א סוכ'לה א קליינע

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
פרנקל תאומים
הודעות: 880
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ספטמבר 26, 2017 3:23 pm

האם מאן דהוא מהחכמים דפק"ק יכול להביא בפנינו את מילות השיר?

פלגינן
הודעות: 1849
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי פלגינן » ג' ספטמבר 26, 2017 3:27 pm

[מה קשור לכאן?]

מ"כ:
א סוכה'לע א קליינע,
פון ברעטעלעך געמיינע,
האב איך מיר א סוכה'לע געמאכט.
באדעקט דעם דאך,
מיט א ביסעלע סכך,
זיץ איך מיר דארט סוכות ביינאכט.
באדעקט דעם דאך,
מיט א ביסעלע סכך,
זיץ איך מיר דארט סוכות ביינאכט.
- - -
דער ווינט א קאלטן,
וואס בלאזט דורך די שפאלטן,
עס לעשן זיך די ליכטעלעך פיל.
עס איז מיר א חידוש,
ווען איך מאך מיר דארט קידוש,
און די לעכטעלעך זיי ברענען גאנץ שטיל.
עס איז מיר א חידוש,
ווען איך מאך מיר דארט קידוש,
און די לעכטעלעך זיי ברענען גאנץ שטיל.


ביים ערשטן געריכט,
מיט א בלאסן געזיכט,
טראגט מיר מיין טאכטעריל אריין.
זי שטעלט עס אוועק,
און זאגט מיט גרויס שרעק,
טאטע'ניו די סוכה פאלט באלד איין.
זי שטעלט עס אוועק,
און זאגט מיט גרויס שרעק,
טאטע'ניו די סוכה פאלט באלד איין.
- - -
זיי נישט קיין נער,
האב נישט קיין צער,
זאל דיר די סוכה נישט טוהן באנק.
עס איז שוין גאר,
באלד צוויי טויזנט יאר,
און די סוכה'לע זי שטייט נאך גאנץ לאנג.
עס איז שוין גאר,
באלד צוויי טויזנט יאר,
און די סוכה'לע זי שטייט נאך גאנץ לאנג.

פרנקל תאומים
הודעות: 880
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ספטמבר 26, 2017 3:31 pm

ומי מתנדב לתרגם?

דרומי
הודעות: 1415
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 26, 2017 3:39 pm

יש הנוהגים לשלב בסוף השיר או בין קטע לקטע כפזמון את המלים "הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת"

פרנקל תאומים
הודעות: 880
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ספטמבר 26, 2017 3:47 pm

דרומי כתב:יש הנוהגים לשלב בסוף השיר או בין קטע לקטע כפזמון את המלים "הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת"

אכן, זו הסיומת שאני מכיר לשיר.

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' ספטמבר 26, 2017 8:43 pm

פרנקל תאומים כתב:ומי מתנדב לתרגם?

בס"ד
השורה האחרונה איני מבין במקור אי לכך גם התרגום אינו ברור
סוכה'לה קטנה
עם עצים גרועים
עשיתי לי סוכה'לה
הגג מכוסה
עם סכך מעט
ואני יושב שם בליל סוכות

הרוח! קרה
נושבת בעד החרכים
נרות רבות מכבות והולכות
בשבילי זה חידוש
שכאשר אני מקדש שם הקידוש
עדיין דולקים שם נרות בשקט [=מעט]

בתבשיל הראשון
בפנים לבנות
בתי מכנסת לפנים
ומעמדת על הצד
ואומרת באימה גדולה
אבא! הסוכה עומדת ליפול מיד

אל תהיי טיפשת
ואל תצטערי
ואל תכאבי בעד הסוכה
אכן כן הוא
קרוב לאלפיים שנה
והסוכה'לה עומדת יחסית זמן רב

בינוני
הודעות: 428
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי בינוני » ו' ספטמבר 29, 2017 12:00 pm

אבא יודן כתב:השורה האחרונה איני מבין במקור אי לכך גם התרגום אינו ברור
והסוכה'לה עומדת יחסית זמן רב


און די סוכה'לע זי שטייט נאך גאנץ לאנג
והסוכה'לה (היא) עומדת עדיין [זמן] די ארוך

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' ספטמבר 29, 2017 4:23 pm

בינוני כתב:
אבא יודן כתב:השורה האחרונה איני מבין במקור אי לכך גם התרגום אינו ברור
והסוכה'לה עומדת יחסית זמן רב


און די סוכה'לע זי שטייט נאך גאנץ לאנג
והסוכה'לה (היא) עומדת עדיין [זמן] די ארוך

מה פירושו??

בינוני
הודעות: 428
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי בינוני » ו' ספטמבר 29, 2017 5:05 pm

הסוכה'לה שבשיר היא משל למצב היהודים בגלות [הנרות שכבים וכו'], והאבא מרגיע אותה שעל אף שהמצב אכן רעוע וגרוע, אבל אנחנו מחזיקים מעמד כך כבר אלפיים שנה.

(דרך אגב, התרגום הנכון ל"בלאסן געזיכט" הוא "פנים חיוורות" ולא פנים לבנות.)

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' ספטמבר 29, 2017 11:07 pm

בינוני כתב:הסוכה'לה שבשיר היא משל למצב היהודים בגלות [הנרות שכבים וכו'], והאבא מרגיע אותה שעל אף שהמצב אכן רעוע וגרוע, אבל אנחנו מחזיקים מעמד כך כבר אלפיים שנה.

(דרך אגב, התרגום הנכון ל"בלאסן געזיכט" הוא "פנים חיוורות" ולא פנים לבנות.)

ישר כח
וכנים דבריך באשר עבריט המודרני, אך לא בלשוננו לשון עברי הקודש.

עמקן
הודעות: 661
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי עמקן » ש' ספטמבר 30, 2017 11:40 pm

אבא יודן כתב:אל תהיי טיפשת
ואל תצטערי
ואל תכאבי בעד הסוכה
אכן כן הוא
קרוב לאלפיים שנה
והסוכה'לה עומדת יחסית זמן רב

לא צריך להכניס התיבה יחסית.
יש עוד נוסח 'גאנץ פיין', דהיינו 'די טוב'.

בינוני
הודעות: 428
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי בינוני » ש' ספטמבר 30, 2017 11:54 pm

עמקן כתב:
אבא יודן כתב:אל תהיי טיפשת
ואל תצטערי
ואל תכאבי בעד הסוכה
אכן כן הוא
קרוב לאלפיים שנה
והסוכה'לה עומדת יחסית זמן רב

לא צריך להכניס התיבה יחסית.
יש עוד נוסח 'גאנץ פיין', דהיינו 'די טוב'.

איך זה מתחרז עם 'באנק'?

לייטנר
הודעות: 3810
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 01, 2017 12:39 am

אבא יודן כתב:
בינוני כתב:הסוכה'לה שבשיר היא משל למצב היהודים בגלות [הנרות שכבים וכו'], והאבא מרגיע אותה שעל אף שהמצב אכן רעוע וגרוע, אבל אנחנו מחזיקים מעמד כך כבר אלפיים שנה.

(דרך אגב, התרגום הנכון ל"בלאסן געזיכט" הוא "פנים חיוורות" ולא פנים לבנות.)

ישר כח
וכנים דבריך באשר עבריט המודרני, אך לא בלשוננו לשון עברי הקודש.


הגאוה המטופשת באי שימוש במילים בלשון הקודש, גורמת ליצירת מילים שלא קיימות בשום שפה (טיפשת, למשל)...

ברקים רב
הודעות: 519
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי ברקים רב » א' אוקטובר 01, 2017 1:24 am

אבא יודן כתב:
בינוני כתב:הסוכה'לה שבשיר היא משל למצב היהודים בגלות [הנרות שכבים וכו'], והאבא מרגיע אותה שעל אף שהמצב אכן רעוע וגרוע, אבל אנחנו מחזיקים מעמד כך כבר אלפיים שנה.

(דרך אגב, התרגום הנכון ל"בלאסן געזיכט" הוא "פנים חיוורות" ולא פנים לבנות.)

ישר כח
וכנים דבריך באשר עבריט המודרני, אך לא בלשוננו לשון עברי הקודש.


והמילה "יחסית" קיימת ב'לשון עברי הקודש'?

אגב, המילה 'חיור' היא בלשון ארמי וישנה בספר דניאל.

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אוקטובר 01, 2017 4:20 am

לייטנר כתב:
אבא יודן כתב:
בינוני כתב:הסוכה'לה שבשיר היא משל למצב היהודים בגלות [הנרות שכבים וכו'], והאבא מרגיע אותה שעל אף שהמצב אכן רעוע וגרוע, אבל אנחנו מחזיקים מעמד כך כבר אלפיים שנה.

(דרך אגב, התרגום הנכון ל"בלאסן געזיכט" הוא "פנים חיוורות" ולא פנים לבנות.)

ישר כח
וכנים דבריך באשר עבריט המודרני, אך לא בלשוננו לשון עברי הקודש.


הגאוה המטופשת באי שימוש במילים בלשון הקודש, גורמת ליצירת מילים שלא קיימות בשום שפה (טיפשת, למשל)...

אני משתמש בהחלט במלים חדשות אך רק במקום הצורך, במקום שיש מילה מתאימה בלשון הקודש, שלמה נלך אלפים אמה רחוק??
וזו בעצם שאלה כללית על מחדשי הלשון של ימינוף למה הוסיפו או שינו מילים במקום הישנות, לשם איזה צורך?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13215
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 01, 2017 7:52 am

מה קרה לכם?
המילה חוורו פניו היא לשון הקדש ממש.
ואמר אותה ישעיה הנביא לא עתה יבוש יעקב ולא עתה פניו יחוורו.

ברקים רב
הודעות: 519
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי ברקים רב » א' אוקטובר 01, 2017 9:25 am

אוצר החכמה כתב:מה קרה לכם?
המילה חוורו פניו היא לשון הקדש ממש.
ואמר אותה ישעיה הנביא לא עתה יבוש יעקב ולא עתה פניו יחוורו.

אוי ווי.
יישר כח.

לייטנר
הודעות: 3810
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 01, 2017 10:54 am

אבא יודן כתב:
לייטנר כתב:הגאוה המטופשת באי שימוש במילים בלשון הקודש, גורמת ליצירת מילים שלא קיימות בשום שפה (טיפשת, למשל)...

אני משתמש בהחלט במלים חדשות אך רק במקום הצורך, במקום שיש מילה מתאימה בלשון הקודש, שלמה נלך אלפים אמה רחוק??
וזו בעצם שאלה כללית על מחדשי הלשון של ימינוף למה הוסיפו או שינו מילים במקום הישנות, לשם איזה צורך?


הוא אשר שאלתי, למה חידשת מילים מדעתך, כגון 'טיפשת'?

מעט דבש
הודעות: 2002
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 01, 2017 11:21 am

במדבר רבה כ, יד
וסָתַם (=הקב"ה) פי הבהמה, שאילו היתה מדברת לא היו יכולין לשעבדה ולעמוד בה, שזו הטפשת שבבהמה (=האתון), וזה חכם שבחכמים (=בלעם) כיון שדברה לא היה יכול לעמוד בה.


אבן עזרא בראשית שיטה אחרת יא, ה
ובא בדרש, שרצו להלחם בשם. ויתכן שכת טפשת היתה בהם. כי הנה לפי הדרש שמרחק השמים מן הארץ מהלך חמש מאות שנה. ואלו היה ראש המגדל קרוב אל השמים מתי יעלו הטיט אליו? והנה המגדל, לא ישלם בנינו באלף אלפי אלפים שנים, עד אין מספר, ועוד שצריך להיות רחבו רב. ועוד כי העולה בהר גבוה שהוא בארץ רומאנייא, אם לא יעלה עמו מים שישים בפיו תמיד, אז ימות בצמא. ואיך יוכל אדם להגיע אל ראש גלגל הרוח, אף כי אל גלגל האש, והם תחת השמים? והחומר - איך יאמר ליוצרו 'מה תעשה'? ואיך ילחם אדם עם בוראו, ונפשו בידו.


שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תקעז
...ומודה אני שאם מכירים בה שהיא טפשת בדעתה יותר משאר קטנות אשר בגילה צריכה בדיקה אם מבחנת בין גיטה לחפץ אחר.


מעט דבש
הודעות: 2002
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 01, 2017 11:58 am

אבא יודן כתב:אני משתמש בהחלט במלים חדשות אך רק במקום הצורך, במקום שיש מילה מתאימה בלשון הקודש, שלמה נלך אלפים אמה רחוק??
וזו בעצם שאלה כללית על מחדשי הלשון של ימינו למה הוסיפו או שינו מילים במקום הישנות, לשם איזה צורך?

ולמה תברך 'על נטילת לולב', ולא 'על לקיחת כפות תמרים'?
'להניח תפילין', ולא 'טוטפות'?
'לישב בסוכה', ולא 'לשבת'?
'המחזיר שכינתו לציון' ולא 'המשיב'?
(את הדוגמאות לקחתי מהערת הגר"ד יצחקי ב'לוח ארש' עמ' תקצג).

למה השתמשו חז"ל במילים מלשונות אחרות, ולא השתמשו בלשון המקרא? ולמה שינו את הצורות של לשון המקרא?

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אוקטובר 01, 2017 1:29 pm

אוצר החכמה כתב:מה קרה לכם?
המילה חוורו פניו היא לשון הקדש ממש.
ואמר אותה ישעיה הנביא לא עתה יבוש יעקב ולא עתה פניו יחוורו.

ובכל זאת נאמר במשנה המלבין פני חבירו ברבים!
מה שנאמר בישעיה לא הופך המילה מארמית לעברית, כמו יגר סהדותא וכו'
[ואולי לטעמו של הרמב"ן שנקראת לשון הקודש עקב שנשתמש בו הקב"ה נוכל לקרוא את זה ארמית הקודש]

בינוני
הודעות: 428
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי בינוני » א' אוקטובר 01, 2017 1:38 pm

גם אם אתה צודק [ולענ"ד אתה לא צודק], עדיין הפרזת והגזמת כשכתבת ש'חיוור' זה 'עבריט מודרני' לעומת 'לשון עברי הקודש', בזמן שהוא לשון הפסוק!

(ל'המלבין פני חבירו' אין שום קשר לכאן. שם רצו להדגיש שהאדמומיות נעלמת והופכת ללבן, והיינו סוג של רצח בזעיר אנפין, ולכן לא מתאים לכתוב 'חיוור'. אבל כשמדברים על להחוויר מפחד, אין שום טעם לא לכתוב את המילה המיועדת למושג זה.)

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אוקטובר 01, 2017 2:31 pm

בינוני כתב: הפרזת והגזמת כשכתבת ש'חיוור' זה 'עבריט מודרני' לעומת 'לשון עברי הקודש', בזמן שהוא לשון הפסוק!

אמנם כן טעיתי, ושגיתי.

לייטנר
הודעות: 3810
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 01, 2017 4:10 pm

מעט דבש, אכן אינני חושב שאסור לחדש מילים או להשתמש במילים מחודשות.

אבא יודן
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אוקטובר 01, 2017 4:50 pm

מעט דבש כתב:
אבא יודן כתב:אני משתמש בהחלט במלים חדשות אך רק במקום הצורך, במקום שיש מילה מתאימה בלשון הקודש, שלמה נלך אלפים אמה רחוק??
וזו בעצם שאלה כללית על מחדשי הלשון של ימינו למה הוסיפו או שינו מילים במקום הישנות, לשם איזה צורך?

ולמה תברך 'על נטילת לולב', ולא 'על לקיחת כפות תמרים'?
'להניח תפילין', ולא 'טוטפות'?
'לישב בסוכה', ולא 'לשבת'?
'המחזיר שכינתו לציון' ולא 'המשיב'?
(את הדוגמאות לקחתי מהערת הגר"ד יצחקי ב'לוח ארש' עמ' תקצג).

למה השתמשו חז"ל במילים מלשונות אחרות, ולא השתמשו בלשון המקרא? ולמה שינו את הצורות של לשון המקרא?

יש להוסיף לקבוע מזוזה

שעת הכושר
הודעות: 65
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי שעת הכושר » ה' אוקטובר 05, 2017 9:47 pm

תחלופות;

סֻכַּת אַמָּתַיִם עֲשׂוּיָה לוּחוֹתַיִם
בְּעֶצֶב בָּנִיתִי לִי פֹּה.
סָכַכְתִּי בַּסְּכָךְ הָאֹהֶל הַשַּׁח
וָאֵשֵׁב בַּלַּיְלָה לִי פֹּה.

הַסַּעַר, הָרוּחַ וְכָל סֶדֶק יָפוּחַ
נֵרִי יְכַבֶּה הָאֶחָד.
יֵהוֹם לוֹ הַסַּעַר כְּחַיַּת הַיַּעַר
וַאֲנִי אֵשֵׁב פֹּה בָּדָד.

אִשְׁתִּי הַחִוֶּרֶת בַּפֶּתַח נִצֶּבֶת
תַּבְשִׁיל לִי מַגֶּשֶׁת בַּיָּד,
בְּרַעַד נִצֶּבֶת, שְׂפָתֶיהָ דּוֹבֶבֶת:
סֻכָּה זוֹ תִּפֹּל עוֹד מְעַט.

חִדְלִי מֵאִוֶּלֶת! רוּחֵךְ מַה נּוֹפֶלֶת?
סֻכָּה זוֹ עָמוֹד תַּעֲמֹד!
רוּחוֹת כְּבָר סָעָרוּ בְּיָמִים עָבָרוּ,
וְהִיא עוֹדָהּ בַּל תִּמּוֹט!



סֻכָּה פְּעוּטֹנֶת
בָּנִיתִי, קְטַנְטֹנֶת
צֶבֶר-קְרָשִׁים קַל וְדַק
סִכּוֹתֶיהָ מֵעַל
מְעַט סְכָךְ מְדֻלְדָּל
אֵשֵׁב בָּהּ בְּנוֹחַ בְּלֵיל-חַג.

בָּצַעְתִּי הַפַּת.
חִוֶּרֶת כְּבַד
בָּאָה בִּתִּי הָרַכָּה
הִיא נִצְּבָה דּוּמִיָּה
וְעֵינָהּ בּוֹכִיָּה:
רוּחוֹת מִתְנַכְּלִים לַסֻּכָּה!

מַה לָּךְ נוֹאַלְתְּ?
וּמַה הִתְחַלְחַלְתְּ?
יְהִי לְבָבֵךְ שַׁאֲנָן!
עוֹד דּוֹרוֹת יִתְחוֹלְלוּ
עוֹד סוּפוֹת יִשְׁתּוֹלְלוּ
סֻכָּה זוֹ עוֹמֶדֶת אֵיתָן!



סֻכָּה לִי עָשִׂיתִי
סֻכָּה לִי בָּנִיתִי
הִיא קְטַנָּה וְדַלָּה
הַקִּירוֹת קֶרֶשׁ-דַּק
סְכַךְ קָלוּשׁ הוּא הַגַּג
אַךְ נוֹחַ לִי פֹּה בְּצִלָּהּ.

הַלֶּחֶם בָּצַעְתִּי
אֶל פִּי אַךְ נָתַתִּי
וַתִּתְיַפַּח יַלְדָּתִי:
אוֹי, אָבִי, הִיא קָרְאָה
הִנֵּה רוּחַ רַע
פּוֹרֵץ לְהַפִּיל סֻכָּתִי!

עָנִיתִי בְּנַחַת:
חָלִילָה, אַל פַּחַד
לָךְ, יַלְדָּתִי הַמְּתוּקָה
אֶלֶף דּוֹר יִנְקֹפוּ -
לָעַד תַּעֲמֹד הַסֻּכָּה.

דודי צח
הודעות: 277
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי דודי צח » ו' אוקטובר 06, 2017 9:36 am

אבא יודן כתב:
פרנקל תאומים כתב:ומי מתנדב לתרגם?

בס"ד
בתבשיל הראשון - צ"ל: בהזדמנות הראשונה
בפנים לבנות - מדויק יותר: בפנים חיוורות
בתי מכנסת - נכנסת לפנים
ומעמדת על הצד
ואומרת באימה גדולה
אבא! הסוכה עומדת ליפול מיד

עושה חדשות
הודעות: 5835
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: א סוכ'לה א קליינע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 12, 2017 11:22 pm

מעט דבש כתב:
אבא יודן כתב:אני משתמש בהחלט במלים חדשות אך רק במקום הצורך, במקום שיש מילה מתאימה בלשון הקודש, שלמה נלך אלפים אמה רחוק??
וזו בעצם שאלה כללית על מחדשי הלשון של ימינו למה הוסיפו או שינו מילים במקום הישנות, לשם איזה צורך?

ולמה תברך 'על נטילת לולב', ולא 'על לקיחת כפות תמרים'?
'להניח תפילין', ולא 'טוטפות'?
'לישב בסוכה', ולא 'לשבת'?
'המחזיר שכינתו לציון' ולא 'המשיב'?
(את הדוגמאות לקחתי מהערת הגר"ד יצחקי ב'לוח ארש' עמ' תקצג).

למה השתמשו חז"ל במילים מלשונות אחרות, ולא השתמשו בלשון המקרא? ולמה שינו את הצורות של לשון המקרא?


viewtopic.php?f=17&t=26955&p=407029#p407029


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי, שִׁירַת דּוֹדִי לְכַרְמו”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חיימשה ו־ 2 אורחים