מנהגי חסידים מקוריים

משולש
הודעות: 4046
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי משולש » ש' אפריל 22, 2017 11:44 pm

אמירת "גאט פון אברהם" במוצ"ש (רבים נוהגים בזה בגלל שפרסמו את זה בשם הברדיטשובער, אבל כמובן שזה מנהג אשכנזי ישן שאולי גם בברדיטשוב היה נהוג כמו בכל שאר קהילות).

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » א' אפריל 23, 2017 1:20 am

משולש כתב:אמירת "גאט פון אברהם" במוצ"ש (רבים נוהגים בזה בגלל שפרסמו את זה בשם הברדיטשובער, אבל כמובן שזה מנהג אשכנזי ישן שאולי גם בברדיטשוב היה נהוג כמו בכל שאר קהילות).

יש מקור?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » א' אפריל 23, 2017 8:38 am

קריאת פרשת המסעות בניגון מיוחד

הגיונות
הודעות: 628
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הגיונות » א' אפריל 23, 2017 9:05 am

ברים כתב:
משולש כתב:אמירת "גאט פון אברהם" במוצ"ש (רבים נוהגים בזה בגלל שפרסמו את זה בשם הברדיטשובער, אבל כמובן שזה מנהג אשכנזי ישן שאולי גם בברדיטשוב היה נהוג כמו בכל שאר קהילות).

יש מקור?

רלו"י מבארדיטשוב זי"ע שינה את תוכן והנוסח הישן ופנים חדשות לחלוטין באו לכאן.

ר' יחיאל גולדהבר כתב בעניין זה במנהגי הקהילות שלו.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » א' אפריל 23, 2017 10:49 am

אכן ראיתי נוסח של קהלה מרוסיה, קצר ושונה מאד.

משולש
הודעות: 4046
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 23, 2017 11:24 am

הגיונות כתב:
ברים כתב:
משולש כתב:אמירת "גאט פון אברהם" במוצ"ש (רבים נוהגים בזה בגלל שפרסמו את זה בשם הברדיטשובער, אבל כמובן שזה מנהג אשכנזי ישן שאולי גם בברדיטשוב היה נהוג כמו בכל שאר קהילות).

יש מקור?

רלו"י מבארדיטשוב זי"ע שינה את תוכן והנוסח הישן ופנים חדשות לחלוטין באו לכאן.

ר' יחיאל גולדהבר כתב בעניין זה במנהגי הקהילות שלו.

אך עדיין זה נחשב המשך מסויים למנהג הישן, (איני בטוח שלפניו היה נוסח אחיד לגמרי בכל הקהילות.)

איש גלילי
הודעות: 2032
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אפריל 23, 2017 10:41 pm

ברים כתב:ברכת הבנים בליל שב"ק הוא מנהג שבאופן תמוה לא נהוג אצל חסידים

עד כמה שידוע לי יש חסידים רבים שנוהגים כן.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 24, 2017 12:05 am

איש גלילי כתב:
ברים כתב:ברכת הבנים בליל שב"ק הוא מנהג שבאופן תמוה לא נהוג אצל חסידים

עד כמה שידוע לי יש חסידים רבים שנוהגים כן.

לא נתקלתי. תוכל לפרט?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 24, 2017 12:24 am

נוהגים לא לכבות נר בפה, ומקורו בכלבו בשם המדרש.

הגיונות
הודעות: 628
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אפריל 24, 2017 12:30 am

ברים כתב:נוהגים לא לכבות נר בפה, ומקורו בכלבו בשם המדרש.

לא ראיתי שמקפידים בזה דווקא חסידים, ובעיני ראיתי מאחינו הספרדים שנזהרים בזה מאוד (ראיתי שהובא כן להלכה בבן איש חי ובכף החיים, גם הגר"ע יוסף הקפיד שלא יכבו את נר ההבדלה בפה).

הגיונות
הודעות: 628
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אפריל 24, 2017 12:53 am

המנהג דנן אינו מצוי בעיקר אצל חסידים, ובטח הוא לא מה"דברים פשוטים אצל החסידים".

