בקובץ מאמריו ש
ל משה ארנד 'שבעים פנים
לתורה' הכו
לל בין השאר סדרת שיעורים שמסר
על מפרשי התורה ישנו גם שיעור המתייחס
לשד"
ל,
לדעתו ש
ל ארנד - '
שד"
ל היה משכי
ל אב
ל היה איט
לקי, וביהדות איט
ליה כבר היו משכי
לים במשך מאות שנים ו
לא קמו נגדם. חכמי ישרא
ל במזרח אירופה שהתנגדו
להשכ
לה
לא יצאו נגד חכמי איט
ליה, מפני שאמרו: הם רגי
לים
לכך מאות בשנים' [עמ' 268], אמנם, שם בעמ' 273 הוא כותב '
שד"
ל הגיע
למסקנה שיש פסוקים בנביאים ובכתובים שבהם נפ
לו דברים והפסוק ש
לפנינו אינו כצורתו, מה שקוראים היום ביקורת המקרא הנמוכה.
על זה כמובן הותקף ויש שהוציאו אותו ממחנה הפרשנים הכשרים.
לדעה המוציאה אותו מהפרשנים יש כמובן יסודות, אב
ל היא
לא דעת הכ
ל, שכן יש אצ
ל שד"
ל,
לעומת הדברים שצריך
לבקר אצ
לו, הרב דברים חיוביים שאין
למצוא אצ
ל אחרים,
לכן
לא פשוט
לומר - הוא פסו
ל'. ושם הערה 21 הוא מספר שהרב צבי הרכבי [כנראה הוא הרב צבי הרכבי
לו מוקדש האשכו
ל viewtopic.php?t=19949] אמר בשיעור ב'ישורון' בתגובה
להמ
לצתם ש
ל שניים מראשי החינוך הממ"ד בספר הדרכה
למורים
ללמד בבתי הספר גם
לפי
שד"
ל - '
שד"
ל, הביקורת הנמוכה, מי התיר
לו ומי התיר
לכם'. בהמשך מביא ארנד פירושים בעייתיים ש
ל שד"
ל וכותב 'בכך
שד"
ל יוצא מכ
לל הפרשנות המסורתית. א
לה דברים חמורים שאדם האמון
על אמונות ישרא
ל אינו יכו
ל לקב
ל [עמ' 275]. הוא גם דן [עמ' 280-282] בשא
לה האם
שד"
ל אכן התג
לח בתער, בהתאם
לפירוש האבן עזרא שאותו קיב
ל לפיו, ש
לא כמקוב
ל בידינו, האיסור הוא
לאב
לים דווקא כפי שעו
לה
לכאורה ממכתב שכתב ופרסם ומציין [שם עמ' 281] '
שד"
ל לא הותקף
על ייד רבנים
על דבריו ... הייתה התנגדות
על ביקורת המקרא הנמוכה ש
לו,
על שפירש ש
לא כה
לכה,
על שקיב
ל את הדעה שהכותרות במזמורי התה
לים
לא נכתבו בידי דוד המ
לך או מחבר המזמור א
לא נוספו
על ידי מישהו אחר, התקיפו אותו
על עוד דברים. אב
ל לא שמענו שהותקף
על ש
לא שמר את הה
לכה. הדבר גם
לא מתקב
ל על הדעת, כי ידוע שהקפיד בשמירת ה
לכה, והיה מטיף
לת
למידים ו
לפרשנים משכי
לים ש
לא כ
ל כך הקפידו
על הה
לכה, ויצא נגדם ואמר
להם- אתם חייבים
לשמור את הה
לכה,
לא מתאים שהוא יקפיד באופן פרטי בכ
ל דבר וגם יטיף
לאחרים, ובדבר חמור כזה ש
ל גי
לוח בתער יורה
לעצמו היתר'.
לקראת סוף דבריו מסכם ארנד [שם עמ' 290] '
שד"
ל נחשב
לפרשן גדו
ל ... מדוע אם כן הסתייגו ממנו? בג
לל עמדתו בענייני ה
לכה, כפי שראינו [-הוא כותב בכמה מקומות שפירושם ש
ל חז"
ל לכתובים שונים אינו כוונת התורה א
לא חידוש ש
ל חז"
ל גם בדברים שמקוב
ל בידינו שהם מדאורייתא-], אך גם בג
לל מה שנקרא ביקורת נמוכה ... כנגד זה יצאו ואמרו - מי התיר
לו ביקורת נמוכה'.