עמוד 1 מתוך 1

פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ד' פברואר 14, 2018 3:35 pm
על ידי אבישי פרי
4.jpg
4.jpg (117.63 KiB) נצפה 11346 פעמים

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ד' פברואר 14, 2018 11:12 pm
על ידי מעט דבש
viewtopic.php?p=13707#p13707
[ונמצא גם בסוף ההודעה כאן].

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ג' יוני 26, 2018 12:09 am
על ידי טברייני
מעט דבש כתב:[לשון החוות דעת בצוואתו: "אהוביי בניי, מה מאוד תרחיק עצמכם מהשמחה והשחוק, כי היאך ישמח האדם אשר בכל יום השכם וחטוא, ואם היה אדם חייב ראשו למלך ב"ו היאך היה שמח בפורים ובחג, ק"ו שחייב ראשו למלך מלכי המלכים הקב"ה, ולא תשמעו לאותם האומרים כי מהראוי להיות כל ימיו בשמחה, כי זהו הכל מעצת היצה"ר, ושחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה. ובכל עצב יהיה מותר, רק בעת עשיית איזה מצוה או לימוד תורה, יהיה בכוונה ובשמחת הלב, אמנם לא בשחוק, כי השחוק הוא מדה רעה מאוד"]



ויש ליישב
החוות דעת אומר שלא לשמוח כל הימים אלא רק בעת עשיית מצוה.
ור' נחמן אומר, עשה מצוות כל ימי חייך, ושמח בהם, כי מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, וכמובן באופן המותר.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ג' יוני 26, 2018 12:13 am
על ידי אוצר החכמה
אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ג' יוני 26, 2018 12:19 am
על ידי צביב
לכאורה במצוות תמידיות גם מותר לשמוח,
ולכאורה בכל פעם שנזכר באמונה מקיים מצות אמונה,
ולכאורה מי ששמח בלא אמונה - לכו''ע על זה אמר שלמה - ולשמחה מה זה עושה.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 12:49 am
על ידי עושה חיל
טברייני כתב:
מעט דבש כתב:[לשון החוות דעת בצוואתו: "אהוביי בניי, מה מאוד תרחיק עצמכם מהשמחה והשחוק, כי היאך ישמח האדם אשר בכל יום השכם וחטוא, ואם היה אדם חייב ראשו למלך ב"ו היאך היה שמח בפורים ובחג, ק"ו שחייב ראשו למלך מלכי המלכים הקב"ה, ולא תשמעו לאותם האומרים כי מהראוי להיות כל ימיו בשמחה, כי זהו הכל מעצת היצה"ר, ושחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה. ובכל עצב יהיה מותר, רק בעת עשיית איזה מצוה או לימוד תורה, יהיה בכוונה ובשמחת הלב, אמנם לא בשחוק, כי השחוק הוא מדה רעה מאוד"]



ויש ליישב
החוות דעת אומר שלא לשמוח כל הימים אלא רק בעת עשיית מצוה.
ור' נחמן אומר, עשה מצוות כל ימי חייך, ושמח בהם, כי מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, וכמובן באופן המותר.



מה השאלה ומה הסתירה?

החוות דעת דיבר על שמחה דשחוק...

בודאי מסכים הוא לפסוק - "תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל" (אפילו שיתכן ופשט הכתוב הוא - כשהיית במצב שמח וטוב - ובכל אופן לא עבדת את ה')

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 7:15 am
על ידי דודי צח
אוצר החכמה כתב:אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.


כיוצא בזה אנו שומעים מדי פעם: אין חרדי פושע, אם הוא פושע אז הוא לא חרדי..

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 11:34 am
על ידי לייטנר
דודי צח כתב:
אוצר החכמה כתב:אי אפשר לחבר דברים שסותרים וחבל סתם לנסות לעשות את זה.


זה מזכיר לי שפעם הייתי ביבנאל להתפלל שחרית ואחרי השיעור שמעתי את אחד המגידי השיעורים שם אומר אף אחד לא חלק על רבנו. אם הוא חלק הוא חלק על מה שהוא חשב שזה מה שרבנו אמר אבל זה לא מה שהוא אמר וממילא אף אחד לא נחלק על רבנו.


כיוצא בזה אנו שומעים מדי פעם: אין חרדי פושע, אם הוא פושע אז הוא לא חרדי..


זה משקף את המחלוקת האם 'חרדי' הוא מושג תיאולוגי או סוציולוגי

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' יולי 24, 2020 2:15 am
על ידי גל של אגוזים
שמעתי היום שפעם ביום הפורים שרו ניגון זה לפני הג"מ אברהם גורביץ שליט"א ר"י גייטסהד והורה לשנות המילים כך: שמחה גדולה להיות במצוה תמיד!

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' יולי 24, 2020 3:29 am
על ידי צביב
השאלה איך זוכים להיות ''במצוה תמיד''

1 ויש דרך שע''י שזוכר תמיד אהבת ה' אליו וחיבת ה' למצותיו , רוצה תמיד לקיים מצוה,
ובקיצור ע''י שמחה ( באמת ) תמיד זוכים למצוה תמיד.

2 ויש ענין של ספק מהי המצוה שלפנינו,
בזה יש דרך לחשוב מה יגרום לשמחה אמיתית.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' יולי 24, 2020 3:40 am
על ידי ישראליק
גל של אגוזים כתב:שמעתי היום שפעם ביום הפורים שרו ניגון זה לפני הג"מ אברהם גורביץ שליט"א ר"י גייטסהד והורה לשנות המילים כך: שמחה גדולה להיות במצוה תמיד!


ע"פ דברי החת"ס המצ"ב לא צריכים לשנות שום דבר, טוב הדבר כפי שאומרם רבינו ז"ל

שמחה-מצוה.PNG
שמחה-מצוה.PNG (45.64 KiB) נצפה 6031 פעמים

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' יולי 24, 2020 2:57 pm
על ידי סגי נהור
עבודת ה' ודאי צריכה להיות בשמחה. וכיון שנצטווינו כל מעשיך יהיו לשם שמים, ובכל דרכיך דעהו כתיב, הרי עבודת ה' היא בכל עת ובכל שעה ולא רק בעת קיום מצוה, על כך צריך האדם להיות בשמחה תמיד.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' יולי 24, 2020 3:06 pm
על ידי חרסון
סגי נהור כתב:עבודת ה' ודאי צריכה להיות בשמחה. וכיון שנצטווינו כל מעשיך יהיו לשם שמים, ובכל דרכיך דעהו כתיב, הרי עבודת ה' היא בכל עת ובכל שעה ולא רק בעת קיום מצוה, על כך צריך האדם להיות בשמחה תמיד.


וכן חזר הרבי מליובאוויטש כמ"פ. ואולי החילוק ונפקותא בצידו, שאם 'שמחה' היא 'מצווה גדולה' מצ"ע, הרי אפשר שצריך לגרום אותה אף ע"י מילי דשטותא, וכדברי ר' נחמן במ"א, אף שאין לפתיחת הלב הזו קשר ישיר לעבודתו ית' (ורק שהיא מביאה תועלת אלי', לעיתים). משא"כ אם נאמר שצריכה להיות תמיד מצד עבדו את ה' שמחה, הרי שצריכה להיות 'שמחה של מצווה' או של עבודת ה' - תמיד, שזה עניין מעט אחר כמובן.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: ו' אוקטובר 01, 2021 6:21 am
על ידי פולסברג
מ''ע מה''ת להיות בשמחה - רמב''ם פ''א מהל' דעות הל' ד'-ה':

הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו לפיכך צוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכוין אותם בדרך האמצעית כדי שיהא שלם בגופו כיצד לא יהא בעל חמה נוח לכעוס ולא כמת שאינו מרגיש אלא בינוני לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת וכן לא יתאוה אלא לדברים שהגוף צריך להן ואי אפשר להיות בזולתן כענין שנאמר צדיק אוכל לשובע נפשו וכן לא יהיה עמל בעסקו אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה כענין שנאמר טוב מעט לצדיק ולא יקפוץ ידו ביותר ולא יפזר ממונו אלא נותן צדקה כפי מסת ידו ומלוה כראוי למי שצריך ולא יהא מהולל ושוחק ולא עצב ואונן אלא שמח כל ימיו בנחת בסבר פנים יפות וכן שאר דעותיו ודרך זו היא דרך החכמים כל אדם שדעותיו דעות בינונית ממוצעות נקרא חכם.

הלכה ה
ומי שהוא מדקדק על עצמו ביותר ויתרחק מדעה בינונית מעט לצד זה או לצד זה נקרא חסיד כיצד מי שיתרחק מגובה הלב עד הקצה האחרון ויהיה שפל רוח ביותר נקרא חסיד וזו היא מדת חסידות ואם נתרחק עד האמצע בלבד ויהיה עניו נקרא חכם וזו היא מדת חכמה ועל דרך זו שאר כל הדעות וחסידים הראשונים היו מטין דעות שלהן מדרך האמצעית כנגד שתי הקצוות יש דעה שמטין אותה כנגד הקצה האחרון ויש דעה שמטין אותה כנגד הקצה הראשון וזהו לפנים משורת הדין ומצווין אנו ללכת בדרכים האלו הבינונים והם הדרכים הטובים והישרים שנאמר והלכת בדרכיו.

Re: פתרון לחידה: מי הלחין את הניגון המפורסם "מצווה גדולה"

פורסם: א' נובמבר 07, 2021 4:19 pm
על ידי איש גלילי
גל של אגוזים כתב:שמעתי היום שפעם ביום הפורים שרו ניגון זה לפני הג"מ אברהם גורביץ שליט"א ר"י גייטסהד והורה לשנות המילים כך: שמחה גדולה להיות במצוה תמיד!

כן היה גם אצל אדמו"ר מוהרמ"י מויז'ניץ זצללה"ה, באומרו: "הכי יש מצוה להיות בשמחה?! לא כן, אלא שכל המצוות צריכות להעשות בשמחה".