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברים » א' מאי 14, 2017 3:56 am

אמירת מזמור אודה את ד' בשבת אחר קריאת התורה במנחה, והוא מנהג הקדום שהיו מפטירים 10 פסוקים במנחה

הא לחמא עניא
הודעות: 1192
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' מאי 25, 2017 7:12 pm

ברים כתב:אמירת מזמור אודה את ד' בשבת אחר קריאת התורה במנחה, והוא מנהג הקדום שהיו מפטירים 10 פסוקים במנחה

כעין מפטיר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' מאי 25, 2017 7:17 pm

הא לחמא עניא כתב:
ברים כתב:אמירת מזמור אודה את ד' בשבת אחר קריאת התורה במנחה, והוא מנהג הקדום שהיו מפטירים 10 פסוקים במנחה

כעין מפטיר.

אודה למי שיציין לי מקור קדום למנהג 'קדום' זה. שהיו מפטירין כתובים גם בקריאת שבת במנחה.

[אני מתכווון למקור קדום לפני 200 שנה ואילך].
לא מסתבר שהיה מנהג 'קדום' שאין לו זכר בקדמונים. אם היה מנהג כזה, כנראה מוזכר באיזהו מקומן.
אנא שברו אוזני למקורו.

הא לחמא עניא
הודעות: 1192
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' מאי 25, 2017 7:21 pm

בספר מילי דחסידותא ב' חלקים שיצא לאור עולם בשנה האחרונה מאת הגאון הגדול המפורסם הרב חיד"ו שליט"א רב דקהילת סאטמאר באנטווערפן, מיוסד להוכיח ולהראות אשר כל מנהגי החסידים בשרשם יש להם מקור בהלכה.
יצירת פאר ומיוחדת, מקיפה הרבה ענינים ראשיים ותתי ענינים. [יש מפתח ענינים מורחב]. ובאמת אשר כל הרואה זאת אומר 'ברקאי'.
הכל כתוב שם עם מקורות קדומים ומדוייקים.
ובודאי שמה ימצאו הרבה תשובות לשאלות ולבירורים שדנו כאן בפורום הנכבד הזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 8954
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 25, 2017 7:21 pm

אאל"ט יש תשובת רב האי גאון על הפטרה במנחה

הא לחמא עניא
הודעות: 1192
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' מאי 25, 2017 7:26 pm

עתניאל בן קנז כתב:
הא לחמא עניא כתב:
ברים כתב:אמירת מזמור אודה את ד' בשבת אחר קריאת התורה במנחה, והוא מנהג הקדום שהיו מפטירים 10 פסוקים במנחה

כעין מפטיר.

אודה למי שיציין לי מקור קדום למנהג 'קדום' זה. שהיו מפטירין כתובים גם בקריאת שבת במנחה. [אני מתכווון למקור קדום לפני 200 שנה ואילך].
לא מסתבר שהיה מנהג 'קדום' שאין לו זכר בקדמונים. אם היה מנהג כזה, כנראה מוזכר באיזהו מקומן.
אנא שברו אוזני למקורו.

ראה בספר ליקוטי מהרי"ח (סדר מנחה של שבת) שמביא זאת, עיי"ש אולי תמצא שם מרגוע...

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' מאי 25, 2017 7:28 pm

הא לחמא עניא כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אודה למי שיציין לי מקור קדום למנהג 'קדום' זה. שהיו מפטירין כתובים גם בקריאת שבת במנחה. [אני מתכווון למקור קדום לפני 200 שנה ואילך].
לא מסתבר שהיה מנהג 'קדום' שאין לו זכר בקדמונים. אם היה מנהג כזה, כנראה מוזכר באיזהו מקומן.
אנא שברו אוזני למקורו.

ראה בספר ליקוטי מהרי"ח (סדר מנחה של שבת) שמביא זאת, עיי"ש אולי תמצא שם מרגוע...

המקור הזה ידוע לי היטב, ולכן הדגשתי בשאלתי האם יש מקור קדום יותר להשערה זו?
האם יש לך תשובה מספקת על כך?

א' זעירא
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי א' זעירא » ו' מאי 26, 2017 11:02 am

חיפוש באוצר החכמה "הפטרה/אפטרתא"+"מנחה"+"שבת" העלה 12,675 תוצאות.
ראה שם:
ישמח משה-ב: שרון, משה. מעמ' שצ ואילך.
סיני קיג, מאמרו של ר' דניאל שפרבר. מעמ' רעז ואילך.
נזר התורה כו, מאמרו של הרב משה הילמן. מעמ' קנא ואילך.
סיני כג, מאמרו של ר' שמואל וויינגרטן. מעמ' קכג ואילך.
המעין לח. עמ' 19 ואילך.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מאי 28, 2017 7:22 pm

א' זעירא כתב:חיפוש באוצר החכמה "הפטרה/אפטרתא"+"מנחה"+"שבת" העלה 12,675 תוצאות.
ראה שם:
ישמח משה-ב: שרון, משה. מעמ' שצ ואילך.
סיני קיג, מאמרו של ר' דניאל שפרבר. מעמ' רעז ואילך.
נזר התורה כו, מאמרו של הרב משה הילמן. מעמ' קנא ואילך.
סיני כג, מאמרו של ר' שמואל וויינגרטן. מעמ' קכג ואילך.
המעין לח. עמ' 19 ואילך.

כמליצה הידועה -
סעפים שנאתי ותורתך אהבתי.
אני שונא המציינים ראה סעיף זה וסעיף זה. ואני אוהב מי שאומר לי את דברי התורה.

תכלי'ס לאחר כל המלל הרב והציונים שהבאת. האם תוכל לציין לי מקור אחד קדום. אין לי כוח לטרוח ולחפש. פעם עסקתי בזה, ולא עלה בידי. האם אכן יש במקורות הנ"ל ציון למקור קדום, או שכולם טוחנים אותו קמח...

א' זעירא
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי א' זעירא » ב' מאי 29, 2017 1:19 pm

בקצרה:
יש משמעות בדברי הגמרא שבת כד ע"א שבימי קדם הפטירו בנביא בשבת במנחה. יש כמה תשובות גאונים (רב נטרונאי ורב האי) שאכן מעלים את ההשערה שבימי הגמרא הפטירו בשבת במנחה בנביאים. ורבינו תם (שם בתוספות ד"ה שאלמלא) מתרץ שהפטירו בכתובים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 29, 2017 7:09 pm

א' זעירא כתב:בקצרה:
יש משמעות בדברי הגמרא שבת כד ע"א שבימי קדם הפטירו בנביא בשבת במנחה. יש כמה תשובות גאונים (רב נטרונאי ורב האי) שאכן מעלים את ההשערה שבימי הגמרא הפטירו בשבת במנחה בנביאים. ורבינו תם (שם בתוספות ד"ה שאלמלא) מתרץ שהפטירו בכתובים.


יישר כחך.
תזכה לכל טוב.

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ה' יוני 01, 2017 9:56 pm

פה יש הרבה מראה מקומות למנהגי שבת אצל חסידים.
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=33541

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ו' יוני 02, 2017 12:06 pm

יושב סתר כתב:
נחום וואהלינער כתב:בחצרות טשערנאביל יש קבלה מאליהו הנביא לראש השושילתא - המאור עינים זיע"א לומר אז הלל בברכה.

רפואה שלימה


המילים שלך מאוד לא ראויות בלשון המעטה.

מתוך הגדה של פסח סקווירא
קבצים מצורפים
עוד.PNG
עוד.PNG (21.89 KiB) נצפה 1730 פעמים
ב.PNG
ב.PNG (13.73 KiB) נצפה 1734 פעמים
א.PNG
א.PNG (24.85 KiB) נצפה 1734 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' יוני 02, 2017 1:17 pm

ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

עמקן
הודעות: 795
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עמקן » ו' יוני 02, 2017 3:04 pm

לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

איך מדמים דבר שהפסוקים דנו בו והרבה פוסקים פסקו כן משום שזה מוסיף אור, [ושייך בפרט לאלו המשתמשים בגנרטר שנכבה לפעמים, ואז באמת מרגישים כל נר נוסף], לדבר שאין לו שום סמך בפוסקים, ואדרבה נוגד ההלכה הידוע לנו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10670
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 02, 2017 3:13 pm

לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

אז מה המסקנא, שצריך לגנוז את כל דיוני הפוסקים על ברכה שאינה צריכה/ברכה לבטלה בגלל כמה קושיות שיש לך?

אפשר לברך על הלל באפיית מצות בגלל סיפורי אליהו הנביא, ביהדות היו גם קבוצות כאלו, (עי' בגניזה הקהירית ובס' ברכות שנשתקעו) אבל לנסות לרתום את זה עם כללי ההלכה זה כבר בבחינת הגם לכבוש.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' יוני 02, 2017 3:55 pm

איש_ספר כתב:
לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

אז מה המסקנא, שצריך לגנוז את כל דיוני הפוסקים על ברכה שאינה צריכה/ברכה לבטלה בגלל כמה קושיות שיש לך?

אפשר לברך על הלל באפיית מצות בגלל סיפורי אליהו הנביא, ביהדות היו גם קבוצות כאלו, (עי' בגניזה הקהירית ובס' ברכות שנשתקעו) אבל לנסות לרתום את זה עם כללי ההלכה זה כבר בבחינת הגם לכבוש.


לא.
המסקנא היא שמנהגי ישראל לפעמים אינם עולים בהשקפה ראשונה בקנה אחד עם סתימת דברי הפוסקים להלכה.
והרבה פעמים גדולי ישראל נלאו ליישב המנהג ולהתאימו. ולא לדחותו ב'רפואה שלימה'.

אכן ענין הברכה על הדלקת הנרות נפוץ יותר. ואילו הברכה על ההלל, נפוצה הרבה פחות, אבל מכיון שסו"ס נהגו בה שלומי אמוני ישראל, טעמם ונימוקם עמם, התגובה הבוטה לא היתה במקום.

איש גלילי
הודעות: 2032
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יוני 02, 2017 4:13 pm

איש_ספר כתב:
לעומקו של דבר כתב:ברכה בהלל של מצות נכב"ב מאוד.

(בכ"א לכל "מתנגד" שמדבר על זה, בבקשה שינמק ברכת כמה נשים על הדלקת נרות שבת בבית אחד (ועוד כשיש חשמל), נ"ח בביה"כ, וכו')

אז מה המסקנא, שצריך לגנוז את כל דיוני הפוסקים על ברכה שאינה צריכה/ברכה לבטלה בגלל כמה קושיות שיש לך?

אפשר לברך על הלל באפיית מצות בגלל סיפורי אליהו הנביא, ביהדות היו גם קבוצות כאלו, (עי' בגניזה הקהירית ובס' ברכות שנשתקעו) אבל לנסות לרתום את זה עם כללי ההלכה זה כבר בבחינת הגם לכבוש.

אינני רוצה להיות חצוף, אבל כמעט שאינני יכול להתאפק.
האם זאת היתה גם תגובתך כשמישהו היה מתבטא בצורה דומה על הוראה שהורה אחד מראשי הישיבות להינשא לאחר עשרים שנה? (דוגמא בעלמא)

עמקן
הודעות: 795
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עמקן » ו' יוני 02, 2017 4:26 pm

יש אנשים החושבים שההגנה הכי טובה הוי התקפה, ובמקום לדון בדברים לגופם מחפשים פסולים [כפי דמיונם] אצל אחרים, כאילו שעי"ז הם פטורים להתמודד עם הבעיות אצלם.
עתניאל בן קנז כתב:המסקנא היא שמנהגי ישראל לפעמים אינם עולים בהשקפה ראשונה בקנה אחד עם סתימת דברי הפוסקים להלכה.
והרבה פעמים גדולי ישראל נלאו ליישב המנהג ולהתאימו. ולא לדחותו ב'רפואה שלימה'.

אכן ענין הברכה על הדלקת הנרות נפוץ יותר. ואילו הברכה על ההלל, נפוצה הרבה פחות, אבל מכיון שסו"ס נהגו בה שלומי אמוני ישראל, טעמם ונימוקם עמם, התגובה הבוטה לא היתה במקום.

ברור שכשיש מנהג ישראל חייבים לכנס לדחוקים ליישב אותו כל זמן שזה אפשרי, אבל כל שידוע לנו מקור המנהג והוא נגד הגמרא [יבמות קב, שלא שומעים לאליהו נגד הלכה מקובלת (וזה בלי להתייחס לאמינות השמוע, מכמה טעמים)], אין מקום ליישוב מנהג כזה, ועל כה"ג אמרו מנהג אותיות גהנם.
איש גלילי כתב:אינני רוצה להיות חצוף, אבל כמעט שאינני יכול להתאפק.
האם זאת היתה גם תגובתך כשמישהו היה מתבטא בצורה דומה על הוראה שהורה אחד מראשי הישיבות להינשא לאחר עשרים שנה? (דוגמא בעלמא)

אתה באמת חצוף, משום שאילו היית טורח להסתכל בספרים היית רואה שיש פוסקים שהתירו זה להדיא.
וזה רק דוגמא בעלמא.

איש גלילי
הודעות: 2032
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יוני 02, 2017 5:26 pm

אתך ודאי לא התכונתי להתוכח...

לא נכנסתי, ואינני רוצה להכנס, לתחום עצם המנהג הזה, שהוא אכן מוזר. הנושא שלי הוא הגבולות בפורום, על מי מותר לכתוב כאן 'רפואה שלמה' ואף לקבל לכך גיבוי מהמנהל, ועל מי אסור לכתוב כאן כך, ודינה של הודעה כזאת להמחק.

נחום וואהלינער
הודעות: 285
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ו' יוני 02, 2017 6:31 pm

יושב סתר כתב:
נחום וואהלינער כתב:בחצרות טשערנאביל יש קבלה מאליהו הנביא לראש השושילתא - המאור עינים זיע"א לומר אז הלל בברכה.

רפואה שלימה

ייש"כ על ברכתך, אשתמש בו לעת הצורך

----

שמעתם פעם שמברכים על מנהגא? תוס' במס' תענית היה ג"כ לקוי בחסידיזם?!
לשיטתך, למה ס"ל להרמ"א שמברכין על הלל בר"ח?

ברוז
הודעות: 712
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי ברוז » ו' יוני 02, 2017 6:44 pm

אנא עובדא ידענא...
מעשה בהגה"צ מנאראל זצ"ל - גאון אמת וחסיד בן חסידים, שאינו צריך לא לדידי ולא לדכוותי.
פעם אחת בערב פסח בעודו בארצה"ב כששהה במאפיה לצורך אפיית מצותיו, הגיע למקום כ"ק מרן האדמו"ר מראחמיסטריווקא - ארה"ב שליט"א, ובקול רעש גדול החל לברך על ההלל כמנהגם.
כשמוע זאת הגה"צ מנאראל נמלט הוא משם כל עוד נשמתו בו, כדי שלא להכנס לחשש עניית אמן לבטלה.
כשהבחין באחד הנלוים לאדמו"ר שהיה לבוש בחליפה קצרה ובגארטל, אמר, מילא הראחמיסטריווקער רבי יש לו קבלה מאבותיו ולמעלה בקודש,נו, אבל אברך זה שאך לפני חדשיים החליט להיות ראחמיסטריווקא חסיד, איך יכול הוא לברך ברכה לבטלה...

הרואה
הודעות: 756
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי הרואה » ש' יוני 03, 2017 9:07 pm

נחום וואהלינער כתב:
יושב סתר כתב:
נחום וואהלינער כתב:בחצרות טשערנאביל יש קבלה מאליהו הנביא לראש השושילתא - המאור עינים זיע"א לומר אז הלל בברכה.

רפואה שלימה

ייש"כ על ברכתך, אשתמש בו לעת הצורך

----

שמעתם פעם שמברכים על מנהגא? תוס' במס' תענית היה ג"כ לקוי בחסידיזם?!
לשיטתך, למה ס"ל להרמ"א שמברכין על הלל בר"ח?

הנידון פה כלל לא היה האם לברך הלל על מנהג, אלא האם אפשר לסמוך על קבלה תמוהה בשם אליהו הנביא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10670
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' יוני 03, 2017 9:22 pm

איש גלילי כתב:אתך ודאי לא התכונתי להתוכח...

לא נכנסתי, ואינני רוצה להכנס, לתחום עצם המנהג הזה, שהוא אכן מוזר. הנושא שלי הוא הגבולות בפורום, על מי מותר לכתוב כאן 'רפואה שלמה' ואף לקבל לכך גיבוי מהמנהל, ועל מי אסור לכתוב כאן כך, ודינה של הודעה כזאת להמחק.
עד עתה, שצוטט בשנית, לא ראיתי שמישהו כתב רפו"ש, ואכן לא ראוי. הגבתי רק לגופם של דברים. ומהם אני לא מתחרט כלל. ועיקרם: שמהיום שהחלו לבקש להשתית מנהגים כיו"ב על יסודות הלכתיים, הרי זה נסיון לקעקע את ההלכה עצמה (או מעיד על בורות הכותבים). לדעה זו שותפים רבים מרבני החסידים, כך למשל ראו את ביקורתו המעודנת של הגר"י ליברמן על בעל עיוני הלכות בהסכמת הספר, וכבר הבאתי בעבר דבריו החריפים של הגר"א וויס על שרבוב דברי שולחן הטהור לספרות ההלכה. ויש עוד. מי שמבקש בכל דבר תואנות של חסידים ומתנגדים, יעלה לציונו של ברים ע"ה ויזכיר שם.

בקרו טלה
הודעות: 2263
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' יוני 03, 2017 9:34 pm


דרומי
הודעות: 2708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 03, 2017 9:56 pm

ר"נ מצרנוביל, בעל המאור עינים, נחשב כאחד מגדולי החסידות הראשונים, והיה עוד אצל הבעש"ט בעצמו. רבים מהצדיקים דיברו דברים נוראים בשבחו, ולדוגמא יצויין בעל התניא שכותב עליו ביטויים נשגבים ואף שלח לו פדיון נפש בעת הצורך.

כל המדבר בו סרה אינו אלא ההיפך מחכם המכיר את מקומו. וחבל שטורחים להתייחס לדבריו השטותיים ובכך לתת הווה אמינא כאילו יש כאן איזה תוכן רציני.

אין בכך סתירה לזה שברוב הקהילות, כולל החסידים, לא נהגו כדבריו בענין זה, ונהרא נהרא ופשטיה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1374
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' יוני 03, 2017 11:16 pm

איש_ספר כתב:
איש גלילי כתב:אתך ודאי לא התכונתי להתוכח...

לא נכנסתי, ואינני רוצה להכנס, לתחום עצם המנהג הזה, שהוא אכן מוזר. הנושא שלי הוא הגבולות בפורום, על מי מותר לכתוב כאן 'רפואה שלמה' ואף לקבל לכך גיבוי מהמנהל, ועל מי אסור לכתוב כאן כך, ודינה של הודעה כזאת להמחק.
עד עתה, שצוטט בשנית, לא ראיתי שמישהו כתב רפו"ש, ואכן לא ראוי. הגבתי רק לגופם של דברים. ומהם אני לא מתחרט כלל. ועיקרם: שמהיום שהחלו לבקש להשתית מנהגים כיו"ב על יסודות הלכתיים, הרי זה נסיון לקעקע את ההלכה עצמה (או מעיד על בורות הכותבים). לדעה זו שותפים רבים מרבני החסידים, כך למשל ראו את ביקורתו המעודנת של הגר"י ליברמן על בעל עיוני הלכות בהסכמת הספר, וכבר הבאתי בעבר דבריו החריפים של הגר"א וויס על שרבוב דברי שולחן הטהור לספרות ההלכה. ויש עוד. מי שמבקש בכל דבר תואנות של חסידים ומתנגדים, יעלה לציונו של ברים ע"ה ויזכיר שם.


ייתכן שאכן חלק מרבני עולם חסידות שדעתם היתה כך. מאידך ישנם גם חלק אחר רבני החסידות שדעתם היתה שונה, וכן טרחו ליישב מנהגים כאלו ואחרים, שיתאימו להלכה (לפי הבנתם). אם כי דעתם לא היתה מוסכמת לכל, אבל הסמכות שנטלו כאן חלק מחברי הפורום להכריע בדבר, צריך עיון. כל אחד רשאי להביע דעתו בצורה מכובדת, ולא לזלזל או לבטל הדעה השונה, למרות שאין היא עולה בקנה אחד במה שהוא סובר/קיבל מרבותיו.

לשם דוגמא אציין (מאחר שהובא לעיל סיפור מהרב מנאראל), כיצד התייחסו אדמו"רי בעלזא למנהג הנזכר. כידוע בבעלזא לא 'אחזו' מסגנון המקובל מטשערנוביל, של דברים סגוליים, ו'דברים המקובלים מפי אליהו', והיו אי-אילו חילוקי דעות ביניהם אודות נושאים אלו. וכמובן, שלא אמרו הלל בברכה בשעת אפיית המצות. ולמרות זאת, יש מאדמור"י בעלזא התייחסות למנהג זה.
ואצטט ממאמר שהופיע בגליון 'אור הצפון' דחסידי בעלזא בזה
ויצויין שמנהג אדמור"י טשערנוביל לומר את ההלל בברכותיה, שכן מקובל אצלם מאבותיהם, שקבלו כן מאליהו הנביא. ומרן מהרי"ד, זי"ע אמר, שנראה לציבור כאילו זה 'ווילדע זאך', אמנם באמת ניתן למצא לזה מקור מצד ההלכה. וכפי שמביא הרה"ק מבילגורייא זי"ע בכתביו "... ואמר לי כ"ק אחי שליט"א (מרן מהר"א זי"ע) בשם כ"ק א"א ז"ל (מרן מהרי"ד זי"ע) שיש שני נימוקים בדבר זה. ראשית דאיתא באחרונים כי כשיש הסכמת רוב בני העיר, מותר להם לקבוע מנהג לומר הלל בברכה על איזה מאורע .

ראה בשו"ת חיים שאל (להחיד"א, ח"ב סי' יא) שדן אודות נושא זה - האם הציבור יכולים לתקן על עצמם לומר הלל עקב איזה מאורע שאירע להם. ובתחילת דבריו מצדד שאכן בפשטות דברי חז"ל משמע שרשאין (ובפשטות דבריו הוא אפי' בברכה).
אמנם לבסוף מביא מדברי רש"י, שהדברים אמורים דוקא על נס שנעשה לכל ישראל. ואח"כ מביא מהמאירי שמצדד שאף יחיד רשאי לומר, ומ"מ דוקא בלא ברכה (והחיד"א מדייק מלשונו, שאף בציבור ג"כ נוטה שיהיה בלא ברכה). ולאחר כל האריכות מסיק שלמעשה לא יברכו על ההלל. (ויתכן שכוונת מרן היתה לראשית דבריו, שמצדד שרשאין אף בברכה).


הרה"ק מבילגורייא מוסיף (על שמועתו ממרן מהר"א זי"ע) "וכמדומני שמעתי בשם כ"ק א"א ז"ל, שהוסיף ואמר כך: ההלכה היא, שאם התקנה נעשית בהסכמת רוב בני העיר, מותר לומר הלל אף בברכה, וכיון שהרה"ק רבינו נחום, ורבינו מרדכי ורבינו אהרן מטשערנאביל זצ"ל היו מגידי מישרים בעירם, בוודאי נעשה הדבר בהסכמת בני העיר".
וכוונת הדברים, להמובא בראשונים בתוקף תקנת הקהילות המתקבלת ע"י רוב בני העיר "קהל שקבלו ועשו תקנה במה שיראה בעיניהם שהוא מקובל להם. וכל ציבור וציבור במקומן כגאונים וכל ישראל שתקנו כמה תקנות לכל וקיימות לכל ישראל" (לשון שו"ת הרשב"א חלק א סימן תשכט - וראה עוד בשו"ת הריב"ש סי' רמט שהאריך בתורף תקנות המתקבלות ע"י רוב בני העיר). [ולכאורה הכוונה בזה כתוספת למובא בשם מהר"א, שלאחר שמובא בפוסקים הענין שיכולים ציבור לקבל עליהם לומר הלל, א"כ כאשר ההנהגה מתקבלת ע"י רוב בני העיר מקבלת תוקף של תקנה גמורה (דבלא"ה לא מצאנו שום תוקף בבני העיר לקבל עליהם ברכות חדשות)].

הגה"ק מבילגורייא, מוסיף מקור נוסיף מדיליה - מדברי הטורי זהב (מו, סק"ז) אודות ברכת הנותן ליעף כוח, שדנו הפוסקים האם רשאים לאומרה, כיון שלא הוזכרה בש"ס. וכתב הטו"ז " וא"א ליישב אלא בדרך זה, דאם יש כבר מנהג לומר אותה הברכה אין לבטלה, אף שלא הוזכרה בפירוש בגמרא, ... ואין להקשות מה יועיל המנהג כיון דאיכא חשש ברכה לבטלה, זה אינו, דכבר הוכיח ר"ת והביאו הרא"ש בפ"ק דקדושין (סי' מט), שאין בזה משום לא תשא כיון שמזכיר השם דרך ברכה אע"פ שאינו חייב בה, ומביא ראיות ברורות ע"ז, ע"כ נלע"ד דכדי הוא המנהג בזה ולא לבטל הברכה".


אני מניח שלא כל הסברות כאן מוסכמות על דעת הפוסקים. וגם בבעלזא עצמם לא קבלו מנהג זה, וכל הסברות הללו נאמר כ'לימודי זכות' בלבד. בכל אופן זה יכול לתת לנו אופן הסתכלות נוספת, כיצד להתייחס למנהג שנהגו בו גדולים וצדיקים, גם כאשר אינו עולה בקנה אחד עם כללי ההלכה.
שוב, בוודאי שאין צורך לקבל את המנהג. ואף מתאים להעיר ולהזהיר שאינו תואם לעקרונות ההלכה. אבל להזהר שלא לבטל בצורה מזלזלת.

ולאלו שמנסים לשרבב כאן ענין חסידים ומתנגדים. אפשר להפנותם לדעת גדולי אשכנז, כמה התאמצו ליישב מנהגם, לומר 'אקדמות' תיכף לאחר ברכת העולה לתורה. למרות שלדעת רוב הפוסקים יש בזה חשש הפסק גמור לפני ברכת התורה...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10670
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' יוני 03, 2017 11:32 pm

ידידי הרב עתניאל, כל זמן שמפרסמים שיחות כאלו בגליון כאור הצפון וכיו"ב, זה יפה ונאה. הבעיה עליה מתריעים כמה מורים, שמאמרים כאלו נקבעים בתוך ספרי הלכה. והרי זה כדברי מרן החת"ס הידועים, חאו"ח סי' נא

ויפה כ' פר"מ על שכנגדו שהביא מכתבי האר"י וכתב עליו פר"מ עם נעלמים לא אבוא יפה דיבר, וכן אני אומר כל המערב דברי קבלה עם ההלכות הפסוקות חייב משום זורע כלאים פן תוקדש המלאה הזרע אשר תזרע, ולעומת זה המערב ספרי הגיון עם דברי תורה עובר על חורש שור וחמור יחדיו ואם הוא מנהיג ישראל מנהיג בכלאים

דרומי
הודעות: 2708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנהגי חסידים מקוריים

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 03, 2017 11:43 pm

ייש"כ הן לרב עתניאל והן לרב אי"ס על המקורות שהביאו בחכמה והשכל


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: משולש ואורח אחד