הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יוני 13, 2017 1:24 pm

כידוע, הליטאים והספרדים נוהגים לפי ההוראות הפשוטות לגבי אמירת תחנון, שאומרים פעמיים בכל יום בשחרית ובמנחה, שנמנעים לומר רק בימים הידועים לכולנו.
מאידך החסידים חלקם הגדול לא אומרים במנחה כלל, רובם לא אומרים ביומם ההילולא של רבותיהם , ואפשר לומר שיש גישה כללית לחפש סיבות להימנע מלומר.
יש להדגיש שבעוד הנהגות חסידיות רבות הם על פי הקבלה , הנהגה זאת היא ממש ההיפך. על פי הקבלה יש כוונות מיוחדות לתחנון במנחה, ומעלות גדולות במיוחד לומר תחנון.
יש לציין שכיום הספרדים בלבד אומרים את המזמור המקורי שעל פי הקבלה כידוע.

אשכולות ישנים קשורים :
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=31422
viewtopic.php?t=3196
viewtopic.php?t=4492

אשכולות (באידיש) עם מראה מקומות בפורום אחר :
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=14319
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=16888

מעבר לנידון עצמו הלכתית והשקפתית חלוקים הפוסקים שאינם חסידים כיצד יש לנהוג למי שאינו חסיד המתפלל במניין חסידי ולא אמרו תחנון האם מוטל עליו לברר למה או שלא.(אני שמעתי למשל שהגרש"ז הקל והגרי"ש החמיר.)
יש להוסיף שחלק מהחסידים לא אומרים תחנון ביום שישי (ומיעוט יותר קטן גם ביום ראשון כגון זידיטשוב.)
ימים מיוחדים שרוב החסידים לא אומרים- שבעת ימי המילואים, שבוע של ספירת "הוד" , מיא' אדר עד אחר יז' .
קבצים מצורפים
נטעי גבריאל ימי המילואים.pdf
(44.97 KiB) הורד 16 פעמים
נערך לאחרונה על ידי משה ובני ישראל ב ג' יוני 13, 2017 4:27 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 7462
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 13, 2017 1:37 pm

משה ובני ישראל כתב:מעבר לנידון עצמו הלכתית והשקפתית חלוקים הפוסקים שאינם חסידים כיצד יש לנהוג למי שאינו חסיד המתפלל במניין חסידי ולא אמרו תחנון האם מוטל עליו לברר למה או שלא.(אני שמעתי למשל שהגרש"ז הקל והגרי"ש החמיר.)

באמרי יעקב כתב שאסור לו לומר משום לא תתגודדו. וצ"ע. [ראה מ"ב קלא,ו גבי הטיה על ימין או על שמאל, ויש לחלק ששם הוא מטעם שבהלכה מצד כבוד התפלין. וגם בנדון כזה אינו ברור בפוסקים שיש בזה ל"ת].

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יוני 13, 2017 1:41 pm

מה שנכון נכון כתב:
משה ובני ישראל כתב:מעבר לנידון עצמו הלכתית והשקפתית חלוקים הפוסקים שאינם חסידים כיצד יש לנהוג למי שאינו חסיד המתפלל במניין חסידי ולא אמרו תחנון האם מוטל עליו לברר למה או שלא.(אני שמעתי למשל שהגרש"ז הקל והגרי"ש החמיר.)

באמרי יעקב כתב שאסור לו לומר משום לא תתגודדו. וצ"ע. [ראה מ"ב קלא,ו גבי הטיה על ימין או על שמאל, ויש לחלק ששם הוא מטעם שבהלכה מצד כבוד התפלין. וגם בנדון כזה אינו ברור בפוסקים שיש בזה ל"ת].

שיטת מרן בעל שבט הלוי :
קבצים מצורפים
הליכות שבט הלוי.pdf
(565.55 KiB) הורד 54 פעמים

דרומי
הודעות: 1752
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 13, 2017 1:42 pm

כמו בנושא המבטא הקרוי 'חסידי', גם בענין זה לא שוות כל עדות החסידים, כידוע

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יוני 13, 2017 1:46 pm

דרומי כתב:כמו בנושא המבטא הקרוי 'חסידי', גם בענין זה לא שוות כל עדות החסידים, כידוע


נכון. למשל בחסידויות טשרנוביל אומרים תחנון במנחה (אפילו הרבה אחרי השקיעה.)
בחסידות רחמסטריווקא מקפידים שלא לבטל תחנון ביארצייט אפילו של רבותיהם.

דרומי
הודעות: 1752
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 13, 2017 1:48 pm

נראה שביוצאי רוסיא ואוקראינה יותר הקפידו על תחנון -

כך סלונים, חב"ד, והחסידויות שהזכרת

וביוצאי פולין והונגריה הקילו בזה

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יוני 13, 2017 1:53 pm

דרומי כתב:נראה שביוצאי רוסיא ואוקראינה יותר הקפידו על תחנון -

כך סלונים, חב"ד, והחסידויות שהזכרת

וביוצאי פולין והונגריה הקילו בזה


כמו שבהרבה קהילות מהאזורים האלו לא שרים ב"לכה דודי" .

סגי נהור
הודעות: 1890
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 13, 2017 2:11 pm

דרומי כתב:כמו בנושא המבטא הקרוי 'חסידי', גם בענין זה לא שוות כל עדות החסידים, כידוע

ההברה אכן אינה קשורה לחסידות, וכמו שכבר כתבו שגם הרמ"א מן הסתם דיבר בהברה זו.
לענין תחנון יש לבדוק אם המנהג להמנע מאמירת תחנון נהג גם לפני התפשטות החסידות (גם אם היו אז פחות ימי יארצייט...), ואז אכן מדובר בעניני גיאוגרפיה.

נחום וואהלינער
הודעות: 267
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' יוני 14, 2017 6:01 pm

משה ובני ישראל כתב:
דרומי כתב:נראה שביוצאי רוסיא ואוקראינה יותר הקפידו על תחנון -

כך סלונים, חב"ד, והחסידויות שהזכרת

וביוצאי פולין והונגריה הקילו בזה


כמו שבהרבה קהילות מהאזורים האלו לא שרים ב"לכה דודי" .

מה הקשר?

נחום וואהלינער
הודעות: 267
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' יוני 14, 2017 6:09 pm

המקומות כמו זידטשוב שמיעטו באמירת תחנון שמעתי טעם משום שאמרו המזמור לדוד אליך שהוא קבלת מסי"נ, לפיכך נמנעו מפני הסכנה.
בזידטשוב לא אמרו בימי ערש"ק וראשון [וכן המנהג בסטרעטין וסאטמאר], כל חודש אדר - שהוא ימי שמחה, ניסן - עפ"י הלכה, כל ימי הספירה עד אחר שבעת ימי תשלומין של שבועות, ימי הילולא....
------------------------------

הרבה חסידים לא אומרים בשיתסר ובשיבסר באדר, ויש שנמנעים כבר מי"א אדר.

בשבעת ימי המילואים מכ"ג אדר עד ר"ח ניסן ג"כ יש הרבה שאינם אומרים תחנון.

שבוע של הוד לא אומרים בטשערנאביל ובעוד חצרות הקודש.

בסקווירא לא אומרים ג' כסלו [הילולת הרה"ק ראי"ה מסקווירא זיע"א] משום נס בימי הבעש"ט שרצו לשרוף הש"ס [ע"ע באמרי פינחס] וביקש ראי"ה שלא יאמרו תחנון, נענה אביו רבי יצחק מסקווירא ואמר: מיין יהושע העשיל וויל זיך מאכן א יו"ט... לימים אכן נפטר בהאי יומא.

מנחם
הודעות: 201
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי מנחם » ד' יוני 14, 2017 7:10 pm

נחום וואהלינער כתב: כל חודש אדר - שהוא ימי שמחה, ניסן - עפ"י הלכה, כל ימי הספירה עד אחר שבעת ימי תשלומין של שבועות,

בלוח דב"ע הביא מנהג שא"א תחנון מר"ח אדר עד כ' סיון


ויש לציין מנהג החזו"א לומר תחנון בשבוע שאחר סוכות ושבועות ובי"ד באייר

נחום וואהלינער
הודעות: 267
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ה' יוני 15, 2017 2:52 am

פסח שני אינו מוזכר בשו"ע לגבי אי אמירת תחנון, מקורו בפרי חדש ומשם לשועה"ר, ולפיכך יש פולמוס לגבי המנחה שלפניו.

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ה' יוני 15, 2017 1:13 pm

נחום וואהלינער כתב:
משה ובני ישראל כתב:
דרומי כתב:נראה שביוצאי רוסיא ואוקראינה יותר הקפידו על תחנון -

כך סלונים, חב"ד, והחסידויות שהזכרת

וביוצאי פולין והונגריה הקילו בזה


כמו שבהרבה קהילות מהאזורים האלו לא שרים ב"לכה דודי" .

מה הקשר?


מושפעים מהסגנון המקומי ליטא ורוסיה הסמוכה.

עובדה היא שסלונים קרלין וחב"ד (ופעם גם חלקים מטשרנוביל) מתפללים בהברה ליטאית בנוסח חסידי לעומת ההונגרים והפולנים.

חוברת עם הרבה חומר בנושא האשכול :
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?24954&pageid=P0001

נחום וואהלינער
הודעות: 267
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' יוני 19, 2017 5:31 pm

ההברה תלוי במדינת המוצא ולא קשור כלל לאידילוגיה

הביטוי הברה חסידית/ליטאית היא דבר חדש

כדכד
הודעות: 1466
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 19, 2017 6:05 pm

מנחם כתב:
נחום וואהלינער כתב: כל חודש אדר - שהוא ימי שמחה, ניסן - עפ"י הלכה, כל ימי הספירה עד אחר שבעת ימי תשלומין של שבועות,

בלוח דב"ע הביא מנהג שא"א תחנון מר"ח אדר עד כ' סיון


ויש לציין מנהג החזו"א לומר תחנון בשבוע שאחר סוכות ושבועות ובי"ד באייר

המנהג לא לומר תחנון מר"ח אדר עד כ' בסיון מקורו במנהגי קומרנא והכוונה עד ולא עד בכלל
יתכן שמנהג זידיטשוב הוא רק עד י"ג בסיוון (ובאמת האדמו"ר מקאמארנא בשלחן הטהור כותב שלא לומר עד י"ג בסיוון)

כדכד
הודעות: 1466
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 19, 2017 6:06 pm

נחום וואהלינער כתב:פסח שני אינו מוזכר בשו"ע לגבי אי אמירת תחנון, מקורו בפרי חדש ומשם לשועה"ר, ולפיכך יש פולמוס לגבי המנחה שלפניו.

גם בגלל זה וגם בגלל שכל ענינו של י"ד באייר הוא שמחצות של אותו יום שוחטים פסח שני, אך אין זה אמור להשפיע על המנחה שלפניו

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יוני 19, 2017 10:34 pm

ר' יוסף שוב מקרי"ס אמר לי בשם הגרשז"א שטעמם של החסידים שלא לומר תחנון במנחה הוא משום אותם פעמים שמתפללים מנחה אחר השקיעה, דומיא דנשיאת כפים שביטלו

שמר
הודעות: 266
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי שמר » ה' אוגוסט 10, 2017 12:43 pm

מעשה ששמעתי מהגרש"ז אויערבך (לא נראה לי שאכן היה...) פעם נכנס לשטיבלאך ביא' חשוון למנחה ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של רחל אמנו אמר רש"ז אין זו סיבה וצריך לאומרו, לאחר תקופה נזדמן שוב ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של האדמו"ר מציחלוסקי זצ"ל שמע רש"ז ולא הורה לומר תחנון, שאלוהו תלמידיו מאי האי,ענה, ראו רחל אמנו פטרה קודם שחתם המחבר את השו"ע ולא ראה לנכון להכניס זאת לימים שאין אומרים בהם, אולם האדמור מציחלוסקי נפטר לאחר שנחתם השו"ע ושמא אם היה נפטר קודם היה השו"ע מכניסו לכן מספק לא אמרתי.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1318
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אוגוסט 10, 2017 3:23 pm

שמר כתב:מעשה ששמעתי מהגרש"ז אויערבך (לא נראה לי שאכן היה...) פעם נכנס לשטיבלאך ביא' חשוון למנחה ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של רחל אמנו אמר רש"ז אין זו סיבה וצריך לאומרו, לאחר תקופה נזדמן שוב ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של האדמו"ר מציחלוסקי זצ"ל שמע רש"ז ולא הורה לומר תחנון, שאלוהו תלמידיו מאי האי,ענה, ראו רחל אמנו פטרה קודם שחתם המחבר את השו"ע ולא ראה לנכון להכניס זאת לימים שאין אומרים בהם, אולם האדמור מציחלוסקי נפטר לאחר שנחתם השו"ע ושמא אם היה נפטר קודם היה השו"ע מכניסו לכן מספק לא אמרתי.


המעשה היה גם היה. - הסיפור ידוע...
אלא לא עם ר' שלמה זלמן זצ"ל, אלא עם הרב מטשעבין זצ"ל.
[וכמובן, הכוונה ליאר-צייט של ה'מאור עינים מטשערנוביל].
ואופן ההתבטאות היתה יותר מכובדת, והדברים עתיקים...

שמר
הודעות: 266
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי שמר » ה' אוגוסט 10, 2017 7:36 pm

עתניאל בן קנז כתב:
שמר כתב:מעשה ששמעתי מהגרש"ז אויערבך (לא נראה לי שאכן היה...) פעם נכנס לשטיבלאך ביא' חשוון למנחה ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של רחל אמנו אמר רש"ז אין זו סיבה וצריך לאומרו, לאחר תקופה נזדמן שוב ולא אמרו תחנון שאל למה ענו יארצייט של האדמו"ר מציחלוסקי זצ"ל שמע רש"ז ולא הורה לומר תחנון, שאלוהו תלמידיו מאי האי,ענה, ראו רחל אמנו פטרה קודם שחתם המחבר את השו"ע ולא ראה לנכון להכניס זאת לימים שאין אומרים בהם, אולם האדמור מציחלוסקי נפטר לאחר שנחתם השו"ע ושמא אם היה נפטר קודם היה השו"ע מכניסו לכן מספק לא אמרתי.


המעשה היה גם היה. - הסיפור ידוע...
אלא לא עם ר' שלמה זלמן זצ"ל, אלא עם הרב מטשעבין זצ"ל.
[וכמובן, הכוונה ליאר-צייט של ה'מאור עינים מטשערנוביל].
ואופן ההתבטאות היתה יותר מכובדת, והדברים עתיקים...

מה היתה ההתבטאות?

סעדיה
הודעות: 987
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 14, 2017 3:56 pm

ראה אות ג'
קבצים מצורפים
B.PDF
תחנון בזמנינו
(269.89 KiB) הורד 46 פעמים

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ה' אוגוסט 17, 2017 4:21 pm

עדות על הנהגת רבי יואל מסעטמאר זצ"ל.
קבצים מצורפים
זכרונות רמבח.pdf
(80.37 KiB) הורד 24 פעמים

חיימשה
הודעות: 336
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי חיימשה » א' נובמבר 26, 2017 4:45 pm

עלה ברעיוני הסבר ואשמח לשמוע דעת חכמים דכאן.
מעודי תמהתי על זה שתיקנו שלא לומר תחנון ביום שיש בעל ברית או חתן בביהכ"נ.
הלא בכל הדורות היו גם בתי כנסת שהתפללו בהם מאות ואלפי מתפללים. ובכן איזו שמחה הורגשה אצל כל אחד מהם בגלל שאחד המתפללים, לפעמים כלל לא מוכר או אפילו אורח מזדמן, הוא בעל שמחה?
מובא שבפראג אם היה ברית בבית הכנסת המרכזי אלטנוי שול, לא אמרו תחנון בכל העיר!
מה ההסבר על זה?
חשבתי להסביר, שלא השמחה היא הסיבה, אלא היא גופא המטרה.
חז"ל ביקשו להדגיש ולהזכיר לבן ישראל, שכאשר יהודי בסביבה שמח שמחה של מצווה, הרי עליו להרגיש שותף לשמחתו!
וע"כ תיקנו לנהוג כביו"ט, כדי שישים אל לבו שכך צריך לחוש.

דרומי
הודעות: 1752
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 26, 2017 9:44 pm

יש ווארט דומה לגבי מה שכתוב על הסרת הסכין בברכת המזון, והדברים ידועים.

לענין תחנון כתוב בספרים שכאשר יש שמחה נפעלים מאליהם אותם ענינים שהיו אמורים להיפעל על ידי התחנון, ולכן התחנון נעשה כביכול מיותר.

[ולהעיר מהמובא בטור הלכות פורים שהיו שאמרו בפורים תחנון וכו']

דורשי יחודך
הודעות: 250
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' נובמבר 26, 2017 10:50 pm

חיימשה כתב:עלה ברעיוני הסבר ואשמח לשמוע דעת חכמים דכאן.
מעודי תמהתי על זה שתיקנו שלא לומר תחנון ביום שיש בעל ברית או חתן בביהכ"נ.
הלא בכל הדורות היו גם בתי כנסת שהתפללו בהם מאות ואלפי מתפללים. ובכן איזו שמחה הורגשה אצל כל אחד מהם בגלל שאחד המתפללים, לפעמים כלל לא מוכר או אפילו אורח מזדמן, הוא בעל שמחה?
מובא שבפראג אם היה ברית בבית הכנסת המרכזי אלטנוי שול, לא אמרו תחנון בכל העיר!
מה ההסבר על זה?
חשבתי להסביר, שלא השמחה היא הסיבה, אלא היא גופא המטרה.
חז"ל ביקשו להדגיש ולהזכיר לבן ישראל, שכאשר יהודי בסביבה שמח שמחה של מצווה, הרי עליו להרגיש שותף לשמחתו!
וע"כ תיקנו לנהוג כביו"ט, כדי שישים אל לבו שכך צריך לחוש.

דברים נפלאים, יישר כוח, הקב"ה יזכינו לקיים אותם!

נחום וואהלינער
הודעות: 267
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: הנהגת החסידים לגבי אמירת תחנון

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ה' דצמבר 07, 2017 7:30 pm

היום - י"ט כסלו - ישנם מקומות חסידים שאינם אומרים תחנון משום יום בשורה כמובא בספר מגיד משרים
כמובן שזה גם אלו שבדר"כ אומרים תחנון בימי הילולא, דהאחרים ממילא אינם אומרים משום הילולת המגיד ויום פדות של בעל התניא


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים