תקנות וגזירות גדולי הדור.

המערכה על השימוש בפיתוחי תקשורת פרי הטכנולוגיה המתחדשת
גימפעל
הודעות: 2251
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 10, 2015 3:01 pm

בעקבות האשכול הסמוך על תקנות משמר התורה, נתעוררתי לשאול את חכמי בית המדרש הדין האם יש כח בידי גדולי הדור לעשות גזירות ותקנות, כלומר לאסור ע"פ סברתם דברים שלא נאסר ע"פ הלכה משום גזירה או סייג, דוגמא לדבר חוץ מתקנות משמר התורה הנ"ל הוא האיסור לאישה לנהוג ברכב, או הגזירה לא לעלות להר הבית.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' אוגוסט 10, 2015 3:10 pm

עי' הרמב"ם בהל' ממרים פ"ב.
כמובן זה רק התחלה.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ב' אוגוסט 10, 2015 3:16 pm

גימפעל כתב:בעקבות האשכול הסמוך על תקנות משמר התורה, נתעוררתי לשאול את חכמי בית המדרש הדין האם יש כח בידי גדולי הדור לעשות גזירות ותקנות, כלומר לאסור ע"פ סברתם דברים שלא נאסר ע"פ הלכה משום גזירה או סייג, דוגמא לדבר חוץ מתקנות משמר התורה הנ"ל הוא האיסור לאישה לנהוג ברכב, או הגזירה לא לעלות להר הבית.



וכמובן איסור האינטרנט והאייפון, לצרכים כשרים, [כגון לגלוש בפורום אוצר החכמה].

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 4:02 pm

אין ביכולת אף אחד לגזור גזירות על הציבור בזמן הזה:

"ברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתנו, וכנודע מדברי הרא"ש (שבת כד.) וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ'), והר"ן בתשובת הריב"ש (סי' ש"צ), והבית יוסף (או"ח סי' תס"ב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים..." (יביע אומר, ה, ה)

אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.

וכן על זה הדרך, בכל דבר שגדולי הדור כותבים ו/או אומרים, יש להם יסוד הלכתי, ואינם גוזרים גזירות על הציבור גזירות בלי טעם וריח.

מה שכן, מצוי שעסקנים גוזרים גזירות לרוב, ומסתתרים מאחרי גלימתם של גדולי הדור. וכמו שגזרו איסור על הודעות SMS, שהרב צבי פרידמן העיד בשם הגרי"ש אלישיב שאין שום איסור בזה.

יורד ומתעה
הודעות: 180
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ב' אוגוסט 10, 2015 4:17 pm

זילברשלג כתב:אין ביכולת אף אחד לגזור גזירות על הציבור בזמן הזה:

"ברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתנו, וכנודע מדברי הרא"ש (שבת כד.) וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ'), והר"ן בתשובת הריב"ש (סי' ש"צ), והבית יוסף (או"ח סי' תס"ב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים..." (יביע אומר, ה, ה)

אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.

וכן על זה הדרך, בכל דבר שגדולי הדור כותבים ו/או אומרים, יש להם יסוד הלכתי, ואינם גוזרים גזירות על הציבור גזירות בלי טעם וריח.

מה שכן, מצוי שעסקנים גוזרים גזירות לרוב, ומסתתרים מאחרי גלימתם של גדולי הדור. וכמו שגזרו איסור על הודעות SMS, שהרב צבי פרידמן העיד בשם הגרי"ש אלישיב שאין שום איסור בזה.


ודפח"ח

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ב' אוגוסט 10, 2015 5:20 pm

זילברשלג כתב:אין ביכולת אף אחד לגזור גזירות על הציבור בזמן הזה:

"ברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתנו, וכנודע מדברי הרא"ש (שבת כד.) וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ'), והר"ן בתשובת הריב"ש (סי' ש"צ), והבית יוסף (או"ח סי' תס"ב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים..." (יביע אומר, ה, ה)

אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.

וכן על זה הדרך, בכל דבר שגדולי הדור כותבים ו/או אומרים, יש להם יסוד הלכתי, ואינם גוזרים גזירות על הציבור גזירות בלי טעם וריח.

מה שכן, מצוי שעסקנים גוזרים גזירות לרוב, ומסתתרים מאחרי גלימתם של גדולי הדור. וכמו שגזרו איסור על הודעות SMS, שהרב צבי פרידמן העיד בשם הגרי"ש אלישיב שאין שום איסור בזה.


תודה לך על ההכשר שאתה נותן לוואטסאפ, אני כבר מתייסר בנקיפי מצפון חצי שנה.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 5:33 pm

וואטסאפ כבר הוכשר ע"י נתיב, שהוכשר ע"י בי"ד דהרב קרליץ, שהוכשר ע"י וועדת הרבנים לעניני תקשורת.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 6:08 pm

זילברשלג כתב:אין ביכולת אף אחד לגזור גזירות על הציבור בזמן הזה:

"ברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתנו, וכנודע מדברי הרא"ש (שבת כד.) וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ'), והר"ן בתשובת הריב"ש (סי' ש"צ), והבית יוסף (או"ח סי' תס"ב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים..." (יביע אומר, ה, ה)

אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.


ולטעמיך, מה נאמר על גזירת המכשיר הטמא, שכל גדולי ישראל גזרו עליו אפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא - כגון בשיעורי תורה שבערוץ הידברות (אגב יש גם כאלה בעוד ערוצים) - וכגון בתוכניות טבע על חרציות וסביונים (ועוד כהנה וכהנה). וכמובן כל זה הוא אפילו באופן שהצופה מכיר בעצמו שיכול להיזהר שלא להיסרך אחרי תוכניות אחרות שיש בהם חשש איסור, כי אם חושש שלא יוכל שלא להיסרך - פשיטא דאסור - ולאו מטעם גזירה אלא מדינא.
עכ"פ, מדגזרו גדולי ישראל על המכשיר הטמא - ואפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא, וכן גזרו להחשיבו כתועבה - דעליה רביע מקרא מפורש: "לא תביא תועבה אל ביתך", וגזרו זאת אפילו באופן שהמכשיר יהיה כבוי עולמית - אע"פ שבמכשיר הכבוי אין שום תועבה מצד הדין לולי הגזירה, וה"ה שגזרו להחשיבו כתועבה - גם באופן שאפשר להיזהר שהמכשיר יהיה דלוק רק בשעה שהוא מציג תוכניות טבע על סביונים ורקפות וכו' - בעוד שבשאר השעות הוא יהיה כבוי, ש"מ דש"ד לגזור גזירות מדעתנו.
ואגב זו תמיהה - לא רק אליבא דידך - אלא נמי אליבא דמרן היבי"א גופיה, אשר מחד גיסא כתב דבתר חתימת התלמוד אין לגזור וכו' - ומאידך גיסא איהו גופיה היה שותף לגזירה על המכשיר הטמא (כולל הגזירה להחשיבו כתועבה דעליה רביע המקרא המפורש הנ"ל); וצע"ג.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ב' אוגוסט 10, 2015 6:34 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 2251
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 10, 2015 6:12 pm

זילברשלג כתב:אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.

זה לא בדיוק נכון משום שלאסור שחיטת מי שבכיסו מכשיר פסול או לפסול עדי קידושין זה לא חשש אלא גזירה.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 7:30 pm

אלי כהן כתב:ולטעמיך, מה נאמר על גזירת המכשיר הטמא, שכל גדולי ישראל גזרו עליו אפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא - כגון בשיעורי תורה שבערוץ הידברות (אגב יש גם כאלה בעוד ערוצים) - וכגון בתוכניות טבע על חרציות וסביונים (ועוד כהנה וכהנה).
ואגב זו תמיהה - לא רק אליבא דידך - אלא נמי אליבא דמרן היבי"א גופיה, אשר מחד גיסא כתב דבתר חתימת התלמוד אין לגזור וכו' - ומאידך גיסא איהו גופיה היה שותף לגזירה על המכשיר הטמא (כולל הגזירה להחשיבו כתועבה דעליה רביע המקרא המפורש הנ"ל); וצע"ג.


קושייתך מעיקרא ליתא.

גדולי ישראל מעולם לא גזרו להשתמש דוקא במכשיר פלוני אלמוני (למעט אלה שדיברו בשמם), אלא דיברו על הצורך במכשיר מסונן שאין בו אפשרות גלישה למבואות המטונפים. ואכשר דרא ויש סינונים מעולים!

והיבי"א מעולם לא היה שותף לגזירות למיניהם, וגם לא באשר ל"מכשירים טמאים". הוא דיבר על הצורך לרכוש מכשיר כשר, שאין בו אפשרות צפיה בתכנים טמאים. ובלשונו הזהב: "לא ישתמשו באלה שיש בהם תועבה, כל אלו דברים, כל מיני סרטים". הא למדת, שאם אין תועבה במכשיר, ואין אפשרות צפיה בתועבה, הרי זה מכשיר כשר כדבעי.

נ.ב. גם הספיק להעניק הכשר למכשירים של רמי לוי, לפני פטירתו.
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (60.72 KiB) נצפה 3370 פעמים
2.jpg
2.jpg (59.21 KiB) נצפה 3370 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זילברשלג ב ב' אוגוסט 10, 2015 7:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 7:31 pm

גימפעל כתב:לאסור שחיטת מי שבכיסו מכשיר פסול או לפסול עדי קידושין זה לא חשש אלא גזירה.


הראש"ל הרב יצחק יוסף כבר דיבר בזה, והסביר שהפוסל עדי קידושין וכיו"ב אין זה אלא איום וגיזום בעלמא, שהרי לא נתיר ממזרים על סמך זה שהעד היה לו אייפון. ומהיכי תיתי שהשתמש בו לדברים אסורים. ורק לכתחילה, איכא דרכא אחרינא ואומרים לו שישתמש במכשיר מסונן ולא יכניס עצמו לניסיון.

נבון

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי נבון » ב' אוגוסט 10, 2015 7:47 pm

זילברשלג כתב:אין ביכולת אף אחד לגזור גזירות על הציבור בזמן הזה:
"ברור שאחר התלמוד אין לנו לגזור גזירות מדעתנו, וכנודע מדברי הרא"ש (שבת כד.) וכ"כ הרב המגיד (פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ'), והר"ן בתשובת הריב"ש (סי' ש"צ), והבית יוסף (או"ח סי' תס"ב). וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים..." (יביע אומר, ה, ה)

ומהא תימה על היב"א גופיה, שאסר את האיפון מכל וכל, [וכמובן שאין כוונתו למי שגולש במקומות האסורים ח"ו], וכמו"כ אסר את השירות צבאי ואזרחי, והצפיה במכשיר הטמא, ועוד איסורים רבים, וכפי שיבו' להלן.
זילברשלג כתב:אם גדולי הדור מדברים לדוגמא על איסור האייפון, אין הכוונה לאסור את המכשיר כ"טרף", אלא את אפשרות הגלישה לדברים אסורים, שלזה יש יסוד בהלכה, נשתברו על כך קולמוסים, וביארו שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון, ולכן אם יש סינון ראוי באייפון, אין שום איסור.

במחילה מכת"ר, זהו פרשנות שלך, ברוב מכתבי גדו"י מפורש האיסור בהחלט, ללא כוכביות ופרשנויות, וכבר ראינו מעשים על גדו"י שהחרימו מכשרים טמאים, או שאסרו עליהם לעלות לתורה, ושאר עדויות, אף שלא העידו בפניהם ב' עדים שמחזיק האייפון המדובר, גולש רח"ל במקומות אסורים.
זילברשלג כתב:וכן על זה הדרך, בכל דבר שגדולי הדור כותבים ו/או אומרים, יש להם יסוד הלכתי, ואינם גוזרים גזירות על הציבור גזירות בלי טעם וריח.

כאמור, היכן שגדו"י גוזרים גזירות, בודאי ובודאי שיש להם את כל הסיבות לכך, וכל מה שנשאר לנו, זה אולי להתפלפל מאיזה רמב"ם הם הוציאו חידוש זה, אך הגזירה היא גזירה, בלי כוכביות בלי טריקים ובלי שטיקים.
זילברשלג כתב:מה שכן, מצוי שעסקנים גוזרים גזירות לרוב, ומסתתרים מאחרי גלימתם של גדולי הדור. וכמו שגזרו איסור על הודעות SMS, שהרב צבי פרידמן העיד בשם הגרי"ש אלישיב שאין שום איסור בזה.

כמובן שלטיפש אחשב, אם אכחיש הנחה זאת, אך כמדומה בשביל לחזק את האמונת חכמים, 'חובה' על כל אחד לעשות ועשית ככל אשר יורך כפשוטו, בלי לסמוך על כל מיני שמועות, שגדו"י לא 'באמת' התכוונו למה שהם חתמו.....

כפי שכבר כתבתי, כל אשכול זה הוא לפילפולא בעלמא, ובודאי אין אנו מערערים אחר שום פסק והוראה מגדו"י, וכל השקו"ט הוא רק בדעת הרמב"ם בנושא, כשכמובן גדו"י יודעים היטב את דברי הרמב"ם......

[ובמאמר המוסגר, לאחרונה שמעתי בר אוריין א' שהתרעם ואמר בזה"ל, אני לא מבין את בעל הדרך אמונה, הרי הרמב"ם כתב שמזמן חתימת התלמוד, אין בכח חכמי ישראל לכפות דעתם על אחרים, ושלחתי לו ע"ז מכתב, ולא השיב לי, עכ"ד, והדברים מגוחכים, וכי חושב הינך שחידשת למרן שר התורה, מרא דכולא תלמודא, איזה רמב"ם שהוא לא ידע, הרי כולנו לפניו כאבק דרכים, וכמובן שהשקפה זו להעיר על דברי גדו"י מדברי הרמב"ם המפורשים - מקורה בשיטת ההשכלה].

מיותר לכתוב, כי דברים אלו נכתבו ממחשב חסום כהוראת גדו"י.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 8:32 pm

זילברשלג כתב:
אלי כהן כתב:ולטעמיך, מה נאמר על גזירת המכשיר הטמא, שכל גדולי ישראל גזרו עליו אפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא - כגון בשיעורי תורה שבערוץ הידברות (אגב יש גם כאלה בעוד ערוצים) - וכגון בתוכניות טבע על חרציות וסביונים (ועוד כהנה וכהנה).
ואגב זו תמיהה - לא רק אליבא דידך - אלא נמי אליבא דמרן היבי"א גופיה, אשר מחד גיסא כתב דבתר חתימת התלמוד אין לגזור וכו' - ומאידך גיסא איהו גופיה היה שותף לגזירה על המכשיר הטמא (כולל הגזירה להחשיבו כתועבה דעליה רביע המקרא המפורש הנ"ל); וצע"ג.


קושייתך מעיקרא ליתא...והיבי"א מעולם לא היה שותף לגזירות למיניהם, וגם לא באשר ל"מכשירים טמאים". הוא דיבר על הצורך לרכוש מכשיר כשר, שאין בו אפשרות צפיה בתכנים טמאים.


אפשר שכת"ר לא הבין את קושייתי. אני התייחסתי אל מה שהביא כת"ר מדברי היבי"א שכתב שאחרי חתימת התלמוד אין לגזור גזירות מדעתנו, ועל זה הקשיתי, ממה שהיבי"א גופיה (ח"ו או"ח סי' יב ד"ה ודע - וביחו"ד ח"ד סי' ז ד"ה ויש להבהיר), סמך את ידיו על גזירת גדולי דורנו על הכנסת המכשיר הטמא הביתה. שמע מינה, דנמי בתר חתימת התלמוד שפיר דמי לגזור גזירות מדעתנו, ודלא כמו הדיעה שציטט כת"ר מדברי היבי"א עצמו במקום אחר.
ולא התכוונתי כלל לדון על האייפון, רק על עצם הציטוט שהביא כת"ר מהיבי"א, ודו"ק.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 8:37 pm

נבון כתב:ומהא תימה על היב"א גופיה, שאסר את האיפון מכל וכל, [וכמובן שאין כוונתו למי שגולש במקומות האסורים ח"ו], וכמו"כ אסר את השירות צבאי ואזרחי, והצפיה במכשיר הטמא, ועוד איסורים רבים, וכפי שיבו' להלן.


א. יש לך מכתב בכתב ידו שאסר אייפון מכל וכל? מדרשתו דיבר דוקא על מכשירים שאפשר לצפות בהם בתועבות. נקודה. אין שום מקור הלכתי לאסור אייפון או אנדרואיד מסונן.

ב. שירות צבאי ואזרחי הוא עם בנות ואין מקום להאריך באיסור פשוט זה.

ג. צפיה בטלוויזיה כוללת איסורים פשוטים של מראות אסורות!

ד. "ועוד איסורים רבים כאשר יבואר להלן" - במחילה מכת"ר, לא ביארת שום דבר. שורה תחתונה, כל הנ"ל הם איסורים פשוטים ולא הוצרך ל"גזירות".

נ.ב. תגובה זו היא גם לרב אלי כהן שהגיב מעלי.
נערך לאחרונה על ידי זילברשלג ב ב' אוגוסט 10, 2015 8:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1100
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי המעיין » ב' אוגוסט 10, 2015 8:38 pm

נבון כתב:כמובן שלטיפש אחשב, אם אכחיש הנחה זאת, אך כמדומה בשביל לחזק את האמונת חכמים, 'חובה' על כל אחד לעשות ועשית ככל אשר יורך כפשוטו, בלי לסמוך על כל מיני שמועות, שגדו"י לא 'באמת' התכוונו למה שהם חתמו.....


אתה אומר שבעצם האמת היא (כי אתה כנראה לא טיפש) שאי אפשר להאמין שכך דעת גדול"י, אבל משום גזירה שגזר עלינו הרב נבון כדי לחזק אמונת חכמים עלינו לקבל את הדברים שאינם אמת..

????

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 8:44 pm

נבון כתב:במחילה מכת"ר, זהו פרשנות שלך, ברוב מכתבי גדו"י מפורש האיסור בהחלט, ללא כוכביות ופרשנויות, וכבר ראינו מעשים על גדו"י שהחרימו מכשרים טמאים, או שאסרו עליהם לעלות לתורה, ושאר עדויות, אף שלא העידו בפניהם ב' עדים שמחזיק האייפון המדובר, גולש רח"ל במקומות אסורים


א. כל הדברים שנאמרו ונכתבו על מכשירים כשרים ולא כשרים, נכתבו ע"י עסקנים שהחתימו עליהם את גדולי ישראל (במקרה הטוב. יתכן גם שלא חתמו כלל). על עסקנים ועלילותיהם, הרחבה באשכול הסמוך:

viewtopic.php?f=17&t=23371&start=120#p234587

ב. גדולי ישראל נתנו את ידם למכשירים כשרים וחיזקו את מפעל המכשירים הכשרים, אך מעולם לא שללו אייפון או אנדרואיד מסונן כאשר הוא מסונן כדבעי ע"י אפליקציה של אינטרנט רימון או כל סינון אחר.

ג. כל מה שגדולי ישראל דיברו בנושא, הוא בענין חומרת האיסור להשתמש בטלפון סלולרי פרוץ שאין בו סינון כלשהו, ויש בו אפשרות גלישה למבואות המטונפים.

ד. כל הסיפורים בענין, הם סיפורים של איום וגיזום. הראש"ל דיבר בענין ואמר במפורש שמבחינה הלכתית אין שום מקור לפסול לעד את המחזיק אייפון כל עוד לא הוכח שהוא משתמש בו לדברים אסורים, ואף אחד לא יתיר ממזרים על סמך זה. כנ"ל גם אי עליה לש"ץ. הכל כדי לאיים על האיש ולהכריחו להשתמש במכשיר כשר.

אורך רוח
הודעות: 39
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 5:56 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אורך רוח » ב' אוגוסט 10, 2015 8:46 pm

למה נעלו את האשכול בנושא משמרת הקודש?

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 8:52 pm

נבון כתב:בשביל לחזק את האמונת חכמים, 'חובה' על כל אחד לעשות ועשית ככל אשר יורך כפשוטו, בלי לסמוך על כל מיני שמועות, שגדו"י לא 'באמת' התכוונו למה שהם חתמו.....
ובודאי אין אנו מערערים אחר שום פסק והוראה מגדו"י


המושג "גדולי ישראל" הפך בימינו לסיסמה מסחרית וד"ל. בעניני הלכה כל אחד מתייעץ עם המו"צ שבמקומו, ופשוט.

אף אני לא הקלתי לעצמי והתייעצתי עם ידידי המו"צ שהוא גם אב"ד פה בעירנו הק'. והוא אישר לי להתקין תוכנה של אינטרנט רימון שדרכה אני גולש במחשב, ואפליקציה של רימון שדרכה אני גולש בסלולרי. בוודאי שאין בזה שמץ של איסור, ואף גדול בישראל לא יחלוק על כך. המציאות היא שדרך המחשב / הסלולר שלי אי אפשר להגיע לתועבות.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 8:59 pm

נבון כתב:וכמובן שהשקפה זו להעיר על דברי גדו"י מדברי הרמב"ם המפורשים - מקורה בשיטת ההשכלה.


לטעמיך, עשית את התימנים הבלדים - משכילים ח"ו, שהרי עבורם - הרמב"ם הוא הפוסק האחרון, והם תמיד נוהגים להביא ממנו ראיות (כמובן בדרך כבוד) כדי לתמוה על דברי כל מורה הוראה אשר לדעתם מעז לחלוק על רמב"ם מפורש, והם לא יגורו מפני איש, רק מקודשא בריך הוא ומהרמב"ם.
אמור מעתה: כמו שלא יעלה על הדעת לעשות מתלמידי החזו"א - "משכילים" ח"ו - רק בגלל שנוהגים להקשות מדברי החזו"א על כל העולם, וכמו שגם לא יעלה על הדעת לעשות מחסידי ברסלב - "משכילים" ח"ו - רק בגלל שנוהגים לדחות את כל העולם מפני איזו אמירה של רב נחמן (בן פיגא), ככה לא יעלה על הדעת לעשות מהתימנים הבלדים "משכילים" ח"ו - רק בגלל שנוהגים להקשות מדברי הרמב"ם על כל העולם. ופשוט שאין לחלק - בין התימנים הבלדים - לבין כל אדם אחר, שמקשה על הב"י מהרמב"ם - או שמקשה על הרמב"ם מרב חיסדא. וגם פשוט שלעניין זה אין שום הבדל בין הרמב"ם (שעליו מקשים) לבין הב"י (שעליו מקשים) לבין כל פוסק אחר (שעליו מקשים), כי אין אחר האמת ולא לכלום, כי התורה "אמת" כתיב בה, ותו כתיב "לא תגורו מפני איש". סו"ס, הנוהג להקשות על חכם פלוני מדברי חכם אחר, הוא נוהג שהתחיל כבר בתלמוד, וכל חובש ספסלי בית המדרש נוהג בעצמו לעשות כן מאה פעמים ביום (כלומר אלף פעמים בדקה), ואין על זה שום תמיהה. רק מה, צריך לעשות את הדברים בדרך כבוד, כפי שציינתי בפיסקה הראשונה.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 9:04 pm

זילברשלג כתב:צפיה בטלוויזיה כוללת איסורים פשוטים של מראות אסורות...תגובה זו היא גם ל...אלי כהן שהגיב מעלי.


אני חוזר ומבהיר, שבכל תגובותיי הקודמות לכת"ר - לא התכוונתי כלל להתייחס לדברי כת"ר בעניין האייפון - אלא להתייחס רק לגבי מה שציטט כת"ר מדברי היבי"א שכתב שאחרי חתימת התלמוד אין לגזור גזירות מדעתנו.
לכן, מה שכתב כת"ר כעת - אפילו לא "מתחיל" להתייחס אל מה שכתבתי.
אצטט לכת"ר שוב את מה שכתבתי לגבי הגזירה שגזרו על המכשיר הטמא:

"הרי כל גדולי ישראל גזרו עליו אפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא - כגון בשיעורי תורה שבערוץ הידברות (אגב יש גם כאלה בעוד ערוצים) - וכגון בתוכניות טבע על חרציות וסביונים (ועוד כהנה וכהנה). וכמובן כל זה הוא אפילו באופן שהצופה מכיר בעצמו שיכול להיזהר שלא להיסרך אחרי תוכניות אחרות שיש בהם חשש איסור, כי אם חושש שלא יוכל שלא להיסרך - פשיטא דאסור - ולאו מטעם גזירה אלא מדינא.
[אגב את כל זה לא המצאתי, אלא כך מוכח להדיא ממה שכתב היבי"א עצמו בח"ח חיו"ד סי' כ סוף אות ב].
עכ"פ, מדגזרו גדולי ישראל על המכשיר הטמא - ואפילו באופן שצופים רק בדברים המותרים מדינא, וכן גזרו להחשיבו כתועבה - דעליה רביע מקרא מפורש: "לא תביא תועבה אל ביתך", וגזרו זאת אפילו באופן שהמכשיר יהיה כבוי עולמית - אע"פ שבמכשיר הכבוי אין שום תועבה מצד הדין לולי הגזירה, וה"ה שגזרו להחשיבו כתועבה - גם באופן שאפשר להיזהר שהמכשיר יהיה דלוק רק בשעה שהוא מציג תוכניות טבע על סביונים ורקפות וכו' - בעוד שבשאר השעות הוא יהיה כבוי, ש"מ דש"ד לגזור גזירות מדעתנו".
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ב' אוגוסט 10, 2015 9:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 9:14 pm

הטלוויזיה, כאשר היא בבית, היא משדרת תכנים גרועים 24 שעות ביממה. גם בתוכניות טבע תמימות יש מראות אסורות, ובין לבין יש פרסומות תועבה נוראיות. הטלוויזיה היא חפצא דאיסורא. אדם אחר אחראי על התכנים שאתה צופה והוא מלעיט אותך במרעין בישין.

גם כאשר המכשיר כבוי - יש אפשרות להדליקו ובזה האדם מביא עצמו לידי ניסיון (כמו אייפון לא מסונן).

כל הנ"ל הוא איסור פשוט! לא גזירה ולא כלום.

אגב אעיר כי בבתי כנסיות רבים יש מכשירי טלוויזיה המשמשים לשידור השיעור השבועי של הראש"ל במוצאי שבת.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 9:39 pm

זילברשלג כתב:הטלוויזיה היא חפצא דאיסורא. אדם אחר אחראי על התכנים שאתה צופה והוא מלעיט אותך במרעין בישין.

גם כאשר המכשיר כבוי - יש אפשרות להדליקו ובזה האדם מביא עצמו לידי ניסיון (כמו אייפון לא מסונן).

כל הנ"ל הוא איסור פשוט! לא גזירה ולא כלום.


דברי כת"ר נסתרים מדברי היבי"א עצמו [ח"ח חיו"ד סי' כ סוף אות ב], שכתב שיש אפשרות טכנית שהאיש יהיה "נשמר מלהסתכל בתוכניות שיש בהן משום פריצות וכיו"ב, רק בְּתוכנית-החדשות וכדומה". יתר על כן, היבי"א עצמו סמך על זה, כדי להתיר בדיעבד שלא למכור את המכשיר הטמא הנמצא בבית - אם מכירתו תמנע שלום בית (השורר בין האשה הרוצה למכור לבין הבעל המסרב למכור והצופה רק בתוכנית-החדשות וכדומה), שמע מינה דס"ל ליבי"א דאיסור החזקת המכשיר הטמא בבית הוא מטעם גזירה גרידא, דהא אילו הוה ס"ל דאיסור החזקת המכשיר בבית הוא מדינא, א"כ מה לי - אם הבעל צופה רק בתוכנית החדשות לבדה (אשר על זה נסמך היבי"א שם) - או הבעל צופה גם בתוכניות פרוצות, סו"ס הא כולהו אסורות מדינא (לשיטת כת"ר).
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ב' אוגוסט 10, 2015 9:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 9:46 pm

גזירה בוודאי שאין כאן. חשש איסור יש, ובמקום שלום בית יש להעלים עין מחשש איסור.

האיסור של מראות אסורות וכו' וכו' ככל מה שפירטנו לעיל, הוא איסור פשוט ולא נצרך לשום גזירה. שלום בית זה כבר ענין אחר. אבל אין כאן "גזירה חדשה" שחידש היבי"א מדעתו.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 9:59 pm

זילברשלג כתב:גזירה בוודאי שאין כאן. חשש איסור יש.

אבל ביבי"א ח"ו חאו"ח סי' יב כתב להדיא לגבי הטלוויזיא, שגדולי ישראל "קראו על המביאה לתוך ביתו: לא תביא תועבה אל ביתך", עכ"ל. והרי לכו"ע, בה עצמה (בודאי כשהיא כבויה) - אין שום תועבה - מדינא. ש"מ שגזרו עליה באופן מוחלט שתיחשב כתועבה (ואפילו כשאפשר לוודא שהיא תהיה כבויה לעולמים). תדע, דהא אילו היה מדובר רק ב"חשש" (בעלמא) - של איסור "אל תביא תועבה אל ביתך" (והיינו כי יש "חשש" שיסתכל וכו'), לא היה היבי"א נוקט - על המכניס את המכשיר לביתו - בלשון "לא תביא תועבה אל ביתך", אלא היה נוקט בלשון "חשש איסור של לא תביא תועבה אל ביתך".

משולש
הודעות: 4191
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 10, 2015 10:08 pm

אלי כהן כתב:
זילברשלג כתב:גזירה בוודאי שאין כאן. חשש איסור יש.

אבל ביבי"א ח"ו חאו"ח סי' יב כתב להדיא לגבי הטלוויזיא, שגדולי ישראל "קראו על המביאה לתוך ביתו: לא תביא תועבה אל ביתך", עכ"ל. והרי לכו"ע, בה עצמה (בודאי כשהיא כבויה) - אין שום תועבה - מדינא. ש"מ שגזרו עליה באופן מוחלט שתיחשב כתועבה (ואפילו כשאפשר לוודא שהיא תהיה כבויה לעולמים). אילו היה מדובר רק ב"חשש" (בעלמא) - של איסור "אל תביא תועבה אל ביתך" (והיינו כי יש חשש שיסתכל וכו'), לא היה היבי"א נוקט - על המכניס את המכשיר לביתו - בלשון "לא תביא תועבה אל ביתך", אלא היה נוקט בלשון "חשש איסור של לא תביא תועבה אל ביתך".
אלי עד עכשיו דיברת לעניין.

הוא הסביר לך שהטלוויזיה גם כשהיא מכובה זה בדיוק כמו אייפון פרוץ מכובה.
ואם אי אפשר להדליקה לעולמים מותר להחזיקה על אחריותי לפי כל גדולי הדור. וה"ה לאייפון.

הוא דיבר על אייפון מסונן. שאין לך דוגמא כמוהו בטלוויזיה חוץ מהלויין של מוצ"ש.

(כל זה כתבתי כדי שתענה יותר טוב על דבריו וח"ו שאסכים לטענות שלו שבנויות על "פטנט הגיחזים" - שהרעיון מאחוריו הוא שכל מה שגדולי ישראל אומרים הם בעצם עסקנים כגיחזי וכו'. ואם לא חוסמים אותו אז מובן דעתם של חוסמי הפורום הזה).

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 10:34 pm

משולש כתב:אלי עד עכשיו דיברת לעניין...הוא דיבר על אייפון מסונן.

לא יכול להיות שעד עכשיו דיברתי "לעניין", שהרי "העניין" של האשכול הזה - הוא האייפון המסונן (כפי שרמוז גם במה שאתה עצמך ציינת כעת), בעוד שאני ציינתי מפורשות שבאשכול הזה אני סוטה מהעניין - ופונה לסוגיה צדדית שהוזכרה אגבית ע"י זילברשלג - הלא היא סוגיית דעת היבי"א שצוטטה ע"י זילברשלג לגבי "אין גוזרין גזרות מדעתנו". אז על זה כתבתי, שמדברי היבי"א לגבי המכשיר הטמא מוכח להדיא דס"ל - דנמי בתר חתימת התלמוד - עדין גוזרין גזרות מדעתנו.

משולש כתב:הוא הסביר לך שהטלוויזיה גם כשהיא מכובה זה בדיוק כמו אייפון פרוץ מכובה.
ואם אי אפשר להדליקה לעולמים מותר להחזיקה על אחריותי לפי כל גדולי הדור. וה"ה לאייפון.

זה בדיוק מה שדחיתי, לאור דברי היבי"א, הן לגבי מה שאסרו (כעדות היבי"א) את הכנסת המכשיר הטמא לבית - משום "לא תביא תועבה אל ביתך" - ולא חילקו בין מכשיר כבוי למכשיר דלוק, והן לגבי מה שהתיר היבי"א שלא למכור את המכשיר הטמא הנמצא בבית - אם המכירה תמנע שלום-בית השורר בין האשה הרוצה למכור לבין האיש המסרב למכור והצופה רק ב"תוכנית-החדשות" (כלשון היבי"א) ולא ב"תוכניות שיש בהן משום פריצות" (כלשון היבי"א), שמע מינה תרתי: שמע מינה - דהיבי"א ס"ל דיש אפשרות טכנית להצליח לגרום לכך שהצפייה תהיה רק באי-אילו תוכניות אשר (לולי הגזירה על המכשיר הטמא) היו מותרות מדינא, ושמע מינה שאעפ"כ - כשאין עניין של שלום בית - גזרו אפילו בכה"ג שמצליח לצפות רק בתוכניות אשר (לולי הגזירה על המכשיר הטמא) היו מותרות מדינא. כל זה לכאו' מפריך את טענת זילברשלג (בשם היבי"א), שאחרי חתימת התלמוד אין גוזרין גזרות מדעתנו.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ב' אוגוסט 10, 2015 11:34 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

זילברשלג
הודעות: 283
הצטרף: א' אוגוסט 09, 2015 5:28 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי זילברשלג » ב' אוגוסט 10, 2015 10:40 pm

כת"ר נטפל לזוטות, כגון: החזקת מכשיר כבוי (לא מציאותי, ותמיד יש אופציה של הדלקה), והזכרת "לא תביא תועבה אל ביתך" שזה מליצה בעלמא על מנת להדגיש את חומרת האיסור של החזקת מכשיר טלוויזיה בבית המשדר 24 שעות מראות שוא ומדוחים.

כללא דמילתא, על טלוויזיה לא צריך "לגזור גזירות" כי זה חפצא דאיסורא כפשוטו. להבדיל מאייפון שהוא מכשיר סלולרי שמיועד לדברים אחרים לגמרי, וכאשר הוא מסונן, אין בו שום בעיה הלכתית כלשהי.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 10, 2015 11:21 pm

זילברשלג כתב:על טלוויזיה לא צריך "לגזור גזירות" כי זה חפצא דאיסורא כפשוטו.

בתגובתו הקודמת כתב כת"ר שזה רק "חשש איסור".

זילברשלג כתב:כת"ר נטפל לזוטות, כגון: החזקת מכשיר כבוי (לא מציאותי, ותמיד יש אופציה של הדלקה).

הבאתי את הדוגמה הקיצונית של מכשיר כבוי, רק כדי להשחיז את הרעיון המרכזי - על מנת שיובן עד תומו. הרעיון המרכזי - שהושחז ע"י הדוגמה הקיצונית הנ"ל - הוא, שהמכשיר הזה נאסר גם כשברור שלא יצפו בו בתוכניות שאסורות מדינא - כגון כשהוא כבוי לעולמים - וכגון כשצופים רק ב"תוכנית-החדשות" (כלשון היבי"א) ולא ב"תוכניות שיש בהן משום פריצות" (כלשון היבי"א); והרי היבי"א נסמך על כל זה, כדי להתיר שלא לסלק את המכשיר מהבית כשיש עניין של שלום בית; שמע מינה תרתי: שמע מינה - דהיבי"א ס"ל דיש אפשרות טכנית להצליח לגרום לכך שהצפייה תהיה רק באי-אילו תוכניות אשר (לולי הגזירה על המכשיר הטמא) היו מותרות מדינא, ושמע מינה שאעפ"כ - כשאין עניין של שלום בית - גזרו אפילו בכה"ג שמצליח לצפות רק בתוכניות אשר (לולי הגזירה על המכשיר הטמא) היו מותרות מדינא. כל זה לכאו' מפריך את טענת כת"ר (בשם היבי"א), שאחרי חתימת התלמוד אין גוזרין גזרות מדעתנו.

זילברשלג כתב:"לא תביא תועבה אל ביתך" שזה מליצה בעלמא על מנת להדגיש את חומרת האיסור של החזקת מכשיר טלוויזיה בבית המשדר 24 שעות מראות שוא ומדוחים.

אולי זה ההבדל המרכזי בינינו: שכת"ר סובר שהם השתמשו בפסוק הזה רק כמליצה בעלמא, בעוד שאני סובר כי - עצם זה שהם השתמשו בביטוי הקיצוני "לא תביא" - מוכיח שהם באו לגזור על עצם הבאת המכשיר אל תוך הבית ולא רק על הצפייה באותן תוכניות שלו האסורות מדינא; ונ"מ (אף אם זו נ"מ רחוקה), בגוונא שמכניס את המכשיר באופן שניתן לוודא שהוא יהיה כבוי עולמית, א"נ בגוונא שמצליחים לגרום לכך שהצפייה תהיה רק בתוכניות אשר הצפייה בהן הייתה לדעת היבי"א מותרת מדינא (כגון ב"תוכנית-החדשות" כלשון היבי"א). ורק אל תגיד לי שאני "נטפל לזוטות", שהרי זו דרכן של נפקא מינות - שהן בדרך כלל נדירות (כפי שמצוי הרבה בתלמוד ולא רק בו) - ואעפ"כ אפשר לרדת דרכן אל שורש הדברים, ובזה מעלתן.

גימפעל
הודעות: 2251
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אוגוסט 11, 2015 8:51 am

יש להבהיר כי כל הכותבים מצייתים לתקנות ולגזירות, ואין דנים כאן אלא משום שתורה היא וללמוד אנו צריכים.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוגוסט 11, 2015 5:23 pm

אלי כהן כתב:אולי זה ההבדל המרכזי בינינו: שכת"ר סובר שהם השתמשו בפסוק הזה רק כמליצה בעלמא, בעוד שאני סובר כי - עצם זה שהם השתמשו בביטוי הקיצוני "לא תביא" - מוכיח שהם באו לגזור על עצם הבאת המכשיר אל תוך הבית ולא רק על הצפייה באותן תוכניות שלו האסורות מדינא; ונ"מ (אף אם זו נ"מ רחוקה), בגוונא שמכניס את המכשיר באופן שניתן לוודא שהוא יהיה כבוי עולמית, א"נ בגוונא שמצליחים לגרום לכך שהצפייה תהיה רק בתוכניות אשר הצפייה בהן הייתה לדעת היבי"א מותרת מדינא (כגון ב"תוכנית-החדשות" כלשון היבי"א). ורק אל תגיד לי שאני "נטפל לזוטות", שהרי זו דרכן של נפקא מינות - שהן בדרך כלל נדירות (כפי שמצוי הרבה בתלמוד ולא רק בו) - ואעפ"כ אפשר לרדת דרכן אל שורש הדברים, ובזה מעלתן.

הלאו של "וְלֹא-תָבִיא תֽוֹעֵבָה אֶל-בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ שַׁקֵּץ | תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב | תְּֽתַעֲבֶנּוּ כִּי-חֵרֶם הֽוּא:" (דברים ז' כ"ו) נאמר על עבודה זרה.
ייתכן שמי שמוציא פסוק מהקשרו ולא "כמליצה בעלמא", הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה רח"ל.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' אוגוסט 11, 2015 5:55 pm

צונאמי כתב:
אלי כהן כתב:אולי זה ההבדל המרכזי בינינו: שכת"ר סובר שהם השתמשו בפסוק הזה רק כמליצה בעלמא, בעוד שאני סובר כי - עצם זה שהם השתמשו בביטוי הקיצוני "לא תביא" - מוכיח שהם באו לגזור על עצם הבאת המכשיר אל תוך הבית ולא רק על הצפייה באותן תוכניות שלו האסורות מדינא; ונ"מ (אף אם זו נ"מ רחוקה), בגוונא שמכניס את המכשיר באופן שניתן לוודא שהוא יהיה כבוי עולמית, א"נ בגוונא שמצליחים לגרום לכך שהצפייה תהיה רק בתוכניות אשר הצפייה בהן הייתה לדעת היבי"א מותרת מדינא (כגון ב"תוכנית-החדשות" כלשון היבי"א). ורק אל תגיד לי שאני "נטפל לזוטות", שהרי זו דרכן של נפקא מינות - שהן בדרך כלל נדירות (כפי שמצוי הרבה בתלמוד ולא רק בו) - ואעפ"כ אפשר לרדת דרכן אל שורש הדברים, ובזה מעלתן.

הלאו של "וְלֹא-תָבִיא תֽוֹעֵבָה אֶל-בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ שַׁקֵּץ | תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב | תְּֽתַעֲבֶנּוּ כִּי-חֵרֶם הֽוּא:" (דברים ז' כ"ו) נאמר על עבודה זרה.
ייתכן שמי שמוציא פסוק מהקשרו ולא "כמליצה בעלמא", הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה רח"ל.


לא מצאתי באשכול הזה אפילו אדם אחד שפירש את הפסוק הזה כאוסר טלוויזיא. הרי גם מי שטוען באשכול הזה ש"גזרו" על הטלוויזיא שתיחשב כ"תועבה" (אשר עליה נאמר הפסוק הנ"ל), לא טוען שהטלויזיא היא אחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל, אלא רק טוען כי "גזרו עליה שתיחשב" כאחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל. אמור מעתה: לא ניתן להאשים אף אחד כאן בתור מי ש"מגלה פנים בתורה שלא כהלכה" רח"ל, ודו"ק היטב כי קיצרתי.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ג' אוגוסט 11, 2015 6:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוגוסט 11, 2015 5:59 pm

אלי כהן כתב:לא מצאתי באשכול הזה אפילו אדם אחד שפירש את הפסוק הזה כאוסר טלוויזיא. הרי גם מי שטוען באשכול הזה ש"גזרו" על הטלוויזיא שתיחשב כ"תועבה" (אשר עליה נאמר הפסוק הנ"ל), לא טוען שהטלויזיא היא אחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל, אלא רק טוען כי "גזרו עליה שתיחשב" כאחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל. אמור מעתה: לא ניתן להאשים אף אחד כאן בתור מי ש"מגלה פנים בתורה שלא כהלכה" רח"ל, ודו"ק היטב כי קיצרתי.

אתה כיושב "בית המדרש", אינו טועה.
אך יש אחרים הטועים בכך, וד"ל, ועל כך כוונתי.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' אוגוסט 11, 2015 6:02 pm

צונאמי כתב:
אלי כהן כתב:לא מצאתי באשכול הזה אפילו אדם אחד שפירש את הפסוק הזה כאוסר טלוויזיא. הרי גם מי שטוען באשכול הזה ש"גזרו" על הטלוויזיא שתיחשב כ"תועבה" (אשר עליה נאמר הפסוק הנ"ל), לא טוען שהטלויזיא היא אחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל, אלא רק טוען כי "גזרו עליה שתיחשב" כאחד מהדברים שעליהם מדבר הפסוק הנ"ל. אמור מעתה: לא ניתן להאשים אף אחד כאן בתור מי ש"מגלה פנים בתורה שלא כהלכה" רח"ל, ודו"ק היטב כי קיצרתי.

אתה כיושב "בית המדרש", אינו טועה.
אך יש אחרים הטועים בכך, וד"ל, ועל כך כוונתי.


ולמה לא ציינת באשכול הזה כי כעת חודש אב? אמנם אף אחד מיושבי "בית המדרש" לא יטעה לחשוב שכעת חודש סיון, אבל יש אחרים הטועים בכך.

ישא ברכה
הודעות: 755
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 12, 2015 11:09 am

כשביררתי את הנושא הזה יצא לי. שאמנם מצד פר' ועשית וכו' (לדעת רוב הראשונים) אין כח לחכמי הדור לגזור גזירות אחר התלמוד, כי צריך לזה בי"ד הגדול. אמנם לדעת הרמב"ן שעיקר כח הגזירות אינו נלמד מפר' ועשית אלא ממק"א, יש מקום שאף גדולי זמנינו יכולים לגזור.
ומ"מ כח החכמים בזמנינו הוא מדין תקנת הציבור שהציבור מאוגד סביב ת"ח הממונה פרנס על הציבור (וכן כל חסידות מאוגדת סביב אדמורי'ה). ולכן לדוגמא הגר"ש פישר אין לו סמכות לגזור על הציבור, אבל הגראי"ל שטינמן רשאי לתקן לציבור ההולך לאורו, או הגר"ש אורבעך לציבור שלו וכו'.
וזה גם הכח של רה"י בישיבתו כמו הגר"א פילץ בישיבתו. כי ישיבתו הרי"ז ציבור לעצמו שקבעו לעצמם כללים וסייגים.

שלח
הודעות: 1542
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי שלח » ד' אוגוסט 12, 2015 1:11 pm

כמה דברים שמראים שבכל הדורות תיקנו חכמי ישראל תקנות, וזה מאחריותם על הדור,ובודאי שיש להם תוקף מחייב
1 ספר התקנות בישראל הרב שציפנסקי
http://www.otzar.org/aspcrops/155267_0_171110493-1282015.asp
2ספר טובי העיר הרב גולדברג
http://www.otzar.org/aspcrops/61680_1_95569131490-1282015.asp
קבצים מצורפים
ספר טובי העיר.pdf
(2.2 MiB) הורד 73 פעמים
הרב ישראל שציפנסקי כרך ד התקנות בישרא.pdf
(6.95 MiB) הורד 84 פעמים

שלח
הודעות: 1542
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי שלח » ד' אוגוסט 12, 2015 1:16 pm

וכאן מדברי החיים פאלאג"י זצל על התקנות
http://www.otzar.org/aspcrops/8384_2_346700368805-1282015.asp
קבצים מצורפים
הרב חיים פאלאגי זצל משא חיים.pdf
(5.92 MiB) הורד 82 פעמים

גימפעל
הודעות: 2251
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי גימפעל » ד' אוגוסט 12, 2015 1:36 pm

תקנות שאתה הבאת שונים לגמרי מהאיסורים שעליהם אנו דנים כאן, התקנות של נבחרי ציבור (ז' טובי העיר) הם כמו חוקי עזר של העיריה, שהם מייצגים את תושבי העיר.

ישא ברכה
הודעות: 755
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 12, 2015 1:48 pm

גימפעל כתב:תקנות שאתה הבאת שונים לגמרי מהאיסורים שעליהם אנו דנים כאן, התקנות של נבחרי ציבור (ז' טובי העיר) הם כמו חוקי עזר של העיריה, שהם מייצגים את תושבי העיר.



לא הבנתי כוונתך, תקנות הצביור זה בין בדיני ממון ובין בגדרים מאיסור וסייגים וכו' או תקנות חיזוק וכדו'.
ולכן כשגדו"י אסרו טלו' המחייב של כולם לקיים תקנה זו היא כמח היות גדו"י ממונים על הציבור והרי"ז כתקנת הקהל (ואגב, שים לב כי כל תקנות ר"ג ור"ת וכדו' נקראו תקנות שו"ם וכדו' כי המחייב הוא כתקנת הצביור)

גימפעל
הודעות: 2251
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי גימפעל » ד' אוגוסט 12, 2015 1:53 pm

ישא ברכה כתב:
גימפעל כתב:תקנות שאתה הבאת שונים לגמרי מהאיסורים שעליהם אנו דנים כאן, התקנות של נבחרי ציבור (ז' טובי העיר) הם כמו חוקי עזר של העיריה, שהם מייצגים את תושבי העיר.



לא הבנתי כוונתך, תקנות הצביור זה בין בדיני ממון ובין בגדרים מאיסור וסייגים וכו' או תקנות חיזוק וכדו'.
ולכן כשגדו"י אסרו טלו' המחייב של כולם לקיים תקנה זו היא כמח היות גדו"י ממונים על הציבור והרי"ז כתקנת הקהל (ואגב, שים לב כי כל תקנות ר"ג ור"ת וכדו' נקראו תקנות שו"ם וכדו' כי המחייב הוא כתקנת הצביור)

אתהבעצמך כתבת למעלה שא"א לחדש איסור של ועשית וכו' אלא בבית דין הגדול, וכל תקנות האדמורי"ם והרבנים הם רק לצאן מרעיתם.

ישא ברכה
הודעות: 755
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תקנות וגזירות גדולי הדור.

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 12, 2015 1:57 pm

גימפעל כתב:
ישא ברכה כתב:
גימפעל כתב:תקנות שאתה הבאת שונים לגמרי מהאיסורים שעליהם אנו דנים כאן, התקנות של נבחרי ציבור (ז' טובי העיר) הם כמו חוקי עזר של העיריה, שהם מייצגים את תושבי העיר.



לא הבנתי כוונתך, תקנות הצביור זה בין בדיני ממון ובין בגדרים מאיסור וסייגים וכו' או תקנות חיזוק וכדו'.
ולכן כשגדו"י אסרו טלו' המחייב של כולם לקיים תקנה זו היא כמח היות גדו"י ממונים על הציבור והרי"ז כתקנת הקהל (ואגב, שים לב כי כל תקנות ר"ג ור"ת וכדו' נקראו תקנות שו"ם וכדו' כי המחייב הוא כתקנת הצביור)

אתהבעצמך כתבת למעלה שא"א לחדש איסור של ועשית וכו' אלא בבית דין הגדול, וכל תקנות האדמורי"ם והרבנים הם רק לצאן מרעיתם.



ברור שאם אתה אדם שלא משתייך קהילתית לשום מסגרת אתה לא מחויב לאף אחד. אבל המציאות היא שכולם היום שייכים למשהו, אא"כ אתה איזה אלמוני מצפת גרוש בלי ילדים שיושב קרנות.
מי שנמצא בבית כנסת מסוים, ושולח את ילדיו לחיידר מסוים, והוא בכולל מסוים, וכו' מחויב לתקנות של בעלי סמכויות העל.


חזור אל “הבה נתחכמה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים