חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה - עמוד 3 - פורום אוצר החכמה

חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

לבי במערב
הודעות: 260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 09, 2018 2:04 am

דבר א' אינני מבין:
למה, אחרי שגם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, צריך לחדש את המחלוקת הישנה?

נטען לעיל ש'מישהו' טרח לטשטש את סימני המחלוקת הקדומה.
אכן, י"ל שהי' זה כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, שאחרי שאבד זכר בית קאפוסט מן העולם - לא ראה צורך בהמשך המחלוקת, ובגליונות 'הקריאה והקדושה' הופיעו (לצד תאריכי הסתלקותם של נשיאי ליובאוויטש, גם) תאריכי הסתלקותם של אדמו"רי קאפוסט.
אז למה אנחנו כן צריכים להחזיק במחלוקת?
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ג' מרץ 27, 2018 8:17 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' פברואר 09, 2018 9:25 am

העתקתי מ'המכלול':


לרבי מנחם מנדל היו שבעה בנים, ושתי בנות:

בניו:

בנו הראשון[7], רבי ברוך שלום, נשאר אחר פטירת אביו בעיירה ליובאוויטש, וסירב לקבל משרת אדמו"ר (רבי מנחם מנדל שניאורסון - הרבי מליובאוויטש השביעי בשושלת חב"ד - הוא נכד נכדו, בן אחר בן).
בנו השני, רבי יהודה לייב (המהרי"ל), הקים אחר פטירת אביו את חצר "חב"ד-קאפוסט", הוא עצמו נפטר חצי שנה אחרי אביו, בניו המשיכו לנהל את החצר, אך לאחר פטירתם לא נותר ממשיך לשושלת.
בנו השלישי, רבי חיים שניאור זלמן שניאורסון, הקים אחר פטירת אביו את חצר "חב"ד-לאדי", את החצר הזו ניהל אחריו בנו, אך אחר כך התפרקה החסידות.
בנו הרביעי, רבי ישראל נח (המהרי"ן), הקים אחר פטירת אביו את חצר "חב"ד-ניעזין", אך לחצר זו לא היה המשך.
בנו החמישי, רבי יוסף יצחק מאוורוץ', הקים בחיי אביו ולמרות התנגדותו את חצר "אוורוטש". חצר זו לא הייתה חצר בסגנון חב"די, אלא בסגנון חסידות צ'רנוביל.
בנו השישי, רבי יעקב, נפטר בעודו בגיל צעיר בשנת ה'תרט"ז בערך. היה נשוי ובנו נקרא ר' שניאור.
בנו השביעי, רבי שמואל (מהר"ש), מילא את מקום אביו בליובאוויטש, שושלת חב"ד ליובאוויטש.

בנותיו:

ראדע פריידא, נישאה לר' שניאור
דבורה לאה, נישאה לר' לוי יצחק.

ע"כ מ'המכלול'.



ובכן, חמישה מתוך שבעת בניו של הצ"צ זצ"ל שמשו "אדמו"רים" לחצרות חסידיות. ארבעה מתוכם המשיכוהו כאדמו"רי חב"ד (קאפוסט, לאדי, ניעז'ין, ליובאוויטש), ואחד מתוכם הקים חצר חסידית בסגנון צ'רנוביל (אוורוטש).


מלבד ההמשך הארוך של קאפוסט-רצ'יצ'א-באברויסק עד לשנותיה הראשונות של שנות התר"פ, המשיכה גם חצרו של הרבי ר' חש"ז מחב"ד-לאדי (לכאו' עד שנת תרס"ה) ע"י רבי יצחק דובער מחבר ספר "סידור מהרי"ד", וחתנו רבי לוי יצחק גוטרמן מסירטשין (צאצא לאדמו"רי ראדזימין שבפולין, שעבר לחסידות חב"ד. העביר את מרכז החסידות לעירו סירטשין, אך בסוף ימיו עבר לוורשה שבפולין ושם נפטר בכ"ג בטבת ה'תרס"ה. ג"ז מ'המכלול').

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' פברואר 09, 2018 10:18 am

לבי במערב כתב:דבר א' אינני מבין (אף שג"א הק' השתתפתי בזה, אבל גם על שטויות של עצמי מותר לי לחזור בי):
למה, אחרי שגם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, צריך לחדש את המחלוקת הישנה?

נטען לעיל ש'מישהו' טרח לטשטש את סימני המחלוקת הקדומה.
אכן, י"ל שהי' זה כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, שאחרי שאבד זכר בית קאפוסט מן העולם - לא ראה צורך בהמשך המחלוקת, ובגליונות 'הקריאה והקדושה' הופיעו (לצד תאריכי הסתלקותם של נשיאי ליובאוויטש, גם) תאריכי הסתלקותם של אדמו"רי קאפוסט.
אז למה אנחנו כן צריכים להחזיק במחלוקת?

לעיל הובא כאן שהריי"צ אסר ללמוד בספרי קאפוסט ואף נמנע בשנת תרפ"ט מלהיכנס לביה"כ חב"ד במא"ש שהיה שייך לקאפוסט (אף שהיה זה כבר כמה שנים אחרי פטירתו של הרבי ר' שמ"נ מבאברויסק שהיה אחרון אדמו"רי קאפוסט).

בכל אופן, לפי דבריך, נראה שהרבי הריי"צ התחיל בהדרגה איזו שהיא מגמה לקרב את חסידי קאפוסט, כנראה אחרי שהוא נותר המנהיג החב"די היחיד והוא רצה לאסוף את כל פזורות חב"ד תחתיו לבל יעזבו את חב"ד לגמרי.
אבל לכאו' מי שהשלים את המהלך באופן בולט היה דווקא חתנו הרבי האחרון, שהרבה להזכיר ולהביא מדברי הרוגאצ'ובער והתאמץ מאד לקרב את הרב זווין והתיר להדיא לעסוק בספרי קאפוסט ובכלל יצר את התחושה שת"ח חב"דיים באשר הם ולא משנה מאיזו חסידות ספציפית שהיתה בחב"ד, כולם "משלנו הם".
[בסך הכל כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע הי' זה שסבל מהצקות הקאפוסטער'ס בפועל. 'ביכל' חשוב (לקו"ת לג' פרשיות) מסבו, כ"ק אדמו"ר מהר"ש, [b]נשרף על ידם - למניעת אפשרות להצלת הדא"ח שבו. בילדותו, לא הי' כסף בבית אביו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע, בין השאר בשל העובדה שרוב החסידים העדיפו באותה העת את קאפוסט המשגשגת והפורחת, על-פני ליובאוויטש ה'חרבה' [/b](בשנות "חורבן ליובאוויטש", בהן לא הי' רבי רשמי בליובאוויטש. אביו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע נטל את כתר הנשיאות באופן רשמי, רק בתשרי תרנ"ד, כשבנו כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע כבר הי' אז בר-מצוה).
ולמרות זאת הוא לא החזיק במחלוקת. אז למה אנחנו כן?].

תמחל לי, אבל להשמיץ את הקאפוסטער'ס ולהניח את האחריות למחלוקת על כתפיהם באלגנטיות, בה בשעה שהם אינם יכולים להגן על עצמם, להתווכח על העובדות או להסביר אותם, זה לא נקרא "להחזיק במחלוקת" כדבריך?

גם לא הבנתי את הטענה הזאת על כך ש"בילדותו של הריי"צ, לא הי' כסף בבית אביו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע, בין השאר בשל העובדה שרוב החסידים העדיפו באותה העת את קאפוסט המשגשגת והפורחת, על-פני ליובאוויטש ה'חרבה' ". וכי איזו טענה יש בכך שרוב החסידים העדיפו את קאפוסט ושהיא היתה החצר החב"דית המשגשגת והפורחת?


בכל אופן, לגופו של עניין, כשלעצמי, אינני חושב שיש בעיסוק בכך משום החזקה במחלוקת, משום שצד אחד של בעלי המחלוקת כבר לא קיים מזה עשרות רבות בשנים. "להחזיק במחלוקת" פירושו להמשיך או לתת דלק למחלוקת המתרחשת במציאות עימנו, משא"כ לברר מחלוקות ששייכות לגמרי ובלי שום ספק רק לעבר. אדרבה, תקנו אותי אם אני טועה.
ואגב, אם כבר, לעסוק בסיפורי מעשיות היסטוריים של המחלוקת (כלומר במריבות, אינני מתכווין לבירור חילוקי הדיעות התורניים) בין "חסידים" ו"מתנגדים", זה כבר נקרא "להחזיק במחלוקת". מפני ששני הצדדים קיימים גם היום ובעמדותיהם, והפילוג ביניהם תמיד יכול לחדש או לחזק מריבה וריחוק.

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 09, 2018 10:53 am

הרוגצובר והרב זוין לא כ"כ קשורים לענין. הם היו מקורבים מאוד כבר אצל האדמור הריי"צ, וגם מלכתחילה לא היו מעורבים כמעט במחלוקות הרציניות.

האמת צריכה להיאמר, שעד היום הזה לא הודפסו ספריו של ה'מגן אבות' - קאפוסט - על ידי הוצאה חבדית רשמית. וכמדומה שנדיר מאוד למוצאם בבתי כנסת של חבד.

הספרים 'שמן למאור' - של הרש"נ מבאברויסק - נדפסו על ידי ישיבת חבד בלוד, אך לא על ידי הוצאת הספרים הרגילה.

לעומת זאת 'סידור מהרי"ד' השייך לחצר ליאדי יותר נפוץ ויותר משתמשים בו, כנראה משום שבשעתו היו היחסים יותר טובים בין ליובאוויטש לליאדי. ואגב, היו גם קשרי חיתון בין ליובאוויטש לבין ליאדי וניעזין, מה שלא מצינו לגבי קאפוסט.

בכל מקרה, באמת שהיום מדובר במחלוקת ישנה שכבר אין לה כל זכר. והאמת והשלום אהבו.

(אגב, מי שבכל זאת מתעניין בפוליטיקה שהיתה אז יכול למצוא חומר בספר 'המשפיע' שיצא בשעתו על הרש"ז האוולין, שהוא פחות מצונזר ביחס לספרים אחרים).

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' פברואר 09, 2018 10:53 am

דרומי כתב:השאלה מה גרם לחסידי חב"ד לעזוב את חצרותיהם אינה במקומה. באותה תקופה המצב ברוסיא היה מאוד לא יציב וכו', מהפכות ומלחמות, זה לא היה זמן רגוע שבו ממשיכים את החצר גם לאחר שהאדמור נסתלק. מה גם שהמחלוקת לא היתה כזאת עקרונית ולא היתה כנראה סיבה ממשית שלא לדבוק באותו אדמור שכן נשאר מהמשפחה ומהחסידות.

[אגב, בשנת תרפ"ט עדיין כנראה היו הדים למחלוקת, שכן האדמור הריי"צ שהגיע לביקור בירושלים לא ביקר בבית הכנסת חבד במאה שערים]

עם כל מה שאתה כותב, צריך לזכור שהמחלוקת (הלא תורנית) בין החצירות היתה לכאו' חריפה מאד, כמדומה שעד כדי שלא נשאו נשים אלה מאלה, וכי קלה היא בעיניך למחות מן הלב רישומים כאלה שהשתרשו במשך עשרות רבות של שנים?
אבל כנראה שבכ"ז הזמן עשה את שלו בשילוב עם צרות התקופה (כדבריך). אעפ"כ, אני מניח שהיו גם רבים שבאמת לא פנו לליובאוויטש כ"א לחצרות חסידיות אחרות ולחוגי ה"מתנגדים".

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 09, 2018 10:58 am

'עשרות רבות של שנים' - לא מדוייק בכלל.

היו כמה מחלוקות, שכל אחד מהם החזיק כמה שנים טובות, אבל מחלוקת אחת שהחזיקה 'עשרות רבות' לא מצינו לכאורה.

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' פברואר 09, 2018 11:00 am

דרומי כתב:הרוגצובר ...מקורבים מאוד כבר אצל האדמור הריי"צ.

היש לכך ראיות ברורות? (מקורב מאוד?)

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 09, 2018 11:05 am

אם אתה מתכוון לשאול אם זה דברים שראיתי בעיניים - לא. לא הייתי שם.

אך מכל הסיפורים ששמעתי זה מה שעולה בבירור. ומעולם לא שמעתי על כיוון הפוך. היתה תקופה שהם גרו באותה עיר - לניגרד - ומספרים כמה סיפורים על דברים שדיברו ביניהם וכו'.

אם אני לא טועה אז בספר 'מגדל עז' של הר"י מונדשיין ע"ה ליקט דברים בנושא.

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 09, 2018 11:07 am

בכל מקרה, זה ברור שהאדמור מחבד היה תמיד מצטט את חותנו הריי"צ שהיה קורא לרוגוצובי 'שר התורה'. והיה זה באופן של 'חד בדרא' (כלומר, הוא לא אמר זאת על אף אחד אחר).

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' פברואר 09, 2018 11:09 am

דרומי כתב:'עשרות רבות של שנים' - לא מדוייק בכלל.

היו כמה מחלוקות, שכל אחד מהם החזיק כמה שנים טובות, אבל מחלוקת אחת שהחזיקה 'עשרות רבות' לא מצינו לכאורה.

כלומר- ברוב השנים לא היתה (או כמעט ולא היתה) מתיחות בין החצרות? או שכוונתך רק לומר שברוב השנים הלהבות לא הגיעו לשמים..
הלא הצ"צ נלב"ע בתרכ"ו, נמצא שמפטירתו עד פטירתו של הרבי רש"נ מבאברויסק בתחילת שנות התר"פ עברו למעלה מחמישים שנה.

לבי במערב
הודעות: 260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 09, 2018 4:25 pm

פרנקל תאומים כתב:תמחל לי, אבל להשמיץ את הקאפוסטער'ס ולהניח את האחריות למחלוקת על כתפיהם באלגנטיות, בה בשעה שהם אינם יכולים להגן על עצמם, להתווכח על העובדות או להסביר אותם, זה לא נקרא "להחזיק במחלוקת" כדבריך?
גם לא הבנתי את הטענה הזאת על כך ש"בילדותו של הריי"צ, לא הי' כסף בבית אביו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע, בין השאר בשל העובדה שרוב החסידים העדיפו באותה העת את קאפוסט המשגשגת והפורחת, על-פני ליובאוויטש ה'חרבה' ". וכי איזו טענה יש בכך שרוב החסידים העדיפו את קאפוסט ושהיא היתה החצר החב"דית המשגשגת והפורחת?

לא היתה כונתי להשמיץ את הקאפוסטער'ס. וסליחה שלא הבהרתי את עצמי.
כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע סבל מהמחלוקת, יותר מכל חסיד ליובאוויטש אחר.
אין שום 'טענה' בכך שרוב החסידים העדיפו את קאפוסט המשגשגת, אבל לפועל - בגלל זה הוא ראה ש'חצר ליובאוויטש' ריקה, הן מחסידים ו(בגלל זה) גם מכסף.
לכן, אם נשפוט ע"פ טבע אנוש - מי שהי' צריך לשנוא בכל תוקף את קאפוסט, הי' הוא.
ודוקא הוא דאג להשקיט את המחלוקת.
עכשיו מובן?
*
לא הטלתי את האחריות למחלוקת על קאפוסט (אף כי יש להרחיב בענין זה, אבל אכ"מ).
דרומי כתב:לעומת זאת 'סידור מהרי"ד' השייך לחצר ליאדי יותר נפוץ ויותר משתמשים בו, כנראה משום שבשעתו היו היחסים יותר טובים בין ליובאוויטש לליאדי. ואגב, היו גם קשרי חיתון בין ליובאוויטש לבין ליאדי וניעזין, מה שלא מצינו לגבי קאפוסט.

אכן, ישנו ביטוי ב'רשימת היומן': "קאפוסט איז געווען אגעפרעגט בא חסידים" (גם מי שלא הי' מחוייב לליובאוויטש, וכן הלך לליאדי וניעז'ין).
*
ובאמת אין טעם לעסוק בכך עוד, ובל"נ אני פורש מעתה מהדיון.

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 09, 2018 4:31 pm

הרש"נ מבאברויסק לא היה כזה המשך של קאפוסט, ובכלל מספרים שהוא התמנה לרב בבאברויסק על ידי המהר"ש מליובאוויטש - דודו (ובהמשך הפך לאדמור, אולי לאחר הסתלקות המהר"ש בשנת תרמ"ג).

קאפוסט בעיקרה היתה ה'מגן אבות' (אחיו הגדול של הרש"נ), בנו של המהרי"ל בנו השני של הצ"צ, והוא נלב"ע כבר בשנת תר"ס.

היתה מחלוקת גדולה לאחר מכן בין ליובאוויטש לבין ליאדי ובאברויסק, והיא היתה קשורה לכספי ה'כולל חבד' בארץ. זה לא ממש המשך של המחלוקת עם קאפוסט, אם כי כנראה היו חלק מהאנשים שהיה להם עדיין קשר, אבל באופן כללי זה היה דור אחר.

לבי במערב
הודעות: 260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 09, 2018 4:39 pm

פרנקל תאומים כתב:בכל אופן, לגופו של עניין, כשלעצמי, אינני חושב שיש בעיסוק בכך משום החזקה במחלוקת, משום שצד אחד של בעלי המחלוקת כבר לא קיים מזה עשרות רבות בשנים. "להחזיק במחלוקת" פירושו להמשיך או לתת דלק למחלוקת המתרחשת במציאות עימנו, משא"כ לברר מחלוקות ששייכות לגמרי ובלי שום ספק רק לעבר. אדרבה, תקנו אותי אם אני טועה.
ואגב, אם כבר, לעסוק בסיפורי מעשיות היסטוריים של המחלוקת (כלומר במריבות, אינני מתכווין לבירור חילוקי הדיעות התורניים) בין "חסידים" ו"מתנגדים", זה כבר נקרא "להחזיק במחלוקת". מפני ששני הצדדים קיימים גם היום ובעמדותיהם, והפילוג ביניהם תמיד יכול לחדש או לחזק מריבה וריחוק.

אדרבא, אין שום טעם לעסוק במחלוקת שכבר אבדה מן העולם. וכמו שאמר שלמה בחכמתו: גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה וחלק אין להם עוד לעולם בכל אשר נעשה תחת השמש (קהלת ט, ו).
אין לי ביטוי אחר להשתמש בו, אז כתבתי "להחזיק במחלוקת". אבל כדבריך כן הוא. ומ"מ, ה"ז דיוני סרק [דאה"נ שאין להחזיק במחלוקת, אבל מחלוקת קיימת יש איזה תועלת בעיסוק בזה - שיכול להיות איזה נפ"מ. ובזה, למאי נפ"מ?].

פרנקל תאומים
הודעות: 1577
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' פברואר 11, 2018 2:02 pm

לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב:בכל אופן, לגופו של עניין, כשלעצמי, אינני חושב שיש בעיסוק בכך משום החזקה במחלוקת, משום שצד אחד של בעלי המחלוקת כבר לא קיים מזה עשרות רבות בשנים. "להחזיק במחלוקת" פירושו להמשיך או לתת דלק למחלוקת המתרחשת במציאות עימנו, משא"כ לברר מחלוקות ששייכות לגמרי ובלי שום ספק רק לעבר. אדרבה, תקנו אותי אם אני טועה.
ואגב, אם כבר, לעסוק בסיפורי מעשיות היסטוריים של המחלוקת (כלומר במריבות, אינני מתכווין לבירור חילוקי הדיעות התורניים) בין "חסידים" ו"מתנגדים", זה כבר נקרא "להחזיק במחלוקת". מפני ששני הצדדים קיימים גם היום ובעמדותיהם, והפילוג ביניהם תמיד יכול לחדש או לחזק מריבה וריחוק.

אדרבא, אין שום טעם לעסוק במחלוקת שכבר אבדה מן העולם. וכמו שאמר שלמה בחכמתו: גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה וחלק אין להם עוד לעולם בכל אשר נעשה תחת השמש (קהלת ט, ו).
אין לי ביטוי אחר להשתמש בו, אז כתבתי "להחזיק במחלוקת". אבל כדבריך כן הוא. ומ"מ, ה"ז דיוני סרק [דאה"נ שאין להחזיק במחלוקת, אבל מחלוקת קיימת יש איזה תועלת בעיסוק בזה - שיכול להיות איזה נפ"מ. ובזה, למאי נפ"מ?].

טוב, נו, הנפק"מ היא לספק את הסקרנות לדעת את שהתרחש בהיסטוריה הלא רחוקה הזאת. לא התיימרנו לעסוק בכך "לשם שמים". יש הרבה נושאים שעוסקים בהם רק כדי לקבל הצצה מעניינת על העבר. יתן ה' שנזכה לעסוק אך ורק בתורתו ובמצוותיו.

משוש דורים
הודעות: 359
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' אפריל 10, 2018 1:25 pm

פרנקל תאומים כתב:מלבד ההמשך הארוך של קאפוסט-רצ'יצ'א-באברויסק עד לשנותיה הראשונות של שנות התר"פ, המשיכה גם חצרו של הרבי ר' חש"ז מחב"ד-לאדי (לכאו' עד שנת תרס"ה) ע"י רבי יצחק דובער מחבר ספר "סידור מהרי"ד", וחתנו רבי לוי יצחק גוטרמן מסירטשין (צאצא לאדמו"רי ראדזימין שבפולין, שעבר לחסידות חב"ד. העביר את מרכז החסידות לעירו סירטשין, אך בסוף ימיו עבר לוורשה שבפולין ושם נפטר בכ"ג בטבת ה'תרס"ה. ג"ז מ'המכלול').

רל"י מסיראשטין טמון באהל אדמור"י ראדזימין בוורשה.
לרל"י מסיראטשין היה בן בשם ר' יהודה ירחמיאל שמילא את מקומו אחר פטירתו, אך הוא נפטר בקצור ימים ושנים, ואשתו (בת ר' פנחס אליהו מייזליש בן הרד"ד מייזליש ראב"ד וארשה בעל חידושי הרד"ד), חזרה להתגורר בבית אביה, ולאחמ"כ נישאה בשנית לאדמו"ר אחר (שכחתי את שמו), היו לה ילדים מזיוו"ר, בהם היה הרה"ח ר' חיים אלעזר גוטרמן מב"ב (אביו של רבי יהודה גוטרמן שליט"א לרפו"ש, משגיח ישיבת פוניבז' לצעירים), שסירב לנהוג באדמורו"ת.

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 10, 2018 3:24 pm

כמדומה שהכתיב הנכון של העיר הוא "סיראטין".

לייבעדיג יענקל
הודעות: 944
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אפריל 10, 2018 9:55 pm

מה ידוע על הילד אברהם סענדר בן האדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש?
מה הפשט במה שכתבו על מצבתו המחודשת "פ"נ ארון הקודש הרה"ק גאון וצדיק חסיד ועניו" שעה שכל ימיו היו חמש שנים בלבד?

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 10, 2018 9:57 pm

מסופר עליו גדולות ונפלאות ואמרו שהיתה לו נשמתו של בעל התניא. [אגב, לפי הידוע לי היה בן שמונה שנים]

לייבעדיג יענקל
הודעות: 944
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' אפריל 11, 2018 8:59 pm

יישר כח. היה נדמה לי שעל המצבה כתוב ה' שנים, אבל אולי באמת כתוב ח'.
מה נכתב על המצבה המקורית, ומי ניסח את המצבה החדשה?

דרומי
הודעות: 3424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 9:19 pm

המצבות החדשות הוקמו כמדומה על ידי העסקן המפורסם ר' דוד נחשון שי' מנצרת עילית, בערך בשנת תנש"א.

לא נראה לי שהוא חידש משהו וכנראה העתיק מאיזה נוסח ישן.

לבי במערב
הודעות: 260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: חב"ד קאפוסט ליובאוויטש ועוד - היסטורית חב"ד לענפיה וחלקיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 11, 2018 11:31 pm

ב"ה
כתוב במפורש בשלט בתוך האוהל (ע"ד מצבות כ"ק אדמו"ר הצ"צ וכ"ק אדמו"ר מהר"ש), בזה"ל:

מצבות אלו
הוקמו מחדש על פי
השמועה והקבלה
המצבות הישנות לא הוזזו
ממקומן מפני אי הבהירות


תמונה. השלט ב'אוהל' מע"ג מצבות הצ"צ והמהר"ש

איני יודע על מה נשען נוסח מצבת הרא"ס והרב"ש. נסיתי לחפש, ול"מ בזה דבר ברור.


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים