עמוד 1 מתוך 1

נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 2:46 pm
על ידי פלגינן
נתבקשתי לפרסם:

בעז"ה נצא לסיור בהר עיבל (מזבח יהושע) והר גריזים, בהדרכת זאב-ז'אבו ארליך, בשילוב דברי תורה והעמקה במהות הברית ומקומה (וכן נחכים בנושא השומרונים).

הנסיעה לגברים בלבד, באוטובוס ממוגן. העלייה להר עיבל בליווי צמוד של צה"ל. יודגש: עקב התלות בצה"ל, אם יהיו אירועים בטחוניים חריגים ח"ו או התראות וכיו"ב, העלייה להר עיבל עלולה להתבטל ברגע האחרון. ההרשמה והתשלום על דעת כן.

מתי? ביום שני כ"ט תשרי (08/10). היציאה בשעה 08:30 מצומת בר אילן, ירושלים. חזרה לירושלים: בשעה 20:30 לנקודת היציאה.

מה להביא? תנ"ך, כובע, נעליים נוחות, שתייה בכמות מספיקה (3 ליטר לאדם), אוכל לצהריים.

כמה עולה? 120 ש"ח לאדם.

איך נרשמים? אך ורק במייל: nosimanachnu@gmail.com

יש לציין בעת ההרשמה: שם, טלפון, מס' נוסעים (לא להחסיר פרטים!)

ההרשמה מחייבת בתשלום, גם אם לבסוף הנרשם לא השתתף (אא"כ יביא נוסע אחר במקומו).

איך משלמים? במזומן, בעלייה לאוטובוס. לא תתאפשר נסיעה לפני הסדרת התשלום.

הזדרזו להירשם. מס' המקומות מוגבל.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 12:48 am
על ידי קו ירוק
המזבח הזה נגנז ע"י יהושע והעם בתלולית מילוי עפר גבוה. כי איסור דאורייתא לנתוץ אבן מהמזבח. וכך נמצא בעוד מקומות סביבות ירושלים.
וההולכים לשם שומא עליהם להזהר מאוד מלטפס ולדרדר אבנים מהמזבח (שאחרי גילויו, כבר ניזוק באופן ניכר ע"י מבקרים, אחרי ש-3000 שנה היו שמור מכוסה בגל חול ואבנים), כי בודאי יש צד גדול שזהו המזבח שבנה יהושע, ועכ"פ זהו מזבח שנגנז כהלכתו, וע"כ שנעשה לשם השם.

מזבח יהושע השלם והניזוק.jpg
מזבח יהושע השלם והניזוק.jpg (573.91 KiB) נצפה 10852 פעמים

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 11:01 pm
על ידי איש וילנא
אשמח אם מישהו מהמשתתפים שהשתתף בנסיעה, ישתף את הציבור בחוויותיו וכו'
יישר כח
אפשר גם באישי. יש לי נפק"מ לפעמים הבאות.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:28 am
על ידי לענין
קו ירוק כתב:המזבח הזה נגנז ע"י יהושע והעם בתלולית מילוי עפר גבוה. כי איסור דאורייתא לנתוץ אבן מהמזבח. וכך נמצא בעוד מקומות סביבות ירושלים.
וההולכים לשם שומא עליהם להזהר מאוד מלטפס ולדרדר אבנים מהמזבח (שאחרי גילויו, כבר ניזוק באופן ניכר ע"י מבקרים, אחרי ש-3000 שנה היו שמור מכוסה בגל חול ואבנים), כי בודאי יש צד גדול שזהו המזבח שבנה יהושע, ועכ"פ זהו מזבח שנגנז כהלכתו, וע"כ שנעשה לשם השם.


והלא לאו דרך השחתה הוא [וממילא בהולך לפי תומו לכאו' אף איסור דרבנן ליכא].

לגוף הדברים, לענין גניזת המזבח על ידי יהושע, ראה דברים נפלאים להרב זלמן קורן (מעלין בקדש י"ט עמ' 27), הדן בדברי חז"ל שהאבנים נגנזו.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:34 am
על ידי קו ירוק
למה זה לא דרך השחתה? דבר שאינו מתכוון בדאו' אסור. ואף באינו פס"ר קיי"ל דאסור מדרבנן

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 2:02 am
על ידי לענין
היות ובהל' מלכים כתב הרמב"ם [לענין איסור בל תשחית דקציצת עץ] דכל היכא שאינו דרך השחתה שרי לכתחילה, הוא הדין הכא.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 11:55 am
על ידי קו ירוק
בשביל שעץ עשוי לצורך האדם, אבל מזבח? יש לאו של נותץ. והליכה עליו שלא לשם עבודה, הגורמת לנתיצה בודאי אסורה.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:10 pm
על ידי עקביה
קו ירוק כתב:המזבח הזה נגנז ע"י יהושע והעם בתלולית מילוי עפר גבוה.

מזבח יהושע השלם והניזוק.jpg

קראתי שנמצאו לצד המזבח עצמות רבות מאד של יחמורים. מה הפשט בזה?
פרופ' אדם זרטל, מגלה המזבח, סבר שהם הקריבו עליו גם יחמורים, אבל אלה חיות, טהורות אמנם, שאינן כשרות לקרבן.
האם יתכן שבזמן מאוחר יותר אנשים כלשהם, יהודים או גויים, עשו במזבח שימוש לא כשר?

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:35 pm
על ידי קו ירוק
העליתי פה את מאמרו של הרב קורן בארוכה: viewtopic.php?f=46&t=26774&p=274292#p274292
אני סבור שהכל מילוי ולכן היו שם יחמורים אולי בשביל בשר תאווה שיהיה הקדשים נאכל על השובע. וצ"ע.
מ"מ לא כל מה שזרטל מסיק זה נכון. וקשה לי להרחיב. הייתי שם עם עוד מוכשר אחד, וראינו הרבה תובנות.

המזבח הוא חד תקופתי. נעשה בו שימוש חד פעמי.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:40 pm
על ידי לענין
קו ירוק כתב:בשביל שעץ עשוי לצורך האדם, אבל מזבח? יש לאו של נותץ. והליכה עליו שלא לשם עבודה, הגורמת לנתיצה בודאי אסורה.


עוד יש לדון האם מותר לזרים לעלות על המזבח [דהואיל וחזינן דאית ביה איסור נתיצה (מקורות במאמר הנ"ל שציינתי אליו) א"כ אולי יש בו קדושה וא"כ וכי תעלה על דעתך שזר קרב אצל המזבח].

האם שייך לומר שבכיבושים הרבים שעברה ארץ ישראל נתקיים בו במזבח ובאו פריצים וחללוה, או דילמא כיון שהיה גנוז ומכוסה לא חשבינן ליה כנכבש.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:42 pm
על ידי קו ירוק
ל"ש בו קדשה לשעתה ולעתיד לבא, אם כי הוא תשמיש מצווה וצריך לגנזו ואזור לנותצו. גם אינני בטח שלישראל אסור לעלות אל מזבח שלא נעשה בירושלים בקודש.
נכבש וחולל זה שני דברים מסתמא. אבל עינינו הרואות שהוא היה גנוז.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 1:48 pm
על ידי לענין
קיצרתי.
הנה לענין מזבח שגנזו בית חשמונאי, על ששקצוהו מלכות יון, כתב החתם סופר (שו"ת או"ח סי' ל"ב) דמשום שבאו בו פריצים וחללוהו לכן אין בו איסור נתיצה.
ומכאן למדנו שאיסור נתיצה כרוך הוא עם קדושה. והיכא שפקעה הקדושה מכח חילול הפריצים, ליכא לאיסור נתיצה.
ומעתה, כיון שמזבח שנבנה בשעת היתר הבמות יש בו איסור נתיצה, וכדכתב החתם סופר שם, ע"כ דמשום קדושתן הוא, ואם נתחללו על ידי פריצים מותר לנתצן.

[הא מיהת חזינן מד' החת"ס, דקדושה אית ביה, ואל"ה לא היה בו איסור נתיצה של מזבח].

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 5:40 pm
על ידי קו ירוק
פשט שהוא תשמיש מצווה לא גרע מתפילין. והוא בנין של מצווה.
השאלה אם זה אוסר לעלות עליו בכדי.
מ"מ נראה שלעלות עליו באופן שיודע שעלול להינזק אסור.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 8:02 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
עקביה כתב:
קו ירוק כתב:המזבח הזה נגנז ע"י יהושע והעם בתלולית מילוי עפר גבוה.

מזבח יהושע השלם והניזוק.jpg

קראתי שנמצאו לצד המזבח עצמות רבות מאד של יחמורים. מה הפשט בזה?
פרופ' אדם זרטל, מגלה המזבח, סבר שהם הקריבו עליו גם יחמורים, אבל אלה חיות, טהורות אמנם, שאינן כשרות לקרבן.
האם יתכן שבזמן מאוחר יותר אנשים כלשהם, יהודים או גויים, עשו במזבח שימוש לא כשר?


לדעת ריש לקיש מותר להקריב חיות טהורות. אולי באותו דור סברו כמוהו?

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 8:21 pm
על ידי לענין
ריש לקיש אומר רק שאין בזה איסור עשה, אבל מצוה ודאי ליכא.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 8:52 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
לענין כתב:ריש לקיש אומר רק שאין בזה איסור עשה, אבל מצוה ודאי ליכא.


ולכן מה? זה שולל שיהודים (וראובנים ושמעונים) החליטו להקריב שם יחמורים כקרבן לה'?

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 8:54 pm
על ידי לענין
זה כמו להקריב במבה וביסלי.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 9:26 pm
על ידי קו ירוק
בהנחה שאלו אכן יחמורים (וגם זה לא בטוח, והרי הכבשים שהקריבו במקדש היו גדולים מאוד, כידוע),
יתכן שהקריבו או שחטו שם הכל גם בשר בשביל שיהא נאכל על השובע וכו'.
אבל לא צריך להגיע לזה. כי זו טעות בפענוח הממצא; השכבה הראשונה שאותה הוא מתאר, אנו לא חייבים לקבל זה לא מוכרח.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 9:54 pm
על ידי בן מיכאל
הרב יואל בן נון טוען ע"פ התוספתא זבחים פי"ד כי חיה כשירה בבמה.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 11:24 pm
על ידי קו ירוק
בפי"ג הלכה א'.
יישר כח

וזה בגמ' זבחים קטו: קטז. וברש"י שם. ד"ה חיה בכלל בהמה.
ולא רק בזמן נח אלא עד שלא הוקם המשכן היה אפשר להקריב עולות ושלמים מבהמה חיה ועוף.
מאידך, משהוקם המשכן לא מצינו.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 9:22 am
על ידי עזריאל ברגר
למ"ד אין כיהון בבמה - אז בוודאי שמותר לזר ליקרב למזבח.
אם כי בטומאה - צ"ע.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 9:34 am
על ידי עקביה
יישר כוחם של העונים.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 1:21 pm
על ידי בן מיכאל
קו ירוק כתב:בפי"ג הלכה א'.
יישר כח

וזה בגמ' זבחים קטו: קטז. וברש"י שם. ד"ה חיה בכלל בהמה.
ולא רק בזמן נח אלא עד שלא הוקם המשכן היה אפשר להקריב עולות ושלמים מבהמה חיה ועוף.
מאידך, משהוקם המשכן לא מצינו.

לכן אמרתי על פי התוספתא ולא שזה כתוב בתוספתא, כי משמעות התוספתא שזה לפני מ"ת וכמו שנזכר שם שבבמה עבודה בבכורים.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 1:24 pm
על ידי קו ירוק
כן אבל אם משו"ה הקושיא במקומה עומדת, שהרי מזבח יהושע אחר הקמת המשכן

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 8:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
קו ירוק כתב:כן אבל אם משו"ה הקושיא במקומה עומדת, שהרי מזבח יהושע אחר הקמת המשכן

הוא אחרי הקמת המשכן, אבל בשעת היתר הבמות.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 10:07 pm
על ידי קו ירוק
לא בטוח שיש הבדל בין היתר הבמות, אחר הקמת המשכן.
כי היתר הבמות הוא להקריב קרבנות שנצטוו עליהם, רק לא במשכן אלא בבמת יחיד.
אבל אלו שלא נכללו בקרבנות בפשוטו א"א להקריב בבמה.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 10:49 pm
על ידי בן אדם
למיטב ידיעתי לא מצאו שום עצמות של יחמורים מסביב למזבח, רק בתוך המזבח.
גם כמות עצמות היחמורים זעירים לעומת כמות שאר העצמות.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 11:55 pm
על ידי קו ירוק
בתוך - היינו מילוי מאוחר. אלא שהחופר טען שזה היה בקרקע שקודם שנבנה המזבח.
קשה לי לפרט למה ההשערות שלו ללא בסיס, ולקוחות מעולם הגוים.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 12:04 pm
על ידי בן אדם
קו ירוק כתב:בתוך - היינו מילוי מאוחר. אלא שהחופר טען שזה היה בקרקע שקודם שנבנה המזבח.
קשה לי לפרט למה ההשערות שלו ללא בסיס, ולקוחות מעולם הגוים.

איני יודע על מה אתה מתבסס שבהכרח מדובר במילוי מאוחר, אדרבה, אם רואים סוג מסויים של עצמות דוקא בתוכו ולא בסביבתו, לא מסתבר שסתם מילאו אותו עם העצמות שמסביב.
אכן, אצל העמים הקדומים אכן היה מנהגם לפני בניית מזבח לעשות יסוד של עצמות ואפר וכו', וכנראה זה מה שקשה לך לפרט, אמנם אין לנו שום הכרח שבני ישראל לא נהגו כן, לא כל דבר שלא נצטווינו ולא כתוב להדיא ציווי לעשותו, זה ראיה שלא היה. לדוגמא, לא כתוב בשום מקום ציווי לעשיית כבש למזבח וגם לא יסוד, ואעפ"כ התורה מתייחסת לזה כדבר קיים, כי כנראה כך היה מנהגם מימי קדם לעשות מזבח.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 1:36 pm
על ידי צופר הנעמתי
רש"י פ' תרומה פ' כז פס' ז כתב:וכבש שהיו עולין בו, אף על פי שלא פירשו בענין זה, כבר שמענו בפרשת מזבח אדמה תעשה לי ולא תעלה במעלות לא תעשה לו מעלות בכבש שלו אלא כבש חלק למדנו שהיה לו כבש, כך שנינו במכילתא

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 2:10 pm
על ידי קו ירוק
התורה כן אומרת לא תעלה במעלות על מזבחי, ושם למדהו כב, ועוד הלכות שנאמרו בו הלממ"ס.
אבל לא ידוע לי שאצל הגוים עשו כבש מישורי או כבש בכלל.

זה שזה מילוי, זה מכח העבודה והמציאות גם יחד. ראה במאמרו של קורן, ולא הרחבתי.
ראיתי בעיני, ומיד התרשמתי שזרטל לא מפענח נכון, בדיוק כשם הוא טעה אפיה הר גריזים בגלל הנחות לא נכונות.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 2:50 pm
על ידי בן אדם
קו ירוק כתב:התורה כן אומרת לא תעלה במעלות על מזבחי, ושם למדהו כב, ועוד הלכות שנאמרו בו הלממ"ס.
אבל לא ידוע לי שאצל הגוים עשו כבש מישורי או כבש בכלל.

אדרבה, לא אמרתי שהכבש "בא" מהגויים, אלא לא כל מה שלא נצטווינו עליהם זה סימן שלא עשו.
מזה שהתורה אומרת לא תעלה במעלות על מזבחי אנחנו יודעים שהיה כבש. אבל לו יצוייר שלא היה לנו איסור של עשיית מדרגות, לא היינו יודעים שלמזבח יש בכלל כבש או מדרגות. כמו"כ לגבי ה'יסוד', שלא כתוב בתורה ציווי לעשות יסוד, אבל בגלל מצות שפיכת הדם על היסוד יודעים אנו שיש יסוד למזבח. לעומת זאת דברים שאין בה מצווה מיוחדת אין לנו שום דרך לדעת אם היו או לא, ובהחלט יתכן שהיה.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 6:21 pm
על ידי קו ירוק
הכנת מקום למזבח ע"י הקרבת קרבן לא נמצא בתורה לא שבכתב ולא שבע"פ, ומי שיעשה כן הרי הוא עובר על לאו ולא תלכו בחוקות הגוי, וקרוב לודאי שלוקה.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ה' פברואר 21, 2019 12:08 am
על ידי באמונתו
בספר כפתור ופרח פרק י"א: ואל זה השדה שבו יוסף ע"ה, מיום שעמדתי על חקירת ארץ ישראל, מנעתי רגלי מלהכנס שם, ומרובעו בו גדוד באבנים, וזה מפני הקדושה - שהרי היה שם מזבח. וכיוצא בזה מסכת תמורה פרק יש בקרבנות, ודקא קשיא לך אמאי שביק ירושלם ואזיל ומקריב בחברון, תקשי לך גבעון דמקום קדוש הוא.

Re: נסיעה להר עיבל (מזבח יהושע) ולהר גריזים

פורסם: ב' פברואר 15, 2021 11:36 pm
על ידי לבי במערב
לדאבוננו, בימים האחרונים פגעה במקום ידם הרעה של הישמעאלים.
כפי הנשמע, המזבח המרכזי עודו עומד על מכונו, אך הגדר ההיקפית ניזוקה ללא תקנה - ואבני' ניטלו לשמש כמדרס הולכי־דרכים. בָאוּ־בָ֥הּ פָּרִיצִ֖ים וְחִלְּלֽוּהָ.

ינחמנו ה' בבנין ירושלים ובית־מקדשנו במהרה, ע"י גואל צדק בגאולה האמיתית והשלימה.