרם שזה היום ראש חדש או יום טוב יהיה ראש חדש או יום טוב, בין שהיתה פעולתם זאת בחשבון או בראיה. כמו שבא בפירוש (ספר' אמור פ"י) אלה מועדי י"י אשר תקראו אותם אין לי מועדות אלא אלו, כלומר שיאמרו הם שהם מועדות אפילו שוגגין אפילו אנוסין אפילו מוטעין כמו שבאתנו הקבלה. ואנחנו אמנם נחשב היום כדי שנדע היום שקבעו הם ר"ל בני ארץ ישראל בו ר"ח כי במלאכה הזאת בעצמה מונין וקובעין היום, לא בראיה. ועל קביעתם נסמוך. לא על חשבוננו. אבל חשבוננו הוא לגלויי מילתא. והבין זה מאד. ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל, ולא יהיה שם בית דין ולא יהיה בחוצה לארץ בית דין שנסמך בארץ, הנה חשבוננו זה לא יועילנו אז כלום בשום פנים. לפי שאין לנו רשות שנחשב בחוצה לארץ ונעבר שנים ונקבע חדשים אלא בתנאים הנזכרים כמו שבארנו. כי מציון תצא תורה ודבר י"י מירושלים (ישעי' ב מיכה ד). וכשיתבונן מי שיש לו שכל שלם לשונות התלמוד בכונה הזאת יתבאר לו כל מה שאמרנוהו ביאור אין ספק בו.
והנה באו רמזים בכתוב יורו על שרשי המלאכה שיסמכו בהם בידיעת ראשי חדשים ועבור שנים. מזה אמרו (ס"פ בא) ושמרת את החקה הזאת למועדה מימים ימימה. אמרו (מכדרשב"י) מלמד שאין מעברין את השנה אלא בפרק הסמוך למועד. ואמרו (שם) מנין שאין מעברין את החדש אלא ביום ואין מקדשין את החדש אלא ביום תלמוד לומר מימים ימימה...

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 31, 2017 10:04 pm

"אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי, לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ"

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » ה' יוני 01, 2017 12:11 am

קו ירוק כתב:"אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי, לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ"

אתה מתכוון שגם אם תוכיח לו בראיות שוב ושוב לא תסור מעליו אוולתו?

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בתבונה » ו' יוני 02, 2017 10:40 am

הרואה כתב:
קו ירוק כתב:"אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי, לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ"

אתה מתכוון שגם אם תוכיח לו בראיות שוב ושוב לא תסור מעליו אוולתו?

הוא מתכוין שאין סיכוי שהוא ישתכנע

סמל אישי של המשתמש
בן ציון46
הודעות: 111
הצטרף: ג' ספטמבר 01, 2015 10:49 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בן ציון46 » ו' יוני 09, 2017 11:42 am

כתבה היום בעיתון כל ישראל על קדושת ציון "לאומנים או מינים"
https://drive.google.com/file/d/0BwjtQy08V7FXVEZlMTFRLTNMQ3c/view?usp=sharing

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יוני 09, 2017 1:16 pm

זוועה. (ויישר כח שהבאת את הדברים, שכולם יכירו מה קורה פה)
היום זה העקבתא דמשיחא האמיתי; כמו שתחילת הלידה זה יושבת על המשבר, כך אתחלתא דגאולה זה יסורי עקבתא דמשיחא, ועם ישראל יושב על המשבר מול פורצי גדר,
ואין מי שגודר גדר, ואין מי שיעמוד בפרץ, מפני סרי עול וטעם.
העיקר לזכור - 'אני וביתי נעבוד את השם'
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ו' יוני 09, 2017 1:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
בן ציון46
הודעות: 111
הצטרף: ג' ספטמבר 01, 2015 10:49 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בן ציון46 » ו' יוני 09, 2017 1:22 pm

קו ירוק כתב:העיקר לזכור - 'אני וביתי נעבוד את השם'

זה מה שקדושת ציון באים להפקיע.
העיקר שעם ישראל יעבוד את השם ולא כיחידים ח"ו.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יוני 09, 2017 1:23 pm

הם באים להפקיע את ה'נעבוד את השם', ומצפים שכולם יעשו כן....
ה'נעבוד' שלהם - זה לפי כריסם.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יוני 11, 2017 12:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
בן ציון46
הודעות: 111
הצטרף: ג' ספטמבר 01, 2015 10:49 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי בן ציון46 » ו' יוני 09, 2017 1:24 pm

קו ירוק כתב:זוועה. (ויישר כח שהבאת את הדברים, שכולם יכירו מה קורה פה)

זו כתבה מאוד יפה ומחמיאה!

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 09, 2017 3:19 pm

כיון שבכתבה הנזכרת הביאו מדברי מרן הגר"י לוינשטיין זצוק"ל,
[שכמובן גם הוא מן התומכים ברעיונותיהם
(וחבל שאינו חי, אילו היה חי, אולי היה מגיע לדרוש בכינוס שלהם ב'יום ירושלים')
שהרי אמר שבמלחמת ששת הימים היו ניסים, ושזו הכנה לגאולה...
על 'ראיות' מסוג זה, ראה לעיל].

ראיתי לנכון להעלות קטע נוסף מדבריו (וראה עוד כאן:)

אור יחזקאל - יראה ומוסר - עמוד קל.GIF
אור יחזקאל - יראה ומוסר - עמוד קל.GIF (40.49 KiB) נצפה 5788 פעמים

נעמן
הודעות: 137
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי נעמן » ו' יוני 09, 2017 3:32 pm

הנושא של הגר"י לוונשטיין הוא פולמוס האח והאחות?
אם כך, הקשר לעניינו די קלוש.
(אגב, בגלל שימוש חוזר ולא ראוי במושג 'זקן ממרא' בשנים האחרונות, לדעתי כדאי קצת להזהר מכניסה לדיון כזה...)

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 09, 2017 3:34 pm

למה נתפשת לשורות האחרונות? תקרא הכל.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » ש' יוני 10, 2017 9:33 pm

יישר כח לר' מעט דבש על ההוכחה החד משמעית שאכן ר' יחזקאל לווינשטיין סבר שהמדינה היא מהסטרא אחרא. וההשקפה התיישבה על מקומה.

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי ברזלים » ש' יוני 10, 2017 10:57 pm

המלכות היא מתנה מצד הקדושה והציונים השתלטו עליה

דומיא דמלכות ירבעם, שמלכות ישראל בארץ ישראל היא קדושה והרשעים השתלטו עליה.

ומעניין שהגר"א בספד"צ פעם אחד מדמה את המלכות של משיח בן יוסף שתהיה קודם ביאת משיח בן דוד למלכות שאול, ופעם אחד למלכות ירבעם.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי רון » ש' יוני 10, 2017 11:40 pm

'
נערך לאחרונה על ידי רון ב א' יוני 11, 2017 12:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' יוני 10, 2017 11:57 pm

סה"כ רציתי לצטט שתי שורות מדברי הגר"י לוינשטיין:
ורחמנא ליצלן, זה מצבנו עתה, כל נער מחשיב עצמו לגדול בתורה, ואינו מוכן לשמוע דעת גדולים בתורה ובאים בימים, וכל אחד ואחד עושה כפי הישר בעיניו, ורק לאחר שעשה מה שלבו חפץ, בא לפעמים כביכול לשאול ולהתיעץ.

וראה עוד לעיל.
וכאן.

והשקפת רבותינו בענין המדינה, כבר סיכמתי לעיל.
וראה עוד כאן.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » א' יוני 11, 2017 1:35 am

מעט דבש כתב:סה"כ רציתי לצטט שתי שורות מדברי הגר"י לוינשטיין:
ורחמנא ליצלן, זה מצבנו עתה, כל נער מחשיב עצמו לגדול בתורה, ואינו מוכן לשמוע דעת גדולים בתורה ובאים בימים, וכל אחד ואחד עושה כפי הישר בעיניו, ורק לאחר שעשה מה שלבו חפץ, בא לפעמים כביכול לשאול ולהתיעץ.

וראה עוד לעיל.
וכאן.

והשקפת רבותינו בענין המדינה, כבר סיכמתי לעיל.
וראה עוד כאן.

יש כאן שני נידונים שאין להם שום קשר אחד לשני, ואני מקוה שאתה לא מתכוון לערב אותם.
א. האם אנחנו כיום במצב של התקדמות גאולה אתחלתא או איך שלא נקרא לזה
ב. האם נכון לאדם לעשות לפי הישר בעיניו או שראוי לו להתייעץ עם חכמים
דברי ר' חצקל הובאו לעיל בקשר לנידון הראשון.
אם אתה מצטט ממנו לגבי הנידון השני, כמובן שאין בכך כל סתירה לנידון הראשון וראוי היה שתדגיש את זה ועל כן באה הערתי הראשונה.
וכנ"ל גם לגבי הקישור הראשון.
הקישור השני לא קשור לקדושת ציון.
הקישור השלישי, אתה טוען שם שגדולי ישראל סברו על מדינת ישראל:
אי אפשר להגדיר דבר כזה כחיובי, וממילא לא יתכן שהוא חלק מתהליך הגאולה

בהקשר לזה הובאו לעיל דברי ר' יחזקאל לווינשטיין viewtopic.php?f=55&t=30888&start=480#p367147 ובדומה לכך מעוד רבים מגדולי ישראל שחלקם הבאתי בנידונים דומים (אינני מומחה כמוך בחיפוש והעתקת קישורים).

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יוני 11, 2017 2:05 am

אכן באשכול כאן, נידונו כמה נושאים, והתערבו זה בזה.

עכ"פ, איני מבקש הרבה; רק זאת - אנא הבא ציטוט אחד מהגר"י לוינשטיין זצוק"ל (או מהרב מפוניבז', שגם שמו הוזכר בכתבה, או משאר גדולי ישראל המובאים ב'דעת תורה' שבעלון)
בנושאים הבאים (שהם עיקר נקודות הפולמוס עם 'קדושת ציון'):

א. כבר יצאנו מהגלות (משום מה, ב'אור יחזקאל' מובא פעמים רבות שאנו בתוך הגלות).

ב. חובתנו כעת להמשיך את תהליך הגאולה, ע"י מעשים (ולא רק ע"י תשובה ותפילה).

הציטוטים הכלליים על 'הכנה לגאולה' ועל 'סימני הקץ', אין בהם תועלת לענין. זה לא עיקר הנידון.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » א' יוני 11, 2017 9:44 am

א. חושבני שגם רבני קדושת ציון לא חושבים שיצאנו מהגלות מכל הבחינות, אלא שהייתה כאן התקדמות משמעותית של גאולה.
ובאופן כללי העניין של גלות תלוי על מה מדברים, אם מדברים על משמעות המילה גלות, חושבני שאכן חלק מחכמי קדושת ציון סוברים שיצאנו מהגלות. אבל בדרך כלל כשמדברים על גלות הכוונה במובן הרחב של המילה וזה כולל למשל שאין בית המקדש ומלכות בית דוד.
ב. יש הרבה ציטוטים, מעט מזעיר מלוקט מהקונטרס "בעקבי הצאן":
רמ"מ משקלוב:
"ובנדון החורבה בפרט אשר היינו מוכרחים להכניס גופינו ומאודינו לפדותה מיד זרים עריצים... ולבל ישימו ח"ו שקוץ משומם, במקום אשר התפללו אבותינו הקדושים האשכנזים .. ובטוחנו למזורזים שכמותם רודפי צדק אשר מעולם, כי יצאו לקראת דברינו בשמחה, כי ברוך ה' כך עלתה בימינו אתחלתא דגאולה".

מכתב לאמסטרדם משנת תק"פ, הובא בספר "השיבה לירושלים" עמוד 28 - 29

רבני וראשי קהילת תלמידי הגר"א בירושלים משנת תקצ"ו:
ותבער אש שלהבת חיבת הק' אהבת ציון וחיבת ירושלם בקרבנו, ולהתעורר בצערא דשכינתא קדישא אמנו המרחמת עלינו, אגוני מגנא ואצולי מצלא לנו בגלותינו, ועד מתי לא נרחם שארית פליטתנו, ולא נרחם את ירושלם בהיות לאל ידינו, כי לולא ה' חפץ בנו לא הראנו את כל אלה - להביאנו אל המנוחה ואל הנחלה, סימנא מלתא היא אתחלתא דגאולה. .. עורו נא והתעוררו נא כגבורים חלציכם, חזקו נא בעד עמינו ועיר אלקינו להרים ראש עליון לאקמא שכינתא קדישא למצוא מנוח לכף רגלה בבית מדרשנו ,ותקומו ותרחמו ציון כי עת לחננה לרצות אבניה ואת עפרה יחוננו, ובאתערותא דלתתא תליא מלתא לעורר אתערותא דלעילא לבנות הנהרסות

מכתב לגולה שיתרמו כספים לבניין ירושלים צילום כת"י של המכתב תלוי בכניסה לביה"כ החורבה, ומובא בספר "גנזי ירושלים" פנחס גראייבסקי, ח"ב, אגרת א'

הנצי"ב:
והנה בעת החיה הננו שומעים דבר ה' ע"י מה שאנו רואים כמה סיבות מהמסבב ית' כי כך ברצונו שתתישב הארץ לאט לאט ע"י נדחי ישראל, והדבר מושכל שעלינו למלא אחר רצון ה' ית' בכל אופן שיזדמן לפנינו, אם בפעולה חומרית או בפעולה רוחנית, היינו להעיר ולהפיח רוח אהבת הארץ בקרב ישראל, ומי מישראל שזכה ה' להתיישב שמה ולעשות בה איזה ישוב מדיני, בעבודת האדמה או בחרושת המעשה או במסחר, יהיה יודע שכרוך מצוה ומילוי רצון ה' בזה ויקוה שכר טוב מאלוקי הארץ

הסכמה לספר ילקוט א"י
וכן יהיה בשוב הקב"ה את ישראל לארץ הקדש יהיו מוכרחים לבנות בתים ולעשות הישוב בעצמם. אמנם אמר ה' התהלך בארץ ולא אמר לך בארץ, אלא משום שהיה הליכת אברהם בכל הארץ לא בדרך הטבע אלא בכח אלוקי, כך יהיה ישוב הארץ ע"י ישראל אבל בעזר אלוקי כמו שהיה בימי עזרא שבנו בעצמם הבתים, וככה יהיה בגאולה העתידה בב"א

העמק דבר בראשית יג יז

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » א' יוני 11, 2017 9:45 am

ציטוט חשוב מאד בעניין מהנצי"ב:
אגרות הנצי"ב, (ב"ב תשס"ג, אגרת קז):
אבל בזמן הזה שאנו כבושין בגולה וגזרות מתחדשות, אסור לנו להזכיר רעיון של גאולה בענין ישוב הארץ, דבלי ספק ישמעו התוגר ושריו דישוב הארץ ע"י ישראל אתחלתא דגאולה היא, ויפריע ח"ו עיקר הישוב, ושארי מלכויות יחושו לדבר ויגזרו גזרת המן ר"ל, וחלילה לנו להראות בעסק הישוב סימני גאולה, ורק העיר ה' בלבנו להשיב שממות הארץ ולעשותה לישוב, ויותר מזה לא ידענו מאומה, ואין לנו לדבר בזה אלא לחכות בלב ולהאמין לגאולה באיזה אופן שירצה לפי מעשיו, על כן איני מסכים לשוב ולהדפיס ספר "דרישת ציון" שיש בו סכנה לכל העסק"
. ומבואר שהתנגדותו אינה אלא מפני הסכנה להמשך הענין. מכתב זה שופך אור על כל מכתביו של הנצי"ב [ושל עוד גדולי ישראל מאותה תקופה] שנזהר להראות סימני גאולה בפרהסיא אע"פ שרומז על זה במכתביו כמה וכמה פעמים, וכל זה משום הזהירות שלא להפריע להמשך הענין בבחינת "ושים באזני יהושע".

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יוני 11, 2017 10:02 am

כל זה אינו מן הענין.

כולם מודים שכל שלב בהיסטוריה האחרונה הוא התקדמות לקראת הגאולה העתידה. יש ויכוח אם להגדיר זאת בצורה חיובית או שלילית, וכמו שכבר סיכמתי לעיל.

אבל 'קדושת ציון' הולכים עם ההגדרה של 'גאולה' רחוק מאד - הם טוענים שכל ההנהגה של הגלות (ההכנעה לגוים למשל) בטלה, ומאז שנתקבץ לכאן עם ישראל, ההנהגה צריכה להיות במלחמה ותוקף נגד האומות, כמו בזמן מלכי יהודה, ואין צורך גם לחשוש לסכנה - אנו את שלנו נעשה, וד' יסייע לעושי רצונו (כך במפורש נכתב בכתבה האחרונה).

ולזה לא הובא עדיין מקור, בכל הציטוטים הרבים שהביאו.

והרי אתה עצמך כותב, שהנצי"ב חשש מפני הסכנה - זאת אומרת שהנצי"ב לא ראה כאן עדיין גאולה במובן זה, וסבר שעדיין צריך להכנע לאומות, למרות שיש כאן 'אתחלתא דגאולה' (וגם תלמידי הגר"א שעלו לארץ לא יצאו למלחמה נגד הערבים); אז מי החליט שהיום כן?

ביקשתי לאורך האשכול מקורות לזה - ועדיין לא הובא אפילו מקור אחד.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » א' יוני 11, 2017 10:15 am

אתה ביקשת מקור לכך שמחובתנו כעת להמשיך את תהליך הגאולה, ע"י מעשים (ולא רק ע"י תשובה ותפילה),
הבאתי לכך מקורות.
עכשיו אתה רוצה מקור לכך שההנהגה צריכה להיות בתוקף נגד האומות.
אני לא יודע האם יש לכך מקורות מפורשים מדברי גדולי ישראל (לדעתי האישית זה תלוי בדיוק על מה מדובר), בכל אופן זה לא הנושא המרכזי של חברי אגודת קדושת ציון, וזה לא עיקר הפולמוס איתם, כי גם בתוכם יש בזה כמה דעות היותר והפחות.
לפי הכירותי האישית עם כמה מהאישים המרכזיים באגודה, הם טיפוסים קיצוניים שככל שהמדינה מתונה מדי לדעתם הם יקצינו ויאמרו שלא צריך לעשות חשבון כלל מה יאמרו הגויים, אך אם הם יהיו בעמדת שלטון הם יהיו יותר ריאליים. וכפי שגם כעת שהם נהיו אגודה ציבורית כמה מהם התמתנו בכמה וכמה נושאים על כל פנים מבחינה פוליטית

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יוני 11, 2017 2:05 pm

הרואה כתב:אתה ביקשת מקור לכך שמחובתנו כעת להמשיך את תהליך הגאולה, ע"י מעשים (ולא רק ע"י תשובה ותפילה),
הבאתי לכך מקורות.

לא הבאת שום מקור.
בכל מה שהבאת, יש רק התעוררות לעשות את המצוות המוטלות עלינו בלאו הכי (עלייה לארץ ובניינה, בנין ביהכ"נ), ועל זה כתבו, שאם נעשה המוטל עלינו, יעורר הקב"ה רחמיו.

אבל 'קדושת ציון' רוצים לעשות דברים שאינם בשליטתנו, ואינם ביכלתנו - העיקר 'לעורר את הגאולה' בכל מחיר.

וכבר הבאתי לעיל את דברי הסטייפלער (קריינא דאגרתא ח"א עמ' רסד):
והנה אנחנו היושבים פה, אין בכוחנו לעשות מאומה על זאת ועל כיוצא בו פרצות לאין מספר ר"ל, כי השלטון בידם, וכל מערכת התעמולה בידם, ואין מתחשבים כלל בדעת שומרי התורה הכואבים על פגיעתה.


והגר"מ פיינשטיין (אג"מ יור"ד ב, מה):
הנה מש"כ כתר"ה שמצד תשובתי בזה שהקשתי על הרמב"ם שפוסל נשים אף לכל משימות שלא ידוע לי בעניי מקור לדבריו, וגם שמשמע לי שלא כו"ע סברי כן יוצא מכשול שימנו נשים לפרעזדענט במדינת ישראל,
אין אנו אחראין להנהגת המלכות דשם שהיא בעוה"ר אצל כופרים ומומרים ואין מתחשבים עם דעותינו כלום ואף אם כו"ע יסברו כהרמב"ם וגם היה מפורש בגמ' ואף בתורה שבכתב לא היו מתחשבים מזה כמו שלא מתחשבים עם כל איסורי התורה החמורים ביותר והמפורשים בגמ' ובקראי וממילא אין שום מכשול מזה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 12, 2017 12:17 am

עכשיו אני כבר כלל לא מבין מה אתה רוצה.
טענת טענה, השבתי לך.
שאלת האם יש מקורות מגדולי ישראל שחובתנו כעת להמשיך את תהליך הגאולה, ע"י מעשים (ולא רק ע"י תשובה ותפילה), הבאתי כמה מקורות שעלינו ליישב את הארץ ולהביא את הגאולה בידיים.
אתה טוען שלא עניתי לך כי שאלת שאלה אחרת לגמרי, האם יש מקור שההנהגה צריכה להיות בתוקף כמו בזמן מלכי יהודה, לא הבנתי מה הקשר בין שתי השאלות.

קדושת ציון רוצים לעשות דברים שאינם בשליטתנו ואינם ביכולתנו? לא הבנתי מה הנידון. אתה לא רוצה לעשות את אותם דברים? או שאתה טוען שהם חושבים שזה ריאלי ואתה חולק עליהם וטוען שזה לא ריאלי להצליח בכך? ואם כן, אלו מקורות מגדולי ישראל אתה "מחפש"? שאמרו שזה ריאלי להשליט את התורה בארץ?
לא הבנתי כלל מה ראית בציטוטים המעניינים שהבאת, וגם לא הבנתי כלל האם ומדוע אתה חושב שמישהו מחברי קדושת ציון חולק עליהם.

בקיצור ערבבת פה 6 נושאים:
א. האם ההתקדמויות שנעשו בעניין ארץ ישראל לקראת הגאולה הם חיוביות או שליליות
ב. האם הגלות הסתיימה לגמרי ועם ישראל צריך להרים ראש בלי שום שיקולים פוליטיים של הגויים או לא
ג. האם כדי לקרב את הגאולה צריך לעשות מעשים בידיים, או רק תשובה ותפילה
ד. בהנחה שצריך לקרב את הגאולה בידיים, האם קירוב הגאולה צריך להעשות על ידי מצוות יישוב ארץ ישראל, או גם על ידי מלחמה
ה. האם יש סיכוי להלחם עם השלטון החילוני בנושאי דת או לא
ו. האם אנחנו צריכים לעורר על מה שאנחנו חושבים שצריך לעורר, או להשאיר זאת לגדולי ישראל.

ואענה בקצרה את דעתי שלאו דווקא תהיה מקובלת על כל חברי קדושת ציון:
א. חיוביות
ב. צריך להיות ריאלי ולראות מה האפשרויות, וכמו למשל בבית שני שנגאלו גאולה שניה, אבל עדיין התייחסו למלכי מדי ופרס ויון, עד שגברה מלכות בית חשמונאי.
ג. גם מעשים בידיים.
ד. שוב צריך להיות ריאלי, לפעמים מלחמה זה הנכון (וגם הרב שך סבר כך אולי פחות מצד יישוב א"י ויותר מצד פיקו"נ), ואין איסור לעשות מלחמה.
ה. שוב צריך להיות ריאלי, יש דברים שכן ויש דברים שלא, בשביל לדעת באמת על כל פרט צריך להיות בכנסת.
ו. תלוי איך מעוררים ומה, ומה ההשלכות של כל דבר, ואי אפשר לצבוע את זה בשחור ולבן.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 12, 2017 12:32 am

אולי במקום ללכת סחור סחור, אנא באר ישירות:
מה צריך לעשות כיום, בציבור החרדי, שלא נעשה. מה לכם כי נזעקתם.

==========

יש לי ציטוטים רבים מעלוני 'קדושת ציון' מה בדיוק אמורים לעשות; אבל על כל ציטוט תאמר שאין זה משקף את דעת 'כל חברי הקבוצה'...

בקיצור, כל אחד בקבוצה חושב משהו אחר, והמכנה המשותף לכולם הוא רק בהכרה שהתהליך שהיה עד היום בנושאי ארץ ישראל הוא חיובי.

נחמד.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 12, 2017 1:09 am

הרואה כתב:עכשיו אני כבר כלל לא מבין מה אתה רוצה.
טענת טענה, השבתי לך.
שאלת האם יש מקורות מגדולי ישראל שחובתנו כעת להמשיך את תהליך הגאולה, ע"י מעשים (ולא רק ע"י תשובה ותפילה), הבאתי כמה מקורות שעלינו ליישב את הארץ ולהביא את הגאולה בידיים.
אתה טוען שלא עניתי לך כי שאלת שאלה אחרת לגמרי, האם יש מקור שההנהגה צריכה להיות בתוקף כמו בזמן מלכי יהודה, לא הבנתי מה הקשר בין שתי השאלות.

קדושת ציון רוצים לעשות דברים שאינם בשליטתנו ואינם ביכולתנו? לא הבנתי מה הנידון. אתה לא רוצה לעשות את אותם דברים? או שאתה טוען שהם חושבים שזה ריאלי ואתה חולק עליהם וטוען שזה לא ריאלי להצליח בכך? ואם כן, אלו מקורות מגדולי ישראל אתה "מחפש"? שאמרו שזה ריאלי להשליט את התורה בארץ?
לא הבנתי כלל מה ראית בציטוטים המעניינים שהבאת, וגם לא הבנתי כלל האם ומדוע אתה חושב שמישהו מחברי קדושת ציון חולק עליהם.

בקיצור ערבבת פה 6 נושאים:
א. האם ההתקדמויות שנעשו בעניין ארץ ישראל לקראת הגאולה הם חיוביות או שליליות
ב. האם הגלות הסתיימה לגמרי ועם ישראל צריך להרים ראש בלי שום שיקולים פוליטיים של הגויים או לא
ג. האם כדי לקרב את הגאולה צריך לעשות מעשים בידיים, או רק תשובה ותפילה
ד. בהנחה שצריך לקרב את הגאולה בידיים, האם קירוב הגאולה צריך להעשות על ידי מצוות יישוב ארץ ישראל, או גם על ידי מלחמה
ה. האם יש סיכוי להלחם עם השלטון החילוני בנושאי דת או לא
ו. האם אנחנו צריכים לעורר על מה שאנחנו חושבים שצריך לעורר, או להשאיר זאת לגדולי ישראל.

אסביר את כוונתי, ותראה שכל הנידון הוא בשרשו נידון אחד (וכבר הסברתי זאת לעיל).

לא מצאנו מצווה בפני עצמה ששמה היא 'לקרב את הגאולה'. יש לנו מצוות המוטלות עלינו, ואותן אנו אמורים לעשות.
אלא שגדולי ישראל עוררו על מצוות מסויימות שהזדמנו לפתחנו, שנזדרז לקיימם, כי נראה שהקב"ה זימן לנו עת רצון, שע"י קיום מצוות אלו (כגון ישוב ארץ ישראל) תהיה אתערותא דלעילא לגאולה. דהיינו, שאנו נעשה המוטל עלינו מצד תרי"ג מצוות, והקב"ה יעורר את האהבה.

ברגע שהנידון הוא על המצוות, הרי שיש להם גדרים המבוארים בדברי הפוסקים, וגם יש תמיד את שיקול הדעת אימתי אפשר לקיים, ואימתי לא.

ולפי"ז ברור, שכל דבר שאינו מעשי, אין שום ענין לעורר עליו.

=============

אבל מהלך 'קדושת ציון' בכל פרסומיהם הוא, שיש עלינו חוב קדוש בפנ"ע של 'לקרב את הגאולה', וליתר דיוק: 'ליצור את הגאולה'.

דהיינו, שתהליך הגאולה כבר החל, אלא שאינו מושלם, ואנו נהפוך אותו למושלם.

הכיצד?
יש טופס, ובו רשימה של דברים שצריכים להיות בימי המשיח. אנו צריכים לסמן 'וי' על כל אחד מהם, וברגע שנסיים לסמן 'וי' על כל שלב, יישארו השלבים האחרונים שאינם בשליטתנו, ואותם יעשה הקב"ה.

ובכן, נתחיל את הטופס:
קיבוץ גלויות - 'וי'.
ביטול שעבוד מלכויות - עדיין לא הושלם, ותלוי בנו; אנו צריכים ליצור עצמאות מדינית, ואז יושלם.
ביעור ע"ז והגוים מן הארץ - כנ"ל.
בנין ביהמ"ק - כנ"ל.
הקרבת קרבנות - כנ"ל.

=============

וכיון שיש חוב קדוש של קירוב הגאולה, טוענים בפרסומי 'קדושת ציון' שאין מה להסתכל על הנושאים הנ"ל בעינים ריאליות; אנו צריכים לקיים את 'מצוות יצירת הגאולה', ואין לד' מעצור להושיע ברב או במעט.

אצטט קטע אופייני (ציטוטים נוספים ראה כאן):
מי יתן ונזכה לחזות בחקיקת 'חוק הפעמונים', אשר יאסור על קיומן של הכנסיות הארורות בארץ הקודש, אשר ודאי מהוות עבודה זרה, אותה צווינו לשבר ולנתץ... כמובן שממשלת ישראל החילונית, אשר כבוד שמים וקיום ההלכה אינם מהווים עבורה כל גורם - לא תעלה על הדעת לחוקק את אותו חוק מתבקש... הם לא יסכנו את 'מעמדנו הבינלאומי' עבור קיום דבר ה'.
אותם אנשים רואים הכל דרך משקפיים של "ריאליות" ו"יחסי כחות בינלאומיים".

אולם עלינו יראי ה', מוטלת החובה להיות ערוכים ליום בו השלטון בארץ יהיה בידינו, ואז לחוקק את אותם חוקים הכרחיים, למורת רוחם של אנשי ה"ריאליה" וה"פרקטיקה" שאינם יודעים את ה' (גליון 16).


ובכתבה שהועלתה כאן:
שאלה: התחושה היא שאתם מסתכלים בפרספקטיבה צרה, לא מחשבים את המהלכים שעלולים לצאת מהפעילות שלכם.
תשובה: הפרספקטיבה הצרה שלנו, היא הפרספקטיבה של התנ"ך, לפיה הקב"ה הוא הוא הגורם המרכזי של ההיסטוריה, ולא נשיא ארצות הברית, ואם נעשה כרצונו אין לנו ממה לחשוש.


=============

ועל זה ביקשתי מקורות;
אין חולק שחייבים לקיים תרי"ג מצוות כשיתאפשר לנו (עלייה לארץ ובניינה, ואפילו בנין ביהמ"ק והקרבת קרבנות);

אבל יש דברים שאין לנו, לצערנו, האפשרות לקיימם.

אין לנו אפשרות להשליט פה מדינת הלכה (וכדברי הסטייפלער והאגרות משה שהבאתי לעיל).

אין לנו אפשרות לגרש את הגוים מהארץ.

אין לנו אפשרות לבנות את ביהמ"ק.

אין לנו אפשרות להקריב קרבנות.

אלא מאי, באים 'קדושת ציון' ואומרים: אחרי שהתחלנו כאן תהליך של גאולה (עצם ההגדרה שנויה במחלוקת, אבל נניח לזה עתה), מחובתנו להמשיך את התהליך, מחובתנו להשלימו - אחרת לא תבוא הגאולה! הקב"ה לא יעשה את מה שאנחנו יכולים לעשות בידינו!

וממילא הגדרים משתנים - לא גדרי כל המצוות, אלא גדרים מיוחדים; גדרים של 'מצוות יצירת הגאולה'.

מה המקורות לכך?

א. מה המקור שאנו צריכים 'ליצור את הגאולה' (לא ייחשבו לכך מקורות שעוררו על חיובים שונים, והזכירו שבקיום חיובים אלו תבוא הגאולה), ואם לא ניצור אותה היא לא תהיה (ראה לעיל מה שכתב על רעיון זה הרב שך "דרכי ה' נעלמו מאיתנו").

ב. ומה המקור, ש'חיוב' זה שונה מגדרי ההלכה בכלל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 12, 2017 1:44 am

קצת תמוה להביא מהסטייפלר והאג"מ שאין בידינו להשליט את שלטון התורה בארה"ק, כי מימיהם כבר חלפו הרבה שנים, והציבור הירא את דבר ה' גדל מאד בארצנו הקדושה ברמה נכרת, ויתכן שאף על פי שבימיהם זה לא היה שייך - היום זה כן שייך.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 12, 2017 1:53 am

הבה נסתכל על הנושא במבט אחר:
למה מרכז התעמולה של 'קדושת ציון' מופנה על 'קידום תהליך הגאולה'?

למה אי אפשר לבוא ולומר בצורה פשוטה:

רבותי,
יש לנו חיוב דאורייתא של ביעור ע"ז מן הארץ - להשמיד את הכנסיות.
יש לנו חיוב לגרש את הגוים.
יש לנו חיוב לבנות את ביהמ"ק.
יש לנו חיוב להקריב קרבנות.

תהיה גאולה עי"ז או לא תהיה - החיוב במקומו עומד.

למה לא מעוררים כך?

מה זה קשור לנושא אם המדינה חלק מתהליך החיובי של הגאולה או לא?
למה מערבבים פה יחד את הנושא של 'יצירת הגאולה'?

==========

מציטוטיהם נראה, שהם מבינים שכל הנושאים האלה הם לא מעשיים; אבל ברגע שמדובר על 'יצירת הגאולה' הגדרים משתנים.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 12, 2017 1:55 am

איש גלילי כתב:קצת תמוה להביא מהסטייפלר והאג"מ שאין בידינו להשליט את שלטון התורה בארה"ק, כי מימיהם כבר חלפו הרבה שנים, והציבור הירא את דבר ה' גדל מאד בארצנו הקדושה ברמה נכרת, ויתכן שאף על פי שבימיהם זה לא היה שייך - היום זה כן שייך.

אז למה באמת הציבור הדתי והחרדי נלחמים רק על דברים עקרוניים, וגם זה לא תמיד בהצלחה?
סתם, כי הם בטלנים?
בעצם היה צריך להלחם על כל הקופה?
להשתלט על המדינה? (עם רובים?)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 12, 2017 2:21 am

זאת תשובה על מה ששאלתי?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 12, 2017 4:13 pm

לר' מעט דבש,
כתבת מגילה ארוכה,
אתה לאט לאט מסרבל את הדיון, ומערב עוד ועוד נידונים.
רק כמה נקודות
א. עיין בדברי הנצי"ב שהבאתי לעיל שהוא כותב במפורש שאנחנו צריכים ליישב את הארץ, ובכך ה' גם יעזור לנו להצליח בזה.
ב. מה זה משנה אם הנידון הוא על המצוות או להביא את הגאולה בידיים לפי ההגדרות שלך בדעת ק"צ, בשניהם יש את אותם כללים בדיוק: האם אפשר לקיים או לא.
ג. למה אתה חושב שאין עניין לעורר על דבר מעשי, ולמה אתה חושב שזה לא מעשי, ולו מצד הציפיה לגאולה והבנה נכונה של המציאות איפה אנחנו אוחזים בקשר לגאולה.
ד. לא הבנתי מה ההגדרה שלך ל"מצוה בפני עצמה להביא את הגאולה", מי שרוצה את הגאולה ויכול להביא אותה, ירצה להביא אותה. (כמובן בהנחה ששייך להביא את הגאולה בידיים).
ה. אתה חושב שלא שייך בכלל ביטחון בה'? (הרי הנושא המרכזי של ביטחון הוא לא בפרנסה אלא לעם ישראל בכללותו) או שאתה חולק על איפה הגבול של ההשתדלות הסבירה?
ו. איפה ראית בעלוני קדושת ציון שאם לא נביא את הגאולה ה' לא יביא אותה?
ז. אתה מבין ממה שהם לא מדברים הלכתית נטו אלא גם רעיונית שהם מבינים שזה לא נדרש מצד גדרי ההלכה. אני חושב שיש כאן 2 נושאים אחרים. א. אם רואים את הכל בפרספקטיבה של אתחתלא דגאולה ושהגיע הקץ, במילא גם הנידון ההלכתי לגבי אותם מצוות נעשה יותר ריאלי. ב. לא לכל דבר יש גדרים הלכתיים ברורים, למשל להקריב קרבנות בזמן הזה. בלי להכנס לויכוח המציאותי, נניח באופן תיאורטי שאם היו 200 יהודים עולים בבת אחת להר הבית ומתאמצים מאד, היו יכולים להקריב תמיד. אפשר לומר שכל איש מישראל שלא מקריב עכשיו תמיד של בין ערביים עובר בעשה? ברור שלא. אבל אם רואים את הדברים בפרספקטיבה של גאולה, אנשים יותר רוצים לגרום לזה להיות שייך. וכמובן זו רק דוגמא ונא לא להעיר הערות האם הדוגמא מציאותית או לא.
בקיצור
הילדים שלי קופצים עלי ואין לי ריכוז כדי להמשיך להעיר לך על כל שורה, אם תוכל פעם הבאה להתמקד יותר, יהיה דיון יותר שפוי וקריא.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' יוני 14, 2017 6:49 pm

שצב כתב:לשיטתם אולי היה צריך לקבוע יום צום ואבל על איבוד ההזדמנות לבנות את בית המקדש בתשכ"ז

מבו' בגמ' [תענית ל:] שאחד הטעמים לקביעת יו"ט בט"ו באב, הוא שביטל הושע בן אלה פרוזדאות שהושיב ירבעם בן נבט שלא יעלו לרגל, ומאידך מבו' בגיטין פח. שלמעשה עמ"י לא עלו לרגל בעקבות זה וגרם לקטרוג גדול ועי"ז התחיל כל גלות עשרת השבטים, ע"ש. המורם מכל הנ"ל, שיש מקום לקבוע יום שמחה על זה שנתאפשר הדבר, על אף שבפועל לא ניצלו את האפשרות [ואף גרם לקטרוג], וק"ו בנידו"ד אשר על אף הצער והכאב העצום שלא השכלנו לנצל את ההזדמנות לבנין בית חיינו, הרי סו"ס זכינו לירושלים עיה"ק.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יוני 22, 2017 12:51 am

קדושת ציון גליון 22, שוב כקישור לדרייב.
אודה למי שיוכל להעלות את הקובץ.

מכתב שצורף לעלון:
שלום רב לכל החברים.pdf
(217 KiB) הורד 194 פעמים

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' יוני 22, 2017 12:56 am

קדושת ציון גליון 22.pdf
(3.4 MiB) הורד 338 פעמים

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 22, 2017 11:48 am

Screenshot 2017-06-22 11.43.10 (2).png
Screenshot 2017-06-22 11.43.10 (2).png (137.66 KiB) נצפה 5280 פעמים

הזדמנות נפלאה לכל חובבי ציון המזדהים עם מטרת העלון, ויש להם ביקורת כל שהיא על התוכן או על הסגנון, להביע את דעתם ולהשפיע בעז"ה על העלונים הבאים.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יוני 23, 2017 12:31 am

יושב ירושלים כתב:הזדמנות נפלאה לכל חובבי ציון המזדהים עם מטרת העלון, ויש להם ביקורת כל שהיא על התוכן או על הסגנון, להביע את דעתם ולהשפיע בעז"ה על העלונים הבאים.

שם מוכר ממחוזות לא רחוקים מאוד..

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יוני 23, 2017 7:57 am

קו ירוק כתב:
יושב ירושלים כתב:הזדמנות נפלאה לכל חובבי ציון המזדהים עם מטרת העלון, ויש להם ביקורת כל שהיא על התוכן או על הסגנון, להביע את דעתם ולהשפיע בעז"ה על העלונים הבאים.

שם מוכר ממחוזות לא רחוקים מאוד..


ומסתבר שגם הקב"ה נמנה על האוהבים את ציון.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

הודעהעל ידי רון » ו' יוני 23, 2017 9:25 am

לייטנר כתב:
קו ירוק כתב:
יושב ירושלים כתב:הזדמנות נפלאה לכל חובבי ציון המזדהים עם מטרת העלון, ויש להם ביקורת כל שהיא על התוכן או על הסגנון, להביע את דעתם ולהשפיע בעז"ה על העלונים הבאים.

שם מוכר ממחוזות לא רחוקים מאוד..


ומסתבר שגם הקב"ה נמנה על האוהבים את ציון.


לייטנר שכח רש"י מפורש או עשה עצמו כמי שלא ידע,

וז"ל רש"י ואף על פי שהיתה אהובה לו בימי האבות עכשיו שנאה, מאחר שעשאוה אלו חק לעבודה זרה:


את אותה ציון אשר אהבו "חובבי ציון" [כונתי לחובבי ציון שאליהם רמז לייטנר] אין אנו מחבבים כל עיקר.
את אותה ציון אשר אנו מחבבים [מאד, יזכנו ד' לא לעוזבה לעולם], אין "חובבי ציון" מחבבים כל עיקר.

את אותה עיר ציון מכלל יופי, אשר עיני ד' אלוקיך בה, והיא תקות כל הדורות, שונאים "חובבי ציון" שנאת מות! ע' כתבי הרצל שר"י וז'בוטינסקי. כמה "אהבו" בעלי זקנים פרזיטים, אשר מעמסה על הישוב המה. ע' י' גרינבוים שר"י וכל גונדא דיליה, כידוע במה עסקו בשעת השמד באירופה

\


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים