ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

קראקובער
הודעות: 1463
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 31, 2017 11:11 am

תירוצים בטח לא חסרים אבל בכל זאת..
21151750_840549052762349_8308654466281171629_n.jpg
21151750_840549052762349_8308654466281171629_n.jpg (49.1 KiB) נצפה 1189 פעמים

אליעזר בלוי
הודעות: 154
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' אוגוסט 31, 2017 11:35 am

היכן מצאת שזה היה רוחו של הבעשט
ואפילו מצאת דומה לזה
מהת שהבעשט היה מתנהג אחרת במקרה דידן

מוזר לי שלוקחים תורה שלימה
ועושים מזה נוסח אודסר קרליבך וכו....
כאילו הבעשט לא אחז מאחריות וכו....

עקביה
הודעות: 1487
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 31, 2017 12:05 pm

מטורפים.
ואם האבא יוצא מהבית ללא כובע וחליפה (רח"ל), אז ההנהלה חוששת שהבת שלו תקלקל את כל הכתה? או שהם פשוט עושים את בית-הספר קרדום לאיים בו על הורים שלא לסור ח"ו מהדרך המסורה לנו מהר סיני?

דרומי
הודעות: 1632
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 31, 2017 12:24 pm

אפשר לדון הרבה בתקנון זה, אבל שרבוב שמו של הבעש"ט אינו נכון.

הבעש"ט אמר לקרב כל יהודי, אבל גם אצל הבעש"ט היו חלוקות: היו סעודות שבהן היה הבעש"ט יושב רק עם תלמידיו הקרובים, ולא היתה אפשרות לאנשים סתם כך להיכנס. והדברים פשוטים.

בכל מקרה, בתקנון כאן אין שום ביטוי לא לשנאה ולא לאהבה, אלא לכללים מסויימים ותו לא. משל היו כותבים: אב שילשין על שכנו בערכאות - יוציאו את בתו מבית הספר. או: אב שעוסק במחלוקת ושנאת חינם וכו'. וכן על זה הדרך.

קראקובער
הודעות: 1463
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 31, 2017 12:34 pm

הבנתי, הבעש"ט שהיה מלמד בצעירותו לא קיבל ילד שאביו לא הלך עם כובע ברחוב, כנראה שצדק מי שאמר שנשתכח תורת הבעש"ט.

אליעזר בלוי
הודעות: 154
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' אוגוסט 31, 2017 1:00 pm

בעל המימרא של נשתכח
התכוין בדיוק הפוך
ממה שאתה אומר... ודל

קראקובער
הודעות: 1463
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 31, 2017 1:42 pm

אליעזר בלוי כתב:בעל המימרא של נשתכח
התכוין בדיוק הפוך
ממה שאתה אומר... ודל

הדבר כבר ידוע בשם הד"ח מצאנז ועוד על רקע אחרת לגמרי.
בכל אופן גם לשיטתו יש הבדל תהומי בין אדם רשע שמסית ומדיח לאיכר פשוט מהרי הקרפטים (איזה אנשים ע"פ רוב אתה חושב גרו בסטמאר?)

קאצק
הודעות: 159
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קאצק » ה' אוגוסט 31, 2017 1:51 pm

קראקובער כתב:תירוצים בטח לא חסרים אבל בכל זאת..
21151750_840549052762349_8308654466281171629_n.jpg

אולי אפשר לקבל העתק תקנון של בתי הספר האחרים,

תוכן
הודעות: 2919
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוגוסט 31, 2017 2:14 pm

איפה כתוב שהבעש"ט היה סבור שצריך לקבל כל יהודי. האדמו"ר הזקן שהוא ראה את עצמו כתלמידו כותב במכתב שמי שלא יתפלל שעה וחצי שחרית כל יום, שהוא לא יתקבל אצלו. (אני כותב מהזכרון.)

סגי נהור
הודעות: 1821
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 31, 2017 4:25 pm

אין שום קשר לבעש"ט, מעבר לזה שהכותב ביקש לפתוח אשכול של נייעס וככרטיס כניסה לפורום הזה גייס לו את הבעש"ט.

איש גלילי
הודעות: 1869
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 31, 2017 4:44 pm

אליעזר בלוי כתב:בעל המימרא של נשתכח
התכוין בדיוק הפוך
ממה שאתה אומר... ודל

להיפך, הרי לשיטתו נשתכחה תורת הבעש"ט, וא"כ דרכו איננה דרך הבעש"ט.

כדכד
הודעות: 1304
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 31, 2017 4:54 pm

סגי נהור כתב:אין שום קשר לבעש"ט, מעבר לזה שהכותב ביקש לפתוח אשכול של נייעס וככרטיס כניסה לפורום הזה גייס לו את הבעש"ט.

בשביל לדון אם התקנון הזה הגיוני 6או לא בפורום הוא לא צריך את הבעש"ט. הוא יכול לדון האם התקנון הזה קביל או לא. היו כאן אשכולות על דברים פחות חשובים.
הוא הזכיר את הבעש"ט משום שמדובר בבי"ס חסידי שאמור לחנך לאור תורת הבעש"ט ומדבריו נשמע שזה לא נראה לו. אפשר לדון אם הוא צודק או לא אבל הקשר לבעש,ט הוא הגיוני מאד

כדכד
הודעות: 1304
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 31, 2017 4:56 pm

קראקובער כתב:הבנתי, הבעש"ט שהיה מלמד בצעירותו לא קיבל ילד שאביו לא הלך עם כובע ברחוב, כנראה שצדק מי שאמר שנשתכח תורת הבעש"ט.

מסיפורי הבעש"ט שאני זוכר הבעש"ט היה ריש דוכנא ולא מלמד ותפקידו היה ללוות הילדים ולעזור להם ללמוד. לא היתה לו אחריות איזה ילד לקבל ואיזה לא
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' אוגוסט 31, 2017 6:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 1869
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 31, 2017 5:41 pm

כדכד כתב:
סגי נהור כתב:אין שום קשר לבעש"ט, מעבר לזה שהכותב ביקש לפתוח אשכול של נייעס וככרטיס כניסה לפורום הזה גייס לו את הבעש"ט.

בשביל לדון אם התקנון הזה הגיוני 6או לא בפורום הוא לא צריך את הבעש"ט. הוא יכול לדון האם התקנון הזה קביל או לא. היו כאן אשכולות על דברים פחות חשובים.
הוא הזכיר את הבעש"ט משום שמדובר בבי"ס חסידי שאמור לחנך לאור תורת הבעש"ט ומדבריו נשמע שזה לא נראה לו. אפשר לדון אם הוא צודק או לא אבל הקשר לבעש,ט הוא הגיוני מאד

ויותר מזה, העניין החסידי חוזר על עצמו מספר פעמים במשך הדף.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 610
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ה' אוגוסט 31, 2017 11:35 pm

אף שאינני חסיד, ברי לי שהבעש"ט היה חותם ע"ז ועוד מתפלא שיש הו"א לחלק מהסעיפים.
מקסימום היה מקים מוסד נפרד לבנות פחות שמרניות.

שמעתי מהרב וואזנר, שיעקב שלח את יהודה למצרים לפתוח שם בית תלמוד ולא רצה לשלוח את נכדיו לישיבה של יוסף, כי שם התלמידים הם...

שש ושמח
הודעות: 818
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוגוסט 31, 2017 11:40 pm

מהדיון עד כאן נראה שבכפר הנידח הנקרא אלעד אין עוד בי"ס שיוכלו האחרים לשלוח לשם, האם זה אכן כך?

קראקובער
הודעות: 1463
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קראקובער » ו' ספטמבר 01, 2017 9:56 am

מכון חכמי ספרד כתב:אף שאינני חסיד, ברי לי שהבעש"ט היה חותם ע"ז ועוד מתפלא שיש הו"א לחלק מהסעיפים.
מקסימום היה מקים מוסד נפרד לבנות פחות שמרניות.

התכוונתי בעיקר על הסעיף של הכובע והזקן כי זה בעיקר קודים חברתיים ובכל אופן ייתכן שטעיתי והדרנא בי.

אשר ברא
הודעות: 150
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי אשר ברא » ו' ספטמבר 01, 2017 10:09 pm

קראקובער כתב:התכוונתי בעיקר על הסעיף של הכובע והזקן כי זה בעיקר קודים חברתיים ובכל אופן ייתכן שטעיתי והדרנא בי.

עקביה כתב:מטורפים. אולי
ואם האבא יוצא מהבית ללא כובע וחליפה (רח"ל), אז ההנהלה חוששת שהבת שלו תקלקל את כל הכתה? או שהם פשוט עושים את בית-הספר קרדום לאיים בו על הורים שלא לסור ח"ו מהדרך המסורה לנו מהר סיני?

לפי מיטיב הבנתי המטרה לעשות את בית-הספר קרדום לרחק את מי שקודים החברתיים שלהם לא מוצא חן בעיניו, ובהנחה שזו סימן (ולא סיבה) מובהק שהלה בירידה או עכ"פ מרדן.
ולזכור שבעיני החסידיות למיניהם (ובפרט...) התחברות לחברה היא החומה בעצמה, ולקודים יש חשיבות מפני היותם קודים!

עקביה
הודעות: 1487
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי עקביה » ש' ספטמבר 02, 2017 11:43 pm

אשר ברא כתב:לפי מיטיב הבנתי המטרה לעשות את בית-הספר קרדום לרחק את מי שקודים החברתיים שלהם לא מוצא חן בעיניו, ובהנחה שזו סימן (ולא סיבה) מובהק שהלה בירידה או עכ"פ מרדן.
ולזכור שבעיני החסידיות למיניהם (ובפרט...) התחברות לחברה היא החומה בעצמה, ולקודים יש חשיבות מפני היותם קודים!

הלא מדובר בבי"ס כלל חסידי ולא של חסידות מסוימת, ולכן חוששני שההגדרה שנתתי לעיל (זו שהוספת לידה 'אולי') בעינה עומדת. (לא שאילו היה מדובר בבי"ס של חסידות מסוימת הייתי חושב אחרת, אבל לטעמיה דמר קאמרית).

ארי
הודעות: 123
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי ארי » א' ספטמבר 03, 2017 1:21 am

גם אני איני מבין איך נכנס לכאן הבעש"ט.
ההסבר על התקנון הוא כמו שכבר נכתב כאן, המטרה הינה לשמור על צביון ביה"ס, ומשפחה שאינה שומרת על הצביון (או כמו שכתבו כאן - קודים חברתיים) אכן אין מקומם בבי"ס שמרני!!!
וגם אלו שמקטרים על תקנון קיצוני וכו' אינם רוצים שילדיהם ילמדו עם משפחות יותר חלשות מהם [לאחר חציית קו האדום שלהם...], ובדיוק מאותה סיבה משפחות שמרניות רוצים תקנות כזה.

חיימשה
הודעות: 274
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי חיימשה » א' ספטמבר 03, 2017 1:56 am

כמה הכרת טובה חייבים אנחנו לתקנונים השונים, ל"קודים החברתיים" בקיצור, לחומות לסוגיהם בדור המטורף שנולדנו לתוכו.
אלמלא היו קיימים, אנה אנו באים!.
וגם אם לפני דורותיים זה היה מיותר.

שף ויתיב
הודעות: 173
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי שף ויתיב » ד' ספטמבר 06, 2017 3:19 am

לענ"ד צודק מי שאמר שענין זה אינו תואם את תורת הבעל שם טוב, ומכיון שהנושא כבר עלה לדיון לא אתאפק מלכתוב את אשר על לבי כבר זמן מה:

לענ"ד חלק גדול משליחותו של הבעל שם טוב בעולמנו היה לבטל את המושג "ציבור חרדי" (אלא שאז לא היה קיים המושג באופן כזה אלא באופן של "הלמדנים" וכו'). רצוני לומר, כל יהודי באשר הוא מחוייב לקיים את כל התרי"ג מצוות, ורוב היהודים אינם נקיים לגמרי מכל נדנוד עבירה. ועל כן, מגוכח לתייג ציבור יהודי באופן כזה או אחר. ובבית ספר זה מה שברור, שמה שאינם מקבלים ילד כזה או אחר אינו בגלל הנהגה אסורה וכדומה, אלא הנהגה המוציאה אותו מה"מסגרת" של הציבור החרדי (באמת יש לדון ג"כ באם היו ההורים עושים דברים האסורים ממש אם יש מקום שיכריחו את ילדיהם להתנהג באותו אופן וד"ל...). כמובן שלא מדובר כאן במקרה של "מסית ומדיח", היינו שיש חשש אמיתי אשר הילד ישפיע על ילדים אחרים לרעה שאז (למרבה הכאב) נצטרך להרחיק את ילדינו מהם.

מה שהובא לעיל מבעל התניא, כמובן לא קשור לעניננו.

אליעזר בלוי
הודעות: 154
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' ספטמבר 06, 2017 9:23 am

פשוט לא נכון
מה שיש בסיפורים נגד הלמדנים
בדכ כתוב הנהגותיהם של הלמדנים המסוימים שמשוכ לא אהבו אותם
אבל ממ האם חסר רבנים חסידיים שהנהיגו ערים ותקנן תקנות לפי צורך הדור

קראקובער
הודעות: 1463
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ספק גדול אם התקנון הזה ברוח הבעש"ט לקרב כל יהודי

הודעהעל ידי קראקובער » א' ספטמבר 24, 2017 6:01 am

תמצית זעקתו של הרב הגאון רבי נפתלי גלאנץ שליט"א רב קהילת "חסידים" באלעד בדרשת שבת שובה.

בעומדנו בין כסה לעשור. בהם מלך במשפט יעמיד ארץ. סמר מפחדך בשרי וממשפטיך יראתי. חז"ל (חגיגה ה) על הכתוב (קהלת יב) כי את כל מעשה האלוקים יביא במשפט על כל נעלם. אומרים. כי כאשר רבי יוחנן היה קורא פסוק זה היה מתייפח בבכי. כי מהו הכוונה על כל נעלם?
אמר רב זה ההורג כינה בפני חבירו ונמאס בה. שמואל אומר זה הרק בפני חבירו ונמאס.
לא יאומן. במה הכתוב מדבר? בעניינים קלים של גרימת חוסר נוחות לחבר. בהרגשה לא נעימה שגרמנו לידיד. גם על אלו יביאנו במשפט.

אבל מורי ורבותי. מה לנו לדבר על הנעלם. מה לנו להתעסק בענינים שהם בהגדרתם רק גורמי חוסר נוחות. הבה ונדבר על הידועים והמפורסמים. ואשר בהגדרתי הינה רציחה ושפיכת דם של ממש. ואין פוצה פה ומצפצף.
וכוונתי ל"וועדות" למינהם הצצות כפטריות לאחר הגשם. תחילת הורתם ולידתם שלא בקדושה החלה בסינון עם מי לגור בבנין ועם מי לא. מי ראוי לבוא בקהל החרדים ומי חס וחלילה. אחר כך אומץ בחום וביתר סינון בסימנרים. משם זלג לעבר תלמודי התורה. וכהיום גם בגני ילדים.
יושבים חבורה של "משרתי ה'" במשרד ממוזג. כיבוד על השולחן. אף אחד אינו יודע את זהותם. ודנים בדיני נפשות של ממש. מי יחיה ומי ימות. בהנף יד ואצבע חורצים גורלות של דורות מי לימין ומי לשמאל.
והכל כמובן לשם שמים. ובעבור שמירת פך השמן הטהור. ועוד סיסמאות שדופות וריקות מכל תוכן. שבאות לחפות בעיקר על העובדה שאין בין וועדות אלו לבין מה שמתוודים בעל חטא שחטאנו לפניך בועידת זנות שום הבדל. ודי לחכימא.
ואני עומד ותמהה. היכן המה הפרי גידולים. איפוא הם גדולי הדור הבא שאמורים היו לצמוח מסינון כה מוקפד ופרטני?

אבי שליט"א ששימש כראש ישיבת צאנז במשך למעלה משלושים שנים למד עד גיל 10 ה' ירחם עם בנות. יחד עמו למדו כאלו ששימשו במשרות תורניות רמות ופיארו את כותל המזרח של דורנו. אציין רק אחד מהם הרב הצדיק רבי אלתר אליהו רובינשטיין זצ"ל ששימש כאב"ד אנטוורפן.
אני בעצמי כל שנות נעורי התחנכתי בקרית צאנז בנתניה. בכיתתי למדו ששה נערים ממעון התינוקות. שמי שאינו יודע. באו מהמשפחות הכי ירודות בנתניה. שהוריהם היו תחת השפעות סמים ועוד מרעין בישין. ואיתם למדנו כל השנים. ומכיתה של למעלה מ40 ילדים. אחד לא פקר. אחד לא עזב את הדת. כולם שתולים בכרם בית ה' לתפארת ב"ה.

וכהיום. שאין מוסד חינוכי שאינו מתפאר בוועדה הקשוחה שלו. שומעים יום יום על עוד אחד שלדאבון לב עזב את הדת. עוד אחד שחצוי בין עולמות. עוד כאלו המחפשים את עצמם ולא מוצאים מנוח.

עם פתיחת שנת הלימודים "העז" אחד מגדולי הרבנים בעירנו. היודע יותר מדבר וחצי דבר בחינוך. לפתוח סמינר. ללא וועדה. שומו שמים!! נעו אמות הסיפים!! האיך תיתכן כדבר הרע הזה? לפתוח מוסד חינוכי ללא וועדה? קדשו צום. קראו עצרה. עברו מעיר לעיר ומאדמו"ר לאדמו"ר לזעוק על העוול הנורא.
ועובדה זו נתנה לי הבנה. במה שתמיד התקשיתי בהפטורה של שבת שובה. הנביא קורא לעצרת. ומצווה אספו עם קדשו קהל קבצו זקנים אספו עוללים ויונקי שדים. בין האולם והמזבח יבכו הכהנים משרתי ה'. חלקם של המבוגרים והזקנים בעצרת מובנת. אך מה מקומם של העוללים והתינוקות. מה להם ולעצרת. ומי הם משרתי ה' הבוכים. מה פשר בכיה זו.
אבל לדעתי יבוא יום. וירכזו את התינוקות והעוללים -שאלו המתיימרים להיקרא משרתי ה'. אלו שנטלו את הסמכות לידם מבלי שמי הסמיכם לכך - שללו מהם את הכניסה למקום חינוך ראוי. וייראו להם מה היה יכול לצאת מהם לולי חריצת הגורל. ואלמלא נקיפת האצבע לשמאל ולדחיה. באותה העת. כל שיוותר להם לעשות תיהיה רק בכיה. בכיה נגד בכיה שהם גרמו לדורות.
אחי ורעי. לא באתי להצביע באצבע על קלקולים. אין זה דרכי. ואין זה מחובתי. באתי אך ורק לייעץ עצה טובה. עומק הדין מי יכלנו. בפרט בדברים הנוגעים בין אדם לחבירו. אין מי שגרם צער ליהודי שייצא מהעניין בזול. בוודאי ובוודאי מי שהמיט אסון של ממש על משפחות כאובות ונאנקות.
רבים מאלו שבאמת ובתמים חשבו לטובה. עבור חינוך זך לילדיהם. נאלצו לקרוע קריעה כזו או אחרת. על ילדיהם שעליהם שמרו מכל משמר.
הנביא אומר לנו מפורשות בתחילת ההפטורה. אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה. ילכו יונקותיו ויהי כזית הודו וריח לו כלבנון. בכדיי להגיע לכך. יש צורך. באהבם נדבה. ללמוד להכיל גם מי שבמקצת שונה מאתנו. ואולי לא חושב או נראה בדיוק כמונו. לשמור מכל משמר על הפגיעה ח"ו ביהודי אחר. ולזכור הלכה פסוקה. כי בעוד שעבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר. עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו.


חזור אל “מאי חסידות ומאי מתנגדות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים