מנהגי חסידים מקוריים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10066
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 10:18 pm

סגי נהור כתב:כוונתי פשוטה, שאינני רואה שום מקום לכך שהאורח יתלונן על כך!!

כשלעצמי הייתי שמח מאוד לדעת שהמארח שלי אינו משנה ממנהגיו לכבודי, ואילו שינה ממנהגו כדי שלא ארעב הייתי מרגיש מאוד לא נעים.

אני בהחלט סבור, שיש מקום לאורח להתמרמר ע"כ. (כמובן אורח היינו מי שאין לו איפה לאכול, ולא טרדן שמבקש את חברתו או תבשילו של המארח), וכמובן על המארח לעשות באופן שלא יבייש את פני אורחו.

דרומי
הודעות: 1409
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יוני 05, 2017 10:44 pm

יש רעב - ויש רעב. ולא כל המצבים שווים.

וכמדומני שבספר 'שולחן מנחם' דן בשאלה זו - האם צריך המארח לוותר על חומרתו לצורך מצות הכנסת אורחים וכו'.

סגי נהור
הודעות: 1699
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 05, 2017 10:54 pm

דרומי כתב:יש רעב - ויש רעב. ולא כל המצבים שווים.

וכמדומני שבספר 'שולחן מנחם' דן בשאלה זו - האם צריך המארח לוותר על חומרתו לצורך מצות הכנסת אורחים וכו'.

השואל שם רצה לחדש דהיכא שמקדים משום הכנסת אורחים אין לחשוש, כי שומר מצוה לא ידע דבר רע.
ועל זה משיב לו, שהמצוה היא רק של המארח ולא של האורח, ושוב יש לחשוש מצד האורח, ואזי ממילא גם על המארח אין לומר כן.

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' יוני 06, 2017 12:29 am

איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:כוונתי פשוטה, שאינני רואה שום מקום לכך שהאורח יתלונן על כך!!

כשלעצמי הייתי שמח מאוד לדעת שהמארח שלי אינו משנה ממנהגיו לכבודי, ואילו שינה ממנהגו כדי שלא ארעב הייתי מרגיש מאוד לא נעים.

אני בהחלט סבור, שיש מקום לאורח להתמרמר ע"כ. (כמובן אורח היינו מי שאין לו איפה לאכול, ולא טרדן שמבקש את חברתו או תבשילו של המארח), וכמובן על המארח לעשות באופן שלא יבייש את פני אורחו.


אני חושב שאינך מכיר את המושג "אורח" בקרב בחורי הישיבות מחו"ל.

בדרך כלל מדובר בבחורים שיכולים לאכול בישיבה ואף עושים כן הרבה פעמים, אלא שהם מעדיפים לגוון וללכת לאכול אצל אחרים שידועים כמכניסי אורחים. מהמפורסמים בירושלים היה הרה"צ ר' מנחם מונדרר זצ"ל שהיה מאכיל בביתו עשרות בחורים, וכמוהו עוד יהודים טובים, חלקם מארחים "פשוטים", דהיינו יהודים טובים הפותחים את דלתם ומאכילים את הבחורים כל דכפין בנעימות ובשמחה, חלקם הם כל מיני סוגי יהודים, צדיקים/עובדים וכדומה שבחורים מעוניינים לעשות מידי פעם סעודת שבת במחיצתם, לדוגמא יש את הרה"צ ר' אהרן מרדכי רוטנר, הרה"צ ר' יצחק משה ערלאנגר ועוד. בדרך כלל מי שבא אליהם יודע לאן בא, ועל מנת כן בא. לדוגמא בביתו של הרב רוטנר אין שתיה מתוקה מלבד כוסות תה. מי שלא מעוניין באמת לא בא.

עמקן
הודעות: 661
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עמקן » ג' יוני 06, 2017 8:49 am

אורי אגסי כתב:
איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:כוונתי פשוטה, שאינני רואה שום מקום לכך שהאורח יתלונן על כך!!

כשלעצמי הייתי שמח מאוד לדעת שהמארח שלי אינו משנה ממנהגיו לכבודי, ואילו שינה ממנהגו כדי שלא ארעב הייתי מרגיש מאוד לא נעים.

אני בהחלט סבור, שיש מקום לאורח להתמרמר ע"כ. (כמובן אורח היינו מי שאין לו איפה לאכול, ולא טרדן שמבקש את חברתו או תבשילו של המארח), וכמובן על המארח לעשות באופן שלא יבייש את פני אורחו.


אני חושב שאינך מכיר את המושג "אורח" בקרב בחורי הישיבות מחו"ל.

בדרך כלל מדובר בבחורים שיכולים לאכול בישיבה ואף עושים כן הרבה פעמים, אלא שהם מעדיפים לגוון וללכת לאכול אצל אחרים שידועים כמכניסי אורחים.

דוקא אתה לא מכיר את המושג "אורח" בקרב בחורי הישיבות מחו"ל. בבריסק פעם לא היה מטבח בכלל והבחורים נאלצו לדאוג לסעודתם בכח עצמם, באמצע השבוע הסתדרו בלבד, אבל קצת קשה לבחורם לארגן סעודת שבת בעצמם. גם כשפתחו מטבח לא היה פתוח בשבת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10066
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 06, 2017 9:49 am

כמי שלמד תקופה קצרה אצל הגרמ"ד שליט"א, מבשרי אחזה.
בש"ק, אין לבחורים השוהים בישיבה היכן לסעוד. כפשוטו.

ועה"ט יזכר הגה"צ ר"נ ברגמן זצ"ל שעל שולחנו הייתי סמוך כו"כ שבתות, הוא עם אשתו הצדקנית למשפחת וואלס, עשו כל שביכולתם ולמעלה בכך, להנעים לבחורים את הסעודה. זכרון שבתות אלו לא ימוש לעולם.

חוקר ודורש
הודעות: 847
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' יוני 06, 2017 10:20 am

אכן אם כבר מעלים נוסטלגיה,על אנשי ירושלים מצטיינים בהכנסת אורחים,האנשים שהוזכרו לעיל ועוד רבים אחרים ביתם נעשה רשות הרבים בשבת ממש מסירות נפש וגדלות .

לצערי לא רואה את הצטיינות הזאת בבני ברק קרית ספר ועוד,[מלבד בית התבשיל] הלוואי וילמדו מאנשי ירושלים בערים אחרות את מצוות הכנסת אורחים בהידור רב . ואולי זה עוד דבר שירושלים השתבחה בה במידת הנתינה ובהרבות הצדקה.

ארזי ביתר
הודעות: 1677
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יוני 06, 2017 11:38 am

חוקר ודורש כתב:לצערי לא רואה את הצטיינות הזאת בבני ברק קרית ספר ועוד,[מלבד בית התבשיל] הלוואי וילמדו מאנשי ירושלים בערים אחרות את מצוות הכנסת אורחים בהידור רב . ואולי זה עוד דבר שירושלים השתבחה בה במידת הנתינה ובהרבות הצדקה.

בערים האחרות זה פחות נדרש מטבע הדברים. ירושלים היא עיר שיש בה תיירים רבים, ובני ישיבות רבים מספור [שבישיבות אין אפשרות או שאין נעימות לאכול].

ואגב, בצפת גם יש מספר אנשים הפותחים את ביתם בפני אורחים ללא חשבון. ושוב מאותה סיבה - צפת היא עיר מתויירת מאוד..

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' יוני 06, 2017 3:51 pm

אאמו"ר ז"ל היה מקפיד בעקרון על ענין השעה, אבל בדרך כלל לא היה ממתין מפני האורחים.

מי שמאד רוצה אורחים, ימצא אותם גם בערי הפריפריה. אצל אאמו"ר ז"ל כמעט לא היתה שבת בלי אורחים גם לאחר שעזב את ירושלים.

שאלת תם
הודעות: 84
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שאלת תם » ב' ספטמבר 11, 2017 3:21 pm

שאלה לחסידי קרלין:
1. האם כל המנהגים הנהוגים בשמחת בית השואבה הם מנהגים קדומים או של השנים האחרונות? (כגון: עריכת שב"ה בכל לילה מלבד מוציו"ט ומוצ"ש, המנהג שבכל יום מאריכים יותר מהיום הקודם, המנהג לשיר ביום האחרון שירי ל"ג בעומר).
2. האם בשנה זו (כלומר: סוכות תשע"ח) יערכו שב"ה רק יומיים (שהרי יו"ט ראשון חל ביום ה', ואם לא עושים במוציו"ט ובמוצ"ש ובהו"ר, נמצא ששייך לעשות רק ביום א' ג' דחוה"מ וביום ב' ד' דחוה"מ)?

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' ספטמבר 19, 2017 9:21 pm

כמדומני שהא דנוהגים בחב"ד שלא לומר אקדמות אינו מהטעם שאין אומרים פיוטים, אלא מאותו הטעם שלא אמרו בוורמייזא.

דרומי
הודעות: 1409
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 19, 2017 10:20 pm

ראה ב'שער הכולל' שכתב ע"ז טעם מפתיע למדי

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שף ויתיב » ב' ספטמבר 25, 2017 10:13 pm

בעל שער הכולל אזיל לשיטתי' שאומרים פיוטים, ואנן לא נהגינן כן.

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שף ויתיב » ד' אוקטובר 11, 2017 8:16 am

הקפדה על אתרוג מקלבריא

עמקן
הודעות: 661
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עמקן » ד' אוקטובר 11, 2017 10:48 am

שף ויתיב כתב:הקפדה על אתרוג מקלבריא

איזה מנהג מקורי יש בזה. מנהג המקורי היה להקפיד על אתרוג מהודר בלי חשש הרכבה. פעם אתרוגי קלבריא היו בגדר זה. היום עשרות בשנים אחר שהם אבדו חזקתם המפקידים על אתרוג מקלבריא חידשו מנהג חדש שיש להקפיד על אתרוג מארץ מסוימת בלי קשר לכשרותו של האתרוג.


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים