שאלה בג' שבועות - פורום אוצר החכמה

שאלה בג' שבועות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
ישא ברכה
הודעות: 829
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' יוני 04, 2017 9:13 pm

בעז"ה

ידוע הפולמוס על ג' השבועות, אם יש מניעה כל שהיא לכיבוש אר"י בזה"ז ויש אומרים כי ישנה קבלה ומסורת מהגר"א על דרכי הגאולה, ואנו נמצאים כיום בעידן הגאולה, ובזמן הזה אין השבועות נוהגות.

ואנוכי תמה כי בספר פאת השולחן לתלמיד הגר"א רבי מנחם מענדל משקלאוו מביא את ענין השבועות ופוסק משום כך כי אין מצוות ישוב אר"י על כל ישראל אלא רק על יחיד [ולכאו' גם מסתבר שלפי"ז אין מצהו על כיבוש בזה"ז], והוא ודאי ידע את סודות הגאולה שמסר הגר"א לתלמידיו.

ואין כוונתי להיכנס לכל הפולמוס הלעוס והנדוש, אלא אשמח להתיחסות לנקודה זו.

בברכה המשולשת
הודעות: 9138
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 04, 2017 10:43 pm

רבי ישראל משקלאוו

מה שנכון נכון
הודעות: 8229
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 04, 2017 11:42 pm

"אין לתמוה אם הגר"ח והפה"ש לא ידעו דעת הגר"א, כי תלמידי הגר"א בקרו את הגר"א רק ימי מספר בשנה". קוב"א חזו"א ב,כג.

אמנם הפה"ש היה זמן ממושך ורצוף אצל הגר"א בסוף ימיו. ואעפ"כ אין שום תמיהה אם לא ידע דעתו בכל ענין. [מבלי להכנס אם באמת דעת הגר"א שבטלו השבועות בזה"ז].

וע"ע מש"כ בני הגר"א בהקדמה לאדרת אליהו על ההבדל בין תלמידיו הראשונים של הגר"א לתלמידיו האחרונים.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב א' יוני 04, 2017 11:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יוני 04, 2017 11:50 pm

ממכתב מסורס בקובץ אגרות אין ללמוד מאום.
הרי איננו יודעים על מה היה מדובר, ובפשוטו זה על דבר פרטי מסוים.
אך להשוות זאת עם דעה מוצקה בענין ארץ ישראל כפי שמציג קול התור, ולומר שהם לא ידעו דבר יסודי שכזה, בלתי מתקבל על הדעת כלל (לא פחות ממש"כ החזו"א שם שמסתבר לו איזה סיפור בשם הגר"א, שלא ידענו על מה נסוב).

הרואה
הודעות: 769
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 05, 2017 12:06 am

לפי מה ששמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן שליט"א באופן כללי על השלש שבועות ובלי קשר לשאלת פותח השרשור.
זה לא עניין של בטלו השלש שבועות או לא בטלו,
אלא שכל השלש שבועות הן עד שתחפץ. ויש דברים שהגיעה עת שתחפץ ויש דברים שבהם עוד לא הגיעה העת, כמו למשל בעניין בית המקדש, שעינינו רואות שעדיין חרב ולא התחילו לבנותו כלל, ועומד במצבו בלי התקדמות.
כל עוד שלא הגיעה עת שתחפץ, זה לא המקום לבוא ולדחוק את הקץ, כי היא לא תצלח.
לכאורה לפי זה התשובה פשוטה.
בזמן הפאת השולחן, עוד לא הגיעה עת שתחפץ לכלל ישראל אלא רק ליחידים שהתעוררו לעניין.
ונשמח למקור הדברים כדי להבין בדיוק על מה כוונתו.
נדמה לי שיש את דעתו של מורגנשטרן שר"י משקלוב לא קיבל מהגר"א את מה שקיבל רמ"מ בעניין הגאולה, אמנם שמעתי שר' אליהו זילברמן חולק על כך בתוקף.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' יוני 05, 2017 9:19 pm

הרואה כתב:אלא שכל השלש שבועות הן עד שתחפץ. ויש דברים שהגיעה עת שתחפץ ויש דברים שבהם עוד לא הגיעה העת, כמו למשל בעניין בית המקדש, שעינינו רואות שעדיין חרב ולא התחילו לבנותו כלל, ועומד במצבו בלי התקדמות.

דומני שכבר הרבה זמן לא נכתבו כאן דברים מפליאים שכאלו, ועוד מפיו של ה'רואה' אשר 'עיניו רואות', מה אתה רואה??!! שעם ישראל ברשעותו ובעקשותו כי רבה, לא נענה לקריאתו של הקב"ה לפני חמישים שנה, בעת אשר חשף את זרועו לעיני כל העמים והכניס אותם בעל כרחם אל חדר המיטות, אל קודש הקדשים, אל תוככי החופה, והם עומדים ומצווחים: 'לא עת בא את בית ה' להבנות'??!! 'עד שתחפץ' הכוונה היא עד שאתם תרצו או עד שהקב"ה ירצה??!! אתמהה!!
מה פשר המילים 'עומד במצבו בלי התקדמות'?? מאז שנחרב הבית עד לפני חמישים שנה לא היה המקום בשליטת ישראל כלל, ומלפני חמישים שנה המקום בשליטת עם ישראל, ומאז ועד היום אכן המקדש 'עומד במצבו ללא התקדמות' לבשתנו ולחרפתנו, ועל כגון דא אמר החכם מכל האדם 'אולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו'.

הדברים נכתבים בתוכחת מגולה מאהבה מוסתרת לידידי 'הרואה' אשר בדרך כלל דווקא מטיב לראות.

הרואה
הודעות: 769
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 05, 2017 9:35 pm

יושב ירושלים כתב:
הרואה כתב:אלא שכל השלש שבועות הן עד שתחפץ. ויש דברים שהגיעה עת שתחפץ ויש דברים שבהם עוד לא הגיעה העת, כמו למשל בעניין בית המקדש, שעינינו רואות שעדיין חרב ולא התחילו לבנותו כלל, ועומד במצבו בלי התקדמות.

דומני שכבר הרבה זמן לא נכתבו כאן דברים מפליאים שכאלו, ועוד מפיו של ה'רואה' אשר 'עיניו רואות', מה אתה רואה??!! שעם ישראל ברשעותו ובעקשותו כי רבה, לא נענה לקריאתו של הקב"ה לפני חמישים שנה, בעת אשר חשף את זרועו לעיני כל העמים והכניס אותם בעל כרחם אל חדר המיטות, אל קודש הקדשים, אל תוככי החופה, והם עומדים ומצווחים: 'לא עת בא את בית ה' להבנות'??!! 'עד שתחפץ' הכוונה היא עד שאתם תרצו או עד שהקב"ה ירצה??!! אתמהה!!
מה פשר המילים 'עומד במצבו בלי התקדמות'?? מאז שנחרב הבית עד לפני חמישים שנה לא היה המקום בשליטת ישראל כלל, ומלפני חמישים שנה המקום בשליטת עם ישראל, ומאז ועד היום אכן המקדש 'עומד במצבו ללא התקדמות' לבשתנו ולחרפתנו, ועל כגון דא אמר החכם מכל האדם 'אולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו'.

הדברים נכתבים בתוכחת מגולה מאהבה מוסתרת לידידי 'הרואה' אשר בדרך כלל דווקא מטיב לראות.

שורה תחתונה לא הבנתי כלל במה אתה חולק עלי (חוץ מההבט המעשי).
זה גופא מה שאני טוען שאם עם ישראל ירצה תהיה אפשרות ריאלית לבנות את בית המקדש.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' יוני 05, 2017 9:55 pm

הרואה כתב:
יושב ירושלים כתב:
הרואה כתב:אלא שכל השלש שבועות הן עד שתחפץ. ויש דברים שהגיעה עת שתחפץ ויש דברים שבהם עוד לא הגיעה העת, כמו למשל בעניין בית המקדש, שעינינו רואות שעדיין חרב ולא התחילו לבנותו כלל, ועומד במצבו בלי התקדמות.

דומני שכבר הרבה זמן לא נכתבו כאן דברים מפליאים שכאלו, ועוד מפיו של ה'רואה' אשר 'עיניו רואות', מה אתה רואה??!! שעם ישראל ברשעותו ובעקשותו כי רבה, לא נענה לקריאתו של הקב"ה לפני חמישים שנה, בעת אשר חשף את זרועו לעיני כל העמים והכניס אותם בעל כרחם אל חדר המיטות, אל קודש הקדשים, אל תוככי החופה, והם עומדים ומצווחים: 'לא עת בא את בית ה' להבנות'??!! 'עד שתחפץ' הכוונה היא עד שאתם תרצו או עד שהקב"ה ירצה??!! אתמהה!!
מה פשר המילים 'עומד במצבו בלי התקדמות'?? מאז שנחרב הבית עד לפני חמישים שנה לא היה המקום בשליטת ישראל כלל, ומלפני חמישים שנה המקום בשליטת עם ישראל, ומאז ועד היום אכן המקדש 'עומד במצבו ללא התקדמות' לבשתנו ולחרפתנו, ועל כגון דא אמר החכם מכל האדם 'אולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו'.

הדברים נכתבים בתוכחת מגולה מאהבה מוסתרת לידידי 'הרואה' אשר בדרך כלל דווקא מטיב לראות.

שורה תחתונה לא הבנתי כלל במה אתה חולק עלי (חוץ מההבט המעשי).
זה גופא מה שאני טוען שאם עם ישראל ירצה תהיה אפשרות ריאלית לבנות את בית המקדש.

כל עוד שאין 'תחפץ' השבועות עומדות בתוקפם ואסור [או לכה"פ: לא ראוי ולא רצוי] לדחוק את הקץ ולנסות לקדם את העניין בכח, לדבריך עניין ביהמ"ק נמצא תחת קטגוריה זו, וזה בגלל שאנחנו החלטנו שאנחנו לא מענוניינים לבנות, ואני טוען בתוקף שכל עוד הקב"ה פעל מצידו בצורה גלויה לקידום העניין הרי שהאהבה כבר חפצה, ומוטל עלינו לקדם בכל כוחנו את העניין ואין כאן לא דחיקת קץ ולא עבירה על השבועה, וכשם שעד כה קיבלנו שכר על הפרישה מכאן ואילך הוא להיפך ר"ל, [וכמו שמצאנו שבזמן הגלות נענשים אם יעלו בחומה ובזמן הפקידה הוא להיפך כמבו' ביומא י:].
נ.ב. כמובן שאם אין שום כיוון ריאלי זה יהיה מיותר, אבל לא ייחשב כדחיקת הקץ.

הרואה
הודעות: 769
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 05, 2017 11:11 pm

לא הבנתי מה נתפסת על תשכ"ז מה זה יותר מבית שני, גם בבית שני אם כל ישראל היו עולים וכו', היתה באה הגאולה האחרונה, והקב"ה מצידו נתן אפשרות רק שעם ישראל לא קיבל.
ומניין בכלל שאם כבר היה רגע אחד של הזדמנות שפספסנו באשמתנו, זה אומר שהגיע עת שתחפץ וכבר אין שבועה. הרי למעשה עכשיו אי אפשר.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' יוני 06, 2017 1:58 pm

הרואה כתב:לא הבנתי מה נתפסת על תשכ"ז מה זה יותר מבית שני, גם בבית שני אם כל ישראל היו עולים וכו', היתה באה הגאולה האחרונה, והקב"ה מצידו נתן אפשרות רק שעם ישראל לא קיבל.

לא אמרתי שזה יותר מבית שני, ואכן בזמן בית שני כל זמן שהיה קיים וודאי שלא היתה השבועה, ולהיפך היה חשוב לעורר על העניין ולפעול בכל כח כדי שיעלו עוד ועוד יהודים, [כמדומני שאפי' היותר קיצוניים שבכאן יסכימו עם זה].
הרואה כתב:ומניין בכלל שאם כבר היה רגע אחד של הזדמנות שפספסנו באשמתנו, זה אומר שהגיע עת שתחפץ וכבר אין שבועה. הרי למעשה עכשיו אי אפשר.

מתי בדיוק 'פספסנו', למיטב ידיעתי הר בית ה' עדיין נמצא בשליטתנו המוחלטת, ועם ישראל יכול לעשות בו את מה שצריך, כל עוד שהקב"ה לא לקח את זה הרי שהאהבה חפצה ועומדת והקב"ה יושב ומצפה. [לעצם השאלה האם שייך שנפספס לכאו' פשוט שכן כמו שמצינו במעפילים].

הרואה
הודעות: 769
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי הרואה » ג' יוני 06, 2017 2:58 pm

מה זה משנה אם קוראים לזה ריבונות ישראלית או ריבונות טורקית, לעניין עד שתחפץ? הרי האפשרות הריאלית קיימת באותה מידה.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' יוני 06, 2017 5:00 pm

נראה לי שאתה מבלבל בין 'אפשרות ריאלית' ל'סיכוי ריאלי' דהיינו: עם ישראל יכול היום לבנות את המקדש ללא שום בעיה, אבל לצערנו אין סיכוי ריאלי שהוא אכן יבחר לעשות זאת, ז"א שהקב"ה מצידו נותן לעמו את האפשרות כי הוא כבר חפץ, אך 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים' ועמו לע"ע לא משתף פעולה.

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 7:50 pm

יושב
אפילו פרקטית זו הזיה.. לדידך למה לא פוצצו את כיפת הסלע בתשכ"ז. היו שיקולים צבאיים, והמדובר היה שזה יהיה מצב של חירוף נפש מצד העולם הערבי.
ואפילו את המחכמה לא פוצצו!
אז מה הליהוגים הללו.

וזה בדיוק, אבל בדיוק שבועה שלא יעלו כחומה
לא יודע מי זה הרבנים שלך, אבל אם הרב שך לא מדבר אליך ששבועה שלא יעלו כחומה היא בזמנינו (תשמ"ט, אולי אתה סבור שמאז קרה משהו..) אז צריך לרפואה.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' יוני 06, 2017 10:45 pm

קו ירוק כתב:יושב
אפילו פרקטית זו הזיה.. לדידך למה לא פוצצו את כיפת הסלע בתשכ"ז. היו שיקולים צבאיים, והמדובר היה שזה יהיה מצב של חירוף נפש מצד העולם הערבי.
ואפילו את המחכמה לא פוצצו!
אז מה הליהוגים הללו.

לא שיקולים צבאיים ולא בטיח, זה פשוט עניין אותם כקליפת השום, וכלשון "קדשו" של משה דיין שר"י: 'מה אני צריך את כל הוותיקן הזה' עפ"ל.
סתם שאלה פרקטית: מה זה בדיוק 'חירוף נפש מצד העולם הערבי' יותר ממה שהם ניסו לעשות ב'ששת הימים'? הם היו משתמשים גם במטוסים שכבר התפוצצו??
קו ירוק כתב:וזה בדיוק, אבל בדיוק שבועה שלא יעלו כחומה
לא יודע מי זה הרבנים שלך, אבל אם הרב שך לא מדבר אליך ששבועה שלא יעלו כחומה היא בזמנינו (תשמ"ט, אולי אתה סבור שמאז קרה משהו..) אז צריך לרפואה.

חדש לך שיש רבנים שחלקו על הרב שך בזה? או שחדש לך בכלל שיש רבנים חוץ מהרב שך? ואני עוד זה שצריך רפואה... נו,נו.

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יוני 07, 2017 12:18 am

לא ארחיב בצורך הרפואי, ושיש רע-בנים עם השקפה מעוותת - גם לא חדש, ושאתה יונק מהשקפותיהם או תומך את השקפותיך בהם, גם ידוע.
החדש הוא שאתה מתיימר להבין את הנושא הצבאי מדיני שלפני 50 שנה (ועד היום) בלי שיש לך מושג בכלל מה היתה האוירה, ומה היה המשקל של כל ארצות ערב שלא השתתפו במלחמה באופן פעיל בהתאם לגודלן (אירן סעודיה עד פקיסטן ואפגניסאן, עד סודן לוב מרוקו וטורקיה), וגם מי שהפסיד ילחם מלחמת חרמה ביתר שאת על המקודש לו. (לא כתבתי השערות אלא מה שנאמר אז) וגם אינך מבין מה המשקל כיום אם תפגע להם בציפורן הנפש. שלא לדבר על כל העולם האנטישמי.
זה לא אספקלריה, סתם הזיה חסרת ביסוס. אספקלריה היא אם יש ג' שבועות או לא וכיו"ב
ימני קיצוני (ראש בקיר) זו לא מחמאה.

הרואה
הודעות: 769
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי הרואה » ד' יוני 07, 2017 9:50 am

מצטרף לר' קו ירוק בגינוי העניין העקרוני של "ראש בקיר". אכן זו לא מחמאה.
(כמובן לא בהקשר הנוכחי של ר' יושב).

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יוני 07, 2017 9:59 am

ישא ברכה כתב:בעז"ה
בספר פאת השולחן לתלמיד הגר"א רבי (מנחם מענדל) [ישראל] משקלאוו מביא את ענין השבועות ופוסק משום כך כי אין מצוות ישוב אר"י על כל ישראל אלא רק על יחיד [ולכאו' גם מסתבר שלפי"ז אין מצהו על כיבוש בזה"ז], והוא ודאי ידע את סודות הגאולה שמסר הגר"א לתלמידיו.

אנא הבא את המקור בבקשה

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' יוני 07, 2017 1:53 pm

קו ירוק כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה
בספר פאת השולחן לתלמיד הגר"א רבי (מנחם מענדל) [ישראל] משקלאוו מביא את ענין השבועות ופוסק משום כך כי אין מצוות ישוב אר"י על כל ישראל אלא רק על יחיד [ולכאו' גם מסתבר שלפי"ז אין מצהו על כיבוש בזה"ז], והוא ודאי ידע את סודות הגאולה שמסר הגר"א לתלמידיו.

אנא הבא את המקור בבקשה

פאת השולחן הלכות ארץ ישראל פרק א ס"ק טו, ואני בעניי אכן לא ראיתי בדברי הגר"א [ולא במלקטים שליקטו מדבריו בעניין] ,שבזמנו כבר נתבטלו השבועות, עיקר החידוש בדברי הגר"א הוא, שישנם שני סדרי גאולה, 'בעתה' ו'אחישנה', וה'בעתה' הוא בדרך הטבע ועלינו ליטול חלק בעניין, ולכן אף בזמנו שעדיין לא נתבטלו היה מקום לפעול בצורה המותרת, והנפ"מ בדברים אלו לזמנינו הוא שאם יודעים שיש סדר גאולה שהוןלך לפי הטבע וכו' וכו', ורואים שהדברים מתממשים הרי ברור ומובן שאנחנו רואים את האהבה שחפצה, ובודאי נתבטלו השבועות, [ובאמת שאף לולי דברי הגר"א, עצם זה שעמ"י חזר לארצו, יהיה הסדר איך שיהיה, הוא כבר ראיה, אבל הדברים הנ"ל מחזקים את העניין].
המקור היחיד שאני זוכר שמצטטים בעניין ביטול השבועה, הוא דברי מהרח"ו [שהרב אוצה"ח מחבב לצטטם] שהשבועה הוא עד אלף שנים, אבל לא מד' הגר"א.
נערך לאחרונה על ידי יושב ירושלים ב ה' יוני 08, 2017 3:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' יוני 07, 2017 1:56 pm

קו ירוק כתב:וגם מי שהפסיד ילחם מלחמת חרמה ביתר שאת על המקודש לו.

אז למה אנחנו לא יכולים להלחם 'מלחמת חרמה ביתר שאת' על המקודש לנו??!!

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יוני 07, 2017 2:06 pm

כי אנחנו לא ערבים, ולא מזלזלים בקדושת החיים, ולא לאומניים! (כן, בדיוק זה מה שאני מריח, אם לא טעיתי).
ורצוננו לעבוד את קוננו באופן של איסתכיל באורייתא, ולא פרץ רגשות.
משכך, היות וגדולינו הורו ששלוש שבועות השביע זה נכון גם לתקופתנו (במה שזה שייך כמובן, ולהאמת א"צ להיות חכם גדול להבין שזה כך), אזי כל מי שעושה פעולות או מדבר גבוהה מכריסו, סוטה מדרך סלולה בעקבי הצאן לדרך חתחתים, וזה מצער לראות.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 1:58 pm

יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה
בספר פאת השולחן לתלמיד הגר"א רבי (מנחם מענדל) [ישראל] משקלאוו מביא את ענין השבועות ופוסק משום כך כי אין מצוות ישוב אר"י על כל ישראל אלא רק על יחיד [ולכאו' גם מסתבר שלפי"ז אין מצהו על כיבוש בזה"ז], והוא ודאי ידע את סודות הגאולה שמסר הגר"א לתלמידיו.

אנא הבא את המקור בבקשה

פאת השולחן הלכות ארץ ישראל פרק א ס"ק טו, ואני בעניי אכן לא ראיתי בדברי הגר"א [ולא במלקטים שליקטו מדבריו בעניין] ,שבזמנו כבר נתבטלו השבועות, עיקר החידוש בדברי הגר"א הוא, שישנם שני סדרי גאולה, 'בעתה' ו'אחישנה', וה'בעתה' הוא בדרך הטבע ועלינו ליטול חלק בעניין, ולכן אף בזמנו שעדיין לא נתבטלו היה מקום לפעול בצורה המותרת, והנפ"מ בדברים אלו לזמנינו הוא שאם יודעים שיש סדר גאולה שהוןלך לפי הטבע וכו' וכו', ורואים שהדברים מתממשים הרי ברור ומובן שאנחנו רואים את האהבה שחפצה, ובודאי נתבטלו השבועות, [ובאמת שאף לולי דברי הגר"א, עצם זה שעמ"י חזר לארצו, יהיה הסדר איך שיהיה, הוא כבר ראיה, אבל הדברים הנ"ל מחזקים את העניין].
המקור היחיד שאני זוכר שמצטטים בעניין ביטול השבועה, הוא דברי מהרח"ו [שהרב אוצה"ח מחבב לצטטם] שהשבועה הוא עד אלף החמישי, אבל לא מד' הגר"א.

שוב ראיתי ששגיתי בזה, ואכן חלק מתלמידי תלמידי הגר"א [בס' "חזון ציון" ו"המגיד דורש לציון"] אכן הזכירו שלדעת הגר"א השבועה היא רק על בנין ביהמ"ק ולא על ירושלים וא"י, ואכן בדברי מהר"י משקלוב מבו' להדיא שלא כדבריהם, וככל הנראה הוא מחילוקי הדעות בין שני בתי המדרשות הנ"ל.

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יוני 08, 2017 2:13 pm

לומר שתלמידים לא שמעו בכל הפרטים תורת רבם אפשר כמש"כ חזו"א מסברא.
אבל לומר שנחלקו בדעתו בדבר יסודי כ"כ, זה עיוות. ובפרט שכל השערה זו ענינה נסמך על ספר מפוקפק שבשנת תשכ"ז התגלה לעולם, ושהוא מהגר"א....

איש ימיני
הודעות: 120
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי איש ימיני » ה' יוני 08, 2017 2:36 pm

הגאון ר' יוסף חיים זוננפלד כותב באיגרת לר' פישל סופר (קונטרס אלה מסעי, הובאה בספר אם הבנים שמחה עמ' שנט)
"וכנראה נתקיים בנו אם תעירו וכו' עד שתחפץ. והנראה שהחפץ הזה, התעוררות עליון"

וכדאי מאוד לראות שם את כל האיגרת ואת הסיפור שהביא שם בהערות.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 3:44 pm

קו ירוק כתב:לומר שתלמידים לא שמעו בכל הפרטים תורת רבם אפשר כמש"כ חזו"א מסברא.
אבל לומר שנחלקו בדעתו בדבר יסודי כ"כ, זה עיוות. ובפרט שכל השערה זו ענינה נסמך על ספר מפוקפק שבשנת תשכ"ז התגלה לעולם, ושהוא מהגר"א....

אם שמת לב, ציינתי לשני ספרים אחרים שקודמים לפירסום הספר הנ"ל [שגם אני לא מאמין במקוריותו, ובוודאי לא בצורתו הנוכחית], ודווקא בס' הנ"ל לא מצאתי שום אזכור לעניין השבועות, ועיקר הבי' שקאי על ביהמ"ק הוא מפורש בבי' הגר"א על שיה"ש, אמנם שם לא נתבאר להדיא שהוא רק על זה, וזה החידוש שמצאתי בספרים הנ"ל.
עובדת המחלוקת בין שני ביהמ"ד מבוססת על עשרות [אם לא מאות] מסמכים בני התקופה ולא קשורה כלל לפרסום הס' הנ"ל.
לעצם העניין: אני אישית לא כ"כ מבין את הביאור הנ"ל בשם הגר"א, שהרי בגמ' מוכח להדיא שקאי על א"י.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 3:58 pm

איש ימיני כתב:הגאון ר' יוסף חיים זוננפלד כותב באיגרת לר' פישל סופר (קונטרס אלה מסעי, הובאה בספר אם הבנים שמחה עמ' שנט)
"וכנראה נתקיים בנו אם תעירו וכו' עד שתחפץ. והנראה שהחפץ הזה, התעוררות עליון"

וכדאי מאוד לראות שם את כל האיגרת ואת הסיפור שהביא שם בהערות.

לא הבנתי מה מצאת במכתב הנ"ל שנכתב בשנת תרפ"ו, לאחר הצהרת בלפור ואחרי ועידת סן רמו, אשר כבר כ' ע"ז האו"ש 'סר פחד השבועות'.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 4:21 pm

קו ירוק כתב:כי אנחנו לא ערבים, ולא מזלזלים בקדושת החיים, ולא לאומניים! (כן, בדיוק זה מה שאני מריח, אם לא טעיתי).
ורצוננו לעבוד את קוננו באופן של איסתכיל באורייתא, ולא פרץ רגשות.
משכך, היות וגדולינו הורו ששלוש שבועות השביע זה נכון גם לתקופתנו (במה שזה שייך כמובן, ולהאמת א"צ להיות חכם גדול להבין שזה כך), אזי כל מי שעושה פעולות או מדבר גבוהה מכריסו, סוטה מדרך סלולה בעקבי הצאן לדרך חתחתים, וזה מצער לראות.

ת"ל אשר בזמן החשמונאים לא היה להם את הרב 'קו ירוק' אשר ילמדם פרק בהלכות קדושת החיים [ולאומניות!!!], וחידשו וחנכו את המקדש על אף השפיכות דמים החמורה שנגרמה מזה כמתואר באורך בספר מקבים פרק ה: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?157252&pageid=P0122 ועד היום הזה אנו חוגגים את שמונת ימי החנוכה בהלל והודאה.
מעניין לעניין באותו עניין מממש הריני להעתיק בזה את דברי הר"מ בעניין הנהגת הביטחון המחויבת בעת המלחמה:
רמב"ם הלכות מלכים פרק ז הלכה טו:

ומאחר שיכנס בקשרי המלחמה ישען על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה וישים נפשו בכפו ולא יירא ולא יפחד ולא יחשוב לא באשתו ולא בבניו אלא ימחה זכרונם מלבו ויפנה מכל דבר למלחמה, וכל המתחיל לחשוב ולהרהר במלחמה ומבהיל עצמו עובר בלא תעשה, שנאמר אל ירך לבבכם אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם, ולא עוד אלא שכל דמי ישראל תלויין בצוארו, ואם לא נצח ולא עשה מלחמה בכל לבו ובכל נפשו, הרי זה כמי ששפך דמי הכל, שנאמר ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, והרי מפורש בקבלה ארור עושה מלאכת ה' רמיה וארור מונע חרבו מדם, וכל הנלחם בכל לבו בלא פחד ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד, מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעהו רעה, ויבנה לו בית נכון בישראל ויזכה לו ולבניו עד עולם ויזכה לחיי העולם הבא, שנאמר כי עשה יעשה ה' לאדוני בית נאמן כי מלחמות ה' אדוני נלחם ורעה לא תמצא בך וגו' והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים את ה' אלהיך.

חיימשה
הודעות: 774
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' יוני 08, 2017 4:36 pm

לא הבנתי מה ראיה מצאת ברמב''ן. מה''ת שמדובר בזמנינו, ומה''ת שלא מדובר במלחמה כפויה ולא יזומה על ידינו. ברור שאלו שטוענים שבעת מלחמה צריך ללכת כצאן לטבח אינם אלא שוטים.

קו ירוק
הודעות: 2762
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יוני 08, 2017 6:26 pm

יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:כי אנחנו לא ערבים, ולא מזלזלים בקדושת החיים, ולא לאומניים! (כן, בדיוק זה מה שאני מריח, אם לא טעיתי).
ורצוננו לעבוד את קוננו באופן של איסתכיל באורייתא, ולא פרץ רגשות.
משכך, היות וגדולינו הורו ששלוש שבועות השביע זה נכון גם לתקופתנו (במה שזה שייך כמובן, ולהאמת א"צ להיות חכם גדול להבין שזה כך), אזי כל מי שעושה פעולות או מדבר גבוהה מכריסו, סוטה מדרך סלולה בעקבי הצאן לדרך חתחתים, וזה מצער לראות.

ת"ל אשר בזמן החשמונאים לא היה להם את הרב 'קו ירוק' אשר ילמדם פרק בהלכות קדושת החיים [ולאומניות!!!], וחידשו וחנכו את המקדש על אף השפיכות דמים החמורה שנגרמה מזה כמתואר באורך בספר מקבים פרק ה

למה אתה הולך סחור סחור, מה אני בדיוק קשור לענין, הרי שימשתי כשופר באשכול לדברים שנאמרו וציטטתים?
תאמר שלמזלנו לא היו גדולי הדורות האחרונים, הח"ח, רח"ע, ר"א וסרמן, החזו"א, ר' איסר זלמן, הרב מבריסק, ר' אהרן, הרב משטעבין, הסטייפלער והרב שך בזמן החשמונאים...
ולמלזנו (לדעתך) היו אז רבנים מהסוג הלאומני והמתדמים להם, או שכנראה גם חסידי עליון החשמונאים היו לאומניים.
ולעצם שאלתך. היתה שעת השמד ולכן נלחמו.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ש' מאי 26, 2018 10:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 755
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי בתבונה » ה' יוני 08, 2017 6:50 pm

ואפשר להגיע להקרבה גם בלי להגיע למלחמה בהסכמת האומות ובלי חשש של ג' שבועות

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 9:32 pm

חיימשה כתב:לא הבנתי מה ראיה מצאת ברמב''ן. מה''ת שמדובר בזמנינו, ומה''ת שלא מדובר במלחמה כפויה ולא יזומה על ידינו. ברור שאלו שטוענים שבעת מלחמה צריך ללכת כצאן לטבח אינם אלא שוטים.

מצאתי ברמב"ם [האמת היא שזה פסוקים ומשניות אבל הרמב"ם הרחיב בזה] דבר אחד, שפעם חשבתי שהוא פשוט לכל יהודי דתי, שהקב"ה הוא לוחם מלחמות ישראל ולכן אין מה לפחד מכל הגויים כי אנו באים בנצחונו של מקום והם באים בנצחונו של בשר ודם [ותאמין לי שאני מסמיק כשאני נצרך לכתוב יסודות כאלו פשוטים לאנשים דתיים, ולא סתם יהודים פשוטים אלא יהודים ת"ח ויר"ש], וכיוון שכל ילד יודע שלא היה אף אחד מראשי השלטון שר"י שחפץ במלחמה זו ובכיבוש זה, והקב"ה הכניס אותנו למלחמה זו בע"כ, ואחר שנתן לנו נצחון נגד כל הסיכויים, ונגד כל התחזיות של האלו ש'מבינים בעניין הצבאי מדיני', ואחר כל זה יבואו אנשים ויטענו לא להתקדם כי יש הרבה גויים, הרי זה ממש כאומר 'למלך אחד הוא יכול ולל"א מלכים אינו יכול' רח"ל.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 08, 2017 9:35 pm

קו ירוק כתב:למה אתה הולך סחור סחור, מה אני בדיוק קשור לענין, הרי שימשתי כשופר באשכול לדברים שנאמרו וציטטתים?
תאמר שלמזלנו לא היו גדולי הדורות האחרונים, הח"ח, רח"ע, ר"א וסרמן, החזו"א, ר' איסר זלמן, הרב מבריסק, ר' אהרן, הרב משטעבין, הסטייפלער והרב שך בזמן החשמונאים...

לא אטריח את כת"ר לצטט מכל הרשימה הנ"ל בעניין הג' שבועות, אסתפק רק בחזו"א ובגרא"ז ור' אהרן. בתודה מראש.

המעיין
הודעות: 1116
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי המעיין » ה' יוני 08, 2017 10:13 pm

הרב שך אמר? אמר. וכי הרב שך היה אומר כך אילו החזו"א והגרא"ז סברו אחרת. ע"כ שגם הם אמרו.
הנה ההוכחה שאמרו.
כן וגם יעקב אבינו הלך עם כיפה

אראל
הודעות: 525
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי אראל » ה' יוני 08, 2017 10:20 pm

יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:כי אנחנו לא ערבים, ולא מזלזלים בקדושת החיים, ולא לאומניים! (כן, בדיוק זה מה שאני מריח, אם לא טעיתי).
ורצוננו לעבוד את קוננו באופן של איסתכיל באורייתא, ולא פרץ רגשות.
משכך, היות וגדולינו הורו ששלוש שבועות השביע זה נכון גם לתקופתנו (במה שזה שייך כמובן, ולהאמת א"צ להיות חכם גדול להבין שזה כך), אזי כל מי שעושה פעולות או מדבר גבוהה מכריסו, סוטה מדרך סלולה בעקבי הצאן לדרך חתחתים, וזה מצער לראות.

ת"ל אשר בזמן החשמונאים לא היה להם את הרב 'קו ירוק' אשר ילמדם פרק בהלכות קדושת החיים [ולאומניות!!!], וחידשו וחנכו את המקדש על אף השפיכות דמים החמורה שנגרמה מזה כמתואר באורך בספר מקבים פרק ה: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?157252&pageid=P0122 ועד היום הזה אנו חוגגים את שמונת ימי החנוכה בהלל והודאה.
מעניין לעניין באותו עניין מממש הריני להעתיק בזה את דברי הר"מ בעניין הנהגת הביטחון המחויבת בעת המלחמה:
רמב"ם הלכות מלכים פרק ז הלכה טו:

ומאחר שיכנס בקשרי המלחמה ישען על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה וישים נפשו בכפו ולא יירא ולא יפחד ולא יחשוב לא באשתו ולא בבניו אלא ימחה זכרונם מלבו ויפנה מכל דבר למלחמה, וכל המתחיל לחשוב ולהרהר במלחמה ומבהיל עצמו עובר בלא תעשה, שנאמר אל ירך לבבכם אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם, ולא עוד אלא שכל דמי ישראל תלויין בצוארו, ואם לא נצח ולא עשה מלחמה בכל לבו ובכל נפשו, הרי זה כמי ששפך דמי הכל, שנאמר ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, והרי מפורש בקבלה ארור עושה מלאכת ה' רמיה וארור מונע חרבו מדם, וכל הנלחם בכל לבו בלא פחד ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד, מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעהו רעה, ויבנה לו בית נכון בישראל ויזכה לו ולבניו עד עולם ויזכה לחיי העולם הבא, שנאמר כי עשה יעשה ה' לאדוני בית נאמן כי מלחמות ה' אדוני נלחם ורעה לא תמצא בך וגו' והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים את ה' אלהיך.


ואם כבר להחשמונאים דמינו
למה לא תלך עד הסוף
יאלא, תתחיל תיכף ומיד לערוך המלחמה נגד כל הערביים, נגד כל הצבא והממשלה וכל המונעים והמעכבים, ויקויים בודאי מה שקרה במלחמת החשמונאים, רבים ביד מעטים טמאים ביד טהורים וכו' וכו', [אם אכן הגיע הזמן עד שתחפץ], ויבנה ביהמ"ק לעינינו, למה לישב בחיבוק ידים ולהאשים את כל הכלל ישראל??
למה לא לנסות???

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ו' יוני 09, 2017 7:51 am

אראל כתב:ואם כבר להחשמונאים דמינו
למה לא תלך עד הסוף
יאלא, תתחיל תיכף ומיד לערוך המלחמה נגד כל הערביים, נגד כל הצבא והממשלה וכל המונעים והמעכבים, ויקויים בודאי מה שקרה במלחמת החשמונאים, רבים ביד מעטים טמאים ביד טהורים וכו' וכו', [אם אכן הגיע הזמן עד שתחפץ], ויבנה ביהמ"ק לעינינו, למה לישב בחיבוק ידים ולהאשים את כל הכלל ישראל??
למה לא לנסות???

מאיפה אתה יודע שלא ניסיתי?

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 145
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » ו' יוני 09, 2017 1:41 pm

קו ירוק כתב:למה אתה הולך סחור סחור, מה אני בדיוק קשור לענין, הרי שימשתי כשופר באשכול לדברים שנאמרו וציטטתים?
תאמר שלמזלנו לא היו גדולי הדורות האחרונים, הח"ח, רח"ע, ר"א וסרמן, החזו"א, ר' איסר זלמן, הרב מבריסק, ר' אהרן, הרב משטעבין, הסטייפלער והרב שך בזמן החשמונאים...
ולמלזנו (לדעתך) היו אז רבנים מהסוג הלאומני והמתדמים להם, או שכנראה גם חסידי עליון החשמונאים היו לאומניים..

החפץ חיים - ("שם עולם", ח"ב שער ההתחזקות, סוף פרק יד) "ויש שהקב"ה נותן בלב מלכי האומות שיכירו כולם האמת וירצו להיטיב עם ישראל וכענין שאמר בכורש שהכריז בכל מלכותו 'כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים וגו'
כותב בנו בספרו "תולדות החפץ חיים" (עמוד מג, והובא ב"מכתבי החפץ חיים" עמ' 44)
בזכרוני כי בשנת תר"נ ותרנ"א, שהחלו לגרש את אחינו בני ישראל ממאסקאווא, התעוררה אז תנועה גדולה לארצנו הקדושה, המגורשים למאות ולאלפים החישו למפלט למו לארץ אבותינו, קנו שם קרקעות, נטעו כרמים, יסדו מושבות, כן בתחום המושב נאספו אסיפות, נתיסדו חברות, שלחו משולחים לקנות קרקעות, בעלי בתים מכרו נכסיהם וכל חפציהם, ובצרור כספם עלו בשמחה לארצנו הקדושה, בתקותם למצוא שם בלי זעת אפים עושר ואושר.
בזמן זה קבלתי מכתב מאבי ז"ל ובו הוא מעירני על ההתעוררות הגדולה בכל פנות עמנו לעלות לארצנו הקדושה, ומשער, כי הימים ימי עיקבא דמשיחא, וכי פקד ד' את עמו, ואפשר הוא אתחלתא דקיבוץ גליות, שהוא קודם ביאת המשיח, ואם היינו ביכולת, היה מן הראוי לקנות קרקע ולעלות להארץ, אבל באשר אין בכחנו לע"ע, נעשה את אשר מוטל עלינו ואשר בידינו וכו'.

ר' חיים עוזר - ידועה דעתו על ג' שבועות, מפורסם שר' אלחנן וסרמן ביקש ממנו שילחם בציונים באיזה נושא מכיון שהם מורדים באומות, והשיב שגם הציונים הם אומה, ואסור למרוד בהם, הרי שנקט שלא בטלו השבועות.

ר' איסר זלמן - ידוע שדעתו הייתה בעד הקמת המדינה ולא שמעתי שפקפקו בזה.

הגרי''ז - לא ידועה לי התבטאות שלו על ג' שבועות, אבל מפורסם שאמר שהקמת המדינה היא 'חיוך משמים שהציונים קלקלו',

ר' אלחנן וסרמן והרב שך (ואולי גם ר' אהרן) אכן מזכירים את ג' שבועות, למרות שבדברי רא''ו יש קטע [ביאורי אגדות שבסוף ספר קובץ הערות, סימן י' אות כ"א]:
והנה כעת שגור בפי כל המאמר "עס בויעט זיך א יודיש לאנד אין א"י" [נבנית מדינה יהודית בארץ ישראל], והנה אילו היה כן באמת ודאי אין שמחה גדולה מזו לעם ישראל.
וממשיך שם ר' אלחנן ואומר שהאמת היא שבנין זה אינו אלא חורבן, כיון שהבתי ספר מחנכים לעקירת התורה, וסופו של בנין זה להחרב כיון שאין הקב"ה עושה תורתו פלסתר.
אך למדנו מדבריו, כי עצם הקמת מדינה יהודית קודם ביאת המשיח הוא דבר אפשרי, ואדרבה אם היתה מוקמת המדינה על פי תורה 'אין שמחה גדולה מזו לעם ישראל'. אמנם הדברים נראים קצת סותרים, וצ''ע.

מה ידוע לך על דעת החזו''א, הטשיבינרוב והסטיפלר לגבי ג' שבועות.

אגב, לדעתי החשמונאים חסידי עליון היו לאומניים

שומע ומשמיע
הודעות: 1265
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 13, 2017 10:46 pm

יושב ירושלים כתב:עובדת המחלוקת בין שני ביהמ"ד מבוססת על עשרות [אם לא מאות] מסמכים בני התקופה

למה אתה מתכוון? אשמח למקורות.

יושב ירושלים
הודעות: 322
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' יוני 14, 2017 1:16 am

שומע ומשמיע כתב:
יושב ירושלים כתב:עובדת המחלוקת בין שני ביהמ"ד מבוססת על עשרות [אם לא מאות] מסמכים בני התקופה

למה אתה מתכוון? אשמח למקורות.

האמת היא שכנראה די הפרזתי במספר, אבל באופן כללי מומלץ לקרוא את מחקריו של מורגנשטרן בעניין ולרוות נחת.

מעט דבש
הודעות: 2716
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שאלה בג' שבועות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' פברואר 09, 2018 10:46 am

אתר על ג' שבועות (עם ליקוט נרחב מהראשונים והאחרונים):
https://www.yhe.center/yalkuthishbatietchem


חזור אל “דרישת ציון”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכתב והמכתב ו־ 4 אורחים