עמוד 4 מתוך 6

Re: גבולות הארץ

פורסם: ג' יוני 20, 2017 1:56 am
על ידי קו ירוק
הכתב והמכתב כתב:עוד יש לעיין בב"ב קכ"ג אם לשבטים נתחלקה או לקרקף גברא וכו'.
ופירש רשב"ם מסכת בבא בתרא דף קכא עמוד ב: לקרקף גברא.
- לראשי אנשים שכל אחד מיוצאי מצרים לרבי יאשיה או לבאי הארץ לרבי יונתן היה נוטל חלקו בארץ בפני עצמו והיו כולם שוין בחלוקה. וכן הביא רש"י בפרשת פינחס [אף שלא פסקו כן בגמ' ואכמ"ל].

ולכאורה איך שייך צד שכל שבט קיבל לפי גדלו הלא אם כן לא שייך במציאות לעשות גורל שהרי אין יודעים לפני הגורל היכן יוצא חלק כל שבט ושבט ואם כן איך מבררים החלקים לפי הגורל ?

ועד שאנו שואלים על זה, הרי יש לעיין אחד קיבל עידית ואחד זיבורית. וע"כ שאף לפי קרקפתא דגברא, אבל זיבורית ועידית מתחלק לפי גודל הקרקע. ולפ"ז מיושב שהסמוך לבית המקדש הוי עידית מצד חשיבותו, ולכן אשר שהיה רחוק מכולם קיבל הרבה מאוד, ׁ(ואולי גם משום שהיו בו נכרים שחירם קיבל י"ח ערים משלמה).

ודברי הרב וולפסון שהבאת לעיל, מתמיהים. ולכל סוגיא יש אופן ה'לומדות' שלה. וא"צ לייצר 'מערכות' על קרקע עולם.
'ככר הירדן' נחשב כל הבקע שבין אגן קצה ים המלח הדרומי בואכה מדבר צין, עד ים כנרת. ולכן נמצא ששלמה המלך כרה נחשת בככר הירדן בין סוכות ובין צרתן, וצרתן ליד עמק יזרעאל. וערי הככר וצוער שהם בדרום אגן ים המלח גם הם נחשבים על הככר.
סבורני שים המלח טבעי שיהיה מלוח כי יש התאיידות רבה בגלל החום, והוא מקור מים סגור. ויתכן שלפני שהפך השם את הצוק על ארבעת ערי הככר, לא היה קרקע ים המלח עמוק עד כדי 729 מ' תחת פני הים כפי שהוא כיום, אלא היה ביצה פוריה עם מים מתוקים שמרווים השדות.

גבולות הארץ

פורסם: ג' יוני 20, 2017 2:01 am
על ידי הכתב והמכתב
קושיתך בעידית וזיבורית הקשו שם מגמרא עי"ש דף קכב או בכספים או שבעל העידית מקבל יותר
אך עדיין לא מיושב איך שייך לעשות על זה גורל. נגיד שקבעו חלק ירושלים ודרומה, ועוד חלק אזור בנימין קטן יותר, הרי אפשר שיהודה יזכה בחלק זה ובנימין בחלק של יהודה ואז אין שום שבט מקבל לפי חלקו כלל.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ב' יולי 10, 2017 9:07 am
על ידי קו ירוק
י"ל שהיו ב' דינים בחלוקת הארץ: א' גודל שטח הקרקע מצד איכותו ומצד מקומו בארץ (שמצד משניהם מוגדרת הקרקע כעידית או זיבורית), והב' מצד גודל השבט.
והגורל אומר היכן יקבע מקום כל שבט בארץ אם בדרום או בצפון במזרח או במערב. ולא עיינתי כעת בסוגיא.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ב' יולי 17, 2017 1:10 am
על ידי הכתב והמכתב
קו ירוק כתב:י"ל שהיו ב' דינים בחלוקת הארץ: א' גודל שטח הקרקע מצד איכותו ומצד מקומו בארץ (שמצד משניהם מוגדרת הקרקע כעידית או זיבורית), והב' מצד גודל השבט.
והגורל אומר היכן יקבע מקום כל שבט בארץ אם בדרום או בצפון במזרח או במערב. ולא עיינתי כעת בסוגיא.

כעת מצאתי: רש"י במדבר פרק כו : לשבט שהיה מרובה באוכלוסין נתנו חלק רב, ואף על פי שלא היו החלקים שוים, שהרי הכל לפי רבוי השבט חלקו החלקים, לא עשו אלא ע"י גורל, והגורל היה על פי רוח הקודש, כמו שמפורש בבבא בתרא (קכב א) וכו'.
משמע מדברי רש"י שהגורל היה רק לברר בדרך נס את מה שבררו מתחילה לכל שבט. ולא היה גורל של אופציות.
ויש עוד ראיה לזה מברכות יעקב שהעיד על מקומות השבטים לפני הגורל כמו זבולון לחוף ימים וכו'. דידעו כל אחד מקומו ועשו גורל שכן הוא רצון ה' באורים ותומים

Re: גבולות הארץ

פורסם: ב' יולי 17, 2017 10:29 am
על ידי קו ירוק
הרמב"ן מאריך לחלוק על רש"י שהגורל היה רק על בתי אבות למשפחות כל שבט ושבט שבט, ולא על נחלות השבטים. שזה נאמר בנבואה ליהושע ולא בגורל. וכעין ברכת יעקב.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' יולי 28, 2017 4:51 pm
על ידי איש גלילי
איש גלילי כתב:
הכתב והמכתב כתב:
נעמן כתב:וכמובן שהפירוש העיקרי על "ים ודרום" הוא, זכיית נפתלי בכינרת וכל הירדן עד לים המלח בנחלת יהודה

???

אם הבנתי נכון את סימני השאלה, כונתך שתמוה בעיניך שכל הירדן היה בנחלת נפתלי.

אבל כן נאמר בגבולות נחלת נפתלי (יהושע יט לד):
ופגע בזבלון מנגב, ובאשר פגע מים, וביהודה - הירדן מזרח השמש

ועיין במצודת דוד שם:
מצודת דוד (יהושע שם) כתב:וביהודה הירדן. ובגבול יהודה פגע בהירדן העומד במזרח, כי גבול צפון יהודה כלה בקצה הירדן הדרומי, ולנפתלי היה כל הירדן לנחלה, אם כן פגע בגבול יהודה בסוף הירדן, והוא הדין שפגע בכל השבטים שהיה גבולם עד הירדן, אבל בא לומר שאף שהיה נחלת יהודה בסוף הדרומי, מכל מקום פגע גם בו:

ראיתי שבפרשתן יש ברש"י (ג יז), שבני גד נחלו את הירדן, וגם את הערים הסמוכים לעבר הירדן המערבי, וצ"ע.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' יולי 28, 2017 5:13 pm
על ידי לייטנר
יש הטוענים שבפשט הכתוב, עד כמה שזה נשמע מוזר, רמת הגולן היתה נחלה נוספת של שבט יהודה.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' יולי 28, 2017 5:52 pm
על ידי איש גלילי
פשט של איזה כתוב?

הירדן שזורם מצפון הכנרת אינו נקרא בשום מקום 'ירדן'.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' יולי 28, 2017 6:14 pm
על ידי לייטנר
איש גלילי כתב:פשט של איזה כתוב?

הירדן שזורם מצפון הכנרת אינו נקרא בשום מקום 'ירדן'.

עיין בספרו של יואל אליצור, מקום בפרשה, עמ' 277-9.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 3:53 am
על ידי קו ירוק
איש גלילי כתב:ראיתי שבפרשתן יש ברש"י (ג יז), שבני גד נחלו את הירדן, וגם את הערים הסמוכים לעבר הירדן המערבי, וצ"ע.

באמת דברי רש"י קשים להולמם. והפלא הוא שגם חז"ל אמרו ירדן נופל לים כנרת.
ורשום אצלי:
פירש"י בפר' דברים (ג יז) עה"פ 'והערבה והירדן וגבֻל מכנרת ועד ים הערבה' וגו'; מכנרת, מעבר הירדן המערבי היה, ונחלת בני גד וב"ר מעבר הירדן המזרחי, ונפל בגורלם רוחב הירדן כנגדם ועוד מעבר לשפתו עד כנרת, וזהו שנאמר והירדן וגבול, הירדן ומעבר לו.
ודברי רש"י שמרבי' תיבת 'וגבול', הם לשיטתו דפירש גם בפסוק שלפניו 'ועד נחל ארנן תוך הנחל וגבֻל'; כל הנחל ועוד מעבר לשפתו כלומר עד ועד בכלל ויותר מכאן'.
ובפשוטו חיליה דרש"י הוא על דרך שדרשו בגיטין ח. עה"פ 'וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבל', דאתי לרבות גם הים ולא רק עד שפתו. אלא דזה תמוה דהא ידוע מחז"ל וכך הוא במציאות שהירדן הולך בתוך הכנרת ולא ממזרח לה (וכבר תמה ע"ז בהעמק דבר).
ועוד יקשה לפירש"י מה הביאו לפרש הכי בפסוק 'הירדן וגבול', הא ביהושע (יג כג,כז) גבי נחלת ב"ג וב"ר כתי' שנחלו הירדן וגבֻל, ושם פירש"י כתרגום יונתן; 'הירדן וגבול, ירדנא ותחומיה הערים על שפתו' (וכ"כ רד"ק), ולא פירש לרבות מעבר לשפתו כדפירש בתורה.
ולולי דבריו מאי דכתי' בתורה וביהוש' 'הירדן וגבול' אתי להורות שקבלו עד הירדן ממש לאפוקי בהירדן העליון היורד מדן עד ים כנרת, ששם לא נטלו חצי המנשה בערבה עד הירדן, ולא הירדן גבולם אלא שהערבה (החולה) שממזרח לירדן שם גם היא מארץ ט' המטות ומשל נפתלי היא עד לרגלי הבשן. וא"כ גם בנחל ארנון 'וגבול' להורות על הנחל ותחומו ולא יותר. ומאי דדרשי' בגיטין 'הים הגדול וגבול' היינו משום דכבר כתי' בו 'וגבול ים' וים כמשמעו, למאי נכפל 'והיה לכם הים הגדול וגבול', ע"כ ד'הים הגדול וגבול' אתי לרבות, אבל באינך הוא כמשמעו עד כאן ולא יותר (העמק דבר שם)]

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 9:11 am
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין עוד בהרחבה בספרו של הרה"ג יגאל אריאל
ארץ ירדן וחרמונים: הגולן ועבר הירדן במקרא ובהלכה

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 12:00 am
על ידי משולש
אפשר כתב:
משולש כתב:מי יודע על זה שבאר שבע נמצאת בגבולו הדרומי של ארץ ישראל (וזה אומר שירוחם ודימונה וכו' בחו"ל, וזה תלוי בזיהוי של נחל צין ונחל מצרים).

זה שבאר שבע היה על הגבול אינו דבר חתוך, דמצד אחד משמע שלא היה על הגבול כי היה בין ערי שמעון שהיה מובלע לכאו' בכל יהודה, וא"כ לא היה על הגבול, והלשון מדן ועד באר שבע מתייחס רק למקומות היישוב, דדרומה לבאר שבע לא התיישב כ"כ מחמת מדבריות וכדומה. ובכלל הרי הגבול הדרים מים המלח ואילך כמבואר במסעי וביהושע פט"ו, ובאר שבע הוא לצפון קצה הדרומי של ים המלח.
אבל יש את הרש"י במסעי שכתב דאחר שהגבול פנה דרומה מים המלח הוא חוזר ומצפין, ונדחקו בזה כל מפרשי רש"י והיפכו המשמעות עי' ט"ז משכיל לדוד וגור אריה, ורק הלבוש למד כן כפשוטו, וכן צייר שם במפה שלו, ולפ"ד אכן היה באר שבע על גבול א"י.

בכל אופן הגבול הריאלי לדרום הוא היכן שהוא בין ירוחם למצפה רימון, וכן נקטו רוב תלמידי החזו"א, ביניהם הגרח"ג, וגם הגרח"ק בדרך אמונה פ"א דתרומות ה"ז נקט כעי"ז. ולפ"ז ירוחם בתוך הגבול, עכ"פ למרבית הדיעות.

בכ"א על הגבול הדרומי נשפך כ"כ הרבה דיו שאם יפתח דיון בזה יש לאשכול הזה סיכוי לשרוד עשרות בשנים. לפני כמה שנים יצא ספר מנחת ערבה שהקיף כל הנושא וכל השיטות וכל הדיוקים והוא מחלק באימייל לכל דורש. [כמובן פרט לכל הנידונים על מקום הגבול, יש את ההבקרה של הגרמ"מ קארפ שיש כיבוש שלמה, ולזה הספר מנחת ערבה לא מתייחס, ודברי הר' קארפ מוקשים מאוד מכמה צדדים ואכ"מ].

יש לציין את "הדרך הגדולה ההולכת למזרח" המוזכרת בתוספתא שהיא הגבול הדרומי של ארץ ישראל, המזוהה היום עם "דרך הבשמים" (מעזה לחצי האי ערב).
וכל מה שמצפון לה הוא בתוך א"י. היא עוברת ליד "עובדת" הסמוכה לשדה בוקר. וחוצה גם את מכתש רמון לשניים.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 1:49 am
על ידי קו ירוק
מכתש רמון בלא"ה בחו"ל. אבל דרך הבשמים שהיא הדרך הגדולה ההולכת למדבר, מהווה את תחום עולי בבל בדרום מערב, ולא את תחום עולי מצרים.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 10:38 am
על ידי בברכה המשולשת
קו ירוק כתב:מכתש רמון בלא"ה בחו"ל.


יש בזה מח' גדולה, הלא כן?

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 8:46 pm
על ידי קו ירוק
בשנים האחרונות נתרבו ספסלי דבי מדרשי, וכבר לא יכול כ"א לאחוז מקלו בידו בדקדוקי עניות בלשונות הראשונים, כך שהמחלוקת לא כ"כ גדולה...

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 9:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
קו ירוק כתב:בשנים האחרונות נתרבו ספסלי דבי מדרשי, וכבר לא יכול כ"א לאחוז מקלו בידו בדקדוקי עניות בלשונות הראשונים, כך שהמחלוקת לא כ"כ גדולה...


?

Re: גבולות הארץ

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 2:51 am
על ידי קו ירוק
איש גלילי כתב:
מאיר נפתלי כתב:ומה תעשה עם רש״י בדברים לג, כב שכתב - שבטו של דן כו׳ תחלה נטלו בצפונית מערבית עקרון וסביבותיה כו׳, הא קמן שעקרון שוכנת קרוב יותר לגבול צפון מערב ארץ ישראל.

זאת הוספה ברש"י.
רש"י ביהושע (יט מא) כתב בפירוש שנחלת דן סמוכה ליהודה, ואין טעם להביא את יהודה לצפון כשזה לא מתחיל להסתדר עם פסוק אחד ביהושע.

כשעיינתי בפרשת השבוע/החג ראיתי רשום אצלי על דברי רש"י אלו:
לכאו' היה נראה להגיה ברש"י בדרומית מערבית. אלא שאולי כוונתו שהרי יהודה נטל כל הדרום ממזרח למערב, ודן אצלו לצפון מערב 'עקרון וסביבותיה'. ועוד נטל 'לשם' שהיא צפונית מערבית של ארץ ירושת השבטים

Re: גבולות הארץ

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 1:56 am
על ידי הכתב והמכתב
הכתב והמכתב כתב:להלן המאמר
לא הצלחתי להעתיק בPDF
מה דעת הת"ח על זה (כוונתי בעיקר היכן יש ראיות מוצקות שאינו כן)
resppic1.jpg
resppic2.jpg
resppic3.jpg
resppic4.jpg
resppic5.jpg
resppic6.jpg
resppic7.jpg
resppic8.jpg
resppic9.jpg
resppic10.jpg
resppic1.jpg

הקפצה - מעניני דיוא

Re: גבולות הארץ

פורסם: ש' אוקטובר 28, 2017 10:15 pm
על ידי שומע ומשמיע
רש"י כותב על ויבואו שני המלאכים סדומה בערב, 'וכי כל כך שהו המלאכים מחברון לסדום'.
ואינני מצליח להבין את השאלה לפי כל חישוב שהוא, בין לפי דברי חז"ל הקדושים בהליכתו של אדם, ובין להבדיל אלפי הבדלות לפי החישוב של גוגל.
ובאמת במד"ר זה מובא באופן אחר לגמרי, שמביאים שם את מהירותם של המלאכים שעפים מרחקים ברגע. ועל זה שואלים את השאלה, בל להזכיר כלל את חברון וסדום. אבל איך שרש"י מביא, אינני מבין.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 12:47 am
על ידי משוש דורים
מי יוכל להסביר את המקובל בידינו היום שהעיר לוד היא לוד המקראית, עם דברי רש"י במסכת מגילה (דף ד עמוד א) לוד ואונו וגיא החרשים - מערי בנימין היו, כדכתיב ובני אלפעל עבר ומשעם ושמר הוא בנה את לוד ואת אונו וגו' ובספר דברי הימים מיחסו על שבט בנימין, וגמרא גמיר לה רבי יהושע בן לוי מרביה דמוקפות חומה מימות יהושע בן נון הן.
איך אפשר לומר שלוד היום היא בנחלת בנימין?

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 12:59 am
על ידי קו ירוק
ראשית, לוד היא לוד (אפשר להתיר עגונה עם הידיעה הזו).
השאלה קשה מאוד, לא רק על לוד אלא גם על אונו וגי החרשים.
יתכן לומר שלבנימין היה נחלה קטנה מאוד, ועם השנים הרחיבו נחלתו (יהושע או השופטים) מתוך נחלת בני דן (שכבשו עוד נחלה בצפון, וכבר היה להם נחלה גדולה), כדי שיספיק לכל השבט, כמו שמצאנו שביאר הגר"א (דבהי"א ה י) שעשו חלוקה חדשה בנחלות גבי גד ובני ראובן בימי שאול - הוא יהושע שהמלוכה שאולה לו (ב"ר צח טו).

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 1:03 am
על ידי איש גלילי
שומע ומשמיע כתב:רש"י כותב על ויבואו שני המלאכים סדומה בערב, 'וכי כל כך שהו המלאכים מחברון לסדום'.
ואינני מצליח להבין את השאלה לפי כל חישוב שהוא, בין לפי דברי חז"ל הקדושים בהליכתו של אדם, ובין להבדיל אלפי הבדלות לפי החישוב של גוגל.
ובאמת במד"ר זה מובא באופן אחר לגמרי, שמביאים שם את מהירותם של המלאכים שעפים מרחקים ברגע. ועל זה שואלים את השאלה, בל להזכיר כלל את חברון וסדום. אבל איך שרש"י מביא, אינני מבין.

מהיכי תיתי שרש"י מדבר ביחס לזמן הליכת אדם? מן הסתם כונתו כדברי המדרש.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 1:12 am
על ידי קו ירוק
פרשת השבוע: 'אשר משאל לדמשק' - ת"א דמציפונא לדמשק.
חובה היא דן (תל דן. ואכמ"ל).
האם היא מצפון לדמשק ??

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 7:01 am
על ידי לייטנר
קו ירוק כתב:פרשת השבוע: 'אשר משאל לדמשק' - ת"א דמציפונא לדמשק.
חובה היא דן (תל דן. ואכמ"ל).
האם היא מצפון לדמשק ??


עיין בהעמק דבר שיוצא נגד זיהוי חובה כ'דן', בגלל הקושי הגאוגרפי.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 9:11 am
על ידי משוש דורים
לייטנר כתב:
קו ירוק כתב:פרשת השבוע: 'אשר משאל לדמשק' - ת"א דמציפונא לדמשק.
חובה היא דן (תל דן. ואכמ"ל).
האם היא מצפון לדמשק ??


עיין בהעמק דבר שיוצא נגד זיהוי חובה כ'דן', בגלל הקושי הגאוגרפי.


אבל רש"י פירש שחובה היא דן, ותשש כוחו כיון שעתידין בניו לעשות שם עגל.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 10:07 am
על ידי לייטנר
משוש דורים כתב:
לייטנר כתב:
קו ירוק כתב:פרשת השבוע: 'אשר משאל לדמשק' - ת"א דמציפונא לדמשק.
חובה היא דן (תל דן. ואכמ"ל).
האם היא מצפון לדמשק ??


עיין בהעמק דבר שיוצא נגד זיהוי חובה כ'דן', בגלל הקושי הגאוגרפי.


אבל רש"י פירש שחובה היא דן, ותשש כוחו כיון שעתידין בניו לעשות שם עגל.

עיינת בהעמק דבר?

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 11:46 am
על ידי מה שנכון נכון
כמדומני שקושית ההעמ"ד על פרש"י אינה מקושי גיאוגרפי, אלא מאי קמ"ל קרא בתוספת זו. ואפי' נאמר שבא להודיע את מיקומה של העיר - למה לא הודיע בפסוק הקודם שנזכר בו שמה העיקרי, והול"ל עד דן אשר משמאל לדמשק, ולא להודיע זאת בפסוק השני שבו לא נזכר שם העיר כי "אין מקום ששמו חובה", אלא כינוי ע"ש העתיד וטעם למה לא המשיך אברהם לרדוף.
אבל לפי' ההעמ"ד ניחא, כי "וירדפם עד חובה" אינו מתיחס לאברהם אלא לחילו, ובא הפסוק לתת טעם למה לא רדף אברהם עצמו - כי חובה היא ליד דמשק (העיר הראשית והידועה) שהיא בחו"ל, ואברהם לא רצה לצאת מא"י.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 3:48 pm
על ידי קו ירוק
מה שפירש"י שבדן ראה שבניו עתידים לחטא ותשש כחו הוא מחז"ל בגמ' סנהדרין, ומה שפירש"י שאין מקום ששמו חובה אלא שדן נקראת חובה ע"ש העגל, הוא ג"כ מחז"ל בתנחומא ועוד.
א"כ לא על רש"י תלונת הגאון נצי"ב. ודברי חז"ל קיימים.
ועל רש"י כשלעצמו לא קשה ולא מידי, שהרי חובה אכן היא משמאל לדמשק - בעת שפני אברהם אל הצפון, שהרי היא למערב דמשק.
אמנם בת"א מ'צפון' לדמשק, ואז יקשה דברי רש"י (חז"ל). וצ"ל שרדף אחריהם 'עד חובה' 'אשר משמאל' - 'לדמשק', אברהם רדף עד חובה, אשר משמאל = אשר בצפון (נטעם מרכא טפחא). ו'לדמשק' תיבה בפ"ע, שאליעזר התפצל והמשיך אל דמשק, אף שאברהם עצמו לא נלחם צפונה מדן. או י"ל דרדף אחריהם מבית אל ולצפון לכיוון דמשק הידועה, אבל הוא הגיע רק עד חובה. (ואתי קרא לאפוקי שלא רדף לצפון-מערב אל צור, אלא לצפון-מזרח אל דמשק).
ואילו היתה חובה מצפון לדמשק ממש, היה צריך להיות נטעם 'אשר - משמאל לדמשק'. דו"ק.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 5:49 pm
על ידי לייטנר
כתב העמ"ד:
ולפרש"י דחובה הוא דן, אינו מובן הפי' אשר משמאל לדמשק

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 11:20 am
על ידי קו ירוק
חצור הכנענית - האמנם תל חצור?
החוקרים קובעים בבטחון מָָָחלט, שתל חצור הינה 'חצור' הכנענית.
למיטב ידיעתי לא קיים שום ממצא חד משמעי לזיהוי זה; לא כתובות חד משמעיות ולא שימור שם או זיהוי אחר (בניגוד לזיהויים במקומות אחרים).
מה בכל אופן יכריח קביעה כזו, מלבד הסתברות לא מוחלטת?

הוספת תשובה: זיהויה ע"פ כמה נתונים: גודלה כ-1000 דונם העונה לתיאור לראש הממלכות. היותה קרובה לקדש - קדסה, ולבני קיני שהשתרעו עד אילון בצעננים אשר את קדש, כששלום היה בין יבין מלך חצור ובין חבר הקיני.
בספר מקבים א סוף פרק יא כתוב במפורש שחצור שוכנת בעמק אשר מצפון לים גינוסר.

Re: גבולות הארץ

פורסם: א' דצמבר 31, 2017 12:49 am
על ידי קו ירוק
מה הפשט בברכת יעקב 'זבולן לחוף ימים ישכון והוא לחוף אניות וירכתו על צידן'. והרי אשר נטל צידן, עד עכו.
וגם לא מצאנו לזבולון בנחלתו שבספר יהושע - שנטל החוף.
במפות ע"פ הגר"א, לרמ"מ משקלוב (מבלי שעיינתי בפירוש) צייר שרצועה של נחלת זבולון חותכת ומפרידה בן שתי נחלות אשר. וזה פלא גדול, ולא הוזכר רמז מזה בפסוקים.

הוספה: אייר תשפ"א. תורת הגר"א אמת היתה בפיהו, והרי הפסוקים צווחים שקיבל נחלתו על הים, וגם בעמק. וגיא יפתח אל הוא הגיא שבו עובר הנחל הנקרא כיום נחל קישון, בין קרית טבעון לראש הכרמל. (ולא כהחוקרים שהציעו את נחל יפתחאל צפונה ממנו, ואמכ"ל).
תרס''ה ממהדו' שקלוב תקס''ב.jpg
תרס''ה ממהדו' שקלוב תקס''ב.jpg (487.12 KiB) נצפה 9330 פעמים

Re: גבולות הארץ

פורסם: ב' ינואר 15, 2018 6:42 pm
על ידי משולש
...

Re: גבולות הארץ

פורסם: ב' ינואר 15, 2018 7:54 pm
על ידי אב בבינה
קו ירוק כתב:מה הפשט בברכת יעקב 'זבולן לחוף ימים ישכון והוא לחוף אניות וירכתו על צידן'. והרי אשר נטל צידן, עד עכו.
וגם לא מצאנו לזבולון בנחלתו שבספר יהושע - שנטל החוף.
במפות ע"פ הגר"א, לרמ"מ משקלוב (מבלי שעיינתי בפירוש) צייר שרצועה של נחלת זבולון חותכת ומפרידה בן שתי נחלות אשר. וזה פלא גדול, ולא הוזכר רמז מזה בפסוקים.

עי' בהרחבה בקובץ
בענין גבולי זבולון .pdf
(976.39 KiB) הורד 529 פעמים

Re: גבולות הארץ

פורסם: ד' יולי 18, 2018 11:29 pm
על ידי ונתנו ידידים
קו ירוק כתב:זה לא באופן גורף.
א. ירושלים, לוד, יפו, עכו, עזה, אשקלון, צפורי, מגדל, טבריה, חמת, שכם, בית שאן, שילה, בית לחם, חברון, ג'נין-גנים, ועוד רבים רבים. לא נותנים מקום לספק.
ב. לפי החקירות, גזר, דור, יבנה בית שמש, צרעה, כסלון, כפירה, גבעון, ציפורי ועוד רבים אחרים, רשמתי מקופיא מה שנפל בראש ברגע זה.

איך יודעים הדברים האלו גם חלק א' וגם חלק ב'
תן לי בבקשה כמה דוגמאות אבל לא דברים מפורסמים כמו ירושלים עזה טברי' אלא כגון לוד צפורי חמת בית שאן
וכן בחלק ב כגון גבעון ועוד
תודה רבה אם תרצה תוכל גם באישי

Re: גבולות הארץ

פורסם: ד' יולי 18, 2018 11:43 pm
על ידי יואל שילה
איש גלילי כתב:הירדן שזורם מצפון הכנרת אינו נקרא בשום מקום 'ירדן'.

כתבתי במאמרי על טבילת כלים בירדן
...מבואר בילקוט שמעוני (מסעי תשפ"ז, ובקצרה בבכורות נ"ה., ובתוס' בכורות נ"ה. ד"ה אין 'אמר רבי יוחנן אין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה, למאי הילכתא אילימא לנודר, הלך אחר לשון בני אדם וכל היכא דקרו ליה ירדן איתסר ליה אלא למעשר בהמה, תניא נמי הכי ירדן יוצא ממערת פמיאס ומהלך בימה של סיבכי ובימה של טבריא ובימה של סדום ונופל לים הגדול, ואין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה, א"ר חייא בר אחא למה נקרא שמו ירדן שיורד מדן...') - שאף שכלפי הסבר הפסוקים של גבולות הנחלות 'אין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה' [יריחו שצפונית לים המלח, ויש שהסבירו שהכוונה למקום בשפך הכינרת] - אולם מ"מ כל הירדן קרוי ירדן, והוא יוצא ממערת פמיאס, ושמו נובע מכך שיורד מדן...

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' יולי 19, 2018 12:38 am
על ידי איש גלילי
יואל שילה כתב:
איש גלילי כתב:הירדן שזורם מצפון הכנרת אינו נקרא בשום מקום 'ירדן'.

כתבתי במאמרי על טבילת כלים בירדן
...מבואר בילקוט שמעוני (מסעי תשפ"ז, ובקצרה בבכורות נ"ה., ובתוס' בכורות נ"ה. ד"ה אין 'אמר רבי יוחנן אין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה, למאי הילכתא אילימא לנודר, הלך אחר לשון בני אדם וכל היכא דקרו ליה ירדן איתסר ליה אלא למעשר בהמה, תניא נמי הכי ירדן יוצא ממערת פמיאס ומהלך בימה של סיבכי ובימה של טבריא ובימה של סדום ונופל לים הגדול, ואין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה, א"ר חייא בר אחא למה נקרא שמו ירדן שיורד מדן...') - שאף שכלפי הסבר הפסוקים של גבולות הנחלות 'אין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה' [יריחו שצפונית לים המלח, ויש שהסבירו שהכוונה למקום בשפך הכינרת] - אולם מ"מ כל הירדן קרוי ירדן, והוא יוצא ממערת פמיאס, ושמו נובע מכך שיורד מדן...

לקח לי זמן עד שמצאתי מאיפה ציטטת אותי...
בינתיים כבר הספקתי לחזור בי מהנחרצות שבה כתבתי את זה אז, מפני דברי הגר"א בביאורו ליהושע יט, לג.
אך זה שהירדן יוצא ממערת פמיאס אינו אומר שהוא גם נקרא 'ירדן', בשביל לומר שהוא נקרא ירדן (בלשון הכתוב, שבו עסקנו שם) - צריך להביא מקור של פסוק הקורא לחלק זה של הירדן - 'ירדן'.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' יולי 19, 2018 1:04 am
על ידי יואל שילה
אם לירדן הפסוק קורא ירדן, וחז"ל מבארים שהוא נקרא כך כי הוא יורד מדן, ודן הרי היא צפונית לכנרת - האם אין זו מסקנא מוכרחת שכוונת הפסוק המכנה אותה ירדן - היא לחלקו הצפוני?

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' יולי 19, 2018 1:43 am
על ידי איש גלילי
בכל המקומות שמוזכר ירדן בכתוב, ואפשר להבין מהפסוק בעצמו לאיזה חלק בירדן הכונה, מוכח מן הכתוב בעצמו שהכונה לחלק הדרומי לכנרת. בשביל לומר שהחלק הצפוני ג"כ נקרא ירדן - מסתבר שצריך להביא ראיה למקום שהפסוק אומר ירדן והכונה היא בודאות לחלק הצפוני לכנרת.
ולגבי הגמרא - אדרבה, הרי הגמרא אומרת בפירוש ש"אין ירדן אלא מבית יריחו ולמטה", אלא שאעפ"כ שמו ירדן מפני שהוא יורד מדן. ואולי הירדן שמצפון לכנרת נקרא דן, ושמדרומו נקרא ירדן?

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' יולי 19, 2018 9:58 am
על ידי קו ירוק
אמנם ברוב המקומות שבתורה 'ירדן' הוא החלק הדרומי שלו,
אבל לא מעט מקומות מתפרשים גם על החלק הצפוני שלו, ואתן רשימה חלקית כדי לא להלאות בהפניות:
'את שלש הערים תתנו מעבר לירדן' (במד' לה יד). וגמלא שבבשן היא כנגד הירדן הצפוני.
ונקח בעת ההוא את הארץ מיד שני מלכי האמרי אשר בעבר הירדן מנחל ארנן עד הר חרמון' (דבר' ג ח). עבר הירדן מתואר כאן עד הר חרמון, ומרת פמיייס יוצאת לרגלי החרמון.
וכן: דברים ד מא; שם, מז; יהו' א יג-יד; שם, ב י; שם, יב א; שם, ז; שם, יד ג; שם, יח ז.

וכשחז"ל אומרים שירדן ע"ש שיורד מדן, וכשאומרים ירדן יוצא ממערת מפייס, נקרא שמו ירדן מתחילתו לרגלי החרמון ועד ים המלח.

Re: גבולות הארץ

פורסם: ה' יולי 19, 2018 10:08 am
על ידי קו ירוק
ונתנו ידידים כתב:
קו ירוק כתב:זה לא באופן גורף.
א. ירושלים, לוד, יפו, עכו, עזה, אשקלון, צפורי, מגדל, טבריה, חמת, שכם, בית שאן, שילה, בית לחם, חברון, ג'נין-גנים, ועוד רבים רבים. לא נותנים מקום לספק.
ב. לפי החקירות, גזר, דור, יבנה בית שמש, צרעה, כסלון, כפירה, גבעון, ציפורי ועוד רבים אחרים, רשמתי מקופיא מה שנפל בראש ברגע זה.

איך יודעים הדברים האלו גם חלק א' וגם חלק ב'
תן לי בבקשה כמה דוגמאות אבל לא דברים מפורסמים כמו ירושלים עזה טברי' אלא כגון לוד צפורי חמת בית שאן
וכן בחלק ב כגון גבעון ועוד

א. למה ירושלים ועזה יותר מפורסמות מלוד ובית שאן? בשניהם ישנם ערים בנויות כל השנים ללא הפסק, וזה מה שמורה לנו שאלו הערים. [גם צפורי היתה מיושבת במשך כל הדורות גם ביהודים ואח"כ בצלבנים וערבים, וכך שם חרבותיה האחרונים בפי הערבים עד העת החדשה].
ב. גבעון כך שם הישוב הפעיל הדבוק לה כל השנים עד היום. גזר - כתובות מפורשות באתרן.