מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישיבת מנישביץ בירושלים

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' פברואר 14, 2019 12:37 pm

ישיבת מנישביץ - ובשמה המלא: "ישיבת הרב דוב בער מאנישעוויץ בירושלים" - נוסדה בירושלים בשנת תרע"ד בידי משפחת מנישביץ המפורסמת.

בכתבה קצרה בעיתון מוריה, י"ד סיון תרע"ד, עמ' 2, מסופר:
ישיבת הר"ר דובר מנישביץ ז"ל
כמו שהודענו בזמנו עזב המנוח הר"ר דובר מנישביץ מסיסנסינטי בעזבונו סך מסוים להספקת מספר אברכים גדולי תורה שילמדו במשך השנה בקבוץ יחד. באלה הימים כפר נפתחה הישיבה הזאת שאליה נתקבלו חמשה עשר אברכים גדולי תורה מכל הישיבות בעירנו. חמשה יקבלו עשרים פרנק לשבוע, ועשרה - עשרה פרנק, מלבד המשגיח. האברכים לומדים בבית הכנסת של ה' דובר הורנשטין. הישיבה מתנהלת על ידי בן המנוח ה' צבי מנישביץ בעירנו. ההוצאות למשך השנה הזאת מונחות משלם במוזמן על פי הצואה, ואפשר שהישיבה תתקים גם לאחרי השנה אם האחוזים מרוחי העסק שהקדיש המנוח בעד ירושלם יספיקו להוצאותיה.

בכתבה נוספת בהצופה תשי"א מודגש: "מלחמת העולם [הראשונה] עשתה שמות בישוב היהודי שבירושלים ופגעה לרעה ביתר שאר בהישיבות הירושלמיות ואז כל הישיבות המיוחדות למצויינים בטלו, פרט לישיבת מנישביץ הקיימת עד היום". הישיבה נזכרת בפתח חוברתו של ר' פנחס גרייבסקי "מגנזי ירושלים" כה, סיון תרצ"ב, המוקדשת גם לזכרו של דב מנישביץ, ובה סקירה על חייו, משפחתו ומפעליו.

לפי המאמר בראש קובץ "בית התלמוד" - מאסף תורני שנתי, אליו קישר לפני שנים במקו"א הרב מן הגורן (חוברת זו, אגב, נדירים עותקיה; אינה רשומה במפעל הביבליוגרפי וכנראה שאינה בספה"ל), מחזור הלימודים בישיבה היה שלוש שנים, ובכל מחזור הוגבל מספר התלמידים לעשרה. נראה שהמלגה הייתה מכובדת וייחודית.

בנשיאות הישיבה עמדו הראי"ה קוק, הרב מנחם מנדל כשר (חלק מהתלמידים עבדו לצידו בסידור "תורה שלמה" - ראו נעם, כה, עמ' קעד; וקול קריאת הרמ"מ בסוף "היכל התלמוד" הנ"ל) והרב זרח ראובן ברוורמן.

ראש הישיבה היה הרב אליהו ברוך פרלמן. ראו עליו כתבה בשלושים לפטירתו בשנת תשט"ו.

תקצוב הישיבה נראה שהיה בלעדי למשפחת מנישביץ. כך מצאנו בברכה שפרסמו "לומדי ישיבה הרוממה ישיבת הרב הצדיק ר' דובער מאנישעוויץ" לרגלי יציאת הבן ר' צבי הירש לארה"ב בריש חורף תר"צ, בה מברכים אותו "על דרישתו תמיד לטובתינו וצבי וחמיד ורגיל להטיב מצבינו ושוקד להרחיב תמיד ישיבתינו ישיבת מר אביו הרב הצדיק" (כאן). העובדה שהמוסד לא נזכר ברשימות המוסדות הירושלמים, רשימות שנועדו לתרומות מעבר לים וכד', גם היא מלמדת משהו.

לפי הקובץ הנ"ל, עד שנת תרצ"ב יצאו ממנה הרבנים טוביה רויז (ועוד), בן ציון זמל, יעקב קרינקר, מרדכי אוסטרובסקי (שבהמשך היה מנהל הישיבה, ראו כאן), רפאל קצנלבוגן, יוסף ויינשטוק, משה ויינשטוק (האם זה?), חיים רבינוביץ, רפאל רבינוביץ, שמעון גילרנטר, ליפא וולפא, זאב רוגוזניצקי, שמעון רוגוזניצקי, חיים יהודה יעקבסון (מלמד ותיק בעץ חיים, מח"ס חינוך), דוד ורנר, מתתיה דייויס, יהודה חזן, יעקב אליאך, זלמן לעווי, רפאל חיים גולדמן, יהושע יונתן רובינשטיין (מח"ס), משה ברוך למברגר (ראו משה עבדי, עמ' קכו) ויצחק פילמר.

ובשנת תרצ"ב למדו בה עשרת הרבנים חיים זבולון חרל"פ (מעניין שלמד בירושלים בהיותו רב המושבה ראשל"צ), אלחנן שיפמן, מנדל וייספיש, שלמה סובל, בצלאל גולדשטיין (ראו סיפורים ירושלמיים א, עמ' 19), יוסף רוזנבוים, דב בער אליעזרוב (ספר דב"ר אמת לזכרו), שמעון כשר, יהושע לודמיר וחנוך זונדל גרוסברג. בשנת תרצ"ח מצאתי שלמד בישיבה עוד בן של רמ"מ כשר, הרב משה שלמה כשר.

עוד פרטים על הישיבה, ועל טוביה רוז הנז', בחוברת זו.

מי מכיר ויוכל להוסיף פרטים נוספים, מסמכים, תיקונים וכו'?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » א' פברואר 17, 2019 12:10 pm

בס"ד מצאתי בספר שיצ"ל בשבוע שעבר - אגרות הראיה כרך ה, שנת תרפ"ב, הוצאת מכון הרצי"ה, סי' מב, עמ' נ-נא - אגרת מיום כ"ב אדר תרפ"ב מהראי"ה אל ר' צבי הירש מנישביץ, בבקשה לקבל אל הישיבה את הרב חיים זבולון חרל"פ, "מצעירי גדולי התורה אשר לנו פעה"ק ... אבל דאגת הפרנסה כבר מכבדת עליו, וע"כ הנני חושב שכשר הדבר מאד שיקבל כבודו את הרה"ג מוהרח"ז הנ"ל, לאחד מלומדי הישיבה שמקבלים את הפרס מקופתו, וראוי שיהיה מקבל תקציב לפחות מששה לי"מ לערך, שאז יוכל בע"ה לעסוק בתורה במנוחה ... ולאיש [=רצ"ה הנ"ל] כמוהו האוהב את התורה ולומדיה במסירות נפש, איני מוצא צורך להאריך בגדולת העניין, ואקוה שבכל לב ימלא את בקשתי". תרפ"ב זהו באמת זמן שמסתדר עם לימוד של רח"ז חרל"פ בישיבה, בהיותו בימי בחורותיו - לא בשנותיו כרב מושבה. וצע"ק.

כן הפנו אותי אל גליון הפרדס, שנה יא גיליון יב, אדר א-ב תרצ"ח, שהוקדשה לו תוספת מיוחדת על מפעלי מנישביץ, בה מאמר על הישיבה ומאמרים קצרים מתלמידיה. כן נוספה שם מעין 'תמונת מחזור' של "רבנים, תלמידי ישיבת מאנישעוויטץ בירושלים": אלחנן שיפמן, חיים זבולון חרל"פ, שניאור זלמן וובר, יהושע לאדמיר, דב אליעזרוב, חנוך זונדל גרוסברג, בצלאל גולדשטיין, משה שלמה כשר, שמעון כשר ויוסף שושן.

הנה:
קבצים מצורפים
הפרדס - תוספת.pdf
(924.97 KiB) הורד 323 פעמים

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי ברוז » ד' פברואר 20, 2019 11:15 am

האם הם המה ממאפיית מנישביץ?
https://amhasefer.wordpress.com/2018/03 ... %95%D7%A7/

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' פברואר 20, 2019 11:51 am

הרב ברוז, בהחלט הם.

ראה עוד מאמרו של י"ד סרנה, 'מצות מנישביץ ורבני ארץ הקודש: מחקר ביחסי גומלין בין עסקים, צדקה ואמונה', גשר 45 (140) תש"ס, עמ' 41-50.

אגב אציין עוד שתי נקודות, האחת - ב"ה הפנו אותי אל ספר מחידושי ר"י מנישביץ הרב פרלמן, טל תורה, תשס"ד, שהו"ל נכדו הרב משה רוזן. שם בהקדמה יש אי-אלו פרטים על הישיבה וכמובן על המחבר. השנית, על בית המדרש בו שכנה הישיבה - "בתי וורנר" - נכתב בקצרה אצל ש' אבן אור, 'השכונות סביב מאה שערים', בתוך: מאה שערים וסביבתה - אריאל, 163-164, אדר תשס"ד, עמ' 197 (על בניית השכונה ראו אצל י' בן-אריה, ירושלים החדשה בראשיתה, יד בן צבי תשל"ט, עמ' 297-298)
1.png
1.png (130.03 KiB) נצפה 8190 פעמים

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי ברוז » ב' פברואר 25, 2019 9:12 am

תמונה יפה.
קבצים מצורפים
1.png
1.png (265.53 KiB) נצפה 8115 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' פברואר 26, 2019 5:04 pm

יישר כוח.

אולי זה המקום לציין שהעומד מול הראי"ה בתמונה מפורסמת זו (שהובאה בין השאר בבלוג "עם הספר" דלעיל, ומשם לקחתיה לכאן), הוא הרב משה זבולון (רמ"ז) מרגליות, וכפי שנכתב שם באנגלית משמאל למטה (ושמא המקום הוא האשכול על מסע גיוס הכספים בצפון אמריקה, שבעמוד השני שלו דנו בשאלת זיהויו של רמ"ז).
הרב קוק אופה מצות בניו יורק1.png
הרב קוק אופה מצות בניו יורק1.png (161.46 KiB) נצפה 8098 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' מרץ 04, 2019 6:58 pm

בס"ד מצאתי כתבה על המוסד - "ישיבה לאנשי מעלה בירושלים של מטה" - במוסף שבת קודש של יתד נאמן, פרשת קרח תשס"ד, עמ' 10-13.
1.png
1.png (1012.2 KiB) נצפה 8018 פעמים

2.jpg
2.jpg (737.89 KiB) נצפה 8018 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' מרץ 04, 2019 7:09 pm

ועוד מצאתי ב"ספר יהושע", על העסקן הירושלמי החשוב ר' יהושע מאיר רייכמן ז"ל, את הרב משה אריה ליב שפירא הכותב מאמר מיוחד על "בית הכנסת באר שבע שבקצה שכונת בית ישראל" שר' יהושע רייכמן "זכה להיות דברה ומנהיגה כארבעים שנה", ושם בעמ' צ':
1.png
1.png (69.25 KiB) נצפה 8016 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי חלמישצור » א' אוגוסט 04, 2019 6:35 pm

כתבה שמצאתי בע"ה היום.
ישיבת מנושביץ בירושלם. - אחרי פטירת ר' דוב מנושביץ בעל הפירמא היותר גדולה באמריקה לאפית מצה בעיר סינסינאטי, הסכימו בניו, וביחד ר' צבי הירש מנושביץ שנתחנך בירושלם, ליסד בירושלם ישיבה על שם אביהם ז"ל, ולכלכלה במעות מעשר שיפרישו מרוחי עסקם.

הישיבה נמצאת בביהכ"נ של ר' ישראל רובינשטיין במאה שערים. בה לומדים בערך כעשרים תלמיד, אשר לפניהם יגיד הרה"ג ר' זרח בראווערמאן שעור קבוע בתלמוד ובחשן משפט והרב ר' אליה ברוך פרלמן שיעור ביורה דעה, ופרנסת כל ת"ח אלה מוטלת על האחים מנושביץ אשר מלבד התמיכה החדשית יוסיפו עוד כפעם בפעם תמיכות חדשות, תמיכת היוקר, תמיכה לשכר דירות וכו'.

מנהלי הישיבה הם הר' אהרן הכהן פאליק והרב טוביה רויז, שניהם קרובי האחים מנושביץ ובאי כחם בכל הנוגע להנהלת הישיבה הזאת.

הישיבה היתה מתנהלת בכל מלואה גם בכל זמן המלחמה. האחים הנז' השתדלו לשלוח בכל אופן שהוא כספים לכלכלתה. וכמה פעמים שלחו כסף משנה עפ"י החשש פן הכסף הראשון נאבד בדרך (דואר היום, י"ח כסלו תר"פ, עמ' 3)

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי ברוז » ה' דצמבר 05, 2019 6:44 pm


מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: ישיבת מנישביץ בירושלים

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ו' אפריל 15, 2022 1:00 am

איך ניצחו המצות המרובעות את המסורת העגולה הישנה?
כשיצאו אבותינו ממצרים ולא הספיק בצקם להחמיץ, זה היה בוודאי במהלך ניסיון לאפות פיתות עגולות. כמוהן, גם המצות היו עגולות לאורך ההיסטוריה היהודית. אז מה השתנה בתעשיית המצות?

13 באפריל 2022
רונן דורפן

מתי ולמה הפכו המצות למרובעות? אמנם כך כנראה קל יותר לארוז אותן ואולי אפילו נוח יותר לשבור אותן, אבל ממתי נוחות והגיון מאפיינים את המסורת של האוכל היהודי? על עניין אחד קשה להתווכח: כשיצאו אבותינו ממצרים ולא הספיק בצקם להחמיץ, זה היה בוודאי במהלך ניסיון לאפות פיתות עגולות. כמוהן, גם המצות היו עגולות לאורך ההיסטוריה. ממש כמו מרבית המצות השמורות עד היום.

הסיפור החל להסתעף ב-1838, כשיצחק זינגר, יהודי מחבל אלזס, המציא את המכונה הראשונה לייצור מצות. זינגר אמנם חלק את שמו עם ממציא אמריקאי בן דודו, אלא שבעוד הראשון הרים תרומה קריטית לאנושות בצורת ייצור תעשייתי של מצות, השני עסק בזוטות - מכונת תפירה.

מכונת המצות של זינגר לא השלימה לגמרי את תהליך ההכנה, אבל היא כן שיטחה את הבצק לפני הכנסתו לתנור ואפשרה לסיים הכל ב-18 דקות, בהתאם להנחיות ה"שולחן ערוך". באיור מ-1855 נראית המכונה כשהיא מכינה מצות עגולות. אלה היו ימים שקדמו למחלוקת הגדולה על הכשרות, ורבני גרמניה וצרפת הבינו מיד את יתרונה הגדול של המכונה: אספקת מצות בזול ובכמות לעניי הקהילה. המצות המסורתיות היו יקרות מאוד ובמקרים רבים מעבר ליכולת הכלכלית.

הצרות החלו כשהמכונה של זינגר נעה מזרחה אל האימפריה האוסטרו-הונגרית, פולין בואכה ליטא. רבי שלמה קלוגר (המהרש"ק) היה הראשון להגיב עליה: ״כי אש תוקד בקרבי ובלבי עצורה, בראותי כי פשתה משפחות אשר היא לקרחת ולגבחת, בערי אשכנז, גם במדינתנו אשר עודנה משובחת״, קונן על הסטנדרטים הנמוכים.

אדמו״רי החסידויות היו נוקשים אף יותר: רבי חיים הלברשטם (האדמו״ר מצאנז) לא הותיר מקום לספקות כשכתב ״העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור״. הרבי מגור ניאץ את כל מי שהשתמש במכונה והוסיף: "על דבר שאלתם אודות המצות לחג הפסח על-ידי מאשין וכו' הנני מסכים לאסור... וה' יציל את עמו מאותם אנשים שלוחי היצר הרע, תלמידי ירבעם בן נבט, המתחכמים לנשל מכל מצווה מעט מעט. וכוונתם לעקור את הכל כנראה בעליל מעשיהם״.

הקורא ההדיוט בתורה ודאי תמה מעט על האש והגופרית בעוצמת ההתנגדות למכונה של זינגר. אחרי הכל, לא מדובר היה חס וחלילה בחזיר, גיור, שחיטה, שבת או פריצות. על הפרק עמד עדיין המאבק בין חסידים למתנגדים. הופעת הרפורמים וגם הציונות עמדו ממש בשער. בזה אתם מתעסקים? במכונה פשוטה לייצור מצות?

בין הטיעונים שהשמיעו מתנגדי המכונה: הקושי לנקות אותה, הערעור על טוהר הכוונה במצוות הכנת המצות, וגם - הסכנה לפרנסתם של עניים שעסקו באפיית מצות בשיטה המסורתית. אך הבעיה האמיתית עם מכונת המצות היתה אחרת לגמרי: תנועת ההשכלה והאפשרות של הקידמה לספק תשובות לענייני היום-יום. הרי מפרצה קטנה בחומה, כמו מכונה לייצור מצות, הדרך קצרה לפלטת שבת, טלוויזיה, איברים מלאכותיים ומי יודע, אולי גם רובוט במקום משגיח כשרות אנושי.

צריך לומר כי למכונה של זינגר היו גם לא מעט תומכים. הרבי אברהם יענער מקרקוב כתב: ״לו ידעו גאוני זמננו מהמכשולות הרבות בעשיית המצות, פה בעירנו, וראו עשיית המצות על המאשינה, כבר גזרו גם הם לעשות מצות רק במאשינה״. תומך אחר, רבי יוסף שאול נתנזון, רב העיר לביב, אף כתב מודעה שבה ביטל את האיסור שהטיל גיסו, המהרש״ק.

פטנט אחר פטנט
נקפוץ 30 שנה קדימה, אל היום שבו היגר יהודי ליטאי בשם דב בער מנישביץ מעירו ממל (קלייפדה) לארה"ב. ב-1886 הוא הוזמן לשמש כשוחט בעיר סינסינטי, אוהיו, ושם הוא ישנה לחלוטין את החוויה הדתית של היהודים באמריקה. מנישביץ פתח מאפייה והחל להשקיע בפיתוחים טכנולוגיים: מכונה ללישת הבצק, תנור גז המפזר את החום באופן אחיד ומבוקר ועוד. בסך הכל רשם לא פחות מ-50 פטנטים הקשורים לייצור, כולל מכונה לספירת מצות. כעת, המצות כבר נאפו ללא מגע יד אדם. ואם נחזור לשאלה שהצבנו בתחילת המאמר: מצות הנעשות באופן אוטומטי קלות יותר לאריזה כשהן מרובעות.

את כספי הפרסום שלו השקיע מנישביץ בעיקר בעיתונות היהודית באנגלית. הוא הקים עוד ועוד מאפיות ושיווק את הטכנולוגיה החדשנית שלו כ"מקדש של כשרות״, אך המסר היה עמוק יותר: אפשר להתערות בחברה האמריקאית, לדבר אנגלית, להתכתב עם הקידמה וגם לשמור על כשרות. הוא הזמין את רבני אמריקה לבקר במאפותה ודאג לצלם אותם טועמים מהמצות ויושבים לארוחה טובה. לצד החברה הוקם גוף כשרות מיוחד שנקרא "חבר הרבנים של מנישביץ".

מסע יחסי הציבור הזה הורחב עד מהרה גם לארץ ישראל. מנישביץ מימן פעילות של ארגוני צדקה בירושלים ופתח בה אפילו ישיבה - ישיבת מנישביץ. בניסיון (מוצלח) להתרחב אל הציבור החרדי, הוא קיבל את ברכתו של הרב קוק והפך את כלל הציבור הציוני-דתי ללקוחותיו. מפעל מצות מנישביץ הוקם בגבעת שאול.

תעשיית המצות של מנישביץ תדלקה במזומנים את התרחבות עסקיו ליין (הפך לאייקון תרבותי ביהדות ארה"ב), גפילטע פיש בצנצנת ולמעשה כל מאכלי יהודי אשכנז. בעשורים האחרונים החליף העסק ידיים כמה פעמים. הוא נסחר בבורסה והכנסותיו נאמדות בכ-75 מיליון דולר בשנה. מנישביץ הוא כיום מוסד מוכר וידוע ומוזכר בתרבות הפופולרית של אמריקה בלא מעט רפרנסים. לא פחות חשוב מכך - הוא מזוהה לחלוטין עם כשרות.


מקור: https://www.anumuseum.org.il/he/%d7%91% ... %9e%d7%a8/
בהתאם לזווית של אחת התמונות, היא כנראה נלקחה מהאשכול הזה.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים