מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

המערכה על השימוש בפיתוחי תקשורת פרי הטכנולוגיה המתחדשת
איש הגבעה
הודעות: 39
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' ינואר 09, 2018 12:39 pm

הורה מרן הגר"ח שליט"א אם אתה רואה מישהו אם אייפון מצוה לחטוף לו ולשבור את זה- כמעשה דכרבלתא
ואני מוסיף מי שיגיד שזה חילול ה' - אין לו דעת ואין לו הבנה- מהו קידוש ה' ומהו חילול ה'
קידוש ה'- זה עולם שמתנהג לפי התורה ומצוותיה
חילול ה'- זה עולם שהתורה מושפלת עד עפר, ואנשים עוברים עבירות
קבצים מצורפים
אייפון.jpg
אייפון.jpg (32.3 KiB) נצפה 2456 פעמים

המעיין
הודעות: 1098
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי המעיין » ג' ינואר 09, 2018 12:44 pm

ואם אני סובר כהרב עובדיה שללבוש פאה הוא איסור גמור מצווה עלי לחטוף פאה מראשי הנשים ולשרוף אותה? כהא דברכות שממנו הביא ראייה?

קו ירוק
הודעות: 2547
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 09, 2018 12:47 pm

אולי להלכה. אבל בודאי לא למעשה.
שהרי לא ידוע לנו אם זה 'כשר...' או לא. ואף אם ידוע לנו שלא כשר מי יימר שההוא משתמש בו לדברים לא כשרים (אלא אם נדונו משום פורץ גדר בדבר שלא נראה בעליל לרואה, כי המכשירים ה'כשרים' והלא כשרים נראים אותו דבר). ואף אם ידוע, כ"ז ביד ישראל תקיפה, אבל כיום שאין אנו מורידין המסורים, איך נעשה דין זה. והאם אפשר כיום לקרוע מאשה בגד בשוק? ולא מדברים מהדת"לים, אלא אפילו מהחרדים.
והרהתי שמא ר' יהודה הוא שהיה יכול לקרוע בגד בשוק, אבל לאיש אחר זה יוהרה כי אינו שלם בכל דבר, וטול קורה מבין עיניך בדברים שאתה מחוסר בהם.

אמנם מה שהביאו דוג' מהר' עובדיה בענין פאות, שאני התם שאין דבריו מוסכמים כלל וכלל, ואיך יעשה דין במי שמותר לו, אבל כאן מי לא מסכים שיש בעיה חמורה?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' ינואר 09, 2018 5:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2047
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי קראקובער » ג' ינואר 09, 2018 1:11 pm

שאלו לכמה פוסקים שאלה יותר מצויה אם יש השבת אבידה באייפון והרבה אסרו אולם הרב וואזנר טוען שמותר כיון שיכול למכרו לגוי...(כדברי המשך חכמה למעלה) והרב משה שטרנבוך מחלק בין בן תורה שאסור להחזיר לו לאיניש דעלמא ויש לדון מדברי התוספת באיזהו נשך שת"ח לא יאכל אפילו בנכייתא,'שרבינא 'לא היה רוצה ליטול את השם ולעשות עצמו צורבא מרבנן'.וי"ל.

דרומי
הודעות: 2953
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 09, 2018 1:15 pm

יש לדייק שהמצוה היא לחטוף דוקא 'מחברו', ונראה שההגדרה 'חבר' היא דוקא מי שאם לא יראנו שלושים יום יתעצב ולכן כשיראנו שוב יאמר 'שהחיינו' בפה מלא ובשמחה אמיתית. אולם אם לא הגיע לדרגה זו עדיין אינו בגדר 'חבר' ולא חלה ההוראה הנ"ל (שהרי 'הוכח תוכיח את עמיתך' דוקא, ומי הוא שיכול לומר בלב שלם שהגיע למדרגת 'עמית', ודו"ק).

שמש
הודעות: 577
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי שמש » ג' ינואר 09, 2018 1:24 pm

קודם כל אפשר להתחיל ממקור הדין ולתלוש כרבלתות מעל נשים המצויות ברחוב...

עובדיה חן
הודעות: 720
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' ינואר 09, 2018 1:29 pm

אולי תקרע בגדים לנשים ברבי עקיבא?
בלי ספק שהלכה זו זה הלכה ואין מורין כן אלא כהגדרה של קנאים פוגעין שרק מי שלבו נקי ללא פניות יכול לקיים בו ובוודאי אין כוונותו של הגר"ח שילך ויכייס אייפונים ברחוב לאנשים.

איש הגבעה
הודעות: 39
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' ינואר 09, 2018 1:32 pm

דרומי כתב:יש לדייק שהמצוה היא לחטוף דוקא 'מחברו', ונראה שההגדרה 'חבר' היא דוקא מי שאם לא יראנו שלושים יום יתעצב ולכן כשיראנו שוב יאמר 'שהחיינו' בפה מלא ובשמחה אמיתית. אולם אם לא הגיע לדרגה זו עדיין אינו בגדר 'חבר' ולא חלה ההוראה הנ"ל (שהרי 'הוכח תוכיח את עמיתך' דוקא, ומי הוא שיכול לומר בלב שלם שהגיע למדרגת 'עמית', ודו"ק).

את מי אתה מדייק, את השואל? הגמ' בכרבלתא לא מדברת בחבירו!!!

שמש
הודעות: 577
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי שמש » ג' ינואר 09, 2018 1:39 pm

עובדיה חן כתב:אולי תקרע בגדים לנשים ברבי עקיבא?
בלי ספק שהלכה זו זה הלכה ואין מורין כן אלא כהגדרה של קנאים פוגעין שרק מי שלבו נקי ללא פניות יכול לקיים בו ובוודאי אין כוונותו של הגר"ח שילך ויכייס אייפונים ברחוב לאנשים.

אתה כמובן צודק ודברי נכתבו בדיוק כדי להבהיר את הנקודה הזו.

המעיין
הודעות: 1098
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי המעיין » ג' ינואר 09, 2018 1:55 pm

קו ירוק כתב:
אמנם מה שהביאו דוג' מהר' עובדיה בענין פאות, שאני התם שאין דבריו מוסכמים כלל וכלל, ואיך יעשה דין במי שמותר לו, אבל כאן מי לא מסכים שיש בעיה חמורה?[/size]



לא קראת את השאלה. לאיזה עיתון פסול אתה חושב שהכוונה ידיעות אחרונות או אולי...

תוכן
הודעות: 3503
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 09, 2018 2:07 pm

כשאני אראה את צדיקי וגאוני הדור חוטפים אייפונים ושוברים אותם, אף אני אעשה כמותם.

אריה מרדכי
הודעות: 37
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 1:22 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי אריה מרדכי » ג' ינואר 09, 2018 2:25 pm

יש כאן שאלה העומדת בבסיס הענין בצד ההלכתי, כיצד להגדיר את אותם המכשירים האם כאיסור חפצא דהינו כמו חתיכת נבילה או אפילו כעיתון שכולו פריצות, או כאיסור גברא דהינו המכשיר לכשעצמו אינו אסור אלא שאדם שמשתמש בו לא נכון עלול לעבור על איסורים, וכל האיסור הוא שהאדם לא ישתמש בו בצורה אסורה . ולקמן מתבאר שנחלקו בזה הפוסקים, והנפק"מ לענין להזיקו או להשיב אבידתו.

דעת מו"ר הגר"מ שפרן שליט"א שמעשה זה הינו איסור גמור וכל העושה כן הינו מזיק גמור ואף יש חיוב השבת אבידה, אצטט מתוך קונטרס שו"ת עמו שבנוסף לכך מלקט דעות הפוסקים בענין.
"שאלה. האם מותר להזיק חפץ איסור בכדי למנוע את המחזיק בו מלעבור איסור, וכגון מכשיר שאינו מאושר ע"י גדולי ישראל שניתן ח"ו להגיע בו לשאול תחתיות, באופן שנמצא אצל אדם המחויב לעמוד בתקנות קהילתו האם מותר לקחתו ולהזיקו.
תשובה. מכיון שהמכשירים הנ"ל הם איסור גברא ולא איסור חפצא , דהינו שהמכשיר לכשעצמו אינו חפץ של איסור שהלא מיועד לשימושים רבים שרובם מותרים, אלא שהאיסור הוא על האדם שלא ישתמש בו בעניינים מסוימים לכך ודאי שאסור לשבור או להזיק, והוסיף עוד שיש גבולות לאיסורים ולא כל דבר אפשר לכפות או להזיק" והוסיף עוד טעם שמכיון שברור שאותו אדם יקנה מכשיר חדש וא"כ למעשה סוף סוף אינו מפרישו מאיסור .
שאלה. האם המוצא מכשיר זה מחויב להשיבו לבעליו ואם יש בו מצות השבת אבדה.
תשובה המוצא טלפון שאינו כשר חייב להחזירו מכיון שיש דברים שהאיסור הוא מוחלט וברור וישנם דברים שהאיסור הוא מוגבל ברמות שונות, ואף אם מצא במקום שהקהילה אוסרת יתכן שמשתמש בו לצורך פרנסה ובאופן שאינו עובר על איסורים . [אך במוצא מכשירים הללו השייכים לבחור ישיבה ודאי שאין להחזיר לו מכיון שמחויב לכללי הישיבה, וכן משגיח או ראש הישיבה יכולים ליטול מהבחור את המכשירים הנ"ל , ואף בחור אחר רשאי ליטלו ממנו ולהעבירו למשגיח הישיבה]".
עד כאן דברי הרב.

להלן ליקוט של דעות שאר הפוסקים בענין [הובאו שם בהערות].
"בספר דרך שיחה (עמוד רצז) הביא שהחזו"א נשאל פעם על בחור שראה דברי מינות אצל חבירו, והורה לו לזורקן, וכן פטרו מלשלם. וע"ע בספר מעשה איש ח"ב עמ' קס"ד שהעיד הגר"ח קנייבסקי בשם החזו"א שמותר לשרוף ספרים חיצוניים של חברו ופטור מלשלם" הרי דלא גרע מזה, וכבר מצאנו שהותר להזיק חפץ אסור במעשה דכרבלתא הובא במסכת ברכות דף כ ע"א, וכן נפסק ברמב"ם [כלאים פרק י הכ"ט] כתב "הרואה כלאים של תורה על חבירו אפילו היה מהלך בשוק קופץ לו וקורעו עליו מיד" עכ"ל, וכתב עליו שם ברדב"ז "מה שאמר קורעו למד כן מההיא עובדא דרב אדא בר אהבה חזי להך אתתא דהוה לבשה כרבלתא בשוקא קם קרעה מינה ומסתברא דאינו רשאי לקורעו אם הוא רוצה לפושטו" עכ"ל. ולפי"ז נראה דאף בעובר איסור שאינו מכשיל בכך אחרים מותר להזיקו. ודין זה נפסק להדיא בשו"ע יו"ד הלכות כלאים.
וכ"כ להדיא הרמב"ם בפירוש המשניות (שביעית פ"ה מ"ו) וז"ל: אמר הכתוב 'ולפני עור לא תתן מכשול', ר"ל מי שסגרה עיניו התאוה ויצר הרע אל תעזור אותו להוסיף בעורונו, ותוסיף להרחיקו מן היושר, ומפני זה אסור לעזור עוברי עבירה, ולא יתקנו להם כלים, אבל ראוי לקלקל להם, עכ"ל.



רבים מהפוסקים כתבו דודאי שאין חובת השבת אבידה בחפץ של איסור כדמצינו לענין שטר שיש בו ריבית שהמוצאו חייב לקורעו וכן לענין חתול רע שכל המוצא הורגו וזוכה בעורו.
ועל עיקר הסברא דהוא איסור גברא כבר כתבו רבים דמאחר שנאסר על ידי גדולי ישראל הוא איסור חפצא לכל דבר והעובר ומחזיקו אף שמשתמש בו רק בהיתר הוא עובר על תקנות הקהילות שידוע חומרתם. וכן עובר בלאו דלא תסור ומבטל מצות עשה דועשית ככל אשר יורוך' כמ"ש החינוך מצוה תצז שחייבים לשמוע לדברי הגדולים שבדור ונעשה האייפון חפצא דאיסורא.
ובקובץ משנת יוסף תשע"ד הביא שנשאל הגאון ר' חיים קנייבסקי במוצא פלאפון שאינו כשר אם חייב בהשבת אבידה וכתב בזה"ל ישרפנו וכתב בצידו שמקור לדבריו הם דברי החזו"א הנ"ל בספרים חיצונים"
וכן הוא דעת הגר"נ קרליץ שליט"א הובא בחוט שני פסח עמ של"א בזה"ל המוצא פלאפון שאינו כשר וידוע מי בעליו אם הוא חשוד שישתמש בו לדברים אסורים פשיטא שאין להחזיר לו ואם אין ידוע מיהו הבעלים א"צ להכריז על אבידה כזו ומובא גם בחוט שני מילי דנזיקין עמ שי"ג עי"ש.
וכ"כ הגר"ש זעפרני שליט"א בספר יבא ידיד עמ שלט וז"ל "לא מיבעיא אם טרם הגביה את המכשיר שאין עליו חיוב השבה אלא אף אם כבר הגביה את המכשיר אין להשיב שכן מדין חובת אפרושי מאיסורא מחויב להסיר הנזק והמפגע הרוחני הנורא עיין יו"ד סימן שג ס"א דמחוייב לקרוע כלאים שלובש חבירו או אפילו רבו וע"ע שער הציון סימן שמז סק"ח דחובת אפרושי מאיסורא הוא דאורייתא וכבר נעשה מעשה ע"י גדולים ששברו את האייפון לעיני קהל ועדה וה' הטוב יכפר בעד ויה"ר שיקויים בנו מאמר הכתוב ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ בב"א" עכ"ל
ואך כשמוצא במקום שיש לחוש שאם לא יקחנו משם עלולים בני אדם להכשל בו וכגון במצא ברשות הרבים שילדים ובני נוער ימצאו א"כ מחויב ליטלו משם ואפ"ה י"ל דאינו מחויב בהשבה אלא יזרקנו לאשפה.

אך כבר ביאר הגרמ"ש דעתו שאין מכשיר זה מוגדר כחפצא דאיסורא אלא כאיסור גברא ולכך אין זה דומה למקים הנ"ל שאין בהם מצות השבת אבידה, וכדבריו כתב הגר"י ליברמן בשו"ת משנת יוסף ח"י סימן קפה וז"ל "ובשו"ת שלמת חיים [בהוצאה החדשה סי תשעה ע"ח] הגרי"ח זונענפלד על כמה מקרי הפסד שעשו בשעת מחאה ונראה מתוך דבריו לחלק דכאשר הדבר הוא חפצא דאיסורא כגון עתון המלא דברי כפירה רח"ל השורפו שפיר עביד [וכדברי החזו"א הנ"ל] אבל כשעשה נזק ע"י ששבר מנורה שהאירה למסיבה שהיתה בה פריצות טוב עשה אבל חייב לשלם ומזה יש לדון על פלאפון שאינו כשר שאינו חפצא דאיסורא אלא שאפשר לעשות בו איסור וא"כ י"ל שחייב בהשבת אבידה" עכ"ל. וכן מסיק בשו"ת ישיב יצחק חכ"ז ס' ע"ד.
והגרי"ש אלישיב זצ"ל [הו"ד בספר אשרי האיש יו"ד ח"ב עמ' שפא] הורה בזה דאם חשודים הבעלים להשתמש בהם באיסור ימכרם לעכו"ם ורק את הממון יחזיר לבעלים".

כדכד
הודעות: 2258
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 09, 2018 5:05 pm

מה זה אייפון?

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' ינואר 09, 2018 5:26 pm

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ד' ינואר 10, 2018 7:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' ינואר 09, 2018 5:40 pm

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ד' ינואר 10, 2018 7:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 2547
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 09, 2018 5:47 pm

כרמל בצקלונו כתב:כלומר מתייחסים להמון העם כילדים קטנים שאין להם שליטה על מעשיהם. הייתי מציע גם לאסור את הנהיגה כיוון שהרבה נוהגים בפראות ואינם מצייטים לחוקי התנועה, וכן הייתי מציע לשים מחסום לפה כדי שלא יכשלו בלשון הרע ועוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטובה.

עמלק נאשם בכך שקירר את האמבטיה.

כן, גם חז"ל התייחסו על עצמם ואלינו כילדים קטנים כאשר אמרו 'סחור סחור אמרי' לנזירא לכרמא לא תקרב'. רק אתה ה'גדול'..

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' ינואר 09, 2018 6:27 pm

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב א' ינואר 14, 2018 7:55 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 757
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי הרואה » ג' ינואר 09, 2018 6:55 pm

נכון לעכשיו אני לא תולש כרבלתות מנשים בשוק, אני חושש ליוהרא...

לגופו של עניין, הרי ברור שהאיסור במכשירים זה לא מצד עצם המכשיר אלא מצד השימושים הרעים שאפשר לעשות בו, ואם כן אין עניין לשבור את המכשיר, אלא לגרום שבעל המכשיר לא יעבור עבירות. אם שבירת המכשיר תועיל - אולי צריך לעשות זאת. רק ברור שבכמעט כל המקרים בעל המכשיר יקנה חדש באותו יום, הם זקוקים לזה כמו חמצן.

אגב, לקרוא לזה באופן קבוע "אייפון" בעוד שרוב המכשירים הם סמארטפונים אחרים, צורם להרבה אנשים ונשמע לא עכשוי. כדי לשכנע נגד המכשיר צריך לדבר בשפה של האנשים שהמכשיר מדבר אליהם, ואף אחד מהם לא קורא אייפון לגאלקסי וכדו', אלא סמארטפון.

בברכה המשולשת
הודעות: 9055
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 09, 2018 7:14 pm

כרמל בצקלונו כתב: נשגב מבינתי מה ענין עמלק לנושא הנידון? ראשית, ענין קירור האמבטיה הוא משל ולפי דעות מסוימות מלחמת עמלק היתה מלחמה רוחנית ולא
פיזית. שנית, בנ"י עוד לפני עמלק כבר התקררו בעשותם את העגל. ?


א. רק רוחנית ולא פיזית?
ב. חטא העגל היה לפני מלחמת עמלק?

בברכה המשולשת
הודעות: 9055
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 09, 2018 7:18 pm

לגבי כפיה, מצ"ב מש"כ בס"ד בספרי (העליתי את זה כבר פעם)
קבצים מצורפים
כפיה.docx
(34.49 KiB) הורד 66 פעמים

מנצפך
הודעות: 435
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי מנצפך » ג' ינואר 09, 2018 7:34 pm

כרמל בצקלונו כתב:נשגב מבינתי מה ענין עמלק לנושא הנידון? ראשית, ענין קירור האמבטיה הוא משל ולפי דעות מסוימות מלחמת עמלק היתה מלחמה רוחנית ולא פיזית. שנית, בנ"י עוד לפני עמלק כבר התקררו בעשותם את העגל. שלישית: האם האייפון מקרר במהותו את היראת שמיים? האם אין הרבה אנשים חרדים שיראת השמים שלהם קרה אף בלי שיש להם אייפון? וכי יש מדד יראת שמים והאם הוא נמדד במעלות חום? והאם זה הקריטריון היחיד המעיד על מידת החרדיות של האדם? הלא קל מאוד לזייף יראת שמים ורק יחידי סגולה יכולים להבחין בזיוף (כך מספרים על האר"י הקדוש) שיכל להבחין בתווי המצח של האדם העומד למולו את מהותו והאם הוא בעל עבירה. משמע אף בימי האר"י כשלא היה אייפון בעולם היו אנשים שיראת השמים שלהם היתה מהם והלאה (ניתן לקרוא על כך במהדורות הבלתי מצונזרות של שבחי ר' חיים ויטאל). ולבסוף: האם יראת שמים זה ענין של אחריות ציבוריתשכל אחד ערב ליראת השמים של חבירו וצריך להוכיחו כאשר אינו עומד לדעתו בסטנטרד המבוקש, ואף להשמיד את רכושו לשם כך?
בקשר לסחור סחור הדברים נאמרו לכל נזיר בפרטות כאשר מקבל על עצמו חומרה כנזירות ואין זאת אומרת שהתיחסו אלינו כאל ילדים קטנים אלא כמו שבחדשות מזהירים לא לצאת לנחלים בשעת הגשמים מפני חשש שטפונות, וזה דומה ליחוד כאשר חז"ל קבעו שבמצבים מסויימים קל להכשל, אך לא אסרו מכל וכל בכל המצבים לא להיות בחברת נשים כפי שרוצים כעת לאסור את האייפון מכל וכל בלי או עם פילטר. לזאת יקרא כמו ילדים קטנים. משמעות "רק אתה הגדול אינה מובנת לי" האם אתה מנסה לרמוז שאני מחשיב את עצמי לגדול שאינו יכול להכשל?

הזוי
שוב מגיע אחד שלא ראה את כל הויכוחים בעבר ובטוח שהוא זה שהמציא את הגלגל
הייתי מציע לך לפנות לאשכול של האדמור מקרלין, ומשם ככה"נ תופנה גם לאשכולות אחרים בנושא, שם תראה שכבר היו כאן בעבר מספיק ניקים עם מילים והתבטאויות מפוצצות פי כמה משלך, חבל על הזמן שלך, אין כאן מישהו שהולך להשתכנע מכל מיני טיעונים ששוצפים בקצף של ידענות וביקורת הזויה על החלטה שרוב ככל גדולי הדור החליטו שהיא הנכונה.
אני לא מתווכח חלילה עם כל הגדולים והצדיקים שפסקו להתיר באופן כזה או אחר, ויתכן אפי' שישנם אי אלו גדולים שרואים את הדברים כמוך וכך הורו, אבל הקמפיין שלך ושל שכמותך כאן לא באמת יגרמו למישהו שאינו כפוף להם לנהוג כהוראתם, כך שממש חבל על מאמציך, כלך לך.

אגב בשולי הדברים הנ"ל, מעניין מסקרן אותי האם בדורנו אנו היו חז"ל מצליחים לקבוע תקנה פשוטה כ'נטילת ידיים', וז"ל המשנ"ב בטעם התקנה:

משנה ברורה סימן קנח ס"ק א

מפני סרך תרומה, והיינו כיון דידים עסקניות הן ונוגעים בכל דבר, ובזמן שהיה נוהג טומאה וטהרה והכהנים אכלו תרומה היו צריכין ליטול ידיהם מדברי סופרים קודם אכילת תרומה כדי שלא יטמאוה בנגיעתן, וכדי שיהיו רגילין הכהנים בזה גזרו ג"כ על כל איש ישראל האוכל פת שאסור לאכול עד שיטול ידיו, וגם עכשיו שאין הכהנים אוכלין תרומה מפני הטומאה לא בטלה תקנה זו כדי שיהיו רגילים בני ישראל כשיבנה בהמ"ק ב"ב לאכול בטהרה.

אתם מבינים? אני היום צריך ליטול ידים לפני שאני אוכל לחם, כדי שכשיבנה המקדש ב"ב אני גם אהיה רגיל בכך, כדי שהכהנים גם יהיו רגילים בכך, כדי שכשהם יאכלו תרומה גם יהיו רגילים בכך, כדי שאם חלילה ידיהם יהיו טמאות התרומה לא תיטמא!

תגידו, נראה לכם שתקנה כזו היתה 'עוברת' היום?
בבקשה תעברו על כל טענות ה'פיקחים' של מצליחים להבין את חששות הרבנים בנוגע לסמרטפונים ותענו לי האם יש סיכוי להעביר היום כזו מין תקנה הזויה..

דרומי
הודעות: 2953
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 09, 2018 7:54 pm

אני חושב שרובם ככולם כאן מבינים שכל הדברים על שבירת מכשירים של אנשים זרים אינם אלא הבל ורעות רוח, וכמו שכתבו זה גם לא יעזור כי הוא ילך ויקנה חדש.

השאלה האמיתית היא בתוך המשפחה, כגון בן שרואה את אביו מעיין בעיתונים פסולים וכו', האם מותר לו להחביאם מפניו (וכעין מעשה רחל), או אח לאחיו הגדול או הקטן וכו'. שם זה יותר מציאותי ושם גם ברור (בדרך כלל) שזה נעשה מתוך אהבה אמיתית ולא מתוך סתם קנאות מזוייפת.

עוד שאלה היא לגבי יחס בן לאביו שלדעתו אינו עומד בנסיון. וכגון, בחור ישיבה שבא ומספר לאחד מאנשי הישיבה על אביו שקנה מכשיר זה ועיתון זה וכו', כיצד על המשגיח / הר"מ / הראש ישיבה להתייחס לדברים אלו. האם לנסות ללמד זכות על האב בפני בנו, או להיפך.

המעיין
הודעות: 1098
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי המעיין » ג' ינואר 09, 2018 8:06 pm

וכאן מגיעה באמת השאלה שנשאלה למעלה. למה אלו הדוגמאות.
מה עם הבן שרואה את אביו מדבר לה"ר או בעל מחלוקת עם השכנים או אם עם שותפיו למוסד.

דרומי
הודעות: 2953
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 09, 2018 8:08 pm

בוא ואסביר לך את ההבדל. מי שמדבר לה"ר או בעל מחלוקת וכיו"ב זה דבר שהיה קיים מאז ומקדם, וילד שגדל בבית כזה לא התחדש אצלו כלום כי כך הורגל. הנושא של מכשירים וכו' הוא נושא חדש, וכל יום מצטרפים לו אנשים חדשים. וכאן השאלה, בן שגדל עד גיל 13 - על דרך משל - בבית 'סגור' ונקי לחלוטין, ועתה לפתע קיבלה אמו רוח שטות או שהוכרחה לכך מצד עבודתה וכיו"ב, והדבר משפיע עליה וכו' וכו', כיצד יש להתייחס לתופעה.

המעיין
הודעות: 1098
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי המעיין » ג' ינואר 09, 2018 8:13 pm

הבנתי. מדובר בבעייה זמנית כי עוד מעט הילדים יגדלו כבר בבתים שיש בהם סמארטפון מאז לידתם ואז לא תהיה שום בעייה.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ד' ינואר 10, 2018 2:29 am

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ה' ינואר 18, 2018 10:08 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מיני ומינך
הודעות: 195
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

הבה נתחכמה

הודעהעל ידי מיני ומינך » ד' ינואר 10, 2018 2:33 am

נא לשנות את שם האשכול ל"הבה נתחכמה"
לגופן של דברים: יש אימרה ידועה שמי שלא מאמין בנגלה בתורת הנסתר כופר בנסתר בתורת הנגלה וד"ל viewtopic.php?f=51&t=19630&start=200#p405969
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב א' ינואר 21, 2018 8:30 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ארזי הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ד' ינואר 10, 2018 12:46 pm

.
נערך לאחרונה על ידי ארזי הלבנון ב ד' ינואר 10, 2018 2:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 757
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: הבה נתחכמה

הודעהעל ידי הרואה » ד' ינואר 10, 2018 2:20 pm

מיני ומינך כתב:נא לשנות את שם האשכול ל"הבה נתחכמה"
לגופן של דברים: יש אימרה ידועה שמי שלא מאמין בנגלה בתורת הנסתר כופר בנסתר בתורת הנגלה וד"ל

גם בתורת הנגלה אינו מאמין, מבחינתו מלחמת עמלק היתה מלחמה רוחנית בניגוד לכתוב.
קצתי בהגיגיו של מר כרמל הנאור שחסרים לו מושגים בסיסיים ביהדות כפי שכבר העיר הרב בברכה המשולשת.
מעיון קל בהודעות המשתמש שלו ניכר מה עניינו כאן, אני מציע לו ללכת לעצכ"ח זה המקום לשכמותו שיחזקו אחד את השני עם בדיחות וכו'.

עלי גפן
הודעות: 98
הצטרף: ב' דצמבר 18, 2017 1:59 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי עלי גפן » ה' ינואר 11, 2018 11:35 am

היחיד שכתב כאן דברי טעם, הוא זה שהביא את דברי הגר"מ שפרן. וד"ל. פסק הלכה שיהיה אפשר להתייחס אליו, צריך להיות פסק הלכה מבואר ומנומק.

אני לא מאמין לדברים שכותבים בשם רב פלוני ורב אלמוני, בפרט בדברים כאלה תמוהים. ולכן אין לי שאלה על הגרח"ק או על מישהו אחר שפסק כך, כי אני משער שהוציאו את דבריו מהקשרם לגמרי.

היעלה על הדעת להתיר לשבור להרוס ולנתץ כל מה שרואים, הלא אדם זה ימצא את עצמו במהרה בבית הסוהר או בבית משוגעים. ואותו אדם ששברו לו את המכשיר, ילך מיד ויקנה חדש. ומה הועילו חכמים בתקנתם. ויצא מזה ריב גדול מאוד, ודמים בדמים נגעו.

כמו כן כל אחד יעשה דין לעצמו, וזה יקרע "יתד נאמן" וחבירו יקרע לו "הפלס" ולאחר מכן יתירו המשוגעים לעצמם לקרוע בגדים של נשים ולגלות ערוותן ברבים (וכבר מצינו כאלה המתיזים אקונומיקה).

פעם קראתי גם שלהלכה השובר צריך לשלם את הנזק, וא"כ נראה מי יסכים לשבור אייפון ולשלם את תמורתו... ולממן לאותו אדם אייפון חדש. והרי כל מטרתו היא "גם לי גם לך לא יהיה" ואין כאן יראת שמים גדולה במיוחד.

וכמובן לאחר שפשט המנהג ובאחוזים גבוהים בציבור החרדי ואף אצל אברכים, האם בכלל שייך לדמות דבר זה למעשה ברב אדא בר אהבה, ומי בכלל יכול לדמות עצמו לרב אדא בר אהבה שקינא קנאת ה', הלא כל הקנאה היא "מדוע יש לו אייפון חדש ואני עם סלולרי עתיק ומעצבן" (כי החכמים להרע אסרו הכל, גם מצלמה וגם נגן וגם כל הדברים שאין להם שום קשר לאינטרנט, ואפי' הודעות SMS שראיתי שהיה זה נגד דעת הגרי"ש אלישיב, וכמה ת"ח התבטאו שהודעות אלה היו מצילים מביטול תורה ומועילים מאוד כשהאדם נמצא בכולל או לא יכול לדבר).

ובאופן טכני מעשי, כיצד ידע השובר והמנפץ אם הסלולרי יש בו סינון, ואולי הוא כשר למהדרין ואפילו אינטרנט אין בו, וכי תימא שיש בו, שמא הוא מסונן.

ושאלה זו שייכת רק באדם היושב במקום ציבורי ורואה דברי תועבה, ואז שייך בכלל לשאול אם צריך לשבור לו את המכשיר, ולדעתי גם במקרה זה צריך להוכיחו באופן שיתבייש אבל לשבור לא יועיל.

כדכד
הודעות: 2258
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re:על דיונים בשבירת אייפון והמסתעף

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 11, 2018 12:01 pm

הרואה כתב:
מיני ומינך כתב:נא לשנות את שם האשכול ל"הבה נתחכמה"
לגופן של דברים: יש אימרה ידועה שמי שלא מאמין בנגלה בתורת הנסתר כופר בנסתר בתורת הנגלה וד"ל

גם בתורת הנגלה אינו מאמין, מבחינתו מלחמת עמלק היתה מלחמה רוחנית בניגוד לכתוב.
קצתי בהגיגיו של מר כרמל הנאור שחסרים לו מושגים בסיסיים ביהדות כפי שכבר העיר הרב בברכה המשולשת.
מעיון קל בהודעות המשתמש שלו ניכר מה עניינו כאן, אני מציע לו ללכת לעצכ"ח זה המקום לשכמותו שיחזקו אחד את השני עם בדיחות וכו'.

מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך
למה לכתוב על אנשים מסויימים. אם דעה שנכתבה בפורום אינה מוצאת חן בעיני כת"ר אפשר לחלוק ולהתווכח. מדוע לתקוף אנשים? חוץ מזה מה הענין לרדת על פורומים אחרים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10719
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 11, 2018 12:33 pm

מה דעתכם לעשות בפורום אספקליא מדור מיוחד. לפולמוס המחשבים והסמרטפונים והמסתעף ?
שם המטחנות יטחנו על בסיס מים, בלי להטריד בשאונם את הסביבה.

====

הבו שם הולם למדור:

דרומי
הודעות: 2953
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 11, 2018 1:41 pm

כי עין בעין יראו... (גם על שם שנות העי"ן שבהם התעורר הפולמוס במלוא חריפותו. אם כי מצד שני מי יודע מה יהיה בשנות הפ'...)

ניים ושכיב
הודעות: 449
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ה' ינואר 11, 2018 2:23 pm

מעשה רשת, פרש רשת לרגלי, וילחם בישראל דרך האתרים, מלאכת מחשבת, יצר מחשבות, אש יצאה מחשבון, כי לא מחשבותי מחשבותיכם, מחשבת און, מחשבת רעה, מחשבה רעה, כל מחשבותם לרע, רבות מחשבות, מחשבה מטמאתן

עזריאל ברגר
הודעות: 3402
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 11, 2018 2:35 pm

איש_ספר כתב:מה דעתכם לעשות בפורום אספקליא מדור מיוחד. לפולמוס המחשבים והסמרטפונים והמסתעף ?
שם המטחנות יטחנו על בסיס מים, בלי להטריד בשאונם את הסביבה.

====

הבו שם הולם למדור:

נחשב כ"צג בעיתון"
או "עוון צגים", או "צגים תהילתך לספר" (תלוי אם אתה בעד או נגד...)

ארזי ביתר
הודעות: 1889
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' ינואר 11, 2018 2:51 pm

ניים ושכיב כתב:מעשה רשת, פרש רשת לרגלי, וילחם בישראל דרך האתרים, מלאכת מחשבת, יצר מחשבות, אש יצאה מחשבון, כי לא מחשבותי מחשבותיכם, מחשבת און, מחשבת רעה, מחשבה רעה, כל מחשבותם לרע, רבות מחשבות, מחשבה מטמאתן

קראקובער
הודעות: 2047
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ינואר 11, 2018 3:32 pm

איש_ספר כתב:מה דעתכם לעשות בפורום אספקליא מדור מיוחד. לפולמוס המחשבים והסמרטפונים והמסתעף ?
שם המטחנות יטחנו על בסיס מים, בלי להטריד בשאונם את הסביבה.

====

הבו שם הולם למדור:

["ניים ושכיב"]מעשה רשת, פרש רשת לרגלי, וילחם בישראל דרך האתרים, מלאכת מחשבת, יצר מחשבות, אש יצאה מחשבון, כי לא מחשבותי מחשבותיכם, מחשבת און, מחשבת רעה, מחשבה רעה, כל מחשבותם לרע, רבות מחשבות, מחשבה מטמאתן

"מחשבה רעה" אין הקב"ה מצרפה למעשה..מקווה שאיש ספר כבר יוציא האשכול מחוץ לבית המדרש.

ברוז
הודעות: 748
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי ברוז » ה' ינואר 11, 2018 3:44 pm

קראקובער כתב:
איש_ספר כתב:מה דעתכם לעשות בפורום אספקליא מדור מיוחד. לפולמוס המחשבים והסמרטפונים והמסתעף ?
שם המטחנות יטחנו על בסיס מים, בלי להטריד בשאונם את הסביבה.

====

הבו שם הולם למדור:

["ניים ושכיב"]מעשה רשת, פרש רשת לרגלי, וילחם בישראל דרך האתרים, מלאכת מחשבת, יצר מחשבות, אש יצאה מחשבון, כי לא מחשבותי מחשבותיכם, מחשבת און, מחשבת רעה, מחשבה רעה, כל מחשבותם לרע, רבות מחשבות, מחשבה מטמאתן

"מחשבה רעה" אין הקב"ה מצרפה למעשה..מקווה שאיש ספר כבר יוציא האשכול מחוץ לבית המדרש.

מחשבת ע"ז נחשבת.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ה' ינואר 11, 2018 4:41 pm

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ה' ינואר 18, 2018 10:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 2258
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מצוה לחטוף אייפון ולשבור אותו- פסק מרן הגרח"ק שליט"א

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 11, 2018 4:51 pm

קראקובער כתב:
איש_ספר כתב:מה דעתכם לעשות בפורום אספקליא מדור מיוחד. לפולמוס המחשבים והסמרטפונים והמסתעף ?
שם המטחנות יטחנו על בסיס מים, בלי להטריד בשאונם את הסביבה.

====

הבו שם הולם למדור:



"מחשבה רעה" אין הקב"ה מצרפה למעשה..מקווה שאיש ספר כבר יוציא האשכול מחוץ לבית המדרש.[/quote]
גם אני מצטרף להרב קראקובער אלא שאני חושב שיש למחקו כליל ולא רק להוציאו מבית המדרש


חזור אל “הבה נתחכמה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים