דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה - עמוד 13 - פורום אוצר החכמה

דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

המערכה על השימוש בפיתוחי תקשורת פרי הטכנולוגיה המתחדשת
חיים שיש בהם
הודעות: 125
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יולי 19, 2017 4:39 pm

מה ידידות כתב: כמדומני שעצם ההתכתבות וה'התעללות' בחולי הנפש האלו גם כן אינו מגיע ממקום טהור

השיקול היחיד שעמד לנגד עיניי בזמנו היה שאם אצליח לגרום לו לחשוב פעמיים לפני שהוא עושה זאת שוב, והיה זה שכרי. אך יתכן שטעיתי.

משולש
הודעות: 4480
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 15, 2018 1:05 pm

חומר מעניין בנושא:
קבצים מצורפים
Parshas Korach.pdf
(1.78 MiB) הורד 131 פעמים

גימפעל
הודעות: 2328
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יוני 15, 2018 1:28 pm

משולש כתב:חומר מעניין בנושא:

שייך יתר לאשכול הזה: viewtopic.php?f=64&t=38294

אך עכ"פ הדפים הרלוונטיים הם אלו:
מעשה רב מורגנשטרן.pdf
(2.23 MiB) הורד 139 פעמים

הסקרן_הקטן
הודעות: 33
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » ה' יולי 12, 2018 5:23 pm

ישנם התפתחויות גם בקרלין...
קבצים מצורפים
כללי שימוש בכלים טכנולוגיים.pdf
(160.96 KiB) הורד 177 פעמים

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' יולי 12, 2018 8:08 pm

נהניתי מאוד, דברים של טעם. גישה נורמלית ושפויה, בראיה מפוכחת ביותר.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 135
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ה' יולי 12, 2018 11:42 pm

הסקרן_הקטן כתב:ישנם התפתחויות גם בקרלין...

יפה מאוד ומרתק!
כפי מה שאני מבין מדובר בחידוד וכתיבת הכללים בצרה ברורה

ישא ברכה
הודעות: 833
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' יולי 13, 2018 12:02 am

בעז"ה

מתוך התקנון של חסידי קרלין נראה שיש אפשרות לקבוצות וואטסאפ במכשירים החסומים שלהם,
אשמח לשמוע מפי היודעים האם יש להם איזה שהם הגבלות לוואטסאפ, או שהוא פתוח לחלוטין.

טברייני
הודעות: 506
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי טברייני » ו' יולי 13, 2018 7:49 am

ישא ברכה כתב:בעז"ה

מתוך התקנון של חסידי קרלין נראה שיש אפשרות לקבוצות וואטסאפ במכשירים החסומים שלהם,
אשמח לשמוע מפי היודעים האם יש להם איזה שהם הגבלות לוואטסאפ, או שהוא פתוח לחלוטין.



מפורש בתקנות החדשות, בכל וואטספ משפחתי חייב להיות מבוגר אחראי.
ואין להיות חבר בשום קבוצת וואטספ, אלא אם כן בקבוצות וואטספ של תוכן.
ויש להגביל את זמן ההתעסקות בוואטספ למספר פעמים ביום.

טברייני
הודעות: 506
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי טברייני » ו' יולי 13, 2018 7:54 am

לעניות דעתי ראוי לפתוח עתה אשכול חדש לנושא זה
תחת השם, לאור המצב, מחשב מסלול מחדש.

גימפעל
הודעות: 2328
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יולי 13, 2018 8:03 am

טברייני כתב:לעניות דעתי ראוי לפתוח עתה אשכול חדש לנושא זה
תחת השם, לאור המצב, מחשב מסלול מחדש.

viewtopic.php?p=471390#p471390

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 11:15 am

טברייני כתב:לעניות דעתי ראוי לפתוח עתה אשכול חדש לנושא זה
תחת השם, לאור המצב, מחשב מסלול מחדש.


אין כל חדש תחת השמש.

הדברים פשוטים וברורים, ובעוד כמה שנים, זה יהיה התקנון בכל חסידות וגם במגזר הליטאי והספרדי.

מי שיעצום עיניו עכשיו מהנעשה בשטח, יתעורר למציאות אחרת לגמרי.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 11:19 am

טברייני כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה

מתוך התקנון של חסידי קרלין נראה שיש אפשרות לקבוצות וואטסאפ במכשירים החסומים שלהם,
אשמח לשמוע מפי היודעים האם יש להם איזה שהם הגבלות לוואטסאפ, או שהוא פתוח לחלוטין.



מפורש בתקנות החדשות, בכל וואטספ משפחתי חייב להיות מבוגר אחראי.
ואין להיות חבר בשום קבוצת וואטספ, אלא אם כן בקבוצות וואטספ של תוכן.
ויש להגביל את זמן ההתעסקות בוואטספ למספר פעמים ביום.


ממש מרתק לראות את הבדלי הגישה בין שתי התגובות... 'ישא ברכה' שואל איזה הגבלות יש על הוואטסאפ בפועל, זאת אומרת שהוא יוצא מנקודת הנחה שאם לא תהיה הגבלה, לא יתכן שהמשתמש בעצמו יגביל את עצמו... והעונה, אפילו לא הבין את השאלה (וזו מעליותא). ופשוט לו שהתקנון פונה אל האדם המשתמש בעצמו ומורה לו להגביל את זמן ההתעסקות ו/או להיות חבר בקבוצת תוכן וכו' וכו', ופשוט לו גם שאותו אדם יקיים זאת.

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 13, 2018 11:32 am

האמת נמצאת, כמו תמיד, איפוא שהוא באמצע.

טברייני
הודעות: 506
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי טברייני » ו' יולי 13, 2018 12:07 pm

עובר ושב כתב:
טברייני כתב:לעניות דעתי ראוי לפתוח עתה אשכול חדש לנושא זה
תחת השם, לאור המצב, מחשב מסלול מחדש.


אין כל חדש תחת השמש.

הדברים פשוטים וברורים, ובעוד כמה שנים, זה יהיה התקנון בכל חסידות וגם במגזר הליטאי והספרדי.

מי שיעצום עיניו עכשיו מהנעשה בשטח, יתעורר למציאות אחרת לגמרי.


אמנם התקנות ברובן היו קיימות בקרלין תמיד, אך כעת חודדו הדברים ונוספו כמה תיקונים
למשל: האיסור למלמדים לדבר בטלפון ליד תלמידים.
וכן האיסור לדבר ממושכות ברחוב.

כוונתי היתה, שאמנם דעת הרבי מקרלין היתה שאין לאסור את המכשירים למיניהם, אך לאור המצב, הוא הרגיש שצריך לחדד את הדברים ולאכוף אותם.

טברייני
הודעות: 506
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי טברייני » ו' יולי 13, 2018 1:21 pm

עובר ושב כתב:
טברייני כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה

מתוך התקנון של חסידי קרלין נראה שיש אפשרות לקבוצות וואטסאפ במכשירים החסומים שלהם,
אשמח לשמוע מפי היודעים האם יש להם איזה שהם הגבלות לוואטסאפ, או שהוא פתוח לחלוטין.



מפורש בתקנות החדשות, בכל וואטספ משפחתי חייב להיות מבוגר אחראי.
ואין להיות חבר בשום קבוצת וואטספ, אלא אם כן בקבוצות וואטספ של תוכן.
ויש להגביל את זמן ההתעסקות בוואטספ למספר פעמים ביום.


ממש מרתק לראות את הבדלי הגישה בין שתי התגובות... 'ישא ברכה' שואל איזה הגבלות יש על הוואטסאפ בפועל, זאת אומרת שהוא יוצא מנקודת הנחה שאם לא תהיה הגבלה, לא יתכן שהמשתמש בעצמו יגביל את עצמו... והעונה, אפילו לא הבין את השאלה (וזו מעליותא). ופשוט לו שהתקנון פונה אל האדם המשתמש בעצמו ומורה לו להגביל את זמן ההתעסקות ו/או להיות חבר בקבוצת תוכן וכו' וכו', ופשוט לו גם שאותו אדם יקיים זאת.


ביודעם ומכירם קא אמינא,
כפי שתראה ותבין משמי המלא, אינני חסיד קרלין כלל.
ברם, יש לי הרבה ידידים חסידי קרלין. וכלל החסידות הזו ממושמעת לרבי ברוב המוחץ.

ישבתי בליל שישי עם קבוצת אנשים לסעודה כלשהיא, וא' חסיד קרלין הוציא את הסמארטפון שלו מתוך הרגל והניחו על השולחן, ותוכ"ד הוא הכניסו לכיס ואמר לנו 'יש תקנות חדשות'.
אותו קרלינע'ר אינו פרום כלל ועיקר ואדרבא... ולא היה שם אף אחד מחסידי קרלין, או מישהו אחר שישטנק'ר לרבי או לועד האחראי.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 2:05 pm

מדהים. פשוט מדהים. מקווה שבשאר המגזרים יקראו ויפנימו איך יהודי חרדי צריך להתמודד, ואיך גורמים לאנ"ש לציית לרבנים ולא אדרבה לגרום לזלזול רח"ל מחוסר ברירה ו"גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה".

ישא ברכה
הודעות: 833
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' יולי 13, 2018 3:21 pm

עובר ושב כתב:
טברייני כתב:לעניות דעתי ראוי לפתוח עתה אשכול חדש לנושא זה
תחת השם, לאור המצב, מחשב מסלול מחדש.


אין כל חדש תחת השמש.

הדברים פשוטים וברורים, ובעוד כמה שנים, זה יהיה התקנון בכל חסידות וגם במגזר הליטאי והספרדי.

מי שיעצום עיניו עכשיו מהנעשה בשטח, יתעורר למציאות אחרת לגמרי.


בעזרת הבורא ית"ש

1. אמנם כפי הנהגת ה' עימנו נראה שבעוד כמה שנים (כמה?) המכשיר יהיה חלק בלתי נפרד מצורת החיים בעולם הזה, אך כל עוד נראה בעיני החכמים שעל ידו תהיה ירידה מסוימת ברמה הדתית והמוסרית, אין טעם להקדים את המאוחר, הסיבה לכך היא הידיעה שבכל רגע יתכן והבורא ישנה את מערכת החיים הנוכחית בהבאת המשיח ובבנין בית המקדש, והוא כבר יורה לנו את הדרך הנכונה בעבודת ה' (שמעתי שמרן הגראי"ל היה משתמש הרבה עם הטענה הזו, כשהביאו לו נתונים שעוד כמה שנים.. וכו'). מלבד זאת היכולת לצפות את העתיד שלא בחזון מהבורא היא תמיד מוגבלת ובלתי מושלמת. ישנם סיבות נוספות, אבל לדעתי ליהודים מאמינים די בנימוק זה לדחות כל דבר שבעיניהם הוא שלילי למרות שיתכן ויבוא שלב שבו אין מנוס.
2. אם היכולת למצוא פיתרון לבעיה העתידית, תהיה רק בהתארגנות מראש, ואם לא עכשיו, נאבד את היכולת למצוא פתרונות כראוי, אכן צריך כבר עכשיו לבנות את הפיתרון. כפי הנראה כיום - עד כמה שבשר ודם יכול לצפות את העתיד - בעוד כמה שנים לכולם יהיה פלאפון חכם מוגן ומסונן כדבעי, ויש כבר את תשתיות החסימה הנדרשות.
3. אגב, בעוד כמה שנים כשיהיה נפוץ גם במגזר הדתי האדוק יותר שימוש בפלאפונים החכמים, תראה אולי תקנון כזה בכל חסידות ומגזר, אבל הוא לא יעזור הרבה, השימוש בפלאפון יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים, גם בבית מדרש וגם ילדינו יגעו בו, וכשהם ילכו למכולת אז הם לא ירימו טלפון אלא יתכתבו איתנו בוואטסאפ. כל התקנון של האדמו"ר מקרלין אולי יחזיק מעמד, עכשיו כשחסידי קרלין הם היחידים מהציבור החרדי האדוק שמשתמשים במכשיר רשמית.
4. האם יהיה פער דתי בין רמת הדורות, הדור שלפני הפלאפון חכם והדור שלאחריו? לדעתי העניה כן. אני משער שנשלם מחיר מסוים ברמה הדתית, כבר היום לדעתי העניה יש פער דתי בין הדור שקודם עידן האינטרנט לדור שאחריו. אני הקטן מלמד בישיבה ואני יכול לומר כי ככל שהעולם נהיה גולבלי יותר, אנחנו מתקשים בשמירת שמורת הטבע האמונית והטהורה מהואי החיים החילוני/מערבי. ואת הפערים החמורים אנחנו רואים אצל הנוער, הקשר בינהם לבורא העולם הוא הרבה פחות ממה שהיה אצל אבותיהם באותו גיל. בעיקר בנוער, אבל לא רק.
5. אסביר את עצמי קצת יותר. האינטרנט כולל שתי בעיות מרכזיות, אחת חמורה יותר ואחת פחות. א. החמורה, זו בעיית הפריצות ואתרי תאוות; בעיה זו ניתנת לפיתרון ע"י החסימות השונות. ב. החיים בכפר גלובלי קטן. העולם מלא כופרים, מלא פריצות, מלא תאוות, מלא מידות מושחתות. היהדות החרדית ביססה עד היום (בהצלחה, למרות כל הביקורת שיש בצדק) את שמירת האמונה והחיים לפני הבורא ית', ע"י חומות בין הכופרים ונעדרי המידות לבין יודעי הבורא (ודאי שלא רק חומות, אבל החומות היו המסגרת בתוכה יצקו אמונה ועבודת ה'). האינטרנט חורר בחומות הללו חורים רבים, כל חור לבדו אינו גדול בשביל לעשות נזק חמור אבל כל החורים יחד יוצרים עולם מושגים שונה, שפה שונה, תרבות שונה. ועם הבעיה הזו כל החסימות מתקשות להתמודד, כל אחד סותם חלק מהחורים, אבל בלתי אפשרי לסתום הכל, ולכן גם אחרי כל החסימות לאט לאט יש שינוי. ברוך ה' לא חורבן חלילה, אבל ירידה משמעותית.
ואכן יש חישוב מסלול מחדש אצל רבים, על כל מיני גישות ורגישויות בציבור החרדי. יש הרבה מחשבות, אך בינתיים לא נראה שיש קו ברור. זה תהליכים ארוכי טווך, שלא אדם בודד מתווה אותם. לשם השוואה, גם הגישה של הציבור החרדי למדינת ישראל לא קמה ביום אחד, אלא תהליך של עשרים שנה בנה את הקו.
6. לגבי מה שכתבתי על הוואטסאפ. כפי הידוע לי הרשתות החברתיות כוללות את שתי הבעיות דלעיל. ובעוד לגבי הבעיה הראשונה יש מקום לדון כי יהודי כשר לא עלול להיכשל (אינני מכיר את המציאות על בוריה), לגבי הבעיה השניה, הרשתות החברתיות כוללות הרבה חורים מאד בחומה, גדולים וקטנים.
כפי הידוע לי גם החסימות מודעות לבעיות שישנם וע"כ בחסימת נתיב למשל ידוע לי שיש כמה רמות של חסימה על וואטסאפ, החל מחסימת סרטונים, חסימת קבוצות, וכדו'. על כן התענינתי לדעת האם לחסידות קרלין ישנם הגבלות במכשיר או לא. אגב, חסידות קרלין כפי הבנתי, לא אומרת שכל אדם יכול לסמוך על עצמו בכל מצב והראיה שהאדמו"ר הורה לעשות את הסינון המושלם ביותר כדי למנוע כניסה לנסיונות, אלא היא סבורה שבלתי ניתן להתעלם מהמציאות כעת, ועל כן שאלתי.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 4:38 pm

אני חושב שכת"ר טעה בכמה דברים.

1) מכשיר הסמטרפון לא יהיה "בעתיד הרחוק" חלק מהחברה החרדית אלא ממש ברגעים אלה הוא נחלת רבים, מי בסתר ומי בגלוי. ההבדל היחיד בין חסידי קרלין לאחרים, שעליהם לא מופעל לחץ חברתי אדיר (תיוג חזק של מחזיקי סמרטפון כחוטאים ופושעים) והם יכולים להחזיק בגלוי (מסתבר שיש עוד הבדל באחוזים בין חסידי קרלין לאחרים, אבל גם כיום יש אחוזים לא מבוטלים בציבור החרדי וזה דבר שהולך ומתגבר בכל יום למרות כל התעמולה).

2) כבר היום יש פלאפון חכם ומוגן ומסונן כדבעי. אלא שיש כאלה שמתנגדים לסמרטפון מסיבות אחרות לגמרי (ראה להלן), ולכן הם מחפשים בנרות את ה"פרצות" שכבר הוכחתי בהרבה דיונים שהפרצות הללו קיימים גם במייל הכי פשוט, שלכאורה הותר לכולי עלמא.

3) ילדינו לעולם לא יחזיקו סמרטפון ואפילו לא פלאפון "כשר" (ובוודאי שלא ילדיי, עד לחתונתם).

4) הפער בין הדורות הולך וגובר והוא מתבטא בעיקר ב"מצוות אנשים מלומדה", קיום מצוות מתוך אוטומט והתרחקות מספרי מוסר שהם הבסיס ליהדות ויראת שמים. המלחמה בסמרטפונים מעצימה את הנושא הזה, כי היא מחדירה לכולם שללא חסימה של כל דבר שזז (כולל חסימה של פורום אוצר החכמה! לאן הגענו) האדם מיד יתפתה ויכשל.

5) האינטרנט הפרוץ אכן כולל בעיות של פריצות. אבל אנן לא עסקינן בזה כלל. אנו מדברים על אינטרנט מסונן שאין בו גישה לדברי תועבה.

הבעיה המרכזית שמטרידה את כל העסקנים הנלחמים באינטרנט היא לא בעיית ההתמכרות כי זה לא מעניין אותם ויש עוד הרבה התמכרויות, וגם לא בעיית הפריצות שאינה קיימת במסוננים. הבעיה היא מה שאתה מגדיר "כפר גלובלי קטן". ולא הפריצות שבו (אף אחד לא מכריח אותך להיות בקבוצת וואטסאפ עם נשים זרות לך, וכמובן שלא בפייסבוק שהוא מקום מיועד לפרוצים), אלא מתן הגישה לכל אחד לכתוב את אשר על לבו ולפרסם לכולם.

יש אנשים המרגישים כי בידם לשלוט על מה שיקרא ועל מה שיחשוב הציבור החרדי, וזה היה אכן נכון בשנים עברו. כל מילה בעיתון הייתה מחושבת, וידיעות חדשותיות היו נערכות בהתאם למה שרצו שהקורא יבין. אותו דבר בבית המדרש - הם יכולים לשלוט איזו מודעה תהיה בלוח מודעות, ומה שלא מוצא חן בעיניהם - לתלוש ולהשמיד, וכן בנוגע לספרים, מה שלא מתאים - להעלים ולהשמיד. מאידך, הם עצמם מפיצים פשקווילים וספרים שמוצאים חן בעיניהם, ודואגים שכולם יקראו את הדברים.

ואתן דוגמא מנושא שכתבתי עליו רבות בפורום זה, אודות הפאות מהודו. הבאתי כאן חומר רב; מידע על נתוני האו"ם וניתוח של הנתונים לפרטי פרטים, הבאתי הרבה תשובות של הרבנים המתירים, עדויות על רבנים נוספים שהתירו בימינו, התבטאויות חריפות שלהם אודות התעמולה שנעשית עכשיו (ויש עוד כדור שנמצא ממש עכשיו בקנה, ומתעכב כי הכותבים מתמהמהים לפרסם), והסבר מקיף מדוע הכל שקר וכזב.

מי נחשף לכל מה שאני כותב? רק אותם אנ"ש הגולשים באינטרנט, ואת זה אי אפשר לעצור, ואת זה אי אפשר להוציא מבית המדרש, כי כל ת"ח עם מחשב או סמרטפון יכול להיכנס לפורום ולקרוא... (למרות שגם את זה המעיטו ע"י שדחקו זאת לפורום המיועד לקריאה רק לגולשים רשומים). וכך כל אחד יכול לומר את אשר על לבו ולפרסם לציבור, ומשתמשים בזה גם בוואטסאפ ובמייל ומעבירים מהכא להתם. אבל בעולם האמיתי, הציבור החרדי נחשף אך ורק לפשקווילים צבעוניים שאין בהם מילה של אמת.

אם מה שכתבתי היה נדפס, אפילו אם היה מחולק חינם בבית הכנסת, בוודאי הכל היה מושמד תוך שעות, ואף אחד לא היה קורא מאומה... אתן דוגמא ממאמר שנדפס ב"אליבא דהלכתא", ולא נעם לעיניהם של כמה עסקנים נחמדים. בתוך שעות התגייסו בכל רחבי הארץ להשמיד להרוג ולאבד את כל החוברות... ואליבא דהלכתא בעצמם קיבלו טלפונים ואיומים (אנשים בודדים עשו את כל הרעש) עד שמאז ועד עצם היום הזה הם לא העלו את הנושא.

http://www.kaduri.net/?CategoryID=468&ArticleID=1774

זהו הפחד הגדול שיש מהאינטרנט, וזאת הבעיה העיקרית.

הפצת המעיינות
הודעות: 53
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ו' יולי 13, 2018 6:04 pm

טוב אז הבנו מה מניע את העסקנים ללחום, שליטה כסף וכו', אכן סיבות שיכולים להניע אנשים לפעולה
אבל מה מניע מישהו ללחום כ"כ חזק נגד העסקנים?!

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 6:21 pm

הפצת המעיינות

הפצת המעיינות
הודעות: 53
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ו' יולי 13, 2018 6:32 pm

זו תשובה לענין!

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » ש' יולי 14, 2018 11:05 pm

הדברים שכתב הרב עו"ש נכונים בחלקם, שאכן יש מעלה בכל התקשורת המפותחת למנוע שליטה של עסקנים שונים. ובלי להשוות אבל זו הסיבה המרכזית לכך שהציבור בארץ היום הרבה יותר ימני בעבר, משום שפעם היה ניזון רק מתקשורת רשמית שנשלטה על ידי גורמי השמאל, ואילו היום מעבירים ידיעות בדרכים לא רשמיות, כלומר על ידי הרשתות החברתיות וכל המסתעף, וממילא אי אפשר לכפות את הדיעות השמאלניות על הציבור.

אבל כמובן שהעובדה שיש דבר אחד נכון, אינה אומרת שאין עוד דברים נכונים. ואפילו אם העסקנים אין כוונתם רק לטובת הענין, זה לא אומר שעצם הטענה כנגד התקשורת המפותחת אינה נכונה גם מבחינה אובייקטיבית. ובפרט שכל אחד יודע שזה לא רק 'עסקנים' ואין להאריך בדבר הכי פשוט.

ונתנו ידידים
הודעות: 505
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' יולי 14, 2018 11:40 pm

עובר ושב כתב:אני חושב שכת"ר טעה בכמה דברים.
וכו'
זהו הפחד הגדול שיש מהאינטרנט, וזאת הבעיה העיקרית.

אני לא הבנתי בדיוק במה כבודו חולק על הרב ישא ברכה, אולי על כמה נקודות קטנות שאינו מעלה ומוריד. בגדול הרב ישא ברכה צודק מאה אחוז.
א. הבעי' העיקרית לדעת האדמור מקרלין הוא ענין ההתמכרות כי זהו איבוד צורת אנוש ואצלו זהו ההקדמה לכל עבודת השם כמאמר המפורסם בקרלין 'זייט מענטשין וועט איהר זיין חסידים' [פי' רק אם תהיו 'אנשים' דהיינו להתנהג באנושיות תוכלו להיות 'חסידים' דהיינו להתעלות במעלות עבודת השי"ת] וזהו פחות או יותר יסוד כל התקנות החדשות.
ב. לדעתו הבעי' הזו קיימת גם בהשתמשות בפלפון הפשוט ולכן חלק מהתקנות הם גם על זה. הוא מדבר הרבה שכל דבר צריך לעשות כפי הנצרך לצרכי חייו הנורמלים ולא לשם בילוי. גם העישון הוא הפסיק אצל חסידיו הרבה לפני שזה התפרסם כדבר מסוכן ביותר, כי הוא שונא התמכרות, הוא מדבר לפעמים גם נגד שתית קפה ביתר על המידה. הוא לא מבין למה אברך כולל צריך להתבטל באמצע הסדר לשתי' וכ"ד שיעשה הכל לפנ"ז ואם לא אז לא, וכן בתפילה אם לא הספיק לשתות קפה קודם כדרך החסידים שילך להתפלל ולמה יאחר לתפילה בגלל זה.

ישא ברכה כתב:1. אמנם כפי הנהגת ה' עימנו נראה שבעוד כמה שנים (כמה?) המכשיר יהיה חלק בלתי נפרד מצורת החיים בעולם הזה, אך כל עוד נראה בעיני החכמים שעל ידו תהיה ירידה מסוימת ברמה הדתית והמוסרית, אין טעם להקדים את המאוחר, הסיבה לכך היא הידיעה שבכל רגע יתכן והבורא ישנה את מערכת החיים הנוכחית בהבאת המשיח ובבנין בית המקדש, והוא כבר יורה לנו את הדרך הנכונה בעבודת ה' (שמעתי שמרן הגראי"ל היה משתמש הרבה עם הטענה הזו, כשהביאו לו נתונים שעוד כמה שנים.. וכו'). מלבד זאת היכולת לצפות את העתיד שלא בחזון מהבורא היא תמיד מוגבלת ובלתי מושלמת. ישנם סיבות נוספות, אבל לדעתי ליהודים מאמינים די בנימוק זה לדחות כל דבר שבעיניהם הוא שלילי למרות שיתכן ויבוא שלב שבו אין מנוס.
נכון ביותר, אבל זהו לכל אדם פרטי אם רוצה ויכול זה אינו יכול להיות הוראה כללית ובודאי לבא באיסורים וכו', ואני מאמין שגם אתה מודה לזה, וכהיות הזה הציבור שכן משתמש הוא די גדול להעלים עין מזה וצריך כבר עכשיו להתמודד עם זה (ומסתמא זה הי' כונת הרב עובר ושב בהערתו).
3. אגב, בעוד כמה שנים כשיהיה נפוץ גם במגזר הדתי האדוק יותר שימוש בפלאפונים החכמים, תראה אולי תקנון כזה בכל חסידות ומגזר, אבל הוא לא יעזור הרבה, השימוש בפלאפון יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים, גם בבית מדרש וגם ילדינו יגעו בו, וכשהם ילכו למכולת אז הם לא ירימו טלפון אלא יתכתבו איתנו בוואטסאפ. כל התקנון של האדמו"ר מקרלין אולי יחזיק מעמד, עכשיו כשחסידי קרלין הם היחידים מהציבור החרדי האדוק שמשתמשים במכשיר רשמית.
אני מאמין שגם האדמור מקרלין מודה לזה, והוא חושב שצריך להתמודד עכשיו עם מה שאפשר עכשיו וכשנצטרך נתמודד עם הבעיות העתידיות וכמו שכתבת באות 1, ועוד שאם נוכל ללמד דעת את כולם איך להיות אנוש ולא להתמכר יש לקוות שנוכל אז גם להתמודד בכגון זה, ואולי גם יהיו פתרונות טכנולוגיים אז כגון וואטספ מיוחד עם ההורים וכדו'.
לדעתי המהלך של האדמור מקרלין יכול לעבוד רק אצל החסידים ולא בציבור הרחב כי מי יאמר לך אל תכנס לבית הכנסת ואל תשתמש בכולל ואל תסתכל בוואטאפ אלא בזמנים מסוימים ומי יבדוק את הטלפון שלך אם הוא מסונן כדבעי, ובכלל כל הרעיון הוא בנוי על איזשהו רמה מסוימת ויצירת אוירה של בושה להתנהג הפוך ואיך תייצר את זה ברחוב, ורק ע"י איסור אפשר לומר כי מי שיש לו את זה לא יכנס למוסדות וכדו' וכולי האי ואולי, אמנם איני יודע טענתי הוא נכונה ומסתמא הרב עובר ושב יבא ויתוכח איתי בגדול על זה

4. האם יהיה פער דתי בין רמת הדורות, הדור שלפני הפלאפון חכם והדור שלאחריו? לדעתי העניה כן. אני משער שנשלם מחיר מסוים ברמה הדתית, כבר היום לדעתי העניה יש פער דתי בין הדור שקודם עידן האינטרנט לדור שאחריו. אני הקטן מלמד בישיבה ואני יכול לומר כי ככל שהעולם נהיה גולבלי יותר, אנחנו מתקשים בשמירת שמורת הטבע האמונית והטהורה מהואי החיים החילוני/מערבי. ואת הפערים החמורים אנחנו רואים אצל הנוער, הקשר בינהם לבורא העולם הוא הרבה פחות ממה שהיה אצל אבותיהם באותו גיל. בעיקר בנוער, אבל לא רק.
כל מילה אמת וצדק. אמנם יש לי להעיר כי לדעתי אם היו מביאים את אבותינו ואבות אבותינו לראות איך נראית דורינו (שלפני האינטרנט) היו ג"כ בוכים ומתאוננים האם יגיע כפינו הי' לריק, ובאמת זהו חלק מתהליך ירידת הדורות עד יבא מורה צדק וילמד דעת את העם ומלאה הארץ דעה את השם בב"י, וכבר אמר הגר"א על האיש הפשוט שבימי המקדש, ופעם שאלו את א' מתלמידי המגיד ממעזריטש מה היו התנאים ואמוראים אומרים על העבודת השם של תלמידי המגיד וענה שאם הם היו רואים אותנו היו קוראים אותנו לגזרים מרוב כעס על הרמה הנמוכה שלנו, ואם הם כמלאכים אנו כחמורים.
6. א. כפי הידוע לי גם החסימות מודעות לבעיות שישנם וע"כ בחסימת נתיב למשל ידוע לי שיש כמה רמות של חסימה על וואטסאפ, החל מחסימת סרטונים, חסימת קבוצות, וכדו'. על כן התענינתי לדעת האם לחסידות קרלין ישנם הגבלות במכשיר או לא. ב. אגב, חסידות קרלין כפי הבנתי, לא אומרת שכל אדם יכול לסמוך על עצמו בכל מצב והראיה שהאדמו"ר הורה לעשות את הסינון המושלם ביותר כדי למנוע כניסה לנסיונות, אלא היא סבורה שבלתי ניתן להתעלם מהמציאות כעת, ועל כן שאלתי.
א. שמעתי מא' מראשי חברת אתרוג שעובדים הרבה על סינונים בוואטאפ אמנם בגדול זהו דבר הקשה ביותר, אומנם החסידות עצמה אין להם איזה שהו חסימה כרגע על זה רק כפי שמפורט בהתקנות.
ב. נכון ביותר, אמנם שהאדמור הי' סבור ועדיין סובר שאנשים בריאים יכולים לסמוך על עצמם, אבל הוא התבטא לא פעם אחת שהוא חשב שהאנשים הם יותר בריאים ויכולים להיות יותר נורמלי ומבוגר בענין הזה.

ונתנו ידידים
הודעות: 505
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' יולי 15, 2018 12:06 am

שכחתי להגיד שיש דבר א' שהאדמור מקרלין כן אוהב את ההתמכרות לזה, והוא עצמו מכור לזה בצורה יוצא דופן והוא לימוד התורה הקדושה.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 12:18 am

יש כאלה שהתמכרו לתורה ע"י קבוצות וואטסאפ של הלכה.

שמעתי מאחד שאשתו נבהלה כשקפץ מהמיטה ב2 בלילה להביא ספר מהספריה כדי להביא ראיה לחבירו שהתווכח עמו בוואטסאפ.

ונתנו ידידים
הודעות: 505
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' יולי 15, 2018 12:36 am

עובר ושב כתב:יש כאלה שהתמכרו לתורה ע"י קבוצות וואטסאפ של הלכה.

שמעתי מאחד שאשתו נבהלה כשקפץ מהמיטה ב2 בלילה להביא ספר מהספריה כדי להביא ראיה לחבירו שהתווכח עמו בוואטסאפ.

אל תשלה את עצמך זה לא התמכרות לתורה אלא התמכרות לוואטסאפ ואפי' כשזה נוגע לדברי תור, כמה שעות האיש הזה מוכן לשבת ליד גמ' וראשונים בלי להיות קשור להוואטסאפ?

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 1:31 pm

כמות השעות שאדם מוכן להשקיע עבור לימוד תורה, תלויה במידה רבה בטעם שיש לו בלימוד. ואם אותו אדם מקבל טעם בלימוד ע"י שיש קבוצה גדולה של חברים וכל אחד אומר את דעתו, או שמטבע הדברים נשאלים בכל יום שאלות מעניינות בהלכה שהוא צריך להפעיל את מחשבתו ולחפש בספרים מתוך סקרנות או כדי לאמת את דבריו, מה רע בזה?

אתה יכול לקרוא לזה התמכרות לוואטסאפ, אבל זו התמכרות לתורה נטו. בעבר למדו מתוך ספרים, היום לומדים מתוך מחשבים או סמרטפונים. אין בין זה לזה שום הבדל. ואדרבה יש יתרון קל לזה הלומד מתוך מחשב, שחוסך לעצמו זמן שהולך לבטלה ע"י חיפוש ספרים בספריה ומציאת הדבר שהוא מחפש.

"זה כנגד זה עשה אלוקים" - כשם שיש אפשרויות רבות לטומאה, כך יש אפשרויות רבות לקדושה. והבוחר יבחר.

איש-אחד
הודעות: 550
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יולי 15, 2018 1:44 pm

דרומי כתב:האמת נמצאת, כמו תמיד, איפוא שהוא באמצע.

אף פעם לא הבנתי את המשפט הנפוץ הזה..
מה יש לאמת לחפש תמיד באמצע???
האמת נמצאת היכן שהיא נמצאת, פעמים קורה שהיא גם באמצע.

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 2:37 pm

הרב עובר ושב, כמו תמיד יש משהו בדבריך, אבל זה ממש לא מדוייק.

נקח לדוגמא יהודי שהוא 'משיב' בישיבה ('נושא ונותן', או כל שם אחר), והוא התחבר לקבוצה תורנית והתמכר אליה. ברור ללא כל ספק שזה בא על חשבון התלמידים בישיבה. הראש שלו פחות פנוי אליהם, הסבלנות שלו פחותה. הוא חושב לעצמו: מתי כבר יסתיים היום ואוכל להיפגש עם חבריי ה'תורניים'.

מה גם, שההתמכרות התורנית כביכול גולשת בדרך כלל לעוד הרבה תחומים אחרים.

ועוד והוא העיקר, שרוב האנשים הם לא כאלה מפולפלים וחריפים, וההתחברות לקבוצות אלו אינה מטיבה עמהם כלל מבחינת הלימוד.

ויש עוד להאריך.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 4:08 pm

אין שום דבר שהוא שווה לכולם, שאפשר להמליץ עליו לכולם. אני בסך הכל רק ציינתי אנקדוטה שיש אנשים שמאוד מתעלים בתורה ויר"ש כתוצאה מקבוצת וואטסאפ, וזה אדרבה מכניס אותם ללימוד במשך כל היום.

וזה שאתה כותב שההתמכרות התורנית גולשת לדברים אחרים - אין לזה שום הכרח. ולכל דבריך אין הכרח. לדוגמא, מה שכתבת:

"נקח לדוגמא יהודי שהוא 'משיב' בישיבה ('נושא ונותן', או כל שם אחר), והוא התחבר לקבוצה תורנית והתמכר אליה. ברור ללא כל ספק שזה בא על חשבון התלמידים בישיבה. הראש שלו פחות פנוי אליהם, הסבלנות שלו פחותה. הוא חושב לעצמו: מתי כבר יסתיים היום ואוכל להיפגש עם חבריי ה'תורניים'."

ראשית, אין בכך שום פסול, בזה שהוא מחכה להיפגש עם חבריו ולפלפל עמם בד' אמות של הלכה. אדרבה, הדעת נותן שהזמן שלו בעיקר מתבזבז על פלפולי הבל בישיבה שהוא משמש בה כ'משיב', הסברת תוספות מוקשה והשבת תשובות לשאלות שאין בהם ממש ונובעות מחוסר הבנה. כל זה בוודאי לא בבחינת "אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא".

ושנית, זה לא בהכרח נכון. אולי זה מה שאתה רואה מנקודת מבטך / דמיונך, אבל בפועל זה תלוי אם הוא יפתח את המכשיר ויראה שאלה מעניינת שתסב את תשומת לבו, או לא. והיות ובישיבה הוא לא ישלוף את הסמרטפון שלו ולא יסתכל בו, ממילא הראש שלו לא יהיה שם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15277
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 4:35 pm

הרב עובר ושב

אני לא יכול באמת לומר דעה על קבוצת ואטסאפ תורנית מהסוג שאתה כל כך מתלהב ממנה שכן איני מכיר דבר זה. (ובאופן אישי גם איני מחפש כי הלוואי ויהיה לי די זמן ללמוד ולדבר בלימוד בעיון עם הקרובים לי).

אבל ממבט מבחוץ יש לי תחושה קצת שנסחפת. יכול להיות שזה נחמד ומעניין להיות במקום שכל הזמן עולות שאלות תורניות חדשות. אבל כמו שגם לפורום כאן אנשים מרגישים שיש לשים את הגבול נראה לי שגם לדבר כזה. בפרט שתגובות מהירות כמו שמקובל להבנתי בווטסאפ קצת סותרות את העיון והמחשבה התורנית שזוקקים מתינות בדין.

וההמשך שהמשכת שעוד זה עדיף בהרבה על הלימוד בישיבה שכן כאן עוסקים באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא זה כבר נראה לי הגזמה גדולה.

אני הייתי אומר, ושוב אחר ההתנצלות שאיני יודע בוודאות במה מדובר, שזה מן הדברים שמיעוטן יפה וריבויין קשה, (בכלל על לדבר בלימוד אומרים בשם החזו"א שהוא כעין שיבוטא) והוא כעין חידות תלמודיות או שעשועים דומים שנותנים חשק לאדם לתורה אבל צריך להזהר לא להחליפם בלימוד ממש.

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 4:57 pm

כרגיל היטיב הרב אוצה"ח להגדיר את הדברים. והוא כתב שאינו מכיר מקרוב, אך אני כן מכיר מקרוב (לא אצלי ממש, אבל אצל אנשים קרובים) ויודע אני שבסיכומו של יום זה מביא לירידה בלימוד אמיתי. כמובן לכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואכן מי שרוב ימיו אינו בביתו אלא נמצא בנסיעות לצרכי מסחר וכדומה, ברור שיכול להפיק תועלת מהחיבור לקבוצות תורניות, אבל לא כן רובא דעלמא.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' יולי 15, 2018 5:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 5:02 pm

אוצר החכמה כתב:הרב עובר ושב

אני לא יכול באמת לומר דעה על קבוצת ואטסאפ תורנית מהסוג שאתה כל כך מתלהב ממנה שכן איני מכיר דבר זה. (ובאופן אישי גם איני מחפש כי הלוואי ויהיה לי די זמן ללמוד ולדבר בלימוד בעיון עם הקרובים לי).

אבל ממבט מבחוץ יש לי תחושה קצת שנסחפת. יכול להיות שזה נחמד ומעניין להיות במקום שכל הזמן עולות שאלות תורניות חדשות. אבל כמו שגם לפורום כאן אנשים מרגישים שיש לשים את הגבול נראה לי שגם לדבר כזה. בפרט שתגובות מהירות כמו שמקובל להבנתי בווטסאפ קצת סותרות את העיון והמחשבה התורנית שזוקקים מתינות בדין.

וההמשך שהמשכת שעוד זה עדיף בהרבה על הלימוד בישיבה שכן כאן עוסקים באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא זה כבר נראה לי הגזמה גדולה.

אני הייתי אומר, ושוב אחר ההתנצלות שאיני יודע בוודאות במה מדובר, שזה מן הדברים שמיעוטן יפה וריבויין קשה, (בכלל על לדבר בלימוד אומרים בשם החזו"א שהוא כעין שיבוטא) והוא כעין חידות תלמודיות או שעשועים דומים שנותנים חשק לאדם לתורה אבל צריך להזהר לא להחליפם בלימוד ממש.


אולי נוצר הרושם שמדובר בחידות תלמודיות ושעשועים... אבל לא, מדובר בקבוצות של הלכה, זאת אומרת יש קבוצות שרובם עמי הארצות ומיעוטם ת"ח המשיבים בהלכה, ויש קבוצות שרובם ת"ח ומיעוטם דיינים ורבנים ומו"צים רציניים השולטים בכל ד' חלקי השו"ע בבקיאות מבהילה, ומכירים את הסוגיות והראשונים, והם עונים תשובות בהלכה ולעיתים מתנצחים, ולרואה מהצד זה מאוד מרתק.

היות ואני מכיר הרבה ת"ח שישבו שעות על גבי שעות בבתי הוראה למיניהם, כדי לעשות "שימוש", אני חושב שגם קבוצת וואטסאפ כזו יכולה להיות בהחלט "שימוש", ואכן זה עדיף על "משיב" בישיבה שמבזבז את זמנו על מה רוצה תוס' או מה רוצה רש"י (ראה בגמ' שאם לא שקלו וטרו אליביה, זה אומר שלא נפסקה הלכה כמותו, זאת אומרת שראו בזבוז זמן בהסבר סברא שלא נפסק כמותה להלכה).

ושוב פעם אני מדגיש, לא קראתי לכולם לסגור את הגמרות ולהתחבר לוואטסאפ. אלא רציתי להאיר את הנקודה הזו, שיש בוואטסאפ גם דברים טובים, והבוחר יבחר.

דרומי כתב:אני כן מכיר מקרוב (לא אצלי ממש, אבל אצל אנשים קרובים) ויודע אני שבסיכומו של יום זה לא מביא לירידה בלימוד אמיתי. כמובן לכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואכן מי שרוב ימיו אינו בביתו אלא נמצא בנסיעות לצרכי מסחר וכדומה, ברור שיכול להפיק תועלת מהחיבור לקבוצות תורניות, אבל לא כן רובא דעלמא.


אכן, בסיכומו של יום זה לא מביא לירידה בלימוד אמיתי... וכמובן שמדובר על ת"ח מטובי השקדנים, ומתחברים לוואטסאפ רק בעיתות פנאי ולא על חשבון הכולל וכדומה.

אבל הבעיה הגדולה היא בעצם ההגדרה שלך את הלימוד הזה כ"לימוד לא אמיתי".

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 5:05 pm

ואוסיף עוד את שסח לי בכאב איזה יהודי מבין שמכיר הרבה מאוד אנשים מתוקף תפקידו המסויים.

יש אנשים מפולפלים וחריפים שאכן נהנים מאוד מלהחליף דיעות בענינים תורניים (אם כי לא מן הנמנע שמתגלגלים לעוד ענינים, אבל נעזוב את זה כרגע). ומהירות המחשבה שלהם מבורכת ויתכן ויצליחו לנהל את עסקי הוואטספ בזמן לא רב (הכל יחסי).

אבל יש אנשים פחות מוכשרים, שהמחשבה שלהם עובדת יותר לאט. וכשהם רואים איזה יהודי 'חשוב' שכל היום עסוק בשיח תורני (לו יהי, כאמור) עם חבריו, הם מרגישים שגם הם צריכים 'להשתדרג' ולהצטרף לאותה קבוצה 'נחשבת'. אמנם מה שאותו יהודי חריף כתב בחצי דקה, הרי להם לוקח להבין את עומק כוונתו בכמה וכמה דקות, והם מבזבזים זמן רב מאוד כדי להבין את עומק החידודים, העקיצות והרמזים, שלא תמיד הם ממש תורה נטו. וגודל בזבוז הזמן עבורם זה ממש כואב וחבל. וה' יעזור.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 5:06 pm

תאמין לי שאפשר לעשות שינויים קלים בדבריך ולהפוך זאת לדרשה מוסרית על ביטול הזמן בכויילל.

יש תחושה שסימנו מראש את המטרה - שלילת הוואטסאפ - ואז נקל למצוא דברים לא חיוביים, וגם בדברים החיוביים למצוא בכח את הלא חיובי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15277
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 5:08 pm

אני עדיין חושב שצדקתי.
אבל על המשפט הזה שלך אני ממש מתקומם.

שמבזבז את זמנו על מה רוצה תוס' או מה רוצה רש"י


חס ושלום לומר כן. חלק גדול מעיון ההלכה הוא להבין מה רוצה רש"י ומה רוצה תוספות ומי שלא שואל את עצמו מה רוצה רש"י ותוספות לא מבין גם מה רוצה הרמב"ם והשולחן ערוך ואין שום ערך לכל בקיאותו בהם.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 5:22 pm

אולי כת"ר הבין שאני גורס שלא צריך לדעת מה רוצה תוס' ומה רוצה רש"י... אלא רק ללמוד בלי הבנה...

אני התכוונתי שאותו "משיב" כבר יודע היטב מה רוצה תוס' ומה רוצה רש"י, והוא מבזבז את זמנו להסביר זאת שוב ושוב לתלמידים.

וכמובן שהכל הוא לימוד תורה, אבל זה "ביטול תורה באיכות" יחסית ללימוד ההלכה, ופשוט.

וכתבתי זאת בתשובה לזה שרצה לומר ההיפך, שלימוד ההלכה (בוואטסאפ) הוא ביטול תורה, והתאונן שבגלל זה המשיב עם תלמידיו לא מרוכז כמו שצריך.

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 5:25 pm

דבריך כל כך תמוהים שאני מרגיש מוזר שצריך בכלל להשיב עליהם.

אבל פטור בלי כלום אי אפשר, הרי אמרו חז"ל "ומתלמידיי יותר מכולם". זאת אפילו אם לא נקח בחשבון שאדם מקבל משכורת על עבודתו החינוכית, והאמנם יעלה על הדעת לעודדו לעשות מלאכת ה' רמייה?

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 5:31 pm

מעולם לא אמרתי שאותו "משיב" צריך להתעסק עם זה על חשבון הלימוד שלו, אדרבה כתבתי לך שאתה טועה וזה לא מגיע על חשבון הלימוד, וחזרתי על כך שלושה פעמים:

עובר ושב כתב:ושוב פעם אני מדגיש, לא קראתי לכולם לסגור את הגמרות ולהתחבר לוואטסאפ. אלא רציתי להאיר את הנקודה הזו, שיש בוואטסאפ גם דברים טובים, והבוחר יבחר


עובר ושב כתב:אכן, בסיכומו של יום זה לא מביא לירידה בלימוד אמיתי... וכמובן שמדובר על ת"ח מטובי השקדנים, ומתחברים לוואטסאפ רק בעיתות פנאי ולא על חשבון הכולל וכדומה


עובר ושב כתב:זה לא בהכרח נכון. אולי זה מה שאתה רואה מנקודת מבטך / דמיונך, אבל בפועל זה תלוי אם הוא יפתח את המכשיר ויראה שאלה מעניינת שתסב את תשומת לבו, או לא. והיות ובישיבה הוא לא ישלוף את הסמרטפון שלו ולא יסתכל בו, ממילא הראש שלו לא יהיה שם


כל מה שהגבתי זה על הנקודה שהתייחסת ללימוד בוואטסאפ כ"לימוד לא אמיתי" והשווית זאת ללימודו של אותו משיב. וכתבתי לך שלדעתי זה להיפך.

דרומי
הודעות: 3371
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 5:33 pm

אני לא טועה, והמציאות - המוכרת לי - יותר חזקה מכל הסברות.


חזור אל “הבה נתחכמה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים