ההפלאה-חסיד או מתנגד

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 07, 2017 9:32 pm

פרנקל תאומים כתב:
שף ויתיב כתב:(ראיה זו עובדת גם להיפך - אביגדור מפינסק (מאותם אלו שמורידים ולא מעלים).

אילולא רצוני להימלט מן הצורך להטיח באדם לשון קללה, הייתי כותב לך: עפר לפיך.
אכן ידעתי גם ידעתי שביזוי בוטה במיוחד ומשולח כל רסן של חכמים שהתנגדו לכם, הינו לחם חוקם של אנשי כיתתך.

אתה מוזמן לגבב עפר גם לפי, אבל דיני של אביגדור הלז מבואר היטב בשו"ע חו"מ סי' שפח.

פרנקל תאומים
הודעות: 987
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מרץ 07, 2017 9:39 pm

ודינך שלך באיזה סימן מבואר? (אין לי כעת סבלנות לחפש זאת בעצמי).

איש גלילי
הודעות: 1946
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' מרץ 07, 2017 9:46 pm

משולש כתב:בפשטות הלשון שם נראה שהוא מדבר נגד "מי שלבו נוקפו" המוזכר בגמ' שם, שלדעתו הפסוק מתכוין "אל יקנא לבך בחטאים" - לא להתגרות ברשעים - "כי אם ביראת ה' כל היום" - להתגרות רק באלו שעוסקים בתפילה כל היום - הם חסידים הראשונים. וזה לא מכוון נגד אף אדם או קבוצה בזמנו. אלא פשוט הסבר של מאמר חז"ל בשלמותו.

לא כ"כ נראה לי מתוך לשונו, שהוא מתכון בס"ה לפרש את הגמ', אבל יתכן שאתה צודק. אבל למה אתה מתרגז?

משולש כתב:(ועוד שם כמה קטעים קודם כותב נגד אלו שמאחרים זמן ק"ש, ומסתמא כוונתו נגד החסידים...)

יתכן בהחלט, אם נניח שבזמנו כבר היו חסידים שאחרו זמן תפלה (כמו שטוען הרב עמקן), דבר שעליו מעולם לא שמעתי. אבל הצג נא את לשונו, למען נוכל לשפוט.

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 07, 2017 9:56 pm

פרנקל תאומים כתב:ודינך שלך באיזה סימן מבואר? (אין לי כעת סבלנות לחפש זאת בעצמי).

מתוך חוסר ידע בלבד אתה נדרש לכבודו של ברנש שעד לפני שנים מעטות אף אחד בשום מחנה לא סבר שהוא ראוי לכבוד.

פרנקל תאומים
הודעות: 987
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מרץ 07, 2017 10:01 pm

סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:ודינך שלך באיזה סימן מבואר? (אין לי כעת סבלנות לחפש זאת בעצמי).

מתוך חוסר ידע בלבד אתה נדרש לכבודו של ברנש שעד לפני שנים מעטות אף אחד בשום מחנה לא סבר שהוא ראוי לכבוד.

לא כן הוא.

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 07, 2017 10:08 pm

אתה מוזמן לפתוח על כך אשכול נפרד.

משולש
הודעות: 3424
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי משולש » ג' מרץ 07, 2017 10:32 pm

אתה החלטת שאני מרוגז

משולש
הודעות: 3424
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי משולש » ד' מרץ 08, 2017 2:05 pm

איש גלילי כתב:
משולש כתב:
משולש כתב:(ועוד שם כמה קטעים קודם כותב נגד אלו שמאחרים זמן ק"ש, ומסתמא כוונתו נגד החסידים...)

יתכן בהחלט, אם נניח שבזמנו כבר היו חסידים שאחרו זמן תפלה (כמו שטוען הרב עמקן), דבר שעליו מעולם לא שמעתי. אבל הצג נא את לשונו, למען נוכל לשפוט.

ב'זעו"צ' זה מופיע שמאחרים זמן ק"ש ותפילה. איני יודע אם זה מקור מקובל עליך. אבל אדרבה אמור מהם המקורות המקובלים עליך.
הנה ה'פנים יפות':
קבצים מצורפים
פנים יפות על המאחרים זמן ק''ש.jpg
פנים יפות על המאחרים זמן ק''ש.jpg (147.02 KiB) נצפה 1927 פעמים

משולש
הודעות: 3424
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי משולש » ד' מרץ 08, 2017 2:11 pm

איש גלילי כתב:
משולש כתב:בפשטות הלשון שם נראה שהוא מדבר נגד "מי שלבו נוקפו" המוזכר בגמ' שם, שלדעתו הפסוק מתכוין "אל יקנא לבך בחטאים" - לא להתגרות ברשעים - "כי אם ביראת ה' כל היום" - להתגרות רק באלו שעוסקים בתפילה כל היום - הם חסידים הראשונים. וזה לא מכוון נגד אף אדם או קבוצה בזמנו. אלא פשוט הסבר של מאמר חז"ל בשלמותו.

לא כ"כ נראה לי מתוך לשונו, שהוא מתכון בס"ה לפרש את הגמ', אבל יתכן שאתה צודק. אבל למה אתה מתרגז?

אזרום אתך:
ההפלאה לא היה צריך להרחיק נדוד עד וילנא וברודי הרחוקות (מרחק של כ-1200 ק"מ, כמה שבועות נסיעה זה?) בשביל למצוא מלחמות נגד "מאריכים בתפילה" כי היה לו בקהילתו מלחמה כזו נגד ר' נתן אדלר, ושמא כיוון לנלחמים נגדו? (ואגב, הוא בעצמו בסוף נאלץ לחתום על החרם נגדו).

א. חיים
הודעות: 571
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי א. חיים » ד' מרץ 08, 2017 4:23 pm

לידידיי, אנא ואנא אל תמשיכו לענות, ממשיכי דרכם של זמיר עריצים והגאון ר' אביגדור התאספו כאן, והם מובילים את הפורום לעבר דרגת האינטלגנציה שלהם והאהבת ישראל שלהם. התוצאה היחידה שיכולה להגיע מכך היא, שהפורום יימאס בעיני מי שאיננו בדרגה זו, שום תועלת לא תצא מכך.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 08, 2017 4:38 pm

א. חיים כתב:לידידיי, אנא ואנא אל תמשיכו לענות, ממשיכי דרכם של זמיר עריצים והגאון ר' אביגדור התאספו כאן, והם מובילים את הפורום לעבר דרגת האינטלגנציה שלהם והאהבת ישראל שלהם. התוצאה היחידה שיכולה להגיע מכך היא, שהפורום יימאס בעיני מי שאיננו בדרגה זו, שום תועלת לא תצא מכך.

אני בכלל ידידיך?

א. חיים
הודעות: 571
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי א. חיים » ד' מרץ 08, 2017 4:43 pm

לעומקו של דבר כתב:אני בכלל ידידיך?

נראה זאת לפי ההמשך, אם תנסה 'להתכסח' באשכול זה ...

בשמחה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1312
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' מרץ 09, 2017 3:32 pm

פרנקל תאומים כתב:
שף ויתיב כתב:(ראיה זו עובדת גם להיפך - אביגדור מפינסק (מאותם אלו שמורידים ולא מעלים).

אילולא רצוני להימלט מן הצורך להטיח באדם לשון קללה, הייתי כותב לך: עפר לפיך.
אכן ידעתי גם ידעתי שביזוי בוטה במיוחד ומשולח כל רסן של חכמים שהתנגדו לכם, הינו לחם חוקם של אנשי כיתתך.


איני מן המתלהמים. ואין דעתי נוחה מניסוח הלשונות לכאן ולכאן.

אולם הבה נדון לגופו של ענין.

ר' אביגדור מפינסק ללא ספק מסר את הרש"ז מליאדי [ועוד חסידים] למלכות, בתואנה שהם חותרים תחת יסודות האנושות.
כתב המלשינות בחתימתו נמצא ותורגם. ואין זה 'סיפורי חסידים' אלא עובדא של ממש.
במסירה זו, הרש"ז וחביריו נכנסו לסכנת מות של ממש. וכפי שהוכיח הסוף, הם נצלו רק בשתדלנות מרובה.

אחד מהשנים. או שדעתך שצעד שאביגדור נקט היה מוצדק. שאכן הגיע לרש"ז מליאדי עונש מות!

או לחילופין, שאביגדור טעה בשיקול דעתו, והפעולה שעשה היתה אסורה, והיה מותר לקיים בו דין 'מורידין ולא מעלים', כדין רודף.

דומני שאין כיום מי שיסבור שהרב בעל התניא היה חייב מיתה. נשאר רק האופציה השניה.

האם דעתך שונה?

הגיונות
הודעות: 602
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 09, 2017 4:10 pm

א. חיים כתב:
הגיונות כתב:אריכות התפילה עומדת במרכז הטיעונים של בעל התניא. אך לא כהתנצלות על ביטל תורה - טענה שלא עלתה כלל במהלך החקירות (ראה היטב בספר של מונדשיין).

תרשה לי להסביר את דבריך - חוקרי בעל התניא מעולם לא הטיחו כלפיו, כיצד אתה מתפלל באריכות ומבטל מלימוד התורה, ומכאן שגם גדולי המתנגדים לא ראו בכך בעיה...

נראה שאינך מתמצא היטב בפרשה.

במהלך החקירות עלו מספר שאלות בעלות אופי דתי מובהק (כמו הנוסח התפילה השונה של בעל התניא), במטרה להוכיח שהחסידות עושה כבתוך שלה בתוך היהדות המסורתית הנורמטיבית. אך טבעי שהשמת הדגש על תפילה על חשבון לימוד-התורה תעלה אף היא כהוכחה ניצחת שבעל התניא משנה את סדר העדיפויות המקובל.

ושוב אמליץ לקרוא את שציינתי לדבריו של מונדשיין בנושא.

א. חיים
הודעות: 571
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי א. חיים » ה' מרץ 09, 2017 4:54 pm

הגיונות כתב:אך טבעי שהשמת הדגש על תפילה על חשבון לימוד-התורה תעלה אף היא כהוכחה ניצחת שבעל התניא משנה את סדר העדיפויות המקובל.

כבודו כפי הנראה מעולם לא הכיר גוי מקרוב...
דומני שהבהרת היטב את דעתך, והבוחר יבחר.

שף ויתיב
הודעות: 174
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי שף ויתיב » ו' מרץ 10, 2017 2:06 pm

עתניאל בן קנז כתב:
פרנקל תאומים כתב:
שף ויתיב כתב:(ראיה זו עובדת גם להיפך - אביגדור מפינסק (מאותם אלו שמורידים ולא מעלים).

אילולא רצוני להימלט מן הצורך להטיח באדם לשון קללה, הייתי כותב לך: עפר לפיך.
אכן ידעתי גם ידעתי שביזוי בוטה במיוחד ומשולח כל רסן של חכמים שהתנגדו לכם, הינו לחם חוקם של אנשי כיתתך.


איני מן המתלהמים. ואין דעתי נוחה מניסוח הלשונות לכאן ולכאן.

אולם הבה נדון לגופו של ענין.

ר' אביגדור מפינסק ללא ספק מסר את הרש"ז מליאדי [ועוד חסידים] למלכות, בתואנה שהם חותרים תחת יסודות האנושות.
כתב המלשינות בחתימתו נמצא ותורגם. ואין זה 'סיפורי חסידים' אלא עובדא של ממש.
במסירה זו, הרש"ז וחביריו נכנסו לסכנת מות של ממש. וכפי שהוכיח הסוף, הם נצלו רק בשתדלנות מרובה.

אחד מהשנים. או שדעתך שצעד שאביגדור נקט היה מוצדק. שאכן הגיע לרש"ז מליאדי עונש מות!

או לחילופין, שאביגדור טעה בשיקול דעתו, והפעולה שעשה היתה אסורה, והיה מותר לקיים בו דין 'מורידין ולא מעלים', כדין רודף.

דומני שאין כיום מי שיסבור שהרב בעל התניא היה חייב מיתה. נשאר רק האופציה השניה.

האם דעתך שונה?

אל לך, ר' עתניאל. גם אם תציין שלאחרי שיחרור בעל התניא שלח אותו אביגדור למלכות בדרישה מדוע לא הענישוהו בעונש המתאים (קרי: עונש מוות), הרי עדיין מכלל ספק לא יצאת שמא היה הוא גאון וצדיק (דבר זה אינו צריך לראיה, שכן העובדה שנלחם נגד החסידים מספיקה היא).

שף ויתיב
הודעות: 174
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי שף ויתיב » ו' מרץ 10, 2017 2:12 pm

הגיונות כתב:
א. חיים כתב:
הגיונות כתב:אריכות התפילה עומדת במרכז הטיעונים של בעל התניא. אך לא כהתנצלות על ביטל תורה - טענה שלא עלתה כלל במהלך החקירות (ראה היטב בספר של מונדשיין).

תרשה לי להסביר את דבריך - חוקרי בעל התניא מעולם לא הטיחו כלפיו, כיצד אתה מתפלל באריכות ומבטל מלימוד התורה, ומכאן שגם גדולי המתנגדים לא ראו בכך בעיה...

נראה שאינך מתמצא היטב בפרשה.

במהלך החקירות עלו מספר שאלות בעלות אופי דתי מובהק (כמו הנוסח התפילה השונה של בעל התניא), במטרה להוכיח שהחסידות עושה כבתוך שלה בתוך היהדות המסורתית הנורמטיבית. אך טבעי שהשמת הדגש על תפילה על חשבון לימוד-התורה תעלה אף היא כהוכחה ניצחת שבעל התניא משנה את סדר העדיפויות המקובל.

ושוב אמליץ לקרוא את שציינתי לדבריו של מונדשיין בנושא.

כוונתך לכרם חב"ד או המאסר הראשון? כי לאו דוקא שזה אותו דבר (כרם חב"ד מדבר גם על המאסר השני).

הגיונות
הודעות: 602
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי הגיונות » ב' מרץ 13, 2017 2:33 pm

שף ויתיב כתב:כוונתך לכרם חב"ד או המאסר הראשון? כי לאו דוקא שזה אותו דבר (כרם חב"ד מדבר גם על המאסר השני).

כוונתי למאסר הראשון. כמדומה ברור שהוא עומד על נקודה זו במבוא שלו שם.

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 13, 2017 3:18 pm

הגיונות כתב:נראה שאינך מתמצא היטב בפרשה.

במהלך החקירות עלו מספר שאלות בעלות אופי דתי מובהק (כמו הנוסח התפילה השונה של בעל התניא), במטרה להוכיח שהחסידות עושה כבתוך שלה בתוך היהדות המסורתית הנורמטיבית. אך טבעי שהשמת הדגש על תפילה על חשבון לימוד-התורה תעלה אף היא כהוכחה ניצחת שבעל התניא משנה את סדר העדיפויות המקובל.

ושוב אמליץ לקרוא את שציינתי לדבריו של מונדשיין בנושא.

החוקרים לא ידעו כלל להבחין בין שני דברים אלה, תפילה ולימוד התורה, שהיו בעיניהם פולחן דתי אחד בשם "באהא מאליצא". ורבינו הזקן הסביר להם את ההבדל. כל זה מופיע במאסר הראשון מגוף כתי"ק.
ומובן אפוא שאין שום מקום לטענתך.

שף ויתיב
הודעות: 174
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' מרץ 14, 2017 11:22 pm

הגיונות כתב:
שף ויתיב כתב:כוונתך לכרם חב"ד או המאסר הראשון? כי לאו דוקא שזה אותו דבר (כרם חב"ד מדבר גם על המאסר השני).

כוונתי למאסר הראשון. כמדומה ברור שהוא עומד על נקודה זו במבוא שלו שם.

כדאי שתקרא גם המופיע בכרם חב"ד.

הגיונות
הודעות: 602
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 16, 2017 12:01 pm

סגי נהור כתב:
הגיונות כתב:נראה שאינך מתמצא היטב בפרשה.

במהלך החקירות עלו מספר שאלות בעלות אופי דתי מובהק (כמו הנוסח התפילה השונה של בעל התניא), במטרה להוכיח שהחסידות עושה כבתוך שלה בתוך היהדות המסורתית הנורמטיבית. אך טבעי שהשמת הדגש על תפילה על חשבון לימוד-התורה תעלה אף היא כהוכחה ניצחת שבעל התניא משנה את סדר העדיפויות המקובל.

ושוב אמליץ לקרוא את שציינתי לדבריו של מונדשיין בנושא.

החוקרים לא ידעו כלל להבחין בין שני דברים אלה, תפילה ולימוד התורה, שהיו בעיניהם פולחן דתי אחד בשם "באהא מאליצא". ורבינו הזקן הסביר להם את ההבדל. כל זה מופיע במאסר הראשון מגוף כתי"ק.
ומובן אפוא שאין שום מקום לטענתך.

האם קראת את שציינתי לדברי מונדשיין במאסר הראשון? חבל ללעוס את אותם המים שוב...

שף ויתיב כתב:
הגיונות כתב:
שף ויתיב כתב:כוונתך לכרם חב"ד או המאסר הראשון? כי לאו דוקא שזה אותו דבר (כרם חב"ד מדבר גם על המאסר השני).

כוונתי למאסר הראשון. כמדומה ברור שהוא עומד על נקודה זו במבוא שלו שם.

כדאי שתקרא גם המופיע בכרם חב"ד.


קראתי, תנוח דעתך.

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 16, 2017 2:22 pm

הגיונות כתב:
סגי נהור כתב:החוקרים לא ידעו כלל להבחין בין שני דברים אלה, תפילה ולימוד התורה, שהיו בעיניהם פולחן דתי אחד בשם "באהא מאליצא". ורבינו הזקן הסביר להם את ההבדל. כל זה מופיע במאסר הראשון מגוף כתי"ק.
ומובן אפוא שאין שום מקום לטענתך.

האם קראת את שציינתי לדברי מונדשיין במאסר הראשון? חבל ללעוס את אותם המים שוב...

כן, קראתי. הספר לפני. הוא מעיר שלא נזכר ביטול תורה בדברי החוקרים. אך כאמור, מכתב החקירה עולה שהחוקרים לא ידעו כלל להבדיל בין תורה לתפילה.

עמקן
הודעות: 686
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי עמקן » ו' נובמבר 03, 2017 10:48 am

שף ויתיב כתב:החת"ס לא היה חסיד בכלל, אם כי גם "מתנגד" גדול לא היה (בהיותו תלמיד של ר' פנחס). האומר שבחב"ד מחשיבים אותו כחסיד הוא בור בכל הנוגע לחב"ד .

מסתבר שבאמת לא היה מתנגד גדול, אבל כנראה היה מתנגד קטן. ראיתי כאן בקורת של התח"ס על החסידים בהספדו על רנ"א. זה בדפוס ראשון של דרשות החת"ס. כשנדפס ההספד שוב בתורת משה כנראה זה לא מצא חן בעיני מישהו.
קבצים מצורפים
חת''ס.png
חת''ס.png (409.05 KiB) נצפה 539 פעמים
חת''ס מצונזר.png
חת''ס מצונזר.png (314.3 KiB) נצפה 539 פעמים

משוש דורים
הודעות: 223
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי משוש דורים » ש' נובמבר 04, 2017 7:14 pm

יחסו של החת"ס אל החסידות מבואר על ידו בתשובתו הידועה לישמח משה, וגם שם עדות על רבו בעל ההפלאה:

[quote][/שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן קצז

ועתה באתי היות כי מכותלי כתבו אשר הגיעוני מאנשי ק"ק פאטאק נראה כאילו נאמרו דלטורים לפר"מ כאילו לבי ח"ו חלוק ממנו, ואחז"ל ברכות ל"א ע"ב מכאן לנחשד וכו' ולא עוד אלא שצריך לברכו וכו', וכן אקוה, האמת לא אכחיד כי מרגלא בפומי כי כל האמור להלכה בש"ע היא תורה נתונה לכל ישראל בשוה ואין בודד במועדיו, אכן מי שאין לו אלא תורה אפילו תורה אין לו [עי' יבמות ק"ט ע"ב] כי זה נעשה מצות אנשים מלומדה ואב לבנים יודיע, ע"כ כל המתחסד עם קונו ניכר במעלליו מה שלבו בודה לשם ה' להזיר נזיר מכל מה אשר ידבנו לבו ובזה אין סגנון א' עולה לשנים כי אין לב ב' בני אדם שוה באהבת ה', ולכן נקראים בני כושיים משונה במעשיו [כמו"ק ט"ז ע"ב] אך רק משונה באורו אבל תוכו מתאחד עם כל ישראל, ואך לעשות עדה שלמה כלם יתחסדו במנהג א' לכולם א"כ היא גופי' נעשה חק לישראל ומצות אנשים וזה אי אפשר, ולכן ראיתי רבותי הגאון הפלאה ז"ל ומורי החסיד שבכהונה מהו' נתן אדליר זצ"ל והגאון מהו' זלמן חסיד ז"ל שלא המשיכו עדה, מעיד אני עלי שמימי לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ"ל ס' הזוהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש, ותלי"ת לא זזה ידי מתוך ידם ולא חסרתי מהם וכו', ותלי"ת תלמידיהם אין פרץ וכו' כדבס"פ היה קורא [י"ז ע"ב], ומ"מ אין א' דומה לחברו, זה הוא מה שמרגלא בפומי. ועוד אמרתי, כי התפלה בנוסח ספרדי איננו גנאי ופחיתות לנוסח אשכנזי אשר התורה מקובלת בידיהם מאבות הראשונים, יעיין אריכות היעב"ץ בכליא אורב, אך היות כי בעו"ה נשכחו סתרי הכוונה בצרות ויגונות, ובדור האחרון העמידה נר מזרחי האר"י זצ"ל וזכו הספרדים שהיה מבניהם והוא גילה תעלומות בנוסחאות שלהם, ואילו היינו גם אנחנו זוכים לכיוצא בו היה מבאר לנו כהנה וכהנה בנוסחאות שלנו, והיות בעו"ה אין אתנו יודע עד מה, על כן מי שרוצה לכוון והוא אינו יודע צריך להתפלל בנוסח האר"י, והיות בעוונותי לא זכיתי לא לזה ולא לזה ע"כ בנוסחא שהורגלתי אחזיק ולא ארפנו כי מה לי הכא ומה לי התם

quote]

סגי נהור
הודעות: 1887
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' נובמבר 04, 2017 7:25 pm

קמחא טחינא.

בערל
הודעות: 189
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי בערל » א' נובמבר 05, 2017 2:23 pm

בחתם סופר סוף פרשת בהעלותך מביא מדברי בעל התניא וממשיך לפרש ע"פ דבריו

הצעיר באלפי
הודעות: 256
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' נובמבר 06, 2017 3:32 pm

בערל כתב:בחתם סופר סוף פרשת בהעלותך מביא מדברי בעל התניא וממשיך לפרש ע"פ דבריו

כמדומה שגם מביא פעם או שנים מהמאור עינים

עתניאל בן קנז
הודעות: 1312
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' נובמבר 06, 2017 6:43 pm

הצעיר באלפי כתב:
בערל כתב:בחתם סופר סוף פרשת בהעלותך מביא מדברי בעל התניא וממשיך לפרש ע"פ דבריו

כמדומה שגם מביא פעם או שנים מהמאור עינים

נודה לציון מדויק.

דמשק
הודעות: 222
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי דמשק » ב' נובמבר 06, 2017 7:05 pm

עתניאל בן קנז כתב:
הצעיר באלפי כתב:
בערל כתב:בחתם סופר סוף פרשת בהעלותך מביא מדברי בעל התניא וממשיך לפרש ע"פ דבריו

כמדומה שגם מביא פעם או שנים מהמאור עינים

נודה לציון מדויק.

כנראה שר' עזריה מן האדומים היה חסיד...

קראקובער
הודעות: 1493
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי קראקובער » ב' נובמבר 06, 2017 7:09 pm

בערל כתב:בחתם סופר סוף פרשת בהעלותך מביא מדברי בעל התניא וממשיך לפרש ע"פ דבריו

בספר דרך אמונה מביא יותר מפעם אחת דברי הגר"ח מבריסק ובנו וכנראה שהוא ממש בריסקר...

עתניאל בן קנז
הודעות: 1312
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' נובמבר 06, 2017 7:17 pm

דמשק כתב:
עתניאל בן קנז כתב:נודה לציון מדויק.

כנראה שר' עזריה מן האדומים היה חסיד...


האם אכן החת"ם סופר מצטט מר' עזריה - בניגוד לחרמו של הבית יוסף???
גם זה חידוש עצום. (ידועים גם שמות ודעות המתירין, אבל לא החתם סופר...)
נודה לציון מדויק.

דמשק
הודעות: 222
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי דמשק » ב' נובמבר 06, 2017 7:25 pm

עתניאל בן קנז כתב:האם אכן החת"ם סופר מצטט מר' עזריה - בניגוד לחרמו של הבית יוסף???
גם זה חידוש עצום. (ידועים גם שמות ודעות המתירין, אבל לא החתם סופר...)
נודה לציון מדויק.

שו"ת חו"מ סי' קצ"ג
פר' בהעלותך עמ' נ'
עקב עמ' ל"ז
ובכולם מצטט את אותו קטע

עתניאל בן קנז
הודעות: 1312
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ההפלאה-חסיד או מתנגד

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' נובמבר 06, 2017 7:42 pm

דמשק כתב:
עתניאל בן קנז כתב:האם אכן החת"ם סופר מצטט מר' עזריה - בניגוד לחרמו של הבית יוסף???
גם זה חידוש עצום. (ידועים גם שמות ודעות המתירין, אבל לא החתם סופר...)
נודה לציון מדויק.

שו"ת חו"מ סי' קצ"ג
פר' בהעלותך עמ' נ'
עקב עמ' ל"ז
ובכולם מצטט את אותו קטע

יישר כחך.
אכן מענין.


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים