אדמורי"ם כפוסקים

אליסף
הודעות: 123
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי אליסף » ו' אוגוסט 18, 2017 5:36 am

אדמורי"ם שגם שמשו כפוסקים. יתכן שדיעותיהם קבלו משקל יתר עקב מעמדם האדמו"רי
ומאידך יתכן שדוקא משום כך היו שלא קבלו את דעתם..
מסופקני אם אפשר לדון בזה בלי להכוות בגחלתן..

מכון חכמי ספרד
הודעות: 576
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » א' אוגוסט 20, 2017 12:13 am

בדור האחרון;
קלו"ב, דברי יציב
סאטמר, דברי יואל
אונגוואר, משנה הלכות
ערלוי, יד סופר

והמכנה המשותף, למעט ערלוי, היותם גאליציינים הונגרים.
אצל חסידי פולין ורוסיה פחות ימצאו.
כמדומה.

חרסון
הודעות: 45
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי חרסון » א' אוגוסט 20, 2017 12:35 am


איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוגוסט 20, 2017 10:20 pm

מכון חכמי ספרד כתב:בדור האחרון;
קלו"ב, דברי יציב
סאטמר, דברי יואל
אונגוואר, משנה הלכות
ערלוי, יד סופר

והמכנה המשותף, למעט ערלוי, היותם גאליציינים הונגרים.
אצל חסידי פולין ורוסיה פחות ימצאו.
כמדומה.

דומני שלהיפך:
שולחן ערוך הרב.
אשל אברהם (השאלה איך להגדיר אותו).
חידושי הרי"ם.
אבני נזר.
וכו' וכו'.

הסרפד
הודעות: 698
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הסרפד » ב' אוגוסט 21, 2017 3:37 am

החילוק אליו מתכוון הרב 'מכון' הוא, לפי הבנתי, שבגליציה והונגריה היו רוב גדולי החסידות רבנים לעריהם, משא"כ בפולין ורוסיה שאדמו"רים ששמשו ברבנות היו מעוטים.

האשל אברהם היה גליציאי גמור, ובזה איננו יוצא מן הכלל...

י. אברהם
הודעות: 857
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אוגוסט 21, 2017 7:05 am

הסרפד כתב:החילוק אליו מתכוון הרב 'מכון' הוא, לפי הבנתי, שבגליציה והונגריה היו רוב גדולי החסידות רבנים לעריהם, משא"כ בפולין ורוסיה שאדמו"רים ששמשו ברבנות היו מעוטים.

בפולין רובם ככולם של האדמורי"ם כן שימשו ברבנות.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 576
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ב' אוגוסט 21, 2017 8:35 am

י. אברהם כתב:
הסרפד כתב:החילוק אליו מתכוון הרב 'מכון' הוא, לפי הבנתי, שבגליציה והונגריה היו רוב גדולי החסידות רבנים לעריהם, משא"כ בפולין ורוסיה שאדמו"רים ששמשו ברבנות היו מעוטים.

בפולין רובם ככולם של האדמורי"ם כן שימשו ברבנות.


לא כל רב עיר נקרא 'פוסק'.

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 22, 2017 2:53 am

מכון חכמי ספרד כתב:
י. אברהם כתב:
הסרפד כתב:החילוק אליו מתכוון הרב 'מכון' הוא, לפי הבנתי, שבגליציה והונגריה היו רוב גדולי החסידות רבנים לעריהם, משא"כ בפולין ורוסיה שאדמו"רים ששמשו ברבנות היו מעוטים.

בפולין רובם ככולם של האדמורי"ם כן שימשו ברבנות.


לא כל רב עיר נקרא 'פוסק'.

אני מנסה להבין:
מע"כ כתב שבגליציא והונגריא נמצאו יותר אדמו"רים פוסקים מאשר בפולין ורוסיא.
אני הבאתי דוגמאות מפולין ורוסיא המראות להיפך, שדוקא שם היו פוסקים יותר מפורסמים.
הרב הסרפד ניסה לתרץ את דברי מע"כ, שכוונתו לגבי רבנות בערים, ולא לגבי 'פוסקים'.
הרב י. אברהם דחה את דברי הרב הסרפד, שבפולין רוב האדמו"רים שימשו ברבנות.
אחרי שמע"כ ביאר את דעתו שרב עיר אינו נחשב 'פוסק', ואינו נכנס לדיון, הדרא קושיתי לדוכתה, היכן נראו האדמו"רים הפוסקים בהונגריא וגליציא יותר מבפולין ורוסיא?

בברכה המשולשת
הודעות: 8137
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 22, 2017 9:24 am

שאלת תם: האין זה תלוי בהבדלים בין חסידויות אלו לאחרות ולא בארצות?

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 22, 2017 9:32 am

בברכה המשולשת כתב:שאלת תם: האין זה תלוי בהבדלים בין חסידויות אלו לאחרות ולא בארצות?

אפשר אולי לראות את זה יותר אצל תלמידי הרבי ר' אלימלך ובפרט תלמידי הרבי מלובלין. כמובן, שהרב ז"ל יוצא מן הכלל.

בברכה המשולשת
הודעות: 8137
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 22, 2017 9:34 am

איש גלילי כתב:
בברכה המשולשת כתב:שאלת תם: האין זה תלוי בהבדלים בין חסידויות אלו לאחרות ולא בארצות?

אפשר אולי לראות את זה יותר אצל תלמידי הרבי ר' אלימלך ובפרט תלמידי הרבי מלובלין. כמובן, שהרב ז"ל יוצא מן הכלל.


תודה על התשובה, ואחציף פניי לבקש תוספת הסבר ופירוט

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 22, 2017 9:46 am

הבעש"ט ותלמידיו, כידוע, שמו יותר דגש על עבודת הלב והמחשבה, ופחות על הלמדנות (הבעש"ט אמר (אינני זוכר את הניסוח המדויק, המקור מספר תשואות חן של תלמיד הבעש"ט): "אני לא באתי לעולם, אלא לחדש שצריכים שלשה דברים: אהבת התורה, אהבת השי"ת ואהבת ישראל").
בבית מדרשו של הרבי ר' אלימלך, ובייחוד בבית מדרשו של תלמידו הרבי מלובלין, התחדשה מחדש מגמה של למדנות כחלק בלתי נפרד מהחסידות. לדוגמא, בבית מדרשו של הרבי ר' מענדילי מרימינוב היו עוסקים כל היום בלימוד נגלה בפלפול ובהלכה. מגמה זאת התרחבה הרבה יותר אצל פשיסחא וקאצק, וכן אצל צאנז (כל אלו מתלמידי הרבי מלובלין). יש לשים לב, שרוב השמות של פוסקים שהועלו כאן באשכול הם מבית מדרשו של הרבי מלובלין (אונגוואר וערלוי אינם קהילות חסידיות ואינם קשורים כלל לנושא). לעומת זאת, אצל החסידויות הליטאיות הרוסיות והרומניות, נראה את זה הרבה פחות

כתבתי יותר מדי בנושא שאינני מונח בו כראוי (רבותי אינם מבית מדרשו של הרבי ר' אלימלך, ואפילו למגיד ממעזריטש הקשר דל למדי. בויז'ניץ, על אף שכל האדמו"רים, עד אדמו"ר מוהרמ"י זצללה"ה, כיהנו בפועל ברבנות, זה היה דבר שולי בהנהגתם). אשמח אם חסידי פולין/גאליציא יתרמו פה ממה שבאמתחותיהם.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 576
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ג' אוגוסט 22, 2017 11:00 am

איש גלילי כתב:אחרי שמע"כ ביאר את דעתו שרב עיר אינו נחשב 'פוסק', ואינו נכנס לדיון, הדרא קושיתי לדוכתה, היכן נראו האדמו"רים הפוסקים בהונגריא וגליציא יותר מבפולין ורוסיא?


הנה כבר ציינתי לעיל שבקלו"ב וסאטמר (או קראלי) הרביים שימשו כפוסקים, וכן למעלה בקודש כהדברי חיים ועוד, וכן בדור האחרון אם אפשר למנות את ערלוי והשבט הלוי וכד' כאדמו"רים.
אבל אדמו"רים פולנים מבית קוצק ופשיסחא, או רוסים כשושלת בין טשערנוביל ורוז'ין, לא זכור לי פוסק או בעל תשובות.


הערתי שלא כל רב עיר נחשב 'פוסק', כי הנוסח 'אב"ד' נדחף בהונגריה וגלילותיה לכל עיירה עם ג' משפחות יהודיות.

א' זעירא
הודעות: 350
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' אוגוסט 22, 2017 11:12 am

מכון חכמי ספרד כתב:הנה כבר ציינתי לעיל שבקלו"ב וסאטמר (או קראלי) הרביים שימשו כפוסקים, וכן למעלה בקודש כהדברי חיים ועוד, וכן בדור האחרון אם אפשר למנות את ערלוי והשבט הלוי וכד' כאדמו"רים.
אבל אדמו"רים פולנים מבית קוצק ופשיסחא, או רוסים כשושלת בין טשערנוביל ורוז'ין, לא זכור לי פוסק או בעל תשובות.
ההבדל בין הונגריה לגליציה הוא, שבגליציה היו האדמו"רים לרבנים (ע"ע: הגר"ז, דברי חיים, אבני נזר וכו') ואילו בהונגריה הפכו הרבנים לאדמו"רים (ע"ע: סאטמאר, ערלוי, אונגוואר, שבט הלוי וכו').

קאצק
הודעות: 154
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי קאצק » ג' אוגוסט 22, 2017 11:16 am

מכון חכמי ספרד כתב:
איש גלילי כתב:אחרי שמע"כ ביאר את דעתו שרב עיר אינו נחשב 'פוסק', ואינו נכנס לדיון, הדרא קושיתי לדוכתה, היכן נראו האדמו"רים הפוסקים בהונגריא וגליציא יותר מבפולין ורוסיא?


הנה כבר ציינתי לעיל שבקלו"ב וסאטמר (או קראלי) הרביים שימשו כפוסקים, וכן למעלה בקודש כהדברי חיים ועוד, וכן בדור האחרון אם אפשר למנות את ערלוי והשבט הלוי וכד' כאדמו"רים.
אבל אדמו"רים פולנים מבית קוצק ופשיסחא, או רוסים כשושלת בין טשערנוביל ורוז'ין, לא זכור לי פוסק או בעל תשובות.


הערתי שלא כל רב עיר נחשב 'פוסק', כי הנוסח 'אב"ד' נדחף בהונגריה וגלילותיה לכל עיירה עם ג' משפחות יהודיות.
נערך לאחרונה על ידי קאצק ב ה' אוגוסט 24, 2017 8:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 22, 2017 12:37 pm

א' זעירא כתב:ההבדל בין הונגריה לגליציה הוא, שבגליציה היו האדמו"רים לרבנים (ע"ע: הגר"ז, דברי חיים, אבני נזר וכו') ואילו בהונגריה הפכו הרבנים לאדמו"רים (ע"ע: סאטמאר, ערלוי, אונגוואר, שבט הלוי וכו').

נכון, חוץ מסאקמער, שהם מגזע הישמח משה מאוהעל תלמידו של הרבי מלובלין.

דרומי
הודעות: 1395
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 22, 2017 12:40 pm

יש להזכיר גם את מונקאטש, שימשו גם כרבנים חשובים וגם כאדמורים נודעים. איני יודע מה קדם למה.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 576
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ג' אוגוסט 22, 2017 1:02 pm

קאצק כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:
כנראה שלא שמעת על החידושי הרי"ם, על האבני נזר ועל יתר ה'אריות 'שהיו שם , שהיו גדולי העולם.


צודק. אם כי הוא נפטר בתרכ"ו בערך, ואני התמקדתי במאה שנים האחרונות, פלוס מינוס.
לגבי האבנ"ז, יש פרט מעניין שבני עירו (נאשיילסק) מחו על כך שהתעסק ברביסטווע יחד תפקיד הרבנות הקלאסי, ולכן עבר לסוכטושוב, שם כיהן כרב וכאדמו"ר, עד שבסוף ימיו פרש מן הרבנות ורק ניהל חצר.

הרב דרומי הזכירני גם את מונקאטש ההונגרי, אך אני לא הזכרתי זאת, בגלל שכיום מונקאטש נחשבת אוקראינית, לעומת סאטמר וקלו"ב שהן רומניות (טרנסילבניה).

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' אוגוסט 22, 2017 5:40 pm

אדמור"י דעעש שימשו כרבנים והיה מפורסמים כבעלי הוראה, נדפסו מהם שו"ת מראה יחזקאל, שו"ת מעגלי צדק, שו"ת שערי צדק ואבני צדק, ועוד.

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' אוגוסט 22, 2017 5:52 pm

אדמו"רי בעלזא היו רבני העיר כל הדורות, אדמו"רי דז'יקוב אמרי נועם עטרת ישועה וכו' היו רבני העיר ועוד רבים. אני חושב בפולין היו יחסית גם הרבה אדמו"רים שלא היו רבני העיר, משא"כ בגאליציה כמעט כולם היו רבנים, וגם בהונגריה חלק גדול היו רבנים.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 576
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ג' אוגוסט 22, 2017 9:09 pm

אורי אגסי כתב:אדמו"רי בעלזא היו רבני העיר כל הדורות, אדמו"רי דז'יקוב אמרי נועם עטרת ישועה וכו' היו רבני העיר ועוד רבים. אני חושב בפולין היו יחסית גם הרבה אדמו"רים שלא היו רבני העיר, משא"כ בגאליציה כמעט כולם היו רבנים, וגם בהונגריה חלק גדול היו רבנים.


א. איזה ספרי תשובות נותרו מהם?
ב. רק אמרי נועם הוא ספר תשובות. עטרת ישועה עה"ת.
ג. בכל מקרה כבר הזכרנו שהגליציאנים וההונגרים היו שונים בזה מהרוסים, הליטאים והפולנים.

בן אליהו
הודעות: 440
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי בן אליהו » ג' אוגוסט 22, 2017 9:25 pm

בעל החיבר לטהרה היה אדמו"ר רוסי מבית טשרנוביל. לא נכון? היה גם פוסק גדול.
האדמ"ר מלובלין שכתב קונטרס בעניין היתר עיסקה היה אדמו"ר פולני.
אדמור"י בית ראדומסק, חסידות פולנית כמדומני, היו גאוני תורה ופוסקים.

קאצק
הודעות: 154
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי קאצק » ג' אוגוסט 22, 2017 9:59 pm

מכון חכמי ספרד כתב:
קאצק כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:
כנראה שלא שמעת על החידושי הרי"ם, על האבני נזר ועל יתר ה'אריות 'שהיו שם , שהיו גדולי העולם.


צודק. אם כי הוא נפטר בתרכ"ו בערך, ואני התמקדתי במאה שנים האחרונות, פלוס מינוס.
לגבי האבנ"ז, יש פרט מעניין שבני עירו (נאשיילסק) מחו על כך שהתעסק ברביסטווע יחד תפקיד הרבנות הקלאסי, ולכן עבר לסוכטושוב, שם כיהן כרב וכאדמו"ר, עד שבסוף ימיו פרש מן הרבנות ורק ניהל חצר.

הרב דרומי הזכירני גם את מונקאטש ההונגרי, אך אני לא הזכרתי זאת, בגלל שכיום מונקאטש נחשבת אוקראינית, לעומת סאטמר וקלו"ב שהן רומניות (טרנסילבניה).

לגבי האבנ"ז בני העיר המתנגדים לדרך החסידות לא מחו, אלא הלשינו ומסרו אותו לשלטונות בגלל 2 שוחטים שלא מצא אותם ראויים,והלשינו שהוא מורד במלכות, והגישו 22 תלונות בעניין (עיין מראה הדשא עמ' עט)

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 23, 2017 12:38 am

[

א. איזה ספרי תשובות נותרו מהם?
ב. רק אמרי נועם הוא ספר תשובות. עטרת ישועה עה"ת.
ג. בכל מקרה כבר הזכרנו שהגליציאנים וההונגרים היו שונים בזה מהרוסים, הליטאים והפולנים.[/quote]

יש שו"ת עטרת יהושע ג"כ, וגם יש ספר עמוק בפלפול שהוא כתב בבחרותו כמדומה בשם 'קדושה משולשת'

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 23, 2017 12:44 am

בן אליהו כתב:בעל החיבר לטהרה היה אדמו"ר רוסי מבית טשרנוביל. לא נכון? היה גם פוסק גדול.
האדמ"ר מלובלין שכתב קונטרס בעניין היתר עיסקה היה אדמו"ר פולני.
אדמור"י בית ראדומסק, חסידות פולנית כמדומני, היו גאוני תורה ופוסקים.


בסוף ספר תפארת שלמה יש תשובות בהלכה שכתב במענה לשאלות מכמה רבנים ע"ש,
בעל החיבור לטהרה כתב ג"כ ספר שו"ת עמק שאלה, וכם ספר תורי הזהב על הל' ריבית, ועוד

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי אורי אגסי » ד' אוגוסט 23, 2017 2:20 am

מכון חכמי ספרד כתב:
אורי אגסי כתב:אדמו"רי בעלזא היו רבני העיר כל הדורות, אדמו"רי דז'יקוב אמרי נועם עטרת ישועה וכו' היו רבני העיר ועוד רבים. אני חושב בפולין היו יחסית גם הרבה אדמו"רים שלא היו רבני העיר, משא"כ בגאליציה כמעט כולם היו רבנים, וגם בהונגריה חלק גדול היו רבנים.


א. איזה ספרי תשובות נותרו מהם?



ספרי תשובות אינם המודד היחיד לכך.

קח לדוגמא בדור הקודם מפורסם הרב מטעפליק שהיה מגדולי ההוראה ולא נדפס ממנו ספרי שו"ת (למעט ספר קטנטן).

איש גלילי
הודעות: 1756
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 23, 2017 3:26 am

איך שכחתי את ה'ערבי נחל'/'לבושי שרד'. מבחינת המיקום יש לדון אם להגדירו כגאליציאני או כרומני, אבל מבחינת ה'חיידר' הריהו מבית מדרשו של המגיד מזלאטשוב.

חרסון
הודעות: 45
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי חרסון » ד' אוגוסט 23, 2017 1:14 pm

צ"צ (ליובאוויטש). לסדרי טהרות (ראדזין) כמה תשובות וענייני הלכה. ובנוגע למ"ש אודות צ'רנוביל, ההעמק שאלה מהורנסטייפלא.

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 23, 2017 5:55 pm

הצעיר באלפי כתב:[

א. איזה ספרי תשובות נותרו מהם?
ב. רק אמרי נועם הוא ספר תשובות. עטרת ישועה עה"ת.
ג. בכל מקרה כבר הזכרנו שהגליציאנים וההונגרים היו שונים בזה מהרוסים, הליטאים והפולנים.


יש שו"ת עטרת יהושע ג"כ, וגם יש ספר עמוק בפלפול שהוא כתב בבחרותו כמדומה בשם 'קדושה משולשת'[/quote]

תיקון טעות:
הספר שכתב בבחרותו נקרא עמק הלכה, ומצורף אליו קונטרס קדושה משולשת, הוא סמר עמוק ולמדני, זה הקישור: https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?171659&

אליסף
הודעות: 123
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוגוסט 24, 2017 2:38 am

כוונתי בעיקר לא למנות פוסקים אדמו"רים אלא לדון על עצם המושג
למשל, מרן הד"ח פסק שתפו"א הוא שהכל כפטריות
כמדומני שרק חסידי צאנז נוהגים כך
וא"כ נשאלת השאלה אם הם נוהגים כהאדמו"ר הד"ח או כהפוסק הד"ח

ארזי ביתר
הודעות: 1677
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' אוגוסט 24, 2017 11:04 am

אליסף כתב:כוונתי בעיקר לא למנות פוסקים אדמו"רים אלא לדון על עצם המושג
למשל, מרן הד"ח פסק שתפו"א הוא שהכל כפטריות
כמדומני שרק חסידי צאנז נוהגים כך
וא"כ נשאלת השאלה אם הם נוהגים כהאדמו"ר הד"ח או כהפוסק הד"ח

הם נוהגים כהאדמו"ר הפוסק הד"ח.

כדכד
הודעות: 1118
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 24, 2017 11:21 am

גם האדמו"ר מקאמארנא פוסק שתפו"א הן פטריות וברכתם שהכל ונדמה לי שנהגו כן גם בעוד חסידויות. בהערות לשלחן הטהור על סימן ר"ד זר זהב ס"ק ב שכתב המו"ל הרב אברהם אבא זיס זצ"ל הוא מביא מנהגים בזה.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' אוגוסט 27, 2017 11:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוגוסט 24, 2017 9:33 pm

החקל יצחק מספינקא היה נחשב לפוסק בהונגריה ורומניה וכתב ספר שו"ת חקל יצחק, רבי משהני'ו מבאיאין קראקא נחשב כפוסק ראה ספרו שו"ת דעת משה (חידוש מבין אדמור"י רוזין !), רבי צדוק הכהן מלובלין,

נחום וואהלינער
הודעות: 256
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ו' אוגוסט 25, 2017 6:22 am

מענין לענין באותו ענין:
בבעלזא היה הלמדן הגדול צאצא לבית טשערנאביל - רבי פינחס מאוסטילא
בצאנז היה הלמדן הגדול צאצא לבית טשערנאביל - רבי מרדכי דוב מהורנסטייפל

----

רבי זאב מראחמיסטריווקא היה ידוע בשעתו כלמדן ופוסק גדול ואף כתב הרבה תשובות בהלכה [יד זדים שלטה בהם בפטירתו] נפטר בסיימו תשובה לטהר מקוה באומרו תיבת טהור (הגבאי כתב מה שהוא אמר).
הקהלות יעקב דיבר נשגבות ממנו.

ונתנו ידידים
הודעות: 277
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' אוגוסט 25, 2017 7:55 am

ודאי שבכל מקום היו רבנים ששימשו גם כאדמורים והרי לדוגמא הקדושת לוי ועוד כמה מתלמידי המגיד וכו', אלא החילור הוא דברוסיא ופולין לא נעשו אדמורים בגלל שהיו פוסקים אלא שחלק האדמורים במקרה שימשו גם כרבנים או שהיו רבנים רק לפני אדמרותם, אמנם בגליצי' ויותר מכן באונגרין נעשו אדמורים בגלל רבנותם והי' לתואר אחד, ואפי' בסטמר וכדו' שקיבלוהו בירושה היינו שקיבלו שניהם ביחד בירושה כי הי' לדבר אחד, ובמקומות אלו תקף שאלת המכון.
הוזכר כאן מקודם האשל אברהם והחידושי הרים, ושאלתי האם האשל אברהם הי' אדמור או רק חסידי, והאם החידושי הרים הי' פוסק ורב או רק למדן?

כדכד
הודעות: 1118
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 27, 2017 11:38 am

האשל אברהם נהג אדמו"רות והחידושי הרי"ם היה פוסק

הצעיר באלפי
הודעות: 236
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » א' אוגוסט 27, 2017 7:10 pm

ונתנו ידידים כתב:ודאי שבכל מקום היו רבנים ששימשו גם כאדמורים והרי לדוגמא הקדושת לוי ועוד כמה מתלמידי המגיד וכו', אלא החילור הוא דברוסיא ופולין לא נעשו אדמורים בגלל שהיו פוסקים אלא שחלק האדמורים במקרה שימשו גם כרבנים או שהיו רבנים רק לפני אדמרותם, אמנם בגליצי' ויותר מכן באונגרין נעשו אדמורים בגלל רבנותם והי' לתואר אחד, ואפי' בסטמר וכדו' שקיבלוהו בירושה היינו שקיבלו שניהם ביחד בירושה כי הי' לדבר אחד, ובמקומות אלו תקף שאלת המכון.
הוזכר כאן מקודם האשל אברהם והחידושי הרים, ושאלתי האם האשל אברהם הי' אדמור או רק חסידי, והאם החידושי הרים הי' פוסק ורב או רק למדן?


יש שו''ת מהחידושי הרי''ם !

ונתנו ידידים
הודעות: 277
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 27, 2017 8:54 pm

כדכד כתב:האשל אברהם נהג אדמו"רות והחידושי הרי"ם היה פוסק

החידושי הרים הי' גאון מופלא וכמובן שכל מי שיודע את כל התורה יכול לדבר בהלכה ולפסוק וגם יפנו אליו גדולי דורו בשאלות, אמנם שאלתי אם הי' ידוע בעולם כרב ופוסק או שהי' ידוע כגאון וראש ישיבה, והאם הי' הרב בעירו או דיין וכדומה. אמנם יש שו"ת אבל לא גדול.

ברקים רב
הודעות: 519
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי ברקים רב » א' אוגוסט 27, 2017 9:08 pm

ונתנו ידידים כתב:
כדכד כתב:האשל אברהם נהג אדמו"רות והחידושי הרי"ם היה פוסק

החידושי הרים הי' גאון מופלא וכמובן שכל מי שיודע את כל התורה יכול לדבר בהלכה ולפסוק וגם יפנו אליו גדולי דורו בשאלות, אמנם שאלתי אם הי' ידוע בעולם כרב ופוסק או שהי' ידוע כגאון וראש ישיבה, והאם הי' הרב בעירו או דיין וכדומה. אמנם יש שו"ת אבל לא גדול.

החידושי הרי"ם היה רב העיירה גור, ולפי המסופר כמעט שנתמנה לרבנות וורשא.
גם נכדו השפת אמת היה רב העיירה גור [עוד קודם שנעשה לרבי].
וכפה"נ לא הייתה החלוקה כל כך ברורה כמו היום בין גאון וראש ישיבה ובין דיין ופוסק.
נערך לאחרונה על ידי ברקים רב ב א' אוגוסט 27, 2017 9:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצק
הודעות: 154
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: אדמורי"ם כפוסקים

הודעהעל ידי קאצק » א' אוגוסט 27, 2017 9:09 pm

ונתנו ידידים כתב:
כדכד כתב:האשל אברהם נהג אדמו"רות והחידושי הרי"ם היה פוסק

החידושי הרים הי' גאון מופלא וכמובן שכל מי שיודע את כל התורה יכול לדבר בהלכה ולפסוק וגם יפנו אליו גדולי דורו בשאלות, אמנם שאלתי אם הי' ידוע בעולם כרב ופוסק או שהי' ידוע כגאון וראש ישיבה, והאם הי' הרב בעירו או דיין וכדומה. אמנם יש שו"ת אבל לא גדול.

ידוע כי הרי"ם חיבר ספר על חו"מ והשרף מקוצק אמר לו לבער את החיבור מהעולם , היות וחיבורו ידחה את הש"ך, עיין מאיר עיני הגולה אות רסא


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד