חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

יענק'ל
הודעות: 66
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:04 pm

חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי יענק'ל » ש' פברואר 01, 2014 8:58 pm

האם מישהו יכול לעשות סדר ולאלפינו חכמה בינה ודעת על השתלשלות וסדר כל חסידויות חב"ד לענפיה.
היסטוריה עלומה שאינה ידועה לרוב הציבור.

רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי רבי מנדל » א' פברואר 02, 2014 10:53 pm

הרה"ח ר' עמרם בלוי התעסק רבות בנושא זה ופרסם את מחקריו מעל גבי קבצי 'היכל הבעש"ט'. עיי"ש באריכות.

עט סופר
הודעות: 584
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי עט סופר » ב' פברואר 03, 2014 12:37 am

יש מי שרוצה להעלימה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 3632
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 03, 2014 1:01 am

למדני כל התורה כולה על רגל אחת

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' פברואר 03, 2014 4:50 am

אכלול לך כאן כמה כללים ובהמשך בלנ"ד אפרט את הסדר.

בעיקרון, בחסידות חב"ד - ליובאוויטש, בד"כ הרביים לא נבחרו ומיד הם הסכימו, אלא היה תהליך שלם שביקשו מהם ועד שהם הסכימו, ואכ"מ להאריך בזה.

כמו כן המיוחדות בחב"ד, שהיא הלא להתפעל ממי שעושה מופתים וכו' ונותן שיריים וכו', ובזה הוא מרומם את החסידים שלו, אלא שכל אחד צריך לעבוד בכח עצמו, (עם סיוע מהרבי) - צדיק באמונתו יחיה (בחיריק) וצדיק באמונתו יחיה (בצירה ופתח).

המשך יבוא...

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' פברואר 03, 2014 11:29 am

יין המשמח כתב:בעיקרון, בחסידות חב"ד - ליובאוויטש, בד"כ הרביים לא נבחרו ומיד הם הסכימו, אלא היה תהליך שלם שביקשו מהם ועד שהם הסכימו, ואכ"מ להאריך בזה.
כמו כן המיוחדות בחב"ד, שהיא הלא להתפעל ממי שעושה מופתים וכו' ונותן שיריים וכו', ובזה הוא מרומם את החסידים שלו

אתרגם את תגובתך: בכל שאר החצרות, מעמידים את כל בני האדמו"ר שנפטר בפני מגשים עמוסים בשר ופירות, ומי מביניהם שמצליח לזרוק לחסיד היושב בקצה בית המדרש רבע עוף ללא שתשפריץ אף טיפת שומן במהלך הזריקה, הרי כולם מתפעלים ממנו שעשה מופתים ונתן שיריים, ומיד הוא נבחר ומיד הוא מסכים.
משא"כ בחב"ד המנהג הוא שאין האדמו"ר נעתר מיד לבקשה, אלא הוא מתעכב בתשובתו ועד שהוא מסכים. וכל זה ללא מופתים וללא שיריים. את חלק המופתים משלימים אחרי ההסכמה, ואז יוצאים ספרים וספרונים, עלונים ואתרי אינטרנט עמוסים ומלאים במופתים מכל הסוגים והמינים, בחייו ולאחר מותו.

זלמניו
הודעות: 647
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי זלמניו » ב' פברואר 03, 2014 1:51 pm

לאיש רגיל: יש עולם מחוץ לסלונים.[גם ר' ישכר לייב נמצא שם...]
לאנשים הרגילים כאן: ההסתעפות כמות שהיא , ללא השמצות וללא הגדרות מפוקפקות, נמצאת כמות שהיא ב"בית רבי" בפרוטרוט.

חיים שמעון
הודעות: 96
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי חיים שמעון » ב' פברואר 03, 2014 2:33 pm

לפי התגובות הרוויות מתח כאן נראה שפותח הדיון עלה על נושא מעניין ומרתק
אמנם מאידך בדרך הזו לא נגיע לכלום ורק היודעים ימשיכו להחליף ביניהם רמזים וכדו'
לכן אני מציע שמשיהו יתנדב לסדר את כל הפרטים בלא פרשנות או דעה
ומכאן ואילך נראה לאן יפתתחו הדברים
בתודה מראש

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי אוצר ישראל » ב' פברואר 03, 2014 4:41 pm

הרוגצ'ובר היה חסיד קאפוסט.


מ.ל.
הודעות: 595
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' פברואר 03, 2014 8:28 pm

איש רגיל כתב:אתרגם את תגובתך: בכל שאר החצרות, מעמידים את כל בני האדמו"ר שנפטר בפני מגשים עמוסים בשר ופירות, ומי מביניהם שמצליח לזרוק לחסיד היושב בקצה בית המדרש רבע עוף ללא שתשפריץ אף טיפת שומן במהלך הזריקה, הרי כולם מתפעלים ממנו שעשה מופתים ונתן שיריים, ומיד הוא נבחר ומיד הוא מסכים.
משא"כ בחב"ד המנהג הוא שאין האדמו"ר נעתר מיד לבקשה, אלא הוא מתעכב בתשובתו ועד שהוא מסכים. וכל זה ללא מופתים וללא שיריים. את חלק המופתים משלימים אחרי ההסכמה, ואז יוצאים ספרים וספרונים, עלונים ואתרי אינטרנט עמוסים ומלאים במופתים מכל הסוגים והמינים, בחייו ולאחר מותו.

שכחת עם מי יש לך כאן עסק?..

תוכן
הודעות: 2924
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי תוכן » ב' פברואר 03, 2014 9:31 pm

בכל מה שקשור לחב"ד יש להבחין בין התקופה שלפני הריי"ץ ושלאחריו. חסידי חב"ד בעבר רבים מהם היו עובדי ה' באמת ובתמים פרושים לחלוטין מעולם הזה. חסידי חב"ד של היום רבים מהם עם אינטרנט ואייפון בריש גלי, נשותיהם מתלבשות לפי צווי האופנה האחרונים, וכל כיוצא בזה. בנוסף, פעם בחב"ד אכן היו מזלזלים במופתים, אבל לאחר שהרבי הרמ"ש פרסם שהדורות השתנו ויש לפרסם המופתים, הרי שבכל מה שקשור למופתים חב"ד הפכו לפולנים במלוא מובן המילה.

אלטנוישול
הודעות: 73
הצטרף: ב' דצמבר 23, 2013 11:24 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי אלטנוישול » ב' פברואר 03, 2014 10:50 pm

תוכן,
לא ראוי לתקוף מעל גבי האינטרנט שימוש באינטרנט. בור ששתית ממנו וכו'.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' פברואר 04, 2014 4:43 am

לאחרי שהמגיד ממעזריטש הסתלק, חילקו תלמידיו את האיזורים השונים, כשכל חלק נקבע לתחום פעולה של תלמיד אחר,
באיזורי ליטא היה זה האדמו"ר הזקן.
אך הוא עדיין קיבל ע"ע את מרות הר' מ"מ מהורודוק.
לאחר שהוא נסע לא"י, הוא החליט להשאר ברוסיא, ואז הוא החל לפרסם את שיטתו בעבודת ה',
אשר מיוסדת על מה שקיבל מרבותיו - המגיד בנו המלאך והרמ"מ.

לאחר שהסתלק בשנת תקע"ג, היו חסידים שהלכו לסטראשלע - אל ר' אהרן הלוי,
אך השלשלת של חב"ד המשיכה אל האדמו"ר האמצעי -רבי דובער, שעבר לגור בעירה ליובאוויטש.

לאחר זמן רוב החסידים חזרו אל האדמו"ר האמצעי,
וסיפורו של אחד מהם היה: שכאשר בשולחן היה ניגון ור"א היה בהתעוררות, והוא התחיל לרקוד ובאמצע הניגון ראה אותו חסיד שההתלהבות נסתיימה, וכעת הוא רוקד בכדי לא להפסיק באמצע...
וקרא אליו, ר"א תפסיק (אינני זוכר הלשון), והלך לליובאוויטש.

המשך יבוא....
[אם רצונכם בוויכוחי סרק, עשו זאת כרצונכם, אך אם אתם רוצים לדעת הסטוריא, שימרו על איפוק...]

חיים שמעון
הודעות: 96
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי חיים שמעון » ג' פברואר 04, 2014 5:56 pm

באשכול אודות ה"מלאכים" יש הרבה חומר ומידע בענין הזה
איך עושים קישור?

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' פברואר 04, 2014 6:10 pm

חיים שמעון כתב:באשכול אודות ה"מלאכים" יש הרבה חומר ומידע בענין הזה
איך עושים קישור?

viewtopic.php?f=19&t=4723&hilit=%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D+%D7%93%D7%95%D7%91%D7%A2%D7%A8

מחולת המחנים
הודעות: 2425
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' פברואר 04, 2014 6:30 pm

הוזכר כאן הפירוד שנעשה בין תלמידי 'האדמו"ר הזקן' בעל התניא לאחר הסתלקותו, כאשר חלק מתלמידיו הכתירו את בנו רבי דוב בער 'האדמו"ר האמצעי', ואילו חלקם הכתירו את רבי אהרן מסטראשעלע.

בימי הנהגת הצמח צדק הסתופפו כל חסידי חב"ד בצילו, אשר הוא היה כהגדרת זקנו גם המוח וגם הלב שלו.
לאחר הסתלקות הצמח צדק ביום י"ג ניסן תרכ"ו, התחלקה שוב חסידות חב"ד, כאשר בנו הצעיר מהר"ש הוכתר לממלא מקומו בליובאוויטש, ואילו הבן השני רבי יהודה ליב מהרי"ל, שהיה אז כמדומני גדול האחים, עקר לעיר קאפוסט ושם נהג נשיאותו ברמה, אך לא לזמן רב, ביום ג' מרחשון תרכ"ז הסתלק רבי יהודה ליב לבית עולמו, ותחתיו הוכתר בנו רבי שלמה זלמן מקאפוסט, מתורתו בספר מגן אבות, לאחר הסתלקותו בשנת תר"ס מילאו את מקומו שני אחיו בני מהרי"ל מקאפוסט רבי שלום דובער מרעציצא שנסתלק בשנת תרס"ט, וכן רבי שמרי' נח מבאברויסק שנסתלק בשנת תרפ"ד, ואליו עברו רוב חסידי קאפוסט, מתורתו בספר שמן למאור.
לאחר הסתלקותו של רבי שמרי' נח מבאברויסק, תמה לה חסידות קאפוסט מן העולם, ותורתה הגדולה נותרה בספרים מגן אבות ושמן למאור.

בין חסידי קאפוסט הידועים היו הגאון מרוגאטשוב בעל צפנת פענח, ר' שלמה יוסף זווין, ר' יהודה ליב דון יחיא, כמו כן מחבר ספר 'בית רבי' לתולדות אדמור"י בית חב"ד ר' חיים מאיר הילמן, היה אף הוא חסיד קאפוסט, ועל כן ספרו התקבל בהסתייגות מה אצל חסידי ליובאוויטש.

היו הרבה חיכוכים במשך השנים בין אדמור"י ליובאוויטש לאדמור"י קאפוסט, אשר אין המקום לדון בהם אחרי אשר גם אהבתם גם וגו'.
ולמשל בעל תורת חסד מלובלין היה מחסידי ליובאוויטש הנלהבים, וכפי המסופר נאלץ בשל כך לעזוב את מקום רבנותו בפאלאצק, שהיתה עיר של חסידי קאפוסט ברובה.

viewtopic.php?p=37518#p37518
כאן בקישור שכבר הוזכר כתב רבינו רבטוב כידו הטובה עליו, וכן באייוועלט האריך על כל פרטיו ודקדוקיו.

בן ראובן
הודעות: 246
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' פברואר 05, 2014 12:21 am

מחולת המחנים כתב:ואילו הבן השני רבי יהודה ליב מהרי"ל, שהיה אז כמדומני גדול האחים


גדול האחים היה ר' ברוך שלום (הרב"ש) שלא נהג אדמו"רות, והרבי האחרון זי"ע הוא בן אחר בן ממנו.

עט סופר
הודעות: 584
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי עט סופר » ד' פברואר 05, 2014 12:30 am

בן ראובן כתב:
מחולת המחנים כתב:ואילו הבן השני רבי יהודה ליב מהרי"ל, שהיה אז כמדומני גדול האחים


גדול האחים היה ר' ברוך שלום (הרב"ש) שלא נהג אדמו"רות, והרבי האחרון זי"ע הוא בן אחר בן ממנו.

ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

בן ראובן
הודעות: 246
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' פברואר 05, 2014 12:56 am

רב"ש היה חסיד קאפוסט? הרבי היה שידוך קאפוסטי? זה אמור להיות בדיחה או משהו?

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' פברואר 05, 2014 4:59 am

עט סופר כתב:ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

אל תוכיח בורות היסטורית בטענה שמנסים לשנותה...

איש.dot
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי איש.dot » ד' פברואר 05, 2014 9:45 pm

עט סופר כתב:ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

אינני בקי גדול, ואני מתאר לעצמי שכל ידעני-חב"ד, חסידיה ומתנגדיה התכנסו ויתכנסו באשכול זה, אך ככל הידוע לי - לימודי האדמו"ר מליובאוויטש באוניבסיטאות היו לאחר החתונה עם בת האדמו"ר הקודם.
האם אני אמור לחשוש שבמידה זו נכונים גם דבריך הראשונים על השתייכות הרב"ש? יבואו הידענים ויגידו.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' פברואר 05, 2014 11:00 pm

באופן כללי ניתן למצוא חומר בנושא בחב"ד פדיה:
chabadpedia.co.il

חרבונה
הודעות: 88
הצטרף: ג' יולי 30, 2013 5:20 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי חרבונה » ד' פברואר 05, 2014 11:10 pm

עט סופר כתב:
בן ראובן כתב:
מחולת המחנים כתב:ואילו הבן השני רבי יהודה ליב מהרי"ל, שהיה אז כמדומני גדול האחים


גדול האחים היה ר' ברוך שלום (הרב"ש) שלא נהג אדמו"רות, והרבי האחרון זי"ע הוא בן אחר בן ממנו.

ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

וכבדרך אגב, אולי מישהו יפזר פה מעט את הערפל סביב הרבנית חי' מושקא ע"ה [בצורה מכובדת, ומבלי לעבור על איסורי לשה"ר ורכילות].

עט סופר
הודעות: 584
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי עט סופר » ה' פברואר 06, 2014 12:30 am

איש.dot כתב:
עט סופר כתב:ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

אינני בקי גדול, ואני מתאר לעצמי שכל ידעני-חב"ד, חסידיה ומתנגדיה התכנסו ויתכנסו באשכול זה, אך ככל הידוע לי - לימודי האדמו"ר מליובאוויטש באוניבסיטאות היו לאחר החתונה עם בת האדמו"ר הקודם.
האם אני אמור לחשוש שבמידה זו נכונים גם דבריך הראשונים על השתייכות הרב"ש? יבואו הידענים ויגידו.

לא התכוונתי לאוניברסיטת סורבון.

איש.dot
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי איש.dot » ה' פברואר 06, 2014 10:54 am

עט סופר כתב:לא התכוונתי לאוניברסיטת סורבון.

ככל הידוע לי, למד הרמ"ש באוניברסיטאות סורבון וברלין בין השנים תרפ"ט-תש"א, אחרי חתונתו.
אם כן, למה התכוונת?
ומה הכוונה שבת הריי"צ הבהירה כידוע?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 840
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

מהרש"ב

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אפריל 26, 2015 3:52 pm

מי שמכיר מעט את קונטרסיו ואת תולדותיו של הרש"ב זי"ע יודע ומבין שהוא היה גדול מאוד מאוד, ולו דומיה תהילה. עם זאת יש לציין שתחומי התעניינותו היו רחבים ממה שהיינו עשויים לחשוב אודות רבי חסידי (בספרייתו נמצאו בין השאר גם ספרי קרדוזו).
ומענין לענין באותו ענין, שמעתי מהגה"ח רח"ש דייטש שליט"א שכשהגיעו אל הריי"צ זי"ע הידיעות והסיפורים אודות השואה הוא לקח זאת קשה מאוד, והיה צורך להזמין אליו את הפרו' פישל שניאורסון ע"מ לטפל בו. החסידים ניסו להוציא מפפ"פ רשמים וכדו', אך הוא חסם פיו לגמרי. בהתוועדות אחת הרבו להשקות את פ"פ במשקה חריף, ואז הוא הסכים לספר רק דבר אחד. הוא אמר לריי"צ שהוא יודע לטפל באנשים רגילים ולא ברביים, וע"כ יבאר לו הריי"צ מה זה רבי. הריי"צ ענה לו (ככה"נ באריכות), ופ"פ ציטט מתוך התשובה רק זאת, שלפעמים הוא (הריי"צ) מסוגל להתרכז בענין אחד י"ב שעות רצופות.
היה מעניין לדעת האם בח"ב של חיים גראוויצער יש הד לטיפול בריי"צ.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

מהרש"ב

הודעהעל ידי צונאמי » א' אפריל 26, 2015 4:23 pm

לייבעדיג יענקל כתב:מי שמכיר מעט את קונטרסיו ואת תולדותיו של הרש"ב זי"ע יודע ומבין שהוא היה גדול מאוד מאוד, ולו דומיה תהילה. עם זאת יש לציין שתחומי התעניינותו היו רחבים ממה שהיינו עשויים לחשוב אודות רבי חסידי (בספרייתו נמצאו בין השאר גם ספרי קרדוזו).
ומענין לענין באותו ענין, שמעתי מהגה"ח רח"ש דייטש שליט"א שכשהגיעו אל הריי"צ זי"ע הידיעות והסיפורים אודות השואה הוא לקח זאת קשה מאוד, והיה צורך להזמין אליו את הפרו' פישל שניאורסון ע"מ לטפל בו. החסידים ניסו להוציא מפפ"פ רשמים וכדו', אך הוא חסם פיו לגמרי. בהתוועדות אחת הרבו להשקות את פ"פ במשקה חריף, ואז הוא הסכים לספר רק דבר אחד. הוא אמר לריי"צ שהוא יודע לטפל באנשים רגילים ולא ברביים, וע"כ יבאר לו הריי"צ מה זה רבי. הריי"צ ענה לו (ככה"נ באריכות), ופ"פ ציטט מתוך התשובה רק זאת, שלפעמים הוא (הריי"צ) מסוגל להתרכז בענין אחד י"ב שעות רצופות.
היה מעניין לדעת האם בח"ב של חיים גראוויצער יש הד לטיפול בריי"צ.

אולי תשתף אותנו במה היה גדול מעבר לשאר גדולי דורו,
ואם לא קשה לך להביא לכך מקורות חוץ-חב"דים.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 840
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

מהרש"ב

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' אפריל 27, 2015 11:20 pm

צונאמי כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:מי שמכיר מעט את קונטרסיו ואת תולדותיו של הרש"ב זי"ע יודע ומבין שהוא היה גדול מאוד מאוד, ולו דומיה תהילה. עם זאת יש לציין שתחומי התעניינותו היו רחבים ממה שהיינו עשויים לחשוב אודות רבי חסידי (בספרייתו נמצאו בין השאר גם ספרי קרדוזו).
ומענין לענין באותו ענין, שמעתי מהגה"ח רח"ש דייטש שליט"א שכשהגיעו אל הריי"צ זי"ע הידיעות והסיפורים אודות השואה הוא לקח זאת קשה מאוד, והיה צורך להזמין אליו את הפרו' פישל שניאורסון ע"מ לטפל בו. החסידים ניסו להוציא מפפ"פ רשמים וכדו', אך הוא חסם פיו לגמרי. בהתוועדות אחת הרבו להשקות את פ"פ במשקה חריף, ואז הוא הסכים לספר רק דבר אחד. הוא אמר לריי"צ שהוא יודע לטפל באנשים רגילים ולא ברביים, וע"כ יבאר לו הריי"צ מה זה רבי. הריי"צ ענה לו (ככה"נ באריכות), ופ"פ ציטט מתוך התשובה רק זאת, שלפעמים הוא (הריי"צ) מסוגל להתרכז בענין אחד י"ב שעות רצופות.
היה מעניין לדעת האם בח"ב של חיים גראוויצער יש הד לטיפול בריי"צ.

אולי תשתף אותנו במה היה גדול מעבר לשאר גדולי דורו,
ואם לא קשה לך להביא לכך מקורות חוץ-חב"דים.

היכן ראית בדברי שהוא היה גדול מעבר לשאר בני דורו?
אם הינך מעוניין באמת להכיר במעלתו של הרש"ב מומלץ מאוד ללמוד את קונטרס התפילה וקונטרס העבודה וקונטרס עץ חיים שלו, או אז תראה אפס קצהו (מלבד התועלת הרוחנית שתזכה לה, כמובן).
אך אם הינך מתעקש על מקורות חוץ חב"דיים ראה, לדוגמא בעלמא, את דבריו המרתקים של מי שהגדיר את עצמו כמשתייך ל'סטרא אחרא'
http://www.shturem.net/index.php?sectio ... icle_id=24
קישור זה הובא ע"י מחולת המחניים באשכול אחר, יישר כוחו!

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקי

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' פברואר 28, 2017 7:49 pm

עט סופר כתב:
בן ראובן כתב:
מחולת המחנים כתב:ואילו הבן השני רבי יהודה ליב מהרי"ל, שהיה אז כמדומני גדול האחים


גדול האחים היה ר' ברוך שלום (הרב"ש) שלא נהג אדמו"רות, והרבי האחרון זי"ע הוא בן אחר בן ממנו.

ר' ברוך שלום היה חסיד קאפוסט, ומרבית החסידים קיבלו עליהם את ר' יהודה ליב, ולכן הוא מכונה אצל רבים גדול האחים באיכות.
האיבה היתה כה גדולה עד שבליובאוויטש לא רצו את השידוך הקאפוסטי, מלבד הלימודים החיצונים שהיו סתירה מוחלטת לחב"ד המקורית... אך בתו של הריי"ץ הבהירה כידוע...
למעשה בשנים האחרונות נעשה נסיון גדול לטשטש את ההיסטוריה, וכדרכם...

לא אכתוב שהכותב הוא בור מכיון שאז יהיה זה מילה שלי מול מילה שלו, במקום זאת אפנה את הקוראים לספר "רשימות הרב"ש" שנכתב ע"י ר' ברוך שניאור (נכדו של ר' ברוך שלום וסבו של רבינו) ושם יווכח הקורא אם הכותב הינו חסיד קאפוסט או חסיד ליובאוויטש.
אינני יודע אם ניתן להוכיח מהנכד על הסבא, אך דבר אחד בטוח - משפחתו של רבינו לא היתה משפחה של חסידי קאפוסט.

מה שכותב "הלימודים החיצוניים" כנראה כוונתו לזה שרבינו למד בישיבה לא חסידית בקרמנצ'וג.

ובדברך על "השנים האחרונות" כנראה רמזת לספר "השנים הראשונות" שיצא לאור זה עתה, שבא נעשה מחקר מקיף (בצורה חולנית לענ"ד), לתולדות רבינו בצעירותו.

הדבר היחיד שכן מדוייק בדבריך הוא שרוב החסידים הלכו לא לליובאוויטש (שמעתי בזה נוסחאות סותרים אם הרוב היה בקאפוסט או בליאדי). כיום כל מי שאינו חסיד ליובאוויטש (תיכף אדרש להגדרה זו) מכונה "קאפוסטער", וייתכן שהסיבה לכך היא שמלבד ליובאוויטש קאפוסט שרדו הכי ארוך (לא בקאפוסט, בבאברויסק ורציצה), אאל"ט האדמו"ר החב"די הלא-ליובאוויטש האחרון שנפטר הינו הרש"ן מבאברויסק. לאחר פטירת המהרי"ל זמן קצר לאחר פטירת אביו נסעו כמה מחסידיו לליובאוויטש (באותה עת כמעט כל האחים היו בליובאוויטש).

להגדרת קאפוסטער: זה מאוד תלוי מי, בדור הראשון היו בזה מחלוקות גדולות ונוצרו מפלגות שונות, גם אח"כ היה קצת מחלוקת ומפלגתיות. אולם באופן כללי, מבין אלה ששרדו עד אחרי המלחמה ניתן לומר שהם הגדירו את עצמם כחסידי "חב"ד" סתם, כשהיה מבחר של אדמו"רי חב"ד התקשרו לאחד מהם, וכשלא נשאר אלא אדמו"ר אחד התקשרו אליו (בזה נכללים לכאורה הרה"ג רש"י זוין והגאון מרוגוצ'וב).

חסידי קאפוסט נודעים: רש"י זוין והגאון מרוגוצ'וב שהוזכרו לעיל, הרא"ח לובנוב רבה של לנינגרד, ר' מיכאל דווארקין (מסופר שלאחר פטירת המגן אבות התגלה אליו בחלום והניח כתר על ראשו של אדמו"ר מהורש"ב ואמר לו "זה הרבי שלך") ועוד. כיום כמעט כל צאצאי קאפוסט (היינו, אלה שנשארו שומרי תורה ומצוות לאורך כל הזמן) נמצאים בליובאוויטש, מה שא"א לומר על צאצאי סטראשעליע.

אינני יודע אם אפשר לכנות את המלאכים כהתפלגות של חב"ד, מאחר ש-א) רק הרא"ד עצמו שרשו בחב"ד. ב) לכאורה דרכו שונה מדרך חב"ד אלא שינק גם מתורת חב"ד.
נערך לאחרונה על ידי שף ויתיב ב ג' פברואר 28, 2017 8:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 1654
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 28, 2017 7:54 pm

מצטרף לקודמי שהרב"ש בן הצמח צדק בוודאות לא היה חסיד קאפוסט, ואין בזה שום ספק וספק ספיקא.

בכלל כדאי להעיר כי המהרי"ל, האח השני, כיהן כאדמור בסך הכל חצי שנה, ועיקר קאפוסט מיוסדת על בנו הרש"ז שמילא את מקומו

(למעשה גם לפני כן הוא היה המושך בחוטים, כי המהרי"ל היה מופשט מחיזו דהאי עלמא ואכמ"ל. וראה בספר בית רבי מה שכתב והפליא בשבח הרש"ז)

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' פברואר 28, 2017 8:05 pm

דרומי, למען הדיוק: הוא בוודאות לא היה חסיד קאפוסט, אולם אין ידוע לי עד כמה היה חסיד ליובאוויטש (איני אומר לכאן או לכאן, רק שאיני יודע).

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' פברואר 28, 2017 8:30 pm

שף ויתיב, תודה על החומר.
בשונה מהגרש"י זווין, כמדומני שהרוגטשובער לא "התקשר" לאיזה אדמו"ר שהיה מחב"ד אף שאינו מקאפוסט, אלא שמעיקרא כל עסק הרביסטעווע וההתקשרות אצלו היה בגדר מאכט ניט אויס. וכצפוי ממי שלמד בוואלז'ין (ובן למשפחה השולחת בניה לוואלז'ין).
האם אני טועה?
(שוב נזכרתי שגם הגרש"י זווין לא היה שפיץ "בעל קבלת עול").

דרומי
הודעות: 1654
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 28, 2017 8:33 pm

הצחיק אותי לראות שמישהו סבור הרוגוצובר הושפע בצורה כלשהי מוואלאזין. לכל מי שמכיר את תורתו וקורות חייו ברור שהוא לא הושפע מאף אחד בעולם והיתה לו שיטה מקורית ויחידה במינה שבוודאי אינה המשך של וואלאזין

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' פברואר 28, 2017 8:37 pm

דרומי כתב:הצחיק אותי לראות שמישהו סבור הרוגוצובר הושפע בצורה כלשהי מוואלאזין. לכל מי שמכיר את תורתו וקורות חייו ברור שהוא לא הושפע מאף אחד בעולם והיתה לו שיטה מקורית ויחידה במינה שבוודאי אינה המשך של וואלאזין

צ"ל מן הסתם:
הצחיק אותי לראות שמישהו סבור הרוגוצובר הושפע בצורה כלשהי מחב"ד/קאפוסט (ועוד בגדר "התקשרות"). לכל מי שמכיר את תורתו וקורות חייו ברור שהוא לא הושפע מאף אחד בעולם והיתה לו שיטה מקורית ויחידה במינה שבוודאי אינה המשך של חב"ד/קאפוסט.

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' פברואר 28, 2017 8:39 pm

לעומקו של דבר כתב:שף ויתיב, תודה על החומר.
בשונה מהגרש"י זווין, כמדומני שהרוגטשובער לא "התקשר" לאיזה אדמו"ר שהיה מחב"ד אף שאינו מקאפוסט, אלא שמעיקרא כל עסק הרביסטעווע וההתקשרות אצלו היה בגדר מאכט ניט אויס. וכצפוי ממי שלמד בוואלז'ין (ובן למשפחה השולחת בניה לוואלז'ין).
האם אני טועה?
(שוב נזכרתי שגם הגרש"י זווין לא היה שפיץ "בעל קבלת עול").

הרוגוצ'ובר כן התקשר לאדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, אם כי אינני יודע באיזו מידה. ויש כמה סיפורים על זה, ויש מאמר ממונדשיין על חסידותו של הרוגוצ'ובר (כמדומני ששם אינו נוגע בנקודה זו, אולם כן אפשר לראות קצת מהשפעת החסידות עליו). רש"י זווין לא הי' שפיץ, אולם בפירוש כן התקשר הרבה יותר מאשר הרוגוצ'ובר (אפשר לראות ממידת פועלו למען רבינו).

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' פברואר 28, 2017 8:41 pm

אגב, מעניין לציין שהרוגוצ'ובר שלח את אחיינו (ר' אפרים פישל דמיחובסקי) ללמוד בליובאוויטש, אך חתן לבתו לקח דוקא מתנגד.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' פברואר 28, 2017 8:42 pm

שף ויתיב כתב:
לעומקו של דבר כתב:שף ויתיב, תודה על החומר.
בשונה מהגרש"י זווין, כמדומני שהרוגטשובער לא "התקשר" לאיזה אדמו"ר שהיה מחב"ד אף שאינו מקאפוסט, אלא שמעיקרא כל עסק הרביסטעווע וההתקשרות אצלו היה בגדר מאכט ניט אויס. וכצפוי ממי שלמד בוואלז'ין (ובן למשפחה השולחת בניה לוואלז'ין).
האם אני טועה?
(שוב נזכרתי שגם הגרש"י זווין לא היה שפיץ "בעל קבלת עול").

הרוגוצ'ובר כן התקשר לאדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, אם כי אינני יודע באיזו מידה. ויש כמה סיפורים על זה, ויש מאמר ממונדשיין על חסידותו של הרוגוצ'ובר (כמדומני ששם אינו נוגע בנקודה זו, אולם כן אפשר לראות קצת מהשפעת החסידות עליו). רש"י זווין לא הי' שפיץ, אולם בפירוש כן התקשר הרבה יותר מאשר הרוגוצ'ובר (אפשר לראות ממידת פועלו למען רבינו).

אוקי. נראה שאין בינינו חילוקי דעות.
(אגב, במקור התכוונתי "שפיץ" במובן של "הכי" ולא במובן של השתייכות ל"שפיץ חב"ד"...)

שומע ומשמיע
הודעות: 940
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מרץ 01, 2017 11:01 am

האם אפשר להסביר לפחות בשטחיות מה היו הקנייטשים השונים בין חצרות חב"ד, או שהכל היה שאלה של אישית של בחירת רבי מסויים.

דרומי
הודעות: 1654
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 01, 2017 4:53 pm

לפי מה שאני שמעתי, בקאפוסט הדגישו את ההשכלה בתורת חבד בצורה יותר מוגזמת, עד כדי אי הקפדה על מנהגים וכו' מרוב עיון ההשכלה, ואילו בליובאוויטש שמו דגש על יראת שמים מעשית.

דוגמא אחת ששמעתי פעם: בקאפוסט היו שאמרו שאפשר להחליף את 'שנים מקרא ואחד תרגום' בלימוד דרושי החסידות על פרשת השבוע, ואילו בליובאוויטש כשבא חסיד אחד ואמר לרבי אמצע חג הסוכות שנזכר שיש איזה פרשה ששכח לומר שמו"ת ואינו זוכר איזוהי - הורה לו הרבי לומר את כל הפרשיות כולן במשך כיומיים-שלוש (עד שמח"ת)

זה הכל בגדר שמועות בלבד, לא הייתי שם וגם לא התעמקתי בנושא אלא שמועה בעלמא


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים