ברוכים הבאים: "בית הספר לשירה".

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
פרנקל תאומים
הודעות: 1857
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

ברוכים הבאים: "בית הספר לשירה".

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' פברואר 11, 2018 11:51 pm

תודה לידידינו היקר הרה"ג ר' בברכה המשולשת שליט"א שהעתיק את הערך ("שירה") מויקיפדיה וכדלהלן:

"לאורך השנים נעשו ניסיונות רבים להגדיר בצורה מפורשת יותר מהי שירה, ולהבחין אותה מסוגים אחרים של ספרות, כגון פרוזה או מסה, שכן שירה אינה סוגה ספרותית במובן המקובל של המלה. קשה, ואולי אף בלתי אפשרי, למצוא כללים פורמליים שכל היצירות המוגדרות כ"שירה" עונות עליהם וקשה אף יותר למצוא תכנים תמטיים שבהם עוסקת השירה.

ניסיונות מוקדמים לשׂרטט את גבולות השירה, למשל בידי אריסטו בספרו פואטיקה, התמקדו בשימוש בדיבור ליצירת אפקטים דרמטיים, קומיים ורטוריים. מאוחר יותר התמקדו הניסיונות בהדגשת הגורמים הסגנוניים בשירה, כגון חריזה ומשקל כהבדלים בינה לבין פרוזה, אך בשירה מודרנית ננטשו רבים מגורמים אלו לטובת אחרים, כך שההבדלה בין שירה לפרוזה באופן זה אינה מספקת.

במאמרו "בלשנות ופּוֹאֵטִיקָה"[1] הגדיר הבלשן רומן יאקובסון את השירה: "מבע שבו הפונקציה הפואטית היא הדומיננטית – משיכת תשומת הלב למבע השירי כתכלית לעצמה"; כלומר השירה, בניגוד לטקסטים אחרים, באה בראש ובראשונה להבליט את החומר המילולי שבה, ולא רק להצביע על המציאות שמעבר למילים. המסמנים לא רק מורים על המסומנים, קרי על האובייקטים בעולם, אלא בעיקר על עצמם.

דרך אחת לעשות כך היא בלשונו של יאקובסון: "השלכת עקרון הדמיון על ציר הרצף לצורך יצירת שוויון ערך כתחבולה הבונה את הרצף". ובמילים פשוטות, אם ניקח את הדוגמה: "דני אכל תפוח", נראה כי כל אחת משלוש המילים לקוחה משדה סמנטי אחר. "דני" - שם פרטי; "אכל" - פעולה; "תפוח" - מאכל; הפעלה של פונקציה פואטית על הטקסט תדגים מבע פואטי: "סעדיה סעד סעודה".

הגדרה נוספת לשירה סיפק קולרידג', המשורר הרומנטי והפילוסוף אנגלי, שחי בסוף המאה ה-18: "השירה היא מיטב המילים במיטב סדרן". ההוגה הצרפתי ז'אק מאריטן הגדיר את השירה באופן שונה: "השירה היא אש אשר מדבירים אותה בידיים הלובשות כפפות של היגיון".

אמילי דיקנסון, המשוררת האמריקאית בת המאה ה-19, תיארה במכתבה לעורך הספרותי תומאס היגינסון כיצד היא מזהה שיר:
אם אני קוראת ספר ומרגישה כפור בכל גופי עד כי שום אש לא תוכל לחממני, אני יודעת שזהו שיר. אם אני חשה תחושה פיזית, כאילו הסירו ממני את קדקודי, אני יודעת שזהו שיר. האם יש דרך אחרת להגדיר "שיר"? (תרגום: לאה גולדברג).
שירה אינה חייבת להיות קצרה (אם כי קיימים ז'אנרים של שירה קצרה כהייקו) או ארוכה. כיום אמנם מקובל לחשוב על שירה כעל יצירה קצרה בשורות קצוצות, אולם בתקופות אחרות נכתבה שירה בעלת היקף רחב יותר (למשל רפואות האהבה לאובידיוס) ואף שירה "בפרוזה" (כמו חלקים מסוימים בשירתם של דוד אבידן, שארל בודלר, ארתור רמבו ואחרים).

חוקרים מסוימים טוענים כיום כי המבדיל שירה מצורות ספרות אחרות הוא דווקא האופן בו אנו קוראים אותה. משמעות הדבר היא שאם נתקל ביצירה מסוימת, ונאמין שהיא שירה, אנו נקרא אותה ככזו. אם נקרא את אותה יצירה תחת הרושם שהיא פרוזה, למשל, אנו נקרא אותה אחרת. עם זאת, אין הסכמה עד היום לגבי אופיה של השירה, ואף לגבי השאלה האם ניתן בכלל להגדיר אופי זה נוכח מגוון השירים הקיים בתרבות האנושית.

מול האמור לעיל, ראוי לציין כי שירה נתפסת כיום כיצירה קצרה, בשורות קצוצות, שעושה שימוש הן בתכונותיה הצליליות של הלשון (על ידי מצלול, משקל וחריזה, למשל) והן בתכונותיה הפיגורטיביות (על ידי דימויים ומטאפורות וכן הלאה). הגדרה זו, כאמור, אינה ממצה, והיא מוציאה אל מחוץ לתחום השירה יצירות רבות הנחשבות "שיריות".

נהוג להבדיל בין שירה לפזמון. פזמון הוא שיר שנועד להיות מלווה על ידי לחן ומהווה יצירה מוזיקלית שלמה, והוא לרוב ברור לקורא מהקריאה הראשונה. שירה, לעומת זאת, כוללת רבדים רבים שניתן לנתחם ולגלות בהם כוונות ורבדים נוספים. ישנם גם שירים שהולחנו למרות שלא נועדו לכך". ע"כ מויקי'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1857
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ברוכים הבאים: "בית הספר לשירה".

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' פברואר 11, 2018 11:59 pm

העולה מכל האמור, הגדרות ל"שירה":

א) שימוש בדיבור ליצירת אפקטים. (דרמטיים, קומיים ורטוריים)
ב)שימוש בגורמים סגנוניים, כגון חריזה ומשקל (משא"כ ב'פרוזה').
ג) משיכת תשומת הלב למבע השירי כתכלית לעצמה: הבלטת החומר המילולי, ולא רק להצביע על המציאות שמעבר למילים. המסמנים לא רק מורים על המסומנים, קרי על האובייקטים בעולם, אלא בעיקר על עצמם.
ד) מיטב המילים במיטב סדרן. (באופן אישי, ההגדרה המועדפת עליי)
ה) אש אשר מדבירים אותה בידיים הלובשות כפפות של היגיון. (הבנתם?....)
ו) אם אני חש תחושה פיזית, כאילו הסירו ממני את קדקודי, אני יודע שזהו שיר. (נו נו..)
ז) שירה נתפסת כיום כיצירה קצרה, בשורות קצוצות, שעושה שימוש הן בתכונותיה הצליליות של הלשון (על ידי מצלול, משקל וחריזה, למשל) והן בתכונותיה הפיגורטיביות (על ידי דימויים ומטאפורות וכן הלאה)
ח) שירה כוללת רבדים רבים שניתן לנתחם ולגלות בהם כוונות ורבדים נוספים, ולאו דווקא מיועדת להיות מלווה ע"י לחן.


לכאו' נראה לתפוס לעיקר את אות ז', גם מבלי להכריע בשאלה האם שירה צריכה להיות דווקא יצירה קצרה בעלת שורות קצוצות, בכל אופן נדמה שבאופן כללי אכן אפשר להגדיר כי שירה היא "כתיבה העושה שימוש בתכונותיה של הלשון" (על ידי מצלול, משקל וחריזה, דימויים ומטאפורות וכן הלאה).
אמנם ככל שהמילים שלה הן אכן המיטב וגם האופן בו הן משולבות בה הוא המיטבי, וככל שהיא גם יוצרת אפקטים דרמטיים או קומיים, וככל שניתן לנתח אותה ולגלות בה כוונות ורבדים, הרי שאיכותה עולה ומשתבחת בהתאמה.

פרי יהושע
הודעות: 2811
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ברוכים הבאים: "בית הספר לשירה".

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' פברואר 12, 2018 2:35 pm

הכי פשוט, פרוזה זה בסופו של דבר סיפור (לא חשוב כמובן אם היה או לא), שירה היא מבע של רגש, משהו שמעל המציאות הנראית, כך זה נכלל (במובן מסויים) אפי' בהגדרת השירה בתורה להבדיל כמובן בין קודש לחול.


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי, שִׁירַת דּוֹדִי לְכַרְמו”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים