הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

אפרים זלמן
הודעות: 143
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' יולי 20, 2017 7:55 pm

שמעתי, ואולי זה ידוע, שחלק מצדיקי החסידות שאיחרו את זמן התפילה, היה זה משום שהחמירו על עצמם בענין נקיות הגוף, יותר מהנדרש מצד ההלכה. ושאלתי, אם למישהו יש מ''מ בענין זה שאצל החסידים החמירו בענין זה במיוחד (ולאו דוקא בענין איחור זמן תפילה).

אפרים זלמן
הודעות: 143
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' יולי 24, 2017 6:18 pm

אני מנסה את מזלי עוד פעם אחת.

ישראליק
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי ישראליק » ב' יולי 24, 2017 7:02 pm

אפרים זלמן כתב:שמעתי, ואולי זה ידוע, שחלק מצדיקי החסידות שאיחרו את זמן התפילה, היה זה משום שהחמירו על עצמם בענין נקיות הגוף, יותר מהנדרש מצד ההלכה. ושאלתי, אם למישהו יש מ''מ בענין זה שאצל החסידים החמירו בענין זה במיוחד (ולאו דוקא בענין איחור זמן תפילה).


יעיין כבודו בספר מילי דחסידא שי"ל לאחרונה, חיברו הרב חיד"א ווייס שליט"א ממנטשסתר

אפרים זלמן
הודעות: 143
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' יולי 24, 2017 7:18 pm

תודה, צ''ל חיד''ו - מאנטוורפן. יש לי את זה בבית ושכחתי מזה...

כדכד
הודעות: 1461
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 25, 2017 9:44 am

ידוע גם לי (לע"ע איני זוכר מ"מ מדוייקים) שרבים מצדיקי החסידות הקפידו יותר על נקיות הגוף מה שגרם לפעמים לאחר התפלה אבל לא ידוע לי שהקפידו יותר מהנדרש מצד ההלכה אלא שמסיבות שונות התעכבו בזה זמן רב יותר

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יולי 25, 2017 12:17 pm

אכן יש קהילות חסידים מסויימות כגון לעלוב ששמו דגש על העניין.
מקווה שלא תכעסו, אך אשתף את תחושתי, לעיתים אני מתפלל בבית כנסת ליטאי תפילת שחרית,
חלק מהציבור נראה לי כמי שנכנסו ל...שירותים, מגיעים הכי מאוחר שאפשר (או שאי אפשר) שלא לדבר על אמירת קרבנות שזה בכלל לא בתכניה של המנין, מנין לקדיש לפני ברוך שאמר יש רק לפעמים, ומי שמקדים ואומר קרבנות מוצא את עצמו יחד עם איזה עבדקן מוזר שהקדים, תוך כדי אז ישיר מתחילים להניח תפילין באמצע מסדרים את המאוורר או מקבצים שקלים להפעלת המזגן, מצטרפים לתפילה בברכו, מאריכים בשמו''ע עד ובל''צ אולי משלימים את שאיחרו, יושבים חסרי סבלנות כמו ב... =טקס שצריך לעבור אותו בשביל להמשיך את הבוקר ואז חולצים התפילין למען לא ניגע לריק ומתארגנים לצאת, נכון שהגזמתי, אך יש כאלו שאכן מגזימים כנ''ל.

אפרים זלמן
הודעות: 143
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' יולי 25, 2017 11:11 pm

כדכד, אם תזכר במ''מ אשמח אם תשתף. לא הבנתי מה שכתבת שהתעכבו בזה אך לא יותר מהנדרש, כלומר מי שאינו מתעכב אינו מקיים דרישת ההלכה?
(יוס'ל, התכוונת לכתוב ביהמ''ד חסידי, נכון? ואם כבר, אני משער שלדעתך זה לא לשון הרע, נכון?)

---
מענין לענין. ידוע ממהר''א מבעלז שני מאמרים. הא' מה שהתנצל בפני הגרא''ז ז''ל שהינו פטור מתפילה מחמת חולי המעיים (וצ''ע הכוונה בזה). הב' מה שאמר פעם שהראשון מתלמידי הבעש''ט שאיחר זמן התפילה היה ר' מיכל מזלאטשוב, כי מן השמים עכבוהו. ואולי הכוונה שמן השמים החלו את ר' מיכל בחולי מעיים, וע''ד שראיתי\שמעתי פעם בשם צדיקים (ועי' ב''מ) שחולי מעיים זה מחלה של צדיקים (אשמח למקור).
וכ''ז מענין לענין בדרך הרהור, כי עיקר האשכול לא דנה באיחור זמן התפילה של החסידים אלא עצם הענין של הקפדה מיוחדת על נקיות הגוף.
נערך לאחרונה על ידי אפרים זלמן ב ד' יולי 26, 2017 10:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

250
הודעות: 53
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי 250 » ד' יולי 26, 2017 1:10 am

חולי מעיים זה מחלה של צדיקים (אשמח למקור).

בספר ילקוט יוסף סימן קיט אות ג כתוב: עיין מס' שמחות שחולי מעיים הוא מיתתן של צדיקים ע"כ, והדברים נצאים שם פ"ג ה"י אמר רבי יהודה חסידים הראשונים היו מתייסרין בחולי מעיים כעשרים יום קודם מיתתן כדי למרק את הכל כדי שיבואו זכאין לעתיד לבא שנא' (משלי כז) מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו" השווה לבראשית רבה פס"ב ס"ב.

אבל נעלם מהילקו"י ולא ראה שהוא ש"ס מפורש בשני מקומות, בשבת קיח: אמר רבי יוסי יהא חלקי ממתי בחולי מעיים דאמר מר רובן של צדיקים מתים בחולי מעיים, וכן הוא בכתובות קג:

א' זעירא
הודעות: 350
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' יולי 26, 2017 4:07 pm

אפרים זלמן כתב:שמעתי, ואולי זה ידוע, שחלק מצדיקי החסידות שאיחרו את זמן התפילה, היה זה משום שהחמירו על עצמם בענין נקיות הגוף, יותר מהנדרש מצד ההלכה. ושאלתי, אם למישהו יש מ''מ בענין זה שאצל החסידים החמירו בענין זה במיוחד (ולאו דוקא בענין איחור זמן תפילה).
קבצים מצורפים
לכידה.PNG
לכידה.PNG (94.09 KiB) נצפה 786 פעמים

אפרים זלמן
הודעות: 143
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ד' יולי 26, 2017 10:36 pm

תודה לא' זעירא ול250.
250 - נחמתנו.....

ונתנו ידידים
הודעות: 327
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 06, 2017 11:30 pm

250 כתב:חולי מעיים זה מחלה של צדיקים (אשמח למקור).

בספר ילקוט יוסף סימן קיט אות ג כתוב: עיין מס' שמחות שחולי מעיים הוא מיתתן של צדיקים ע"כ, והדברים נצאים שם פ"ג ה"י אמר רבי יהודה חסידים הראשונים היו מתייסרין בחולי מעיים כעשרים יום קודם מיתתן כדי למרק את הכל כדי שיבואו זכאין לעתיד לבא שנא' (משלי כז) מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו" השווה לבראשית רבה פס"ב ס"ב.

אבל נעלם מהילקו"י ולא ראה שהוא ש"ס מפורש בשני מקומות, בשבת קיח: אמר רבי יוסי יהא חלקי ממתי בחולי מעיים דאמר מר רובן של צדיקים מתים בחולי מעיים, וכן הוא בכתובות קג:

אני שמעתי ש'תחתוניות' היא מחלה של צדיקים ומשום שהיא נובע מרוב הקפדה על נקיות הגוף

גביר
הודעות: 569
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי גביר » ג' אוגוסט 08, 2017 9:21 am

רבי נחמן מברסלב, שיחות הר"ן שיחה טז -
עַל הַמְבַלִּים זְמַן בִּשְׁבִיל נְקִיּוּת וּמַאֲרִיכִין בְּבֵית הַכִּסֵּא הִקְפִּיד מְאד מְאד וְהִתְלוֹצֵץ מֵאוֹתָן הָאֲנָשִׁים מְאד וְהֶאֱרִיךְ הַרְבֵּה בְּעִנְיָן זֶה וְהַכְּלָל 'כִּי לא נִתְּנָה תּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת' וְאֵין צָרִיךְ לְהַחְמִיר יוֹתֵר מִן הַדִּין וְעַל פִּי הַדִּין הָאִסּוּר הוּא רַק כְּשֶׁנִּצְרָךְ לִנְקָבָיו מַמָּשׁ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ַּגְּמָרָא: 'הַנִּצְרָךְ לִנְקָבָיו אַל יִתְפַּלֵּל' 'הַנִּצְרָךְ' דַּיְקָא וַאֲפִילּוּ כְּשֶׁהוּא נִצְרָךְ לִנְקָבָיו מַמָּשׁ יֵשׁ גַּם כֵּן דִּינִים בָּזֶה בְּדִיעֲבַד וּבִשְׁעַת הַדְּחַק כַּמּוּבָא בְּ"שֻׁלְחָן עָרוּךְ" סִימָן צ"ב עַיֵּן שָׁם בְּמָגֵן אַבְרָהָם שֶׁהָרִי"ף מַתִּיר לְכַתְּחִלָּה בְּיָכוֹל לַעֲמד עַצְמוֹ עַד פַּרְסָה וְכוּ' נִמְצָא שֶׁעַל כָּל פָּנִים כְּשֶׁאֵינוֹ נִצְרָךְ לִנְקָבָיו מַמָּשׁ אֵין צָרִיךְ לְהַחְמִיר וּלְבַטֵּל עַצְמוֹ מִתּוֹרָה וּתְפִילָּה בְּחִנָּם מֵחֲמַת חֲשָׁשׁוֹת וְחֻמְרוֹת יְתֵרוֹת וְשִׁגָּעוֹן בְּעָלְמָא רַק טוֹב לְהִתְפַּלֵּל בַּבּקֶר תֵּכֶף אַחֵר עֲמִידָתוֹ מִמִּטָּתוֹ אִם אֶפְשָׁר בְּקַל לִפנוֹת אֶפְשָׁר, וְאִם לָאו לָאו וְיִתְפַּלֵּל כָּךְ וַאֲפִילּוּ אִם חוֹשֵׁשׁ בְּמֵעָיו לא יַשְׁגִּיחַ וְלא יִסְתַּכֵּל עַל זֶה כְּלָל גַּם אֵין צְרִיכִין לְהַאֲרִיךְ בְּבֵית הַכִּסֵּא כִּי הוּא מַזִּיק מְאד לִבְרִיאוּת הַגּוּף וְכַמָּה חֳלָאִים בָּאִים מִזֶּה בִּפְרָט בְּבֵית הַכִּסֵּא שֶׁלָּנוּ שֶׁצְּרִיכִים לִהְיוֹת תּוֹלֶה בָּהֶם וְהַתּוֹלֶה בְּבֵית הַכִּסֵּא מַזִּיק מְאד מְאד בִּפְרָט הַחֹלִי הַיָּדוּעַ [שֶׁקּוֹרִין טְחוֹרִים] בָּא מִזֶּה מְאד רַחֲמָנָא לִצְלָן עַל כֵּן צְרִיכִין לִזָּהֵר מְאד מִלְּהַאֲרִיךְ בְּבֵית הַכִּסֵּא
וְאֵין לְחַפֵּשׂ אַחַר חֻמְרוֹת וּמָרָה שְׁחוֹרָה בָּזֶה כִּי לא נֶאֱמַר כְּלָל בַּדּוֹרוֹת הַלָּלוּ וְהוּא עַצְמוֹ הָיָה גַּם כֵּן בְּזאת הַטָּעוּת מִקּדֶם וְהָיָה עוֹשֶׂה דְּבָרִים זָרִים מְאד בִּשְׁבִיל נְקִיּוּת וְכִמְעַט שֶׁבָּא לִידֵי סַכָּנָה עַל יְדֵי זֶה וְגַם לא נִמְלַט מֵחֳלָאִים רַחֲמָנָא לִצְלָן עַל יְדֵי זֶה וְעַתָּה הוּא יוֹדֵעַ וְאוֹמֵר שֶׁהַכּל שִׁגָּעוֹן
וְחָלִילָה לְבַלּוֹת זְמַן הַיָּקָר עַל זֶה וּבֶאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן שֶׁיִּהְיֶה הַגּוּף נָקִי לְגַמְרֵי וְלא יִשָּׁאֵר בְּתוֹכוֹ כְּלוּם כִּי הֲלא אֲפִילּוּ מִי שֶׁמִּתְעַנֶּה מִשַּׁבָּת לְשַׁבָּת הוּא צָרִיךְ לִנְקָבָיו גַּם בְּסוֹף הַשָּׁבוּעַ אַף עַל פִּי שֶׁלּא אָכַל מִקּדֶם כַּמָּה יָמִים כִּי בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּשָּׁאֵר קְצָת בְּהַגּוּף וְאָמַר שֶׁדָּבָר גָּדוֹל הוּא אֶצְלוֹ שֶׁדִּבֵּר מֵעִנְיָן זֶה כִּי יוֹצֵא מִזֶּה דָּבָר גָּדוֹל מְאד דְּהַיְנוּ שֶׁלּא לְבַלּוֹת זְמַן בִּשְׁבִיל זֶה וְשֶׁלּא לְהַאֲרִיךְ שָׁם וַאֲפִילּוּ אִם לִפְעָמִים הוּא מֻכְרָח לְהַאֲרִיךְ טוֹב לָצֵאת וְלַחֲזר מִלֵּישֵׁב הַרְבֵּה שָׁם.

תורה בטהרה
הודעות: 27
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: הנהגת חסידים בענין נקיות הגוף

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ג' אוגוסט 08, 2017 12:20 pm

ונתנו ידידים כתב:
250 כתב:חולי מעיים זה מחלה של צדיקים (אשמח למקור).

בספר ילקוט יוסף סימן קיט אות ג כתוב: עיין מס' שמחות שחולי מעיים הוא מיתתן של צדיקים ע"כ, והדברים נצאים שם פ"ג ה"י אמר רבי יהודה חסידים הראשונים היו מתייסרין בחולי מעיים כעשרים יום קודם מיתתן כדי למרק את הכל כדי שיבואו זכאין לעתיד לבא שנא' (משלי כז) מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו" השווה לבראשית רבה פס"ב ס"ב.

אבל נעלם מהילקו"י ולא ראה שהוא ש"ס מפורש בשני מקומות, בשבת קיח: אמר רבי יוסי יהא חלקי ממתי בחולי מעיים דאמר מר רובן של צדיקים מתים בחולי מעיים, וכן הוא בכתובות קג:

למה נעלם ממנו, הוא מביא ממסכת שמחות, זה קודם לדברי האמוראים בש"ס. לא?!


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד