דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה - עמוד 14 - פורום אוצר החכמה

דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

המערכה על השימוש בפיתוחי תקשורת פרי הטכנולוגיה המתחדשת
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15271
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 5:50 pm

אני התכוונתי שאותו "משיב" כבר יודע היטב מה רוצה תוס' ומה רוצה רש"י, והוא מבזבז את זמנו להסביר זאת שוב ושוב לתלמידים.

וכמובן שהכל הוא לימוד תורה, אבל זה "ביטול תורה באיכות" יחסית ללימוד ההלכה, ופשוט.


אני משתומם על זה. הדבר שנתחייבנו בו מן הכתוב ושננתם לבניך ועסקו בו כל גדולי ישראל שלימדו תלמידים נחשב בעיניך ביטול תורה וקבוצת הוואטסאפ הזאת היא עיקר לימוד התורה. עולם הפוך ממש.

אני חושב שבאופן כללי לא צריך להסחף אפשר לציין שיש גם מעלות לקבוצות הוואטסאפ בלי לגדלם ולרוממם על כל המעשים. (ואני חוזר על הדוגמה של הפורום שהוא כמובן יקר ללבי והנסיון העיד שיש בו תועלת, והרבה עניינים חשובים בתחומי התורה והחכמה הקרובה לה התבארו בו. אבל אין שום ספק שלימוד ממש עדיף ומסתמא חברי הפורום שוקלים את השילוב בין הדברים כל אחד לפי עניינו והתועלת הנובעת לעצמו או להיטיב לאחרים)

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 6:39 pm

ראשית צריך להגדיר שלימוד תורה דרך הוואטסאפ הוא לימוד תורה לכל דבר, ואינו נופל באיכותו מכל לימוד אחר.

לאחר שהבנו זאת היטב, אפשר להמשיך להשוואה שלא קשורה כלל לענין הוואטסאפ, אלא באופן עקרוני האם אדם הפוסק הלכה לרבים או עסוק בבירור ההלכה עדיף מאדם המסביר תוספות מוקשה לתלמידו.

והתשובה היא חד משמעית - לימוד ההלכה עדיף.

ומה שאתה מביא מ"שננתם לבניך" או מה שעסקו בו גדולי ישראל, הכל הוא על דרך ההלכה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15271
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 7:55 pm

לא ולא. איני מסכים עם שתי הטענות.

בכל מקרה ניסיתי להסביר לך את עמדתי ולא עלה בידי אז נראה לי שנשאר כל אחד בשלו.

אתה תחבב יותר את אנשי הוואטסאפ על ההתרגשות האוחזת בהם בכל הודעה חדשה וטיעון חדש העולה שם.

ואני אמשיך לחבב יותר את הבחורים ורבותיהם העמלים בהבנת אמירה של רש"י ומה רצה בה (כדרך שנהגו רבותינו בעלי התוספות) ובכוונת התוספות בקושיתם ובתירוצם ומה רצו לומר (כדרך שנהגו הרמב"ן והרשב"א המהרש"א המהר"ם והפנ"י וש"א)

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 10:30 pm

במחילה, כבודו מציג זאת בצורה דמגוגית. "לחבב יותר את אנשי הוואטסאפ ולהעדיף אותם על בחורי הישיבות".

הקדמתי בתגובה הקודמת שאת הוואטסאפ צריך להזיז הצידה, כי עכשיו הוא לא הנדון, אלא העדיפות של ההלכה על הפלפול ברש"י ותוס', ואכן משחרב בית המקדש (אקטואלי לימים אלה) אין לקב"ב בעולמו אלא ד' אמות של הלכה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15271
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 10:52 pm

אני לא יודע מה אתה חושב שכתבת אבל זה לא מה שכתבת (שזה לא הנידון).
אתה כתבת שתי טענות וכאמור איני מסכים עם שתיהן.
והנושא היה כאן קבוצות הווטסאפ.

לעניין ההלכה לא התייחסתי אבל כיוון שאתה מעלה את זה אני לא מסכים עם הרעיון הבסיסי שלך שכל דבר נמדד מה יותר חשוב ממה.
יש תועלת בלימוד ההלכה ויש צורך בלימוד גפ"ת כדי לדעתו ולהבינו זה חשוב וזה חשוב.
מי שלא לומד גפ"ת לא מבין את ההלכה. מצד שני תכלית הלימוד הוא ידיעת הדין.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 11:37 pm

הנושא אמנם היה קבוצות וואטסאפ, אבל מאחר שאנו מדברים על הלימוד בקבוצות הוואטסאפ, ממילא יש לדבר על לימוד כנגד לימוד.

וכפי שכבודו כותב בעצמו - ככל שתלמד רש"י ותוספות, ללא התכלית שהיא ידיעת ההלכה, אין זה אלא טוחן מים, והאר"י הגדיר זאת "מפצח אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם".

והרי מדובר במעשים של יום ביומו, היום נשאלה שאלה בזה"ל:

"הכניס פיצה בטעות לתנור בשרי על גבי תבנית בשרית אבל הפיצה הייתה על ניר פרגמנט
התנור לא בן יומו
אשכנזי
מה דין התנור התבנית והמאכל?
אם חיכה מעל"ע ושם תבנית בתנור על האש הגבוהה לחצי שעה האם התנור וגם התבנית כשרים?".

ועוד שאלה מעניינא דיומא:

"מותר ללמוד בט' באב דיני אבלות?
והאם מותר ללמוד גם מה שבכתבי האר''י בנושא?
ומה הדין לימוד בעיון?"

ועוד שאלה מהשעות האחרונות:

"בקש מחברו להעביר תפילין למישהו, הניח במגירה בדוכן שלו בשוק ונגנב, חייב?"

כאן פרץ ויכוח אם דוכן כזה נקרא מקום המשתמר.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' יולי 15, 2018 11:43 pm

ואני יכול למנות עוד עשרות סוגיות, כל אחת מעניינת ומרתקת בפני עצמה, רק מהשעות האחרונות בלבד.

דרומי
הודעות: 3366
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 11:46 pm

לענ"ד עליך לבקש סליחה מרש"י ובעלי התוספות על הביטויים שאתה נוקט בהם (ולמה אתה משרבב את שמו הקדוש של האריז"ל?).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15271
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 15, 2018 11:46 pm

אני לא מתכוון להסתובב כאן בלי סוף ולכן אכתוב את הסיכום מבחינתי ודי לי בזה.

אתה טענת בעד קבוצות הוואטסאפ והבהרתי את עמדתי. לסובב את הנושא כביכול יש הסכמה ראשונה והדיון הוא על ההמשך כולי זה לא נוגע לעניין אנחנו מדברים על קבוצות ווטסאפ ועל זה כתבתי.

זה מפן אחד אבל העיקר הוא הפן השני.
אתה כתבת נגד העיסוק במה התכוונו רש"י ותוספות שהוא העיסוק שעסקו בו כל רבותינו הראשונים והאחרונים. לדעתי טעית בזה. אם אינך רוצה לחזור בך אתה יכול להשאר בטעותך. ולילה טוב.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' יולי 16, 2018 12:11 am

רש"י ותוס' בעצמם למדו רק אליבא דהלכתא, ואמנם בפירושו של רש"י לא כיוון להלכה, אבל פירושו היה דבר נצרך לכל לומד ומעיין עד ימינו אלה, ודלא כהמבלים את ימיהם כל חייהם סביב דף הגמרא ללא שום כוונה להוציא מזה הלכה למעשה.

ופשיטא לכולי עלמא שההלכה היא עיקר העיקרים, ולומדים את הגמ' רק כדי להבין כיצד הגיעו לפסיקת ההלכה כך וכך.

וזוהי החוכא שהיתה כאן, שהנ"ל דיבר בזלזול על לימוד ההלכה (דרך הוואטסאפ) ומאידך גיסא בהערצה על ה"משיב" שחלילה יהרהר בהלכה בעיסוקו עם התלמידים, וידוע כמה בישיבות היום מבטלים תורה וכל גדולי הדור צעקו ע"ז ולא נענו, שבמשך "זמן" שלם לומדים 2 דפים בעיון.

דרומי
הודעות: 3366
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 16, 2018 12:22 am

אשתמש בלשונך המעודנת ואומר - פשיטא לכולי עלמא שדבריך הם חוכא ואיטלולא, וכל מלה נוספת מיותרת.

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' יולי 16, 2018 9:45 am

דרומי כתב:ולמה אתה משרבב את שמו הקדוש של האריז"ל?


"גם בעניין פלפול ועיון ההלכה היה מורי [האר"י] זלה"ה אומר כי תכלית העיון הוא לשבר הקליפות שהם הקושיות כי הם גרמו לאותם הקושיות שהם בהלכה שלא יובנו תירוציהם כי אם בקושי ובדוחק גדול כנודע, ואמנם עסק התורה ממש אינו העיון רק קריאת התורה בעצמה בארבע דרכים שהם ראשי תיבות פרד"ס (ראשי תיבות של פשט רמז דרש סוד יוצא צירוף אותיות פרדס) כנודע וכמו שמי שרוצה לאכול האגוז צריך תחלה לשבר קליפותיו כן צריך להקדים העיון בתחלה והיה מורי ז"ל אומר כי מי ששכלו זך ודק וחריף לעיין הלכה בשעה או על הרוב בשתי שעות ודאי הוא שטוב לו מאד שיטרח שעה או שתי שעות בתחלה בעיון לסבה הנזכרת, אבל מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה לא טוב הוא עושה ודומה למי שמשבר כל היום אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם ויותר טוב לו שיעסוק בתורה עצמה בדינין ובמדרשים וסודות" (ספר "פתורא דאבא" חלק ב' סימן כז)

עובר ושב
הודעות: 483
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' יולי 16, 2018 9:52 am

עובר ושב כתב:וידוע כמה בישיבות היום מבטלים תורה וכל גדולי הדור צעקו ע"ז ולא נענו, שבמשך "זמן" שלם לומדים 2 דפים בעיון.


מצ"ב
קבצים מצורפים
Screenshot_20180716-094749.jpg
Screenshot_20180716-094749.jpg (837.37 KiB) נצפה 252 פעמים
Screenshot_20180716-094726.jpg
Screenshot_20180716-094726.jpg (869.72 KiB) נצפה 252 פעמים


חזור אל “הבה נתחכמה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים