מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יוני 16, 2017 5:22 am

רמב"ן (במדבר א מה) כתב:ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים כי בא בסוד העם ובכתב בני ישראל וזכות הרבים במספרם וכן לכולם זכות במספר שימנו לפני משה ואהרן כי ישימו עליהם עינם לטובה יבקשו עליהם רחמים ה' אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים ולא ימעיט מספרכם והשקלים כופר על נפשותיכם
נערך לאחרונה על ידי איש גלילי ב א' יוני 18, 2017 7:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 762
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי דרומי » ו' יוני 16, 2017 1:32 pm

אכן, ראיתי בספרים העוסקים במנהגי החסידים שהביאו את דברי הרמב"ן הללו.

יזל מדליו
הודעות: 164
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' יוני 16, 2017 2:05 pm

לא מוזכר כלל "קוויטל". ובפשטות "קוויטל" זה תפילה של צדיק ולא צריך לזה ראיה.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ו' יוני 16, 2017 2:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בערל
הודעות: 96
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי בערל » ו' יוני 16, 2017 2:08 pm

מוזכר, ובכתב בני ישראל

יזל מדליו
הודעות: 164
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' יוני 16, 2017 2:20 pm

הרמב"ן עסק בעיקר בספירת כל עם ישראל לצדיק, ולא עסקו שם כלל בנתינת דף בקשות לצדיק.

בערל
הודעות: 96
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי בערל » ו' יוני 16, 2017 2:50 pm

קוויטל זה לא בהכרח דף עם בקשות, זה יכול להיות דף רק עם השמות בלבד והצדיק ישים עליהם עיניו לטובה ויבקשו עליהם רחמים

הרואה
הודעות: 369
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי הרואה » ו' יוני 16, 2017 3:20 pm

א. הרמב"ן כלל לא עסק בספירת עם ישראל ל"צדיק", אלא בספירת עם ישראל היוצאים ממצרים והבאים לנחול את הארץ לפני ה'.
ב. לא מדובר כלל על כתיבת בקשות למשה שיתפלל, אלא כתיבת שמות כדי לספור את עם ישראל.
ג. הרמב"ן רק אומר שיש כאן גם עניין שמשה ואהרן ישימו את עיניהם לטובה על העם ויבקשו רחמים.
ד. אין פה שום עניין של נתינת ממון לצדיק וכדו', השקלים הלכו למשכן, (כמו שאף אחד לא חושב שהפסוק "צדקה תציל ממות" הוא ראיה לפדיונות אצל הצדיקים במובן המקובל).
תפילה של צדיק מוכח מכל התורה כולה שיש בזה עניין ומה מצאת מיוחד ברמב"ן הזה,
לדברים אלו אין קשר לקוויטלאך שעניינם לכתוב לצדיק את השמות ואת הצרה ושהוא יתפלל
(בקיצור, אם כדברי קודמי שבקוויטל אין שום חידוש יותר מר"ח בן דוסא, מה צריך להביא ראיה מהרמב"ן).

בערל
הודעות: 96
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי בערל » ו' יוני 16, 2017 3:44 pm

הרואה כתב:ד. אין פה שום עניין של נתינת ממון לצדיק וכדו', השקלים הלכו למשכן, (כמו שאף אחד לא חושב שהפסוק "צדקה תציל ממות" הוא ראיה לפדיונות אצל הצדיקים במובן המקובל).

אף אחד לא קישר את זה לנתינת ממון,
לענין צירוף ממון עם הקוויטל לצדיק כמדומה בשם הרבי ר'מנדל מווארקא שהביא לכך רמז מהפסוק ויתן לו מזהב שבא ויתפלל בעדו תמיד.

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יוני 16, 2017 4:39 pm

אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

דרומי
הודעות: 762
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 17, 2017 9:58 pm

לא כל דבר שלא כתוב ברמב"ן הוא הבל ורעות רוח.

פשוט שיש ענינים של חסידות שאין להם מקור מפורש בראשונים, ואעפ"כ קדושים הם וכו'

וזה שהביאו ראיה מהרמב"ן לפרט מסויים אינו אומר שזה כל הענין כולו

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' יוני 18, 2017 1:49 am

אתה צודק שאין ראייה מהרמב"ן שזה הבל ורעות רוח. ומ"מ נשמח לראות מקור חסידי לאימרה זו.

בערל
הודעות: 96
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי בערל » א' יוני 18, 2017 3:51 pm

איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

מענין הההתקשרות לצדיק הוא כדי לקבל מהשפע האלקי הנשפע על הצדיק, וכדי להתעלות ע"י בעבודת ה' ולהגיע לתיקונו השלם, מעתה אם כותב בקוויטל את צרכיו הרוחניים הרי יתכן שיש בזה חלק מענין ההתקשרות.

כדכד
הודעות: 581
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 18, 2017 4:49 pm

בלי קשר ישיר לרמב"ן - בתולדות הרה"ק רבי נפתלי מראפשיץ (בסוף ספר זרע קודש מהד' הדרת חן) מסופר שהרה"ק מראפשיץ היה אצל הרה"ק רבי צבי הירש מזידיטשוב ואמר הרה"ק מזידיטשוב שהוא היה מדריך את חסידיו לא לפרט את בקשותיהם בקוויטל, שכן ממה נפשך: אם הרבי הוא רבי אז הוא אמור לדעת מה צריך החסיד גם בלי שיבקש ואם אינו רבי אז כל הקוויטל מיותר. הוא אמר שעכשיו קבל הוכחה לכך שכן בצעירותו היה רגיל לבקש שיזכה ללכת להקביל פני הצדיקים וכעת הגיע אליו צדיק הדור לביתו ולזה כלל לא פילל.
הבאתי את הסיפור כראיה לכך שהעיקר בקוויטל הוא הזכרת השם לפני הצדיק ולאו דווקא פירוט הבקשה (ויש כמה צדיקים שמסופר עליהם שנתנו עצה בענינים שנתבקשו בלא שראו את הכתוב בקוויטל).

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 19, 2017 4:29 am

לכאורה בדברי הרמב"ן כבר מבואר שהענין הוא עצם הזכרת שמם לפני משה ואהרן, שהרי לא פירטו שם על מה יתפללו עליהם.

ומכל מקום, סיפור קטן לא יזיק...
בחתונת האדמו"ר האהב"י מויז'ניץ, עברו אלפי חסידים לתת מזל טוב לזקנו הצמח צדיק, ונתנו לו כל אחד קוויטל.
לאחר החתונה אמר הצ"צ שעליו להכיר טובה לכל האנשים, שהוא יודע איזה 'פעקיל' יש לכל אחד, ואף על פי כן אף אחד לא הזכיר את צרותיו בקוויטל כדי שלא לצערו בעת שמחתו. וסיים: אבל אני הכרתי להם טובה על כך, ובקשתי לכל אחד את הזקוק לו.

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 19, 2017 4:31 am

בערל כתב:
איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

מענין הההתקשרות לצדיק הוא כדי לקבל מהשפע האלקי הנשפע על הצדיק, וכדי להתעלות ע"י בעבודת ה' ולהגיע לתיקונו השלם, מעתה אם כותב בקוויטל את צרכיו הרוחניים הרי יתכן שיש בזה חלק מענין ההתקשרות.

עדיין אין כאן מקור להאי מילתא דאמרי טיפשי, שכאשר רוצים לקבל על עצמם רבי חדש (עוד לא זכיתי להבין מה זה בדיוק, ואיך מחליפים רבי כמו גרביים), צריכים לתת לו קוויטל. אינני רואה כאן מאומה יותר מעצלות, מה זה רבי ומה זה ללמוד מרבי הם לא יודעים או לא רוצים לדעת, אבל לתת קוויטל זאת ודאי דרך קלה וחלקה בלי יותר מדי התחייבויות.

הרואה
הודעות: 369
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 19, 2017 9:45 am

איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

אם אכן כך, לא הבנתי מה מצאת ברמב"ן, הרי בכל התורה יש הרבה ראיות שמבקשים מצדיק שיתפלל.

מוישי
הודעות: 485
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי מוישי » ב' יוני 19, 2017 10:43 am

הרואה כתב:
איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

אם אכן כך, לא הבנתי מה מצאת ברמב"ן, הרי בכל התורה יש הרבה ראיות שמבקשים מצדיק שיתפלל.

איפה למשל? ילך אצל חכם ויבקש רחמים? איפה עוד?

כדכד
הודעות: 581
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 19, 2017 11:08 am

הרואה כתב:
איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

אם אכן כך, לא הבנתי מה מצאת ברמב"ן, הרי בכל התורה יש הרבה ראיות שמבקשים מצדיק שיתפלל.

ברמב"ן לא כתוב שבקשו ממשה ואהרן שיתפללו עליהם אלא הרמב"ן אומר שעצם זה שהזכירו שמותם לפני משה ואהרן בכתב זה עורר לכך שמשה ואהרן בקשו עליהם רחמים ומזה הביאו ראיה למנהג הקוויטלאך שמזכירים שמותיהם לפני הצדיק

הרואה
הודעות: 369
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי הרואה » ב' יוני 19, 2017 3:12 pm

מוישי כתב:
הרואה כתב:
איש גלילי כתב:אם אכן הרמב"ן הוא מקור למנהג נתינת ה'קוויטל' לצדיק, הרי מהות הקוויטל הוא בשביל שיתפלל הצדיק עליו על ידי שיזכרהו, ולא כמו שנפוץ בהרבה מקומות שבשנים האחרונות (כששכחו מה זה ללמוד עבודת ה' אצל הרבי) החליטו שהקוויטל הוא התקשרות, וזה הבל ורעות רוח.

אם אכן כך, לא הבנתי מה מצאת ברמב"ן, הרי בכל התורה יש הרבה ראיות שמבקשים מצדיק שיתפלל.

איפה למשל? ילך אצל חכם ויבקש רחמים? איפה עוד?

במקומות רבים ביקשו מנביא, החל מאבימלך שביקש מאברהם, פרעה שביקש ממשה, עם ישראל שביקשו ממשה, משמואל, מאלישע ועוד, ר"ח בן דוסא, הסיפורים בתענית שביקשו מחסידים להתפלל על הגשמים (שם נראה שיש עניין מיוחד) וכהנה רבות מאד.

חיימשה
הודעות: 30
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' יוני 19, 2017 6:46 pm

כל המקורות שילך אצל חכם מדברים על מי שמצוי בצרה.
החידוש בדברי הרמב''ן הוא שיש ענין בהזכרת שמות לפני הצדיק ללא סיבה מיוחדת ''הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו'' ''כי ישימו עליהם עינם לטובה'', ''ובכתב בני ישראל'',כל אלו המה ממש כמנהג הקוויטל שבאים להזכיר עצמם לפני הצדיק בזמנים ידועים.

איש גלילי
הודעות: 1416
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור מהרמב"ן למנהג נתינת 'קוויטל' לצדיק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 19, 2017 7:52 pm

רק עכשיו קראתי בעיון את הודעת הרב הרואה הראשונה, ונראה מדבריו שאינו מכיר את מנהג נתינת הקוויטל.
מנהג נתינת הקוויטל הוא פשוט להביא לפני הצדיק דף בו כתוב שמו ושמות בני משפחתו עם שם האם (פעמים שמוסיפים שם בקשות, אבל אין זה ממהות מנהג הקוויטל). משכך, אכן אין מקום למה שכתב, כמו שכבר העירו הרב כדכד והרב חיימשה.


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד