רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

מחולת המחנים
הודעות: 2618
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אוגוסט 26, 2014 9:05 pm

תופעה שקנה לה שביתה בערי הגולה ואף בא"י - ערים ועיירות שהיו רובן ככולן מאנשי החסידות הצועדים לאורו של הבעש"ט זיע"א, ואילו 'המתנגדים' בה היו מיעוט שבמיעוט, ולמרות זאת רבני העיר היו 'מתנגדים'.
ההסבר לתופעה זו הוא, מכיון שבהרבה מקומות החסידים לא הצליחו להגיע להסכמה בינם לבין עצמם על זהות הרב, כל חצר חסידית חפצה שרב המקום יהיה מטעמה, ולכן הביאו את הרב 'המתנגד' שהיה מקובל על כולם.

דוגמאות לדבר:
עיה"ק צפת ת"ו, שהיתה בימים ההם מלאה בכוללים חסידיים רבים, והפרושים שבה היו מיעוט שבמיעוט, ולמרות זאת נבחר בה לרב הגאון רידב"ז שחונך והתגדל באסכולת ליטא והמתנגדים.
העיר לאדז בפולין, למרות שבעיר עם מאות אלפי יהודיה, היו 'המתנגדים' מיעוט הבטל, רבה הבלתי מעורער במשך עשרות שנים היה הגאון רבי אליהו חיים מייזל חניך ישיבת וולאזין המתנגדית ותלמידו של רבי איצלע מוולאזין.
היו עוד כמה וכמה תופעות דומות, ולהיפך, כמדומני שלא מצאנו בשום מקום.

בברכה המשולשת
הודעות: 9094
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 26, 2014 9:14 pm

כמדומני שיש סיפור שסיפר הגרי"ד מבוסטון על אביו הגר"מ בהקשר זה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 26, 2014 9:24 pm

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש סיפור שסיפר הגרי"ד מבוסטון על אביו הגר"מ בהקשר זה

כמדומה שהסיפור על רבנות חסלוביץ, וכיון שכך הוא מוכחש מכל כיוון וכבר העירו ע"כ.
בדומה לזה ידוע שבעיירות שברייסין (ואולי גם בשאר מקומות, היתה חלוקה בין החסידים למתנגדים: שו"ב לחסידים רבנות למתנגדים.

זאב רפופורט
הודעות: 22
הצטרף: ש' אפריל 12, 2014 8:20 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי זאב רפופורט » ד' אוגוסט 27, 2014 11:31 am

ידוע הסיפור על ר' אברמסקי שקיבל משרת מג"ש באחד מישיבות חב"ד , אולם הבחורים נמשכו אחריו בלימוד והענין בא על חשבון סדרי החסידות והאדמו"ר העביר אותו מתפקידו אולם נתן לו רבנות בעירה שתושביה היו חסידי חב"ד. ולאחר מעשה סיפר שהיו שני אנשים באותה עירה שלא הניחו תפילין כמנהג חב"ד הוא והרבנית.
בבקשת מחילה על שגיאות אפשריות אולם ספר תולדות ר' אברמסקי אינו תחת ידי , ויבאו אחרים וישלימו.

סוקולקה
הודעות: 213
הצטרף: ג' אוגוסט 14, 2012 9:50 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי סוקולקה » ד' אוגוסט 27, 2014 12:01 pm

היו הרבה כאלו באזור לומזא וסוואלק (פולין על גבול ליטא). אפשר למצוא סיפורים מעניינים בספרי יזכור של העיירות הללו.


חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' אוגוסט 27, 2014 9:14 pm

איש_ספר כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש סיפור שסיפר הגרי"ד מבוסטון על אביו הגר"מ בהקשר זה

כמדומה שהסיפור על רבנות חסלוביץ, וכיון שכך הוא מוכחש מכל כיוון וכבר העירו ע"כ.
בדומה לזה ידוע שבעיירות שברייסין (ואולי גם בשאר מקומות, היתה חלוקה בין החסידים למתנגדים: שו"ב לחסידים רבנות למתנגדים.
איפה כתבו על זה שהסיפור של רבנות חסלוביץ מופרך.

ח''ל קאליסק
הודעות: 860
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ד' אוגוסט 27, 2014 9:20 pm

ידוע על ראש הברזל שהיה רב העיר לובלין בזמן ''החוזה'' זיע''א

מחולת המחנים
הודעות: 2618
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' אוגוסט 27, 2014 9:52 pm

ח''ל קאליסק כתב:ידוע על ראש הברזל שהיה רב העיר לובלין בזמן ''החוזה'' זיע''א

בזמן החוזה מלובלין וגם לאחריו לא היתה לובלין עיר חסידית.
כמדומני שהרב החסידי היחיד שכיהן בה היה רבי מאיר שפירא, בזמן שכבר רוב רובה של העיר היו חסידים.
בזכרוני שבעל ספר יהושע התמנה לרבה של לובלין, אך נאלץ לעזוב את העיר מכיון שנודעה שייכותו לחסידות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 27, 2014 9:55 pm

חובב_ספרים כתב:
איש_ספר כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש סיפור שסיפר הגרי"ד מבוסטון על אביו הגר"מ בהקשר זה

כמדומה שהסיפור על רבנות חסלוביץ, וכיון שכך הוא מוכחש מכל כיוון וכבר העירו ע"כ.
בדומה לזה ידוע שבעיירות שברייסין (ואולי גם בשאר מקומות, היתה חלוקה בין החסידים למתנגדים: שו"ב לחסידים רבנות למתנגדים.
איפה כתבו על זה שהסיפור של רבנות חסלוביץ מופרך.


מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח':

ה"נס" שהתרחש(?) בחסלאַוויץ' ובלאַפִּיץ

כה סיפר הרב יוסף דוב סולובייצ'יק, בפרק "הכרותי עם חסידות ובמיוחד החב"דית ששינתה את תפיסת עולמי". ('היכל הבעש"ט', גל' לב (תשרי תשע"ב), עמ' רטו-ריז. בדילוג משפטים ובשינויי אִיּוּת וסגנון קלים):
גדלתי מילדותי בעיירה חב"דית מובהקת, בעיר חסלוויטש, שהיתה מרכז לחסידי חב"ד.
זכורה לי מסורה ששמעתי מעשרות אנשים בילדותי על "הרב", הרב מליאדי, שבעת מנוסתו מנפוליון התחבא בעיר חסלוויטש.
כידוע, ש"הרב" ז"ל החזיק בדעה שנצחון של נפוליון יהיה סכנה לאמונה וליהדות ברוסיה, ולכן אמר, שבאם רוסיה תנצח היהודים יהיו עניים אך נאמנים לתורה, אך באם נפוליון ינצח היהודים יהיו אכן עשירים, אך יאבדו את אמונתם. ההכרעה נפלה איפוא לטובת האמונה ולכן צידד באופן מאד פעיל במפלת נפוליון ונצחון רוסיה הצארית.
ולא רק אמר דבריו בבית המדרש, אלא, כידוע, היה לו את החסיד ר' משה מייזליש שידע רוסית וצרפתית על בוריין, ואכן היה בפועל מרגל לטובת רוסיה ומסר אינפורמציה חיונית על תוכנית בונפרטה לממשל רוסיה, שהועילה בנצחון המלחמה.
בשל כך אכן זכו משפחת שניאורסון, צאצאי "הרב", לתואר "אזרח נכבד לדורות". פשיטא שתואר נכסף זה לא קיבלו בגלל ספר התניא... אלא בגלל פעליו הפטריוטיים בעד נצחון רוסיה. איני מספר כאן סיפורים חסידיים... אלא היסטוריה ממשית.
מעתה היתה מקובלת בחסלוויטש מסורה זו, ש"הרב", בעת שהשונא כבש את רוסיה וכבר הגיע לסמולנסק (שזה לא הרחק מחסלוויטש), התעכב "הרב" בחסלוויטש. ובימים ההם היה הרב של העיירה ר' ישראל (איני יודע מיהו, אך כך סֻפַּר), ור' ישראל זה היה אז רב מתנגדי. וכאשר "הרב" היה מבוקש מאד אצל הצרפתים, באו לחפשו גם בעיר חסלוויטש. והסכים הרב המתנגדי להחביא את "הרב" למרות שהיה מתנגד. וכאשר הגיעו לחפשו שכנעו את הבלשים שבוודאי אינו מסתתר אצל הרב שונא נפשו. וכך ניצל "הרב" ממות בטוח.
בשל כך – מספרת המסורה בחסלוויטש – אמר "הרב" אז, שבחסלוויטש לעולם לא יקבלו רב חסידי!
ואכן, כך היה בחסלוויטש, שכל רבניה היו מתנגדים מובהקים מזוהים עם בית וולוז'ין דוקא. כך היה זקני ר' אלי' [פיינשטיין] מפרוזנאי, דודי, אבי ולפני כן בעל ה'משכיל לאיתן'.
בעיירות סמוכות לחסלוויטש היו בדרך כלל שני רבנים, מו"ץ או ד"ץ, אחד של החסידים ואחד של המתנגדים. אך לא כן בחסלוויטש. והכל תלוי במסורה ההיא.
סיפור זה שמעתי בילדותי מעשרות חסידים שאצלם זו היתה מסורה די קרובה!
בחסלוויטש היה בית מדרש הישן של החסידים. שם היה מקום אחד, בצפון, שהיה חסום ואף אחד לא התפלל שם. אמרו שזה היה מקומו של "הרב" כאשר שהה כאן.
*
סיפור דומה גם בפיה של מרת שולמית מייזלמן-סולובייצ'יק – אחותו הצעירה של הרב רי"ד הנ"ל – בסִפְרָהּ 'מורשת סולובייצ'יק' (עמ' 124. כאן בתרגום):
אף שבעיקרה היתה חסלאוויץ עיר של חסידים, אבל מישרת הרבנות ניתנה תמיד לרב ליטאי מפורסם, דהיינו מתנגד. היתה זו מסורת שיסודה בצו שניתן על-ידי ר' שניאור זלמן מליאדי, מייסד חסידות חב"ד.
ר' שניאור זלמן, הראשון לאדמו"רי ליובאוויטש, היה מעורב במלחמה שפרצה עם פלישתו של נפוליאון לרוסיה בשנת 1812. בהאמינו כי נצחון של הצרפתים יהיה אסון ליהדות רוסיה, אירגן האדמו"ר מקרב חסידיו רשת מרגלים. ברגע ששירות הביון של הצרפתים חשף את המרגלים החסידיים, יצאה פקודה לאסור את מנהיגם של חסידי ליובאוויטש.
ר' שניאור זלמן שהתיירא לנפשו, נמלט – יחד עם הצבא הרוסי המנוצח – וחיפש מקלט בחסלאוויץ.
רבה של העיר היה עויין את החסידים ומעורב בקביעות בוויכוחים עם מנהיגי ליובאוויטש. אך בהיותו מודע לסכנה הצפויה לר' שניאור זלמן, הציע את ביתו כמקום מחסה.
הצרפתים ערכו חיפוש יסודי אחרי ר' שניאור זלמן, אך אף פעם לא עלה חשד בְּלִבָּם שרב העיר – הידוע בסלידתו מהחסידות – יסתיר אדמו"ר חסידי. הם לעולם לא נכנסו לבית שבו התחבא ר' שניאור זלמן.
מיד עם נצחון הרוסים במלחמה, פרסם ר' שניאור זלמן את הצו הבא: "להוי ידוע לציבור החסידים בחסלאוויץ, שמהיום הזה והלאה, מישרת רבנות העיר תהיה נתונה לשליטתו של תלמיד-חכם ליטאי".
*
כיוצא בהם היא גירסתו הקצרה של אחיהם הצעיר הרב אהרן סולובייצ'יק, בראיון שהעניק לעתון 'כפר חב"ד' (גל' 246, ב' תמוז תשמ"ו, עמ' 7):
אספר סיפור ששמעתי מאמי ע"ה, שהיתה ילידת חאסלאוויטש, עיר שכל הבעלי-בתים שלה היו חסידי חב"ד בלי יוצא מן הכלל וכל הרבנים שלה – מתנגדים! וסיפרה מה ששמעה מזקני העיר, שבעת מלחמת נאפוליון הציל רב העיר, שהיה מתנגד גדול, את אדמו"ר הזקן מצבא נפוליון, ואז בירכו אדמו"ר הזקן שכל רבני העיר יהיו מתנגדים...
*
את גירסתו של הר"ר יוסף דוב סולובייצ'יק מביא – בתוספת צבע – גם הרב מיכל זלמן שורקין, בספרו 'מגד גבעות עולם' (א, ירושלים תשנ"ט, עמ' נה-נו):
הגר"מ סולובייצ'יק היה רב בחסלאוויץ – עיר מובהקת של חב"ד וידוע הניגון "פון חסלאוויץ ביז לובאביץ", ואיך הגיע לשם רב ליטוואק ומתנגד כהרמ"ס.
אלא מעשה שהיה כך היה: בעת מלחמת נפוליון עם הרוסים היה הגר"ז בעל התניא זצ"ל עומד לצידם של הרוסים ופעל הרבה בשבילם, משום שסבר שנפוליון יביא לחופשיות ולהתבוללות וכו', והצרפתים גזרו גזר דין מות על הגר"ז ז"ל.
באותו הפרק נזדמן הגר"ז לחסלאוויץ והצבא הצרפתי סובב את העיר, ובתוך העיר היו יהודים מוסרים שמסרו לצבא הצרפתי שהגר"ז נמצא בעיר, והתחילו לחפשו מבית לבית ובאו מים עד נפש.
החסידים התחילו להתייאש ולא ידעו מה לעשות כדי להציל את הגר"ז זצ"ל. פתאום העלה חסיד אחד הצעה שילכו להראב"ד דחסלאוויץ, שהיה ידוע כמתנגד חריף לחסידים, ויבקשו ממנו להטמין את הגר"ז, מתוך תקוה ששם בודאי לא יחפשוהו. לעומתו עמד חסיד אחר ואמר, שהראב"ד המתנגד בודאי לא יסכים לכך, בפרט שעל-ידי זה הוא מסכן את חייו ואת חיי משפחתו, אם לבסוף יחפשו את הגר"ז אצלו וימצאו שהוא הטמין אותו. אך החסידים החליטו לנסות ויהי מה. ולהפתעם הרב המתנגד הסכים ברצון וחפץ לב באמרו: כשיהודי שרוי בסכנה לא מביטים על שום דבר! והטמין את הגר"ז זצ"ל.
ועל-ידי זה ניצל הגר"ז מגזר דין מות, כי אכן המוסרים אמרו לצבא הצרפתי, שבודאי אצל רב העיר – מתנגדו המובהק – אין מה לחפש.
וכשעזב אחר-כך הגר"ז זצ"ל את העיר חסלאוויץ הניח צוואה לחסידיו, שמכאן ולהבא יקחו להם לרב רק רב מעדת המתנגדים [שמעתי מהגרי"ד מבוסטון זצ"ל].
*
את הסיפור הבא שמעתי מר' יעקב לשינסקי, יליד העיירה לאַפּיץ, שגם היא היתה – לדבריו – עיירה של חסידי חב"ד שרבניה מתנגדים. וראה זה פלא, גם שם נבעה תופעה מוזרה זו מאותה סיבה!
שכך היה מעשה:
כשברח אדה"ז מנפוליאון, מצא מחסה בביתו של הרב בעיירה לאַפּיץ, באמרו: עיירה זו סמוכה למינסק הנחשבת לאיזור של מתנגדים, ונפוליאון לא יעלה בדעתו שרבם של החסידים ימצא בה מסתור! וכך הווה: נפוליאון אמר לאנשיו שאנשי המקום המתנגדים ודאי לא יסייעו לאדמו"ר, ואין להם מה לחפש אותו שם. אז בירך אדה"ז את הרב שלא יסור שבט רבנות המתנגדים מן העיר.
*
בריחתו של אדמו"ר הזקן היתה לכיוון מזרח; כדי להסתתר בחסלאוויץ' – כגירסת משפחת סולובייצ'יק – היה עליו לנוע דרומה, ואילו כדי להגיע לאיזור מינסק היה צריך לברוח מערבה, לכיוון צבא צרפת...
לפיכך, פשיטא שרגלו של אדמו"ר הזקן לא דרכה – באותם ימים – לא בחסלאוויץ' וגם לא בלאַפּיץ.
ואם תאמר: מדוע כיהנו בשתי העיירות הללו רבנים מתנגדים?
תשובתך: שתיהן היו עיירות שרובן מתנגדים ומיעוטן חסידים; הגדילה לעשות חסלאוויץ', שהייתה "מבצר של מתנגדים". וקושיא מעיקרה ליתא

ולמי שמעונין גם בהערות השוליים. בבקשה:
חסלאוויץ.docx
(23.11 KiB) הורד 298 פעמים


ח''ל קאליסק כתב:ידוע על ראש הברזל שהיה רב העיר לובלין בזמן ''החוזה'' זיע''א

לובלין היתה עיר חסידית בזמן החוזה?
שו"ר שקדמני הרב מחולת
ומש"כ על גירוש הרב יהושע, אכן, ויעוין בלקורות היהודים בלובלין עמ' 96 - 97 ובאהל אברהם סי' ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 9094
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 28, 2014 7:49 am

ייש"כ לרב אי"ס שליט"א. החכמתני

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוגוסט 28, 2014 8:06 am

מחולת המחנים כתב:
ח''ל קאליסק כתב:ידוע על ראש הברזל שהיה רב העיר לובלין בזמן ''החוזה'' זיע''א

בזמן החוזה מלובלין וגם לאחריו לא היתה לובלין עיר חסידית.
כמדומני שהרב החסידי היחיד שכיהן בה היה רבי מאיר שפירא, בזמן שכבר רוב רובה של העיר היו חסידים.
בזכרוני שבעל ספר יהושע התמנה לרבה של לובלין, אך נאלץ לעזוב את העיר מכיון שנודעה שייכותו לחסידות.

מה עם התורת חסד?

הגהמ
הודעות: 1141
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי הגהמ » ש' אוגוסט 30, 2014 12:48 am

אולי מן העניין לציין דברי המגיד מדובנא (בפר' ויגש) בדבר רבנים אשכנזים בערים ספרדיים. יתכן והדברים צורמים אוזן בן ימינו ולכן נמנעתי להביאם בשלימותם.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' אוקטובר 01, 2015 11:11 pm

איש_ספר כתב:כמדומה שהסיפור על רבנות חסלוביץ, וכיון שכך הוא מוכחש מכל כיוון וכבר העירו ע"כ.

איש_ספר כתב:מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח': ...

רחוק מלהיות מוכחש מכל כיוון.
המעשה אמנם מוזר, אבל היום המגמה אצל חוקרים הוא דוקא לקבל המוזר [עד גבול סביר] על פני המסתבר יותר, משום שהבודים מעשות מליבם בד"כ אין להם ההעזה לבדות מעשה מוזר בעליל ומקפידים יותר על סבירות, שלא כהאמת שאין לו מוגבלות כאלו. וידוע שהאמת מוזר יותר מהבדיוני.
ריד"ס מבוסטן היה מספיק גדול כשגר בחסלוביץ לזכור היטב טיב העיר ומה שסיפרו לו, והוא העיד שהוא שמע זה מעשרות חסידים שאצלם זו היתה מסורה די קרובה. אחיו רא"ס אמר שהוא שמע זה מאמו שהיתה הרבנית של חסלאויץ. גם אחותם גב' מייזלמן היתה מספיק גדולה לזכור חסלוביץ, הגם שלא ידוע ממי היא שמעה מעשה זו, אבל מסתבר שזה היה סיפור ידוע בעירם. להגיד שכולם דמיינו אותו מעשה אינו כ"כ מסתבר.
ההכחשה היחידי שמונדשיין הביא הוא לגבי אם רוב העיר היו חסידי חב"ד או לא. [אם רוב העיר היה חסידי חב"ד צריך איזה הסבר למה הם לקחו מתנגד לרב וזה נותן קצת אימון אפילו למעשה משונה, משא"כ אם רוב העיר לא היו חסידי חב"ד הקושיא מעיקרא ליתא, וגם צוואות בעל התניא לא היה תופס מקום.] אפשר להגיד שהמעידים בסה"כ האמינו מעשה בדויה, שעכ"פ א"א שהיה להם ידיעה אישות [הגם שזה מרא שהיה סיפור ידוע בעירם] אבל להגיד שהם לא ידעו אם העיר שהם גרו שם הרבה שנים היה בו רוב חב"די או לא פחות מסתבר. ולא ראיתי בכל דברי מונדשיין הוכחה שלא היה רוב חב"די, זולת מש"כ - "הנכון הוא כדבריו של הרב י"ז דיסקין ("קהילת חאסלאוויץ' ורבניה", 'העבר', ט, אלול תשכ"ב, עמ' 146): חאסלאוויץ היתה מבצר של "מתנגדים"... בזמן האחרון היו שני בתי-כנסת של חסידים וכנגדם – שבעה של מתנגדים [הרב דיסקין היה יליד חאסלאוויץ, ממשפחת רבני העיר לבית בכרך וקשיש מרי"ד סולובייצ'יק בכשבע שנים]". ולא ראיתי טעם להעדיף עדותו של תושב אחד של חסלוביץ כנגד עדותם של ג' תושבי חסלוביץ כנ"ל. זה שדיסקין נולד בחסלוביץ והיה מבוגר מריד"ס בז' שנים אינו מהפך אותו למהימן יותר כששניהם גרו בעיר ולכאורה היה צריך להיות להם זכרון אישי. גם הראיה ממספר בתי כנסיות בעיר אינו הוכחה. חוקר שיעמוד אחר מאה שנים ויקבע יחסי האשכנזים וספרדים בשכונה שלי ע"פ מספר בתי כנסיות יטעה בגדול. [הספרדים מרוכזים יותר במספר קטן של בתי כנסת גדולים, משא"כ האשכנזים שיש להם מספר גדול יותר של בתי כנסת קטנים. בפרט שכל חסידות רוצה בית כנסת שלהם ויש בית כנסת של יוצאי ישיבה מסוימת. גם אחוז הספרדים המתפללים בבתי כנסיות של אשכנזים גבוה הרבה יותר מההיפך. בעיר ישנה כגון חסלוביץ יתכן עוד סיבות כגון ייסוד בתכ"נ ישנים כשהרכב העיר היתה אחרת, ובפרט שיתכן שהשלטון לא מיהר להתיר בניית והרחבת בתי כנסת]. אפילו העד שהביא לא העיד להדיא שהיה רוב מתנגדים אלא - ש"חאסלאוויץ היתה מבצר של מתנגדים" ויש לפרש זה שהיה שם מיעוט ניכר של מתנגדים שלא כמו הסביבה שהם היו מיעוט שאינו ניכר. לכל היותר יש ב' גרסאות סותרות ולא ראיתי בכל דבריו שום ראיה חותכת איזה גרסה לקבל.
מונדשיין הביא שהוא שמע סיפר כזה מר' יעקב לשינסקי יליד העיירה לאַפּיץ על העיר לאפיץ, אבל אין בזה כלום. כמה וכמה סיפורים מסופר על כמה מקומות ואנשים כשלא מסתבר שקרה בדיוק אותו מעשה כמה פעמים, אבל יותר מסבר לומר שאנשים העתיקו מעשה שהם שמעו למקומות ואנשים אחרים מלומר שכמה אנשים בדו אותו מעשה בדיוק. הרבה פעמים הוכח אמיתת המעשה במקור ואם יש עוד אנשים המספרים מעשה זה במקום אחר זה רק מחזק הצד שזה מעשה שאנשים היו מספרים, שזה נותן לו צד אמינות, ויש לנו רק לקבוע איזה מעשה העיקר ואיזה ההעתקה. כאן יש לנו רק ב' עיירות שאומרים עליהן המעשה ועדותו של רי"ל נסתר ע"י העד שהוא מעיד מפיו נשאר רק חסלוביץ כהעיר שזה קרה אם הוא אמת. בכלל לא מסתבר שרי"ל היה משקר בשם עד היכול להכחישו, ונראה שבאמת סיפר לו העד מעשה זה על עיר אחרת [חסלוביץ?] והוא לא הבין או שכח במשך הימים וחשב שהוא סיפר לו זה על עירם.
חוץ מזה מונדשיין הוכיח שזה לא היה יכול לקרות בשעת בריחת בעל התניא מהצרפתים. זה טכסיס אהוב על חוקרים להפריך מעשה ע"י הפרכת פרטים שוליים. ידוע שאנשים מקפידים יותר על גוף המעשה מפרטים צדדיים. הם מרשים לעצמם להוסיף ואף לתקן פרטים מסביב ע"פ סברא שמתסתמא כן היה או שהם אפילו מדמיינים שהם שמעו מה שמסתבר להם, ולפעמים אף לוקחים רשיון ספרותי למלאות פרטים חסרים. משא"כ עיקר הדבר שהוא נדיר יותר שאנשים ישקרו סתם ולמצוץ מעשה מהאצבע. כאן עיקר המעשה היה זה שרב מתנגד סיכן נפשו להגין על בעל התניא ומטעם זה הוא ציווה שיקחו תמיד רב מתנגד. אם במשך הזמן אנשים טעו מסברא שזה היה בזמן בריחתו מהצרפתים אין בזה טעם לחשוב שהם שיקרו לספר מעשה שכל כולו שקר.

דרו בר פפא
הודעות: 199
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ג' אוקטובר 06, 2015 9:28 pm

איש_ספר כתב:מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח':

כה סיפר הרב יוסף דוב סולובייצ'יק ...

ואכן, כך היה בחסלוויטש, שכל רבניה היו מתנגדים מובהקים מזוהים עם בית וולוז'ין דוקא. כך היה זקני ר' אלי' [פיינשטיין] מפרוזנאי, דודי, אבי ולפני כן בעל ה'משכיל לאיתן'.


בעל המשכיל לאיתן מעולם לא היה רב בחסלוביץ. מי שהיה רב בעיר הנ"ל היה נכדו: הג"ר אברהם יצחק בהרה"ג ר' אהרן בהג"ר אברהם בעל משכיל לאיתן.
ראיתי כמה וכמה שטעו בפרט הזה. הגורם לטעות הוא שהשם הפרטי של שניהם היה אברהם, הסבא אברהם בלבד ונכדו אברהם-יצחק (הסבא נפטר בשנת תר"ח והנכד נולד בת"ר והיה כבן ח' בפטירת סבו). הסבא חיבר ספר בשם משכיל לאיתן שאח"כ הפך לשם משפחה ולכן נקרא גם הנכד "משכיל לאיתן", אבל בתור שם משפחה ולא בתור מחבר הספר.

דרו בר פפא
הודעות: 199
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ד' יוני 29, 2016 2:16 pm

דרו בר פפא כתב:
בעל המשכיל לאיתן מעולם לא היה רב בחסלוביץ. מי שהיה רב בעיר הנ"ל היה נכדו: הג"ר אברהם יצחק.
ראיתי כמה וכמה שטעו בפרט הזה. הגורם לטעות הוא שהשם הפרטי של שניהם היה אברהם, הסבא אברהם בלבד ונכדו אברהם-יצחק


גם לאוצה"ח נשתרבבה הטעות הזו (ברישום על "הגדה של פסח" [מדרש הגדה - מלבים]), וטוב יעשה מי שבידו לתקן אם יתקן הטעות.
קבצים מצורפים
הנכון הוא נפתלי בן אברהם ללא תיבת יצחק.PNG
הנכון הוא נפתלי בן אברהם ללא תיבת יצחק.PNG (32.11 KiB) נצפה 3677 פעמים

סמל אישי של המשתמש
צוות האוצר
מנהל האתר
הודעות: 1268
הצטרף: א' יוני 13, 2010 1:28 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי צוות האוצר » ה' יוני 30, 2016 10:31 am

השם 'יצחק' הושמט.

דרו בר פפא
הודעות: 199
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ה' יוני 30, 2016 10:32 am

צוות האוצר כתב:השם 'יצחק' הושמט.


יש"כ.

דרו בר פפא
הודעות: 199
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ה' יוני 30, 2016 11:26 am

מודעה בעיתון הצפירה, 15 יולי 1879, כ"ד תמוז תרל"ט

.
קבצים מצורפים
הגראי משכיל לאיתן נוסע לטריאסט שבצפון איטליה.PNG
הגראי משכיל לאיתן נוסע לטריאסט שבצפון איטליה.PNG (274.28 KiB) נצפה 3556 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דרו בר פפא ב ה' יוני 30, 2016 4:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ח''ל קאליסק
הודעות: 860
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ה' יוני 30, 2016 11:52 am

מעשה נאה מכת''י אחד מהרבנים המקורבים להרה''ק מהרי''ד מבעלז המכונה פרידיגע בעלזער רוב זיע''א
[מארכיון מכון חסד לאברהם קאליסק פעיה''ק טבריא תובב''א]
על רב אחד שהגיע בקובלנא קמיה המהרי''ד על שהחסידים רודפים אותו, עיי''ש ותמצא נחת.

ח''ל קאליסק
הודעות: 860
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ה' יוני 30, 2016 11:53 am

ח''ל קאליסק כתב:מעשה נאה מכת''י אחד מהרבנים המקורבים להרה''ק מהרי''ד מבעלז המכונה פרידיגע בעלזער רוב זיע''א
[מארכיון מכון חסד לאברהם קאליסק פעיה''ק טבריא תובב''א]
על רב אחד שהגיע בקובלנא קמיה המהרי''ד על שהחסידים רודפים אותו, עיי''ש ותמצא נחת.
קבצים מצורפים
תמונה (40).jpg
תמונה (40).jpg (696.37 KiB) נצפה 3551 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 1389
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יוני 30, 2016 7:15 pm

אני מניח שהדף הזה הוא העתקה מאיזה כת"י או ספר, ולא יצא מתחת הכותב המקורי.

אגב, הסיפור עצמו ידוע ומפורסם, ואף נדפס.
כמעט בטוח שמופיע בספרו של ר"י קלפהולץ - מהרי"ד, פרשת נח. נמצא באוצר.

שלמה בן חיים
הודעות: 526
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ה' יוני 30, 2016 8:55 pm

חובב_ספרים כתב:
איש_ספר כתב:כמדומה שהסיפור על רבנות חסלוביץ, וכיון שכך הוא מוכחש מכל כיוון וכבר העירו ע"כ.

איש_ספר כתב:מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח': ...

רחוק מלהיות מוכחש מכל כיוון.
המעשה אמנם מוזר, אבל היום המגמה אצל חוקרים הוא דוקא לקבל המוזר [עד גבול סביר] על פני המסתבר יותר, משום שהבודים מעשות מליבם בד"כ אין להם ההעזה לבדות מעשה מוזר בעליל ומקפידים יותר על סבירות, שלא כהאמת שאין לו מוגבלות כאלו. וידוע שהאמת מוזר יותר מהבדיוני.
ריד"ס מבוסטן היה מספיק גדול כשגר בחסלוביץ לזכור היטב טיב העיר ומה שסיפרו לו, והוא העיד שהוא שמע זה מעשרות חסידים שאצלם זו היתה מסורה די קרובה. אחיו רא"ס אמר שהוא שמע זה מאמו שהיתה הרבנית של חסלאויץ. גם אחותם גב' מייזלמן היתה מספיק גדולה לזכור חסלוביץ, הגם שלא ידוע ממי היא שמעה מעשה זו, אבל מסתבר שזה היה סיפור ידוע בעירם. להגיד שכולם דמיינו אותו מעשה אינו כ"כ מסתבר.
ההכחשה היחידי שמונדשיין הביא הוא לגבי אם רוב העיר היו חסידי חב"ד או לא. [אם רוב העיר היה חסידי חב"ד צריך איזה הסבר למה הם לקחו מתנגד לרב וזה נותן קצת אימון אפילו למעשה משונה, משא"כ אם רוב העיר לא היו חסידי חב"ד הקושיא מעיקרא ליתא, וגם צוואות בעל התניא לא היה תופס מקום.] אפשר להגיד שהמעידים בסה"כ האמינו מעשה בדויה, שעכ"פ א"א שהיה להם ידיעה אישות [הגם שזה מרא שהיה סיפור ידוע בעירם] אבל להגיד שהם לא ידעו אם העיר שהם גרו שם הרבה שנים היה בו רוב חב"די או לא פחות מסתבר. ולא ראיתי בכל דברי מונדשיין הוכחה שלא היה רוב חב"די, זולת מש"כ - "הנכון הוא כדבריו של הרב י"ז דיסקין ("קהילת חאסלאוויץ' ורבניה", 'העבר', ט, אלול תשכ"ב, עמ' 146): חאסלאוויץ היתה מבצר של "מתנגדים"... בזמן האחרון היו שני בתי-כנסת של חסידים וכנגדם – שבעה של מתנגדים [הרב דיסקין היה יליד חאסלאוויץ, ממשפחת רבני העיר לבית בכרך וקשיש מרי"ד סולובייצ'יק בכשבע שנים]". ולא ראיתי טעם להעדיף עדותו של תושב אחד של חסלוביץ כנגד עדותם של ג' תושבי חסלוביץ כנ"ל. זה שדיסקין נולד בחסלוביץ והיה מבוגר מריד"ס בז' שנים אינו מהפך אותו למהימן יותר כששניהם גרו בעיר ולכאורה היה צריך להיות להם זכרון אישי. גם הראיה ממספר בתי כנסיות בעיר אינו הוכחה. חוקר שיעמוד אחר מאה שנים ויקבע יחסי האשכנזים וספרדים בשכונה שלי ע"פ מספר בתי כנסיות יטעה בגדול. [הספרדים מרוכזים יותר במספר קטן של בתי כנסת גדולים, משא"כ האשכנזים שיש להם מספר גדול יותר של בתי כנסת קטנים. בפרט שכל חסידות רוצה בית כנסת שלהם ויש בית כנסת של יוצאי ישיבה מסוימת. גם אחוז הספרדים המתפללים בבתי כנסיות של אשכנזים גבוה הרבה יותר מההיפך. בעיר ישנה כגון חסלוביץ יתכן עוד סיבות כגון ייסוד בתכ"נ ישנים כשהרכב העיר היתה אחרת, ובפרט שיתכן שהשלטון לא מיהר להתיר בניית והרחבת בתי כנסת]. אפילו העד שהביא לא העיד להדיא שהיה רוב מתנגדים אלא - ש"חאסלאוויץ היתה מבצר של מתנגדים" ויש לפרש זה שהיה שם מיעוט ניכר של מתנגדים שלא כמו הסביבה שהם היו מיעוט שאינו ניכר. לכל היותר יש ב' גרסאות סותרות ולא ראיתי בכל דבריו שום ראיה חותכת איזה גרסה לקבל.
מונדשיין הביא שהוא שמע סיפר כזה מר' יעקב לשינסקי יליד העיירה לאַפּיץ על העיר לאפיץ, אבל אין בזה כלום. כמה וכמה סיפורים מסופר על כמה מקומות ואנשים כשלא מסתבר שקרה בדיוק אותו מעשה כמה פעמים, אבל יותר מסבר לומר שאנשים העתיקו מעשה שהם שמעו למקומות ואנשים אחרים מלומר שכמה אנשים בדו אותו מעשה בדיוק. הרבה פעמים הוכח אמיתת המעשה במקור ואם יש עוד אנשים המספרים מעשה זה במקום אחר זה רק מחזק הצד שזה מעשה שאנשים היו מספרים, שזה נותן לו צד אמינות, ויש לנו רק לקבוע איזה מעשה העיקר ואיזה ההעתקה. כאן יש לנו רק ב' עיירות שאומרים עליהן המעשה ועדותו של רי"ל נסתר ע"י העד שהוא מעיד מפיו נשאר רק חסלוביץ כהעיר שזה קרה אם הוא אמת. בכלל לא מסתבר שרי"ל היה משקר בשם עד היכול להכחישו, ונראה שבאמת סיפר לו העד מעשה זה על עיר אחרת [חסלוביץ?] והוא לא הבין או שכח במשך הימים וחשב שהוא סיפר לו זה על עירם.
חוץ מזה מונדשיין הוכיח שזה לא היה יכול לקרות בשעת בריחת בעל התניא מהצרפתים. זה טכסיס אהוב על חוקרים להפריך מעשה ע"י הפרכת פרטים שוליים. ידוע שאנשים מקפידים יותר על גוף המעשה מפרטים צדדיים. הם מרשים לעצמם להוסיף ואף לתקן פרטים מסביב ע"פ סברא שמתסתמא כן היה או שהם אפילו מדמיינים שהם שמעו מה שמסתבר להם, ולפעמים אף לוקחים רשיון ספרותי למלאות פרטים חסרים. משא"כ עיקר הדבר שהוא נדיר יותר שאנשים ישקרו סתם ולמצוץ מעשה מהאצבע. כאן עיקר המעשה היה זה שרב מתנגד סיכן נפשו להגין על בעל התניא ומטעם זה הוא ציווה שיקחו תמיד רב מתנגד. אם במשך הזמן אנשים טעו מסברא שזה היה בזמן בריחתו מהצרפתים אין בזה טעם לחשוב שהם שיקרו לספר מעשה שכל כולו שקר.

שמעתי מהגאון רבי דוד צבי הילמן זצ"ל יליד חסלאוויץ' שהיה איש מדוייק להפליא, שהעיירה חסלאוויץ היתה עיירה של חסידי חב"ד [כולל הוא עצמו שהיה במקור חסיד חב"ד], והאמת שפשוט לא יאומן, האם צריך להביא ראיות שמרן הגרי"ד ואחיו הגאון ר' אהרן אמרו אמת???????????????????????????????

שלמה בן חיים
הודעות: 526
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ה' יוני 30, 2016 9:00 pm

עוד על רבנים מתנגדים בעיירות חסידיות, ראה בישורון חלק כא [על הרב קנטורוביץ]:
בעיר אוזדא היה גם בית מדרש של חסידים, רבי דוד ורבי יעקב היו רבנים גם של בית מדרש זה, אף שהיו מתלמידי ישיבת וואלאז'ין, אכן רבי יעקב נהג ללבוש גארטע"ל בעקבות שהיה רב גם אצל החסידים. בהקשר לזה סיפר הגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, כי סבו רבי דוד זצ"ל בא ממשפחה של חסידי קוידינוב. כאשר בא בברית האירוסין עם בתו של הגאון רבי יצחק יחיאל זצ"ל שהיה מבית מדרשו של תלמידי הגר"א, התנה הגאון זצ"ל תנאי, כי ילך ללמוד בוואלאז'ין לפני החתונה, ובאמת חזר משם רבי דוד זצ"ל 'מתנגד' גמור הנוהג בכל מנהגי הגר"א. לימים כשנעשה רבי דוד זצ"ל הרב באוזדא, טענו לפני משפחת חותנו כי החתן 'חזר לסורו' כביכול, ונעשה רב של חסידים. ואז התנה [כפי הנראה הגאון רבי אליהו זצ"ל] שאף שיכול להמשיך ברבנות שם, אמנם שלא יגיד כגוונא בליל שבת. רבי דוד המשיך עד סוף ימיו להתנהג בכל דרכיו כמנהגי הגר"א, ראה באגרות משה ח"ה סי' כ, ובדומה לסיפור זה ראה בהקדמה לאגרות משה או"ח ח"ה עמוד 8.

סגי נהור
הודעות: 2425
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 03, 2016 12:08 pm

בעניין העיירה חלסביץ', שימו לב לכותרת הציור היפה הזה של זלמן קליימן (בתחתית הציור מימין) - פון כאסלאוויטש קיין ליובאוויטש (מחלסביץ' לליובאוויטש).

תמונה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 03, 2016 12:55 pm

שלמה בן חיים כתב:שמעתי מהגאון רבי דוד צבי הילמן זצ"ל יליד חסלאוויץ' שהיה איש מדוייק להפליא, שהעיירה חסלאוויץ היתה עיירה של חסידי חב"ד [כולל הוא עצמו שהיה במקור חסיד חב"ד], והאמת שפשוט לא יאומן, האם צריך להביא ראיות שמרן הגרי"ד ואחיו הגאון ר' אהרן אמרו אמת???????????????????????????????

כבודם של הגריד"ס ואחיו במקום מונח, ולא על שום דייקנותם בסיפורים.
כבר הביא שם מונדשיין מדברי ר' יהושע זעליג דיסקין שבכל הקשור ליהודי רוסיא לא היה בקי ממנו כידוע
והנה למי שהתעצל מלהוריד
הגדרתה של חסלאוויטש כ"עיירה חב"דית מובהקת", היותה "מרכז לחסידי חב"ד", וכיוצא בזה הקביעה (שבדברי ר"א סולובייצ'יק להלן) שהיתה זו "עיר שכל הבעלי-בתים שלה היו חסידי חב"ד בלי יוצא מן הכלל" או "עיר חסידית בעיקרה" (כדברי אחותם שולמית, להלן) – כל אלו הם דברים שאין להם אחיזה כלשהי במציאות.
הנכון הוא כדבריו של הרב י"ז דיסקין ("קהילת חאסלאוויץ' ורבניה", 'העבר', ט, אלול תשכ"ב, עמ' 146): חאסלאוויץ היתה מבצר של "מתנגדים"... בזמן האחרון היו שני בתי-כנסת של חסידים וכנגדם – שבעה של מתנגדים [הרב דיסקין היה יליד חאסלאוויץ, ממשפחת רבני העיר לבית בכרך וקשיש מרי"ד סולובייצ'יק בכשבע שנים].
חאסלאוויץ היתה אחת משלוש הערים (בנוסף לטשעריקוב ואמטשיסלאוו) שהיוו מובלעת מתנגדית בתוך האיזור החסידי. מובלעת זו כונתה בפיו של אדמו"ר מוהרש"ב "די פינצטערע קאַנטאָן" ("הגליל החשוך"). [על אמטשיסלאוו ראה בשו"ת 'צמח צדק', אהע"ז, סי' שצב].


רדצ"ה נולד בת"א ולא ברוסיה, ואביו נולד או בחסל' או בסמולנסק כרגע איני זוכר. כך שכל העדות שלך מפוקפקת לחלוטין.
כפי שזכור לי הרד"צ דוקא הסכים עם רי"מ בענין זה, ובכל מקרה אין ערך לדבריו מול דברי רי"ז דיסקין (שמהרד"צ שמעתי את ההגדרה עליו שכתבתי למעלה...).

אגב, מול אותם ג' עיירות מתנגדיות במחוז חסידי היו גם ג' ערים חסידיות באזור מתנגדי וסימנם קצ"ף. קאנאטאפ; צ'רניגוב; פאצ'עפ. (שמעתי מרדצ"ה).

-----
לגבי הסיפור עם הרב שהולך עם אשתו ומהרי"ד.
ראוי להזכיר שבעבודת הקודש לרב חיד"א, יש מקום שמזהיר שלא לילך לטייל עם אשה שאינה אשתו (בערך כך), ומ' מינה שאם אשתו לית דין צריך בושש. ובס' אחד כ' בשם מהרי"ד (כמדומה), שיד המשכילים בדבר להכניס דברים זרים אלו בד' הרחיד"א...
מי שיכול להעמיד השמועה על מכונה יבורך.

שלמה בן חיים
הודעות: 526
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' יולי 03, 2016 8:47 pm

חובת המחאה על כבוד התורה של הגאונים לבית סולוביצ'יק מוטלת עלי ועל כל הרואים דבריך, זעזוע עמוק אחזני בראותי את דבריך, ואקוה שאותו זעזוע אחד את כל מי שראהו. עדותי אינה מפוקפקת, ורד"צ הילמן סיפר לי עצמו על עיירת חסלאביץ' ועל היות בה חסידי חב"ד, אך אמת בפיך שכיון שלא נולד בה שמא לא ידע מהנעשה שם. אך דברי הגריד"ס ואחיו הגר"א זצ"ל נאמנים עלי ואין צריכים לא לתמיכתך ולא לעזרתך. ועדותו של מונדשיין בשם רי"ז דיסקין זצ"ל עד מפי עד היא. וודאי עדותם של שני תלמידי חכמים אלו עדיפה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 03, 2016 8:53 pm

לפני הזעזוע המזעזע תקדיש שלוש שניות למה שמעלים כאן ותראה שמונדשיין לא מעיד בשם אף אחד אלא מעתיק מדברי הרי"ז דיסקין מן הכתב.
ואם בגדרי עדות יש כאן שאלה של מפי כתבם, אז תתכבד למצוא את המקור ולקרוא בו בכוחות עצמך.
רק בסיום הההליך הזה תוכל להכנס לשלב של הזעזועים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 03, 2016 9:03 pm

הנה עשיתי לך את העבודה

ריז''ד.jpg
ריז''ד.jpg (59.96 KiB) נצפה 3345 פעמים

שלמה בן חיים
הודעות: 526
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' יולי 03, 2016 10:23 pm

שלב הזעזועים שלי התחיל כשראיתי שלא יודעים לכבד תלמידי חכמים, ולא ידיעה זו בהיסטוריה או אחרת תשנה את הכבוד הרב שאני רוחש לכבוד הרבנים לבית סולוביצ'יק. ועדותם אצלי ודאי אמת. וכבוד ההיסטוריונים מונח במקומם, וכבוד התורה ירום קרנו לעד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10760
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יולי 04, 2016 12:07 am

והיכן ראית שלא יודעים לכבד?
הגריד"ס ואחיו היו ת"ח מופלגים, וכבוד חכמים ינחלו.
כהיסטוריונים הם כנראה היו גרועים מאד. בעינך זה חשוב בזיון?

גבול ים
הודעות: 656
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי גבול ים » ב' יולי 04, 2016 4:04 am

נדייק יותר, אכן מעשיה חסידית רווחה בעיירה ואותה שמעו הריד"ס ואחיו, ומה בכך?

שלמה בן חיים
הודעות: 526
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יולי 04, 2016 7:54 am

יישר כח שהעמדתוני על טעותי

פרנקל תאומים
הודעות: 1519
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 06, 2016 7:04 pm

שלום לכל החכמים שליט"א
אני חדש כאן, ברוכים הנמצאים!

בספר הנפלא על רבי אייזל חריף זצ"ל, של רי"ל הכהן לוין ז"ל
מובא אודות כהונתו של ר' אייזל בקוטנא שהיתה עיר חסידית, מה שבסופו של דבר גרם לו לעזוב אותה. וגם בהמשך כיהן ברבנות טיקטין שהיתה אף היא מאוכלסת בחסידים לא מעטים אבל שמם הלך לפניהם כלמדנים.
בהמשך דרכו עזב גם את טיקטין ועבר לרבנות סלונים אותה אהב ועל שמה נקרא ונכרך שמו. גם בסלונים כידוע היתה קבוצה חסידית בראשותו של הרבי ר' אברהם זצ"ל אבי שושלת סלונים. אמנם כנראה שהקבוצה החסידית היתה מיעוט בעיר

חושיאל
הודעות: 58
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי חושיאל » ב' אוקטובר 31, 2016 4:06 pm

איש_ספר כתב:מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח':

נדמה לי שה"מחקר" מגמתי, שהוא החליט מקודם מה המסנקה ובחר מי להאמין והטענות כפי מה שמתאים למסקנה שלו.
רק לדוגמא בהערה 16 - "כמובן שלשירי העם – שבהם החריזה והמיקצב הם העיקר – אין שום מחוייבות לאמת ההיסטורית. לא מצאתי עוד עיירה שמתחרזת עם 'לובאוויץ' חוץ מ'חאסלאוויץ'". קשה לי להאמין שמכל ערי רוסיה לא נמצא עוד עיר חוץ מחאסלאוויץ שמתחרזת עם לובאוויץ, וכנראה לא בדק יותר על מדאי. ואם לבו של מישהו מפקפק בזה, היה עיר בשם סמילאוויטש בגליל פינסק, בטח יש עוד. ואם מוסיפים ליטא יש ברנוביץ.

סגי נהור
הודעות: 2425
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוקטובר 31, 2016 4:22 pm

חושיאל כתב:
איש_ספר כתב:מתוך המסע האחרון לר' יהושע מונדשיין שיח':

נדמה לי שה"מחקר" מגמתי, שהוא החליט מקודם מה המסנקה ובחר מי להאמין והטענות כפי מה שמתאים למסקנה שלו.
רק לדוגמא בהערה 16 - "כמובן שלשירי העם – שבהם החריזה והמיקצב הם העיקר – אין שום מחוייבות לאמת ההיסטורית. לא מצאתי עוד עיירה שמתחרזת עם 'לובאוויץ' חוץ מ'חאסלאוויץ'". קשה לי להאמין שמכל ערי רוסיה לא נמצא עוד עיר חוץ מחאסלאוויץ שמתחרזת עם לובאוויץ, וכנראה לא בדק יותר על מדאי. ואם לבו של מישהו מפקפק בזה, היה עיר בשם סמילאוויטש בגליל פינסק, בטח יש עוד. ואם מוסיפים ליטא יש ברנוביץ.

אינני יודע אם צדקו דבריך בענייני מחקר, אבל עכ"פ לא צדקו בענייני חריזה. ברנוביץ ללא מתחרזת עם לובאוויץ, מפני שההברה המוטעמת בה היא השלישית מהסוף (ולא השניה מהסוף כלובאוויץ וחסלאוויץ), ואף אם נטעימה בהברה השניה לא תתחרז, שהיא בקמ"ץ ולובאוויץ בפת"ח.

נעמן
הודעות: 129
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי נעמן » ב' נובמבר 07, 2016 2:28 pm

רבי יעקב גיזונדנהייט, היה רבה של ווארשא עד פטירתו בשנות התר"ל,
ובתקופה שהחסידות, ובמיוחד חסידות גור כבר היכו שורש חזק בעיר, אם כי איני יודע אם כבר היו לרוב.
בספר "הראשון לבית בריסק" וסופר עליו ועל מחלוקת החסידים איתו.

קים לי
הודעות: 4
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 8:38 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי קים לי » ג' דצמבר 06, 2016 9:11 am

זאב רפופורט כתב:ידוע הסיפור על ר' אברמסקי שקיבל משרת מג"ש באחד מישיבות חב"ד , אולם הבחורים נמשכו אחריו בלימוד והענין בא על חשבון סדרי החסידות והאדמו"ר העביר אותו מתפקידו אולם נתן לו רבנות בעירה שתושביה היו חסידי חב"ד. ולאחר מעשה סיפר שהיו שני אנשים באותה עירה שלא הניחו תפילין כמנהג חב"ד הוא והרבנית.
בבקשת מחילה על שגיאות אפשריות אולם ספר תולדות ר' אברמסקי אינו תחת ידי , ויבאו אחרים וישלימו.

בהקדמה לכמה מספרים המאגדים מפרי ידיו של הרה"ג אברהם אליהו פלאטקין, מתלמידי ישיבת תו"ת בליובאוויטש, מוזכר סיפור אודות הרב אברמסקי שבא לליובאוויטש על מנת שמנהלי הישיבה יבדקו אם הם רוצים שיעמוד בראש הישיבה, ונתן פלפול ואמרו לו שיחזור בינתיים לביתו וכשחזר לתחנת הרכבת שלחו את הרב פלאטקין ללוותו, ותוך כדי דיבורם, פרך הבחור בנועם את דרשת הרב, שהבין, שתשובה חיובית לא יקבל מכאן...

מה שנכון נכון
הודעות: 8166
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 06, 2016 9:18 am

קים לי כתב:
זאב רפופורט כתב:ידוע הסיפור על ר' אברמסקי שקיבל משרת מג"ש באחד מישיבות חב"ד , אולם הבחורים נמשכו אחריו בלימוד והענין בא על חשבון סדרי החסידות והאדמו"ר העביר אותו מתפקידו אולם נתן לו רבנות בעירה שתושביה היו חסידי חב"ד. ולאחר מעשה סיפר שהיו שני אנשים באותה עירה שלא הניחו תפילין כמנהג חב"ד הוא והרבנית.
בבקשת מחילה על שגיאות אפשריות אולם ספר תולדות ר' אברמסקי אינו תחת ידי , ויבאו אחרים וישלימו.

בהקדמה לכמה מספרים המאגדים מפרי ידיו של הרה"ג אברהם אליהו פלאטקין, מתלמידי ישיבת תו"ת בליובאוויטש, מוזכר סיפור אודות הרב אברמסקי שבא לליובאוויטש על מנת שמנהלי הישיבה יבדקו אם הם רוצים שיעמוד בראש הישיבה, ונתן פלפול ואמרו לו שיחזור בינתיים לביתו וכשחזר לתחנת הרכבת שלחו את הרב פלאטקין ללוותו, ותוך כדי דיבורם, פרך הבחור בנועם את דרשת הרב, שהבין, שתשובה חיובית לא יקבל מכאן...

נטחן עד אשר דק וכו' באשכול כאן.

קראקובער
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: רבנים 'מתנגדים' בערים חסידיות

הודעהעל ידי קראקובער » ג' דצמבר 06, 2016 11:08 pm

החזון איש בבני ברק שהוקמו על ידי חסידים מפולין. (אם כי לא היה רב רשמי)


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים