חזון העצם

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
פלוריש
הודעות: 624
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

חזון העצם

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 30, 2018 3:03 am

שיר עצוב ונוגע שמצאתי:
IMG_20180130_025938.jpg
IMG_20180130_025938.jpg (5.44 MiB) נצפה 2305 פעמים

יוסף עוזר, מאזניים כסלו תשנ"ט

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 30, 2018 8:06 pm

בעוניי לא הבנתי את כוונת הכותב, ועוד יותר מכך- הסתרבלתי לחלוטין עם הלשון שלו.

יתכן שהכותב הינו ניצול שואה ושפתו היא שפת הכאב המסתתרת, בכל אופן, מדוע רשימה שכזאת נקראת "שירה"? מהם הקריטריונים בהם צריך לעמוד ע"מ שרשימה תיקרא "שירה"?

לייטנר
הודעות: 4363
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 30, 2018 8:41 pm

פרנקל תאומים כתב:בעוניי לא הבנתי את כוונת הכותב, ועוד יותר מכך- הסתרבלתי לחלוטין עם הלשון שלו.

יתכן שהכותב הינו ניצול שואה ושפתו היא שפת הכאב המסתתרת, בכל אופן, מדוע רשימה שכזאת נקראת "שירה"? מהם הקריטריונים בהם צריך לעמוד ע"מ שרשימה תיקרא "שירה"?

הכותב ממש לא ניצול שואה או קרוב לכך.
לא שאני חושב שהשיר הזה מורכב מדי, אבל כדי להבין שירה, צריך להכיר את הסגנון השירי (בדומה ללימוד גמרא, מבחינת הסגנון).

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 30, 2018 8:53 pm

לייטנר כתב:לא שאני חושב שהשיר הזה מורכב מדי, אבל כדי להבין שירה, צריך להכיר את הסגנון השירי (בדומה ללימוד גמרא, מבחינת הסגנון).

לדעתך הרשימה הנ"ל היא "שירה"?
א"כ, אנא הסבר מדוע.

לייטנר
הודעות: 4363
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 30, 2018 9:16 pm

פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:לא שאני חושב שהשיר הזה מורכב מדי, אבל כדי להבין שירה, צריך להכיר את הסגנון השירי (בדומה ללימוד גמרא, מבחינת הסגנון).

לדעתך הרשימה הנ"ל היא "שירה"?
א"כ, אנא הסבר מדוע.


לצערי, איני מבין מספיק בשירה, ודעתי אכן אינה נוחה מאריכות הלשון בנ"ל (להרגשתי האישית, יש עניין בשירה בגילוי טפחיים וכיסוי טפח, לפחות)

הרע במיעוטו
הודעות: 430
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל
שם מלא: אופנהיימר

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ג' ינואר 30, 2018 9:58 pm

פעמים רבות אני מתרשם שעיקר היצירה בשירה הוא העימוד או סימני הקריאה המרובים וכו' אך כמו בבגדי המלך החדשים אני נוצר לשוני כדי להיחשב מהחכמים..

(ובהקשר אחר, אמר חכ"א שלפיכך חותם הצייר את שמו בפינה התחתונה של הציור כדי שלא יבואו לתלותו בהיפוך...)

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 30, 2018 11:07 pm

הרע במיעוטו כתב:פעמים רבות אני מתרשם שעיקר היצירה בשירה הוא העימוד או סימני הקריאה המרובים וכו' אך כמו בבגדי המלך החדשים אני נוצר לשוני כדי להיחשב מהחכמים..

(ובהקשר אחר, אמר חכ"א שלפיכך חותם הצייר את שמו בפינה התחתונה של הציור כדי שלא יבואו לתלותו בהיפוך...)

כמוני כמוך.

לייטנר
הודעות: 4363
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי לייטנר » ד' ינואר 31, 2018 11:13 am

אכן, אם מדובר רק בעימוד או בסימני קריאה, אין בכך כדי להפוך את היצירה לשיר.

ארזי ביתר
הודעות: 1967
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' ינואר 31, 2018 11:17 am

אני חושב שמה שפורסם כאן עונה יותר להגדרה 'פרוזה' מאשר 'שירה'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 31, 2018 3:01 pm

מי מתנדב להעתיק מויקי' או מכל כה"ג את ההגדרות של הסוגות השונות: שירה, פרוזה וכדו'?

פלגינן
הודעות: 2417
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פלגינן » ד' ינואר 31, 2018 3:11 pm

לאחרונה התקיים גם דיון מפותל של מיכי אברהם על הגדרת 'שירה'. נשמע לי מוגזם להיסחף לדיון כ"כ עמוק.

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 31, 2018 3:27 pm

עזוב דיון עמוק. הגדרות פשוטות אנוכי מבקש. חושבני שיהיה זה לתועלת עבור כל הכותבים והקוראים של פורום "אשירה נא לידידי".

סגי נהור
הודעות: 2599
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 31, 2018 3:34 pm

לא כל מה שנכתב בחרוזים הוא שירה, ולא כל שירה נכתבת בחרוזים.

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 31, 2018 3:47 pm

מוסכם.

ומה כן?

בברכה המשולשת
הודעות: 9176
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חזון העצם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 04, 2018 8:34 am

פרנקל תאומים כתב:מי מתנדב להעתיק מויקי' או מכל כה"ג את ההגדרות של הסוגות השונות: שירה, פרוזה וכדו'?


ויקי:
לאורך השנים נעשו ניסיונות רבים להגדיר בצורה מפורשת יותר מהי שירה, ולהבחין אותה מסוגים אחרים של ספרות, כגון פרוזה או מסה, שכן שירה אינה סוגה ספרותית במובן המקובל של המלה. קשה, ואולי אף בלתי אפשרי, למצוא כללים פורמליים שכל היצירות המוגדרות כ"שירה" עונות עליהם וקשה אף יותר למצוא תכנים תמטיים שבהם עוסקת השירה.

ניסיונות מוקדמים לשׂרטט את גבולות השירה, למשל בידי אריסטו בספרו פואטיקה, התמקדו בשימוש בדיבור ליצירת אפקטים דרמטיים, קומיים ורטוריים. מאוחר יותר התמקדו הניסיונות בהדגשת הגורמים הסגנוניים בשירה, כגון חריזה ומשקל כהבדלים בינה לבין פרוזה, אך בשירה מודרנית ננטשו רבים מגורמים אלו לטובת אחרים, כך שההבדלה בין שירה לפרוזה באופן זה אינה מספקת.

במאמרו "בלשנות ופּוֹאֵטִיקָה"[1] הגדיר הבלשן רומן יאקובסון את השירה: "מבע שבו הפונקציה הפואטית היא הדומיננטית – משיכת תשומת הלב למבע השירי כתכלית לעצמה"; כלומר השירה, בניגוד לטקסטים אחרים, באה בראש ובראשונה להבליט את החומר המילולי שבה, ולא רק להצביע על המציאות שמעבר למילים. המסמנים לא רק מורים על המסומנים, קרי על האובייקטים בעולם, אלא בעיקר על עצמם.

דרך אחת לעשות כך היא בלשונו של יאקובסון: "השלכת עקרון הדמיון על ציר הרצף לצורך יצירת שוויון ערך כתחבולה הבונה את הרצף". ובמילים פשוטות, אם ניקח את הדוגמה: "דני אכל תפוח", נראה כי כל אחת משלוש המילים לקוחה משדה סמנטי אחר. "דני" - שם פרטי; "אכל" - פעולה; "תפוח" - מאכל; הפעלה של פונקציה פואטית על הטקסט תדגים מבע פואטי: "סעדיה סעד סעודה".

הגדרה נוספת לשירה סיפק קולרידג', המשורר הרומנטי והפילוסוף אנגלי, שחי בסוף המאה ה-18: "השירה היא מיטב המילים במיטב סדרן". ההוגה הצרפתי ז'אק מאריטן הגדיר את השירה באופן שונה:



"השירה היא אש אשר מדבירים אותה בידיים הלובשות כפפות של היגיון".

אמילי דיקנסון, המשוררת האמריקאית בת המאה ה-19, תיארה במכתבה לעורך הספרותי תומאס היגינסון כיצד היא מזהה שיר:
אם אני קוראת ספר ומרגישה כפור בכל גופי עד כי שום אש לא תוכל לחממני, אני יודעת שזהו שיר. אם אני חשה תחושה פיזית, כאילו הסירו ממני את קדקודי, אני יודעת שזהו שיר. האם יש דרך אחרת להגדיר "שיר"? (תרגום: לאה גולדברג).
שירה אינה חייבת להיות קצרה (אם כי קיימים ז'אנרים של שירה קצרה כהייקו) או ארוכה. כיום אמנם מקובל לחשוב על שירה כעל יצירה קצרה בשורות קצוצות, אולם בתקופות אחרות נכתבה שירה בעלת היקף רחב יותר (למשל רפואות האהבה לאובידיוס) ואף שירה "בפרוזה" (כמו חלקים מסוימים בשירתם של דוד אבידן, שארל בודלר, ארתור רמבו ואחרים).

חוקרים מסוימים טוענים כיום כי המבדיל שירה מצורות ספרות אחרות הוא דווקא האופן בו אנו קוראים אותה. משמעות הדבר היא שאם נתקל ביצירה מסוימת, ונאמין שהיא שירה, אנו נקרא אותה ככזו. אם נקרא את אותה יצירה תחת הרושם שהיא פרוזה, למשל, אנו נקרא אותה אחרת. עם זאת, אין הסכמה עד היום לגבי אופיה של השירה, ואף לגבי השאלה האם ניתן בכלל להגדיר אופי זה נוכח מגוון השירים הקיים בתרבות האנושית.

מול האמור לעיל, ראוי לציין כי שירה נתפסת כיום כיצירה קצרה, בשורות קצוצות, שעושה שימוש הן בתכונותיה הצליליות של הלשון (על ידי מצלול, משקל וחריזה, למשל) והן בתכונותיה הפיגורטיביות (על ידי דימויים ומטאפורות וכן הלאה). הגדרה זו, כאמור, אינה ממצה, והיא מוציאה אל מחוץ לתחום השירה יצירות רבות הנחשבות "שיריות".

נהוג להבדיל בין שירה לפזמון. פזמון הוא שיר שנועד להיות מלווה על ידי לחן ומהווה יצירה מוזיקלית שלמה, והוא לרוב ברור לקורא מהקריאה הראשונה. שירה, לעומת זאת, כוללת רבדים רבים שניתן לנתחם ולגלות בהם כוונות ורבדים נוספים. ישנם גם שירים שהולחנו למרות שלא נועדו לכך.


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי, שִׁירַת דּוֹדִי לְכַרְמו”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים