מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 02, 2015 9:18 pm

כתב במרכבת המשנה (חעלמא) הלכות תפילה ונשיאת כפים פ"י ה"ח בתוה"ד:
ובבואי לק"ק קושטא רבתי וראיתי שע"פ רוב מתפללים עם הש"ץ בקול רק פעם אחת, הייתי חושש דעיר גדולה לאלקים כזו וכמה גאוני ארץ רבניה וחכמיה איך לא השגיחו שאין הבקיאים יוצאין ידי חובתן בזה. שוב ראיתי שהש"ץ בקול רם אחר שגומר הקדושה אינו אומר לדור ודור כמנהג אשכנז אלא אומר אתה קדוש וכו' והא המיימוני בסדר תפלה כתב נוסח לדור ודור וכו' והספרדים שנגררים אחריו למה ישנו נוסח המיימוני. אין זה אלא דמ"ש רבינו בסדר תפלה לדור ודור וכו' זה היה בתחלה כשהיו העם מתפללין תפלת לחש] ואח"כ כשביטל רבנו תפלת לחש בכל ארצות המערב כנודע [מפני חילול השם בפני חשובי ישמעאל שראו שהם מספרים זה עם זה בשעת חזרת הש"ץ] ממילא הוכרח רבנו להנהיג שיאמר הש"ץ נוסח אתה קדוש שיצאו הבקיאים ידי חובת תפלת לחש וזה ברור.

מה נודע בענין זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11776
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 02, 2015 9:27 pm

ראה תשובות הרמב"ם בלאו סימנים רנו רנח רצא.
בדברי ר"א בנו שהדפסו בריש מעשה רוקח.
ובשו"ת הרדב"ז ח"ד סימן צד שדן אם מותר בזמנו לבטל את תקנת הרמב"ם ולומר חזרת הש"ץ.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1374
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' פברואר 02, 2015 9:30 pm

ראה גם במצ"ב. במבוא של דנה מציין לתשובות הרמב"ם מהדו' פריימן לה לו לח לט.
קבצים מצורפים
המספיק לעובדי השם - מהדורת דנה.pdf
(577.34 KiB) הורד 372 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14240
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 02, 2015 9:40 pm

וכידוע יש מקהילות יוצאי תימן בלאדי הנוהגות כן עד יום (וכן נהגו בחלק מקהילות יוצאי מרוקו במוסף של שבת)

מה שנכון נכון
הודעות: 11776
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 02, 2015 9:46 pm

אין קהלות תימן הנוהגות כן בכל התפלות, למעט הדרדעים לבדם.

המנהג היה רק בתפלת מוסף [ויש גם במנחה] של שבת, וגם זה לא מטעמי הרמב"ם.

מקורות
הודעות: 292
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מקורות » ב' פברואר 02, 2015 9:55 pm

מתוך ספר מנהגי מצרים, מהדורת מכון ירושלים-אור המזרח
קבצים מצורפים
מצרים.jpg
מצרים.jpg (53.75 KiB) נצפה 4019 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 02, 2015 10:22 pm

יישר חילם של כל המגיבים, החכמתוני כדרככם הטובה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14240
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 02, 2015 10:25 pm

מה שנכון נכון כתב:אין קהלות תימן הנוהגות כן בכל התפלות, למעט הדרדעים לבדם.

המנהג היה רק בתפלת מוסף [ויש גם במנחה] של שבת, וגם זה לא מטעמי הרמב"ם.


מה שאמר לי גבאי של ביהכ"נ תימני בלאדי גדול (לא דרדעי כלל) שהם עושים כן רק בשבתות בדיוק מטעמיה דהרמב"ם, כי ביום חול מגיעים רק יראי שמים שלא ידברו ובשבת מגיעים גם מסורתיים, וכך אמר לי גם גבאי של ביכ"נ בלאדי אחר

מה שנכון נכון
הודעות: 11776
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 02, 2015 10:38 pm

המנהג [במאות האחרונות בלבד] היה קיים בתימן כשלא היו שם מסורתיים שמגיעים רק בשבת... והמנהג אינו קיים בשחרית של שבת.
כמו"כ יש שנהגו כן במנחת יום חול.
יש מקורות לענין קצת יותר ברורים מספורי הגבאי...
החשש הוא ממש"כ בשו"ע שאין אם עשרה מכונים קרוב להיות ברכותיו לבטלה, ובתפלות הנ"ל היה קיים חשש זה כשמצד אחד קרובים ליציאה מבהכ"נ, ומאידך עיפים מהשהות הממושכת [עוד מהלמוד לפני התפלה].
חשש זה אינו מוזכר ברמב"ם, ולדידו אין כאן ברכה לבטלה כי כך תקחז"ל. החששות שהזכיר הם חלול ה בעיני הגויים, ושאלו שאינם בקיאים לומדים מאלו ששחים שהחזרה היא תפלה מיותרת וממילא אינם יוצאים יד"ח.
[לענין מנחה של חול יש קצת סתירה בפעולת צדיק ח"ג סימנים מט קלז אם נהגו כן אף כשאין השעה דחוקה, וכנראה בגלל שלפעמים השעה עוברת פשט המנהג להתפלל כן תמיד. וכן היה נהוג עד לא מזמן בהרבה ישיבות ליטאיות גם במנחה גדולה].
ה"נוהגים" שלא לחזור התפלה תמיד כיום ע"פ הרמב"ם ומטעמו הם הדרדעים לבדם.
[אם יש מקום להביא ממנו הוא רק שאפשר לבטל החזרה במקום שנזקה גדול מתועלתה, אלא שבמקורות לא הביאו את דבריו כמקור למנהג, אלא את דברי הרא"ש בשו"ע קכד, והוזכר רק לענין איך הוא אופן התפלה בתפלה אחת].

בברכה המשולשת
הודעות: 14240
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 03, 2015 8:38 am

לא הבנתי.
בשו"ע מדובר על תפילה קצרה וברמב"ם מדובר על ביטול החזרה
מה שהם נהגו זה ביטול החזרה ולא תפילה קצרה

מה שנכון נכון
הודעות: 11776
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 03, 2015 9:41 am

בשני האופנים לא מתקימת תקחז"ל שהיתה שש"ץ יתפלל מתחילה בלחש ושוב יתפלל בקו"ר, כי מה שמתפלל בקו"ר הוא תפלת עצמו לצאת יד"ח. ההבדל הוא אם אומר רק עד האל הקדוש בקו"ר ומכאן ואילך הכל בלחש, או שמתפלל הכל בקו"ר [ונ"מ גם לענין נש"כ].
הסיבה שנהגו שם להעדיף את האופן השני על הראשון [שגם לו יש מקור בראשונים וכמובא ברמ"א קכד,ב ובב"י רלד] היא דברי הרמב"ם בענינו שבזה יש גם כעין ב תפלות ע"י ענית האמן ע"ש בפעול"צ.
הנדון לעיל היה מאיזה טעם וכח מבטלים תקחז"ל, ובזה אין טעמי הרמב"ם שיכים אצלם, ואין טעמם שייך לדעת הרמב"ם וכנ"ל לעיל, והוא משום הרא"ש המובא בשו"ע קכד,ד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14240
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 03, 2015 4:42 pm

ייש"כ. אברר שנית עם ת"ח תימני שליט"א שעסק בסוגיות אלו

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: הרמב"ם ביטל תפילת לחש בכל ארצות המערב מפני חילול ד'

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' פברואר 03, 2015 10:56 pm

במנהג אלג'יר הישן, היתה חזרת הש"ץ בשחרית רק בשבת ויו"ט וכו', כתקנת הרמב"ם הנ"ל. ובשנת תקי"ט כשרצו שם לשנות את המנהגים הישנים, היה פולמוס גדול, ונכתבו תשובות הלכתיות בעד ונגד. ראה קובץ "מקבציאל" (הוצאת ישיבת חברת אהבת שלום ירושלים) כרך ל"ט סיון תשע"ג עמ' ל"ג ואילך. ובין הדברים דנו שם בענין זה, ראה שם עמ' מ'
http://www.otzar.org/aspcrops/176647_39 ... 322015.asp
וכן ראה שם עמ' מ"ח הערה 42-43, ועוד שם בהמשך באריכות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים