הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 30, 2020 11:53 am
תשוה"נ ג,קנח
וגדולי זמננו נסתפקו בציבור שלא שמעו מגילת איכה בליל ת"ב, אם בבוקר יברכו על הקריאה, או דעיקרה רק בלילה, ולדברינו בעצם גם ביום היה ראוי לברך, שעיקרה על הקריאה ולא על החיוב, ואמנם יש אומרים שאין ברכה פעמיים, ולמש"כ שיש הפסק יש לחשוש שצריך לברך ביום וכנ"ל, ומ"מ בלא שמע בלילה דעתי נוטה שודאי יש לברך ביום כשהציבור לא שמעו. והיינו בקוראין קודם חצות שאז הוא עיקר החיוב להתאונן ולהתאבל, ובזה אם לא שמעו בלילה מברכים בבוקר. וכ"ה בפי"ח ממס' סופרים שיש שהיו קורין איכה בלילה ויש שהיו קורין איכה ביום ומברך עליה ע"ש, והובא ברמב"ן בתוה"א.
(וקצ"ע שהרי המנהג היה שלא הקפידו על קלף במגילת איכה, כמובא בלבוש, ואיך יתכן לברך בבוקר אם קראו בלילה שלא מתוך קלף. אמנם הגרמ"ש שליט"א איירי בציבור שלא שמעו כלל).