דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

המערכה על השימוש בפיתוחי תקשורת פרי הטכנולוגיה המתחדשת
ארי במסתרים
הודעות: 611
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' מאי 30, 2012 1:29 am

המוצא נטסטיק האם מחוייב בהשבת אבידה או שעליו לזורקו לאשפה מחמת לפני עיוור?

שאלה זו נשאלה בבית מדרשנו בימים האחרונים, זה מוסכם שאם ידוע שלמאבד אין חסימה על המחשב אין חיוב השבה (כן שמעתי שפסק הגרש"ז אולמן לגבי מי שמצא אייפון, וכן נראה פשוט מסברא) אבל יש לדון שמא מאבד הנטסטיק הוא יהודי יר"ש שיש לו חסימה על המחשב
אני הקטן חשבתי מתחילה לטעון שיש לתלות זאת בדיני רובא וקבוע. ויש לדון בזה.

אבל בכל אופן שאלו שאלה זו כמה רבנים חשובים,
אחד מהם טען שזה כמו מוצא כל חפץ כגון פרה שייתכן שהמאבד משתמש בזה לאיסור ויתכן שמשתמש בזה להיתר ואין זה חפץ מובהק של איסור.
אבל הגרש"ז אולמן שליט"א פסק את פסוקו שישליכנו לאשפה.

אשמח לשמוע את חוו"ד חכמי ורבני הפורום בנידון זה.

בר מן דין אם אכן יתברר שיש לזורקו לאשפה יש לדון האם מותר למוצא (החסום, כמובן!...) ליטלו לצורך עצמו כמו כל זכיה בהפקר.

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 30, 2012 1:37 am

ודאי שיש חיוב השבה, ומי שלא משיב הרי הוא שוטה, גס רוח וגנב.

ארי במסתרים
הודעות: 611
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' מאי 30, 2012 1:44 am

נימוקים יש לכבודו?
הבאתי לעיל מרב חשוב שמעז לחלוק על כבודך ואתה כותב "שוטה, גס רוח וגנב" בלי נימוקים, אתמהה
מה דעת כת"ר במוצא אייפון?

מדבר
הודעות: 290
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי מדבר » ד' מאי 30, 2012 1:51 am

מפורסם בשם כמה גדולים (אין לי ודאות בזה)כמדומני הרב אלישיב והרב וואזנר שמוצא סגריות חייב להשיב כיון שיתכן שהמאבד מעשן בכמות מצומצמת ואם שם הדין כך בנידון שלנו קל וחומר בן בנו של קל וחומר בן בן בנו של קל וחומר (עד עשרה דורות)שחייב להשיב

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 30, 2012 2:08 am

מה שהבאת בשם רב חשוב, לאו מר בר רב אשי חתום עליה. ואם אתה לא מבין מה הבעיה בשאלה שלך, אז אתן לך רמז קל עיין איכה רבה פ"א סימן י"ט.

ההוא תלמידא
הודעות: 132
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ד' מאי 30, 2012 2:14 am

(מבלי להתייחס לגוף הנושא)
ולמה לא הביא מעירובין (נג:). אתמהה.

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 30, 2012 2:31 am

הרמז לא נמצא שם ודו"ק.

ההוא תלמידא
הודעות: 132
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ד' מאי 30, 2012 2:43 am

מרוב האפשרויות שעלו לי באשר לכוונת המשורר, כאן אפענח את ה"ודו"ק" - ודקדק ומצא קשה.

מדבר
הודעות: 290
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי מדבר » ד' מאי 30, 2012 2:49 am

לידיעת החכמים לכותב שורות אלו יש חסימה על המחשב וכן נטסטיק ומעת זו עלי לשומרו בשבע עינים

ארי במסתרים
הודעות: 611
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' מאי 30, 2012 3:01 am

אני לא מבין מה כ"כ משעשע
יש לי כמה שאלות לכבודכם

1. המוצא אייפון האם חייב להשיב?
2. המוצא עיתוני או ספרי תועבה, האם חייב להשיב?
3. המוצא פסל האם חייב להשיב?
4. המוצא סמים מסוכנים האם חייב להשיב?
5. ראובן רואה את שמעון שאחוז בטרוף של התאבדות אבל נאבד לו האקדח, האם מותר לראובן להשיבו?
6. עיר שרובה השתגעו ודרכם להתאבד אם יתנו להם אקדח ויש מיעוט שנושאים אקדח להגנה עצמית, המוצא אקדח האם עליו להשיב?

אנא ענו על השאלות ונדע איפה ה'קצר' ביננו.
אם לדעתכם ראובן חייב להשיב את האקדח לשמעון יש על מה לדון, אבל אם לדעתכם אסור לו להשיב את האקדח מאי שנא אייפון שמאבד עצמו לדעת מבחינה רוחנית?

אני בכנות לא מתכוין להפוך את האשכול למושב ליצים, יש כאן ברוך השם מספיק אשכולות שזה תפקידם, אני רוצה לברר בצורה רצינית את השאלה ובפרט שיש לי פסק מהגרש"ז אולמן שמן הסתם אינכם רוצים לטעון שהוא קטלא קניא באגמא

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 30, 2012 3:14 am

1. המוצא אייפון האם חייב להשיב?

כן.

2. המוצא עיתוני או ספרי תועבה, האם חייב להשיב?

תלוי איך אתה מגדיר תועבה.

3. המוצא פסל האם חייב להשיב?

לא.

4. המוצא סמים מסוכנים האם חייב להשיב?

חס ושלום.

5. ראובן רואה את שמעון שאחוז בטרוף של התאבדות אבל נאבד לו האקדח, האם מותר לראובן להשיבו?

חס ושלום.

6. עיר שרובה השתגעו ודרכם להתאבד אם יתנו להם אקדח ויש מיעוט שנושאים אקדח להגנה עצמית, המוצא אקדח האם עליו להשיב?

ודאי שחייב להכריז, ואז כמו דאיכא חיוב דרשהו אם הוא רמאי, גם כאן איכא חיוב דרשהו.

יאיר
הודעות: 9420
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 30, 2012 9:42 am

ארי במסתרים כתב:אם לדעתכם ראובן חייב להשיב את האקדח לשמעון יש על מה לדון, אבל אם לדעתכם אסור לו להשיב את האקדח מאי שנא אייפון שמאבד עצמו לדעת מבחינה רוחנית?
ובפרט שיש לי פסק מהגרש"ז אולמן שמן הסתם אינכם רוצים לטעון שהוא קטלא קניא באגמא

ר' תוכן לא ענית לו על זה.
ואמנם יש לחלק דבאייפון לא ברי במאה אחוז שעושה בו שימוש לרעה.

אברך כולל
הודעות: 157
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אברך כולל » ד' מאי 30, 2012 9:57 am

לפי האמור למעלה נראה עוד שמי שמוצא כסף של אדם המחזיק אייפון אינו צריך להחזירו כדי שלא ישלם בזה את חשבון האייפון ושלא יקנה עוד אייפון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 30, 2012 10:11 am

ר' תוכן לא ענית לו על זה.

אולי לא ענה אבל צודק, ועל הפסק דין ענה גם ענה.

שטיינער
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי שטיינער » ד' מאי 30, 2012 10:50 am

אני לא מבין, האם לא יכול להיות אייפון עם מסלול בלי אינטרנט?
אז איך פסק הרב אולמן שאין צריך להחזיר?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 30, 2012 11:03 am

המוצא הדליק את האייפון ובדק שהוא יכול להכנס לכל מקום ולכן הוא לא רוצה להחזיר, אלא להשאיר אצלו כמו שמבואר בהצעת הפותח, שכיוון שאסור להחזיר הווה הפקר והוא משאיר את זה אצלו!

הוגה
הודעות: 932
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 30, 2012 11:12 am

לגוף השאלות הנ"ל, תרשו לי להתחיל מההתחלה

מצינו בהלכה שתי אפשרויות לא להחזיר מחמת היזק:
א. מצינו היתר לא להחזיר מחמת היזק גופני - בחו"מ סי' רס"ו מהגמ' "חתול רע שמזיק לקטנים אין צריך להשיבו לבעלים אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו", ומביאים האחרונים בשם יש"ש בב"ק, שדוקא בחתולים שלהם המועדים להזיק, אבל בחתולים שלנו שהם "בני תרבות" צריך להחזיר.
ב. וגם מצינו היתר לא להחזיר מחמת שהדבר איננו כד"ת - ביו"ד סוס"י קס"א בשטר שמפורש בו ריבית "כל מי שבא לידו יקרע השטר דחיישינן שמא יגבה בו הרבית",

כעת כל מה שנותר לדון, זהו על כל מקרה לגופו אם אכן הוא מזיק או לא:
- סמים מסוכנים/אקדח של מתאבד/וכיוצ"ב - ה"ז דומה לחתול רע. ואף אם לא הורג, מספיק שמזיק. (כדמשמע בחו"מ שם ובטור).
- עבודה זרה/וכיוצ"ב - ודאי שצריך לאבדה, כל שכן מריבית.

כעת נותר לדון בספיקות:
אם נדון את אייפון כדבר שוודאי איננו כדין תורה, ה"ז כדין שטר ריבית.
אבל "נטסטיק" הרי הוא בעצם חפץ נטרלי כסכין, מאידך הרי הוא ג"כ כאקדח בעיר שרובה השתגעו ? - זו השאלה.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ד' מאי 30, 2012 11:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שטיינער
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי שטיינער » ד' מאי 30, 2012 11:15 am

אוצר החכמה כתב:המוצא הדליק את האייפון ובדק שהוא יכול להכנס לכל מקום ולכן הוא לא רוצה להחזיר, אלא להשאיר אצלו כמו שמבואר בהצעת הפותח, שכיוון שאסור להחזיר הווה הפקר והוא משאיר את זה אצלו!

על סמך מה הוא הרשה לעצמו לנסות. מותר לי להשתמש?

אברך כולל
הודעות: 157
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אברך כולל » ד' מאי 30, 2012 11:25 am

הוגה כתב:לגוף השאלות הנ"ל, תרשו לי להתחיל מההתחלה

מצינו בהלכה שתי אפשרויות לא להחזיר מחמת היזק:
א. מצינו היתר לא להחזיר מחמת היזק גופני - בחו"מ סי' רס"ו מהגמ' "חתול רע שמזיק לקטנים אין צריך להשיבו לבעלים אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו", ומביאים האחרונים בשם יש"ש בב"ק, שדוקא בחתולים שלהם המועדים להזיק, אבל בחתולים שלנו שהם "בני תרבות" צריך להחזיר.
ב. וגם מצינו היתר לא להחזיר מחמת שהדבר איננו כד"ת - ביו"ד סוס"י קס"א בשטר שמפורש בו ריבית "כל מי שבא לידו יקרע השטר דחיישינן שמא יגבה בו הרבית",

כעת כל מה שנותר לדון, זהו על כל מקרה לגופו אם אכן הוא מזיק או לא:
- סמים מסוכנים/אקדח של מתאבד/וכיוצ"ב - ה"ז דומה לחתול רע. ואף אם לא הורג, מספיק שמזיק. (כדמשמע בחו"מ שם ובטור).
- עבודה זרה/וכיוצ"ב - ודאי שצריך לאבדה, כל שכן מריבית.

כעת נותר לדון בספיקות:
אם נדון את אייפון כדבר שוודאי איננו כדין תורה, ה"ז כדין שטר ריבית.
אבל "נטסטיק" הרי הוא בעצם חפץ נטרלי כסכין, מאידך הרי הוא ג"כ כאקדח בעיר שרובה השתגעו ? - זו השאלה.

כל מה שהבאת אינו קשור לעניננו כלל. ששם מדובר בחפץ שיגרום היזק לאחרים שבזה הדין שיכול להפסידו וכן שטר שיש בו רבית חיישי' שיגבה בו ויזיק הלוה שלא כדין תורה ולכך יכול גם להכנס לביתו ולשרוף השטר
ומה שנשאר כעת לדון באחד שמזיק לעצמו גופני או רוחני, אם מותר להכנס אליו הביתה ולקחת ממנו את כל המזיקים הנ"ל. ואין שום עדיפות לאבידה אלא כל מה שמותר לעשות לו בביתו, פשוט שאין צריך להחזיר ואלו דברים שאסור לו ממילא גם חייב להחזיר.

יאיר
הודעות: 9420
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 30, 2012 12:19 pm

במחילה, לא הבנתי דעת הרב אולמן.
הרי אם יתכן מאוד שיש חסימה במחשב מדוע לא ישיב ה"נטסטיק"?

וכן באייפון, האם גם אם האייפון שייך לאשה יש 'בעיה' להחזיר?
דאם לא, מדוע שלא נחשוש ששייך לאשה? (אלא שאם יתברר דשייך לגבר תהיה לו בעיה...).

הוגה
הודעות: 932
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 30, 2012 1:29 pm

אברך כולל,
לפי דבריך, מותר ליכנס לבית בעליו של החתול, או לחוטפו מידיו, ולאבדו ?
האמנם ?
בגמ' וש"ע לא נזכר בזה אלא שני דברים; א' - שעל הבעלים מצד עצמו אסור לו לקיים כזה מזיק, ב' - שהמוצא אין לו להחזיר,
אך מנין לך ההיתר לקחת ממנו ?

יאיר
הודעות: 9420
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 30, 2012 1:33 pm

וכן לא נראה לחלק בין מזיק לעצמו למזיק לאחרים.

כרם
הודעות: 737
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי כרם » ד' מאי 30, 2012 4:06 pm

ומה הדין בהני גווני, מצד "לפני עור"?

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 30, 2012 4:47 pm

על משקל השאלה של פותח האשכול. מה הדין אם מצאת משקפים של אחד שיש לו אינטרנט לא מסונן? האם יש חיוב להחזיר לו, או אדרבה יש חיוב לשבור אותם לרסיסים, או לחילופין לשבור את המסגרת שהיא בודאי מסגרת מודרנית וגורמת לעבירות כשלעצמה, והעדשות לשמור לעצמך מדין הפקר?

הוגה
הודעות: 932
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 30, 2012 5:52 pm

תוכן,
סברתך ברורה מאוד, אך אחזור לשאלה שדובר בה מקודם: האם גם היית מחזיר אקדח בעיר שרובה מתאבדים ?
על זה כתבת: "חיוב דרשהו". אבל למעשה, איך תדע ? הרי הוא לא יגלה לך על עצמו שהוא מכת המתאבדים, כולם לבסוף נראים אותו דבר, ויש חשש גדול מאוד שיזיק לעצמו באקדח/בנטסטיק ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 30, 2012 7:09 pm

אם רוצים לתת דוגמאות כדי לברר את הסברא, צריך למצוא דוגמאות מעשיות והגיוניות. עיר שרובה מתאבדים צריך לתפוס אותם ולאשפז אותם בבי"ח לחולי נפש, אם אפשר ע"פ דין גם לאשפז את בעל האייפון א"כ המקרים דומים.

ארי במסתרים
הודעות: 611
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' מאי 30, 2012 9:21 pm

היום ביררתי קצת את הנושא וזה מה שעלה בינתיים.

לגבי המוצא אייפון
המוצא דבר שאסור להשתמש בו, כגון אייפון (שבזה אין ספק שאסור להשתמש) או ספר מתועב - לכאורה הוי כמוצא אוכל שלא כשר שיש בזה מחד גיסא חיוב השבת אבידה ומאידך יש בזה חשש לפני עיור, והנה בספר משפט האבידה סי' רנט (מז"צ סק"ג) מהגר"מ גרוס שליט"א שמביא את הגרי"ש אליישיב שליט"א ולרפו"ש - על בגד לא צנוע דאם הבעלים חשוד להשתמש יש איסור לפנ"ע, וע"כ ימכרנו לעכו"ם וישיב את דמיו. ובסי' רסז הביא בשם הגריש"א שבכרטיס כניסה לקולנוע שמיוחד לבעל הכרטיס לא ימכרנו לעכו"ם וא"צ להחזירו. ובספר השבת אבידה כהלכתה עמוד קפ מודפס מכתב מהגר"מ גרוס שמבאר למה אין איסור במכירה לעכו"ם מדין איסור סחורה בדברים אסורים כמבואר ביו"ד סי' קיז דבדברים שנזדמנו לו באקראי אין איסור מכירה.
ומכל זה נראה ברור שהמוצא אייפון אי"צ להשיבו דאין חילוק בין זה לבין מוצא בגד לא צנוע או כרטיס כניסה לקולנוע (ואל תשיבוני שבאייפון יכול להיות שמשתמש רק לדברים כשרים כי הרי גם בקולנוע ייתכן שיקרינו שם דברים כשרים, וכן שבאייפון כידוע אין חסימה והסברא נותנת שישתמש גם לדברים לא טובים כי אין אפוטרופוס לעריות, וכן שבאייפון הוא הרי מכשיר שאסור להשתמש בו כלל מגזירת חכמי זמנינו ואי"ז משנה מה יעשה בו והוי כחפצא דאיסורא)
ומ"מ נראה דיש כאן עוד שאלה, הרי אסור למכור לעכו"ם דבר שאין ניכר איסורו אם עלול למוכרו לישראל ולהכשילו כמבואר ביו"ד סימן קיז, ולכן אפשר להבין את מהלך הרב אולמן שלהחזיר האייפון אי אפשר כיון דיש לפנ"ע, ולמכור ולהשיב דמיו מהיכי תיתי שימצא קונה ברשות הפלסטינית שלא ימכרנו לישראל וכו'.

לגבי מוצא נטסטיק
לכאו' צ"ע מנ"ל דהמאבד חשוד על הדבר, אמנם נראה דבזה מותר לרב לסמוך על דעת תורה שלו להחליט אם יש כאן חשודים, ועכ"פ בל נשכח את הדין שהפקר בי"ד הפקר וביד בי"ד שבכל דור לגזור גזירות ושליחותייהו דקמאי עבדי, ועדיין צריך לכתפיים רחבות כדי להורות כן. וצ"ע.

ועדיין יש לעיין אם שרי למוצא להשתמש באופן המותר, כגון לתפור את הבגד שיהיה עשוי בצניעות וכגון להשתמש בנטסטיק ע"י חסימה (בהנחה שאכן נפסוק שאי"צ להשיב הנטסטיק)

ההוא תלמידא
הודעות: 132
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ד' מאי 30, 2012 10:40 pm

המוצא דבר שאסור להשתמש בו, כגון אייפון (שבזה אין ספק שאסור להשתמש) או ספר מתועב - לכאורה הוי כמוצא אוכל שלא כשר שיש בזה מחד גיסא חיוב השבת אבידה ומאידך יש בזה חשש לפני עיור, והנה בספר משפט האבידה סי' רנט (מז"צ סק"ג) מהגר"מ גרוס שליט"א שמביא את הגרי"ש אליישיב שליט"א ולרפו"ש - על בגד לא צנוע דאם הבעלים חשוד להשתמש יש איסור לפנ"ע, וע"כ ימכרנו לעכו"ם וישיב את דמיו. ובסי' רסז הביא בשם הגריש"א שבכרטיס כניסה לקולנוע שמיוחד לבעל הכרטיס לא ימכרנו לעכו"ם וא"צ להחזירו.


אם כי הדברים מתיישבים בסברא, מדוע לא נאמר דלייתו עשה ול"ת דהשבת אבידה (עי' רש"י ב"מ ל.) ולידחו לאו דלפנ"ע. ושמא במקום לפנ"ע אין כלל עשה ול"ת דהשבה. ועדיין צ"י.

יאיר
הודעות: 9420
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 30, 2012 11:12 pm

[ניתן למצוא עכו"ם שידוע שלא ימכור את האייפון ליהודי - כגון במקרה שידוע שרוצה אותו לשימוש עצמי].

מדבר
הודעות: 290
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי מדבר » ה' מאי 31, 2012 2:48 am

ארי במסתרים כתב:ומ"מ נראה דיש כאן עוד שאלה, הרי אסור למכור לעכו"ם דבר שאין ניכר איסורו אם עלול למוכרו לישראל ולהכשילו כמבואר ביו"ד סימן קיז, ולכן אפשר להבין את מהלך הרב אולמן שלהחזיר האייפון אי אפשר כיון דיש לפנ"ע, ולמכור ולהשיב דמיו מהיכי תיתי שימצא קונה ברשות הפלסטינית שלא ימכרנו לישראל

מה מצאת דמיון לקי"ז שם מדובר שהישראל יכשל באיסור משום שאינו מודע לאיסור ובאיפון יכשל משום שאינו חושש לכך ולא שמענו שבאיסור ניכר לא ימכור לגוי משום שיש רשעים ואם כדבריך יאסר לימכור לגוי בימינו אפילו איסור ניכר מכל סוג מפני שיש הרבה יהודים שאינם חוששים אפילו לאיסור גמור ובאמת י"ל שלא חששו חכמינו לימכור לגוי אלא א"כ יכשל ישראל בשוגג אך לא נפסיד למוכר משום ישראל המכשיל את עצמו ודבר זה פשוט בסברא כללא דמילתא הדמיון לקי"ז רחוק כמרחק חסימת נתיב מחסימת רימון נ.ב. פותח האשכול מתגונן בדבריו שמבאר את סברת הרב אולמן ואנחנו לא נדע האם הדברים מדויקים ושמא גם הרב אולמן כונתו שאינו משיב החפץ אך משיב בדמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2012 7:50 am

לא ברור לי על איזה לפני עוור אתה מדבר, כלומר מכשיל אותו באיסור שאינו שומע לפוסקים האוסרים להחזיק את האייפון (ולפי זה אולי יהיה אסור להחזיר כל טלפון שאינו כשר), או שמכשילו באיסור אחר.

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 31, 2012 10:49 am

גם לפני עיור ליכא כאן, הרי מדובר בחד עברא דנהרא.

שטיינער
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי שטיינער » ה' מאי 31, 2012 12:01 pm

תוכן כתב:גם לפני עיור ליכא כאן, הרי מדובר בחד עברא דנהרא.

גם אני חשבתי כך אך לא העזתי לומר. כי ספק עלה בלבי בהגדר של תרי עברי דנהרא. עכ"פ אולי תסביר כוונתך מדוע זה נחשב חד עברא ולא תרי עברי?

מדבר
הודעות: 290
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי מדבר » ה' מאי 31, 2012 1:09 pm

אני כעת גולש בנטסטיק האם מותר לך לחטוף לי אותו משום שעל פי רוב אין חסימה? ואח"ך גם לי מותר לחטוף משום שמסתמא גם לך אין חסימה וחוזר חלילה וכדאי בזיון וקצף

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 31, 2012 2:12 pm

תרי עברי דנהרא פירוש הנזיר נמצא בצד אחד של הנהר איפה שאין יין והיין נמצא בעבר השני, והשאלה היא האם מותר להושיט יין לנזיר כשאין לו אפשרות להשיג יין ממקום אחר. פה אם אין לו נטסטיק יש לו מספיק דרכים אחרות בכדי להתחבר.

אבל אלו באמת פכים קטנים. השאלה פסולה מעיקרא, ועצוב לראות אנשים דנים על זה ברצינות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2012 2:17 pm

אם אין תרי עברי דנהרא אין איסור דאורייתא, אבל מ"מ הווה מסייע ואסור מדרבנן כמבואר בתוספות. אבל אם יש ספק אם מישהו יעשה עבירה אין בזה בכלל איסור של לפני עיוור ומסיייע, כמו שהביאו הראשונים ע"פ המשנה בשביעית. ולכן לא הבנתי על איזה לפני עיוור מדובר כאן (ועניין אין אפוטרופוס, אין לו שום שייכות לכאן) אא"כ כוונתם לעצם האיסור של עבירה על פסק הרבנים.

שטיינער
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי שטיינער » ה' מאי 31, 2012 2:18 pm

תוכן כתב:תרי עברי דנהרא פירוש הנזיר נמצא בצד אחד של הנהר איפה שאין יין והיין נמצא בעבר השני, והשאלה היא האם מותר להושיט יין לנזיר כשאין לו אפשרות להשיג יין ממקום אחר. פה אם אין לו נטסטיק יש לו מספיק דרכים אחרות בכדי להתחבר.

כך באמת גם אני חשבתי, אבל אח"כ נמלכתי, כי מה הפשט הוא יכול למצוא דרכים אחרות בשביל לגלוש? הרי גם הנזיר שנמצא בעבר השני של הנהר, מסתמא יכול לשכור איזו רפסודה שתעביר אותו את הנהר. אלא כיון שהדבר כרוך במאמץ יותר מאילו היה בצד הנכון של הנהר, לכן אתה נחשב מסייע לו וזה לפני עוור. ולפי זה, אע"ג דלההוא יש אפשרויות אחרות לגלוש, כיון שהם כרוכות בטירחא לכן זה נחשב לתרי עברי דנהרי.
אבל כמו שאמרת
אלו באמת פכים קטנים. השאלה פסולה מעיקרא, ועצוב לראות אנשים דנים על זה ברצינות".

מסכים לגמרי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14775
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2012 2:19 pm

אבל אלו באמת פכים קטנים. השאלה פסולה מעיקרא, ועצוב לראות אנשים דנים על זה ברצינות.


יש לי דיונים אחרים יותר מעשיים ויום יומיים, כמו למשל האם מותר לתת סטירה למדבר דברים בטלים בביהמ"ד, לאפרושי מאיסורא.

תוכן
הודעות: 3500
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 31, 2012 2:30 pm

ודאי שאפשר לו לשכור רפסודה. וזה הא גופא הגדר של תרי עברי דנהרא, היינו שהוא לא יכול להשיג את מה שהוא רוצה מבלי טרחה ברמה מסוימת. לעניות דעתי, היום האינטרנט כל כך נפוץ וכל כך קל להשגה, שזה לא נחשב תרי עברי דנהרא.

שטיינער
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דין השבת אבידה ב"נטסטיק"

הודעהעל ידי שטיינער » ה' מאי 31, 2012 2:37 pm

אוצר החכמה כתב:
אבל אלו באמת פכים קטנים. השאלה פסולה מעיקרא, ועצוב לראות אנשים דנים על זה ברצינות.

יש לי דיונים אחרים יותר מעשיים ויום יומיים, כמו למשל האם מותר לתת סטירה למדבר דברים בטלים בביהמ"ד, לאפרושי מאיסורא.

ואולי מפני שרובם עושים כך, יהיה אפשר לחתוך לסתם בן אדם את הלשון, כיון שמסתמא הוא מן הרוב המדברים דברים בטלים ולשה"ר ורכילות.


חזור אל “הבה נתחכמה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מה ידידות ואורח אחד