מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 30, 2018 6:04 pm

אחרון התלמידים כתב:ד. קצת מוזר השיטה להסביר שכל רשעי ישראל במשך הדורות היו רשעים קטנים מול הציונים שהם רשעים באמת...
אחאב מחק כל מקום שמוזכר שם שמים וכתב שם ע"ז, העמיד בכל מקום בישראל ע"ז, אשתו רצחה את כל נביאי ה', ידע את קונו והתכוין למרוד בו אין לו חלק לעוה"ב וכו' וכו' כל זה מדברי חז"ל. הרמב"ם כשמזכירו כותב שם רשעים ירקב.

אמנם גדרתי לא להגיב פה יותר. אבל ד"ת שאני:
לא היה בדורות הראשונים פגימה בכל אשר להם, אלא חטא ע"ז, אבל לא בסתם חטאים והעברה על התורה. וכן לא תימצא סתירה שאחאב מוכן היה למסור אפילו את נשיו אבל לא את מחמד ליבו - זו התורה, והיה שונה שמונים וחמשה פנים בתורת כהנים, וכדאמרו בסנהדרין קג: "תנו רבנן מנשה היה שונה חמשים וחמשה פנים בתורת כהנים כנגד שני מלכותו אחאב שמנים וחמשה ירבעם מאה ושלשה".
וזה מש"כ תוס' גיטין לו. ד"ה מי איכא: "כדאשכחן בספ"ק דהוריות שהביאו על ע"ז שעבדו בימי צדקיהו דבע"ז אשכחן דנחשדו אבל על שפחה חרופה לא אשכחן דנחשדו"

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 30, 2018 6:09 pm

לגבי מנשה ואמון מפורש שהיו עוד ענינים מלבד חטא ע"ז. ובמופלא ממך אל תדרוש.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 30, 2018 10:52 pm

הנקודה שעליה נסובו דברי אלו, הם לגבי מלכות המחטיאה את העם.
ומלכות שמטרתה החטאת העם היתה רק בחטא ע"ז והסובב לו, ולא עונות אישיים שעשו העם או המלכים. ודברי קיימים, ועל דרך שכ' תוס' בגיטין.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' מאי 30, 2018 11:36 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ד' מאי 30, 2018 10:58 pm

בית ראשון חרב על ג' חמורות.
וההתעקשות להצדיק את הרשעים ממש ממש משונה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1121
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' מאי 31, 2018 12:44 am

קו ירוק כתב:לא היה בדורות הראשונים פגימה בכל אשר להם, אלא חטא ע"ז, אבל לא בסתם חטאים והעברה על התורה. וכן לא תימצא סתירה שאחאב מוכן היה למסור אפילו את נשיו אבל לא את מחמד ליבו - זו התורה, והיה שונה שמונים וחמשה פנים בתורת כהנים, וכדאמרו בסנהדרין קג: "תנו רבנן מנשה היה שונה חמשים וחמשה פנים בתורת כהנים כנגד שני מלכותו אחאב שמנים וחמשה ירבעם מאה ושלשה".
וזה מש"כ תוס' גיטין לו. ד"ה מי איכא: "כדאשכחן בספ"ק דהוריות שהביאו על ע"ז שעבדו בימי צדקיהו דבע"ז אשכחן דנחשדו אבל על שפחה חרופה לא אשכחן דנחשדו"

קו ירוק כתב:הנקודה שעליה נסובו דברי אלו, הם לגבי מלכות המחטיאה את העם.
ומלכות שמטרתה החטאת העם היתה רק בחטא ע"ז והסובב לו, ולא עונות אישיים שעשו העם או המלכים. ודברי קיימים, ועל דרך שכ' תוס' בגיטין.

כמדומני שבימי אחז לא נתנו להעם ללמוד תורה, ומה עם עלי' לרגל והמועד אשר בדו מלבם בימי ירבעם ומלכי ישראל, והריגת הנביאים בימי איזבל
ובימי מנשה נתבטלה העבודה בבית המקדש, ובימי מלכי החשמנאים העבירו על הדת חלקים גדולים מעם ישראל, והרגו תלמידי החכמים בימי שמעון בן שטח.
ובימי יהיקים שלא שלחו העבדים ועוד כמה עבירות האם ברור לך שזה לא הי' ע"י המלכות
חוץ מכל הנ"ל שהרי שקולה עבו"ז ככל עבירות שבתורה ומאי רבותא שהי' רק עבו"ז,
ועוד שאפי' אם למדו התורה אין מזה ראי' שקימו אותה

אראל
הודעות: 3321
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אראל » ה' מאי 31, 2018 12:53 am

בבקשה,
אל תבלבלו להתמודד חטאי דורות הראשונים [תקופת מלכי ישראל בזמן בית ראשון] לחטאי דורות האחרונים [הציונות]
אין לנו מושג כלל בעניני חטא עבודה זרה בימי בית ראשון, וכדאיתא בסנהדרין לגבי מנשה בן חזקיה, אילו הוית התם וכו'
כמו שאין לנו מושג כלל מה היה ה'תאוה' הגדולה של 'עבודה זרה', אחר שחז"ל בטלו אותו תאווה, שוב אין לנו מושג בה כמו המלאכים שאינם מבינים כלל את תאוות בני אדם......
אם חז"ל השוו את ירבעם בן נבט [שחטא והחטיא את ישראל] לדוד המלך, והקב"ה הציע לנו אתה ובן ישי נטייל בגן עדן, מי ומי בדורותינו או בדורות הסמוכים לדורינו, יש להם השגה במקצת מן המקצת במדרגה כה נעלה כזה?????

אם תרצו לדבר על חטא הציונות, בבקשה תדברו על התמודדות הציונות לרשעי עמנו מתקופת בית שני והלאה, להצדוקים, או להמתיוונים, או להקראים, או להמשומדים, או להריפורמר והמשכילים, היעסוועקען והבולשוויקים שר"י
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ה' מאי 31, 2018 12:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 31, 2018 1:01 am

אלו הדברים אשר אמרתי ביחס לאחאב. ומלכי בית ראשון, כי כל החטאת העם היה סביב חטא ע"ז, ולכן מנעו העם מלעלות לרגל, כדי שיבואו לע"ז.
השלטון המקולקל בימי בית שני החל מסוף תקופת יוחנן כה"ג, לא היתה מטרתו להעביר על הדת, אבל היה נתון להשפעת המתייונים והצדוקים ודומיהם.
הריגת החכמים היתה ענין של תאוות השלטון ולא כמטרה להחטיא את העם מצד השלטון.
כיתות שחפצו להעביר על הדת, היו בהמשך השנים והגלויות, אך לא היה להם שלטון על העם.
שלטון שמעביר על הדת התרחש רק בתקופת הקמת המדינה, וזהו שהגר"א קרא לו שלטון הערב רב שזהו העקבתא דמשיחא דסוף סוטה.

כ"ז דברים פשוטים

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' מאי 31, 2018 1:07 am

אראל כתב:בבקשה,
אל תבלבלו להתמודד חטאי דורות הראשונים [תקופת מלכי ישראל בזמן בית ראשון] לחטאי דורות האחרונים [הציונות]
אין לנו מושג כלל בעניני חטא עבודה זרה בימי בית ראשון, וכדאיתא בסנהדרין לגבי מנשה בן חזקיה, אילו הוית התם וכו'
כמו שאין לנו מושג כלל מה היה ה'תאוה' הגדולה של 'עבודה זרה', אחר שחז"ל בטלו אותו תאווה, שוב אין לנו מושג בה כמו המלאכים שאינם מבינים כלל את תאוות בני אדם......
אם תרצו לדבר על חטא הציונות, בבקשה תדברו על התמודדות הציונות לרשעי עמנו מתקופת בית שני והלאה, להצדוקים, או להמתיוונים, או להקראים, או להמשומדים, או להריפורמר והמשכילים, היעסוועקען והבולשוויקים שר"י


במחכת"ר, להביא גמרא אחת ועלה לדון בלבד ללא כל מה שחז"ל אמרו בענין, ולפרש כך זה קצת רדוד.
כשהרמב"ם מזכירו הוא מוסיף שם רשעים ירקב. ויש עוד הרבה לומר בענין אבל אין פנאי כעת.

אראל כתב:אם חז"ל השוו את ירבעם בן נבט [שחטא והחטיא את ישראל] לדוד המלך, והקב"ה הציע לנו אתה ובן ישי נטייל בגן עדן, מי ומי בדורותינו או בדורות הסמוכים לדורינו, יש להם השגה במקצת מן המקצת במדרגה כה נעלה כזה?????


עפרא לפומך!!! אלו שטויות אתה מדבר! חז"ל השוו את ירבעם בן נבט לדוד המלך? ח"ו וח"ו, לא תהא כזאת בישראל ר"ל!!! חז"ל אמרו שהש"י הציעו לו כביכול שאם יחזור בו אז הוא ייחשב כצדיק גמור, אבל לאחר שלא חזר בו. הוא גדול הרשעים שהרמב"ם מזכירו כמשל לרשע, שכל אדם יכול להיות רשע כמותו בפ"ה מהלכות תשובה.
האם במקום זה צריך להסביר שדוד המלך ע"ה הוא משיח אלוהי יעקב, והוא היחיד שלעתיד ירים כוס ישועות? הרי אין לנו השגה של טיפה מם טיפה של הים בגדולתו, והוא ראש הצדיקים ודוד עבדי נשיא עליהם לעולם, ורבן של בעלי רוח הקודש וכו' עד אין סוף לעומת ירבעם בן נבט שהוא רשע גמור שאין לו חלק לעוה"ב?

אראל
הודעות: 3321
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אראל » ה' מאי 31, 2018 1:25 am

העי, עד קללות ולא עד בכלל!

הנה גמרא בסנהדרין דף קב:
מאי אחר אמר רבי אבא אחר שתפשו הקדוש ברוך הוא לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן אמר לו מי בראש בן ישי בראש אי הכי לא בעינא
כן, ירבעם בן נבט היה כמעט במדרגת דוד המלך!!, אלא שנטרד מחמת מדת הגאווה שהיה לו,
ואני חוזר עוה"פ, אין לנו השגה כלל איך יתכן מי שהיה במדרגת שהקב"ה אומר לו 'אני ובן ישי נטייל בגן עדן' יפול מחמת תאוות כבוד וגאווה!!
אין לנו הכלים בתפיסת מחשבתינו להבין זאת!!


אם תרצה לדבר אודות הרצל ובן גוריון אתה יכול לדבר עליהם שהיו רשעים גמורים לכל הדיעות, אבל מהם עד ירבעם בן נבט, עדיין אין לנו כלי התפיסה כלל להשוות להעריך אותם לירבעם
זה היה הנקודה שלי, ומעתה שים את העפר שרצית לזרוק לתוך פי, ותשים אותו בהצלחה גדולה בתוך כרך הגמרא 'סנהדרין' שלך בדף הנ"ל,
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ה' מאי 31, 2018 2:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3321
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אראל » ה' מאי 31, 2018 1:37 am

וע"ד נקודת הרב קו ירוק בענין העברת דת מטעם המלכות
באמת העקירת הדת ברוסיא הסובייטית היה בתוקף גזרת ממשלתי, ששמו למטרה שכל אימא רוסיא יהפוך למעצמה שכל כולה משועבד בגוף וברוח להקרמלין, וכידוע שבין ראשי הסובייטים הי' בעוה"ר רשעי עמנו ממהרסיך ומחריביך מכם ובכם, אך הם לא הדגישו דייקא את דת היהודית, אלא רצו לעקור כל ענין של 'דת' יהיה מה שיהיה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2018 6:34 am

אראל כתב:העי, עד קללות ולא עד בכלל!

הנה גמרא בסנהדרין דף קב:
מאי אחר אמר רבי אבא אחר שתפשו הקדוש ברוך הוא לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן אמר לו מי בראש בן ישי בראש אי הכי לא בעינא
כן, ירבעם בן נבט היה כמעט במדרגת דוד המלך!!, אלא שנטרד מחמת מדת הגאווה שהיה לו,
ואני חוזר עוה"פ, אין לנו השגה כלל איך יתכן מי שהיה במדרגת שהקב"ה אומר לו 'אני ובן ישי נטייל בגן עדן' יפול מחמת תאוות כבוד וגאווה!!
אין לנו הכלים בתפיסת מחשבתינו להבין זאת!!


אם תרצה לדבר אודות הרצל ובן גוריון אתה יכול לדבר עליהם שהיו רשעים גמורים לכל הדיעות, אבל מהם עד ירבעם בן נבט, עדיין אין לנו כלי התפיסה כלל להשוות להעריך אותם לירבעם
זה היה הנקודה שלי, ומעתה שים את העפר שרצית לזרוק לתוך פי, ותשים אותו בהצלחה גדולה בתוך כרך הגמרא 'סנהדרין' שלך בדף הנ"ל,



אני בעניותי לא מסכים עם העמדה שאתה מציג. ירבעם בן נבט מנשה מלך ישראל ואחאב היו אנשים גדולים בהשגתם. וודאי שבדבר הזה רשעי הדורות האחרונים פחותים מהם לאין שיעור. גם הצדיקים הגדולים ביותר בדורותינו פחותים מהם בעניין זה לאין שיעור. אבל בסופו של דבר אחרי שלא חזרו בהם היו רשעים ולא ח"ו צדיקים שחטאו באיזה חטא דק. ונאמנים עלינו המקרא וחז"ל שאמרו עליהם זאת. ולהיפך אין לנו כלי תפיסה להעריך את אנשי הדורות האחרונים לעומתם בזה אפילו אלו שלפי דעתנו וכל מה שנראה לעינינו הם רשעים אין זה מבורר על כל צדדיו כמו גבי אלו שיש לנו עדות נאמנה מהמקרא ומחז"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2018 6:48 am

קו ירוק כתב:אלו הדברים אשר אמרתי ביחס לאחאב. ומלכי בית ראשון, כי כל החטאת העם היה סביב חטא ע"ז, ולכן מנעו העם מלעלות לרגל, כדי שיבואו לע"ז.
השלטון המקולקל בימי בית שני החל מסוף תקופת יוחנן כה"ג, לא היתה מטרתו להעביר על הדת, אבל היה נתון להשפעת המתייונים והצדוקים ודומיהם.
הריגת החכמים היתה ענין של תאוות השלטון ולא כמטרה להחטיא את העם מצד השלטון.
כיתות שחפצו להעביר על הדת, היו בהמשך השנים והגלויות, אך לא היה להם שלטון על העם.
שלטון שמעביר על הדת התרחש רק בתקופת הקמת המדינה, וזהו שהגר"א קרא לו שלטון הערב רב שזהו העקבתא דמשיחא דסוף סוטה.

כ"ז דברים פשוטים



א. גם אילוץ לעבוד עבודה זרה היא העברה על הדת!
ב. המתייונים שקדמו לחשמונאים שיתפו פעולה עם השלטון היוני בהעברה על דת שקשה אפילו לדמיין אותה בימינו כאן בארץ. וכמאמר חז"ל מה לך יוצא ליצלב על שמלתי את בני וכולי.

אין העובדות האלה מפחיתות מחטאם של מעבירים על דת בדורותינו.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 31, 2018 1:51 pm

החזו"א האריך בזה בשתי אגרות (קוב"א א, רח - רט), וכדאי לעיין שם.
רק אביא דבר אחד מדבריו בסוף אגרת רט, שם הביא את הפסוק "וַיֶּגֶל הַשְּׁאֵרִית מִן הַחֶרֶב אֶל בָּבֶל וַיִּהְיוּ לוֹ וּלְבָנָיו לַעֲבָדִים עַד מְלֹךְ מַלְכוּת פָּרָס. לְמַלֹּאות דְּבַר יְקֹוָק בְּפִי יִרְמְיָהוּ עַד רָצְתָה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתוֹתֶיהָ כָּל יְמֵי הָשַּׁמָּה שָׁבָתָה לְמַלֹּאות שִׁבְעִים שָׁנָה" (דברי הימים ב' לו, כ).

ובמפרש שם:
כל ימי השמה שבתה למלאת שבעים שנה - של שמיטה ויובל שבטלו ישראל בארץ וכנגדן גלו שבעים שנה אותן שבעים שבתה ארץ ישראל שנים שהכעיסו ישראל בארצם ארבע מאות ושלשים שנה מהם ג' מאות ותשעים משנכנסו לארץ עד שגלו ממנה עשרת השבטים ואתה מוצא אותם מפורשים מאתים וארבעים ושלשה משמלך ירבעם עד שהגלה הושע בן אלה ובימי שפוט השופטים שהכעיסו קי"א שנים והשאר סתומים הוא שנא' (ביחזקאל ד') ואתה שכב על צדך השמאלי ושמת את עון בית ישראל וגו' שלש מאות ותשעים יום וגו' וכלית את אלה ושכבת על צדך הימני שנית ונשאת את עון בית יהודה ארבעים יום יום לשנה מלמד שחטאו בית יהודה משגלו עשרת השבטים עד שחרבה ירושלים ארבעים שנה כיצד עשרים ושתים של מנשה כדכתיב (מלכים ב' כ"א) ככל אשר עשה אחאב ואחאב מלך כ"ב שנים ול"ג עשה תשובה הרי נ"ה מלך, ושתים דאמון וי"א דיהויקים הרי ל"ה שנה ונבואה זו נאמרה ליחזקאל בשנה החמישית לצדקיהו הרי ארבעים סך כולם מישראל ויהודה ארבע מאות ושלשים הרי לארבע מאות שנה ס"ד שמיטין ויובלות ל"ה שנים הרי ה' שמיטין הרי ס"ט ושנת היובל האחרונה נחשבה להם לעון שהרי בעונם גלו ממנה הרי שבעים שנה מקודשים של שמיטה שלא שמטום ישראל לפיכך גלו שבעים שנה לקיים מה שנאמר (ויקרא כ"ו) אז תרצה הארץ את שבתותיה כך מפורש בסדר עולם.

והוכיח מכאן החזו"א דפשיטא להו לחז"ל שמשחטא ירבעם לא שמרו שמיטה.

ועיין ויואל משה א, רלא (ביחס לאחאב).

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 31, 2018 1:58 pm

ירבעם והמלכים מנעו את העם משמיטה, או שהעם חטאו ?
וכן תוכנם של האגרות עוסקים בנקודה של חטאי העם.
ותודה על ההפנייה

אוצה"ח:
א. ע"ז שאני, וראה האגרות הנ"ל
ב. המתיוונים אמנם נהו אחרי תרבות יוון. אך השלטון שהעביר על הדת היה יווני (מזכיר משהו דומה ברוסיה). אין לך הוכחה כלשהיא שהמתייונים גרמו לרצון של היוונים. זו תקופה סבוכה וצריך להכיר הרבה חומר לשם כך.

אנחנו דנים על המהות הזו של שלטון הערב רב בעקבתא דמשיחא, ולא מי היה יותר או פחות בחטאיו.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ו' יוני 01, 2018 5:43 pm

אראל כתב:העי, עד קללות ולא עד בכלל!

הנה גמרא בסנהדרין דף קב:
מאי אחר אמר רבי אבא אחר שתפשו הקדוש ברוך הוא לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן אמר לו מי בראש בן ישי בראש אי הכי לא בעינא
כן, ירבעם בן נבט היה כמעט במדרגת דוד המלך!!, אלא שנטרד מחמת מדת הגאווה שהיה לו,
ואני חוזר עוה"פ, אין לנו השגה כלל איך יתכן מי שהיה במדרגת שהקב"ה אומר לו 'אני ובן ישי נטייל בגן עדן' יפול מחמת תאוות כבוד וגאווה!!
אין לנו הכלים בתפיסת מחשבתינו להבין זאת!!


אם תרצה לדבר אודות הרצל ובן גוריון אתה יכול לדבר עליהם שהיו רשעים גמורים לכל הדיעות, אבל מהם עד ירבעם בן נבט, עדיין אין לנו כלי התפיסה כלל להשוות להעריך אותם לירבעם
זה היה הנקודה שלי, ומעתה שים את העפר שרצית לזרוק לתוך פי, ותשים אותו בהצלחה גדולה בתוך כרך הגמרא 'סנהדרין' שלך בדף הנ"ל,


ב"ה
כי זו דרכה של שיטה זו, כמעט בכל ענין לעושת בתורה כבתוך שלהם, כי הכל כשר כדי להצדיק את שיטתם בדורות האחרונים, לכן הוציאו דיבת הארץ והעיר רעה , וכל הראיות שתביא מהתוה"ק תתקל בתירוץ מוזר שכאן הוא גבל בדברים חמורים שחובה להדעזע עד לשמים.
לא באתי כאן להליץ בעד רשעי הדורות האחרונים, אלא שאם הורו לנו חז"ל הנהגה בקשר לרשעים ואמרו לנו גם במי מדובר, אין לנו זכוטת למחוק את מה שלא נראה לנו בתירוצי הבל.
הגמרא שהבאת, היא הגמרא היחידה שמדברת על ירבעם? ומה עם דברי הרמב"ם שהבאנו?
הנה גמרא נוספת בריש כיצד מברכין, הנהנה מהעולם הזה בלא ברכה חבר הוא לאיש משחית- חבר לירבעם בן נבטא שהשחית את ישראל לאביהם שבשמים, ע"כ. כלומר בא שלמה המלך ע"ה להזהירנו עפ"י חז"ל שאם ניכשל בהנאה מהעוה"ז בלא ברכה מצבינו הוא חמור שאח הוא לירבעם בן נבט.
משנה באבות: המחטיא את הרבים חטא הרבים תלוי בו, ירבעם חטא והחטיא את ישראל וכו', ובעצם אלו דברי הנביא מפורשים,
כמובן ששערי תירוצים לא ננעלו, וכשיטתם לעות את התורה עד קצה גבול היכולת, שלא הכונה שהשחית בפועל את ישראל לאביהם שבשמים, אלא ס"ה הגאוה שלו וכו'.
והכה ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל כַּאֲשֶׁ֨ר יָנ֣וּד הַקָּנֶה֮ בַּמַּ֒יִם֒ וְנָתַ֣שׁ אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל מֵ֠עַ֠ל הָאֲדָמָ֨ה הַטּוֹבָ֤ה הַזֹּאת֙ אֲשֶׁ֤ר נָתַן֙ לַאֲב֣וֹתֵיהֶ֔ם וְזֵרָ֖ם מֵעֵ֣בֶר לַנָּהָ֑ר יַ֗עַן אֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ אֶת־אֲשֵׁ֣רֵיהֶ֔ם מַכְעִיסִ֖ים אֶת ה'. וְיִתֵּ֖ן אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל בִּגְלַ֞ל חַטֹּ֤אות יָֽרׇבְעָם֙ אֲשֶׁ֣ר חָטָ֔א וַאֲשֶׁ֥ר הֶחֱטִ֖יא אֶת־יִשְׂרָאֵֽל.
לעומת להבדיל אא"ה דוד המלך ע"ה שאין בידינו לבאר כלל את גדולתו ח"ו.
כל מה שאמרו חז"ל בגמ' בסנהדרין הוא שנתנה לו הזמנות משמים לחזור כי הוא ית"ש פותח שער לדופקי בתושבה, כי ימינך פשוטה לקבל שבים, ולימדונו חז"ל שהטעם שירבעם סירב שגאותו עשתה לו. והרי אחאב הרשיע יותר מירבעם, כפי שאמר הנביא 'הנקל בלכתו' כי אחאב עבד את הבעל וכו'.
נכון הדבר שפי שאין לנו הבנה בצדקת הדורות ראשונים, כך אין לנו הבנה ברשעת הדורות ההם, אבל בודאי וודאי שהנביא וחז"ל ורבותינו הראשונים דנו אותם כרשעים גמורים לכל דבר וענין. והרי כל המקור שאסור להתחבר לרשע הוא ממה שנאמר בדברי הימים (ב כ לז), וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ.

עכ"פ מציע אני לכבודו לחזור בו שיש השוואה ח"ו, בין ירבעם בן נבט לדוד המלך ע"ה. כי זו אמירה חמורה שבחמורות.

אראל
הודעות: 3321
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אראל » ו' יוני 01, 2018 8:24 pm

במחכ"ת, לא זכיתי להבין אפילו במקצת, מה אתה רוצה
או אחרת, תסביר לי בבקשה מאמר הגמרא בסנהדרין שאמר הקב"ה לירבעם אני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן, אם אין אתה מוצא השוואה, במה זכה ירבעם ל'כיבוד' הזה של טיול בגן עדן יחד עם הקב"ה בכבודו ובעצמו???
אלא מאי, ההסבר הוא כך,
ירבעם היה מקודם במדרגה גדולה וגבוהה מאוד וזכה למה שזכה, ושורש נשמתו היה ממקור קדוש וגבוה ביותר, (כ"כ בערבי נחל פ' יתרו דרוש ד', והרמ"ע מפאנו בגלגולי נשמות כ' שהאמורא רבי בון היה גלגול מנשמת ירבעם), אך היות שלא היה שלם במדת הגאווה ותאוות הכבוד [כפי גודל מדרגתו] הטריד אותו ליפול בשפל המדרגה, והלך ועבד עבודה זרה חטא והחטיא את ישראל ואבד את חלקו לעולם הבא

ועוד יותר מזה מפורש מדברי הגמרא הנ"ל, שמה שאמר לו הקב"ה אני ואתה נטייל בגן עדן, זה היה כבר אחר שחטא!, שהרי אמר לו הקב"ה 'חזור בך', ר"ל עשה תשובה, וע"כ שאף שחטא עדיין זכה לפתח מאת הקב"ה בכבודו ובעצמו!!

ועוד בגמרא שם על דרגת 'ירבעם': והוא מתכסה כשלמה חדשה מה שלמה חדשה אין בה שום דופי אף תורתו של ירבעם לא היה בה שום דופי דבר אחר שלמה חדשה שחידשו דברים שלא שמעה אזן מעולם!!

כלום נודע שנאמר כן על איזה 'צדיק' ממרשיעי הברית בדורות האחרונים?
רשעי ברית שבזמנינו, הריפורמים, והמשכילים, מיום ביאתם לאויר העולם, ומיום הולדתם, היו מן הגרועים והפחותים, קמשונים חרולים בכרם בית ישראל, ועשו חורבנות בישראל לדורי דורות

משהו לא מובן כאן??

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ב' יוני 04, 2018 11:13 pm

בס"ד
אם אפשר לי הקטן להציע למנהלי אתרא קדישא הדין.
נלענ"ד שאם משא ומתן זה הגיעו להשוואות בין ירבעם לדוד המלך, אות הוא כי הגיע הזמן לנעול דין ודברים נורא שכזה.
יסלחו לי רבותיי על ההצעה.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יוני 11, 2018 10:25 am

ההתלהמות לא במקומה. נסלח לך

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ספטמבר 06, 2018 2:15 am

אביגדור כתב:
קו ירוק כתב:כאשר שאלת אם שבועה אחת מתבטלת אזי פשוט שכולם בטלות,
לא רק שבפשוטו זה לא בהכרח נכון (רק שזה ניתן לויכוח), אלא שזה מוכרח כלא נכון. וכבר הסברתי, ואחזור ואסביר יותר בפירוט;
באגדה זו נאמרו ג' שבועות, שניים לישראל ואחת לאומות: 1. שלא ידחקו את הקץ בכח (הן בתפילה והן במעשה, והן בכל דבר שהוא). 2. שלא ימרדו באומות. 3. שלא ישתעבדו האומות בישראל. למותר להסביר ששבועה שלישית מאותן ג' שבועות, לא נגמרה אחרי אלף שנה.. ולא הותר לאומות לשעבד את ישראל יותר מדי. וא"כ על דרך זה ככל שהאומות מושבעות שלא להשתעבד בישראל יותר מדי - גם ישראל מושבעים שלא למרוד בהם. זה מול זה. ומהיכי תיתי ששבועה זו שלא למרוד באומות בטלה? (גם על דרך האר"י ורח"ו).
אינני מסכים. גם השבועה השלישית נאמרה עד שתחפץ- במשמעות שלה כפי שהבאת מהגר"א, שלא לכפות את ישראל לעשות תשובה.
כמובן שאסור לאומות להציק לישראל מסיבות אחרות כמו שהיתר השבועה לישראל אינו מפקיע את דיני דינא דמלכותא, אבל מצד השבועה אה"נ דנסתיים זמנה. אין כאן איזה היקש משבועה לשבועה, אלא שהשבועות מפורשות בפסוק שהן לזמן "עד שתחפץ" ונתגלה ע"י האריז"ל שכבר עבר אותו הזמן. אתה רוצה לומר שמא יש ב' (או ג' או ו') זמני "עד שתחפץ"? יכול להיות, אבל שאלתי מהיכי תיתי?
ענית לי שהסטייפלר הוא המקור לזה. בסדר, הבנתי.

היות ויצא לי לעיין בגמרא זו שוב (כתו' קיא.), ראיתי שבעצם כשאר נשאלה שאלה מהיכי תיתי לחלק. ואם שבועה אחת נגמרה, אזי כולם נגמרו, (מלבד מש"כ לעיל שהיה צריך לפרש זאת שאפשר לעלות כחומה, אם ירצו), הנה כאשר נתבונן בדברי הגמ', ר' זירא (דנקטי' כוותיה להלכה) העמיד לפי רבי לוי שיש ו' שבועות; ג' שבועות של "אם תעירו", וג' שבועות של "אם תעוררו". וראה רש"י שאחת הגירסאות היא ששבועה שאם תעוררו היינו שלא ידחקו את הקץ יותר מדי (בבקשה - תעוררו), וכפי' האר"י בה. אז גם אם התבטל 'אם תעוררו' למעלה אחר אלף שנה, אבל מי יימר שג' שבועות של 'אם תעירו' למטה נתבטלו. (וכפי שאפשר להבין מהמציאות, שמלעלה לא מונעים אחרי אלף שנה, אבל למטה מקלקלים ולכן עדיין לא באה הגאולה, ממילא גם שבועות של ההנהגה למטה לא נתבטלו).
לאור האמור, לומר בפשיטות שאם זה התבטל גם זה התבטל, זה רחוק לחלוטין.
אגב, למותר לציין שהמעשיות של ג' השבועות לא מתבטאת כ"כ ברמה היומיומית, אלא באיסטרטגיה של היראים לא להכעיס את האומות מיוזמתנו (במה שזה נ"מ).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ספטמבר 06, 2018 3:45 am

קו ירוק כתב:לא להכעיס את האומות מיוזמתנו (במה שזה נ"מ).

איפה זה נמצא בשבועות?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' ספטמבר 06, 2018 4:17 am

ההוא דאמר כתב:
קו ירוק כתב:האשכול הזה הינו ספיציפי, וגם נכבד.. ראוי להשאיר את הבלאגן שלא קשור לפה, למקום אחר


התחדש לי מכל זה פשט חדש בנבואת אחרית הימים: "וכיתתו חרבותם לעיט"ים"...

למקלדיתים...

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 12, 2023 3:28 am

באחת ממהדורות ספר זרע שמשון (הוצאת נפתלי אלימלך וואגשאהל) במגילת אסתר ט א - ונהפוך הוא מובא שכעת שעברו האומות על שבועתם... ישראל מותרים להרגם ואינם בכלל השבועה שלא ימרדו.
אך שימו לב שם בתחתית העמוד הערת המביא לבית הדפוס שנת תשס"ט שהמהרש"ק כתב זאת רק בדרך דרוש... ואינם להלכה... עיי"ש
קבצים מצורפים
זרע1.jpg
זרע1.jpg (88.73 KiB) נצפה 580 פעמים
זרע2.jpg
זרע2.jpg (102.68 KiB) נצפה 580 פעמים


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים