פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
אבישי פרי
הודעות: 51
הצטרף: ב' מרץ 20, 2017 10:58 pm

פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי אבישי פרי » ד' פברואר 14, 2018 3:35 pm

4.jpg
4.jpg (117.63 KiB) נצפה 4036 פעמים

מעט דבש
הודעות: 2804
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' פברואר 14, 2018 11:12 pm

viewtopic.php?p=13707#p13707
[ונמצא גם בסוף ההודעה כאן].

טברייני
הודעות: 564
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי טברייני » ג' יוני 26, 2018 12:09 am

מעט דבש כתב:[לשון החוות דעת בצוואתו: "אהוביי בניי, מה מאוד תרחיק עצמכם מהשמחה והשחוק, כי היאך ישמח האדם אשר בכל יום השכם וחטוא, ואם היה אדם חייב ראשו למלך ב"ו היאך היה שמח בפורים ובחג, ק"ו שחייב ראשו למלך מלכי המלכים הקב"ה, ולא תשמעו לאותם האומרים כי מהראוי להיות כל ימיו בשמחה, כי זהו הכל מעצת היצה"ר, ושחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה. ובכל עצב יהיה מותר, רק בעת עשיית איזה מצוה או לימוד תורה, יהיה בכוונה ובשמחת הלב, אמנם לא בשחוק, כי השחוק הוא מדה רעה מאוד"]



ויש ליישב
החוות דעת אומר שלא לשמוח כל הימים אלא רק בעת עשיית מצוה.
ור' נחמן אומר, עשה מצוות כל ימי חייך, ושמח בהם, כי מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, וכמובן באופן המותר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 16084
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 26, 2018 12:13 am

אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.

צביב
הודעות: 1142
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי צביב » ג' יוני 26, 2018 12:19 am

לכאורה במצוות תמידיות גם מותר לשמוח,
ולכאורה בכל פעם שנזכר באמונה מקיים מצות אמונה,
ולכאורה מי ששמח בלא אמונה - לכו''ע על זה אמר שלמה - ולשמחה מה זה עושה.

עושה חיל
הודעות: 150
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי עושה חיל » א' אוגוסט 05, 2018 12:49 am

טברייני כתב:
מעט דבש כתב:[לשון החוות דעת בצוואתו: "אהוביי בניי, מה מאוד תרחיק עצמכם מהשמחה והשחוק, כי היאך ישמח האדם אשר בכל יום השכם וחטוא, ואם היה אדם חייב ראשו למלך ב"ו היאך היה שמח בפורים ובחג, ק"ו שחייב ראשו למלך מלכי המלכים הקב"ה, ולא תשמעו לאותם האומרים כי מהראוי להיות כל ימיו בשמחה, כי זהו הכל מעצת היצה"ר, ושחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה. ובכל עצב יהיה מותר, רק בעת עשיית איזה מצוה או לימוד תורה, יהיה בכוונה ובשמחת הלב, אמנם לא בשחוק, כי השחוק הוא מדה רעה מאוד"]



ויש ליישב
החוות דעת אומר שלא לשמוח כל הימים אלא רק בעת עשיית מצוה.
ור' נחמן אומר, עשה מצוות כל ימי חייך, ושמח בהם, כי מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, וכמובן באופן המותר.



מה השאלה ומה הסתירה?

החוות דעת דיבר על שמחה דשחוק...

בודאי מסכים הוא לפסוק - "תחת אשר לא עבדת את יהוה אלהיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל" (אפילו שיתכן ופשט הכתוב הוא - כשהיית במצב שמח וטוב - ובכל אופן לא עבדת את ה')

דודי צח
הודעות: 455
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי דודי צח » א' אוגוסט 05, 2018 7:15 am

אוצר החכמה כתב:אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.


כיוצא בזה אנו שומעים מדי פעם: אין חרדי פושע, אם הוא פושע אז הוא לא חרדי..

לייטנר
הודעות: 4505
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 05, 2018 11:34 am

דודי צח כתב:
אוצר החכמה כתב:אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.


כיוצא בזה אנו שומעים מדי פעם: אין חרדי פושע, אם הוא פושע אז הוא לא חרדי..


זה משקף את המחלוקת האם 'חרדי' הוא מושג תיאולוגי או סוציולוגי


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי, שִׁירַת דּוֹדִי לְכַרְמו”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד