מנהגי חסידים מקוריים

עתניאל בן קנז
הודעות: 1293
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' יוני 03, 2017 11:44 pm

איש_ספר כתב:ידידי הרב עתניאל, כל זמן שמפרסמים שיחות כאלו בגליון כאור הצפון וכיו"ב, זה יפה ונאה. הבעיה עליה מתריעים כמה מורים, שמאמרים כאלו נקבעים בתוך ספרי הלכה. והרי זה כדברי מרן החת"ס הידועים, חאו"ח סי' נא

ויפה כ' פר"מ על שכנגדו שהביא מכתבי האר"י וכתב עליו פר"מ עם נעלמים לא אבוא יפה דיבר, וכן אני אומר כל המערב דברי קבלה עם ההלכות הפסוקות חייב משום זורע כלאים פן תוקדש המלאה הזרע אשר תזרע, ולעומת זה המערב ספרי הגיון עם דברי תורה עובר על חורש שור וחמור יחדיו ואם הוא מנהיג ישראל מנהיג בכלאים


בעקרון הנני מסכים עם מעכ"ת.
אולם אל נשכח, שהדיון כאן היה אודות ההתייחסות למנהג כאן בפורום, ולא מעל גבי ספרי הלכה.
ובמילים אחרות: אם מישהו יעלה טיעונים מעין המצוטט מ'אור הצפון', שלא לדחותו בזלזול. אפשר, להתווכח עמו ואף לסתור את דבריו. אבל לא לבטלו. וההבדל מובן.

(ודומני שלמעשה אין חילוקי דעות בינינו).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' יוני 03, 2017 11:55 pm

יש"כ על הדברים.

וכדי דלא ליעול שבשתא דעל לעיל, אודות "מנהג אר"י" לומר הלל בברכה באפית מצות. אציג תמונת דברי ר"ג אוברלנדר בגליון היכל הבעש"ט
אוברלנדר.jpg
אוברלנדר.jpg (51.55 KiB) נצפה 1314 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 04, 2017 12:50 am

הערה מן הצד לגופו של אשכול: לענ"ד אם המטרה לפתח דיון בעל ערך, יש להתמקד במנהגים הנוהגים אצל חסידים שיש להם זיקה ברורה או סמויה ליסודות של התנועה.
אם בחצה"ק אליק אכלו לכרפס מלפפון, זה מרתק, אבל זה לא מנהג חסידי בשו"א.

הכתב והמכתב
הודעות: 85
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » א' יוני 04, 2017 1:04 am

א. קצת קשה לי להבין אם קבלה היא מאליהו ז"ל למה לא קבלוה עכ"פ קהלות החסידים שנאמנים עליהם דברי הרה"ק מטשערנוביל. אולי ס"ל שהוא כהוראת שעה ורק לההולכים בדרכו. ואולי אין זה להלכה כלל אלא סומכים על רוחב כתפיו של הרה"ק שהבין שכך צריך לעשות וממילא אין זה נדון להלכה כלל.

ב. בדבר הנדון אם שפיר לברך על מנהג והמ"מ שהובאו לזה כאן, כמו הנותן ליעף כח, והסכמת בני העיר (שלכאורה אינו נוגע כי הלל ער"פ לא נתקן על שום נס שנעשה אלא על יציאת מצרים וצ"ע), או הלל בר"ח בברכה. ועכ"פ אין חשש ברכה לבטלה, אם כן שפיר כבר אפשר לברך על ההלל בים חגיהם כי כולהו איתנהו ביה, ואי משום שלא אמר כן אליהו הלא תורה לא בשמים הוא ולפי סגנון חלק מהתגובות נראה שאמירת הלל בברכה לאיזה צורך אין בזה בעיה.

שש ושמח
הודעות: 824
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שש ושמח » א' יוני 04, 2017 6:25 am

איש_ספר כתב:לענ"ד אם המטרה לפתח דיון בעל ערך, יש להתמקד במנהגים הנוהגים אצל חסידים שיש להם זיקה ברורה או סמויה ליסודות של התנועה.
אם בחצה"ק אליק אכלו לכרפס מלפפון, זה מרתק, אבל זה לא מנהג חסידי בשו"א.

מטרת האשכול עד עתה היא בדיוק להיפך מדבריך, אלא כמ"ש בפתיחת האשכול:
מאחר שהרב ... הזכיר באשכול אחר את ענין המנהגים, נתעוררתי לפתוח אשכול זה אשר בו יובאו מנהגים עתיקים אשר דוקא החסידים מחזיקים בהם.

ולכן אם מהרי"ל אכל לכרפס מלפפון וגם בחצה"ק הנ"ל אכלו לכרפס מלפפון, הרי שיד החסידים על העליונה וכו'

פרי יהושע
הודעות: 2462
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 04, 2017 8:37 am

שש ושמח כתב:ולכן אם מהרי"ל אכל לכרפס מלפפון וגם בחצה"ק הנ"ל אכלו לכרפס מלפפון, הרי שיד החסידים על העליונה וכו'

הלא תפארתם הייתה על החידוש בעבודת ה', וסוף דבר לא נשאר בידם אלא אכילת מלפפון!!
וזה עוד נקרא שיד חסידים על העליונה?.

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שף ויתיב » א' יוני 04, 2017 11:17 am

לא כי, אלא מפני שכמה וכמה מתלוננים אודות העובדה שהחסידים שינו ממנהג אבותינו נפתח האשכול הזה להראות אשר כולם שינו ממנהג אבותינו במקומות אחרים (כל אחד טעמו ונימוקו עמו, יש שרצו לקבל מנהג היותר "רווח" ע"פ הלכה, ויש שרצו לקבל מנהג היותר "רווח" ע"פ קבלה. הצד השווה שביניהם שבאופן כללי לא הקילו ראש בזה, ואצל שניהם היו מנהגים שננטשו לא מסיבות קדושות אלא מפאת שנשתכחו (כרוב מנהגי אשכנז שנשתכחו אצל רוב האשכנזים)), ויש מקומות אשר מנהג אבותינו נשתמר דוקא אצל החסידים.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יוני 04, 2017 1:47 pm

שף ויתיב כתב:לא כי, אלא מפני שכמה וכמה מתלוננים אודות העובדה שהחסידים שינו ממנהג אבותינו נפתח האשכול הזה להראות אשר כולם שינו ממנהג אבותינו במקומות אחרים (כל אחד טעמו ונימוקו עמו, יש שרצו לקבל מנהג היותר "רווח" ע"פ הלכה, ויש שרצו לקבל מנהג היותר "רווח" ע"פ קבלה. הצד השווה שביניהם שבאופן כללי לא הקילו ראש בזה, ואצל שניהם היו מנהגים שננטשו לא מסיבות קדושות אלא מפאת שנשתכחו (כרוב מנהגי אשכנז שנשתכחו אצל רוב האשכנזים)), ויש מקומות אשר מנהג אבותינו נשתמר דוקא אצל החסידים.

על זה נפתח האשכול, אבל אז נתלו עליו כל מיני משונים שחשבו שכאן המקום לכל מנהג חסידי שברבות הימים נדחקו למצוא לו מקור ורמז. (אבל למה להאריך במי שגם שטותם וגם ניקם כו')


===
כאשר מברכים על מנהג, ז"א כאשר יש מנהג מברכים עליו, לא כך? ואם כן מה בין אם מברכים על מנהג שהונהג בעלמא ומה בין אם מברכים על מנהג שהנהיג אליהו זל"ט?

כמובן שיש בזה אפולו', כי המובן המקורי הוא שאליהו ציווה לברך, ואיך שלא יהיה ודאי שאין זה שייך לאשכול זה וכנ"ל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יוני 04, 2017 2:17 pm

לעומקו של דבר כתב:
כאשר מברכים על מנהג, ז"א כאשר יש מנהג מברכים עליו, לא כך? ואם כן מה בין אם מברכים על מנהג שהונהג בעלמא ומה בין אם מברכים על מנהג שהנהיג אליהו זל"ט?

יקר אחד חשבני לת"ח שלא מכבודי שאיני בקי בדינים, ולכן שלח לי בפרטי, והריני מפרסם כאן

(-נמחק-)
מנהג שמברכים עליו הוא מנהג שנהג בכל ישראל והוא מנהג שמחייב את כל ישראל. כדאי לפתוח קצת את המקורות. ולישיבישערס, אפשר ללמוד את מרן רי"ז הלוי בספר בענין זה.

יושב סתר
הודעות: 134
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי יושב סתר » א' יוני 04, 2017 3:06 pm

אני מבקש את סליחת מי שראה עצמו נפגע מצמד המילים שכתבתי.
הלשון הרווחת כיום בהקשר למעשיות ופסקי הלכות תמוהים מעין אלו היא "אני לא מאמין שדבר תקלה זו יצא מפי הרבי מטשרנוביל" וממילא ברכת רפו"ש אזיל על מי שמאמין לזה וק"ו נוהג בזה.
בקיצור, אני בצד שלכם, מעוניין להציל את כבודו של הטשרנוביל שלא יתלו בו בוקי סריקי.

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » א' יוני 04, 2017 8:11 pm

יושב סתר כתב:אני מבקש את סליחת מי שראה עצמו נפגע מצמד המילים שכתבתי.
הלשון הרווחת כיום בהקשר למעשיות ופסקי הלכות תמוהים מעין אלו היא "אני לא מאמין שדבר תקלה זו יצא מפי הרבי מטשרנוביל" וממילא ברכת רפו"ש אזיל על מי שמאמין לזה וק"ו נוהג בזה.
בקיצור, אני בצד שלכם, מעוניין להציל את כבודו של הטשרנוביל שלא יתלו בו בוקי סריקי.

אל תציל את כבודו במקום שאתה תולה בוקי סרוקי בבנו ונכדיו הקוה"ט נ"ע שכולם נהגו כן עפ"י מסורה ממנו זיע"א

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' יוני 04, 2017 8:19 pm

יושב סתר כתב:אני מבקש את סליחת מי שראה עצמו נפגע מצמד המילים שכתבתי.
הלשון הרווחת כיום בהקשר למעשיות ופסקי הלכות תמוהים מעין אלו היא "אני לא מאמין שדבר תקלה זו יצא מפי הרבי מטשרנוביל" וממילא ברכת רפו"ש אזיל על מי שמאמין לזה וק"ו נוהג בזה.
בקיצור, אני בצד שלכם, מעוניין להציל את כבודו של הטשרנוביל שלא יתלו בו בוקי סריקי.


נראה לי שעדיף שבמקרים אלו במקום לכתוב מה שכתבת כתוב פשוט את צמד המילים - צריך עיון גדול - או בקיצור צע"ג . או אפילו את צמד המילים - קשה לי להאמין .

סגי נהור
הודעות: 1837
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 04, 2017 10:21 pm

יושב סתר כתב:בקיצור, אני בצד שלכם, מעוניין להציל את כבודו של הטשרנוביל שלא יתלו בו בוקי סריקי.

כבודו של הרה"ק מטשרנוביל זיע"א יסתדר מן הסתם גם בלי הצלתך ושמירתך. לעומת זאת, על כבודך שלך, אם אתה לא תשמור - מי ישמור?

יושב סתר
הודעות: 134
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' יוני 05, 2017 12:27 am

כעת סתם שאלה - טשערנאביל זה צ'רנוביל - איפה שהיה הפיצוץ הידוע ?
נערך לאחרונה על ידי יושב סתר ב ב' יוני 05, 2017 3:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 1655
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יוני 05, 2017 12:29 am

התשובה חיובית - זה אכן המקום.

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 05, 2017 5:18 am

סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 7:22 am

נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.

גרשון
הודעות: 16
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2012 12:00 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי גרשון » ב' יוני 05, 2017 7:36 am

לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

אגב, בטשערנאביל, גם האנשים מדליקים נרות שבת, ובברכה

חוקר ודורש
הודעות: 848
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' יוני 05, 2017 8:07 am

מנהג לא לקדש בין שעה שישית לשבעית בליל שבת, מה המקור למנהג ,ואיזה חסידות נוהגת בזה בעבר וכהיום.

פרי יהושע
הודעות: 2462
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 05, 2017 8:18 am

איש_ספר כתב:
נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.


סליחה אני חדש כאן בדיון אבל מה הקשר בין הלל בער"פ להלל בליל פסח?.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 9:15 am

פרי יהושע כתב:
איש_ספר כתב:
נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.


סליחה אני חדש כאן בדיון אבל מה הקשר בין הלל בער"פ להלל בליל פסח?.

תראה במצ"ב שיש גי'/פשט במסכת סופרים שאמרו הלל בער"פ (לא באפית מצות).
רק שהכותב הנכבד שליט"א (שכנראה ידע שהמאמר שלו עתיד להכנס לקו"פ) טשטש את העובדה הפשוטה, שאם נסמוך על מקורות אלו לא נוכל לומר הלל במעריב ליל פסח...
קבצים מצורפים
סופרים.PDF
(281.17 KiB) הורד 43 פעמים

שש ושמח
הודעות: 824
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יוני 05, 2017 9:29 am

איש_ספר כתב:
נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.

לא הבנתי, הוא טוען שנהגו כן משום המסורה שיש בטשערנוביל מהמאור עינים שקיבל מאליהו. אתה טוען שלא אמרו כך אי פעם בטשערנוביל, או אצל המאור עינים, או בביהכ"נ של אליהו הנביא?
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ב' יוני 05, 2017 9:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 9:31 am

התייחסתי לסעיף ב המדבר על "מקורות הלכתיים שהתגלו".

פרי יהושע
הודעות: 2462
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 05, 2017 1:54 pm

[
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ב' יוני 05, 2017 3:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א' זעירא
הודעות: 350
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי א' זעירא » ב' יוני 05, 2017 2:18 pm

חוקר ודורש כתב:מנהג לא לקדש בין שעה שישית לשבעית בליל שבת, מה המקור למנהג ,ואיזה חסידות נוהגת בזה בעבר וכהיום.

עיין מג"א סי' רעא ס"ק א, בשם תיקוני שבת.

סגי נהור
הודעות: 1837
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 05, 2017 2:22 pm

איש_ספר כתב:התייחסתי לסעיף ב המדבר על "מקורות הלכתיים שהתגלו".

מן הסתם הכוונה היתה לסברות השונות שנאמרו להצדיק המנהג (שהוזכרו לעיל), ולא שיש מקורות שכך נהגו בפועל.

איש גלילי
הודעות: 1877
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 05, 2017 5:21 pm

א' זעירא כתב:
חוקר ודורש כתב:מנהג לא לקדש בין שעה שישית לשבעית בליל שבת, מה המקור למנהג ,ואיזה חסידות נוהגת בזה בעבר וכהיום.

עיין מג"א סי' רעא ס"ק א, בשם תיקוני שבת.

כתמיד, אינני יודע לחדש, אלא שכך נוהגים אדמו"רי ויז'ניץ וחלק גדול מהחסידים.

עזריאל ברגר
הודעות: 2597
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 05, 2017 5:36 pm

איש גלילי כתב:
א' זעירא כתב:
חוקר ודורש כתב:מנהג לא לקדש בין שעה שישית לשבעית בליל שבת, מה המקור למנהג ,ואיזה חסידות נוהגת בזה בעבר וכהיום.

עיין מג"א סי' רעא ס"ק א, בשם תיקוני שבת.

כתמיד, אינני יודע לחדש, אלא שכך נוהגים אדמו"רי ויז'ניץ וחלק גדול מהחסידים.

גם בחב"ד נוהגים בזה רוב-ככל אנ"ש בחו"ל, ורבים גם בארה"ק.

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 05, 2017 6:55 pm

איש_ספר כתב:
נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.


למה להד"ם? בטשערנאביל נוהגין כן הרבה לפני שידעו בכלל על המקורות בהלכה [ספר המכתם, עדות קומארנא על מנהג ירושלים, ועוד] אך ורק משום הקבלה.

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 05, 2017 6:56 pm

גרשון כתב:
לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

אגב, בטשערנאביל, גם האנשים מדליקים נרות שבת, ובברכה

רק הרביים ולא כלל הציבור

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 05, 2017 7:00 pm

א' זעירא כתב:
חוקר ודורש כתב:מנהג לא לקדש בין שעה שישית לשבעית בליל שבת, מה המקור למנהג ,ואיזה חסידות נוהגת בזה בעבר וכהיום.

עיין מג"א סי' רעא ס"ק א, בשם תיקוני שבת.

מה שידוע לי שרובם של החסידיות נוהגין כן גם כהיום.
בארץ ישראל יש נוהגין מ5:30 ל6:30 בגלל שחושבין כפי שעון קהיר שהוא חצי שעה מרוחק מזמן האמיתי.

איש גלילי
הודעות: 1877
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 05, 2017 7:08 pm

המנהג בארץ ישראל (לרבים מהנוהגים) הוא מ5:40 עד 6:40, על פי הסטייה מהשעון בקהיר.
אבל אליבא דאמת לכאורה בטעות יסודו, כי השעון הקבוע בעולם הוא על פי חצות של 1 בינואר למנינם הטמא, ושיעור שעות קבועות צריך להיות לפי שקיעה וזריחה של ניסן ותשרי.
בפועל, ראיתי שיש מרווח של חצי שעה בין הזריחה של ניסן לזריחה של תשרי. ולכן אני משתדל (כשמתאפשר לי בקלות) להקפיד מ5:20 עד 6:50.

חוקר ודורש
הודעות: 848
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' יוני 05, 2017 8:26 pm

מבלי לפגוע באווירה הטובה שיש כאן,
בדידי הוי עובדא שהתארחתי אצל חסיד צדיק גדול בליל שבת ובעודי רעב מאוד הוא נהג במנהג הזה [זה היה בחורף] בכל הכבוד הראוי לו.
בניגוד לכך החפץ חיים שהיה לו אורח הוא דאג לא להגיד שלום עליכם ואשת חיל ומיד קדש כדי לא להשאיר את האורח רעב .
נערך לאחרונה על ידי חוקר ודורש ב ב' יוני 05, 2017 9:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 2597
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 05, 2017 8:39 pm

איש גלילי כתב:המנהג בארץ ישראל (לרבים מהנוהגים) הוא מ5:40 עד 6:40, על פי הסטייה מהשעון בקהיר.
אבל אליבא דאמת לכאורה בטעות יסודו, כי השעון הקבוע בעולם הוא על פי חצות של 1 בינואר למנינם הטמא, ושיעור שעות קבועות צריך להיות לפי שקיעה וזריחה של ניסן ותשרי.
בפועל, ראיתי שיש מרווח של חצי שעה בין הזריחה של ניסן לזריחה של תשרי. ולכן אני משתדל (כשמתאפשר לי בקלות) להקפיד מ5:20 עד 6:50.

ראה בלוח עיתים לבינה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 9:22 pm

נחום וואהלינער כתב:
איש_ספר כתב:
נחום וואהלינער כתב:סיכום הנושא של ברכה על הלל בערפ לענ"ד

א. בטשערנאביל יש מסורה מראש השושילתא ה"ה הרה"ק רבי מנחם נחום בעל המאור עינים זיע"א שקיבל מאליהו זל"ט לומר הלל בברכה ער"פ אחר חצות בעת אפיית המצות.
וכן נהגו/נוהגין צאצאיו ממשיכי דרכו וחסידיהם במשך הדורות, ואף אחד לא פקפק על עצם קיום המסורה.

ב. נוהגין כן משום המסורה ולאו דווקא בגלל המקורות בהלכה שנתגלו לאחמ"כ, ודוק.

ג. אף אחד לא מחייב לומר ברכה למי שאינו רוצה.

ד. לכתוב בגסות אודות מנהג קדוש שנהגו בו צדיקים וקדושים נ"ע או על המקור של המנהג, נובע מגסות [אינך צריך להבין הכל, ומה שלא מסתדר בראשך אינו חייב להיות תמוה
ובלתי אפשרי].


יש לי עוד מה לכתוב בענין אבל ניסיתי בדרכי נועם ובשפה ברורה ופשוטה, ואקוה שזה יהיה מספיק בסיעתא דשמיא


סיכום מדויק ובהיר למעט סעיף ב שלהד"ם, אין ולו מקור אחד שיש בו עדות לפיו אמרו אי פעם הלל בברכה בערב פסח ובליל פסח גם יחד.


למה להד"ם? בטשערנאביל נוהגין כן הרבה לפני שידעו בכלל על המקורות בהלכה [ספר המכתם, עדות קומארנא על מנהג ירושלים, ועוד] אך ורק משום הקבלה.

הר"ר נחום היקר, תקרא לפני שאתה מגיב. ביקשתי לתקן את הסיכום שלך כדי שהשיבושים לא יונצחו, ולפיכך אחזור ואומר, אין שום מקור הלכתי לומר הלל בברכה בשעת אפית מצות, יש מקור לומר הלל במנחה, וגם אז זה במקום בלילה. גם אין שום מקור שנהגו כך באיזה קהילה כל שהיא מבני ישראל (זולת מימות המאו"ע וצאצאיו) וכל המקורות שאתה והחברים שלך חוזרים עליהם שוב ושוב, הם פעם ראשונה טעות פעם שניה זיוף.

סגי נהור
הודעות: 1837
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 05, 2017 9:25 pm

חוקר ודורש כתב:מבלי לפגוע באווירה הטובה שיש כאן,
בדידי הוי עובדא שהתארחתי אצל חסיד צדיק גדול בליל שבת ובעודי רעב מאוד הוא נהג במנהג הזה [זה היה בחורף] בכל הכבוד הראוי לו.
בניגוד לכך החפץ חיים שהיה לו אורח הוא דאג לא להגיד שלום עליכם ואשת חיל ומיד קדש כדי לא להשאיר את האורח רעב .

באמת חצוף המארח הזה. איך הוא העז להקפיד על המנהג שלו - הרי אתה, האורח, היית רעב!
גם לי קרה פעם דבר דומה. התארחתי אצל מישהו והיו רק שבעה סוגי סלטים, ולא 12 כמו שאני אוהב, וחוץ מזה הטשולנט היה קצת חריף מדי.
לדעתי צריך לפרסם את שמו של המארח הפושע כדי שאף אחד לא יכשל ח"ו בהתארחות אצלו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2017 9:43 pm

סגי נהור כתב:
חוקר ודורש כתב:מבלי לפגוע באווירה הטובה שיש כאן,
בדידי הוי עובדא שהתארחתי אצל חסיד צדיק גדול בליל שבת ובעודי רעב מאוד הוא נהג במנהג הזה [זה היה בחורף] בכל הכבוד הראוי לו.
בניגוד לכך החפץ חיים שהיה לו אורח הוא דאג לא להגיד שלום עליכם ואשת חיל ומיד קדש כדי לא להשאיר את האורח רעב .

באמת חצוף המארח הזה. איך הוא העז להקפיד על המנהג שלו - הרי אתה, האורח, היית רעב!
גם לי קרה פעם דבר דומה. התארחתי אצל מישהו והיו רק שבעה סוגי סלטים, ולא 12 כמו שאני אוהב, וחוץ מזה הטשולנט היה קצת חריף מדי.
לדעתי צריך לפרסם את שמו של המארח הפושע כדי שאף אחד לא יכשל ח"ו בהתארחות אצלו.


האם באמת יש מי שסבור שהמארח היה צריך להקפיד על מנהגו גם אם ברי לו שהאורח רעב? חשבתי שתלמד זכות שהוא לא העלה בדעתו שהאורח רעב.
והנה מש"כ בשו"ת דבר אברהם ח"ב ס"ב בהגהה.


הגה"ה. והנני להזכיר בזה מה ששמעתי הערה נפלאה בשם הרהגה"צ מוהר"ר ישראל מאיר מראדין שליט"א דהמארח עני לסעודת שבת מיד בבואו מביהכנ"ס צריך למהר לסעוד דהא קיימי עניים ולאלתר עבר בבל תאחר. והיא הערה יפה לכאורה, אלא לפי שאין העולם נזהר בזה כ"כ מהדרנא בתר זכותא דאינה נכונה, משום דאומדנא דמוכח הוא דהמארח עני לסעודת שבת דעתו היא שבשעה שיאכל הוא יאכל גם העני עמו והוי כקבע זמן לצדקה בשעה שיאכל הוא וא"כ כל זמן שהוא עצמו אינו אוכל עדיין לא הגיע זמן הצדקה ואין מקום לעבור בבל תאחר.

חוקר ודורש
הודעות: 848
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' יוני 05, 2017 9:52 pm

סגי נהור כתב:
חוקר ודורש כתב:מבלי לפגוע באווירה הטובה שיש כאן,
בדידי הוי עובדא שהתארחתי אצל חסיד צדיק גדול בליל שבת ובעודי רעב מאוד הוא נהג במנהג הזה [זה היה בחורף] בכל הכבוד הראוי לו.
בניגוד לכך החפץ חיים שהיה לו אורח הוא דאג לא להגיד שלום עליכם ואשת חיל ומיד קדש כדי לא להשאיר את האורח רעב .

באמת חצוף המארח הזה. איך הוא העז להקפיד על המנהג שלו - הרי אתה, האורח, היית רעב!
גם לי קרה פעם דבר דומה. התארחתי אצל מישהו והיו רק שבעה סוגי סלטים, ולא 12 כמו שאני אוהב, וחוץ מזה הטשולנט היה קצת חריף מדי.
לדעתי צריך לפרסם את שמו של המארח הפושע כדי שאף אחד לא יכשל ח"ו בהתארחות אצלו.


כדי להבין את העניין הסביר למר גופא דעובדה מדובר באחד מאנשי ירושלים שנוהג לארח מבריסק וממיר שחזקה על בחורים אלו שרעבים היו שם קרוב ל50 בחורים רובם לא חסדים אלא בני חו"ל אמריקאים,והאיש הצדיק הנ"ל השאיר אותם עד השעה השביעית, אני רואה בזה סוג של התעללות, מה שיש לדון לזכותו שהיה להם לברר והדעתא דהכי באו למענו של החסיד הנ"ל , וח"ו אין אני בה לערער על המנהג אבל כל דבר יש לו את הפורפוציה הנכונה גם למנהג קדוש.

סגי נהור
הודעות: 1837
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 05, 2017 9:57 pm

איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:
חוקר ודורש כתב:מבלי לפגוע באווירה הטובה שיש כאן,
בדידי הוי עובדא שהתארחתי אצל חסיד צדיק גדול בליל שבת ובעודי רעב מאוד הוא נהג במנהג הזה [זה היה בחורף] בכל הכבוד הראוי לו.
בניגוד לכך החפץ חיים שהיה לו אורח הוא דאג לא להגיד שלום עליכם ואשת חיל ומיד קדש כדי לא להשאיר את האורח רעב .

באמת חצוף המארח הזה. איך הוא העז להקפיד על המנהג שלו - הרי אתה, האורח, היית רעב!
גם לי קרה פעם דבר דומה. התארחתי אצל מישהו והיו רק שבעה סוגי סלטים, ולא 12 כמו שאני אוהב, וחוץ מזה הטשולנט היה קצת חריף מדי.
לדעתי צריך לפרסם את שמו של המארח הפושע כדי שאף אחד לא יכשל ח"ו בהתארחות אצלו.


האם באמת יש מי שסבור שהמארח היה צריך להקפיד על מנהגו גם אם ברי לו שהאורח רעב? חשבתי שתלמד זכות שהוא לא העלה בדעתו שהאורח רעב.
והנה מש"כ בשו"ת דבר אברהם ח"ב ס"ב בהגהה.


הגה"ה. והנני להזכיר בזה מה ששמעתי הערה נפלאה בשם הרהגה"צ מוהר"ר ישראל מאיר מראדין שליט"א דהמארח עני לסעודת שבת מיד בבואו מביהכנ"ס צריך למהר לסעוד דהא קיימי עניים ולאלתר עבר בבל תאחר. והיא הערה יפה לכאורה, אלא לפי שאין העולם נזהר בזה כ"כ מהדרנא בתר זכותא דאינה נכונה, משום דאומדנא דמוכח הוא דהמארח עני לסעודת שבת דעתו היא שבשעה שיאכל הוא יאכל גם העני עמו והוי כקבע זמן לצדקה בשעה שיאכל הוא וא"כ כל זמן שהוא עצמו אינו אוכל עדיין לא הגיע זמן הצדקה ואין מקום לעבור בבל תאחר.

כוונתי פשוטה, שאינני רואה שום מקום לכך שהאורח יתלונן על כך!!

כשלעצמי הייתי שמח מאוד לדעת שהמארח שלי אינו משנה ממנהגיו לכבודי, ואילו שינה ממנהגו כדי שלא ארעב הייתי מרגיש מאוד לא נעים.

נחום וואהלינער
הודעות: 262
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 05, 2017 10:07 pm

איש_ספר כתב:הר"ר נחום היקר, תקרא לפני שאתה מגיב. ביקשתי לתקן את הסיכום שלך כדי שהשיבושים לא יונצחו, ולפיכך אחזור ואומר, אין שום מקור הלכתי לומר הלל בברכה בשעת אפית מצות, יש מקור לומר הלל במנחה, וגם אז זה במקום בלילה. גם אין שום מקור שנהגו כך באיזה קהילה כל שהיא מבני ישראל (זולת מימות המאו"ע וצאצאיו) וכל המקורות שאתה והחברים שלך חוזרים עליהם שוב ושוב, הם פעם ראשונה טעות פעם שניה זיוף.

הבנתי.

כוונתי באות 2 היה שאפילו "אם יש מקורות" אין זו טעם המנהג, ונוהגין רק משום הקבלה, והוא הדין במנהגים אחרים שנוהגין כן בלי לדעת מקור מוצא...


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים