מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אחר ור"מ

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

אחר ור"מ

הודעהעל ידי יגאל10 » א' ספטמבר 03, 2017 3:37 am

ידיד סיפר לי ששמע שיש פורום חדש באוצר החכמה (שמועה בעלת כנפיים בלעה"ר). ושלח מפרי"ע. סגנונו - אינני יודע אם הוא שיר (בטח שלא משובח מספיק כשיר). אבל אולי תוכנו יחפה על סגונו. והרי הוא לפניכם ככתבו.

א.
חזור בך,
עד כאן תחום,
שתחמת אתה,
מקדם,
בדם נפשך,
בטיח של קירות ליבך.

תחום שבת,
ששבתת,
אתה,
מיבול נפשך,
כשהקאת חלב של מעי אמך.

אז חזור בך,
אתה הוא,
שידעת את התחום,
בעקבי סוסך שלך,
ששיערת.

ואם אני,
שלא ידעתיו אלא מפיך,
ולא ידעתיו אלא
מן הפרדס,

אז חזור בך אתה,
שידעת אותו מפרסות סוסך,
מהלמות לבך,
חזור.

ב.
בעולם שלכם לא מכירים אלא תחומים,
שנמדדים בחבלי שמעתות, בפרסות סוסים.
ואני, כך שמעתי מאחורי הפרגוד –

ואתה, לא ידעת מאומה מכל זה.

אני הרימון ואתה הרקה,
אני אוקיינוס – אתה רק חכה,
אני מן הפרדס, אני השקיקה,
אתה הכותל, אתה השתיקה.

אני החוצה את התחום,
אני החוצה את ליבי.
אני תובע קלף חדש,
אני תובע טבעי-טבעי.

אני קלף חדש,
אתה חוזב"ש.
אני עושר של פרי,
אתה מיובש.
אתה תלך בעקבותי,
עד התחום,
ותשוב.

אני יוצא מן השבת,
אני חוצה את הפרגוד.
בעומק של העומק –
אני כאוב.

אחר.

ג.
אף אתה, רבי, חזור בך!
טרם חצית את התחום.
מן הפרדס יצאת –
ואל בעל הבירה לא באת.

- מי ביקש ממך לשוב?
- חוץ מאחר!
- ולא תשוב!
לא למי שהיית,
בטח שלא למי שרצית להיות,
וגם לא לשאצלו היית,
ולא למשיב תהיות.
אל תשוב –
ואל תחצה.
ואם אני יכול לעצור –
גם אתה, את הדין אל תמצה.

מן הפרגוד נדחית –
אך את אמיתך אל תשלך אחור.
מן המרום הושלכת –
אבל בשם ליבך,
את האמת אל תמחה.
ואם אביך מת -
אלוהיך קיים!

חזור בך רבי,
חזור.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אחר ור"מ

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 03, 2017 10:36 am

באותו נושא (מועתק ברשות הכותב):

הַחוֹל לוֹהֵט, פַּרְסוֹת הַסּוּס מַכּוֹת בּוֹ
עָנָן אָבָק פָּשַׁט סָבִיב כְּמוֹ עֲרָפֶל.
רַבִּי, רַבִּי, אִם עַכְשָׁיו צָהֳרַיִם
לָמָה כָּבֵד כָּל־כָּך הַצֵּל.

מֵאִיר, כָּאן תַּם הַתְּחוּם
בַּשָּׁמַיִם אוֹמְרִים שֶׁעָבַרְתִּי אֶת הָאַל־חֲזוֹר
שׁוּב הָעִירָה, בֵּן, וּקְרַע בְּגָדֶיךָ
כִּי הַקּוֹלוֹת מִמֶּרְחָק שׁוּב אֵלַי קוֹרְאִים.
שׁוּב הָעִירָה וְלֹא תִּרְאֶה
אֵיךְ אֶתְנַפֵּץ אֶל הַסְּלָעִים

לֹא, אַל תַּבִּיט לִי בָּעֵינַיִם.
הֵן רְחוֹקוֹת עַכְשָׁיו כְּמוֹ הָאֹפֶק
כְּמוֹ תְּהוֹם עֲמוּקוֹת, כְּמוֹ שְׁאוֹל
מַמְרִיאוֹת וְשׁוֹקְעוֹת בְּתוֹך גַּל עוֹכֵר.
מֵאִיר, מֵאִיר, אֲנִי לֹא אֲנִי
אֲנִי אֲחֵר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אחר ור"מ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ספטמבר 03, 2017 8:28 pm

כמדומה שהמוטיב המרכזי במשנתו של אלישע בן אבויה הלא ניהו 'אחר' רבו של ר"מ, היא השניות והפיצול; המאבק האין סופי בין הצמצום, הטהור, המותר, ה'לשמה', לבין ההריסה אל המנגד, אל האסור, ה'מחוץ לתחום'. סכסוך עז בין ה'תוכו' ל'קליפתו'. המאבק הזה אינו פרטי, אלא סימבולי. משכך, מתאים יותר לשורר / לקונן את תוי וצלילי חייו ההפכפכיים של 'אחר' בדו שיח פנימי, בינו לבין ה'אחר' שבו. ר' מאיר הוא רק בת קול של ה'תוכו' שנולד ונוצר מבין עמקי הוייתו התורנית של אלישע בן אבויה.

סוג כזה של דיאלוג פנימי, אקטואלי יותר, נוקב ומפרה יותר, ופורט על נימיה העמוקים של הנשמות המסוכסכות, החצויות והקרועות בין עולמות מנוגדים, בני ימינו.


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים