גוראריה כתב:מהזכרון:
ד. השתמש בו כאשר הח"ק לא רצו לתת לו חלקה מכובדת לאביו. [?]
היא שיחתי כתב:שמעתי שהיה גם רוכב על סוס
איש_ספר כתב:גוראריה כתב:מהזכרון:
ד. השתמש בו כאשר הח"ק לא רצו לתת לו חלקה מכובדת לאביו. [?]
לא בדיוק כך: הבית יעקב נסע לדרוגזניק שהיתה מקום מרפא בליטא הפולנית, שם נפטר. מרחק הזמן לא אפשר להביא אותו למקום אבותיו ולכך הובל לקבורה בעיירה רוטניצה הסמוכה (מקום שם כיהן ברבנות זקיני הגאון ר' דניאל מלניציקי זצ"ל), עכ"פ ר' גרשון ח"ה, הגיע לשם במהירות ושמע שבית הקברות ברוטניצה יושב על קרקע שבכל פעם מסיטים את גבולה לכיוון קרקעות של נכרים, מששמע ע"כ לא הסכים שאביו יקבר בקרקע גזולה, לפיכך קנה חלקה קטנה במקום סמוך ושם אמר לקבור את אביו. הח"ק ניסו למונעו מלקבור באופן פרטי, ולפי המסופר אף חסמו את דרכו, או אז שלף רגח"ה את כלי זיינו וירה באויר כמה כדורים, וכך הניס את אנשי הח"ק המבוהלים, וקבר את אביו במקום אשר ייעד.
ציבור כתב:באשכול סמוך (זכרונות הרב ארנברג) נמצאנו למדים כי הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין היה נוהג לשאת אקדח.
שאלתי לחו"ר הפורום:
א - האם ידועים עדויות נוספות על מנהגו זה, ממתי החל בו, וכל פרטים בעניין.
ב - על מי מגדולי ישראל עוד ידוע כי היה נוהג לשאת כלי נשק.
קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??
חלמיש כתב:רג"ה הוסיף, שמכיון שחסידי גור הם שונאיו המושבעים והכריזו עליו כצפור דרור, לכן הוא זקוק להגנה.
רג"ה ביקש מאבי לא לספר לר' יהושעל'ה [הרב מקוטנה] אודות האקדח, שכן הזקן יתבהל"
חלמיש כתב:באחד משבעה הכרכים באידיש של 'פולין זכרונות און בילדער' מי"י טרונק נכדו של של הרב מקוטנא, (חלק א עמ' 139) מספר הרבה על הרדזינר וקשריו עם סבו
הנה תיאור ממה שאבא של הכותב (בן של הרב מקוטנה ששהה במחיצת רג"ה כאשר הגיע לבקר את סבו, שכן היה ישן בחדרו) סיפר לו:
"אבי סיפר לי העובדה המאלפת הבאה: פעם כאשר היה בקוטנא פירק ר' גרשון העניך את המזוודה שלו ובתוך המזוודה היה מונח - אקדח. אבי, בחורל חסידי, נבהל ביותר ושאל את רג"ה מדוע הוא זקוק לכלי משחית כזה. "ללכת לקראת משיח" - ענה לו בסרקסטיות רג"ה, הלא צריכים ללכת לקראת משיח מעשה בן אדם. "מי ילך לפגוש אותו? הבטלנים ורפי אונים לא יוצלחים?" וכאן מנה את הפתק של האדמורים החיים בעלי הסמכות. רג"ה הוסיף, שמכיון שחסידי גור הם שונאיו המושבעים והכריזו עליו כצפור דרור, לכן הוא זקוק להגנה.
רג"ה ביקש מאבי לא לספר לר' יהושעל'ה [הרב מקוטנה] אודות האקדח, שכן הזקן יתבהל"
הבונה כתב:קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??
אתה מתכוין כנראה לא לקמיע, אלא לאגדה הידועה עליו, כיצד הצליח לשכנע את הכמרים שיראו לו את הפרכת, הם היו אלופים בשחמט, והוא אמר שישחק עם שניים בו זמנית וינצח לפחות את אחד מהם, ואם יצליח שיתנו לו להכנס לראות, כיון שלא האמינו שיצליח לנצח מי מהם הסכימו. ואז נקט באיסטרטגיה מענינת, ביקש מאחד להתחיל, ראה מה שעשה ועשה אצל השני, ומה שהשני הגיב עשה אצל הראשון, וחוזר חלילה, כך שמבלי ידיעתם הם שיחקו בעצם זה למול זה. ולבסוף אחד מהם הפסיד לו כמובן, ואז נכנס.
הבעיה שכל המקור שהיה בווטיקן לראות את הפרכת הוא מהרב אהרן מרקוס, וצאצאיו טוענים שלהד"ם.
חכם באשי כתב:הבונה כתב:קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??
אתה מתכוין כנראה לא לקמיע, אלא לאגדה הידועה עליו, כיצד הצליח לשכנע את הכמרים שיראו לו את הפרכת, הם היו אלופים בשחמט, והוא אמר שישחק עם שניים בו זמנית וינצח לפחות את אחד מהם, ואם יצליח שיתנו לו להכנס לראות, כיון שלא האמינו שיצליח לנצח מי מהם הסכימו. ואז נקט באיסטרטגיה מענינת, ביקש מאחד להתחיל, ראה מה שעשה ועשה אצל השני, ומה שהשני הגיב עשה אצל הראשון, וחוזר חלילה, כך שמבלי ידיעתם הם שיחקו בעצם זה למול זה. ולבסוף אחד מהם הפסיד לו כמובן, ואז נכנס.
הבעיה שכל המקור שהיה בווטיקן לראות את הפרכת הוא מהרב אהרן מרקוס, וצאצאיו טוענים שלהד"ם.
כנראה, הגדה זו אמיתית כשאר חברותיה העוסקות באישים שונים שנכנסו לווטיקן. היה על כך אשכול ארוך.
ציבור כתב:באשכול סמוך (זכרונות הרב ארנברג) נמצאנו למדים כי הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין היה נוהג לשאת אקדח.
שאלתי לחו"ר הפורום:
ב - על מי מגדולי ישראל עוד ידוע כי היה נוהג לשאת כלי נשק.
חכם באשי כתב:האם הוא היה נושא את אקדחו בכל עת ובכל שעה? לכאורה זו בעייה להכנס באקדח לבית הכנסת, כדאיתא בגמרא (סנהדרין, כדומני) שאין נכנסים עם כלי זיין לבית הכנסת, שזה מאריך וזה מקצר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים