מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 23, 2018 9:43 pm

היות והדברים עומדים ברומו של עולם, ואינם פשוטים, לא בדברי הגמ' עצמה ולא בדברי האר"י והרח"ו, לכן אנו אין לנו דברי רבותינו, ואנו מגששים באפילה בלא הם.
וכשם שלא ניחא לך בחילוקים שחילקתי (שלענ"ד הם נכונים), לא ניחא לי ה'דימוי מילתא' שלך.
אני מנסה להבין את הסוגיא הזו על דרך רבותינו, כי להבין אותה בעצמי לבדי - לא הגעתי לכדי מידה זו, וכמדומה לא אטעה אם אומר שגם בין חכמי וגאוני הפורום לאוי"ט, לא הגענו כלל לידי מדה זו. (לסטייפלער היה פשוט ששבועה זו שלא ימרדו שרירא וקיימת ואך לגבי הבחירות כתב דעתו כמבואר שם בהמשך).

קובץ מאמרים הגרא''ו,עמ' 113 באוצר.png
קובץ מאמרים הגרא''ו,עמ' 113 באוצר.png (380.92 KiB) נצפה 3815 פעמים

קובץ מאמרים הגראב''ו,עמ'149 באוצר.JPG
קובץ מאמרים הגראב''ו,עמ'149 באוצר.JPG (85.35 KiB) נצפה 3815 פעמים

קריינא דאיגרתא ג,עמ'20 באוצר.png
קריינא דאיגרתא ג,עמ'20 באוצר.png (210.37 KiB) נצפה 3815 פעמים

הגרא''מ שך וזרח השמש,עמ'110 באוצר.JPG
הגרא''מ שך וזרח השמש,עמ'110 באוצר.JPG (42.96 KiB) נצפה 3748 פעמים

מכתב רמ''ש.png
מכתב רמ''ש.png (477.66 KiB) נצפה 3743 פעמים
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' מאי 24, 2018 9:25 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 23, 2018 10:03 pm

קובץ מאמרים א רע - על הקמת המדינה.GIF
קובץ מאמרים א רע - על הקמת המדינה.GIF (12.01 KiB) נצפה 3807 פעמים

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ד' מאי 23, 2018 10:04 pm

קו ירוק כתב:אנו אין לנו דברי רבותינו, ואנו מגששים באפילה בלא הם.
אוצר החכמה כתב:אם מה שכתבת בסוף הוא עיקר התשובה על זה היא כי כך היא דעת תורה. אפשר לסבור כך אבל אז אין כאן דיון תורני.
ותל"מ.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 24, 2018 1:27 am

אומר את האמת הדיון התורני מתמקד ברובד אחר (שוחחתי על כך עם חכ"א שליט"א).
הנושא הוא מה המשקל של דברי קבלה מהאחרונים, מול דברי חכמינו ז"ל.
יש הנהגה פשוטה של כלל ישראל מאז ומעולם, שהעבירו אותה אלינו כל רבותינו. היא לא משתנית.
דברי האר"י ורח"ו הינם במחשבה, בעולמות שעליהם הם מדברים - בעולם התיקון בעולם התפילה. וכן היתה גם הנהגת רמח"ל בענין התפילה על הגלות.
זה לא ענין לשינוי ההנהגה המעשית שאמרוה חז"ל.

וכאשר שאלת אם שבועה אחת מתבטלת אזי פשוט שכולם בטלות,
לא רק שבפשוטו זה לא בהכרח נכון (רק שזה ניתן לויכוח), אלא שזה מוכרח כלא נכון. וכבר הסברתי, ואחזור ואסביר יותר בפירוט;
באגדה זו נאמרו ג' שבועות, שניים לישראל ואחת לאומות: 1. שלא ידחקו את הקץ בכח (הן בתפילה והן במעשה, והן בכל דבר שהוא). 2. שלא ימרדו באומות. 3. שלא ישתעבדו האומות בישראל. למותר להסביר ששבועה שלישית מאותן ג' שבועות, לא נגמרה אחרי אלף שנה.. ולא הותר לאומות לשעבד את ישראל יותר מדי. וא"כ על דרך זה ככל שהאומות מושבעות שלא להשתעבד בישראל יותר מדי - גם ישראל מושבעים שלא למרוד בהם. זה מול זה. ומהיכי תיתי ששבועה זו שלא למרוד באומות בטלה? (גם על דרך האר"י ורח"ו).
גם לשון הגמ' מורה שכל 'שבועה' היא בפני עצמה: אחת שלא יעלו ישראל בחומה, אחת שהשביע הקב"ה לישראל שלא ימרדו באומות, ואחת שהשביע הקב"ה לאומות שלא ישתעבדו בישראל יותר מדי.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' מאי 24, 2018 2:33 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 24, 2018 1:43 am

קו ירוק כתב:אגב, מה הם ימי בן עמרם, וימי בן דיניי שעלו כחומה ונענשו, הנזכרים בשהש"ר ב ז.
בן דיני כנראה בסוף ימי הבית השני. יוספוס מזכיר את הקורות אתו (מלחמת, ב יב ד). ומיהו בן עמרם?

כתבתי על כך פעם.
קבצים מצורפים
דחיקת הקץ בימי עמרם.docx
(40.46 KiB) הורד 294 פעמים

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ה' מאי 24, 2018 8:24 am

קו ירוק כתב:כאשר שאלת אם שבועה אחת מתבטלת אזי פשוט שכולם בטלות,
לא רק שבפשוטו זה לא בהכרח נכון (רק שזה ניתן לויכוח), אלא שזה מוכרח כלא נכון. וכבר הסברתי, ואחזור ואסביר יותר בפירוט;
באגדה זו נאמרו ג' שבועות, שניים לישראל ואחת לאומות: 1. שלא ידחקו את הקץ בכח (הן בתפילה והן במעשה, והן בכל דבר שהוא). 2. שלא ימרדו באומות. 3. שלא ישתעבדו האומות בישראל. למותר להסביר ששבועה שלישית מאותן ג' שבועות, לא נגמרה אחרי אלף שנה.. ולא הותר לאומות לשעבד את ישראל יותר מדי. וא"כ על דרך זה ככל שהאומות מושבעות שלא להשתעבד בישראל יותר מדי - גם ישראל מושבעים שלא למרוד בהם. זה מול זה. ומהיכי תיתי ששבועה זו שלא למרוד באומות בטלה? (גם על דרך האר"י ורח"ו).
אינני מסכים. גם השבועה השלישית נאמרה עד שתחפץ- במשמעות שלה כפי שהבאת מהגר"א, שלא לכפות את ישראל לעשות תשובה.
כמובן שאסור לאומות להציק לישראל מסיבות אחרות כמו שהיתר השבועה לישראל אינו מפקיע את דיני דינא דמלכותא, אבל מצד השבועה אה"נ דנסתיים זמנה. אין כאן איזה היקש משבועה לשבועה, אלא שהשבועות מפורשות בפסוק שהן לזמן "עד שתחפץ" ונתגלה ע"י האריז"ל שכבר עבר אותו הזמן. אתה רוצה לומר שמא יש ב' (או ג' או ו') זמני "עד שתחפץ"? יכול להיות, אבל שאלתי מהיכי תיתי?
ענית לי שהסטייפלר הוא המקור לזה. בסדר, הבנתי.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 24, 2018 8:47 am

זה כבר סתם ויכוח. המקור הוא הגמ'. גילויי האר"י אין לך בו אלא דבריו (מש"כ), שגם בהם אין לנו הבנה מהיכן הוציאם, ואין לך בו אלא מה שכתב (שנפסק להלכה לגבי תיקון חצות).
ומה שאמרת מהגר"א, נראה לא כן ביאורו. אלא שלהקב"ה יש צער מהעינוי הקשה שמגיע אל ישראל, שהוא האופן הראשון של "צבאות=הצביים" (שאמנם הוא מקרב הגאולה, אבל מצערם יותר מדי).
הרי ע"כ יש כמה עד שתחפץ, שהרי השבועה לאוה"ע לא נגמרה. ובהצהרת בלפור כן ראו רבותינו בעיני הבדולח שהיא פקידה.
כשיש לנו ויכוח אם בכחנו להבין בהאר"י שכוונתו על כל השבועות, או שעיקר לנו זה דברי הגמ', ואין לנו בו אלא דבריו רק על שבועה מסויימת ורק באופן מסויים, ורבותינו אומרים שהנהגת השבועה המעשית קיימת בדורנו, אז באמת דעת רבותינו לא מתערערת ע"י פלפולך.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' מאי 24, 2018 9:01 am

עקביה כתב:
קו ירוק כתב:אגב, מה הם ימי בן עמרם, וימי בן דיניי שעלו כחומה ונענשו, הנזכרים בשהש"ר ב ז.
בן דיני כנראה בסוף ימי הבית השני. יוספוס מזכיר את הקורות אתו (מלחמת, ב יב ד). ומיהו בן עמרם?

כתבתי על כך פעם.


סקירה יפה, עם הרבה ידע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 24, 2018 9:15 am

קו ירוק כתב:זה כבר סתם ויכוח. המקור הוא הגמ'. גילויי האר"י אין לך בו אלא דבריו (מש"כ), שגם בהם אין לנו הבנה מהיכן הוציאם, ואין לך בו אלא מה שכתב (שנפסק להלכה לגבי תיקון חצות).
ומה שאמרת מהגר"א, נראה לא כן ביאורו. אלא שלהקב"ה יש צער מהעינוי הקשה שמגיע אל ישראל, שהוא האופן הראשון של "צבאות=הצביים" (שאמנם הוא מקרב הגאולה, אבל מצערם יותר מדי).
הרי ע"כ יש כמה עד שתחפץ, שהרי השבועה לאוה"ע לא נגמרה. ובהצהרת בלפור כן ראו רבותינו בעיני הבדולח שהיא פקידה.
כשיש לנו ויכוח אם בכחנו להבין בהאר"י שכוונתו על כל השבועות, או שעיקר לנו זה דברי הגמ', ואין לנו בו אלא דבריו רק על שבועה מסויימת ורק באופן מסויים, ורבותינו אומרים שהנהגת השבועה המעשית קיימת בדורנו, אז באמת דעת רבותינו לא מתערערת ע"י פלפולך.


אני לא מבין למה אתה אומר שאנחנו לא יודעים מה מקורם של דברי מהרח"ו. המקור פשוט וברור מהרח"ו כותב והנה אמרו רז"ל כי זמן השבועה הוא עד אלף שנים. ומביא מקור מפרקי היכלות (וזה על פי הפסוק בדניאל). ומהזהר שאורך זמן הגלות הוא רק יום אחד שהוא אלף שנים. והכוונה פשוטה שהשבועות הם בזמן הגלות.
לטעון כאן שזה מחלוקת הגמרא והאר"י זה טעות. כל הדיון שיש בנושא זה הוא בענייני הלכה וסתירה בין הפוסקים לזהר. בעניינים כאלה וודאי שדעת מהרח"ו מכרעת. מלבד זה שכאן אין שום סתירה שכן לא רמוז בשום מקום בגמרא שדין זה הוא לעולם בדווקא ולא בזמן הגלות.

ושוב אם עיקר טענתך היא דעת רבותינו אין טעם בכל הדיון פה.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 24, 2018 9:33 am

אולי תאמר לי מה הכוונה אלף שנה. הרי המדרש אומר שמצד שלוש שבועות אלו גם בני אפרים הוזהרו שלא ידחקו את הקץ קודם יצאת מצרים, וכמו כן בימי בן דינאי ובימי בן כוזיבא. ועזרא עלה ברשיון המלך. ואולי אלף שנה זה רק האלף החמישי ואולי מאז חורבן ראשון, ואולי מאז חורבן שני. ואולי מאז שנתבטלה סנהדרין ע"י האומות.
ועוד הואל לבאר לי אם אחרי אלף שנה כלשהם נגמר הגלות, אזי אנחנו כבר אולי נגאלנו? אז נגמרה הגלות או לא נגמרה הגלות (בלי הצטעצעויות מילים כמו אתחלתא דגאולה - אנחנו בגלות, נקודה).
כך ש'הפשוט' שאתה מדבר עליו נראה לא כ"כ פשוט.
ממילא מקור דבריו (לא מצאתים עדיין בהיכלות) הוא לא מקור עליו תוכל לבסס שכוונתו כוללת, אלא רק דבריו כפי שהם, וזהו רעיון מסוים שלא שייך להנהגת חז"ל עליה הוזהרנו בפירוש.

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 24, 2018 10:16 am

קו ירוק כתב:אולי תאמר לי מה הכוונה אלף שנה. הרי המדרש אומר שמצד שלוש שבועות אלו גם בני אפרים הוזהרו שלא ידחקו את הקץ קודם יצאת מצרים, וכמו כן בימי בן דינאי ובימי בן כוזיבא. ועזרא עלה ברשיון המלך. ואולי אלף שנה זה רק האלף החמישי ואולי מאז חורבן ראשון, ואולי מאז חורבן שני. ואולי מאז שנתבטלה סנהדרין ע"י האומות.
ועוד הואל לבאר לי אם אחרי אלף שנה כלשהם נגמר הגלות, אזי אנחנו כבר אולי נגאלנו? אז נגמרה הגלות או לא נגמרה הגלות (בלי הצטעצעויות מילים כמו אתחלתא דגאולה - אנחנו בגלות, נקודה).


שם הגדולים, מערכת גדולים, אות א, סעיף ריט, ערך רבינו אלעזר בעל ספר רוקח
אחר שעבר אלף שנים מהחרבן שנשלמו שנת ד' אלפים תתכ"ח אז היה יכול לבוא משיח ובעו"ר אשתהויי אשתהי וזה חטא נוסף לכלל ופרט על כל חטאים וחלול שמו ח"ו ותורתו. ונתגבר היצה"ר מאד יען כבר נתברר הרבה ועתה הברירה ברגלים וכמ"ש בעקבות משיחא חוצפא יסגא שהיא התאוה שמתגברת בראותה כי כלתה אליה רעה וכמו שביאר באורך רבינו האר"י זצ"ל ומתגבר' להחטיא אבל כשל כחה בענין הרעות ותוקף הצרות כי כבר הוברר הרבה כאמור מפי כבוד האר"י זצ"ל (וגזרת ת"ח טעם יש בדבר) ...

והנה יש להעיר על מ"ש דבתוך האלף שנים לא היה לו אפשר שיבא משיח ממ"ש פ' חלק דא"ל ריב"ל למשיח אימת אתי מר וא"ל היום ופירש לו אליהו זכור לטוב היום אם בקולו תשמעו. ומשמע דאם יעשה תשובה יבא תיכף המשיח אפי' בימי ריב"ל. ויש לישב דכונת המשיח שא"ל היום היינו דעתה לא שייך שאלה מסיבת היום כלומר גזרת כל היום דוה שהוא יומו של הקדוש ברוך הוא ואי אפשר לבוא. ואליהו זכר לטוב רמז היום ואח"כ אם בקולו תשמעו שתלוי בתשובה. ותו יש להעיר ממ"ש שם פ' חלק דאמר רב כל הקיצין כלו ובן דוד לא בא ושמואל אמר דיו לאבל שיעמוד באבלו ורב שהיה בתוך האלף שנים מאי קאמר כלו כל הקיצין. ואפשר היה לומר דזו כונת שמואל שאמר דיו לאבל שיעמוד באבלו. כונתו דדי היה שיעמוד באבלו גזרת האלף שנים יומו של הקדוש ברוך הוא ואח"כ יבוא גואל אך יש לעמוד ממאמר מדרש הנעלם בזהר חדש דף ל"ז דפוס ויניציא דבימי רבי אתא אליהו זכור לטוב ואמר לרבי דמיכאל שאל להקב"ה דיפקון וכו' דהא סבלו כל ענשיא על מה דעבדו והיה ויכוח על זה וסוף דבר אמר הקדוש ברוך הוא שנשבע שיהיו כן עד שישובו וכו' עש"ב. ואמאי לא א"ל דאכתי פשו שני טובא מהאלף שנים. והגם שיש לדחות מ"מ כלהו שנויי דחוקי נינהו.
לכן נראה כעת דאם כל ישראל היו שבים בתשובה אפילו בתוך אלף שנים הוה אתי משיח ולא היה מספיק מה שהיו בישראל קדושי עליונין דנשבע הקדוש ברוך הוא שיהיו כן עד שישובו ומאי דאמרו שם במדרש הנעלם הנזכר לעיל סמוך ונראה דאפילו כנישתא חדא דתייבין בזכותה אתכניש וכו'. אפשר דהא דכנישתא חדא לא הוה סגי בתוך האלף שנים שהיה צריך שישובו כל ישראל או רובם כדי שיגאלו בתוך האלף שנים אבל אחר האלף שנים מהני הא דרישי כנישתי או כנישתא חדא ובזה יבואו על נכון כל המאמרים כפשטן. ועוד יש לצדד בזה.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי המעיין » ה' מאי 24, 2018 10:28 am

קו ירוק כתב:אולי תאמר לי מה הכוונה אלף שנה. הרי המדרש אומר שמצד שלוש שבועות אלו גם בני אפרים הוזהרו שלא ידחקו את הקץ קודם יצאת מצרים, וכמו כן בימי בן דינאי ובימי בן כוזיבא. ועזרא עלה ברשיון המלך. ואולי אלף שנה זה רק האלף החמישי ואולי מאז חורבן ראשון, ואולי מאז חורבן שני. ואולי מאז שנתבטלה סנהדרין ע"י האומות.
ועוד הואל לבאר לי אם אחרי אלף שנה כלשהם נגמר הגלות, אזי אנחנו כבר אולי נגאלנו? אז נגמרה הגלות או לא נגמרה הגלות (בלי הצטעצעויות מילים כמו אתחלתא דגאולה - אנחנו בגלות, נקודה).
כך ש'הפשוט' שאתה מדבר עליו נראה לא כ"כ פשוט.
ממילא מקור דבריו (לא מצאתים עדיין בהיכלות) הוא לא מקור עליו תוכל לבסס שכוונתו כוללת, אלא רק דבריו כפי שהם, וזהו רעיון מסוים שלא שייך להנהגת חז"ל עליה הוזהרנו בפירוש.


הכוונה פשוטה שהשבועה היא תמיד על קודם הזמן. ובמצרים היה קודם שנשלמו רדו ובגלות הזאת קודם שנשלם אלף שנה. והכוונה היא לזמן חובת הגלות שקודם לו לא יכול להיות הגאולה (אולי רק אם שבים כולם בתשובה כדברי החיד"א שהביא הרב מעט דבש) אבל יכול להתאחר כמו שקרה בעוונותינו. והכל פשוט.
אגב לא חיפשתי בהיכלות כי נאמן עלי מהרח"ו ואני איני יודע לפרש בלעדיו. אני לא הייתי יודע להגיד שזה גם כוונת הזהר באמרו חד יומא בגלותא אבל אני סומך עליו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 24, 2018 10:38 am

אני מקובלני לא לסמוך על אף אחד ולראות בפנים.
אבל בהסבר הכללי אתה צודק.

אחרון התלמידים
הודעות: 467
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' מאי 24, 2018 10:54 am

מעט דבש כתב:
אחרון התלמידים כתב: דרך אגב, חיפשתי ולא מצאתי, היכן דנו בדברי הגאון החיד"א בפורום?

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=159759#p159759

ב"ה
שם אין דיון, אל ציטוט שכבודו הביא את דברי הגאון החיד"א ואשרי לו. לא ראיתי מי שבאר דבריו אחרת.
לדברי קו ירוק.
א. זה לא הנושא כאן, אבל אני חושב שקדושת ציון שוגים מאוד, ומצער מאוד שכאשר סוף סוף מתעורר בציבור שלנו ענינה של א"י וירושלים שקצת נשכח משום שגדול"י פחדו מהמזרחי הטמא - נהפך בחלקו לכהניזם מוזר. עצוב מאוד עצוב. ומצפה אני ומסתמא רבים כמוני שתקום התעוררות דומה שאינה טוענת לקחת את הנהגת הדור לכותבים...
ב. אתה שוב ושוב מערב ב' דברים לא קשורים, עליית ארץ ישראל וכיבוש וכו'. זה נושא אחד. ונושא אחר הוא שממשלת ישראל נוהגת באופן לא נכון מול האומות התגרות מיותרת, יישוב ארץ ישראל במקומות הלא נכונים וכו'. מרן רשכבה"ג הגרא"מ שך זצ"ל התייחס רק לחלק האחרון, ונא לא לערבו. דרך אגב: אמר פעם עסקן בכיר בדגל התורה שלגבי רה"מ הנוכחי מרן ז"ל סבר שהוא נוהג נכון במדיניות מול או"ה.
ג. התייחסתי לכך שהרמב"ם כתב על החשמונאים 'מלך' לאחר שכבודו כתב שהמכבים לא היו מלכים אלא דבר אחר.
ד. קצת מוזר השיטה להסביר שכל רשעי ישראל במשך הדורות היו רשעים קטנים מול הציונים שהם רשעים באמת... הורדוס רצח את כל חכמי ישראל, ורצח את משפחתו, מסר את עם ה' לידי הרומאים, והביא בסופו של דבר לגלות האחרונה. חלק כתוב בחז"ל וחלק להבדיל בספר יוסיפון בהרחבה. אחאב מחק כל מקום שמוזכר שם שמים וכתב שם ע"ז, העמיד בכל מקום בישראל ע"ז, אשתו רצחה את כל נביאי ה', ידע את קונו והתכוין למרוד בו אין לו חלק לעוה"ב וכו' וכו' כל זה מדברי חז"ל. הרמב"ם כשמזכירו כותב שם רשעים ירקב.
מה עושים, תגידו, מה עושים?
מצאנו פיתרון מוצאים פרט אחד, שבזה היתה זכות לאחאב שכיבד את התורה, או הורדוס שלא עשה להכעיס (נו נו), והמסקנה היא שכל הראיות שתביא מכל מה שנהגו חכמים מול הרשעים הנ"ל אינם ראיות, כי הרי איך אפשר להשוות בכלל בין אחאב ובין הורדוס שס"ה יצרם התגבר עליהם, מול הציונים האפיקורסים המסיתים המדיחים והעוברים על ג' שבועות וכו' וכו'...

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי המעיין » ה' מאי 24, 2018 10:58 am

אוצר החכמה כתב:אני מקובלני לא לסמוך על אף אחד ולראות בפנים.
אבל בהסבר הכללי אתה צודק.


גם אם מחמירים לראות תמיד בפנים כאן כתבתי כבר שאני לא יודע לפרש ומה התועלת שאראה בפנים.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ה' מאי 24, 2018 3:23 pm

ידוע ומפורסם שלא נמצא בהיכלות לא מיניה ולא מקצתיה. אך כעת מצאתי (בזכות אוצה"ח כמובן) את מקור דברי מהרח"ו והוא מרגניתא טבא ומתוכו יתבאר היטב כוונת מהרח"ו.
מצורף "אגדת רבי ישמעאל" מתוך בית עקד האגדות אשר מפורש בו החשבון ע' שנה לבבל נ"ב למדי ק"פ ליון ושבע מאות לאדום סה"כ אלף וב' שנים וכדמסיים שכלים לעת ערב ואז יהיה אור (ומיושב בזה שאלת הרב ק"י דגם עזרא היה בכלל חשבון האלף),
ועיין גם בפרדר"א פרק כ"ח שכל המלכויות אינן משתעבדות אלא יומו של הקב"ה שהוא אלף שנה.
קבצים מצורפים
אגדת רבי ישמעאל.PDF
(510.88 KiB) הורד 191 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 24, 2018 4:30 pm

קו ירוק כתב:אני מניח שאנו מדברים על דברי מהרח"ו אלו:
פירוש הדברים, כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהים שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ. וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים. כמ"ש בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות ע"פ [ד]דניאל וז"ל ואיתיהבון בידיה עד עידן ועידנין ופלג עידן, ואיך הראהו הקב"ה ליעקב אבינו שר עולם והוא שרו של בבל ע' עוקין וכו' ע"ש. וכן הזוהר פ' וירא (קי"ז ע"א) וז"ל; אמר ר' יוסי כל דא אריכו זמנא יתיר מכמה דאוקמוה חבריא דאיהו יומא חד גלותא דכנסת ישראל ולא יתיר דכתיב נתנני שוממה כל היום דוה.


ראה ההודעה שמעלי.
והנה השלמת הדברים, המדרש של 'שבעים עווקין' שמביא מהרח"ו.

תנחומא ויצא ב
והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו - א"ר שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העכו"ם דא"ר שמואל בר נחמן מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאבינו יעקב שרה של בבל עולה שבעין עוקים ויורד, ושל מדי חמשים ושנים, ושל יון מאה ויורד, ושל אדום עלה ולא ידע כמה, באותה שעה נתירא יעקב אבינו ואמר שמא לזה אין לו ירידה, א"ל הקדוש ברוך הוא (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כביכול אפילו אתה רואהו עולה אצלי משם אני מורידו שנאמר (עובדיה א) אם תגביה כנשר ואם בין כוכבים שים קנך משם אורידך נאם ה'.

וכן הוא בפסיקתא דרב כהנא (פסקא כג (בחודש השביעי) דף קנא.).
ובויקרא רבה (כט, ב).

ובערוך (ערך חווק) הביא מדרש זה מויקרא רבה, וגרס 'חווקים', ופירש שהם 'מעלות'.

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 25, 2018 10:55 am

בענין דברי מהרח"ו, הגר"י מסאטמר (ויואל משה מאמר א' אות עב) פירשו כעין הרב 'קו ירוק' כאן באשכול.

דבריו בקצרה:
מהפסוק נדרשות כמה שבועות, ולשון הפסוק מתיישב לכל שבועה בפנ"ע באופן אחר.

ודברי מהרח"ו אינם נסובים על השבועות שכלל ישראל נתחייב בהם, אלא על שבועת הקב"ה, שבאלף הראשונים לא תהיה גאולה אלא אם כן תהיה התעוררות שהיא בגדר 'עד שתחפץ' - שתהיה תשובה מאהבה.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ו' מאי 25, 2018 11:04 am

מעט דבש כתב:שבאלף הראשונים לא תהיה גאולה אלא אם כן תהיה התעוררות שהיא בגדר 'עד שתחפץ' - שתהיה תשובה מאהבה.
תמהני איך ניתן לפרש כך בלשון שלא יעוררו את הגאולה.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מאי 25, 2018 4:21 pm

הרב מעט דבש יישר כח שהבאת תנא דמסייע.
אבל אני פירשתי שע"כ שמהרח"ו מיירי בבחינה מסויימת בלבד, ולא רק כלפי שבועה אחת מתוך שלושה, אלא שאף בשבועה זו שלא ידחקו את הקץ אין לנו בו אלא חידושו של לימוד חן ותפילה שזה ענין סגולי, אבל לא לדחוק הקץ למהרו במעשים (שע"ז לא דיבר), שהרי עינינו הרואות שלא נגאלנו. ועל כרחינו מש"כ מהרח"ו שאחרי אלף שנין נגמרה הגלות ולכן ליתא לשבועה, היא רק בבחינה מסוימת, או בכח. ממילא מה שלדעתו הותר הותר ומה שלא שמענו לא שמענו. ודברי הגמ' קיימים כמו שבעוונותינו הגלות בעינא.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ש' מאי 26, 2018 10:08 pm

במקום שהדברים יתבררו אני מהודעה להודעה פחות מבין אותך.
איפה מצאת במהרח"ו שהגלות נגמרה אחר אלף?

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' מאי 26, 2018 10:11 pm

אם אלי התכוונת שאתה מבין אותי פחות מהודעה להודעה:
viewtopic.php?f=55&t=39824&start=40#p458584
ראה בסו"ד מה שהביא מהזוהר שע"ז ביסס דבריו שאחרי אלף שנה גם בשבועה בטלה.

ואגב, 'פרקי היכלות' כוללים כו"כ מאמרי חז"ל. וגם אגדת ר' ישמעאל שהבאת לעיל מכונה אצל רח"ו כפרקי היכלות.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי המעיין » ש' מאי 26, 2018 10:35 pm

הויואל משה טוען שדברי המהרח"ו אינם עניין לדבריו הלא אם לא כן הוא כל שיטתו נדחית.
ראיתי לפני שנים אבל לזכרוני הדברים נראים דחוקים וכתירוץ לקושיה.
נערך לאחרונה על ידי המעיין ב ש' מאי 26, 2018 11:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אביגדור » ש' מאי 26, 2018 10:51 pm

קו ירוק כתב:אם אלי התכוונת שאתה מבין אותי פחות מהודעה להודעה
ודאי שאליך התכוונתי. המהרח"ו מביא שזמן הגלות והשבועה שלא יעוררו לפני הזמן היה עד אלף שנים. לא שודאי בא המשיח אחרי אלף שנים אלא שהגיע הזמן הראוי ועוונותינו האריכו קיצו.
האריז"ל שהבאת אתה לעיל ג"כ היה אחרי אלף שנים והוא כותב שאנחנו נמצאים בעקבתא דמשיחא, היינו אחר שעבר זמן הגלות וכבר הגיע זמנו של משיח ועדיין לא בא בעוונות שנשתרגו ועלו על ראשנו.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' מאי 26, 2018 11:23 pm

נו, ובכן אחר דבריהם (שהגלות תהיה יום אחד=אלף שנים). וכי יש מקור שהנהגת ישראל סבא בגלות המובאת בגמ' כתובות התבטלה, בגלל שענין מסוים או מועד מסוים של הגלות התבטל?
הדברים כבר נכתבו ונשלשו לעיל. מה התחדש לך פה: viewtopic.php?f=55&p=459483#p459413 שבעקבות זה אתה מתקשה.

אחרון התלמידים
הודעות: 467
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ש' מאי 26, 2018 11:31 pm

המעיין כתב:הויואל משה טוען שדברי המהרח"ו אינם עניין לדבריו הלא אם לא כן הוא כל שיטתו נדחית.
ראיתי לפני שנים אבל לזכרוני הדברים נראים דחוקים וכתירוץ לקושיה.

ב"ה
לא רק שהם דחוקים, אלא זו גמ' מפורשת לא כך, שהרי במעשה דריב"ל ואליהו הנביא שפגש את המשיח בשערי רומי, שאמרו לו שיבוא היום, אם בקולו תשמעו, והרי זה באלף הקודם, הא להדיא שייתכן שמשיח יבא לפני האלף הזה וא"כ לא ע"ז קאי.

קו ירוק כתב:זה כבר סתם ויכוח. המקור הוא הגמ'. גילויי האר"י אין לך בו אלא דבריו (מש"כ), שגם בהם אין לנו הבנה מהיכן הוציאם, ואין לך בו אלא מה שכתב (שנפסק להלכה לגבי תיקון חצות).
ומה שאמרת מהגר"א, נראה לא כן ביאורו. אלא שלהקב"ה יש צער מהעינוי הקשה שמגיע אל ישראל, שהוא האופן הראשון של "צבאות=הצביים" (שאמנם הוא מקרב הגאולה, אבל מצערם יותר מדי).
הרי ע"כ יש כמה עד שתחפץ, שהרי השבועה לאוה"ע לא נגמרה. ובהצהרת בלפור כן ראו רבותינו בעיני הבדולח שהיא פקידה.
כשיש לנו ויכוח אם בכחנו להבין בהאר"י שכוונתו על כל השבועות, או שעיקר לנו זה דברי הגמ', ואין לנו בו אלא דבריו רק על שבועה מסויימת ורק באופן מסויים, ורבותינו אומרים שהנהגת השבועה המעשית קיימת בדורנו, אז באמת דעת רבותינו לא מתערערת ע"י פלפולך.

אי מי עדיין חושב שיש כאן רצון להביא את דברי האריז"ל? או את דברי הגמ'? יש כאן פחד נורא ששמא אולי ושמא כל ההתנגדות 'לאפיקורסים שעברו על האיסור הנורא ביוא"י' זו שגגה?...
איזה צורב יאמר בכל נושא אחר כזו סברא, שלענין הסגולי השבועות התבטלו אבל לענין מעשי השבועות קיימות?... ומה כל זה שייך לדעת אחרונים אחרים, נכון ישנם דברים שלא כל הפוסקים כתבו כדעת האריז"ל, מה קשה בזה? אבל לא לשם כך יש רשות לזייף את דעת האריה"ק ומהרח"ו, בגלל 'שלא מצא להם מקור'...
אין צורך כלל למצוא מקור. כתוב להדיא עד שתחפץ, והאריה"ק לימד לעם ישראל שמהאלף השישי הוא 'תחפץ'.

ומלבד כל זאת וזה העיקר, כבודו רוצה ללמוד כך בדברי האריז"ל? ניחא. אבל אכתי איך אפשר עם כזו סברא לצאת למלחמת עולם? רשאי מישהו אחר ללמוד דברי האריז"ל כפשוטם! היעלה על הדעת לטעון מלים נוראות כ"כ של אפיקורסות ועקירת כה"ת וכו', משום הבנה מסוימת שודאי חידוש יש בה?

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' מאי 26, 2018 11:36 pm

ולמה באמת לא מצאנו לאף אחד מבעלי הח"ן ומכל הראשונים והאחרונים שיכתבו לפחות ברמז, שהנהגת הגמ' בשבועות נגמרה, וחסל סדר יהודי גלותי נכנע ועלוב נפש, ולהתקומם ולעלות ראש בחזקה כחומה, ולמרוד באומות ולבנות בית המקדש ולשלוט בארץ ישראל ביד רמה?
ולמה כל הדיבורים הם רק על לעורר הגאולה בתפילה ובלימוד? זה אפילו לא מציק לך.
אגב, מי זה ה'אחרים' הלומדים אחרת בדברי האריז"ל? אתה ורעיך היושבים לפניך?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי המעיין » ש' מאי 26, 2018 11:43 pm

מחר תשאל למה לא מצאנו לבעלי החן שהמציאו את המחשב ולאף אחד מהראשונים שכתב בפורום של אוצר החכמה ותוכיח שזה אסור מכלל השבועות.

אחרון התלמידים
הודעות: 467
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ש' מאי 26, 2018 11:49 pm

קו ירוק כתב:ולמה באמת לא מצאנו לאף אחד מבעלי הח"ן ומכל הראשונים והאחרונים שיכתבו לפחות ברמז, שהנהגת הגמ' בשבועות נגמרה, וחסל סדר יהודי גלותי נכנע ועלוב נפש, ולהתקומם ולעלות ראש בחזקה כחומה, ולמרוד באומות ולבנות בית המקדש ולשלוט בארץ ישראל ביד רמה?
למה כל הדיבורים הם רק על לעורר הגאולה בתפילה ובלימוד?

ב"ה.
עכשיו הבנתי סוף סוף!!! וישר כח שהדברים הובררו לאחר מו"מ ארוך כל כך! הראי' החזקה ביותר שג"ש קיימות בכל חומרתם, מכל גדול בישראל מימות חוה"ב עד עצם הרגע הזה שלא יצא בקריאה:
קו ירוק כתב:חסל סדר יהודי גלותי נכנע ועלוב נפש, ולהתקומם ולעלות ראש בחזקה כחומה, ולמרוד באומות ולבנות בית המקדש ולשלוט בארץ ישראל ביד רמה? למה כל הדיבורים הם רק על לעורר הגאולה בתפילה ובלימוד?

מכאן מוכח שסברו את השבועות להלכה, ואף מי שלא כתב כלל את ענין הג"ש כגון השו"ע, שהרי לא הכריזו את ההכרזה הנ"ל, תנאים ואמוראים ראשונים ואחרונים!!!

אהה ידידי! בליבנו נמצאת האמת האם רוצים לדעת מה אומרת התוה"ק, או איך ליישב את שיטתנו.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 27, 2018 12:47 am

אחרון התלמידים כתב:אהה ידידי! בליבנו נמצאת האמת האם רוצים לדעת מה אומרת התוה"ק, או איך ליישב את שיטתנו.

ובכן נתתי לב להתבונן במה שכתוב פה:
ומצער מאוד שכאשר סוף סוף מתעורר בציבור שלנו ענינה של א"י וירושלים שקצת נשכח משום שגדול"י פחדו מהמזרחי הטמא - נהפך בחלקו לכהניזם מוזר. עצוב מאוד עצוב. ומצפה אני ומסתמא רבים כמוני שתקום התעוררות דומה

ועל איזה סוג 'התעוררות' מדובר, ומה מצופה שייעשה?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' דצמבר 09, 2019 8:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אחרון התלמידים
הודעות: 467
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' מאי 27, 2018 1:17 am

קו ירוק כתב:
אחרון התלמידים כתב:אהה ידידי! בליבנו נמצאת האמת האם רוצים לדעת מה אומרת התוה"ק, או איך ליישב את שיטתנו.

ובכן נתתי לב להתבונן במה שכתוב פה:
ומצער מאוד שכאשר סוף סוף מתעורר בציבור שלנו ענינה של א"י וירושלים שקצת נשכח משום שגדול"י פחדו מהמזרחי הטמא - נהפך בחלקו לכהניזם מוזר. עצוב מאוד עצוב. ומצפה אני ומסתמא רבים כמוני שתקום התעוררות דומה

ונמצאתי מהרהר לעצמי : טול קורה עבה מבין עינך
ובכלל הואיל נא להסביר לעצמך ולאחרים על איזה סוג 'התעוררות' אתה מדבר ומה הינך מצפה שייעשה, אולי כך ניטיב לבחון דבריך

ב"ה
נכון, כמו שישנם אנשים שיש בהם רצון למשל שיותר יתעוררו בענין תפילה בנץ החמה, או שמירת הלשון וכדומה, אנכי הקטן מצפה שענין א"י וירושלים המקודשת בקדושתו ית' כי בחר הוי' בציון אוה למושב לו, יתעורר. כי נראה שיש מקום גדול לחיזוק כמובן עפ"י דעת התוה"ק ועפ"י דברי רבותינו.
לא הנבתי מה העוון בזה, ובכלל מה זה קשור?
נערך לאחרונה על ידי אחרון התלמידים ב א' מאי 27, 2018 10:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 27, 2018 1:53 am

אחרון התלמידים, חוס על כוחותיך.
צא ובדוק בפורום לאורך מאות רבות של דיונים, ותראה שזו שיטתו של הרב קו ירוק.
עם כל ידענותו ובקיאותו כי רבה, עיקר העיקרים הוא ההשקפה הטהורה, שקיבל מרבו, ומי שקיבל השקפה שונה מעט, הרי זה סוטה מדרך רבותינו, אפיקורס ומין, או לפחות גובל בעבודה זרה, וכדי לחזק את העניין הזה ניתן לטעון כל טיעון שבעולם.
וגם אם המצא תמצא גמרא מפורשת או פסוק מפורש שלא כדבריו, הרי זה נדחה מפני השקפת רבותינו, ותל''מ.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 27, 2018 2:01 am

במחילה. שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים או סתם בורות ?
ניחא אם הייתי רואה עד כה איזה תגובה ממך פה באשכול ביחס לדברי תורה הנידונים פה. אבל סתם ללהג?
ומכיון שזה נהפך לאמוציונליות גרידא ללא שום קשר לדה"ת שהיו באשכול הארוך, אני פורש מאשכול זה, וייש"כ לחו"ר האשכול שהדברים התלבנו מכח כולם

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 27, 2018 2:32 am

קו ירוק כתב:במחילה. שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים או סתם בורות ?
ניחא אם הייתי רואה עד כה איזה תגובה ממך פה באשכול ביחס לדברי תורה הנידונים פה. אבל סתם ללהג?
ומכיון שזה נהפך לאמוציונליות גרידא ללא שום קשר לדה"ת שהיו באשכול הארוך, אני פורש מאשכול זה, וייש"כ לחו"ר האשכול שהדברים התלבנו מכח כולם

וכי למה אשחית מלותי?
ענו לך לאורך האשכול תשובות ברורות וניצחות, שאין צורך להוסיף עליהם תיבה אחת, ומאחר שהתנסיתי כבר בויכוחים הללו איתך, חסתי על כאב לבו של הבר פלוגתא שלך. הא ותו לא.
ותודה שאתה מסתפק הפעם בכינוי ע''ה, וחסכת ממני את האשמה של העבודה זרה ואפילו איני בגדר גובל בכפירה.

למי שעוקב אחרי פניניך, ברי ששורה אחת ב''מכתבים ומאמרים'' שקולה בעיניך נגד כל כתבי מהרח''ו.
והנה ציטוט לדוגמה למי שאינו בקי:
אאריך מעט. מפורסם מכתבו של החזון איש איך הוא מונה את מסירת התורה, משה רבינו עזרא הסופר הרמב"ם הגר"א. יורשה לי להוסיף עוד שניים החזון איש בעצמו והרב שך.
לא נראה לי שמישהו מתווכח על כך.

אחרון התלמידים
הודעות: 467
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' מאי 27, 2018 10:26 am

חיימשה כתב:
קו ירוק כתב:במחילה. שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים או סתם בורות ?
ניחא אם הייתי רואה עד כה איזה תגובה ממך פה באשכול ביחס לדברי תורה הנידונים פה. אבל סתם ללהג?
ומכיון שזה נהפך לאמוציונליות גרידא ללא שום קשר לדה"ת שהיו באשכול הארוך, אני פורש מאשכול זה, וייש"כ לחו"ר האשכול שהדברים התלבנו מכח כולם

וכי למה אשחית מלותי?
ענו לך לאורך האשכול תשובות ברורות וניצחות, שאין צורך להוסיף עליהם תיבה אחת, ומאחר שהתנסיתי כבר בויכוחים הללו איתך, חסתי על כאב לבו של הבר פלוגתא שלך. הא ותו לא.
ותודה שאתה מסתפק הפעם בכינוי ע''ה, וחסכת ממני את האשמה של העבודה זרה ואפילו איני בגדר גובל בכפירה.

למי שעוקב אחרי פניניך, ברי ששורה אחת ב''מכתבים ומאמרים'' שקולה בעיניך נגד כל כתבי מהרח''ו.
והנה ציטוט לדוגמה למי שאינו בקי:
אאריך מעט. מפורסם מכתבו של החזון איש איך הוא מונה את מסירת התורה, משה רבינו עזרא הסופר הרמב"ם הגר"א. יורשה לי להוסיף עוד שניים החזון איש בעצמו והרב שך.
לא נראה לי שמישהו מתווכח על כך.

ב"ה
הרב חיימשה אמנם צודק הנך במילותיך, אבל חולק אני עליך בדבר אחד.
אנכי עבדיך הנאמן, לא פחות 'חסיד' של מרן הרב שך, וק"ו ק"ו של רבינו החזו"א זכר צדיקים לברכה.
אלא שמה שכתב כבודו שענו לרב ק"י תשובות ניצחות, הם גם על דעתם של הגדולים הנ"ל שלא סברו בשו"א כדברי הרב ק"י, החזו"א מעולם לא הזכיר את הג"ש מעולם לא!!! וגם מרן הרב שך זצ"ל דיבר רק על נושא ספציפי בלבד שהממשלה נוהגת בחוסר אחריות כלפי או"ה שברי לי שכבודו גם יסכים לכך עכ"פ במקרים מסוימים.
והרב ק"י אין מקורו כלל בגדולים הנ"ל אלא בויואל משה (שאף אחד לא מפקפק בגדלותו ח"ו), וגייס את הגדולים הנ"ל לשיטתו.

ישנו נושא נוסף, שבהנהגת הציבור כיוון שחשש הסכנה ממרשיעי ברית היתה גדולה מאוד לכן המעיטו לדבר בענין א"י וירושלים (המעיטו- אבל דברו) כי הכל אז נתפס כמזרחי, וזה כמו שבתקופות מסוימות לא דיברו על משיח או שאסרו ללמוד קבלה וכדומה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 27, 2018 11:49 am

אחרון, מסכים אני עם כל דבריך, והראיה מהחזון איש היא ראיה אלימתא שחשבתי עליה בעצמי.
גם השימוש הנרחב בדברי הקנאות של מורנו רא''ו מעורר תמיהה, הלא הוא זעק את השקפתו בעניין בקול רעש גדול, וגדולי ישראל חלקו ולא קיבלו את דבריו בהחלטיות גמורה.

כמו''כ מש''כ בסוף דבריך הינם דברים פשוטים לכל בר דעת.
וכמה מסכנים אלו שחושבים שתפקידנו היום ללחום בציונות שהיתה וב''ה איננה...

ברם הרב ק''י, ביודעי ומכירי קאמינא, שאינו נמנה על תלמידי ויוא"מ כלל, אלא שקנאותו היתירה לכל מילה מדברי הרב שך, שהוא בעיניו ממש כהגר"א,( וכשיטת תלמידי הרב שך ה''חסידיים'' הנמנים על הקיצוניים הידועים, עד שזה מצדיק בעיניהם לשבור את החבית ולשפוך את יינה) מביאתו להשתמש בטיעונים הלקוחים מויוא"מ, כפי שהונהג לאחרונה.
ובעניינים אלו חבל להשחית כוחות על טיעונים הגיוניים, זה ממש כמו לשכנע חסיד חב"ד נגד רבו.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ב' מאי 28, 2018 3:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ב' מאי 28, 2018 11:15 am

קו ירוק כתב:4. הביטוי 'יהרג ואל יעבור' על ג"ש - הוא קיצוני. ואם יש שכתבו כך, דעתם כנראה היתה ע"מ לסבר את האוזן.

בס"ד
משום שלצערי תגובה זו הובנה באופן שגוי - לפי מה שנשלח באישי. התגובה נמחקה.
נערך לאחרונה על ידי מבקש לדעת ב ג' מאי 29, 2018 12:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' מאי 28, 2018 2:36 pm

רבותי, בתור קורא מהצד, אנו חייבים רבות להרב קו ירוק, על הפיכתו של אשכול זה לליבון אחר ליבון בנושא זה התורני,
אני מבין מאוד את המקום שמצאו להתגדר בו החולקים עליו,
אבל קצת כבוד. מטבע הדברים ישנם אנשים משני צידי המתרס, ועל דעת כן נכנסו לשאת ולתת.
שינהגו כבוד זה בזה.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' מאי 28, 2018 3:02 pm

ברצוני להוסיף [בעיקר כלפי עצמי] את דברי הרבינו יונה באבות פ"ג מי"ז:
קבצים מצורפים
רבינו יונה אבות ג יז.png
רבינו יונה אבות ג יז.png (25.27 KiB) נצפה 3340 פעמים

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מאמר מקיף בענין שבועות הגלות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' מאי 29, 2018 1:09 am

בנוסף יש להודות, להרב אוצר החכמה, על שלהבת אש התורה, שהבעיר באשכול זה, ובכל אתרא קדישא הדין.


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים